Nieuws van politieke partijen in Capelle aan den IJssel inzichtelijk

11 documenten

Burgerraadsleden geinstalleerd

ChristenUnie ChristenUnie Capelle aan den IJssel 22-06-2022 19:57

https://capelleaandenijssel.christenunie.nl/k/n22956/news/view/1423631/43646/Burgerraadsleden 2022.jpgIn de raadsvergadering van 7 juni 2022 werden onze drie burgerraadsleden Peter Heerens, Arjen van den Brink en Jan Visscher officieel benoemd en beëindigd. Ze kunnen nu aan de slag in hun commissies.

(v.l.n.r.: Peter Heerens, Jan Visscher, Arjen van den Brink)

In de raadsvergadering van 7 juni 2022 werden onze drie burgerraadsleden Peter Heerens, Arjen van den Brink en Jan Visscher officieel benoemd en beëindigd. Ze kunnen nu aan de slag in hun commissies.

Peter zit in de Commissie Stadsontwikkeling en -beheer (SOB), Arjen in de Commissie Samenleving en Economie (SLE) en Jan neemt de Commissie Bestuur, Veiligheid en Middelen (BVM) voor zijn rekening.

Als fractie zijn we dankbaar dat we nu drie burgerraadsleden hebben. Samen met Hilde en Peter vormen we zo een sterke kernfractie. We gaan met veel energie en enthousiasme aan de slag – samen met onze ondersteuners Jan Dijkema, Peter Verweij en de bestuursleden.

Stem ook met de Europese ...

D66 D66 Capelle aan den IJssel 19-05-2019 15:16

Stem ook met de Europese Verkiezingen D66! 🍀🌎

Eurovisie songfestival, Europa kiest voor Nederland. Kies jij 23 mei 2019 voor Europa!

CDA CDA Capelle aan den IJssel 18-05-2019 21:51

Europa verbonden door gezang op zaterdagavond 18 mei 2019. Landen in gezamenlijkheid bij elkaar of met een telefonische stem. Met het liedArcadevan Duncan Laurence heeft Nederland, na 44 jaar, het Eurovisie Songfestival gewonnen. LaatArcadehetverhalend lied zijn voor een verenigdEuropa. De generaties voor ons begonnen ooit met samenwerking in Europa om de vrede te bewaren. Daarna volgde samenwerking voor meer welvaart. En nu, vandaag de dag, is onze manier van leven van onschatbare waarde. Maar er zijn dreigingen in de wereld waar we ons tegen moeten beschermen. We hebben onze buren onder andere nodig voor sterke buitengrenzen zodat we controle hebben over wie er Europa binnenkomt voor inlichtingendiensten die over alle relevante (buitenlandse) gegevens kunnen beschikken voor gezamenlijk tegenwicht tegen de opkooppraktijken van China, enz. Onze veiligheid, welvaart en manier van leven is het beschermen waard. Europa is het beschermen waard, want de toekomst van onze kinderen is het beschermen waard. En daar zal het CDA zich altijd voor blijven inzetten. Voor het land dat we door willen geven. Stem op 23 mei CDA, het stemmen waard. Op deze site vind je info over lijsttrekker Esther de Lange, overonze standpuntenenverkiezingsprogramma, overonze kandidatenen over de Europese Volkspartij. Dat is de grootste partij in het Europees Parlement, waarin wij samenwerken met christendemocratische partijen uit de andere EU landen. Open brief van Esther de Lange aan haar zoon, over het belang van de Europese samenwerking. Esther de Lange is lijsttrekker voor het CDA bij de Europese Parlementsverkiezingen in Nederland. In Nederland mogen wij daarvoor op 23 mei 2019 naar de stembus. www.cda.nl/verkiezingsprogramma/brief-van-cda-lijsttrekker-esther-de-lange/

Capelse kandidaat voor de komende Europese verkiezingen

SP SP Capelle aan den IJssel 05-05-2019 18:56

Met enige trots kunnen we zeggen, dat er een Capelse kandidate op de lijst staat voor het Euro­parlement, namelijk Meltem Okcu. Zij is 12 jaar geleden, in haar studententijd, lid geworden van de afdeling Rotterdam. Ze heeft de afdeling Capelle mee heropgericht, was bestuurslid van onze afdeling en is zelfs burgerraadslid van de Capelse gemeenteraad geweest.

Ook in haar werk bleef ze steeds aan de SP verknocht: eerst 6 jaar op het landelijke secretariaat, nu alweer 4 jaar voor onze Europese fractie in Brussel. Daar heeft ze vooral ervaring opgedaan met de parlementscommissies Internationale Handel en Begrotingscontrole.

De Europese Commissie (EC) wordt benoemd, niet gekozen. Toch heeft alléén deze EC het recht van initiatief, dat wil zeggen: het alleenrecht om Europese wetten op te stellen. Dit gebeurt onder andere op basis van wat zogeheten expertgroepen inbrengen. Die expertgroepen bestaan uit lobbyisten: mensen die betaald worden om invloed uit te oefenen. Organisaties met het meeste geld, multinationals en banken vooral, kunnen zich dan ook de sterkste lobby veroorloven. Staat het Europese Parlement (EP) daardoor machteloos? Nee. Het EP kan voorstellen doen, kan wetten wegstemmen en kan amendementen indienen. Ook heeft het EP een controlerende functie.

De SP is niet de grootste Nederlandse partij en maakt deel uit van de Europese fractie "Verenigd Links". Toch heeft de SP resultaten behaald. Hoe? Door grote dossierkennis, en door steun te vinden dwars door alle Europese gelederen heen om aldus tot meerderheden te komen. Een mooi voorbeeld van behaald resultaat via de begrotingscontrole commissie, is het afschaffen van het maandelijkse verhuiscircus Brussel-Straatsburg, iets wat € 200.000.000,- per jaar kost. Het EP stemde vóór, enkel hangt het daadwerkelijke afschaffen nog op de Europese Raad. Een ander mooi voorbeeld: ook het voorstel dat er een openbaar register moet komen van alle ontmoetingen van Eurocommissarissen met lobbyisten, is aangenomen. Hiermee wordt de structuur van onderonsjes zichtbaar. Juist via openheid en transparantie lukt het namelijk om democratische controle uit te oefenen, in dit geval zelfs bij een ondemocratisch instituut zoals de EC.

Anders dan Eurofielen, is de SP sterk tegen Europese gelijkschakeling. Bodemregelingen passen hier wel in, bijvoorbeeld voor een minimumloon. Dat laat alle lidstaten immers vrij om zelf een hoger bedrag aan te houden, net zo dat land het zélf verkiest. Maar alle lidstaten die voor alles precies dezelfde regels en bedragen zouden moeten aanhouden: nee. "Brussel" heeft af te blijven van wat elk land heel best voor zichzelf bepalen kan.

Anders dan Eurosceptische nationalisten echter, is de SP voorstander van Europese samenwerking bij grensoverschrijdende problematiek. Via een andere structuur die ook in Europees verband, gebaseerd is op elkaar te helpen in plaats van elkaar te bevechten en kapot te concurreren.

Natuurlijk is een op daadwerkelijk op "sociale leest geschoeid" Europa, meer toekomstmuziek dan onmiddellijk realiseerbaar. Wel zorgt dit uitgangspunt ervoor, dat Europese SP-ers 'vanzelf' hetzelfde stemmen en handelen. En daar ook daadwerkelijk iets mee weten te bereiken, zoals bovengeschetste voorbeelden laten zien. Met uw steun en stem, weet de SP dus écht verschil te maken in Europa. Aldus onze Capelse kandidaat Meltem Okcu.

Wilt u met haar kennismaken, dan kan dat.  Onze afdeling  en EU kandidate Meltem zullen samen op 18 mei tussen 11 en 12 uur flyeren bij het winkelcentrum "de Picassopassage"(voorheen "De Scholver"),

24 april: Europees Parlement discussieavond

D66 D66 Capelle aan den IJssel 22-04-2019 08:28

Op 24 april organiseert D66 Capelle een discussieavond met EP kandidaat Bastiaan Winkel. Vanaf 19.30 bent u welkom in buurthuis De Harp, Jan de Geusrede 39E, om 20.00 zullen wij in gesprek gaan over migratie, klimaat en ‘meer of minder Europa’. Het is een open avond dus iedereen is van harte welkom!

 

The post 24 april: Europees Parlement discussieavond appeared first on Capelle aan den IJssel.

Dit zei VVD wethouder Van Veen ...

GroenLinks GroenLinks VVD Capelle aan den IJssel 07-02-2019 09:22

Dit zei VVD wethouder Van Veen afgelopen oktober over duurzaamheid in het Algemeen Dagblad. Vandaag trekken er duizenden scholieren naar het Malieveld om te laten zien dat ze niet langer willen wachten op de oude politici en willen strijden voor hun eigen toekomst. https://nos.nl/artikel/2270865-klimaatspijbelaars-onderweg-ik-wil-niet-de-rotzooi-opruimen-van-politici.html

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

De geschiedenis van de falende Turkijkedeal herhaalt zich in Libië | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 18-03-2018 00:00

Deze week precies twee jaar geleden, op 20 maart 2016, ging de Turkijedeal in, die de trek van vluchtelingen en migranten via Turkije en de Griekse eilanden naar West-Europa moest stoppen. Europarlementariër Judith Sargentini maakt de balans op.

Volgens de deal voerde Turkije zijn grenspatrouilles op zodat smokkelbootjes niet meer konden vertrekken en ging akkoord met het terugnemen van Syriërs die die overtocht toch hadden gemaakt. In ruil daarvoor bood de Europese Unie drie miljard aan financiële steun voor de opvang van vluchtelingen in Turkije en beloofde het voor iedere teruggestuurde Syriër een kwetsbare vluchteling vanuit Turkije op te nemen. 

Doorslaand succes

Twee jaar later lijkt de deal – samen met het grenshek tussen Macedonië en Griekenland – voor regeringen in West-Europa een doorslaand succes: er konden asielzoekerscentra dicht. Maar een bezoek aan Lesbos en Chios toont de wrange realiteit. De vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren nog steeds in doffe ellende. Zij arriveerden na 20 maart 2016 en komen daarom niet in aanmerking om hervestigd te worden naar een ander land in Europa. Teruggestuurd naar Turkije worden ze vooralsnog ook niet. Verschillende rechtszaken in Griekenland daarover lopen nog en de Griekse regeringspartij Syriza twijfelt aan de opvang in Turkije, ook al is Turkije volgens Griekenland officieel een veilig land voor vluchtelingen

Dat vluchtelingen niet terug zouden kunnen naar Turkije omdat het er niet veilig is, kon je zien aankomen. En als er niemand terug gaat, dan hoeven Europese lidstaten ook geen vluchtelingen uit Turkije naar de Unie te halen. In 2017 bleef de teller steken op tienduizend hervestigde Syriers. Nederland nam er daarvan - een oog koning - tweeduizend voor zijn rekening. 

Ondertussen oordeelde het Europees Hof van Justitie dat de Turkijedeal geen internationaal verdrag is en dat de Europese Commissie en de Europese Raad officieel geen partij zijn. Hierdoor acht het Hof zichzelf niet bevoegd om te oordelen over de zaken van de vluchtelingen die onder de Turkije deal vallen. 

Libië

Twee jaar na de deal met Turkije is dit het resultaat; Turkije houdt vluchtelingen tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Op de eilanden zitten duizenden mensen vast zonder enig uitzicht op verbetering. Toch wordt de Turkijedeal aangehaald als een formule die elders navolging verdient. Laten we nu eens kijken wat er de laatste maanden in Libië is gebeurd. 

Europa heeft de Libische grenswachten getraind en van snelle boten voorzien. Sinds de Libiërs hun eigen wateren weer patrouilleren, komen er aanzienlijk minder migranten aan in Italië. We weten dat migranten die door de Libische kustwacht uit het water worden gered, in een onmenselijk detentiekamp in Libië verdwijnen. Drenkelingen die door schepen met Europese vlag gered worden, mogen niet terug naar Libië, want wij beschouwen dat land als onveilig. 

'Officiële detentiekampen'

Na de berichtgeving over de mensonterende situatie in de detentiekampen in Libië is er een grootschalige evacuatie op gang gekomen, geleid door de Internationale Organisatie voor Migratie en betaald door de Europese Unie. De illegale gevangenissen, gerund door mensenhandelaars, liggen nog buiten ieders bereik. Migranten worden uit de officiële detentiekampen bevrijd en terug naar huis gebracht. Vluchtelingen, die thuis het risico op vervolging lopen, worden met hulp van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in Niger gehuisvest. Met de regering van Niger is afgesproken dat dit tijdelijk is en dat Europese landen bereid zijn om deze vluchtelingen in Europa op te nemen. 

Van de naar schatting 47.000 vluchtelingen in Libië zijn er tussen november en februari 1.020 naar Niger overgebracht. Tot nog toe mochten er slechts vijfentwintig naar een Europees land (Frankrijk) vertrekken. Deze week werd bekend dat de UNHCR tijdelijk gestopt is met het evacueren van vluchtelingen van Libië naar Niger, omdat te weinig Europese landen hun belofte aan Niger nakomen. 

Twee jaar na de Turkijedeal lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Libië houdt ze tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Uitkomst: mensen zitten vast zonder enig uitzicht op verbetering. Deze formule werkt niet. 

Europees Parlement wil einde aan fiscaal shoppen door multinationals | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 16-03-2018 00:00

Het Europees Parlement wil één Europees systeem voor de winstbelasting van bedrijven, zodat multinationals niet langer belasting kunnen ontwijken door hun winsten kunstmatig te verschuiven tussen EU-landen. GroenLinks steunt het voorstel en wil dat de EU-landen vaart maken met deze cruciale wet.

Op donderdag scherpte het Europarlement de voorstellen van de Europese Commissie voor een Europese grondslag voor de winstbelasting van bedrijven aan. 

“De achtentwintig verschillende berekeningen voor winstbelasting maken de Europese interne markt een paradijs voor belastingontwijkers als Ikea, Google en Starbucks”, reageert Europarlementariër Bas Eickhout. “Met één Europese belastinggrondslag krijgen landen weer grip op deze bedrijven. Multinationals gebruiken onze infrastructuur en moeten er dus ook een eerlijke bijdrage aan leveren.”

Aanscherpen

Het Europees Parlement wil het voorstel van de Europese Commissie op een aantal punten aanscherpen, waardoor een aantal onredelijke aftrekposten voor bedrijven versoberd worden. Ook stelt het Europarlement een nieuwe methode voor om techbedrijven zoals Google niet langer te belasten op basis van waar hun hoofdkantoor gevestigd is, maar ook op basis van de geëxploiteerde gebruikersdata per land. 

Eickhout: “Landen zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze de belastingregels van de vorige eeuw toepassen op de grote techbedrijven van vandaag. Zij betalen momenteel nauwelijks belasting.”

Unanimiteit

De nationale regeringen moeten echter met unanimiteit over dit voorstel besluiten voordat de wet kan ingaan. Enkele EU-landen liggen voorlopig dwars en ook een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer uitte bezwaren. In het Duitse coalitieakkoord staat echter dat Duitsland samen met Frankrijk het initiatief wil nemen om aan Europese oplossingen voor winstbelastingen te werken.

“Ik hoop dat er na jaren stilstand eindelijk vooruitgang geboekt kan worden. Desnoods met een kopgroep van landen. Anders blijven landen en hun staatskas de speelbal van multinationals”, aldus Eickhout.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.