Nieuws van politieke partijen in Doesburg over CDA inzichtelijk

8 documenten

Rondvraag over vergunning terrasuitbreidingen

CDA CDA Doesburg 09-05-2023 16:41

In de commissie VROM van 8 mei hebben we een rondvraag over de uitbreiding van de terrassen op de agenda gezet. In april jongstleden is er namelijk aan vier horeca ondernemers in de binnenstad vergunning verleend voor een tijdelijke terrasuitbreiding tot en met eind september dit jaar. In november 2021 hebben een groot aantal insprekers hun zorgen geuit over enkele terrassen in de binnenstad. Vanuit het college is toen gewezen naar onze Nota Ruimtelijke Kwaliteit en er is toegezegd met bewoners en ondernemers om de tafel te gaan om verdere polarisatie te voorkomen en te werken aan een goede uitstraling. We weten dat vanuit Vitale Binnenstad is gewezen op het belang van het creëren van ruimte voor het verblijf van toeristen. Tegelijkertijd is er de mogelijke overlast voor bewoners en een rechtvaardigheidsbeginsel richting horeca ondernemers die niet of beperkt kunnen uitbreiden. Wat is de reden om wederom een vergunning te verlenen voor tijdelijke uitbreiding van terrassen? Eerder gaf het college aan dat het goed is om rond de tafel te gaan alvorens zaken hier te bespreken. Een en ander mocht niet leiden tot overlast voor bewoners namelijk. Is er met omwonenden gesproken of gecommuniceerd hierover? In de driehoek ondernemers, overheid, bewoners bijvoorbeeld? Kan er door horeca ondernemers enig recht ontleend worden aan het feit dat zij reeds meerdere jaren een tijdelijke uitbreiding van hun terras vergund krijgen? Het college bij monde van wethouder van Veldhuizen gaf tot onze verrassing aan dat structurele uitbreiding van de terrassen is toegestaan. Ook gaf het college aan dat door eerdere bezwaarden en betrokken is aangegeven dat ze elkaar eerst zouden opzoeken als er overlast is, alvorens het groter te maken.

Blij met tijdelijke afsluiting binnenstad?

CDA CDA Doesburg 06-06-2020 08:48

Ons wordt regelmatig de vraag gesteld of wij als CDA blij zijn met de tijdelijke afsluiting van de binnenstad. Het stond zelfs in ons verkiezingsprogramma, dus de blijdschap moet groot zijn, zo is de gedachte.Toch ontbreekt die blijdschap omdat we worstelen met de gang van zaken, communicatie, effecten en situatie. Dat behoeft uitleg. Daarom treft u hieronder een uiteenzetting van de gang van zaken en onze rol daarin.Als CDA Doesburg constateren wij dat er onduidelijke communicatie is over o.a. de grond van het besluit. Was het een verkeersbesluit? Of een maatregel op basis van een noodverordening? Er was geen verkeersbesluit te vinden en ook een aanwijsbesluit op basis van de noodverordening was er niet. Als er een verkeersbesluit was genomen was er mogelijkheid geweest om als belanghebbenden bezwaar of beroep aan te tekenen. Wat wat ons betreft gewenst zou zijn zeker nu de belangen van ondernemers zwaar zouden moeten wegen. Zij hebben al fors te lijden onder de coronacrisis. Nu er een besluit op basis van de BABW ligt (geen verkeersbesluit) leunt de gemeente zwaar op artikel 34 (e.v.) waarin staat dat maatregelen kunnen worden uitgevoerd “a. ingeval van de uitvoering van werken, opdooi, de doorweekte toestand van een weg of weggedeelte, dreigend gevaar of andere dringende omstandigheid van voorbijgaande aard”. Nu de toeristen de weg naar Doesburg weer hebben gevonden is het onvermijdelijk drukker op straat. De overheid zal daarom ook maatregelen moeten treffen. Daarvoor hebben wij begrip.Geen begrip hebben wij op de wijze waarop dit is gebeurd, zeker gelet op de huidige situatie. Zoals uit onze enquête al bleek maken ondernemers zich zorgen over de toekomst. De coronacrisis hakt er bij veel ondernemers fors in. Om dan zo’n twee weken van te voren te communiceren dat de binnenstad vanaf de middag op slot gaat is uiterst onhandig en onverstandig. Al jaren zijn ondernemers en bewoners via bijv een klankbordgroep betrokken bij de toekomstige plannen. En ondanks verschillen is er begrip voor elkaars positie ontstaan. Nu zijn er 43 ondernemers (meer dan de helft) uiterst ongelukkig met de maatregelen en lopen de emoties hoog op. De goodwill lijkt verspild, mensen staan soms tegenover elkaar en van begrip voor de positie en situatie van ondernemers en bewoners blijkt weinig. Onnodig en bijzonder jammer. Mag dit zomaar? Ja, een college kan ansich dit soort maatregelen nemen. Dat mag het. Of het gebruikte artikel 34 uit de BABW hiervoor gebruikt kan worden? Wat ons betreft een vraagteken, maar dat is voer voor juristen. Belangrijker nu is de vraag of het verstandig is om zulke heftige maatregelen te nemen zonder eerst met elkaar in gesprek te gaan? Zonder ook de politiek erbij te betrekken? Als dagelijks bestuur is het goed bewust te zijn dat elk besluit een politiek besluit is. Als we teveel managen, verliezen we het vertrouwen van mensen. Daarom zullen wij ons blijven inzetten voor overleg voor het nemen van een besluit uit: ga in overleg met de ondernemers, met de bewoners, met de belanghebbenden. De genomen maatregel kan niet zonder meer verlengd worden. Of zij wordt een verkeersbesluit of eea gaat via de Raad als onderdeel van een groter plan (Vitale Binnenstad). Als CDA zullen wij ons blijven inzetten voor zorgvuldige communicatie en besluitvorming.Zijn wij dus blij met de tijdelijke afsluiting van de binnenstad? Het antwoord is nee. Wij zijn helemaal niet blij met de wijze waarop het college gemeend heeft eenzijdig de binnenstad te sluiten. Het staat namelijk haaks op datgene waar het college zich zo graag laat voorstaan: transparantie. ---------------------------------------------------------------------------------------Wat staat er in ons verkiezingsprogramma 2018-2022 over de binnenstad?CDA Doesburg wil: Een periodieke afsluiting van de binnenstad voor gemotoriseerd verkeer van mei tot en met september vanaf 13.00u in overleg met de lokale ondernemers • Een weekend afsluiting van de Roggestraat van mei tot en met september • Dat de bloembakken aan de lantaarnpalen in de binnenstad behouden blijven • Bij het opnieuw bestraten van het kernwinkelgebied rekening houden met rolstoelvriendelijke en passende bestrating en een goede waterhuishouding. Enquête Doesburgse ondernemersOp 23 april hebben we als CDA de uitkomst van een enquête onder Doesburgse ondernemers gepresenteerd. 29 ondernemers hebben met ons hun situatie en mening gedeeld. Zij (51,7%) laten zien dat ze zich vooral zorgen maken over het voortbestaan van hun onderneming na de crisis. 17% van de respondenten maakt zich zelfs al zorgen voor de onderneming op kortere termijn. We hebben bij de presentatie gezegd “Dit signaal geeft ook aan dat bijvoorbeeld het ontwikkelen van een weg uit deze crisis voor een groot deel de levensvatbaarheid van deze ondernemingen kan bepalen. (…) Als CDA maken we ons zorgen over onze ondernemers en missen in de communicatie vooralsnog concrete plannen en beleid die gericht zijn op levensvatbaarheid voor onze ondernemers na deze crisis. Wellicht lijkt het voor sommigen wat vroeg daar nu over na te denken, maar voor veel ondernemers zijn de zorgen zo groot dat wij niet gewacht deze week de volgende vraag bij het college neer te leggen: "Wat zijn, naast de maatregelen zoals het meedoen aan de kooplokaal website en belastinguitstel voor ondernemers, voornemens of plannen van het college voor effectieve maatregelen die ondernemers helpen overeind te blijven en door te starten in de anderhalve meter-maatschappij? (denk aan plannen bijvoorbeeld als een loket, een fonds voor renteloze lening etc)." In de raadsvergadering heeft de burgemeester vervolgens kort toegelicht met een Taskforce 1,5 meter te komen. Aanmelding (11 mei) rondvraag commissie VROM-BO 13 meiVoor deze commissie melden we op 11 mei een rondvraag aan over de nieuwe taskforce. Onze vraag zou zijn (maar ingehaald door persbericht): “Tijdens de laatste raadsvergadering deelde burgemeester mee dat er een taskforce opgericht werd die ook met bijv ondernemers de effecten van de 1,5 meter maatschappij wil aanpakken. Gelet op de nood van veel ondernemers zijn wij benieuwd of er al vordering te melden zijn en of u inzicht kan geven in water te gebeuren staat en wanneer.”Persbericht gemeente 13 meiDe gemeente brengt op 13 mei een persbericht uit wat ingaat op de Taskforce 1,5 meter. Deze taskforce heeft enkele maatregelen aangekondigd die tevens in onderzoek waren voor het project Vitale Binnenstad. De gemeente schrijft: “Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen om de binnenstad vanaf 1 juni tot in ieder geval 30 september 2020 af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.”Als toelichting geeft wethouder van Veldhuizen aan: “De plannen die in onderzoek zijn binnen het project Vitale Binnenstad, krijgen nu een vliegende start. Het afsluiten van het kernwinkelgebied biedt Doesburg een economische impuls met aandacht voor de volksgezondheid. Daarnaast is heteen onverwachte kans om zonder veel ingewikkeldheden een aantal plannen voor de binnenstad nu op een natuurgetrouwe wijze tijdelijk samen te testen. Die mogelijkheid grijp ik graag aan.” Een uitspraak die later (omdat deze niet paste in de gebruikte argumentatie voor de afsluiting) werd afgezwakt.Onze fractievoorzitter Stan Hillenaar schrijft een dag later in een blog: “Maar de pijn zit hem niet in het voornemen de binnenstad te sluiten of de werkelijke noodzaak. Wel zit de pijn in het gekozen moment van het persbericht. Zonder aankondiging dien ik als raadslid uit de krant te halen dat dit staat te gebeuren. Drie uur voor een commissievergadering waar het CDA al een vraag had ingediend omtrent de te verwachten maatregelen van de taskforce.”Schriftelijke vragen 21 meiOp 21 mei stuurt onze fractie de volgende schriftelijke vragen naar de griffie: Op basis van welke motivering (art/lid WVW? Noodverordening ivm Corona?) is het besluit genomen om de binnenstad tijdelijk te sluiten voor verkeer?Is de voorgenomen afsluiting een consequentie van de anderhalve meter-maatschappij?Is er voorafgaand aan het besluit overleg geweest met de klankbordgroep of andere stakeholders?Wethouder Veldhuizen zei: “De plannen die in onderzoek zijn binnen het project Vitale binnenstad, krijgen nu een vliegende start". Welke plannen worden hiermee bedoeld en welk onderzoek is hiermee gemoeid. Wat zijn de onderzoeksvragen?Is er een alternatief voor bedrijven die niet in de ochtend bevoorraad kunnen worden?Vind er een tussentijdse evaluatie plaats? Zo ja, wanneer vindt de eerste evaluatie van deze afsluiting plaats en met wie wordt er dan geëvalueerd?Welke rol is hier voor de SCBD weggelegd, en is zij betrokken geweest in de besluitvorming?Welke bevoegdheden heeft de taskforce? Aan wie hebben zij verantwoording af te leggen?Hoe wordt er omgegaan met de bereikbaarheid van hulpdiensten en minder validen? Tot op heden (6 juni) zijn deze vragen niet beantwoord.Eerste nieuwsbrief “Goed thuis in Doesburg”Op 28 mei verspreidt de gemeente aan bewoners en ondernemers in de binnenstad een eerste nieuwsbrief. Deze brief geeft verdere duiding aan de genomen maatregelen. De gemeente schrijft daarin oa: “Onder de noemer Goed thuis in Doesburg wordt de binnenstad van 1 juni - 30 september afgesloten voor verkeer. Dit doen wij om ruimte te bieden aan de 1,5 meter samenleving waar wij vanwege het Coronavirus voorlopig allemaal mee te maken hebben.” Om bij kanttekeningen te vervolgen: “Wat is de reden van het tijdelijk afsluiten van de binnenstad? Gebaseerd op de noodverordening heeft het college van b&w besloten tot deze tijdelijke maatregel om lokaal invulling te geven aan de 1,5 meter samenleving. De gezondheid en veiligheid van onze inwoners staan hierbij voorop.”Openbaar advies 2 juniAchter de openbare besluitenlijst van het college ligt een openbaar advies. Hierin lezen we over de tijdelijke verkeersmaatregel: “Het instellen van een geslotenverklaring in het kernwinkelgebied voor alle voertuigen maandag t/m zondag de hele dag uitgezonderd van 7-11h”In de verdere toelichting op de 1,5 meter samenleving lezen we: “Voorlopig zal er sprake zijn van een 1,5 meter samenleving. Met de tijdelijke verkeersmaatregelen bieden we extra verblijfs- en loopruimte in de binnenstad op plekkenwaar dat nodig wordt geacht in verband met de publiekstrekkende werking en deconcentratie/clustering van terrassen (kernwinkelgebied/winkelstraten en omgeving stadhuis).Hiermee stellen we iedereen in staat om de landelijke basisregel (“houd 1,5 meter afstand”) inacht te nemen.”Tevens lezen we meer over de basis van het besluit: “Voor de tijdelijke verkeersmaatregelen nemen we geen verkeersbesluit. Artikel 34 e.v. van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) biedt ons als wegbeheerder de juridische grondslag om zonder verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen op/langs onze eigen gemeentelijke wegen te nemen. Voorwaarde is dat de maatregelen geen permanent karakter hebben en korter duren dan 4 maanden.”

Blij met tijdelijke afsluiting binnenstad?

CDA CDA Doesburg 06-06-2020 08:48

Ons wordt regelmatig de vraag gesteld of wij als CDA blij zijn met de tijdelijke afsluiting van de binnenstad. Het stond zelfs in ons verkiezingsprogramma, dus de blijdschap moet groot zijn, zo is de gedachte.Toch ontbreekt die blijdschap omdat we worstelen met de gang van zaken, communicatie, effecten en situatie. Dat behoeft uitleg. Daarom treft u hieronder een uiteenzetting van de gang van zaken en onze rol daarin.Als CDA Doesburg constateren wij dat er onduidelijke communicatie is over o.a. de grond van het besluit. Was het een verkeersbesluit? Of een maatregel op basis van een noodverordening? Er was geen verkeersbesluit te vinden en ook een aanwijsbesluit op basis van de noodverordening was er niet. Als er een verkeersbesluit was genomen was er mogelijkheid geweest om als belanghebbenden bezwaar of beroep aan te tekenen. Wat wat ons betreft gewenst zou zijn zeker nu de belangen van ondernemers zwaar zouden moeten wegen. Zij hebben al fors te lijden onder de coronacrisis. Nu er een besluit op basis van de BABW ligt (geen verkeersbesluit) leunt de gemeente zwaar op artikel 34 (e.v.) waarin staat dat maatregelen kunnen worden uitgevoerd “a. ingeval van de uitvoering van werken, opdooi, de doorweekte toestand van een weg of weggedeelte, dreigend gevaar of andere dringende omstandigheid van voorbijgaande aard”. Nu de toeristen de weg naar Doesburg weer hebben gevonden is het onvermijdelijk drukker op straat. De overheid zal daarom ook maatregelen moeten treffen. Daarvoor hebben wij begrip.Geen begrip hebben wij op de wijze waarop dit is gebeurd, zeker gelet op de huidige situatie. Zoals uit onze enquête al bleek maken ondernemers zich zorgen over de toekomst. De coronacrisis hakt er bij veel ondernemers fors in. Om dan zo’n twee weken van te voren te communiceren dat de binnenstad vanaf de middag op slot gaat is uiterst onhandig en onverstandig. Al jaren zijn ondernemers en bewoners via bijv een klankbordgroep betrokken bij de toekomstige plannen. En ondanks verschillen is er begrip voor elkaars positie ontstaan. Nu zijn er 43 ondernemers (meer dan de helft) uiterst ongelukkig met de maatregelen en lopen de emoties hoog op. De goodwill lijkt verspild, mensen staan soms tegenover elkaar en van begrip voor de positie en situatie van ondernemers en bewoners blijkt weinig. Onnodig en bijzonder jammer. Mag dit zomaar? Ja, een college kan ansich dit soort maatregelen nemen. Dat mag het. Of het gebruikte artikel 34 uit de BABW hiervoor gebruikt kan worden? Wat ons betreft een vraagteken, maar dat is voer voor juristen. Belangrijker nu is de vraag of het verstandig is om zulke heftige maatregelen te nemen zonder eerst met elkaar in gesprek te gaan? Zonder ook de politiek erbij te betrekken? Als dagelijks bestuur is het goed bewust te zijn dat elk besluit een politiek besluit is. Als we teveel managen, verliezen we het vertrouwen van mensen. Daarom zullen wij ons blijven inzetten voor overleg voor het nemen van een besluit uit: ga in overleg met de ondernemers, met de bewoners, met de belanghebbenden. De genomen maatregel kan niet zonder meer verlengd worden. Of zij wordt een verkeersbesluit of eea gaat via de Raad als onderdeel van een groter plan (Vitale Binnenstad). Als CDA zullen wij ons blijven inzetten voor zorgvuldige communicatie en besluitvorming.Zijn wij dus blij met de tijdelijke afsluiting van de binnenstad? Het antwoord is nee. Wij zijn helemaal niet blij met de wijze waarop het college gemeend heeft eenzijdig de binnenstad te sluiten. Het staat namelijk haaks op datgene waar het college zich zo graag laat voorstaan: transparantie. ---------------------------------------------------------------------------------------Wat staat er in ons verkiezingsprogramma 2018-2022 over de binnenstad?CDA Doesburg wil: Een periodieke afsluiting van de binnenstad voor gemotoriseerd verkeer van mei tot en met september vanaf 13.00u in overleg met de lokale ondernemers • Een weekend afsluiting van de Roggestraat van mei tot en met september • Dat de bloembakken aan de lantaarnpalen in de binnenstad behouden blijven • Bij het opnieuw bestraten van het kernwinkelgebied rekening houden met rolstoelvriendelijke en passende bestrating en een goede waterhuishouding. Enquête Doesburgse ondernemersOp 23 april hebben we als CDA de uitkomst van een enquête onder Doesburgse ondernemers gepresenteerd. 29 ondernemers hebben met ons hun situatie en mening gedeeld. Zij (51,7%) laten zien dat ze zich vooral zorgen maken over het voortbestaan van hun onderneming na de crisis. 17% van de respondenten maakt zich zelfs al zorgen voor de onderneming op kortere termijn. We hebben bij de presentatie gezegd “Dit signaal geeft ook aan dat bijvoorbeeld het ontwikkelen van een weg uit deze crisis voor een groot deel de levensvatbaarheid van deze ondernemingen kan bepalen. (…) Als CDA maken we ons zorgen over onze ondernemers en missen in de communicatie vooralsnog concrete plannen en beleid die gericht zijn op levensvatbaarheid voor onze ondernemers na deze crisis. Wellicht lijkt het voor sommigen wat vroeg daar nu over na te denken, maar voor veel ondernemers zijn de zorgen zo groot dat wij niet gewacht deze week de volgende vraag bij het college neer te leggen: "Wat zijn, naast de maatregelen zoals het meedoen aan de kooplokaal website en belastinguitstel voor ondernemers, voornemens of plannen van het college voor effectieve maatregelen die ondernemers helpen overeind te blijven en door te starten in de anderhalve meter-maatschappij? (denk aan plannen bijvoorbeeld als een loket, een fonds voor renteloze lening etc)." In de raadsvergadering heeft de burgemeester vervolgens kort toegelicht met een Taskforce 1,5 meter te komen. Aanmelding (11 mei) rondvraag commissie VROM-BO 13 meiVoor deze commissie melden we op 11 mei een rondvraag aan over de nieuwe taskforce. Onze vraag zou zijn (maar ingehaald door persbericht): “Tijdens de laatste raadsvergadering deelde burgemeester mee dat er een taskforce opgericht werd die ook met bijv ondernemers de effecten van de 1,5 meter maatschappij wil aanpakken. Gelet op de nood van veel ondernemers zijn wij benieuwd of er al vordering te melden zijn en of u inzicht kan geven in water te gebeuren staat en wanneer.”Persbericht gemeente 13 meiDe gemeente brengt op 13 mei een persbericht uit wat ingaat op de Taskforce 1,5 meter. Deze taskforce heeft enkele maatregelen aangekondigd die tevens in onderzoek waren voor het project Vitale Binnenstad. De gemeente schrijft: “Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen om de binnenstad vanaf 1 juni tot in ieder geval 30 september 2020 af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.”Als toelichting geeft wethouder van Veldhuizen aan: “De plannen die in onderzoek zijn binnen het project Vitale Binnenstad, krijgen nu een vliegende start. Het afsluiten van het kernwinkelgebied biedt Doesburg een economische impuls met aandacht voor de volksgezondheid. Daarnaast is heteen onverwachte kans om zonder veel ingewikkeldheden een aantal plannen voor de binnenstad nu op een natuurgetrouwe wijze tijdelijk samen te testen. Die mogelijkheid grijp ik graag aan.” Een uitspraak die later (omdat deze niet paste in de gebruikte argumentatie voor de afsluiting) werd afgezwakt.Onze fractievoorzitter Stan Hillenaar schrijft een dag later in een blog: “Maar de pijn zit hem niet in het voornemen de binnenstad te sluiten of de werkelijke noodzaak. Wel zit de pijn in het gekozen moment van het persbericht. Zonder aankondiging dien ik als raadslid uit de krant te halen dat dit staat te gebeuren. Drie uur voor een commissievergadering waar het CDA al een vraag had ingediend omtrent de te verwachten maatregelen van de taskforce.”Schriftelijke vragen 21 meiOp 21 mei stuurt onze fractie de volgende schriftelijke vragen naar de griffie: Op basis van welke motivering (art/lid WVW? Noodverordening ivm Corona?) is het besluit genomen om de binnenstad tijdelijk te sluiten voor verkeer?Is de voorgenomen afsluiting een consequentie van de anderhalve meter-maatschappij?Is er voorafgaand aan het besluit overleg geweest met de klankbordgroep of andere stakeholders?Wethouder Veldhuizen zei: “De plannen die in onderzoek zijn binnen het project Vitale binnenstad, krijgen nu een vliegende start". Welke plannen worden hiermee bedoeld en welk onderzoek is hiermee gemoeid. Wat zijn de onderzoeksvragen?Is er een alternatief voor bedrijven die niet in de ochtend bevoorraad kunnen worden?Vind er een tussentijdse evaluatie plaats? Zo ja, wanneer vindt de eerste evaluatie van deze afsluiting plaats en met wie wordt er dan geëvalueerd?Welke rol is hier voor de SCBD weggelegd, en is zij betrokken geweest in de besluitvorming?Welke bevoegdheden heeft de taskforce? Aan wie hebben zij verantwoording af te leggen?Hoe wordt er omgegaan met de bereikbaarheid van hulpdiensten en minder validen? Tot op heden (6 juni) zijn deze vragen niet beantwoord.Eerste nieuwsbrief “Goed thuis in Doesburg”Op 28 mei verspreidt de gemeente aan bewoners en ondernemers in de binnenstad een eerste nieuwsbrief. Deze brief geeft verdere duiding aan de genomen maatregelen. De gemeente schrijft daarin oa: “Onder de noemer Goed thuis in Doesburg wordt de binnenstad van 1 juni - 30 september afgesloten voor verkeer. Dit doen wij om ruimte te bieden aan de 1,5 meter samenleving waar wij vanwege het Coronavirus voorlopig allemaal mee te maken hebben.” Om bij kanttekeningen te vervolgen: “Wat is de reden van het tijdelijk afsluiten van de binnenstad? Gebaseerd op de noodverordening heeft het college van b&w besloten tot deze tijdelijke maatregel om lokaal invulling te geven aan de 1,5 meter samenleving. De gezondheid en veiligheid van onze inwoners staan hierbij voorop.”Openbaar advies 2 juniAchter de openbare besluitenlijst van het college ligt een openbaar advies. Hierin lezen we over de tijdelijke verkeersmaatregel: “Het instellen van een geslotenverklaring in het kernwinkelgebied voor alle voertuigen maandag t/m zondag de hele dag uitgezonderd van 7-11h”In de verdere toelichting op de 1,5 meter samenleving lezen we: “Voorlopig zal er sprake zijn van een 1,5 meter samenleving. Met de tijdelijke verkeersmaatregelen bieden we extra verblijfs- en loopruimte in de binnenstad op plekkenwaar dat nodig wordt geacht in verband met de publiekstrekkende werking en deconcentratie/clustering van terrassen (kernwinkelgebied/winkelstraten en omgeving stadhuis).Hiermee stellen we iedereen in staat om de landelijke basisregel (“houd 1,5 meter afstand”) inacht te nemen.”Tevens lezen we meer over de basis van het besluit: “Voor de tijdelijke verkeersmaatregelen nemen we geen verkeersbesluit. Artikel 34 e.v. van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) biedt ons als wegbeheerder de juridische grondslag om zonder verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen op/langs onze eigen gemeentelijke wegen te nemen. Voorwaarde is dat de maatregelen geen permanent karakter hebben en korter duren dan 4 maanden.”

CDA enquete over Doesburgse ondernemers tijdens crisistijd

CDA CDA Doesburg 23-04-2020 13:47

Doesburgse ondernemers maken zich zorgen over het voortbestaan van hun onderneming op de lange termijn. Dat is een van de conclusies die wij, als CDA, trekken uit een door ons uitgezette enquete onder 105 ondernemers. Wij hebben ondernemers onder andere bevraagd over de gevolgen van de huidige crisis op korte en lange termijn en ook hoe ze kijken naar wat de lokale overheid doet om hen door deze crisis te helpen. 29 ondernemers hebben met ons hun situatie en mening gedeeld. Zij (51,7%) laten zien dat ze zich vooral zorgen maken over het voortbestaan van hun onderneming na de crisis. 17% van de respondenten maakt zich zelfs al zorgen voor de onderneming op kortere termijn. Dit signaal geeft ook aan dat bijvoorbeeld het ontwikkelen van een weg uit deze crisis voor een groot deel de levensvatbaarheid van deze ondernemingen kan bepalen. Goed is te zien dat bijv 24,1% van de respondenten tevreden is over wat de lokale overheid en politiek voor hen doet. Ook duidelijk is dat 38% het niet zo goed weet en 24,1% vindt dat er onvoldoende gebeurd. Als CDA maken we ons zorgen over onze ondernemers en missen in de communicatie vooralsnog concrete plannen en beleid die gericht zijn op levensvatbaarheid voor onze ondernemers na deze crisis. Wellicht lijkt het voor sommigen wat vroeg daar nu over na te denken, maar voor veel ondernemers zijn de zorgen zo groot dat wij niet gewacht deze week de volgende vraag bij het college neer te leggen: "Wat zijn, naast de maatregelen zoals het meedoen aan de kooplokaal website en belastinguitstel voor ondernemers, voornemens of plannen van het college voor effectieve maatregelen die ondernemers helpen overeind te blijven en door te starten in de anderhalve meter-maatschappij? (denk aan plannen bijvoorbeeld als een loket, een fonds voor renteloze lening etc." Tijdens de raadsvergadering (quorum) van 23 april j.l. heeft onze burgemeester aangegeven dat het college een "Task Force Anderhalve Meter Samenleving" aan het voorbereiden is. Niet alleen met zorgpartners maar ook ondernemers zal het gesprek aangegaan worden om te bezien waar de gemeente kan faciliteren of kan helpen. Wat ons betreft een goed begin. We wensen het college voortvarendheid en wijsheid toe zo dat zo snel als mogelijk perspectief ingericht kan worden voor al die ondernemers die zich zorgen maken over de toekomst van hun bedrijf. Wilt u de volledige uitslag van onze enquete inzien? Klik dan hier

Aandacht voor vroegsignalering inkomensproblemen ZZP'ers

CDA CDA Doesburg 15-05-2019 14:44

In de commissie MO van 14 mei werd de informatienota "Armoedeonderzoek 2018" besproken. Als CDA hebben we gewezen op de problemen onder ZZP'ers. Deze hebben namelijk van alle werkenden het grootste risico om onder de lage inkomensgrens te gaan (CBS, maart 2019). We hebben daarom aan het college gevraagd of het wellicht geen goed idee zijn om als gemeente actief contact te leggen met bijvoorbeeld de ondernemingsvereniging hierover. Er zou dan een gezamenlijke avond belegd kunnen worden bijvoorbeeld. Daarbij zou een stichting als Stichting Urgente Noden prima in mee kunnen denken wellicht. Het lijkt ons goed om een signaleringssysteem of plek op te zetten waar je als ZZP'er je nood, laagdrempelig kunt delen. Wethouder Mulder vond dit een sympathiek idee en heeft beloofd de suggestie voor zo'n avond in overweging te nemen. Naar wij hopen: wordt vervolgd! Naast bovenstaand aandachtspunt hebben we aandacht gevraagd voor 1 loket als het gaat om het Kindpakket. Het maakt het gemakkelijker en het helpt ook bij hen die niet altijd de kennis / inzicht hebben hoe eea te werk gaat. De wethouder gaf aan dat Stichting Leergeld dit op zich zou kunnen nemen, maar na uitgebreid overleg besloten is dat zij dit niet op zullen pakken. Tevens is voor het creëren van 1 loket geen geld, zo werd aangegeven. Wat betreft een beetje extra ondersteuning bij het aangaan of omgaan met de aanvullende zorgverzekering van Menzis gaf de wethouder aan dat deze begeleiding er al is en als er knellende zaken zijn ze het graag hoort. We zullen ons hierop beraden omdat ons meerdere gevallen bekend zijn waarbij dit zeer gewenst zou zijn geweest. Bijvoorbeeld voor een groep als nieuwe Nederlanders / statushouders.

Tevreden met evaluatie Logistiek Ecopark IJsselvallei Doesburg?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Doesburg 15-09-2018 16:23

In de VROM commissie van 12 september lag de verkorte evaluatie van het Logistiek Ecopark IJsselvallei Doesburg (LEID) voor. En het was goed dat we iets in handen hadden om terug te kijken op een project, wat zeker in verkiezingstijd, een enorme maatschappelijke betrokkenheid heeft aangewakkerd. En wel om twee redenen: het ging over de toekomst van 2 voor Doesburg belangrijke en prachtige bedrijven: Rotra en Ubbink, maar ook over het gebruik van een Natura2000 gebied in de Fraterwaard. In de afgelopen tijd, en zeker voor de verkiezingen, zijn ook wij door veel mensen benaderd over de gang van zaken rondom het LEID. Het meest gehoord was de opmerking dat mensen het gevoel kregen dat er een trein voorbij denderde waar je op z’n best bij aan kon sluiten. Dat LEID moest er komen, zo was het gevoel. Eerlijk gezegd heeft langzamerhand ook ons dat gevoel bekropen. Hoe zorgvuldig werd gehandeld? Het gaat hier immers om veel geld en reuring in onze stad. Het college geeft aan veel geleerd te hebben. Maar een stuk reflectie over communicatie, houding en zorgvuldigheid mag daar wat ons betreft aan toegevoegd worden. Goede punten voor een uitgebreide evaluatie, wat ons betreft. In de vergadering hebben wij een behoorlijk aantal vragen gesteld. De meeste daarvan zijn wat ons betreft naar tevredenheid beantwoord, maar niet alle. Een willekeurige opsomming van wat antwoorden van wethouder Mulder op onze vragen: er is niet meer informatie om tot een uitgebreidere evaluatie te komen het project wordt nog inhoudelijk afgerond waarbij er vooral bestemming-technisch met elkaar naar de toekomst wordt gekeken stichting Twickel heeft een grote draai gemaakt in de uitwerking van hun eigen visie en interpretatie daarvan. Toen werd het onmogelijk om verder te praten een jurist heeft onderzocht of er in een Natura2000 gebied geopereerd kon worden door de genoemde bedrijven. Daar zitten juridische verschillen t.o.v. een vergunnend traject. Er vindt geen herbestemming plaats. Tevens is er jurisprudentie over beschikbaar. Een technisch verhaal. De wethouder beloofde het schrijven van de jurist na te sturen op onze vragen wanneer eea wel tijdig realiseerbaar was geweest, welke grondprijs wel acceptabel was en welke variant mogelijk wel tijdig realiseerbaar was gaf de wethouder aan geen antwoord te kunnen geven. op onze vraag wanneer het bekend was dat alles niet doorging gaf de wethouder aan dat “du moment dat we het wisten we het u gemeld hebben”. Dit “weten” was, volgens de wethouder, in de stuurgroep vergadering van 14 mei j.l. en het melden aan de doesburgers op de informatieavond 2 weken laten. Volgens de wethouder kwam het besluit als donderslag bij heldere hemel en is het tot het laatste moment spannend geweest. Terugkijkend gaf wethouder Mulder tevens aan kanttekeningen te hebben bij de functie die zij in de stuurgroep had (voorzitter). Dit kon in de toekomst misschien beter een externe voorzitter zijn. Al met al kunnen we ons aansluiten bij de opmerkingen van Pvda/GroenLinks of het niet beter was geweest de evaluatie als extern onderzoek te laten uitvoeren. We hebben daarom in de tweede termijn aan alle partijen gevraagd of het verstandig lijkt dit alsnog uit te voeren. PvdA/GroenLinks vond dit voor de hand liggend en wil dit overwegen, D66 kan zich er in vinden, evenals de SP. De VVD wil wachten tot alle informatie (mer rapportage bijv) beschikbaar is om dan te bezien of er behoefte is. De Stadspartij wijst op de mogelijkheid dat de Rekenkamer een onderzoek zou kunnen starten. Als CDA hopen wij dat dit onderzoek er komt zodat we objectief leerpunten verzamelen voor organisatie, samenwerking, college en gemeenteraad. We kunnen ons vinden in de wens van de VVD om te wachten tot alle informatie beschikbaar is. Vervolgens is het aan de Raad dit op te pakken. Of de Rekenkamer een onderzoek start is volledig ongewis, zij is namelijk onafhankelijk. Zijn we, als CDA Doesburg, tevreden met de evaluatie die er nu ligt? Het antwoord is nee. Naast bovengenoemde punten blijven er nog vraagtekens staan rond hoe, wanneer en waarom is besloten niet verder te gaan met LEID. Daarom hebben wij op 13 september gevraagd om inzage van de verslagen van de stuurgroep.

Tevreden met evaluatie Logistiek Ecopark IJsselvallei Doesburg?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Doesburg 15-09-2018 16:23

In de VROM commissie van 12 september lag de verkorte evaluatie van het Logistiek Ecopark IJsselvallei Doesburg (LEID) voor. En het was goed dat we iets in handen hadden om terug te kijken op een project, wat zeker in verkiezingstijd, een enorme maatschappelijke betrokkenheid heeft aangewakkerd. En wel om twee redenen: het ging over de toekomst van 2 voor Doesburg belangrijke en prachtige bedrijven: Rotra en Ubbink, maar ook over het gebruik van een Natura2000 gebied in de Fraterwaard. In de afgelopen tijd, en zeker voor de verkiezingen, zijn ook wij door veel mensen benaderd over de gang van zaken rondom het LEID. Het meest gehoord was de opmerking dat mensen het gevoel kregen dat er een trein voorbij denderde waar je op z’n best bij aan kon sluiten. Dat LEID moest er komen, zo was het gevoel. Eerlijk gezegd heeft langzamerhand ook ons dat gevoel bekropen. Hoe zorgvuldig werd gehandeld? Het gaat hier immers om veel geld en reuring in onze stad. Het college geeft aan veel geleerd te hebben. Maar een stuk reflectie over communicatie, houding en zorgvuldigheid mag daar wat ons betreft aan toegevoegd worden. Goede punten voor een uitgebreide evaluatie, wat ons betreft. In de vergadering hebben wij een behoorlijk aantal vragen gesteld. De meeste daarvan zijn wat ons betreft naar tevredenheid beantwoord, maar niet alle. Een willekeurige opsomming van wat antwoorden van wethouder Mulder op onze vragen: er is niet meer informatie om tot een uitgebreidere evaluatie te komen het project wordt nog inhoudelijk afgerond waarbij er vooral bestemming-technisch met elkaar naar de toekomst wordt gekeken stichting Twickel heeft een grote draai gemaakt in de uitwerking van hun eigen visie en interpretatie daarvan. Toen werd het onmogelijk om verder te praten een jurist heeft onderzocht of er in een Natura2000 gebied geopereerd kon worden door de genoemde bedrijven. Daar zitten juridische verschillen t.o.v. een vergunnend traject. Er vindt geen herbestemming plaats. Tevens is er jurisprudentie over beschikbaar. Een technisch verhaal. De wethouder beloofde het schrijven van de jurist na te sturen op onze vragen wanneer eea wel tijdig realiseerbaar was geweest, welke grondprijs wel acceptabel was en welke variant mogelijk wel tijdig realiseerbaar was gaf de wethouder aan geen antwoord te kunnen geven. op onze vraag wanneer het bekend was dat alles niet doorging gaf de wethouder aan dat “du moment dat we het wisten we het u gemeld hebben”. Dit “weten” was, volgens de wethouder, in de stuurgroep vergadering van 14 mei j.l. en het melden aan de doesburgers op de informatieavond 2 weken laten. Volgens de wethouder kwam het besluit als donderslag bij heldere hemel en is het tot het laatste moment spannend geweest. Terugkijkend gaf wethouder Mulder tevens aan kanttekeningen te hebben bij de functie die zij in de stuurgroep had (voorzitter). Dit kon in de toekomst misschien beter een externe voorzitter zijn. Al met al kunnen we ons aansluiten bij de opmerkingen van Pvda/GroenLinks of het niet beter was geweest de evaluatie als extern onderzoek te laten uitvoeren. We hebben daarom in de tweede termijn aan alle partijen gevraagd of het verstandig lijkt dit alsnog uit te voeren. PvdA/GroenLinks vond dit voor de hand liggend en wil dit overwegen, D66 kan zich er in vinden, evenals de SP. De VVD wil wachten tot alle informatie (mer rapportage bijv) beschikbaar is om dan te bezien of er behoefte is. De Stadspartij wijst op de mogelijkheid dat de Rekenkamer een onderzoek zou kunnen starten. Als CDA hopen wij dat dit onderzoek er komt zodat we objectief leerpunten verzamelen voor organisatie, samenwerking, college en gemeenteraad. We kunnen ons vinden in de wens van de VVD om te wachten tot alle informatie beschikbaar is. Vervolgens is het aan de Raad dit op te pakken. Of de Rekenkamer een onderzoek start is volledig ongewis, zij is namelijk onafhankelijk. Zijn we, als CDA Doesburg, tevreden met de evaluatie die er nu ligt? Het antwoord is nee. Naast bovengenoemde punten blijven er nog vraagtekens staan rond hoe, wanneer en waarom is besloten niet verder te gaan met LEID. Daarom hebben wij op 13 september gevraagd om inzage van de verslagen van de stuurgroep.

Nieuwe fractie nu echt begonnen

CDA CDA Doesburg 09-04-2018 18:51

Op maandag 9 april is de nieuwe fractie voor het eerst bijeen geweest voor het echte politieke handwerk: de kleine fractievergadering. Op een kleine fractievergadering bespreken we de agenda's voor de verschillende commissies. We hebben er alle vier ontzettend veel zin in en zien uit naar prettige, inhoudelijke samenwerkingen en bovenal een belangrijke bijdrage aan het bestuur van ons mooie Doesburg. Stan en Wiljan zullen in de commissie VROM plaats nemen, Joan en Wim in de commissie MO.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.