Nieuws van D66 in Vught over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Financiële positie van Vught bereikt donkerrode gevarenzone

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 01-11-2019 22:16

De zorgen die D66 dit voorjaar al had over de financiële positie van de gemeente Vught zijn niet verdwenen. Integendeel, want de begroting van volgend jaar is op een onverantwoorde manier sluitend gemaakt. Hoewel met deze meerjarenbegroting alle risico’s naar de toekomst doorgeschoven worden, bleef de wethouder financiën trots op zijn afgeleverde werk. In de commissie was dan ook alleen zijn eigen partij PvdA-GroenLinks er blij mee, alle andere partijen zagen net als D66 dat de rek er volledig uit is en dat mooi weer blijven spelen niet langer geloofwaardig is.

De begroting is sluitend gemaakt door niet de spaardoelen voor rijksinfra te halen zoals die waren afgesproken. Er is ook nog sprake van een incidentele meevaller in 2019 van 6 ton. Als we dat buiten beschouwing laten is er nog steeds sprake van meerjarige aanzienlijke tekorten. “Dat is ook niet vreemd, want vrijwel na elke raadsvergadering constateren we dat er weer tonnen extra zijn uitgegeven”, aldus D66-commissielid Dion Meuwissen.

Begroting sluitend gemaakt met spaargeld voor rijksinfra

In april heeft de raad gevraagd om een ombuigingsdocument. Dat ligt er maar het college legt deze in de la. Er hoeft volgens het college niets bezuinigd te worden, omdat er 3 miljoen uit de toekomstige spaarpot voor Rijksinfra gehaald wordt en 2 miljoen uit de algemene reserve. “Wat is er plotseling veranderd?”, vroeg Meuwissen. “Het ontgaat ons wat de basis is hiervoor. Waarom het zorgvuldig sparen verlaten enkel en alleen om de begroting sluitend te krijgen?”

Financiële positie van Vught niet duurzaam en houdbaar

Een sluitende begroting betekent nog niet duurzaam en houdbaar financieel beleid. Twee indicatoren voor de houdbaarheid zijn de solvabiliteit en schuldquote. De solvabiliteit is de mate waarin de gemeente aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. Vorig jaar was D66 daar al bezorgd over. De VVD probeerde ons toen gerust te stellen. De kritische ondergrens van 20% zou alleen in 2019 worden doorbroken en daarna zou Vught weer langzaam kruipen naar de gewenste 30%. In een jaar tijd kan er veel veranderen. Voor 2019 is de solvabiliteit weliswaar 31%, maar de eerste helft van het komende decennium gaan we structureel onder 20% komen. “Ik moest heel goed zoeken naar een gemeente die lager zit. Als een van de weinige gemeenten in Nederland zit Vught onder de penibele grens van 20 procent”, aldus Meuwissen.

Ook de schuldquote is zorgelijk. Zo zorgelijk, dat deze op een percentage komt waar de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) niet eens aan naam voor heeft. 130% een duidelijke grens. Dan staat het licht op rood. De VNG stelt dit als maximum te hanteren en daarboven de schuld af te bouwen. Vught gaat hier echter ver boven komen en gaat richting bijna 150%. Van afbouw is geen sprake, de schuldquote neemt toe.

Helvoirt moet niet van de regen in de drup komen

Een achterliggende reden is ook het ontbreken van duidelijke financiële doelen. We verwelkomen in 2021 de inwoners van Helvoirt. We moeten ervoor zorgen dat ze niet gevoelsmatig van de regen in de drup terechtkomen. Vught, Cromvoirt en Helvoirt zijn fijne dorpen om te wonen met topvoorzieningen. Ook de transitie in het sociaal domein is tot nu toe adequaat verlopen. Meuwissen: “Dat moet zo blijven en het uit opportunisme verplaatsen van problemen naar de toekomst past daar niet bij. Een goede langetermijnvisie geeft alleen maar meer rust.”

Ondanks alle aantoonbare alarmbellen toonde wethouder Van de Ven (financiën, PvdA-GroenLinks) zich trots op het resultaat ‘omdat er nu geen buurthuizen gesloten hoeven te worden’. Dat we minder sparen voor de rijksinfra, terwijl we weten dat de prijzen in de bouw alleen maar fors blijven stijgen, was een zorg voor later. Het voorlopig niet bouwen van de uitbreiding van de school Zuiderbos was eveneens onnavolgbaar. Omdat de prijzen nu stijgen, wordt er niet gebouwd. Maar over een paar jaren gaan de prijzen misschien wel omlaag en dan zou Vught goedkoper uit kunnen zijn.

Het tafelzilver is al verkocht

Het enthousiasme voor de begroting werd alleen gedeeld door PvdA-GroenLinks, die van het betoog een soort campagne-aftrap maakte. Er werd vooral teruggeblikt op ‘grote successen’ en er werden nog wat wensen voor het komende jaar geopperd. Dat de portemonnee van Vught volledig leeg was, leek de fractie gemakshalve te zijn vergeten. De VVD had wel zorgen over de begroting en pleitte wél voor het maken van keuzes, maar dan moest de hele raad het wel met die keuzes eens zijn. Een onmogelijke opgave. Bovendien zou het college allang dat soort keuzes gemaakt kunnen hebben, als ze al bestaan. GB wilde weten of er ergens nog wat te verdienen valt. Die mogelijkheden waren volgens het CDA minimaal. “Al ons tafelzilver is de afgelopen jaren al verkocht”, aldus Rutger Jans, die net als D66 een solide visie op de zeer zorgelijke financiële situatie van Vught voorhield.

Volgende week vergadert de gemeenteraad over de begroting. D66 zal nog met een aantal voorstellen komen.

Zie ook: – Grote zorgen D66 om begrotingstekort in Vught (juli 2019)

The post Financiële positie van Vught bereikt donkerrode gevarenzone appeared first on D66 Vught.

Gemeentebelangen en VVD willen raadswerk van kleine partijen moeilijker maken

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 02-02-2019 13:41

*UPDATE: Het voorstel is donderdag 28 februari opnieuw in stemming gebracht en het is met de stemmen van Gemeentebelangen en VVD aangenomen.

 

Gemeentebelangen en VVD hebben in de laatste raadsvergadering een voorstel ingediend om het voor kleinere partijen moeilijker te maken om altijd hun geluid te kunnen laten horen in commissievergaderingen. Beide partijen, die een nipte meerderheid hebben in de raad (11 van de 21 zetels), maar een minderheid van het aantal stemmen behaalden bij de laatste verkiezingen (48%), willen dat er altijd een raadslid aanwezig is als een commissielid (ook wel burgerlid genoemd) spreekt in een commissievergadering. D66 vindt dit voorstel onbegrijpelijk en schadelijk voor het aanzien van de Vughtse politiek. “Als het goed is zitten we hier allemaal in de gemeenteraad om het algemeen belang te dienen, maar dit soort voorstellen dienen het algemeen belang van Vught op geen enkele wijze”, aldus D66-raadslid Fons Potters.

Burgerleden uitkomst voor kleine partijen

Burgerleden zijn mensen die op de kieslijst stonden en fracties kunnen ondersteunen, onder meer in de commissievergaderingen. Daar kunnen ze namens een partij het woord voeren. Iedere partij mag maximaal twee burgerleden laten benoemen, maar dat is een eigen keuze; het hoeft niet. Vooral voor kleine partijen zijn burgerleden een uitkomst. Zo heeft het CDA maar 1 zetel en zou het raadslid zonder burgerleden al het werk in haar eentje moeten doen. Maar ook grotere partijen kunnen burgerleden inzetten als soort van kweekvijver voor nieuwe raadsleden. Zo maken de burgerleden Dion Meuwissen en Joris Vrensen deel uit van de fractie van D66. Zij zijn een waardevolle aanvulling en leveren uitstekend werk.

GB en VVD stellen echter dat burgerleden nooit het woord mogen voeren zonder de aanwezigheid van een raadslid. Dat betekent dat als onverhoopt het raadslid van het CDA er niet kan zijn, het geluid van het CDA niet in de commissie kan klinken. Onlangs was dat het geval en toen maakte een CDA-burgerlid bij elk onderwerp gebruik van het inspreekrecht om de CDA inbreng te laten horen. Maar een inspreker kan dus niet meedoen aan de opinievorming. Inventief, maar D66, PvdA-GroenLinks, SP en CDA vinden dat ongewenst. GB en VVD vinden echter dat een partij als het CDA dan pech heeft. Zij stellen dat er dan maar meer mensen op het CDA hadden moeten stemmen en noemden dat zelfs democratisch.

Burgerleden mogen overal in Nederland zelfstandig werken

Daarop volgde een discussie vanuit de gemeenteraad. Tal van argumenten tegen het beperkende voorstel van GB en VVD passeerden de revue. Zo is dat in heel Nederland gebruikelijk om commissieleden zelfstandig in te zetten. Dat mag voor zover bekend overal in Nederland. Commissieleden zijn allemaal gelijk, dus waarom zouden ze niet gelijk behandeld mogen worden. En als GB en VVD de burgerleden niet democratisch vinden, zou het logischer zijn dat ze voorstellen om ze helemaal af te schaffen. Ook met een raadslid erbij mogen burgerleden bijvoorbeeld zelfstandig stemmen over ordevoorstellen. Dat is niet voorbehouden aan een raadslid.

Burgerlid van CDA bewees juist meerwaarde voor de hele raad

Extra pijnlijk werd het voor GB en VVD dat juist Rutger Jans, een burgerlid van het CDA, bij de laatste commissievergadering terecht wees op een omissie in een voorstel over de Omgevingsdienst. Alle andere partijen hadden dat al een hamerstuk genoemd, maar door de informatie die het burgerlid had opgevraagd, stemden alle partijen uiteindelijk in diezelfde gemeenteraad toch tegen. Het was een treffend voorbeeld van een voordeel van de meerwaarde van een burgerlid, niet alleen voor het CDA dus, maar voor alle partijen in de raad.

VVD niet consequent

Desalniettemin wuifde GB alle kritiek terzijde. Raadslid Michel Versteegh benadrukte dat democratie nu eenmaal zo werkt en dat een meerderheid dit soort besluiten mag namen. De VVD had niet veel meer argumenten en sprak zichzelf volledig tegen. Bij een onderwerp eerder op de avond over de Omgevingsdienst betoogde de partij nog dat het niet zo kon zijn dat een meerderheid van het bestuur van de Omgevingsdienst niet kan bepalen wat een minderheid moet doen. Potters vroeg waarom dat hier ook niet van toepassing was, maar een inhoudelijk antwoord bleef uit. Fractievoorzitter Mark du Maine sprak over een VVD-principe, maar dat principe staat nergens, niet in het verkiezingsprogramma en is al helemaal geen landelijk VVD-uitgangspunt.

Pure machtspolitiek

Potters kon niet anders concluderen dat het hier gaat om een pure machtspolitiek “Zo laten GB en VVD zien dat ze de meerderheid in handen hebben. En dat klopt ook, maar er is een grote ‘maar’. Als een meerderheid een minderheid gaat beperken in de mogelijkheid om zijn geluid te laten horen, gaat dat ons echt veel te ver. In Nederland is het gelukkig vrij uniek dat een meerderheid een minderheid beperkingen oplegt. Zoiets gebeurt vooral buiten onze landsgrenzen. En in Vught. Dat is uniek, maar niet iets om trots op te zijn, integendeel, eerder iets om je voor te schamen.”

Stemmen staakten door afwezigheid GB-raadslid

Uiteindelijk stemden D66, PvdA-GroenLinks, SP en CDA tegen de beperkende maatregel van Gemeentebelangen en VVD. Deze partijen waren uiteraard wel voor, maar omdat een van de raadsleden van GB afwezig was, staakten de stemmen (10 tegen 10). De volgende raadsvergadering wordt het amendement en het voorstel daarom opnieuw in stemming gebracht.

Zie ook: – het voorstel van GB en VVD (31-1-2019)

The post Gemeentebelangen en VVD willen raadswerk van kleine partijen moeilijker maken appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.