Nieuws van politieke partijen in Delft over CDA inzichtelijk

4 documenten

Schriftelijke vragen over illegaal afval dumpen door bedrijven

CDA CDA Delft 28-05-2020 19:20

Geacht college, De laatste weken bereiken ons via social media, gesprekken met omwonenden en eigen observaties veel klachten over het dumpen van bedrijfsafval in of naast containers van Avalex, bedoeld voor huishoudelijk afval. De klachten gaan deze weken over de Avalex-containers aan de Kruisstraat ter hoogte van waar in het verleden de V&D stond. Maar ook eerder hebben wij over afvalcontainers voor huishoudens op andere locaties gehoord dat er incidenteel of vaker door bedrijven afval in of bij wordt gedumpt. In de Kruisstraat zijn de afvalcontainers de laatste weken door het dumpen van bedrijfsafval soms meerdere dagen overvol. Omwonenden kunnen derhalve dagenlang hun eigen afval niet in de container kwijt. Daarnaast lijkt bedrijfsafvaldoor medewerkers van het bedrijf in willekeurige containers te worden gegooid: we hebben bijvoorbeeld gezien dat zakken met karton in een PMD-containerwaren gegooid. Hiermee wordt het effect van gescheiden inzamelen van afval teniet gedaan. Afval wordt niet alleen in de containers voor huishoudelijk afval gedumpt, maar er ook naast. Afval naast de containers is niet alleen ontsierend, maar kan ook ongedierte aantrekken en daarmee de gezondheid van omwonenden in gevaar brengen. Het CDA ziet graag dat het college meer actie onderneemt tegen het illegaal dumpen van bedrijfsafval in of naast containers voor huishoudelijk afval. Wij hebben daarom de volgende vragen: 1.Is het college het met het CDA eens dat het zeer ongewenst is dat bedrijvenbedrijfsafval in of naast de containers voor huishoudelijk afval dumpen? Een klacht van de omwonenden de laatste weken is dat zij het idee hebben dat er door de gemeente niet opgetreden wordt tegen bedrijven die niet-correct of illegaal afval dumpen, ondanks verschillende meldingen via verschillende kanalen, soms zelfs ondersteund met beeldmateriaal. 2.Hoeveel meldingen over dumpen van bedrijfsafval in of naast containers voorhuishoudelijk afval zijn de afgelopen 12 maanden bij de gemeente terecht gekomen (graag een overzicht per maand)? 3.In hoeveel gevallen heeft de gemeente afgelopen 12 maanden na een melding of proactief actie ondernomen richting een bedrijf vanwege het storten van bedrijfsafval in of bij containers voor huishoudelijk afval? 3a. Waaruit bestonden deze acties en welk resultaat hebben deze acties gehad? 3b. Bij de meldingen waarop geen actie richting het bedrijf is genomen: waarom niet? 4.Op welke wijze kunnen omwonenden, wanneer zij constateren dat een bedrijf illegaal afval deponeert in of bij een container voor huishoudelijk afval, dit het beste bij de gemeente melden? Als bedrijfsafval in een container voor huishoudelijk afval wordt gedeponeerd, raakt deze container sneller vol. Van berichten op social media begrepen wij dat Avalex deze dan extra moet komen legen. 5.Hoe vaak heeft Avalex afgelopen twaalf maanden extra containers moeten legen? Brengt Avalex hier kosten voor in rekening bij de gemeente? Zo ja, hoeveel? Is er een mogelijkheid deze kosten op de overtredende bedrijven te verhalen? 6.Welke overtreding(en) begaan bedrijven die bedrijfsafval dumpen in of naast containers voor huishoudelijk afval? Is er sprake van een milieudelict en is er (ook) sprake van een economisch delict (omdat bedrijven de kosten voor afvalafvoer zo omzeilen en dus hun concurrenten die zich wel aan de regels houden benadelen)? 7.Is het college bereid bij toekomstige meldingen van niet-correcte of illegale dumpingen van bedrijfsafvalstrikter te handhaven, om daarmee actief bij te dragen aan de gezondheidsbevordering via de leefomgeving? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke acties gaat het college concreet nemen? Wij zien uit naar een spoedige beantwoording van deze Schriftelijke Vragen. Namens de CDA Fractie, Hoogachtend, Gerrit Jan Valk CDA Delft

Schriftelijke vragen over illegaal afval dumpen door bedrijven

CDA CDA Delft 28-05-2020 19:20

Geacht college, De laatste weken bereiken ons via social media, gesprekken met omwonenden en eigen observaties veel klachten over het dumpen van bedrijfsafval in of naast containers van Avalex, bedoeld voor huishoudelijk afval. De klachten gaan deze weken over de Avalex-containers aan de Kruisstraat ter hoogte van waar in het verleden de V&D stond. Maar ook eerder hebben wij over afvalcontainers voor huishoudens op andere locaties gehoord dat er incidenteel of vaker door bedrijven afval in of bij wordt gedumpt. In de Kruisstraat zijn de afvalcontainers de laatste weken door het dumpen van bedrijfsafval soms meerdere dagen overvol. Omwonenden kunnen derhalve dagenlang hun eigen afval niet in de container kwijt. Daarnaast lijkt bedrijfsafvaldoor medewerkers van het bedrijf in willekeurige containers te worden gegooid: we hebben bijvoorbeeld gezien dat zakken met karton in een PMD-containerwaren gegooid. Hiermee wordt het effect van gescheiden inzamelen van afval teniet gedaan. Afval wordt niet alleen in de containers voor huishoudelijk afval gedumpt, maar er ook naast. Afval naast de containers is niet alleen ontsierend, maar kan ook ongedierte aantrekken en daarmee de gezondheid van omwonenden in gevaar brengen. Het CDA ziet graag dat het college meer actie onderneemt tegen het illegaal dumpen van bedrijfsafval in of naast containers voor huishoudelijk afval. Wij hebben daarom de volgende vragen: 1.Is het college het met het CDA eens dat het zeer ongewenst is dat bedrijvenbedrijfsafval in of naast de containers voor huishoudelijk afval dumpen? Een klacht van de omwonenden de laatste weken is dat zij het idee hebben dat er door de gemeente niet opgetreden wordt tegen bedrijven die niet-correct of illegaal afval dumpen, ondanks verschillende meldingen via verschillende kanalen, soms zelfs ondersteund met beeldmateriaal. 2.Hoeveel meldingen over dumpen van bedrijfsafval in of naast containers voorhuishoudelijk afval zijn de afgelopen 12 maanden bij de gemeente terecht gekomen (graag een overzicht per maand)? 3.In hoeveel gevallen heeft de gemeente afgelopen 12 maanden na een melding of proactief actie ondernomen richting een bedrijf vanwege het storten van bedrijfsafval in of bij containers voor huishoudelijk afval? 3a. Waaruit bestonden deze acties en welk resultaat hebben deze acties gehad? 3b. Bij de meldingen waarop geen actie richting het bedrijf is genomen: waarom niet? 4.Op welke wijze kunnen omwonenden, wanneer zij constateren dat een bedrijf illegaal afval deponeert in of bij een container voor huishoudelijk afval, dit het beste bij de gemeente melden? Als bedrijfsafval in een container voor huishoudelijk afval wordt gedeponeerd, raakt deze container sneller vol. Van berichten op social media begrepen wij dat Avalex deze dan extra moet komen legen. 5.Hoe vaak heeft Avalex afgelopen twaalf maanden extra containers moeten legen? Brengt Avalex hier kosten voor in rekening bij de gemeente? Zo ja, hoeveel? Is er een mogelijkheid deze kosten op de overtredende bedrijven te verhalen? 6.Welke overtreding(en) begaan bedrijven die bedrijfsafval dumpen in of naast containers voor huishoudelijk afval? Is er sprake van een milieudelict en is er (ook) sprake van een economisch delict (omdat bedrijven de kosten voor afvalafvoer zo omzeilen en dus hun concurrenten die zich wel aan de regels houden benadelen)? 7.Is het college bereid bij toekomstige meldingen van niet-correcte of illegale dumpingen van bedrijfsafvalstrikter te handhaven, om daarmee actief bij te dragen aan de gezondheidsbevordering via de leefomgeving? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke acties gaat het college concreet nemen? Wij zien uit naar een spoedige beantwoording van deze Schriftelijke Vragen. Namens de CDA Fractie, Hoogachtend, Gerrit Jan Valk CDA Delft

VVD wil een betaalbare, duurzame en dienstbare afvalscheiding

VVD VVD D66 CDA Delft 08-11-2019 02:56

De gemeente moet afval op een dienstbare, betaalbare en duurzame manier inzamelen en verwerken. Welke vorm daarvoor het beste is, hangt af van de karakteristieken van een woongebied. In sommige woongebieden is dat bronscheiding (via Het Nieuwe Inzamelen), in andere kan juist nascheiding uitkomst bieden.

Het college van Delft heeft als doel om 75% afvalscheiding en 100 kg restafval per inwoner per jaar vanaf 2022 te realiseren. Om hier aan te kunnen voldoen, is vorig jaar in Hof van Delft en Harnaschpolder met bronscheiding gestart via Het Nieuwe Inzamelen (HNI). Daarbij scheiden we thuis groente en fruitafval (GFT), papier, glas en plastic en brengen we het restafval naar containers in de buurt.

 

Afvalscheiding is belangrijk, aangezien de kosten voor het verbranden van afval steeds verder toenemen. En daarmee ook de afvalstoffenheffing. Afvalinzameling met HNI leidt echter nog nauwelijks tot meer afvalscheiding of minder restafval. Dat geeft het college aan in haar brief van 11 oktober 2019. Bronscheiding in drukbevolkte binnensteden met veel appartementen – zoals in Delft – brengt sowieso veel praktische problemen met zich mee. Want waar worden al die losse containers dan neergezet?

 

De VVD wil juist dat afvalinzameling en -scheiding zo makkelijk, duurzaam en betaalbaar mogelijk is. Afvalscheiding via nascheiding van in het bijzonder plastic, metaal en drankenkartons (PMD) is in sommige gevallen goedkoper, makkelijker en effectiever. Steeds meer gemeenten passen het met succes toe, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)[1].

 

In onze motie “Naar een duurzaam, betaalbaar en dienstbare afvalscheiding in Delft”, ingebracht bij de Begrotingsbehandeling, heeft de VVD het college daarom gevraagd mogelijkheden te creëren voor nascheiding. We vinden het belangrijk dat de wijze van afvalscheiding in de Delftse wijken wordt bepaald op basis van maatwerk, dus passend bij de karakteristieken van een woonomgeving. Omgevingen met laagbouw en grondgebonden woningen lenen zich goed voor bronscheiding met HNI, maar binnenstedelijke gebieden en omgevingen met hoogbouw lenen zich juist goed voor nascheiding. Onze motie, mede ingediend met CDA, D66, STIP en Onafhankelijk Delft, is unaniem aangenomen. Mooi nieuws en we zien de aanpak van het college dus met warme belangstelling tegemoet!

 

Tessa van den Berg

Raadslid VVD Delft
Zet cookies aan om de video te tonen.

Circulair bouwen wordt de norm in Delft

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie CDA Delft 05-02-2019 15:39

In Delft liggen veel kansen voor de circulaire bouweconomie. Naar schatting is de Nederlandse bouwsector op jaarbasis verantwoordelijk voor 50% van het grondstoffenverbruik en circa 40% van al het afval. De wijze waarop gebouwen op dit moment worden ontworpen maakt het erg lastig om materialen op hoogwaardig niveau terug te winnen. Als reactie op onder meer de bovenstaande constateringen heeft onze D66-fractie samen met ChristenUnie, GroenLinks, CDA en STIP de motie ‘Circulair bouwen de norm in Delft’ ingediend.

Circulair bouwen In Utrecht en Amsterdam is circulair bouwen al langer de norm en er zijn positieve ervaringen opgedaan met circulair bouwen. ,,De integratie van circulaire richtlijnen in de bouwsector is een vereiste voor duurzame verstedelijking’’ – aldus raadslid Sivan Maruf. Definitie van de circulaire bouweconomie is afgeleid uit de transitieagenda circulaire bouweconomie en die luidt:

‘Circulair bouwen betekent het ontwikkelen, gebruiken en hergebruiken van gebouwen, gebieden en infrastructuur, zonder natuurlijke hulpbronnen onnodig uit te putten, de leefomgeving te vervuilen en ecosystemen aan te tasten. Bouwen op een wijze die economisch verantwoord is en bijdraagt aan het welzijn van mens en dier. Hier en daar, nu en later.

Evaluatie Uit onderzoek van TNO naar de kansen voor de circulaire economie in Nederland blijkt dat het aannemelijk is dat de transitie leidt tot een structurele banengroei in Delft. De motie stelt dat de gemeente bij alle gebieds- en projectontwikkelingen de voorkeur voor circulair bouwen actief moet uitdragen. Tevens draagt de motie de gemeente op om de vier ontwerpstrategieën en drie pijlers van de circulaire bouweconomie als criteria te hanteren bij aanbestedingen waarbij de gemeente grondeigenaar is. ,,Het is een complexe transitie die veel kansen met zich meebrengt en dat blijkt ook uit onderzoek van TNO wat betreft de werkgelegenheid. Vanwege de complexiteit van de opgave moeten wij onszelf de ruimte geven om te leren van de evaluatie in 2020. Uiteindelijk zal de gemeente vanaf 2023 alle uitvragen 100% circulair moeten doen’’, zegt raadslid Sivan Maruf.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.