Nieuws van politieke partijen in Westerveld inzichtelijk

23 documenten

Vragen over OV-omleiding Dwingeloo

Progressief Westerveld Progressief Westerveld Westerveld 15-11-2023 20:12

In het vragenkwartier van de Politieke Avond van 14 november stelde Progressief Westerveld de volgende Rondvraag over de Ov-omleiding in Dwingeloo:

Gisteren zijn de werkzaamheden begonnen aan de Entingheweg in Dwingeloo. Dat is mooi, want hard nodig. De werkzaamheden duren tot medio februari 2024. Werkzaamheden brengen altijd overlast mee, en deze wel in het bijzonder, want de Entingheweg is een belangrijke invalsweg naar het centrum van Dwingeloo. Daaraan valt niet te ontkomen.

Een van de consequenties is dat er maar liefst 4 bushaltes vervallen in Dwingeloo (Weverslaan, Broeklaan, Brink en Brinkweg). OV-passagiers worden geacht in en uit te stappen bij de halte Valderseweg, een kwartier lopen vanaf de Brink. Dat is voor sommigen, die van het OV afhankelijk zijn, een haast onmogelijke opgave.

De website van de gemeente geeft hierover uiterst summiere en feitelijk onjuiste informatie, want beperkt zich tot de tekst: De bushalte Entingheweg wordt tijdelijk verplaatst naar de kruising Nijverheidsweg-Valderseweg. Ook de website van QBuzz geeft geen adequate informatie.

1. Heeft het College met de busmaatschappij overlegd over de situatie en mogelijke aanvullende oplossingen?

2. Is daarbij gedacht aan de inzet van een kleinere bus, die zou kunnen pendelen tussen de vier haltes in Dwingeloo en de halte Valderseweg?

3. Is het College het dan in ieder geval eens met de fractie van Progressief Westerveld, dat de tekst op de gemeentelijke website zou moeten luiden: Door deze werkzaamheden vervallen de bushaltes Weverslaan, Broeklaan, Brink en Entingheweg. Zowel voor de richting

Dieverbrug-Meppel als voor de richting Beilen is slechts de halte Valderseweg (hoek Nijverheidweg) beschikbaar. En wil het College bevorderen dat ook de website van QBuzz adequate informatie gaat bevatten?

In ieder geval op het derde punt had wethouder Doeven snel actie ondernomen en diezelfde dag nog de tekst aangepast. Maar echte tijdelijke oplossingen voor OV-gebruikers waren wel overwogen, maar niet uitvoerbaar geacht.

Begroting 2024 en het ‘ravijnjaar’ 2026

Progressief Westerveld Progressief Westerveld D66 CDA Westerveld 08-11-2023 12:54

Namens Progressief Westerveld was fractievoorzitter Michiel van de Kasteelen content met de “burgerlijke ongehoorzaamheid” van het College (en bijna de hele VNG) over het naderende ‘ravijnjaar’ 2026. Het kan niet zo zijn dat de rijksoverheid de gemeenten straks echt kapot bezuinigt. Hierbij zijn hele eerste termijn:

Voorzitter,

Wat mij betreft staan we vandaag binnen het uur weer buiten. Niet omdat ik niet in zou zijn voor een scherp debat of voor een gezellige avond, maar omdat mij inmiddels duidelijk is geworden, dat deze begrotingsraad zich voor geen van beide echt leent. Nu we de algemene beschouwingen bij de begrotingsbehandeling hebben afgeschaft, krijgt u dus geen bespiegelingen van onze kant over verantwoordelijkheid, over optimisme 2.0, of over het afschaffen van ‘stippen aan de horizon’. We beperken ons tot de begroting 2024 zelf.

Laatst was ik te gast in het illustere gezelschap van de auditcommissie en daar begon ik langzaam maar zeker iets te begrijpen van de nieuwe Planning en Control cyclus, die strakker is vorm gegeven dan hier een aantal jaren gebruikelijk was. Bij een vorige gelegenheid heb ik al mijn welgemeende complimenten gegeven aan de wethouder Financiën en aan de ambtelijke organisatie. Zaken zijn gestroomlijnder; interne procedures en controles zijn beter op orde. En als ik kijk naar deze Begroting 2024, dan is die behoorlijk beter ingericht en leesbaar dan de Kadernota van afgelopen juli. Achteraf gezien heb ik toch wel spijt over mijn voorstem bij die Kadernota; dat was eigenlijk een verkeerd signaal.

Natuurlijk, de Begroting is in principe allesomvattend. Dus zou je op heel veel zaken in kunnen gaan, vragen kunnen stellen bij formuleringen van beleid; amendementen indienen. Het meest opvallend bij dit soort stukken is toch altijd weer, dat veel hoofdzaken ontbreken en er veel kleinere zaken aan de orde komen. Ik zeg niet ‘onbelangrijker’, maar kleiner. Dat is een bekend verschijnsel: de echte grote kwesties vermijden, want waar moet je beginnen? Het is niet echt een verwijt, maar een constatering, die niet alleen het College betreft, maar ook onszelf als Raad.

Nu er eigenlijk geen fractie meer is, die pleit voor een kleinere overheid (integendeel), en nu er ook niet meer echt wordt ingezet op een lager budget met lagere lasten (want hoe zou dat kunnen?), hoeven we daarover dus geen principiële discussies meer te voeren. Het probleem aan de personele kant is al enige tijd niet meer het daarvoor beschikbare bedrag, maar de vraag waar je de mensen vandaan moet halen. Daarbij baart het verloop in de ambtelijke organisatie ons overigens wel zorgen.

Voor wat betreft de beschikbare middelen is het gesprek ook al gevoerd bij de Kadernota. Dat was en is straks weer het moment waarop we naar de hoogte en verdeling van de Onroerend Zaak belasting kunnen kijken, waarop we de systematiek van de Toeristenbelasting onder de loep kunnen nemen of de door ons al eerder aan de orde gestelde hoogte van de Forensenbelasting. Niet nu dus.

Blijft over de kwestie van het leeuwendeel van de inkomsten: de bijdrage uit de rijksbegroting. Met een VVD-premier, een CDA Minister van Binnenlandse Zaken en een D66 Minister van Financiën is het natuurlijk de vraag hoe die fracties aankijken tegen de hardnekkigheid waarmee dit kabinet de gemeentelijke financiële positie richting het ravijn blijft dirigeren. Ik ben het volledig eens met de burgerlijke ongehoorzaamheid van dit College (en van het overgrote deel van de gemeentebesturen in dit land) ten aanzien van de meerjarenplanning voor de jaren 26 en 27. Als je nu voor die jaren een sluitende raming zou construeren, ben je geen knip voor de neus waard.

Wij gaan dus niet in detail in op de verschillende programma’s, de beleidsvoornemens daarin, de onderbouwing daarvan. De kaders daarvoor zijn al vastgelegd. Maar zelfs als je het zou willen, is er – als gezegd – geen beginnen aan.  Kijkend naar de uitgavenkant valt wel één ding op. Het enorme terrein van het Sociaal Domein, is goed voor een fors aandeel in onze uitgaven. Het is daarnaast ook de grootste bron van onzekerheid, zelfs binnen een begrotingsjaar (we komen daar bij de bespreking van de 2

Bestuursrapportage nog wel over te spreken). Maar als je kijkt naar onze debatten in de Raad, dan is het geen regelmatig onderwerp van gesprek. Natuurlijk, het beïnvloedbare deel van de uitgaven daarvoor is beperkt. Maar mijn fractie mist toch wel de reflectie op al die elementen, die tezamen dat Sociale Domein vormen. Hoe kijkt de wethouder daar tegenaan?

Afrondend, voorzitter. In de auditcommissie kwam de suggestie langs om de bespreking van de begroting rond deze tijd van het jaar gewoon een agendapunt te maken op een reguliere raadsvergadering. En die gedachte is bij mij wel geland, moet ik zeggen. In deze vorm is zonde om hier een hele avond aan te besteden. Maar misschien maken mijn collega’s het straks toch nog wat spannender. Hoe dan ook, als we dat zo doen, legt dat een des te grotere druk op de bespreking van de Kadernota, want dan is dat het enige moment in het jaar voor het langere termijn perspectief. En niet alleen op de bespreking, maar vooral op de Kadernota zelf. Het document, zoals we dat voor ons hadden in juli, voldeed daarvoor geenszins. Ik wil hierbij dan ook nogmaals aandringen op een fundamentele verbetering daarvan.

Doorstart Scala-docenten mogelijk maken

Progressief Westerveld Progressief Westerveld Westerveld 29-03-2023 18:16

Op uitnodiging van Progressief Westerveld en andere fracties kwamen een viertal docenten van Scala naar Diever om raadsleden (voorafgaand aan de raadsavond van 28 maart) bij te praten over hun initiatieven om een doorstart mogelijk te maken.

Eind vorig jaar werd duidelijk dat Scala, de organisatie voor muziek- en cultuureducatie in deze regio, financieel in zwaar weer terecht was gekomen. De betrokken gemeenten hadden de organisatie in eerste instantie tot 1 juli 2023 gegeven om zaken af te bouwen en een nieuwe vorm te ontwikkelen. Maar gaandeweg het eerste kwartaal van dit jaar werd duidelijk, dat deze periode niet te overbruggen is. Daarmee was het faillissement van Scala onafwendbaar geworden tot verdriet van leerlingen en ouders, en vanzelfsprekend ook van de de docenten.

De groep docenten heeft daarop de handen ineen geslagen om de toekomst van de muziek- en cultuureducatie veilig te stellen.

Progressief Westerveld diende diezelfde avond een Motie in, waarin het volgende is vastgelegd:

Spreekt waardering uit voor de niet aflatende inspanning van het College om in het verband van de bij Scala betrokken gemeenten een soepele overgang naar een nieuwe situatie na 1 juli 2023

Constateert dat die inspanning niet tot het gewenste resultaat heeft geleid en steunt derhalve het besluit om de subsidie aan Scala met ingang van 1 april 2023 stop te zetten;

Neemt kennis van de opdracht aan de coöperatie Blue Yard om onderzoek te doen naar een toekomstbestendige vorm en business model voor een aanbieder van vrije tijds-/ amateurkunst in o.a. Westerveld, welk onderzoek eind april, begin mei zal worden opgeleverd;

Spreekt uit dat zo veel als mogelijk voorkomen dient te worden dat tussen het faillissement van Scala en het in werking treden van een nieuwe infrastructuur voor vrije tijds-/ amateurkunst een hiaat ontstaat met de onherstelbare gevolgen van dien;

Vraagt het College:

• In nauw overleg met de docenten, die bij of voor Scala werkzaam waren, een noodplan op te stellen voor de komende tussenperiode;

• Alle middelen, die tot 1 juli bestemd waren voor Scala, in te zetten om dit noodplan mogelijk te maken, met name ten behoeve van de jeugd uit Westerveld; en de raad van de ontwikkelingen nauwgezet op de hoogte te houden;

• Alle middelen, die beschikbaar waren voor de situatie na 1 juli, daarvoor ter beschikking te houden, en de raad op basis van het onderzoek van Blue Yard nog voor het zomerreces voorstellen voor te leggen;

De motie werd unaniem aangenomen.

De gemeenteraad tijdens de Corona crisis

CDA CDA Westerveld 10-04-2020 15:09

De gemeenteraad tijdens de Corona crisis. Sinds we te maken hebben met de ontwikkeling van het Covid-19 (Corona) virus zijn er veel vragen ontstaan over de invulling van de adviezen en de richtlijnen van de Rijksoverheid en RIVM in relatie tot een vergadering. Ook in de gemeenteraad van Westerveld is achter de schermen veel gediscussieerd over het belang van vergaderen tegenover alles afgelasten, is het noodzakelijk om door te gaan met vergaderen? Onder deze link leest u hoe de CDA fractie hier over denkt.

Zorgen van de raad over de komst van het 5G-netwerk

PvdA PvdA Westerveld 07-02-2020 21:56

Er is nog zoveel onduidelijkheid over de gevolgen van de invoering van het 5G-netwerk, dat de gemeente op initiatief van Progressief Westerveld en de PvdA een brief stuurt naar de Voorzitter van de Tweede Kamer om de ongerustheid daarover en de bezwaren daartegen onder inwoners en gemeenteraad over te brengen.

Onduidelijk is welke risico’s voor de gezondheid en de privacy het gebruik van het 5G-netwerk met zich meebrengt. De Tweede Kamer heeft in november jl. aan de Gezondheidsraad gevraagd om daar een oordeel over te geven. Dat is er nog niet, maar onderwijl behandelt de Tweede Kamer een voorstel om de wet zodanig te wijzigen, dat de invoering van het 5G-netwerk mogelijk wordt. Progressief Westerveld en PvdA vinden echter dat er eerst een maatschappelijk debat plaats moet vinden, mede op basis van de bevindingen van de Gezondheidsraad en van wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen voor flora en fauna.

Daarnaast steekt het de initiatiefnemers dat in het wetsvoorstel staat, dat overheidsinstanties verplicht zullen worden “in te stemmen met redelijke verzoeken” van aanbieders. Dat druist in tegen de autonomie van de gemeente, vinden zij.

Op 4 februari dienen Progressief Westerveld en PvdA een motie in die er op gericht is dat de gemeente in een brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer de ongerustheid en de bezwaren overbrengt. Met steun van Gemeente Belangen verwerft de motie een meerderheid in de gemeenteraad. Wethouder Klaas Smidt is er geen voorstander van – hij vindt dit een zaak van de landelijke overheid. Hij zegt evenwel toe de motie naar de Voorzitter van de Tweede Kamer te sturen, maar wel samen met een persoonlijke noot van zijn kant.

Lees de motie van Progressief Westerveld en PvdA

Het bericht Zorgen van de raad over de komst van het 5G-netwerk verscheen eerst op PvdA Westerveld.

Collegebreuk: een kort overzicht

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 02-09-2019 08:21

Voor de geschiedenis hierbij een kort overzicht van de gebeurtenissen die geleid hebben tot het opzeggen van het vertrouwen door de fractie van Progressief Westerveld in het college.

Nadat Wilfried de Jong ontslag had genomen als wethouder, heeft Progressief Westerveld een wethouders commissie in het leven geroepen die een nieuwe kandidaat zou voordragen. Michiel van de Kasteelen heeft als fractievoorzitter vervolgens overleg gehad met de fractievoorzitters van DSSW-SW en Gemeentebelangen. Samen is afgesproken om op 27 augustus een extra raadsvergadering te houden waarin onze kandidaat benoemd zou worden als wethouder. Die vergadering is ingediend en door de burgemeester uitgeschreven.

Vrijwel alle fractieleden zijn vervolgens op vakantie gegaan in de veronderstelling dat de opvolgingsprocedure geregeld was. Niets bleek minder waar: vanaf dat moment begon het grote traineren door onze collegepartners.

Nadat de afspraak voor de raadsvergadering was gemaakt, werd er gezegd dat er eerst een gesprek tussen Michiel van de Kasteelen en de twee zittende wethouders moest plaatsvinden. Dat is gebeurd en leek niet tot problemen te leiden.

Daarna kwam de eis dat er eerst een gesprek tussen de drie partijvoorzitters moest plaatsvinden. Ook dat gesprek heeft plaatsgevonden en ook dat leek niet tot grote problemen te leiden. Vervolgens wordt, door DSSW-SW en GB, in een persbericht om uitstel van de vergadering gevraagd omdat eerst de voltallige fracties en de (beoogde) collegeleden na de vakanties met elkaar in gesprek moesten.

Als klap op de vuurpijl wordt er daarna weer aangekondigd dat er in een persbericht gemeld gaat worden dat DSSW-SW en GB samen besloten hebben om een informateur aan te stellen. Het verzoek van Progressief Westerveld om te wachten met het persbericht en om met zijn drieën door te praten werd terzijde geschoven. Toch heeft de fractie van Progressief Westerveld ter wille van het behoud van de coalitie besloten om na het persbericht van DSSW-SW en GB rustig te reageren, de onheuse behandeling te negeren en mee te werken aan gesprekken met een informateur teneinde een laatste poging te wagen om een breuk te voorkomen.

Vervolgens verscheen in de Meppeler Courant een bericht over een geheime vergadering. DSSW en GB zouden, zonder ons voor de vergadering uit te nodigen, met alle andere gemeenteraadsfracties overlegd hebben over het benoemen van een informateur. De fractievoorzitter van DSSW-SW bevestigde dit desgevraagd telefonisch. Op dat moment was het laatste restje geloof bij Progressief Westerveld weg in de oprechte bedoelingen van de coalitiepartners. Dit heeft uiteindelijk geleid tot het opzeggen van het vertrouwen in de coalitie op 27 augustus 2019.

Onderling vertrouwen coalitie partners is weg.

PvdA PvdA Westerveld 27-08-2019 20:02

Tijdens de extra raadsvergadering van 27 augustus 2019 bleek dat Progressief Westerveld (PW) onvoldoende vertrouwen heeft in de huidige coalitie partners DSSW/SW en Gemeente Belangen.

Al direct na de Voorjaarsnota begon het gerommel al.

De fractie gaf eerder aan, onvoldoende vertrouwen te hebben in wethouder De Jong, de wethouder besloot vervolgens om zijn ontslag in te dienen.

In de zoektocht naar een nieuwe wethouder ging het wederom mis. Een potentiele wethouder kandidaat namens PW trok zich terug nadat er in een regionaal persbericht bericht is over onvoldoende vertrouwen in zijn functie als kandidaat wethouder. Reden voor PW om een extra raadsvergadering te houden waarin zij uitleg vroeg aan alle fracties en of zij zich konden vinden in de persoon die zich (tijdelijk) heeft voorgedragen.

De fractie van de PvdA heeft duidelijk aangegeven verbaasd te zijn dat een artikel reden voor een vergadering moet zijn. Men had simpelweg een telefoontje er aan kunnen wagen om die vraag beantwoord te krijgen.

De PvdA fractie heeft de extra vergadering als overbodig gezien waarin duidelijk naar voren kwam dat PW de stekker uit het college heeft getrokken.

In een verhitte discussie tussen Hans De La Mar en Jan Puper bleef PW herhalen dat er iemand van de fracties gelekt zou hebben, reden voor de PvdA om uit het overleg te stappen tijdens de raad.

De toegezonden animatie foto spreekt voor zich (bron Marc).

Jammer, juist aan de vooravond van bezuinigingen is Westerveld niet begaan bij een breuk. Jammer dat de huidige coalitie door PW gebroken is en PW niet haar verantwoording neemt.

De PvdA fractie zal wachten tot er een officieel bericht aan de raad gezonden zal worden waarin de breuk duidelijk is en vervolgens positief meewerken aan een nieuw te vormen college.

 

Het bericht Onderling vertrouwen coalitie partners is weg. verscheen eerst op PvdA Westerveld.

Raad wil gemeentelijke bermenschouw

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 14-07-2019 12:14

Een door Progressief Westerveld ingediende motie over een gemeentelijke bermenschouw is door de Raad op 9 juli aangenomen.

De motie overweegt:

- dat waterschappen met regelmaat een slootschouw houden en gemeenten een wegenschouw om de toestand van waterlopen, resp. wegen in kaart te brengen;

- dat het van belang is om ook de staat en het gebruik van de gemeentelijke bermen inzichtelijk te maken, zodat gewenste en ongewenste situaties kunnen worden gesignaleerd en getoetst aan het beleid met betrekking tot duurzaamheid, biodiversiteit en dergelijke;

- dat velen in de gemeente het een uitdaging zullen vinden om hun eigen omgeving ‘in kaart te brengen’ om daarmee inzicht te krijgen in de feitelijke staat en het feitelijke gebruik van gemeentelijke bermen, en te zien hoe dat in de tijd veranderd is;

- dat er vele vrijwilligers actief zijn in bijvoorbeeld IVN-groepen of bij verschillende bermenprojecten;

En verzoekt het College:

- om op korte termijn na te gaan of een gemeentelijke bermenschouw kan worden georganiseerd op basis van inzet van vrijwilligers om de kosten daarvan beperkt te houden;

- en om daartoe een kader op te stellen, en een vorm van extensieve ambtelijke begeleiding te realiseren;

Westerveld op weg naar Global Goals gemeente

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS PvdA Westerveld 10-07-2019 11:15

In de raadsvergadering van 9 juli is een motie van Progressief Westerveld aangenomen (met alleen de Partij van de Arbeid tegen), waarin de Raad uitspreekt in beginsel positief te staan ten opzichte van aansluiting door de Gemeente Westerveld bij de Campagne ‘Gemeenten4GlobalGoals’ van de VNG.

De Raad verzoekt het College om nog dit jaar een notitie te presenteren hoe en onder welke voorwaarden daaraan invulling gegeven kan worden ter voorbereiding op een definitief besluit over aansluiting.

Voor Progressief Westerveld is het belangrijk dat er een verbinding wordt gelegd tussen de mondiale vraagstukken, zoals die in de Duurzame Ontwikkelingsdoelen zijn vastgelegd, en de lokale politiek. Inmiddels zijn rond de 66 gemeenten aangesloten bij deze campagne. Doelstelling van de VNG is om de komende tijd naar tenminste 100 gemeenten te groeien.

In de Toelichting op de motie staat het volgende:

De Sustainable Development Goals zijn in 2015 door de lidstaten van de Verenigde Naties aanvaard als de nieuwe mondiale duurzame ontwikkelings-agenda voor de periode 2015 – 2030. Daarmee volgen ze op de Millenium-doelstellingen, die in 2000 waren vastgesteld en golden voor de periode 2000 – 2015. Er zijn 17 doelstellingen en 169 onderliggende targets om deze doelen te operationaliseren. De lidstaten moeten zelf zorgen voor vertaling in nationaal beleid.

De 17 SDG’s zijn toegankelijk weergegeven op de website van SDG Nederland: https://www.sdgnederland.nl/sdgs/. Daar treft u ook allerlei aanvullende informatie aan over de verschillende SDG’s en de samenwerkingsverbanden, organisaties en groepen in Nederland die zich met de verschillende SDG’s bezig houden.

Om de voortgang te monitoren is in VN-verband een lijst van indicatoren opgesteld: de Sustainable Development Goals Indicators. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft in november 2016 een eerste meting uitgevoerd hoe Nederland ervoor staat met de SDG’s. De aanleiding van dit onderzoek was een lijst van voorlopige indicatoren om de diverse subdoelstellingen van de SDGs te monitoren. Het globale beeld dat uit de tot nu toe beschikbare cijfers naar voren komt is dat het op veel terreinen goed gaat met Nederland, maar dat er ook belangrijke zorgpunten zijn.

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een campagne gelanceerd onder de naam ‘Gemeenten4GlobalGoals’ met als doel dat zoveel mogelijk gemeenten de Global Goals omarmen als internationaal kader voor een duurzame toekomst. Alle informatie over die VNG Campagne vindt u op de website https://vng.nl/global-goals-gemeenten-sustainable-development-goals-sdg

Aanmelding van een gemeente als Global Goals Gemeente is eenvoudig en kosteloos. Na aanmelding maakt de gemeente deel uit van het Netwerk van Global Goals Gemeenten, maar de invulling daarvan is open.

Anke Oosterhuis draagt fractievoorzitterschap over.

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 22-03-2019 12:32

Anke Oosterhuis, raadslid van de fractie van Progressief Westerveld treedt af als fractievoorzitter. Haar taken worden overgenomen door fractiegenoot Michiel van de Kasteelen. De fractie is in goed overleg tot deze beslissing gekomen. ‘De combinatie van het raadswerk en de taken als fractievoorzitter zijn mij zwaarder gevallen dan ik vooraf had verwacht. Met de wisseling van het voorzitterschap kan ik mij nu volledig richten op het raadslidmaatschap met onder ander zorg en welzijn in portefeuille. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn voorzittersrol goed wordt overgenomen door onze nieuwe fractievoorzitter.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.