Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

7 documenten

Scheef wonen door Scheefgroei?

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 22-07-2020 08:22

Veelal wordt schande gesproken over “scheef wonen”. Dat is wanneer mensen in een goedkope (sociale) woning wonen en niet doorstromen naar een duurdere woning. Bijvoorbeeld een "middensegment woning”. Maar je kunt je afvragen of dat wel zo schandelijk is te noemen van die bewoners. Misschien is het eerder schandelijk te noemen dat we niet, of in ieder eigenlijk veel te weinig woningen bouwen voor dat (huur) middensegment. Het schijnt dat woning in dat bouwsegment heel wat minder opleveren voor investeerders en projectontwikkelaars dan woningen in het duurdere segment. Sinds enkele jaren mogen de woningcorporaties door regelgeving vanuit Den Haag, die voorheen nog wel “middenwoningen” bouwden, dat niet meer doen. Ze moeten, zo is bepaald, zich beperken tot het bouwen van woningen waarvoor die corporaties zijn bedoeld. Sociale woningbouw plegen. Middenwoningen en duurdere woningen moesten door de marktpartijen gebouwd worden. Een goede liberale gedachte, die goed werkt voor de marktpartijen. Helaas, die bouwen graag dure woningen, maar niet- of nauwelijks middenwoningen. Dat veroorzaakt in grote mate het “scheef wonen”. Dat wordt dus voor een belangrijk deel veroorzaakt door scheefgroei in het totale nieuwbouw woningaanbod dat in de afgelopen jaren is gebouwd, maar ook wat nog gebouwd gaat worden. “Scheef wonen” is dus niet ontstaan omdat mensen niet wilden verhuizen naar een duurdere woning, maar veel eerder door die scheefgroei in de woningmarkt. Er zijn regionaal te weinig woningen, voor mensen die behoren tot de inkomensgroepen tot aan modaal. Door te weinig geschikte "huur-middenwoningen", vindt geen doorstroming plaats van mensen die gezien hun inkomen wel zouden kunnen doorstromen. Maar die "middenwoningen" zijn nauwelijks voor hen beschikbaar. Mensen willen vaak wel doorstromen, naar een duurdere woning, waardoor hun huidige woning weer vrij kan komen, voor bijvoorbeeld "starters". Maar die kunnen niet doorstromen omdat die z.g. "middenwoningen" er helemaal niet zijn. Dat is een groot probleem. Daar vraagt de Raad van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug op voorstel van het CDA Utrechtse Heuvelrug ook regionaal de nodige aandacht voor: Ook dit probleem kan alleen door de gemeenten samen opgelost worden.

D66 wil versnelling aanpak bouwen en wonen

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 08-11-2019 10:16

De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft de opdracht om komende jaren meer woningen te realiseren. D66 steunt die opdracht volop. Vooral in het sociale- en middensegment is de behoefte aan woningen groot, denk hierbij aan jongeren, starters en senioren.

D66 wil de nieuwe huizen graag sneller gebouwd zien. Dit biedt een kans om eenmalig opbrengsten te realiseren door gemeentegrond te verkopen, zoals de voormalige gemeentewerven in Doorn, Leersum en Maarn. Deze staan al lang leeg of liggen braak. En dat terwijl de wachtlijsten bij corporaties lang zijn en de zoekopdrachten makelaars nog steeds toenemen.

De gemeente ontvangt per woning gemiddeld ruim €1.100,- aan inkomsten, vooral vanuit de Rijksoverheid en lokale heffingen. Door sneller te bouwen, lossen we dus niet alleen een maatschappelijk probleem op, extra woningen leveren ieder jaar weer geld op. Investeringen leveren dus ook concreet meer geld op. En dat kan onze gemeente goed gebruiken.

Bij de raadsvergadering van 7 november heeft Erik van Buiten daarom namens D66 voorgesteld om te bezien of en hoe we als gemeente extra mankracht kunnen creëren om de benodigde bouwplannen, bestemmingsplannen en vergunningen sneller rond te krijgen. Wethouder Rob Jorg reageerde daar positief op. Hij erkende dat het nu soms piept en kraakt in de organisatie vanwege de verhoogde bouwopgave. Rob Jorg wil de kansen om te bouwen graag pakken en gaf aan graag een uitspraak van de raad te willen over het idee van D66. Maandag 11 november neemt de gemeenteraad een besluit.

Hoe dan wel ? - Starters en blijvers regeling

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 17-05-2019 03:42

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/35360/hoe-dan-wel-starters-en-blijvers-regeling

Gisteravond dienden Florien Scager (VVD) en Clemens Festen (OPEN) samen een amendement in met betrekking tot het raadsvoorstel om de gewijzigde starters en blijverslening vast te stellen. Het was een poging om de starterslening meer te richten op starters met binding met de gemeente en de blijverslening af te schaffen om een stap te zetten in onze enorme bezuinigingsopgave. De directe aanleiding hiervoor was dat er een jaar na openstelling nog altijd geen gebruik van was gemaakt en we in spoor III geconfronteerd worden met bezuinigingsvoorstellen die onze basisvoorzieningen in de kernen raken zoals bijvoorbeeld de bibliotheek en mogelijk ook een lastenverzwaring daar nog boven op. Dit willen we voorkomen door eerst al het beleid te herzien dat meer selectief is, niet effectief is en niet aansluit bij onze kerntaken en verantwoordelijkheid. We hebben daarnaast raadsbreed prioriteiten gesteld waarvan schuldreductie en bezuinigen de belangrijkste zijn. Uit de consultatie met inwoners bleek dat vooral een sobere overheid op steun kon rekenen. Helaas kon dit voorstel desondanks niet op een meerderheid rekenen omdat de overige partijen van deze koers afweken en blijft de ruim anderhalve ton waar het om ging (exclusief de kosten van beheer) staan waar hij is.

  

Lees hieronder de volledige tekst.

 Inbreng Starters en blijverslening

  

Voor ons ligt een amendement op het raadsvoorstel dat beoogt de criteria van de starterslening zo bij te stellen dat de lening meer is gericht op mensen die hier ook vandaan komen en willen terugkomen. Wij vinden dat van belang omdat starters hier het niet alleen moeilijker hebben door strengere hypotheekregels en schaarste in woningaanbod, maar ook nog relatief veel concurrentie hebben van starters zonder enige binding met deze gemeente en om het compleet te maken ook nog met relatief hoge huizenprijzen te maken hebben, omdat we nu eenmaal een hele aantrekkelijke gemeente hebben.

  

Daarnaast willen we met dit amendement de blijverslening afschaffen om diverse redenen die raken aan de noodzaak, onze prioriteiten en onze verantwoordelijkheden.

  

Ten eerste blijkt uit de evaluatie dat er sinds het openstellen geen gebruik van is gemaakt. Dit wekt de indruk dat er geen vraag naar is en deze indruk wordt versterkt door het landelijke beeld van de afgelopen 4 jaar.

  

Ten tweede is het in samenhang bezien met de starterslening en ontwikkelingen als de omgevingswet waarin we juist alles stroomlijnen en op elkaar afstemmen ook op zijn minst bijzonder te noemen dat de gemeente beleid heeft voor twee verschillende doelgroepen dat elkaar qua effect en succes bijt. Het effect van een succesvolle blijverslening kan een rem op de doorstroom betekenen en het woningaanbod in zijn geheel en daarmee maak je het je starters juist weer moeilijker.

  

Ten derde is de gemeente voornemens om uren en financiële middelen in te zetten en zich dus extra in te spannen voor de marketing van deze regeling. Dat past niet bij een voorziening die zou inspringen op een vraag waarin de markt niet voorziet.

  

Ten vierde vallen bij het afschaffen de gereserveerde middelen vrij en betekend dit dat de gemeente minder hoeft te lenen en daarmee minder rentelasten heeft. Daarnaast voorkom je met het niet verstrekken van deze leningen dat het gereserveerde geldbedrag kleiner wordt door de beheerkosten die er in dat geval worden uitgenomen. Dat zijn kosten die je in de toekomst neemt, maar het blijven kosten en we zijn het onze inwoners verplicht om verder te kijken dan alleen morgen.

  

Ten vijfde zijn er inmiddels ook banken die hypotheken verstrekken m.b.v. overwaarde en is hypotheek verstrekken in beginsel geen taak voor de gemeente, zeker niet nu we in het licht van de financiële situatie en de bezuinigingen terug moeten naar kern. De gemeente stelt in spoor III bezuinigingen voor die belangrijke basisvoorzieningen in onze kernen raken. Een hypotheek verstrekken als gemeente is wat de VVD betreft geen basisvoorziening en vinden dat eerst al het  ‘luxe’ en meer selectieve beleid moet worden herzien. Het past niet bij een sobere overheid gericht op kerntaken in magere jaren. Het moet niet mogen uitmaken of de besparing/opbrengst klein is want echt grote klappen kunnen er niet meer gemaakt worden en we zullen dus niet steeds als argument moeten opwerpen dat het bijna niets oplevert of bijna niets kost. We zijn samen tot de conclusie gekomen dat er scherpe keuzes gemaakt moeten gaan worden en we kunnen niet van deze verantwoordelijkheid weglopen door deze keuzes niet te maken of voor ons uit te schuiven. De regeling is ooit met goede bedoelingen in het leven geroepen, maar de context is intussen dusdanig veranderd dat het kunstmatig in leven houden van deze regeling met middelen die we heel hard op andere fronten nodig hebben geen prioriteit kan en mag hebben. Deze afweging had wat dat betreft ook eigenlijk in spoor III moeten zitten en dat is dan ook de context waarin wij hem afwegen.

  

Als laatste en zesde punt heb ik contact gehad met het seniorenplatform en hebben zij aangegeven dat de voorkeur uiteraard uitgaat naar instandhouding en dat antwoord krijg je overigens op ieder thema (denk aan de bieb), maar dat zij kunnen leven met het afschaffen als daar de verzilverlening  voor in de plaats komt. Nu blijkt de verzilverlening bijna volledig hetzelfde te zijn als het alternatief dat de markt reeds aanbiedt onder de noemer overwaarde hypotheek. Alleen de aanvraagleeftijd is bij de een 57 en bij de ander AOW-leeftijd. (Als we dat in de context van alsmaar ouder wordende en fitter blijvende bevolking zetten en de bandbreedte voor starters loopt ook al halverwege de 30 ben je op die leeftijd over het algemeen genomen nog niet toe aan een ingrijpende woningaanpassing tenzij je een andere indicatie hebt en is de kans aanwezig dat je kinderen zelfs nog thuis wonen.) Daarbij verhoogt de blijverslening wel de maandelijkse lasten en dat bleek een drempel uit een landelijke evaluatie.

  

Kortom het is een gemiste kans om dit kleine beetje lucht in krappe tijden te laten liggen voor een regeling in de categorie toeters en bellen en hiermee geen recht te doen aan waar we gezamenlijk voor zijn gaan staan als raad en onze verantwoordelijkheid, en zo bij wijze van spreken in gebreke blijven. Het is niet effectief, er is geen noodzaak, het is zeker geen kerntaak, contrair aan ander gemeentelijk beleid en er is een acceptabel alternatief op de markt. Wij hebben er alle vertrouwen in dat we hier met een meerderheid het algemeen belang boven dat van vooralsnog één potentiele lener en profilering kunnen stellen.

  

 

Wonen op de Utrechtse ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 15-11-2018 23:08

Wonen op de Utrechtse Heuvelrug Vanavond in commissie ruimte gesproken over de woonvisie. Terecht dat er meer nadruk op middensegment komt. Meer middeldure woningen bouwen is goed voor de doorstroming. Wat meer ambitie en creativiteit mag echter wel om echt meer te bouwen voor starters en senioren en alternatieve woonvormen toe te passen. In het raadsbrede akkoord en de woonvisie is opgenomen dat we niet buiten de rode contour (zeg maar de dorpsgrenzen) bouwen. Woningbouw zal op inbreidingslocaties in de dorpen gebeuren. De ruimte daar is schaars dus zullen we meer de hoogte in moeten. Daarvoor hebben we een voorstel gedaan. Besluit in de raad op 29 november.

Wij gaan voor een gemeente waar het ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 19-03-2018 23:31

Wij gaan voor een gemeente waar het prettig wonen is. We moeten meer bouwen. Met name voor starters en senioren. En inzetten op minder regels en meer flexibiliteit en ruimte voor inwoners. Meer weten? https://heuvelrug.sgp.nl/ruimte

Maak kennis met onze kandidaten. Op ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 05-03-2018 17:00

Maak kennis met onze kandidaten. Op plek vier staat Gijsbert Doornenbal (22) uit Driebergen. Hij maakt zich hard voor: ✅ Meer bouwen voor starters en senioren. ✅ Het betrekken van jongeren bij lokale politiek. ✅ Goede OV-verbindingen: ook 's avonds en in de wijken Meer weten? https://heuvelrug.sgp.nl/kandidaten/4-gijsbert-doornenbal/931

Wij gaan voor een gemeente waar het ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 05-03-2018 16:38

Wij gaan voor een gemeente waar het prettig wonen is. We moeten meer bouwen. Met name voor starters en senioren. En inzetten op minder regels en meer flexibiliteit en ruimte voor inwoners. Meer weten? https://heuvelrug.sgp.nl/ruimte

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.