Nieuws van politieke partijen in Vlissingen inzichtelijk

6 documenten

Dramatische toestand scholen

Partij Souburg-Ritthem (PSR) Partij Souburg-Ritthem (PSR) Vlissingen 04-04-2024 14:43

De medezeggenschapsraad van basisschool de Parelburcht heeft contact met Partij Souburg Ritthem gezocht i.v.m. de dramatische technische stand van het huidige schoolgebouw.

De medezeggenschapsraad van de basisschool de Parelburcht en de PSR willen een antwoord op de volgende vragen:

1. Vindt u de voorbeelden die in de onderstaande brief genoemd worden een acceptabele situatie voor een gebouw waarin onderwijs gemaakt dient te worden? Zo nee, welke reparaties of aanpassingen kan de school nog verwachten in de tijd dat de school hier gehuisvest is?

2. Hoe gaat het college waarborgen dat het huidige schoolgebouw tot de verhuizing

bouwtechnisch veilig en met een goed en gezond binnenklimaat gebruikt kan worden? Graag

toelichting.

Namens de medezeggenschapsraad van basisschool de Parelburcht sturen wij u deze brief.

“De oplevering van ons nieuwe schoolgebouw laat al enige tijd op zich wachten. Als MR zijnde hebben wij hier begrip voor, een schoolgebouw moet immers een veilige en duurzame plaats zijn waar leerlingen en medewerkers samen onderwijs kunnen maken.

Omdat er nog geen zicht is op een opleverdatum willen wij middels deze brief onze zorgen over de staat van het huidige gebouw waarin wij gehuisvest zijn uiten. In afwachting van de verhuizing naar ons nieuwe schoolgebouw aan de van Visvlietstraat 7 te Oost Souburg zijn wij gehuisvest in het voormalig schoolgebouw van het Mozaïek aan de Dongestraat 109 te Oost Souburg. Voorheen hadden wij twee locaties: van Visvlietstraat en Dongestraat. Om tijdens de nieuwbouw van onze school ruimte te bieden aan onze groepen van de locatie van Visvlietstraat is gekozen om tijdelijk units te plaatsen. Ondertussen is tijdelijk nu alweer ruim 3 jaar. Diverse gebreken en ongemakken aan het huidige gebouw maken dat leerlingen, ouders en medewerkers zich afvragen hoe het met de veiligheid en hygiëne gesteld is. Om een aantal voorbeelden te noemen:

Diverse lekkages op het plat dak zorgen voor vocht en schimmelplekken op de plafondplaten. Reparaties van bovenaf dichten weliswaar de lekkage, maar vocht en schimmel gaan hierdoor, niet weg. Risico op gezondheidsklachten van gebruikers van het gebouw door schimmels blijven bestaan.

De riolering waarop diverse toiletten zijn aangesloten zorgen voor een overlast van stank, zodanig dat diverse leerlingen aangeven geen gebruik te willen maken van de toiletten op school.

De units waarin de groepen 1c, 1 2a en 1 2b tijdelijk zijn ondergebracht zijn dusdanig gehorig dat zowel leerlingen als medewerkers klachten zoals hoofdpijn ontwikkelen als gevolg van een hoog aantal prikkels door geluid.

Er wordt al maanden niet meer schoongemaakt in de van Duyvenvoorde sportzaal waar wij met alle groepen sporten. Een zeer onhygiënische situatie als gevolg.

Antwoord college over gebrek aan Starterswoningen

Perspectief Op Vlissingen (POV ) Perspectief Op Vlissingen (POV ) Vlissingen 12-02-2021 09:27

Hier het enigszins arrogante antwoord vanuit het gemeentebestuur:

Wij beantwoorden uw vragen over de spanning op de woningmarkt, permanente bewoning en 2e

woningen als volgt.

Wij zijn het met u eens dat er geen eenduidige oplossing is voor het vermijden of wegwerken van

spanning op de woningmarkt. Deze spanning wordt door tal van maatschappelijke ontwikkelingen

en invloeden opgewekt, aangejaagd of versneld.

maar ook bijvoorbeeld aan de Koudekerkseweg en in Oost-Souburg, zijn gekocht door mensen

die er niet permanent gaan wonen?

antwoord: nee. Zie hierover bij 3. voor de verleende onttrekkingsvergunningen. Voor de

Koudekerkseweg is de afgelopen jaren binnen de normstelling van de Huisvestingsverordening slechts 1 onttrekkingsvergunning voor 2e woninggebruik verleend. Onbekend is het

feitelijke gebruik van woningen boven de WOZ-waarde van € 260.000.

Vlissingen zet zichzelf in toenemende mate op de kaart als toeristische stad, het is ook één van

de speerpunten van het gemeentelijk beleid. De POV steunt dat beleid, maar vraagt wel aandacht

voor ongewenste bij effecten als de grotere onttrekking van woningen aan de woningmarkt in een

segment en in buurten waar dat ongewenst is. Is het college bereid om regelgeving in te voeren,

c.q. aan te scherpen om dit effect te minimaliseren?

antwoord: na de vaststelling van de Toeristische visie in november 2020 werken wij op dit

moment de onderwerpen van de uitvoeringsagenda uit. Daartoe behoort het opstellen van

richtlijnen waarlangs en waaraan de kwaliteit van nieuwe [toeristische] verblijfsaccommodaties alsmede de impact op de leefbaarheid van de buurt getoetst kan worden.

In hoeverre heeft het college in beeld welke woningen in de laatste 5 jaar onttrokken zijn aan

permanente bewoning, bijvoorbeeld als kamerverhuurbedrijf of 2e woning?

antwoord: ja. Het totaal aantal geldende vergunningen bedraagt per saldo 160. Voor 2e

woninggebruik hebben wij in de periode 2016-2020 de volgende aantallen onttrekkingsvergunningen verleend:

2016: 20 2017: 30 2018: 23 2019: 20 2020: 22

De aanvragen voor deze aantallen voldeden allemaal aan het normen zoals in het uitvoeringsinstrumentarium van de Huisvestingsverordening 2017 is bepaald. Deze aantallen

Blad 2 behorend bij 1277012 / 1277837

betreffen dus allemaal woningen en appartementen in de aangewezen gebieden van

Binnenstad, Boulevards en Scheldebuurt en Scheldekwartier [zie hierna onder 5.].

Naast het aantal van 160 geldende onttrekkingsvergunningen zijn krachtens overgangsrecht:

een onbekend aantal 2e woningen die al vóór de eerste verordening uit 1976 als 2e

woning werden gebruikt, deze mogen ook als recreatiewoning worden verhuurd;

een onbekend aantal 2e woningen die onder de Verordening recreatiewoningen 1994

met vergunning als 2

e woning mochten worden gebruikt, waarbij verhuur als recreatiewoning niet was verboden;

een onbekend aantal 2e woningen in de gemeente waarvan de WOZ-waarde op het

moment van aankoop/in gebruik name boven de grenswaarden uit de verschillende

huisvestingsverordeningen lagen of liggen.

Voor de kamerverhuur bedraagt het totaal aantal geldende vergunningen 140. In de

periode van 2016-2020 zijn de volgende aantallen omzettingsvergunningen verleend:

jaar

aantal kamerverhuurvergunningen

waarvan

revisie

waarvan

nieuw

31-12-2016 171

31-12-2017 [vermindering i.v.m. collectieve revisie van alle vergunningen] 117

31-12-2018 6 2 4

31-12-2019 5 3 2

31-12-2020 12 10 2

totaal aantal geldende vergunningen

31-12-2020 140

Is uit het gemeentelijke registratiesysteem op te maken hoeveel van het woningareaal in

Vlissingen niet permanent bewoond wordt door personen die ingeschreven staan in de GBA, en

hoe heeft zich dat in de laatste 10 jaar ontwikkeld?

antwoord: nee, niet in één oogopslag. Een dergelijke toepassing bieden de gemeentelijke

systemen van BRP [personen] en BAG [gebouwen] niet. Een ingang kan wel gevonden

worden via de registraties in het gemeentelijke belastingsysteem voor de toeristenbelasting en voor de woonforensenbelasting.

2013 2014 2015 2016

toeristenbelasting 51 58 77 87

woonforensenbelasting 187 271 283 285

2017 2018 2019 2020

toeristenbelasting 111 152 221 296

woonforensenbelasting 330 366 372 335 *

= nog niet

compleet

De toename van de aantallen komt door de extra controles die worden uitgevoerd, mede

als gevolg van de toename van de opkomst van AirBenB en de andere verhuurplatfoms.

Ook zijn de bedrijven die woonruimte verhuren aan werknemers intersiever aangeschreven. Dit overzicht is niet compleet. Er blijven verhuurders en bedrijven die voor korte of

langere periode in de administratieve of feitelijke controle onder de radar blijven.

Een hoog percentage van niet-permanente bewoning in een wijk ondermijnt de maatschappelijke structuur van een wijk. Die huizen zijn herkenbaar aan de gesloten indruk en de eigenaren

nemen niet of nauwelijks deel aan het maatschappelijk leven. Op de lange duur gaat dat ten koste

van het woon- en leefklimaat in de wijken. Bent U het met de POV eens dat dit feitelijk een

ongewenste situatie is die extra aandacht en handelen vraagt?

antwoord: ja. Met het oog op het behoud van de leefbaarheid en daarmee op het goede

woon- en leefklimaat is de Huisvestingsverordening [raadsbesluit 23 maart 2017] opgesteld. De verordening is van toepassing op de gehele woningvoorraad tot een WOZ waarde van € 260.000. In de verordening wordt het uitvoeringsinstrumentarium beschikbaar

Blad 3 behorend bij 1277012 / 1277837

gesteld voor de regulering en voor de aanpak van 2e woningen en kamerverhuur. Uit de

bestemmingsplannen vloeit het verbod op recreatieve verhuur van woonruimte voort.

In de Huisvestingsverordening is bepaald dat het gebruik van woonruimte voor 2e woninggebruik [deeltijdwonen] alleen mogelijk is in de gebieden Binnenstad, Boulevards en

Scheldebuurt en Scheldekwartier. Per straat zijn tot maximaal 25% of per appartementengebouw zijn tot maximaal 50% tweede woningen toegestaan. Op grond van het toetsingscriterium van de leefbaarheid kan tot een lager percentage worden besloten. In de gevallen waarin de regelgeving zich niet tegen een 2e woning verzet heeft de eigenaar-gebruiker van de 2e woning een onttrekkingsvergunning nodig. Recreatieve verhuur van 2e woningen is niet toegestaan, een reden zelfs tot intrekking van een verleende onttrekkingsvergunning.

Voor alle andere gebieden in Vlissingen is het niet toegestaan een woning met een waarde onder de € 260.000 te gebruiken als 2e woning. Daar zijn alle betaalbare woningen beschikbaar voor starters op de woningmarkt. Voor kamersgewijze verhuur geldt een min of

meer vergelijkbaar uitvoeringsinstrumentarium.

Met gebruikmaking van de ons beschikbare gegevens van leegstand, bewoning en inschrijving controleren wij ook op het niet-permanente gebruik van woonruimte [2e woningen en kamerverhuur]. De onrechtmatigheden worden met toepassing van het handhavingsinstrumentarium aangepakt.

Het segment dat de laatste jaren erg in trek is bij kopers van buiten die hier niet komen wonen

is vooral aantrekkelijk voor starters op de woningmarkt. Die zien hun kansen om in Vlissingen een

woning in een voor hen betaalbare klasse te kopen geminimaliseerd. Wil het college beleid ontwikkelen om juist die groep voor Vlissingen als inwoners vast te houden en te faciliteren?

antwoord: met de huidige Huisvestingsverordening is het beleid vastgesteld voor het behoud van het betaalbare gedeelte van de woningvoorraad. Daarnaast ondersteunen wij

starters in onze gemeente door het aanbieden van de Starterslening.

In de afgelopen jaren hebben we in Vlissingen steeds een teruglopend inwonersaantal gekend,

daar waar Zeeland in zijn geheel groeit. Dit ondanks nieuwbouw van woningen in onze gemeente.

Die teruggang wordt in onze visie vooral veroorzaakt door afnemende permanente bewoning van

de woonwijken, de woonomstandigheden in die wijken en het gebrek aan woningen in de

startersmarkt. Bent U dat met de POV eens, en/of wat ziet het college verder als belangrijkste

oorzaak dat Vlissingen krimpt, terwijl Zeeland groeit?

antwoord: de fluctuaties in inwonertal worden voor Vlissingen, met een zeer beperkte tot

negatieve natuurlijke aanwas [sterfte-overschot], sterk bepaald door externe invloeden.

Naast de mate waarin woningen worden bewoond door personen die zich niet inschrijven,

is ook de ontwikkeling van de woningmarkt van invloed: de laatste jaren was er maar een

beperkte hoeveelheid nieuwbouwopleveringen, met daarnaast een voortgaande kwaliteitsverbetering met verdunning in de bestaande voorraad. Dit laatste heeft o.a. tot gevolg

dat de woningvoorraad als totaal de afgelopen jaren nauwelijks gegroeid is. Een beeld dat

echter de komende jaren danig wijzigt als gevolg van de opleveringen in het Scheldekwartier en Claverveld. Hierdoor ontstaat een groei in de woningvoorraad, wat gezien het voorgaande ook effect zal hebben op de bevolkingsontwikkeling. Wij zijn dan ook van mening

dat er niet één oorzaak is aan te wijzen voor de huidige ontwikkeling van de Vlissingse inwoneraantallen. Dit laat onverlet dat wij voortdurende aandacht hebben voor de ontwikkeling van de woningmarkt en het verbeteren van de woon- en leefomgeving.

Naast de bovengenoemde ontwikkelingen wordt er door veel inwoners van de woonwijken

overlast ervaren van illegale bewoning van woningen, vooral door de ongecontroleerde en vooral

tijdelijke huisvesting van buitenlandse werknemers. Bent U het met de POV eens dat dit ook een

factor is die Vlissingse inwoners uit die wijken doet vluchten, die de overlast meer dan beu zijn, en

uit de oudere wijken- en de gemeente vertrekken?

antwoord: wij zijn ons er van bewust dat illegale bewoning tot onveilige situaties en overlast in woonstraten kan leiden. Om die reden hebben wij u in 2019 de Visie op de huisvesting van internationale werknemers ter bespreking en vaststelling voorgelegd. Op basis

daarvan hebben wij het beleid uitgewerkt en hebben wij een selectieprocedure voor complexgewijze huisvesting gestart. Wij zetten in op de gecontroleerde complexgewijze huisvesting in combinatie met toepassing van de handhaving in de bestaande voorraad. Hier-

Blad 4 behorend bij 1277012 / 1277837

mee willen wij een prettig woon- en leefklimaat in alle Vlissingse wijken realiseren én een

veilige huisvesting van internationale werknemers.

De aantrekkelijkheid van Vlissingen voor toeristen is vooral de ligging aan het water, maar ook

de levendigheid van een echte stad. Die levendigheid verdwijnt wanneer de “echte” Vlissinger zijn

of haar heil elders gaat zoeken, gedwongen door overlast en gebrek aan woningen op de woningmarkt. Is het college het met de POV eens dat alléén een integraal beleid, gericht op aantrekkelijkheid van Vlissingen voor toeristen, werkenden, maar vooral de eigen inwoners een absolute

prioriteit moet krijgen?

antwoord: ja, zie hiervoor.

Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Vlissingen

Motie: levensloop bestendige woningen

SGP SGP Vlissingen 14-07-2020 00:00

/r/69b744d3f9323d1d57cecf183864edc4?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-levensloop-bestendige-woningen%2F12371&id=9016e3f1e87ead57607bacde2c78b974e48aca35

/r/69b744d3f9323d1d57cecf183864edc4?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-levensloop-bestendige-woningen%2F12371&id=9016e3f1e87ead57607bacde2c78b974e48aca35

/r/69b744d3f9323d1d57cecf183864edc4?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-levensloop-bestendige-woningen%2F12371&id=9016e3f1e87ead57607bacde2c78b974e48aca35

Levensloopbestendige woningen in Oost-Souburg, Van Turnhoutstraat.

Maandag 27 mei is er een ...

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 21-05-2019 19:33

Maandag 27 mei is er een informatieavond over de bouwplannen op de hoek Vlissingsestraat / Karolingenbaan. De plannen zijn t.o.v. de eerste bijeenkomst iets aangepast omdat nu ook het pand van Ovaa Motors meegenomen wordt in het ontwerp.

Tijdelijke huisvesting school

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 28-01-2019 16:00

Betreft: Artikel 34 RvO, vragen over de tijdelijke huisvesting Tweemaster Kameleon school

Op 23 februari 2018 besloot de gemeenteraad  tot nieuwbouw voor de  Souburgse scholen (Tweemaster/Kameleon en Burcht-Rietheim) op de huidige locaties aan de J. de Priesterstraat en Van Visvlietstraat in Oost-Souburg.

Eind 2019 wil de gemeente de bovengenoemde  schoolgebouwen laten slopen en beginnen met de nieuwbouw. De leerlingen van de Souburgse scholen gaan na de zomervakantie naar school in een tijdelijk onderkomen.

De locatie van de oude basisschool de Schoonenburg, aan de Roerstraat, wordt de tijdelijke huisvesting van  de Tweemaster/Kameleon.

Is het bij het college bekend hoe deze tijdelijke locatie ingericht gaat worden? Worden uitsluitend alleen de noodlokalen gebouwd of wordt een complete school inclusief een schoolplein met voorzieningen gerealiseerd?

Enkele buurtbewoners die wij spraken vinden het een goede locatie voor  tijdelijke huisvesting van de school. Het huidige drassige grasveld, het verouderde speeltuintje ( voor crossfietsen ) en de resten van het oude schoolplein bieden nu een verwaarloosde aanblik. Is het college bereid om bij uitvoeren van de plannen rekening te houden met de wensen van de buurtbewoners voor de korte en de lange termijn?

Bent U met ons van mening dat in het kader van het uitvoeren van het werk, het upgraden van deze locatie, inclusief het plaatsen van speel/klim toestellen ( die na het vertrek van de tijdelijke school blijven ) een prima aanwinst zou zijn voor deze buurt?

In Schoonenburg  wonen  veel  gezinnen met jonge kinderen. Nadat de school gedemonteerd  is zou een blijvende goed ingerichte speelplaats een verrijking zijn voor deze kinderrijke buurt. Ook zou deze geüpgrade speelplaats een prachtige gelegenheid zijn voor de jonge “kleine bewoners” om in beweging te blijven. Volgens de PSR een win win situatie.

Is het college bereidt voorafgaand aan de bouw van de noodschool een informatieavond te organiseren om de omwonenden te informeren over de plannen en om de belanghebbenden in de gelegenheid te stellen hun opmerkingen, ideeën en wensen kenbaar te maken, zodat deze locatie ook bruikbaar en aantrekkelijk blijft na het vertrek van de noodgebouwen?

OPLOSSING VOCHTPROBLEMEN PIET HEINKADE

SP SP Vlissingen 12-04-2018 13:36

Woensdagavond 11 April heeft de SP Vlissingen een buurtonderzoek gedaan aan de Piet Heinkade. Aanleiding hiervoor was dat we signalen hadden gekregen dat er ernstige vochtproblemen in een aantal huurwoningen van L´Escaut zijn ontstaan als gevolg van de plaatsing van isolatie.

Tijdens het onderzoek hebben we geconstateerd dat de problemen inmiddels bij L´Escaut bekend zijn en opgelost worden, dit naar volle tevredenheid van de bewoners. Een compliment voor L´Escaut is dan ook op zijn plaats.

Heeft u klachten over uw woning? Neem dan contact op met de SP, dan komen wij ook bij u onderzoek doen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.