Nieuws van politieke partijen in Hilversum inzichtelijk

19 documenten

Oversteek Melkpad / Naarderstraat aangepakt

VVD VVD Hilversum 18-02-2020 08:21

Soms zijn het de kleine dingen die het ‘m doen. Sinds 2017 stelt de VVD vragen bij de onoverzichtelijke en gevaarlijke inrichting van de kruising Melpad / Naarderstraat. Voor fietsers die vanaf de Bussumerstraat naar de Naarderstraat willen is het een flinke uitdaging en de bocht van de Naarderstraat naar het Melkpad .. daar zouden ze in Zandvoort trots op zijn. Deze vakantie gaat het kruispunt flink op de schop en daar zijn we blij mee!

https://www.vvdhilversum.nl/?p=7518

Art. 41 vragen CDA t.a.v. ophaalactie containers restafval

CDA CDA Hilversum 23-05-2019 11:58

Geacht college, We kregen vanuit bewoners van de Kleine Driftbuurt meldingen dat hun (grote) kliko voor restafval afgelopen dinsdag opeens kwijt was. En dat – na navraag van hen – bleek dat de GAD deze heeft meegenomen. Deze bewoners geven aan geen brief gehad te hebben van de GAD, de regio of de gemeente met een aankondiging hiervan. Vandaar dat het CDA de volgende vragen stelt: 1) Is bovenstaande bij u bekend? 2) Klopt het dat er geen brieven verzonden zijn en zo ja, wat is de reden hiervan? 3) Krijgen alle bewoners automatisch een nieuwe container of alleen wanneer zij hier melding van maken bij de GAD? 4) Kunt u aangeven in welke buurten van Hilversum dit heeft plaatsgevonden en wanneer? 5) Op welke manier gaat de GAD de getroffen inwoners correct inlichten over het proces en de gevolgen? Verder is er afgelopen zomer een omwisselactie geweest vanuit de GAD waar iedere inwoner een nieuwe container heeft ontvangen. Inwoners konden zelfstandig aangeven of ze – onder bepaalde uitzonderingsvoorwaarden zoals kinderen in de luiers – een grote container voor restafval wilden hebben / behouden. 6) Wat gebeurt er met deze groep mensen? Krijgt deze groep automatisch weer een grote container? 7) Als ze eerst een kleine container krijgen en daarna weer een grote moeten verzoeken, wordt in dit geval wederom reden / bewijsvoering vereist? En wat zijn alle meerkosten hiervan? Niet enkel containers, ook personele inspanning en andere kostencomponenten? Welk tijdspad is hiermee gemoeid? 8) In het kader van doelmatigheid: was deze actie nodig en welk doel werd hiermee beoogd? En op welke termijn kunt u ons inlichten over de resultaten hiervan: in hoeverre zijn de beoogde doelen bereikt? Namens de fractie CDA Tjalke de Jong

Politiek in Balans? Lees over het debat | Hilversum

GroenLinks GroenLinks Hilversum 21-03-2019 00:00

‘Aan het eind van de avond weten we of 100 jaar vrouwenkiesrecht een feestje waard is.’ Zo opende Marleen Remmers, fractievoorzitter van GroenLinks de avond Politiek in Balans. Meer dan 60 aanwezigen, vrouwen in de meerderheid, gingen in het Hilversumse Raadhuis in gesprek over (gender)gelijkheid en emancipatie. En een feestje is het vrouwenkiesrecht zeker waard, zoveel is te merken aan de sfeer van de avond. Toch valt er nog genoeg te doen, blijkt ook uit de inspirerende bijdragen van sprekers Cisca Dresselhuys en Jens van Tricht.

Drie vragen

‘We moeten onszelf drie vragen stellen’, aldus Dresselhuys, oud-hoofdredacteur van tijdschrift Opzij, ‘Hoe komt het dat er meer mannen in de politiek zitten? Hoe erg is dat? En hoe veranderen we dat?’ In de ogen van Dresselhuys zorgen ongelijke kansen ervoor dat vrouwen, toch de helft van alle Nederlanders, geen gelijkwaardige toegang krijgt tot deelname aan de politiek. Het antwoord komt in een oproep aan alle vrouwen. In de woorden van feministe Joke Smit: ‘Steek je hand op, werk samen met andere vrouwen, en zoek mannelijke bondgenoten.’

Lange adem

Jens van Tricht, directeur van Emancipator en schrijver, beaamt dat vrouwen ook mannelijke bondgenoten moeten zoeken. ‘Vrouwen en mannen samen moeten strijden voor emancipatie,’ is volgens van Tricht een proces van de lange adem. ‘Het kiesrecht is altijd een proces geweest van in- en uitsluiting; op klasse, ras, leeftijd en geslacht. We hebben enorm veel bereikt in de afgelopen honderd jaar en ook de komende honderd jaar zullen we nog veel moeten bereiken.’ Hij wijst op het feit dat nog niet iedereen in de staat Nederland gelijke rechten kreeg in 1919. Ook momenteel nog hebben de mannen in de zaal volgens van Tricht een actieve rol te spelen. Wat zij kunnen doen? ‘Neem het probleem serieus, en vraag het liever aan een vrouw.’

In gesprek

Ook de aanwezigen zelf hebben de kans om met elkaar in gesprek te gaan. Aan de hand van drie stellingen gaan ze in groepjes met elkaar in debat, positief en kritisch tegelijkertijd. Kunnen we de huidige balans, waarin er nog steeds meer mannen dan vrouwen in de politiek actief zijn, eigenlijk wel veranderen? En waarom spreken we altijd over vrouwenquota en nooit over mannenquota? Gedurende de avond blijkt het dat veel individuele ideeën en ervaringen breed worden gedeeld. Daar liggen kansen om te strijden voor een meer rechtvaardige samenleving. ‘Het persoonlijke is politiek’, zo vat Marleen Remmers kort maar krachtig de avond samen.

Alle foto's van de avond zijn terug te vinden via de Facebook-pagina van GroenLinks Hilversum.

Hieronder is al een filmpje te zien van de avond: de opening door Cisca Dresselhuys. Ook Jens van Tricht is terug te zien en luisteren, via deze link.

Jesse KlaverGisteren stond het land ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Hilversum 19-03-2019 12:03

Kiesrecht is een recht dat steeds ...

GroenLinks GroenLinks Hilversum 08-03-2019 19:38

Kiesrecht is een recht dat steeds verder wordt bevochten, zoals Jens van Tricht van Emancipator vertelt:

Maart: Campagnetijd - en tot de ...

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 05-03-2019 11:10

Maart: Campagnetijd - en tot de verkiezingen geen ramen lappen 😉

De SP campagne voor de provinciale verkiezingen van start

SP SP Hilversum 20-02-2019 14:00

De aftrap voor de SP campagne voor de provinciale verkiezingen. Hier een overzicht

Zie ook: VERKIEZINGEN

Vierkant achter ‘De 7 Straatjes’

VVD VVD GroenLinks Hilversum 10-02-2019 11:29

We kunnen er niet omheen, dus beginnen we er maar mee: de VVD heeft Michel Huisman, de kunstenaar die in Heerlen de aanzet heeft gegeven voor de herinrichting van het stationsgebied, uitgenodigd om op een informatieavond over de vernieuwing van het Hilversumse stationsgebied te vertellen over hoe zij dat in Heerlen beleven. Wij hebben niet voorzien dat dhr. Huisman onze uitnodiging zou aangrijpen om zijn kunstenaarsblik op Hilversum los te laten. Met een kopie van de Heerlense berg en al.

Dat je als zoiets gebeurt in de wandelgangen van het Raadhuis en op sociale media guitige kwinkslagen moet incasseren: fair enough. Zo werkt het. Maar het is nu uitgegroeid tot iets anders. Zo wordt er ingespeeld op een gevoel dat sommige mensen in Hilversum-Oost lijken te hebben dat zij structureel minder aandacht krijgen. Een gevoel dat volstrekt onnodig is. Oost is ongelooflijk in ontwikkeling. Met Villa Industria, de Melkfabriek, het Lucent-terrein, Anna’s Hoeve en het Phillips-terrein gebeuren er hele goeie dingen in Oost. En dan vergeet ik nog de Spoorzone, een uitgebreide gebiedsagenda die wordt vormgegeven samen met de bewoners , bedrijven en organisaties. Oost bruist van de bedrijvigheid en de levendigheid. Het glas is niet halfvol, het glas is meer dan driekwart vol in Oost.

Niet lichtzinnig Wat ook niet terecht is, is dat de indruk wordt gewekt dat er ‘lichtzinnig’ gekozen zou zijn voor het model van ‘De 7 Straatjes’. Alsof de wethouder dit eventjes verzonnen heeft tijdens het scheren. Terwijl níets minder waar is. Het lijkt wel alsof men (bewust of onbewust) vergeet welke reis er is afgelegd om hier te komen. Laten we daarom even terugkijken op wat er aan de keuze voor ‘De 7 Straatjes’ vooraf gegaan is.

De Hilversumse raad is al jaren bezig met het stationsgebied. In de raad van 18 november 2015 is er een zogeheten ‘voorbereidingsbesluit’ genomen. Tussen dat moment en nu is er letterlijk tientallen keren door de raad vergaderd over dit onderwerp. Er zijn een visie, projectplan, ‘stedenbouwkundige programma van eisen’ en een participatie-aanpak uitgebreid besproken en vastgesteld. De raad is in beeldvormende sessies bijgepraat en meegenomen. Er is met bewoners gesproken tijdens klankbordbijeenkomsten en informatieavonden.

Op 6 december 2017 heeft dit geleid tot een stedenbouwkundig plan. Een ‘ruimtelijke en programmatische uitwerking van de Structuurvisie 2030 en de Centrumvisie; opgesteld binnen de kaders van de visie Stationsgebied Hilversum’.

Dit stedenbouwkundig plan is aangenomen en heeft, met wederom uitgebreide rondes participatie en meenemen van de raad uiteindelijk geleid tot twee modellen, te weten ‘De Passage’ en ‘De 7 Straatjes’, die op 11 september 2018 zijn vrijgegeven voor participatie en advies. Vervolgens zijn in september en oktober van het afgelopen jaar deze beide modellen voor het Stationsgebied , die zelf dus al na uitgebreide afstemming tot stand waren gekomen, voorgelegd aan bewoners, ondernemers, belangengroeperingen en samenwerkingspartners.

Op 17 oktober 2018 boog de raadscommissie Ruimte en Wonen zich over dit onderwerp en bleek er een duidelijke meerderheid te zijn voor het model ‘De 7 Straatjes’. Deze voorkeur bleek ook uit de gesprekken met andere betrokkenen en dus heeft het college begin november gekozen voor dit model voor de verdere uitwerking van de stedenbouwkundige plannen. Weloverwogen. Gedragen door uitgebreide participatie en afstemming.

Op de grill Jaren van overleggen, afwegen, kaders meegeven, kaders uitwerken, voorleggen, input verwerken, bewoners en andere belanghebbenden betrekken, feedback verwerken, nogmaals voorleggen zijn aan de keuze voor ‘De 7 Straatjes’ vooraf gegaan. En wat zou je waard zijn als betrouwbare overheid, als je al dat werk uit het raam zou kieperen omdat er iemand nog wel een radicaal ander idee heeft voor wat je met ons stationsplein zou kunnen doen? Het antwoord is: helemaal niets!

Als oppositie zou je de wethouder die zo opzichtig alle participatie én de door de raad meegegeven kaders het raam uit zou gooien op de grill leggen. Deze wethouder doet dat dus ook niet. Wat hij trouwens ook niet doet is blind en/of doof zijn voor de wel degelijk waardevolle elementen en ideeën die er nog voorbij komen en die je mee kunt nemen in de uitwerking van het door ons als raad uiteindelijk gekozen model. De wethouder luistert goed naar inbreng van andere partners en van de raad. Zoals men door de jaren dat dit project al loopt óók gedaan heeft.

Een berg te ver Een ‘berg’ over het spoor heen is overigens nadrukkelijk niet zo’n waardevol element. In tegendeel. Mijn raadscollega Lex van Waarden van GroenLinks, die is opgeleid als architect, deed dit vrijdag 8 februari uit de doeken in een artikel op de website van de Gooi en Eemlander: zo’n berg is geen optie. Waarom? Nou, omdat zo’n berg 7 tot 8 meter boven het spoor moet liggen om over het spoor te komen. Om even te illustreren hoe hoog dat is: de ‘oversteekbuis’ over de weg bij station Mediapark ligt op die hoogte. Om glooiend tot zo’n hoogte te komen ontbreekt volledig de ruimte in Hilversum. Voor de vuist weg: voor een hoogteverschil van 1 meter is ongeveer een hellingbaanlengte van 20 meter nodig. Dat zou dus een helling van 140-160 meter aan beide zijden van ‘de berg’ betekenen. Die ruimte is er niet en zo’n berg past ook helemaal niet in het hart van Hilversum. Nog even los van hoe je dat op zou moeten lossen met andere straten en bebouwing.

Kortom, je kunt wel een plateau over het spoor heen leggen, maar mensen (zeker mensen die mindervalide zijn, slechter ter been of die een buggy of een kinderwagen bij zich hebben) zouden volledig zijn aangewezen op roltrappen of liften. Dat is niet wat wij ons voorstellen bij een verbindend element. In tegendeel.

Gouden bergen En dan hebben we nog niet eens gehad over wat een stationsplan van Heerlense proporties kost. De gemeente Heerlen was van plan om zo’n 40 miljoen te investeren en de teller staat nu op 71 miljoen gemeentelijke euro’s. En ze zijn nog niet in de buurt van klaar. Deskundigen maakten in 2015 gehakt van de Heerlense aanpak. In NRC zei professor Piet Eichholtz, hoogleraar vastgoedfinanciering aan de Universiteit Maastricht: “Als het om mislukte stationsprojecten gaat, is Heerlen een schoolvoorbeeld. Bij andere spoorprojecten, zoals in Delft, ging het mis door financiële blunders en verkeerde aanbestedingen. Maar daar deugde het stedenbouwkundig concept in ieder geval. Dat is in Heerlen niet zo. Met het Maankwartier wordt een gigantische bak gemeenschapsgeld over de balk gegooid”.

In dat artikel valt verder te lezen dat nog niet duidelijk was hoeveel geld er ‘over de balk gaat’ en wie dat moest gaan ophoesten. De kosten lopen intussen alsmaar verder op. Van 39,6 miljoen euro in 2010 naar 50,5 miljoen euro in 2012. Eind 2014 was de stand 59,9 miljoen euro. In 2018 meldde de Limburger dat de rekening intussen 71,2 miljoen bedraagt: “Onder meer door vertraging van de bouw van zijn de totale kosten van het Maankwartier voor de gemeente Heerlen met 11,3 miljoen euro gestegen. Met deze meerkosten was geen rekening gehouden, zodat Heerlen het geld moet vrijmaken en de grondexploitatie aanpassen. De gemeente zit nu met 71,2 miljoen in het stationsproject”.

Vierkant achter keuze Niet zo gek dus dat het college van Hilversum geen behoefte heeft om haar doorwrochte en tot achter de komma afgeparticipeerde plan in te ruilen voor een onuitvoerbare berg die op financieel drijfzand lijkt te zijn gebouwd. Sowieso blijven er altijd andere opties en over smaak valt niet te twisten. Er komt een moment dat je moet stoppen met wikken en wegen en een keuze moet maken, zodat je aan de slag kunt gaan om die keuze uit te voeren.

Er ligt een model dat aan alle kaders en randvoorwaarden die we als raad hebben meegegeven voldoet en dat na jaren en jaren van zorgvuldig bespreken, afwegen, en beoordelen tot stand is gekomen. Volgende week zal het college beslissen over het stedenbouwkundige plan en wij als VVD hopen van harte dat zij vierkant kiezen voor het stedenbouwkundige plan dat is gebaseerd op het model van ‘De 7 Straatjes’, luisterend naar de wensen en gevoelens vanuit Oost en andere nuttige ideeën en geluiden. Maar zonder het hele zorgvuldige proces, inclusief de door de raad meegegeven kaders, teniet te doen en ons minimaal 4 jaar terug in de tijd te zetten.

Het is tijd om aan de slag te gaan.

Haitske van de Linde Raadslid VVD Hilversum woordvoerder RO en Wonen

CDA nieuwsbrief december 2018: de Kersteditie

CDA CDA Hilversum 21-12-2018 14:36

Het afgelopen jaar is snel gegaan. In december 2017 kwam de campagne op stoom en leerden de huidige fractieleden elkaar kennen. Bij de verkiezingen in maart wonnen we een zetel maar in mei werd het onverwacht geen coalitie, maar oppositie. En nu in december 2018, zes maanden na de start van de nieuwe fractie, staat er een stevig en hecht team dat op alle fronten opereert en met veel plezier goed van zich laat horen. En niet alleen de fractie bruist: ook onze partij leeft in Hilversum! Zo kijken wij terug op een succesvolle 30/40'ers borrel in Mout met een grote opkomst en een optimale sfeer. Lees verder

CDA nieuwsbrief december 2018: de Kersteditie

CDA CDA Hilversum 21-12-2018 14:36

Het afgelopen jaar is snel gegaan. In december 2017 kwam de campagne op stoom en leerden de huidige fractieleden elkaar kennen. Bij de verkiezingen in maart wonnen we een zetel maar in mei werd het onverwacht geen coalitie, maar oppositie. En nu in december 2018, zes maanden na de start van de nieuwe fractie, staat er een stevig en hecht team dat op alle fronten opereert en met veel plezier goed van zich laat horen. En niet alleen de fractie bruist: ook onze partij leeft in Hilversum! Zo kijken wij terug op een succesvolle 30/40'ers borrel in Mout met een grote opkomst en een optimale sfeer. Lees verder

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.