Nieuws van politieke partijen in Zaanstad inzichtelijk

9 documenten

Hans Krieger benoemd als wethouder Zaanstad

VVD VVD Zaanstad 14-11-2019 04:15

14 november 2019 is Hans Krieger benoemd als wethouder voor VVD Zaanstad. Daarnaast heeft fractievoorzitter Stephanie Onclin namens de VVD een reactie gegeven op het nieuwe coalitieakkoord.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/37353/hans-krieger-benoemd-als-wethouder-zaanstad

Voorzitter, Voor de zomer maakte VVD Zaanstad een moeilijke periode door met een afsplitsing en aftreden van wethouders als gevolg.

De huidige fractie heeft de scherven bij elkaar geraapt, de schouders eronder gezet en voor u ligt daar het, voorlopige, hoogtepunt van; de VVD doet weer mee in Zaanstad.Een dubbel gevoel zeker, maar trots overheerst. Wij gaan er nog een paar mooie jaren van maken!

Het coalitieakkoord van 2018 is de basis geweest voor dit nieuwe akkoord. In dit akkoord waren veel wensen van de VVD opgenomen en zijn al in uitvoering. Aan het oude akkoord is behoudens enkele actualiteitswijzigingen ( zoals bijvoorbeeld het weglaten van het Cultuurcluster) niets veranderd en daarmee zijn o.a. belangrijke VVD punten als het doortrekken van de A8/A9, diverse spitsproblemen oplossen, het niet verhogen van de OZB en openstellen van de busbrug onderdeel van het beleid.

Er zijn wel een aantal aanvullingen gedaan. Die zijn: de “groene”” wensen, de participatie van de inwoners en de bereikbaarheid van de gemeente voor ondernemers. Vergroening is allang niet meer “links” maar een maatschappelijke realiteit waar de VVD graag aan meehelpt dit met verstandig beleid te realiseren. Dit zien we o.a. terug in het deltaplan elektrisch vervoer waarin er plek is voor keuzevrijheid in mobiliteit maar wij wel een visie ontwikkelen over de stad. Het voorstel van de VVD om dit plan te maken en onderdeel te laten zijn van het nieuwe beleid is door alle coalitiepartijen goed ontvangen.Het ondernemersloket komt in een andere vorm terug en inwoners worden op voorhand meer betrokken bij te nemen besluiten en samen met Democratisch Zaanstad wordt nog eens kritisch naar de financiële huishouding gekeken.

Deze samenwerking met Democratisch Zaanstad is wat de VVD betreft ook een stap om trots op te zijn. Waar in deze raad vaak gesproken wordt over nieuwe politiek, hebben wij nu een eerste stap gezet naar deze nieuwe politiek.

Voorzitter, ik wil ook niet onbenoemd laten dat in deze gesprekken ook gesproken is over de manier waarop wij samenwerken, de wens om dit constructiever te doen, en uitgesproken wat daar voor nodig is. Ook dat is ons inziens een positieve ontwikkeling. Daarmee wil ik graag afronden; Er staan mooie ambities op papier maar nu is het tijd om met elkaar de schouders er onder te zetten en deze ambities om te zetten in resultaten!

Voor de goede vrede​​​​​​​​​ ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid D66 Zaanstad 17-05-2019 06:00

Voor de goede vrede​​​​​​​​​ Verkiezingstijd. Hoewel ik nog geen campagneteam op straat ben tegengekomen. Rutte gaf al aan dat hij de verkiezingen voor het Europese Parlement niet zo belangrijk vindt. Dat snap ik, hij vindt ongetwijfeld zijn eigen benoeming voor een leuke post in de E.U. veel belangrijker. U weet wel, die post waarvoor hij Nederland tegen de gereferendeerde wil van het volk heeft uitgeleverd aan de Unie. Ik vind dat altijd wel leuk, zo’n campagneteam in het wild. Mensen met een konijn-in-de-snel-naderende-koplampen blik, voor ze je aanspreken. Als het zeikt van de regen, bij voorkeur. Als ik op straat D66 tegen kom vraag ik tegenwoordig of ze werkelijk in mijn mening geïnteresseerd zijn. Mijn verbazing kan ik dan maar moeilijk onderdrukken. Jazeker! Geven ze steevast als antwoord. Om daarna dit één-tweetje keihard in het doel te rossen met de opmerking: Als je mijn mening wil weten organiseer je maar een referendum. Het is eigenlijk alsof je een grote lolly van een klein kind afpakt. Maar zolang minister Ollongren het nog niet bij de wet verboden heeft, kan ik het gewoon niet laten. Eén Europa. Het was de grote droom van de naoorlogse generatie. En er valt wat voor te zeggen: eenheid en eindelijk de lang beloofde duizendjarige vrede. Wie daar tegen is kun je inderdaad beter opsluiten en de sleutel weggooien. Je zou denken dat de politici en ambtenaren heel zorgvuldig om zouden gaan met die droom. Wat ze er alleen van gemaakt hebben heeft geen breed draagvlak meer onder de bevolking. Gek genoeg vraagt niemand in de politiek zich hardop af waarom dat draagvlak afbrokkelt. Niemand zit te wachten op debatten over de rechtheid van komkommers. Sans ironie! Het parlement waarvoor wij 23 mei stemmen heeft daar serieus over gesproken. En het is een circus waar alleen maar meer geld en macht naar toe moet. Vanwege de lange tenen van leiders pendelt de karavaan machtsnomaden periodiek heen en weer tussen Straatsburg en Brussel. Het is een verdien model van gedeclareerde logeerpartijtjes en intekengeld voor vergaderingen. Vergaderingen die vervolgens niet worden bijgewoond. Of u daar wel even voor wil betalen! Voor het eerst in de geschiedenis wordt de economische bloei in Nederland niet teruggevonden in de portemonnee. Toegegeven, dat laatste is volgens mij een gevolg van het opdrogen van de gasbel in Slochteren. En het Nederlandse beleid rondom de inkomsten hiervan in de jaren van exploitatie. De diverse belasting verhogingen van Rutte moeten een nieuwe zeepbel vormen voor de toekomst. Terug naar de Europese Unie. Waar de markt wordt overspoeld met Oekraïense plofkip, dankzij het inlegvelletje van Rutte. Ons pensioenstelsel moet op de helling. Groeiende censuur om de bevolking te beschermen tegen ‘nepnieuws’. De E.U. rommelt met CO2 cijfers. Gedoe met uitkeringen van Poolse werknemers, die moeten worden opgehoest uit de staatskas. In de straten van de Unie is sprake van grensoverschrijdende criminaliteit, vrouwen en homo’s die niet meer veilig over straat kunnen, wijken in Europese steden die tot no go area’s zijn verworden. Het zijn problemen die niet effectief worden aangepakt, omdat de E.U. meer plichten geeft dan bruikbare rechten. Als je de binnenlandse problemen optelt bij die op Europese schaal, kan ik begrijpen dat er weinig draagvlak voor is. Drie en een half procent van de zetels in het Europees Parlement wordt gevuld met Nederlandse stemmen op politici die geen wetten mogen maken. De E.U. is geen democratie. Hooguit kun je stellen dat de stemmers misbruikt worden om de groeiende macht in de E.U. te legitimeren. Het probleem met de E.U. is die tenenkrommende politieke gemakzucht. De werkelijkheid wordt zo veel mogelijk genegeerd. Je kunt niet van de werkelijkheid eisen dat komkommers stoppen krom te groeien. Het lijkt makkelijker om door te drukken op de ingeslagen weg. Alleen is het niet makkelijker. Het publiek merkt eenvoudig dagelijks op straat waar het mis gaat. De problematiek wordt alleen steeds pijnlijker duidelijk. Er is een chronisch gebrek aan leiders en oplossingen. Er zijn wel oplossingen, alleen passen die niet in de huidige macht structuren. En zijn ze voor de machthebbers geen oplossingen. Het gebrek aan leiderschap komt voort uit het feit dat onze ‘leiders’ meelopen aan de leiband van andermans agenda. En krampachtig wordt alles uit de kast gehaald om de E.U. te verkopen aan het volk. Alleen samenwerking betekent niet dat je soevereiniteit af hoeft te staan. Uiteindelijk komt het dan altijd weer op het laatste argument aan, de nostalgiekaart. Al sinds de tweede wereldoorlog moet de E.U. alle toekomstige strijd voorkomen. Die droom van de naoorlogse generatie voor de Unie van de duizend jaar durende vrede. Alleen is dat helaas niet de praktijk. In 2017 liet de E.U. haar ware gezicht zien na de onafhankelijkheidsverklaring van de Catalanen. Een democratisch parlement, neemt een democratische beslissing en besluit Spanje te verlaten. Dit werd door de Spaanse overheid met geweld neergeslagen. Geweld tegen burgers. Terwijl die Europese Unie, die ons vrede voor altijd beloofde, weg kijkt. Democratie in de Unie is alleen toegestaan als het past in de grote plannen van de E.U. zelf. Meer recent wordt het bewijs hiervoor geleverd in Frankrijk, waarbij de houdbaarheidsdatum van de Franse president inmiddels ruimschoots verlopen is. Omdat hij nodig is ‘om de rust’ in de Unie te bewaren, waarmee eigenlijk bedoeld wordt dat Macron nodig is om de huidige politieke koers veilig te stellen. De E.U. houdt hem in het zadel. Het is geen gezicht, om de steeds groeiende onvrede en protesten in Frankrijk te breken gaf president Macron het leger deze lente de opdracht om gericht te schieten op burgers. In mainstream media zijn er nauwelijks berichten over. De exacte gebeurtenissen en cijfers zijn daarom lastig te achterhalen. Er zijn in deze strijd meerdere doden en gewonden gevallen. De erbarmelijk slechte journalistiek maakt het onmogelijk om een goed gewogen beeld van de precieze situatie in Europa te krijgen. Het gebrek aan neutrale informatie is de ware armoede van onze tijd. Er is in Frankrijk geen sprake van oorlog omdat er één partij met scherp schiet. En weer kijkt de E.U. de andere kant op. De voorbeelden in Catalonië en Frankrijk maken een leugen van de bewering dat we de Unie nodig hebben voor behoud van de vrede. Onderdrukken is toch echt iets anders dan de vrede bewaren. Wat de E.U. werkelijk in de weg staat zijn de mensen die haar op dit moment vormgeven. Wat blijft er over van de Europese droom, als de mythe van een E.U. voor de goede vrede niet blijkt te kloppen? Wat blijft er over van de E.U. als het laatste argument onder de handen van onze leiders verschrompeld? Ik wens u veel wijsheid bij het uitbrengen van uw stem. Mike Umas

Drieëntwintig mei mogen we weer naar ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid VVD D66 ChristenUnie Zaanstad 10-05-2019 06:00

Drieëntwintig mei mogen we weer naar de stembus. Voor de verkiezing van het Europees Parlement worden 26 van de 751 zetels verdeeld onder Nederlandse politici. Zou je dat vertalen naar de tweede kamer, dan zou Nederland 5 zetels in de tweede kamer mogen vullen. Stel je een tweede kamer voor met alleen de vijf zetels voor de ChristenUnie! De rest van de Nederlandse partijen, daar is geen plek voor. 3,5 % van het Europees Parlement wordt gevuld met Nederlandse stemmen. De invloed van de Nederlandse kiezer in Europa ligt rond de foutenmarge die Maurice de Hond aanhoudt bij zijn peilingen. Het E.P., het enige democratisch orgaan in de E.U., mag geen wetsinitiatieven nemen. Daarvoor hebben we de Europese Commissie die wordt geflankeerd door de Raad van de Europese Unie. De Commissieleden worden benoemd en de Unieleden afgevaardigd. Het is duidelijk dat er na deze homeopathische verdunning van uw stem niets meer over is tegen de tijd dat de Brusselse gekkies het een en ander hebben omgezet in beleid. Vreemde bokkesprongen als het verbieden van pulsvisserij, schimmige hernieuwbare energie met vooral extreme bomenkap tot gevolg en het afspreken van verdragen zoals TTIP en CETA maken dat burgers zich willen terugtrekken uit de gekte die E.U heet. Door TTIP en CETA wordt handjeklap tussen juristen in een achterkamertje boven de wet verheven. TTIP is buiten beeld, maar zeker nog niet van de baan. Onze E.U. leiders wachten op een nieuwe Amerikaanse president. De Britten hebben het besluit om de E.U. te verlaten als eerste genomen. En ze worden, uit angst voor de grote leegloop, zwaar tegen gewerkt door de E.U. Op 6-februari van dit jaar Twitterde EU President Donald Tusk: ‘I’ve been wondering what that special place in hell looks like, for those who promoted #Brexit, without even a sketch of a plan how to carry it out safely.’ Nog los van de vraag wat een ondemocratisch benoemde E.U. President te zeggen heeft over een volledig democratisch besluit als de Brexit, is het een wat hardvochtige kijk op de dingen. Het is een vraag die je ook zou kunnen hervormen tot: ‘waarom is er bij het in elkaar zetten van de E.U. niet nagedacht over de manier waarop landen deze desgewenst weer kunnen verlaten?’ Het antwoord is even simpel als oeroud; macht laat je niet los, zodra je het hebt. De voorstanders van de E.U. zijn in het afgelopen jaar in zijn geheel nogal hardvochtig geweest als het gaat om Brexit. Eurofielen buitelen over elkaar heen met het ene doemscenario na het andere. Er gaat een complete chaos ontstaan. Groot Brittannië staat een golf van eenzaamheid te wachten. De ex- en import zullen instorten. Lange wachtrijen om het eiland te verlaten, oorlog op de grens tussen beide Ierlanden. Er zal zelfs een voedsel- en medicijntekort ontstaan. En, zo roepen de voorstanders van de E.U. als ware fanatici, de Britten hebben het aan zichzelf te danken en ze zoeken het zelf maar uit als deze ellende waarheid wordt. Dit roepen dus diezelfde mensen die al jaren vinden dat we ruimhartig vluchtelingen in Nederland op moeten nemen en niet onze ogen sluiten voor de problemen van anderen. En dat vind ik inderdaad ook. Als je kunt, moet je mensen in de problemen helpen. Burgers, pulsvissers, vluchtelingen. Zoals je ook de zwakkeren in Nederland volgens mij meer zou moeten helpen dan nu. Ik probeer dat verschil te begrijpen. Waarom moet je vluchtelingen zonder kritische vragen te stellen wel altijd helpen en Britten in de problemen niet? Ook binnen partijen als D66 en VVD wordt daar zo over gedacht. Stel dat de Britten een foute keuze maken door de Brexit, wat nog maar moet blijken, waarom mogen er dan wel Britse kinderen dood aanspoelen aan het Noordzee strand? Eigen schuld kan volgens mij het argument niet zijn. Zoals je niet alle vluchtelingen op één hoop kunt gooien, kun je onmogelijk alle Britten op één hoop gooien om ze de schuld te geven van Brexit. Probeer maar eens een Schot te overtuigen dat hij exact hetzelfde is als een Engelsman. Is het omdat de Britten binnen de E.U. eigen zijn? Is het omdat Groot-Brittannië geldt als een overwegend blank westers land? Het is echt lachwekkend dat inclusiviteit eenzijdig wordt uitgelegd. VVD en D66 verworden door de stellingname in het Brexit debat tot racistische partijen. Zonder dat ze het zelf doorhebben. VVD, D66 doe eens lief en stop met het pesten van de Britten en laat ze gaan. Of is Donald Tusk te bang dat de Britten zijn ongelijk zullen aantonen? Ik wens u veel wijsheid bij het uitbrengen van uw stem volgende week. Mike Umas

Weet u nog, die export-ww's van 3 ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid GroenLinks SGP PvdA Zaanstad 17-04-2019 18:34

Weet u nog, die export-ww's van 3 maanden voor seizoensarbeiders? Dat worden nu 6 (!) maanden, omdat Nederlandse Europarlementariërs het niet op konden brengen uit bed te komen en tegen te stemmen. Bedankt GroenLinks, SP, Partij van de Arbeid (PvdA), en SGP. Incasseren kunnen ze wel: inkomen EU parlementariër: €8.484,05 bruto per maand (Netto: € 6.611,42) €4.416 vaste onkosten vergoeding per maand €313,00 voor elke dag bij aanwezigheid vergadering € 4.358 per jaar voor reizen van/naar Brussel en Straatsburg Stem ze weg op 23 mei https://www.facebook.com/329195620509055/posts/2105368326225100?sfns=mo

Wij wachten met smart op ...

Democratisch Zaanstad Democratisch Zaanstad Zaanstad 28-11-2018 12:40

Wij wachten met smart op beantwoording van vragen die wij gesteld hebben aan college over de blauwe zone in Wormerveer: 15-11-18 Geacht college, Graag zouden wij vernemen wanneer het bericht van de Aldi u bereikt heeft dat Aldi het huurcontract per 1 maart 2019, op zou zeggen en het filiaal in Wormerveer zou sluiten. U spreekt in de bewonersbrief over politiek gezien veranderde inzichten over ‘blauwe zones als parkeerregulering’. Welke veranderde inzichten betreft dit concreet? Graag vernemen wij ook wat concreet de redenen zijn, die de besluitvorming de inrichting van de noordelijke zijde van de Marktstraat als blauwe zone, hebben vertraagd. En: op basis van welke overwegingen destijds gekozen is om de blauwe zone slechts op één deel aan één kant van de Marktstraat te realiseren (niet zijnde het deel wat destijds in eigendom van Parteon was)? Tevens vragen wij uw college of u de afgelopen vier jaar contact heeft gehad met de Aldi omtrent de ontstane situatie, op welke momenten u met Aldi gesproken heeft en wat er concreet besproken is tijdens deze overleggen. Tenslotte wil Democratisch Zaanstad graag weten of het intrekken van 43 plaatsen (het uitbreiden van de blauwe zone met 43 plaatsen betekent immers dat voor bewoners minder plekken beschikbaar zullen zijn) voorgelegd is aan belanghebbenden. Met vriendelijke groet, Juliëtte Esmée Rot Fractievoorzitter Democratisch Zaanstad

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Zaanstad 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Zaanstad 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

De geschiedenis van de falende Turkijkedeal herhaalt zich in Libië | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Zaanstad 18-03-2018 00:00

Deze week precies twee jaar geleden, op 20 maart 2016, ging de Turkijedeal in, die de trek van vluchtelingen en migranten via Turkije en de Griekse eilanden naar West-Europa moest stoppen. Europarlementariër Judith Sargentini maakt de balans op.

Volgens de deal voerde Turkije zijn grenspatrouilles op zodat smokkelbootjes niet meer konden vertrekken en ging akkoord met het terugnemen van Syriërs die die overtocht toch hadden gemaakt. In ruil daarvoor bood de Europese Unie drie miljard aan financiële steun voor de opvang van vluchtelingen in Turkije en beloofde het voor iedere teruggestuurde Syriër een kwetsbare vluchteling vanuit Turkije op te nemen. 

Doorslaand succes

Twee jaar later lijkt de deal – samen met het grenshek tussen Macedonië en Griekenland – voor regeringen in West-Europa een doorslaand succes: er konden asielzoekerscentra dicht. Maar een bezoek aan Lesbos en Chios toont de wrange realiteit. De vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren nog steeds in doffe ellende. Zij arriveerden na 20 maart 2016 en komen daarom niet in aanmerking om hervestigd te worden naar een ander land in Europa. Teruggestuurd naar Turkije worden ze vooralsnog ook niet. Verschillende rechtszaken in Griekenland daarover lopen nog en de Griekse regeringspartij Syriza twijfelt aan de opvang in Turkije, ook al is Turkije volgens Griekenland officieel een veilig land voor vluchtelingen

Dat vluchtelingen niet terug zouden kunnen naar Turkije omdat het er niet veilig is, kon je zien aankomen. En als er niemand terug gaat, dan hoeven Europese lidstaten ook geen vluchtelingen uit Turkije naar de Unie te halen. In 2017 bleef de teller steken op tienduizend hervestigde Syriers. Nederland nam er daarvan - een oog koning - tweeduizend voor zijn rekening. 

Ondertussen oordeelde het Europees Hof van Justitie dat de Turkijedeal geen internationaal verdrag is en dat de Europese Commissie en de Europese Raad officieel geen partij zijn. Hierdoor acht het Hof zichzelf niet bevoegd om te oordelen over de zaken van de vluchtelingen die onder de Turkije deal vallen. 

Libië

Twee jaar na de deal met Turkije is dit het resultaat; Turkije houdt vluchtelingen tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Op de eilanden zitten duizenden mensen vast zonder enig uitzicht op verbetering. Toch wordt de Turkijedeal aangehaald als een formule die elders navolging verdient. Laten we nu eens kijken wat er de laatste maanden in Libië is gebeurd. 

Europa heeft de Libische grenswachten getraind en van snelle boten voorzien. Sinds de Libiërs hun eigen wateren weer patrouilleren, komen er aanzienlijk minder migranten aan in Italië. We weten dat migranten die door de Libische kustwacht uit het water worden gered, in een onmenselijk detentiekamp in Libië verdwijnen. Drenkelingen die door schepen met Europese vlag gered worden, mogen niet terug naar Libië, want wij beschouwen dat land als onveilig. 

'Officiële detentiekampen'

Na de berichtgeving over de mensonterende situatie in de detentiekampen in Libië is er een grootschalige evacuatie op gang gekomen, geleid door de Internationale Organisatie voor Migratie en betaald door de Europese Unie. De illegale gevangenissen, gerund door mensenhandelaars, liggen nog buiten ieders bereik. Migranten worden uit de officiële detentiekampen bevrijd en terug naar huis gebracht. Vluchtelingen, die thuis het risico op vervolging lopen, worden met hulp van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in Niger gehuisvest. Met de regering van Niger is afgesproken dat dit tijdelijk is en dat Europese landen bereid zijn om deze vluchtelingen in Europa op te nemen. 

Van de naar schatting 47.000 vluchtelingen in Libië zijn er tussen november en februari 1.020 naar Niger overgebracht. Tot nog toe mochten er slechts vijfentwintig naar een Europees land (Frankrijk) vertrekken. Deze week werd bekend dat de UNHCR tijdelijk gestopt is met het evacueren van vluchtelingen van Libië naar Niger, omdat te weinig Europese landen hun belofte aan Niger nakomen. 

Twee jaar na de Turkijedeal lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Libië houdt ze tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Uitkomst: mensen zitten vast zonder enig uitzicht op verbetering. Deze formule werkt niet. 

Europees Parlement wil einde aan fiscaal shoppen door multinationals | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Zaanstad 16-03-2018 00:00

Het Europees Parlement wil één Europees systeem voor de winstbelasting van bedrijven, zodat multinationals niet langer belasting kunnen ontwijken door hun winsten kunstmatig te verschuiven tussen EU-landen. GroenLinks steunt het voorstel en wil dat de EU-landen vaart maken met deze cruciale wet.

Op donderdag scherpte het Europarlement de voorstellen van de Europese Commissie voor een Europese grondslag voor de winstbelasting van bedrijven aan. 

“De achtentwintig verschillende berekeningen voor winstbelasting maken de Europese interne markt een paradijs voor belastingontwijkers als Ikea, Google en Starbucks”, reageert Europarlementariër Bas Eickhout. “Met één Europese belastinggrondslag krijgen landen weer grip op deze bedrijven. Multinationals gebruiken onze infrastructuur en moeten er dus ook een eerlijke bijdrage aan leveren.”

Aanscherpen

Het Europees Parlement wil het voorstel van de Europese Commissie op een aantal punten aanscherpen, waardoor een aantal onredelijke aftrekposten voor bedrijven versoberd worden. Ook stelt het Europarlement een nieuwe methode voor om techbedrijven zoals Google niet langer te belasten op basis van waar hun hoofdkantoor gevestigd is, maar ook op basis van de geëxploiteerde gebruikersdata per land. 

Eickhout: “Landen zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze de belastingregels van de vorige eeuw toepassen op de grote techbedrijven van vandaag. Zij betalen momenteel nauwelijks belasting.”

Unanimiteit

De nationale regeringen moeten echter met unanimiteit over dit voorstel besluiten voordat de wet kan ingaan. Enkele EU-landen liggen voorlopig dwars en ook een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer uitte bezwaren. In het Duitse coalitieakkoord staat echter dat Duitsland samen met Frankrijk het initiatief wil nemen om aan Europese oplossingen voor winstbelastingen te werken.

“Ik hoop dat er na jaren stilstand eindelijk vooruitgang geboekt kan worden. Desnoods met een kopgroep van landen. Anders blijven landen en hun staatskas de speelbal van multinationals”, aldus Eickhout.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.