Nieuws van PvdA in Voorschoten over VVD inzichtelijk

5 documenten

Wij maken andere politieke keuzes!

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Voorschoten 13-07-2020 15:52

Op 9 juli bespreekt de gemeenteraad de Kadernota 2021. Dat is een document van het college B&W waarin staat wat hij belangrijk vindt, waarvoor geld wordt vrij gemaakt en waarvoor niet. Belangrijke voorstellen van de oppositie zijn terzijde geschoven. “De coalitie van GroenLinks, D66 en VVD maakt andere politieke keuzes”, aldus Ad de Graaf (PvdA). “Jammer omdat het belangrijke onderwerpen zijn die veel burgers direct raken”.  

Na twee jaar komt B&W binnenkort met een milieubeleidsplan. Daarin komt te staan welke bijdrage we in Voorschoten kunnen leveren aan energietransitie en duurzaamheid, en hoe dat door de gemeente kan worden gestimuleerd. Op dit moment is hiervoor nauwelijks geld vrijgemaakt en daarom heeft de oppositie voorgesteld om 350.000 euro apart te zetten voor de uitvoering van het milieubeleidsplan. Het geld is beschikbaar vanwege een incidentele meevaller. Politiek is kiezen! En de coalitie van GroenLinks, D66 en VVD was tegen dit voorstel van de oppositie. Een gemiste kans.

De sociale gevolgen van Corona treffen laagbetaalden het hardst. In Voorschoten hebben ongeveer 120 huishoudens te maken met schuldhulpverlening. Ongeveer 500 huishoudens heeft de afgelopen 12 maanden enige of grote moeite om financieel rond te komen. Verwacht wordt dat dit aantal door Corona de komende tijd zal toenemen. Daarom stelde de PvdA voor om 30.000 euro (die niet meer nodig waren voor een andere bestemming) in te zetten voor schuldhulpverlening. Hard nodig zo vertellen vrijwilligers vanuit de schuldhulpverlening. Hoewel het geld beschikbaar, is het voorstel door de coalitie van GroenLinks, D66 en VVD afgewezen.

Er is ongerustheid over hoogspanningskabels die dicht bij huizen staan. Kunnen die niet ondergronds? Het college vindt dat te duur en wil geen haalbaarheidsonderzoek. Er is wel een ruime subsidieregeling van het Rijk, maar die geldt alleen voor masten die op een lijst van het ministerie van economische zaken staan. En in 2018 zijn niet alle masten op die lijst geplaatst.

Navraag van de Allantie Burgers Voorschoten bij het ministerie leert dat mogelijk ook andere masten aan die lijst kunnen worden toegevoegd. Het voorstel van de oppositie om nog eens met het ministerie te praten haalt het niet: B&W en coalitie van GroenLinks, D66 en VVD waren tegen. Argument: het is al een keer geprobeerd en het is te duur.

Gelukkig zei burgemeester Aptroot aan het eind van de vergadering dat als er nieuwe informatie is, daar natuurlijk naar gekeken zal worden. Daar klampen we ons daar maar aan vast. Want die nieuwe informatie is er!

Het bericht Wij maken andere politieke keuzes! verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD: Gemeentelijk accommodatiebeleid kan beter!

PvdA PvdA VVD CDA Voorschoten 19-03-2019 16:25

Vanwege het nieuwe subsidiebeleid wordt gesproken over het bundelen van krachten en het gezamenlijk gebruiken van  accommodaties. Daarnaast zullen accommodaties duurzamer moeten worden. Gezocht wordt ook naar locaties voor woningbouw. Verschillende  uitdagingen die in samenhang moeten worden opgepakt. Daarom presenteren CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD vandaag een initiatiefvoorstel  voor een samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid.                                              

Voorschoten wil “een aantrekkelijke en groene woonomgeving en gemeentelijke gebouwen die optimaal de maatschappelijke functies faciliteren”. Dat staat in de begroting 2019 van de gemeente en wie is het hier niet mee eens? Tegelijkertijd is er veel discussie in ons dorp over wat er nu gaat gebeuren en hoe die ambities kunnen  worden waargemaakt. Lees bijvoorbeeld de recente berichten van de Cultuurfabriek.

Door de financiële perikelen van de laatste jaren moest er flink worden bezuinigd. Daardoor staat de gemeente voor een lastige opgave. CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD zeggen niet dat zij de uitdaging met de accommodaties eenvoudig zullen oplossen. Wel denken zij dat er veel winst is te behalen door meer samenhang tussen de verschillende opgaven aan te brengen.

Daarom komen CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD met het initiatiefvoorstel voor een samenhangend en duurzaam accommodatiebeleid. We willen beginnen met een inventarisatie. Welke informatie is er al? Welke extra informatie is nog nodig voor een samenhangende aanpak waarbij je niet alleen naar duurzaamheid kijkt, maar je je ook afvraagt of het vervangen van bijvoorbeeld drie gebouwen door één gebouw met meer en andere faciliteiten niet beter aansluit bij behoeftes en tegelijkertijd doelmatiger is? Kan daardoor ook een slim antwoord worden gegeven op de financiële uitdagingen? Ook willen we kijken naar de faciliteiten (de gebruiksmogelijkheden) van bestaande accommodaties en naar de mogelijkheden die een locatie kan bieden als antwoord op onze woonopgave.  Dit vormt dan de basis voor een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid dat eind van dit jaar klaar zou moeten zijn.

CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD beseffen dat dit een hele klus is waarbij je goed gebruik moet maken van de kennis en creativiteit die in ons dorp aanwezig is. Maar om te beginnen roepen zij met dit initiatiefvoorstel raad en college op de handen ineen te slaan om een goed plan te maken waar Voorschoten jaren mee vooruit kan.

Het initiatiefvoorstel is gepubliceerd op www.cdavoorschoten.nl  www.voorschoten.pvda.nl www.vvdvoorschoten.nl

 

Hieronder leest u de tekst van het gezamenlijk voorstel:

Initiatiefvoorstel Samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid

Indieners CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD

Gemeenteraad 4 april 2019

Voorgesteld besluit:

Context

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, de woonopgave en de beschikbaarheid van accommodaties met  functionaliteiten die zoveel als mogelijk aansluiten bij het rijke Voorschotense verenigingsleven behoeven een samenhangende benadering van het gemeentelijk accommodatiebeleid (i.h.b. het gemeentelijk vastgoed) met realistische oplossingsrichtingen die

passen binnen de beperkte financiële mogelijkheden waarover Voorschoten beschikt en de financiële taakstellingen die op de verschillende beleidsterreinen van toepassing zijn, ruimte bieden voor samenwerking en concentratie waardoor ruimtelijke mogelijkheden ontstaan voor woonlocaties, op voldoende draagvlak mogen rekenen bij betrokkenen, en invulling geven aan de duurzaamheidsdoelstelling.

 

Besluit tot

Het opstellen van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid op basis van een inventarisatie van huidige gemeentelijke accommodaties die is toegespitst op

de gebruiksmogelijkheden van de accommodaties; de bezettingsgraad van de accommodaties oftewel welk deel van de week wordt daadwerkelijk gebruik gemaakt van de ruimten; de huidige exploitatielasten; de noodzakelijke investeringen en jaarlijkse exploitatielasten gegeven de duurzaamheidsopgave en andere noodzakelijk geachte investeringen; de mogelijkheden die de locatie eventueel biedt voor alternatieve bestemmingen zoals woningbouw.

Op basis van deze inventarisatie worden uitgangspunten voor een gemeentelijk accommodatiebeleid vastgesteld ten behoeve van een uitvoeringsplan dat eind 2019 beschikbaar is.

Fasering

Fase 1: Inventarisatie (oplevering 1 juli 2019)

Deze fase is gericht op samenhang en (aanvullende) inventarisatie.

Welke informatie is of komt beschikbaar vanuit het project ‘Routekaart naar Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed? Hebben de gegevens bijvoorbeeld ook betrekking op de gebruikswaarde van accommodaties? Welke informatie is of komt beschikbaar vanuit het project geactualiseerde woonvisie en is dienstig voor de totstandkoming van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid? Welke aanvullende informatie is noodzakelijk? Welke informatie is of komt beschikbaar uit de discussies over het subsidiebeleid? Welke aanvullende informatie is noodzakelijk?

Deze eerste fase levert een samenhangende inventarisatie op en een voorstel voor de vaststelling van de uitgangspunten voor de totstandkoming van een plan van aanpak voor fase 2.

Fase 2: Beleidsvorming (oplevering 1 december 2019)

Deze fase is gericht op de totstandkoming van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid en in het bijzonder een uitvoeringsplan. Dit plan moet een antwoord geven op de uitdagingen zoals hierboven onder ‘context’ geformuleerd

Financiën

De netto kosten van dit project worden geraamd op € 40.000. Dekking geschiedt vanuit de bestemde reserve duurzaamheid

(Onder netto-kosten worden de extra kosten verstaan boven de kosten die samenhangen met lopende projecten).

Inhoud Voorstel:

 Aanleiding/probleem-stelling

De gemeente staat voor belangrijke opgaven die een samenhangende aanpak behoeven. Voorschoten

heeft zich voorgenomen om alle gemeentelijke accommodaties m.i.v. 2025 duurzaam te maken; staat voor grote financiële en ruimtelijke uitdagingen voor wat betreft o.a. subsidiebeleid, het IHP en een geactualiseerde woonvisie; heeft de ambitie om het gebruik van gebouwen te optimaliseren door bijvoorbeeld logische functies bij elkaar te brengen.

Sommige voorbereidende projecten zijn inmiddels in uitvoering genomen, andere volgen binnen afzienbare termijn. Besluitvorming  moet nog plaatsvinden. Het aanbrengen van meer samenhang vergroot de kwaliteit van en het draagvlak voor besluitvorming.

Wettelijk en/of beleidskader

Zonder uitputtend te zijn worden de volgende relevante kaders genoemd:

Het Klimaatakkoord van Parijs – gasvrij in 2050; Op 5 september 2018 door College ondertekende convenant van Holland Rijnland m.b.t. aardgasvrije nieuwbouw en bestaande bouw; Verplichting van gemeentes om voor 2021 een lokaal energie-transitieplan klaar te hebben; De raad ingestemd heeft met het opstellen van een energie scan van alle (levensvatbare) gemeentelijke accommodaties; Coalitieakkoord 2018 – 2022 Programmabegroting 2019 – 2022

Gedachtengang

Verwezen wordt naar de tekst bij het kopje ‘besluit’ en de tekst hierboven bij ‘aanleiding/gedachtegang’. In dit initiatiefvoorstel wordt voorts aangesloten bij de doelstellingen over het onderhoud van kapitaalgoederen zoals geformuleerd op bladzijde 136 van de programmabegroting 2019 – 2022. Uitgangspunt is dat “voor het goed functioneren van de samenleving het noodzakelijk is dat de gemeente haar eigendommen in goede staat onderhoudt. In samenwerking met betrokken partijen streven wij naar een aantrekkelijke en groene woonomgeving en gemeentelijke gebouwen die optimaal  de maatschappelijke functies faciliteren”.  Hieruit volgen in de begroting drie doelstellingen t.w. basis op orde, integrale aanpak en verduurzaming beheer.

 In dit initiatiefvoorstel komen kernbegrippen zoals samenhang, samenwerking met betrokken partijen, optimaal faciliteren van maatschappelijke functies, integrale aanpak en verduurzaming nadrukkelijk en herkenbaar terug. Een aanpak die meer samenhang aanbrengt tussen gemeentelijk accommodatiebeleid, duurzaamheidsbeleid, subsidiebeleid en de woonopgave zal kwaliteit en doelmatigheid van de uiteindelijke voorstellen vergroten.

Overwegingen die leiden tot voorgestelde besluit

Zie boven

Relatie met:

Planning

Routekaart verduurzaming gemeentelijke accommodaties; Actualisering woonvisie; Subsidiebeleid 2019 en verder; Beëindiging subsidie cultureel centrum; Verplicht Energie-transitieplan voor 2021 Zie verder: tekst besluit

Financiën/Financiële dekking

De netto kosten van dit project worden geraamd op € 40.000. Dekking geschiedt vanuit de bestemde reserve duurzaamheid

(Onder netto-kosten worden de extra kosten verstaan boven de kosten die samenhangen met lopende projecten).

Communicatie

Twee vormen van communicatie worden onderscheiden. Allereerst de reguliere publiekscommunicatie via bestaande structuren en overleggen waarin reeds is voorzien bij de uitvoering van de afzonderlijke (deel-)projecten zoals de totstandkoming van een nieuw subsidiebeleid of de vormgeving van een nieuwe geactualiseerde woonvisie.

In de tweede plaats zal bij de uitvoering van fase 1 (zie tekst besluit onder inventarisatie) worden bezien welke aanvullende communicatie met relevante betrokkenen wenselijk en/of noodzakelijk is.

Coalitieprogramma

2018-2022

Naast de verwijzing hierboven naar bladzijde 136 van de programmabegroting 2019- 2022 bevat de tekst van het huidige coalitieakkoord voornemens die expliciete raakvlakken hebben met dit initiatiefvoorstel. Gesproken wordt over creatieve oplossingen, het zoeken van alternatieve kostendragers, het combineren van functies en het beter benutten en gebruik maken van ideeën en expertise vanuit de Voorschotense samenleving.

Dit initiatiefvoorstel geeft hier mede invulling aan door het benadrukken van de totstandkoming van een samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid vanuit de brede invalshoek van verschillende beleidsdomeinen, zoals aangeduid bij de beschrijving van de context van het besluit.

 

 

 

 

 

Het bericht CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD: Gemeentelijk accommodatiebeleid kan beter! verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Keuze nieuwe coalitie voor Leiden is eerlijk maar voorbarig

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Voorschoten 12-06-2018 17:08

Op 7 juni  heeft een raadscommissie het onderzoeksrapport  ‘Verdiepend onderzoek bestuurlijke toekomst gemeente Voorschoten’ besproken.  Een dag eerder presenteerden  VVD, GroenLinks en D66 hun coalitieakkoord voor de komende vier jaar. Zij hebben hun  keuze al gemaakt. Ze  willen dat  Voorschoten een zelfstandig dorp blijft.  Maar deze partijen willen ook ‘inventariseren welke gemeenschappelijke regelingen en publieke verantwoordelijkheden we stapsgewijs kunnen beleggen in de Leidse regio’.  Maar als je meer publieke verantwoordelijkheden  belegt in de Leidse regio, wat blijft er dan van die zelfstandigheid over?  Is het een verstandige keuze? Wat vinden de onderzoekers eigenlijk? En wat vinden de inwoners van  Voorschoten?

Onzin

Volgens de onderzoekers wordt er in het rapport geen advies gegeven voor of tegen fusie  en worden  geen voorkeuren uitgesproken.  Wanneer een raadslid vraagt of het klopt dat er in het rapport eigenlijk staat dat er geen toekomst is voor Voorschoten  zonder fusie,  was de reactie van de onderzoekers kort: ‘Onzin’.  Het is een politieke keuze, aldus de onderzoekers. Er zijn ook andere keuzes denkbaar.

Schuldenlast

PvdA-fractievoorzitter Ad de Graaf  vraagt vervolgens waarop de uitspraak is gebaseerd dat de gemeente de schuldenlast niet zelfstandig kan oplossen. Dit is belangrijk want deze uitspraak kan zo worden gelezen dat Voorschoten koste wat kost moet fuseren omdat er anders een onoplosbaar probleem ontstaat.  In hun reactie vertellen de onderzoekers dat deze zin anders gelezen moet worden. Je kunt als gemeente nog heel lang doorgaan met een schuld van deze omvang. Alleen kun je hem moeilijk aflossen. En dat geldt voor veel meer gemeenten.  Maar het is geen dwingende reden tot fusie.

Minder spaghetti

Er zijn nogal wat taken die Voorschoten heeft ‘uitbesteed’ aan samenwerkingsverbanden met andere  gemeentes.  We zitten in een veiligheidsregio met politie en brandweer van 19 gemeenten,  de jeugdzorg  wordt georganiseerd in een verband van 10 gemeenten. Bij de belastingsamenwerking zijn 9 gemeenten betrokken en in Holland Rijnland werken 15 gemeenten samen. De afgelopen periode is het woord ‘bestuurlijke spaghetti’ losgelaten op al die verschillende samenwerkingsverbanden.  Welke invloed kun je  als gemeente  in die verschillende samenwerkingsverbanden uitoefenen?  En hoe zit het met de samenhang en afstemming tussen al die organisaties? Moet die bestuurlijke spaghetti niet ontward worden?  De PvdA vraagt of het nu echt zo is dat die spaghetti veel minder wordt als we ons op de vijf gemeenten in  Leidse regio richten?  Het antwoord van de onderzoekers is ontnuchterend.  De spaghetti zal waarschijnlijk wel ietsje minder worden, maar onderzoek laat zien dat grote gemeenten niet in minder samenwerkingsverbanden zitten dan kleine gemeenten.

Meer invloed in de regio

De onderzoekers schrijven dat binnen de huidige samenwerking de invloed van Voorschoten niet groot is. Vervolgens schrijven ze: “Bij een bestuurlijke fusie in de Leidse regio ligt dat ander”.  Klopt dat wel,  vraagt PvdA-fractievoorzitter Ad de Graaf aan de onderzoekers. “Als Voorschoten een soort Merenwijk van Leiden is, wordt dan die bestuurlijke invloed van de wijk Voorschoten groter dan nu als zelfstandige gemeente?  Je zou net zo goed het omgekeerde kunnen beweren”.

De onderzoekers vertellen dat de tekst hierover  in hun rapport onduidelijk is. Ze bedoelen niet te zeggen dat de invloed van de wijk Voorschoten in zo’n gefuseerde gemeente groter is dan nu, maar dat de invloed van een nieuwe gemeente Groot Leiden met meer dan 200.000 inwoners in Zuid Holland groter wordt.  En dat is iets heel anders.

Ten slotte

Het was een leerzame vergadering met heldere toelichtingen van de onderzoekers.  We weten nu dat de onderzoekers niet zeggen dat er geen toekomst is voor Voorschoten zonder fusie; we weten nu dat de schuldenlast een fusie niet noodzakelijk maakt; we weten nu dat het maar de vraag is of die bestuurlijke spaghetti  bij fusie of intensivering van samenwerking veel minder wordt; we weten nu dat we niet moeten denken dat de invloed van de wijk Voorschoten zal toenemen in een bestuurlijke fusie in de Leidse regio. Kortom, de keuze van VVD, GroenLinks en D66 lijkt voorbarig.

De nieuwe coalitie wil innige samenwerking in de Leidse regio en komt daar eerlijk voor uit. In het coalitieakkoord lezen we dat het om meer gaat dan het  inventariseren van de huidige  gemeenschappelijke regelingen die kunnen worden  belegd in de Leidse regio.  Ook wordt gekeken naar het onderbrengen van publieke verantwoordelijkheden  in de Leidse regio. Maar wat blijft er dan nog over van dat zelfstandige dorp Voorschoten waar de coalitie over schrijft?  Dit gaat verdacht veel lijken op een proces dat leidt tot een bestuurlijke fusie.

Hoog tijd voor een brede discussie met de Voorschotense gemeenschap. De PvdA heeft het ‘oude’ college al eerder gevraagd snel een routekaart te maken waarin staat hoe, wanneer en waarover de Voorschotense gemeenschap zal worden betrokken bij de besluitvorming over de toekomst van ons dorp.  Wij zullen ook het nieuwe college hierop aanspreken.

Het bericht Keuze nieuwe coalitie voor Leiden is eerlijk maar voorbarig verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Coalitieakkoord: Ambitieus maar teleurstelling ligt op de loer

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Voorschoten 06-06-2018 12:58

Op 6 juni presenteren VVD, GroenLinks en D66 het nieuwe Voorschotense coalitieakkoord. Onder de mooie titel ´Duurzaam vooruitstrevend´ beschrijft  de nieuwe coalitie haar plannen voor de komende vier jaren. De coalitie straalt veel ambitie uit. De tien prioriteiten in de samenvatting – van meer woningen voor starters en senioren tot financiën – spreken  de PvdA aan, roepen enthousiasme op. Bij het lezen van de uitwerking ontstaan – naast positieve reacties –  veel vragen en twijfels. De financiering van veel plannen is onzeker, een echte financiële paragraaf ontbreekt en teleurstelling ligt op de loer. 

Duurzaam Voorschoten

De coalitie wil een energieneutraal Voorschoten in 2030. Dit betekent dat Voorschoten  al over 12 jaar evenveel energie opwekt als gebruikt. Inwoners en ondernemers worden gestimuleerd en (private) investeringen in verduurzaming worden aangejaagd. In vergelijking met andere gemeentes is het jaartal 2030 zeer ambitieus, zeker als we weten dat Voorschoten hiervoor nauwelijks  eigen financiële ruimte beschikbaar heeft.  De PvdA juicht ambitie toe maar heeft  vragen bij het realiteitsgehalte. Een concreet uitvoeringsprogramma op korte termijn is noodzakelijk.

Veel vertrouwen in private financiering

In de laatste meerjarenbegroting van de oude coalitie is flink bezuinigd op allerlei voorzieningen. Subsidies worden  gekort (kinderboerderij, verenigingen etc. ) of volledig geschrapt (zwembad en cultureel centrum). De nieuwe  coalitie wil het Sportpark Adegeest privatiseren. VVD, GroenLinks en D66 willen het zwembad behouden en cultureel centrum en bibliotheek integreren. Naar middelen om dit te financieren wordt gezocht,  waarbij gezocht wordt naar alternatieve kostendragers buiten de lopende begroting van de gemeente. Teleurstellingen liggen op de loer wanneer deze financiering niet lukt.

Weinig sociale woningbouw

In ons omringende gemeentes is een inzet gericht op 30% sociale huurwoningen heel gebruikelijk. De coalitie kiest voor 25%. De PvdA vindt dit een gemiste kans, ook al omdat Voorschoten relatief weinig woningen heeft voor woningzoekenden met een kleine beurs.

Keuze voor Leiden

Gekozen wordt voor zelfstandigheid binnen de Leidse regio. Gemeentelijke diensten moeten worden verlegd naar de Leidse regio. De coalitie veronderstelt dus dat de toekomst van het dorp het meest verzekerd is binnen een grootstedelijke context hoewel de discussie over het rapport van professor Klaartje Peters nog van start moet gaan.  De PvdA zal zich in de gemeenteraad hard maken voor de totstandkoming van een routekaart waarin staat hoe, wanneer en waarover allerlei verschillende groepen  Voorschotenaren worden betrokken bij de discussie over de toekomst van ons dorp. Wij roepen ook de coalitie op om vanuit een open houding het gesprek over de bestuurlijke toekomst van ons dorp te voeren. Dit zou passen bij de door alle partijen uitgesproken wens om te werken aan een andere bestuurscultuur.

Ten slotte

Er is niets mis met een ambitieus coalitieakkoord, integendeel.  Wat wringt is het ontbreken van een deugdelijke financiële onderbouwing waardoor teleurstelling op de loer ligt. De PvdA zal de coalitie ook de komende vier jaar constructief tegemoet treden en steun uitspreken waar we het over onderwerpen eens zijn. Waar wij het niet met de coalitie eens zijn, zullen wij dat niet verbergen.

 

 

Het bericht Coalitieakkoord: Ambitieus maar teleurstelling ligt op de loer verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Bestuurders of …. ouderwetse regenten?

PvdA PvdA ONS VVD CDA Voorschoten 29-01-2018 19:11

Voorschotenaren mogen nog niet meepraten over de bestuurlijke toekomst van het dorp. De burgemeester vindt het nu  niet nodig en niet verstandig. Nadat door de PvdA is aangedrongen op meer betrokkenheid van burgers sprak de burgemeester: Wij willen dat nu juist niet, want dan wordt het onderzoek normatief.

Op 26 februari mocht een commissie van de gemeenteraad luisteren naar een verhaal van prof. Klaartje Peters over de opzet van een onderzoek naar de Bestuurlijke Toekomst van Voorschoten. Daaruit moet blijken wat de voor- en nadelen zijn van samenwerking of fusie met Leiden, Wassenaar of Wassenaar plus Leidschendam-Voorburg. Om een antwoord op die vraag te kunnen geven, moet eerst worden onderzocht wat de belangrijke opgaven voor de gemeente zijn, wat komt er op ons af en wat vinden we belangrijk?

Voorschotenaren buiten spel

Maar wie bepaalt eigenlijk wat die belangrijke opgaven zijn? De Voorschotenaren niet in ieder geval, want de onderzoekers spreken alleen met ambtenaren en b & w. En daar wringt de schoen. Want de Vlaamse professor Paul Verhaeghe schrijft terecht dat gekozen uitgangspunten, onderzoeksvragen en criteria de uitkomst van elk onderzoek sturen. ‘De toegepaste onderzoeksmethoden kunnen objectief zijn, de uitgangspunten en gebruikte criteria zijn dat nooit’.

Dus, wie bepaalt er wat de belangrijkste opgaven voor Voorschoten zijn? Ziet de ‘inner circle’ van b & w en ambtenaren dezelfde opgaven als ondernemers, als burgers met een kleine beurs, als jongeren of als ouderen? Dat is maar de vraag. En wie bepaalt wat belangrijke en wat minder belangrijke opgaven zijn?

Inspraak, maar we doen er niets mee

Gelukkig was er in de commissie gelegenheid om vragen te stellen over de werkwijze. Dat was heel fijn. Maar wat heb je eraan als blijkt dat het niet de bedoeling is van b & w  dat vragen leiden tot verandering. Zelfs de bescheiden vraag van de oppositie dat de onderzoekers ook de  fractievoorzitters van de oppositie interviewen, werd afgewimpeld.

Kortom, je mag luisteren, je mag vragen stellen, maar er verandert niets. Voorschotenaren kunnen er volgens b & w  maar beter even niet bij betrokken worden, want dat beïnvloedt de objectiviteit..

Het kan anders

De PvdA vindt het wèl belangrijk dat het onderzoek wordt verbreed en zich niet alleen in het Gemeentehuis afspeelt. Natuurlijk is het onmogelijk om iedereen er bij te betrekken. Maar waarom zou je niet op een zaterdag drie (representatief samengestelde) groepen met elk 20 Voorschotenaren onder leiding van een onafhankelijk voorzitter kunnen laten praten over de vraag wat zij de belangrijke opgaven vinden voor ons dorp? Misschien zal het in eerste instantie alle kanten opgaan, maar daarna zal blijken dat er ook overeenkomsten zijn, waarbij de één de ene opgave belangrijker vindt dan de andere. Maar het zal een rijkdom aan informatie bieden en betrokkenheid plus draagvlak vergroten.

En waarom laat je vervolgens niet op een zaterdag diezelfde drie groepen bij elkaar komen om het concept onderzoeksrapport te bespreken waarbij slechts één vraag aan de orde is: biedt het rapport voldoende informatie om tot een goede discussie in Voorschoten te komen.

De angst van regenten

Maar bestuurders die willen beheersen vinden zoiets doodeng, zeggen dat het niet kan, dat het een puinhoop wordt of dat het onderzoek dan niet meer objectief is. De PvdA kijkt hier anders naar en ziet in het mobiliseren van betrokkenheid, creativiteit en denkkracht juist de mogelijkheid om onze ‘bestuurskracht’ te versterken.

Maar het college van b & w wil het niet en er is geen meerderheid in de gemeenteraad die zich hard maakt voor het betrekken van inwoners bij het onderzoek over de toekomst van ons dorp. Intriest!

Tijd voor verandering

Moderne bestuurders of ouderwetse regenten? Het is in elk geval hoogste tijd voor verandering want Voorschoten verdient beter dan dit VVD, CDA en ONS college.

 

Het bericht Bestuurders of …. ouderwetse regenten? verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.