Nieuws van CDA in Boxtel inzichtelijk

10 documenten

Vragenhalfuur: Energie Coöperatie Boxtel

CDA CDA Boxtel 16-06-2020 19:19

We hebben begrepen dat per 25 mei 2020 de voorzitter en kartrekker van de ECB met onmiddellijke ingang is gestopt. De directe aanleidingzoueen briefzijndie de gemeente aan haar inwoners heeft gestuurdwaarbijde ECB amper gekend zou zijn enwaarbijook de lokaleondernemers niet in meegenomen zijn.De voorzitter geeft aan dat de ECB niet serieus genomen wordt, dat zou al langer het geval zijn. Hij krijgt het niet meer opgebracht om er zijn energie in te steken om nog iets voor elkaar te krijgen.Het CDA maakt zich ongerust.Voordat we beginnen met de plaatselijke oplegger van de RES is onze belangrijkste partner stuurloos. Daarom hebben we de volgende vragen gesteld aan het college: 1.Klopt het dat de ECB niet betrokken is bij een brief naar inwoners waarbij de ECB wel betrokken had moeten worden en kunt u aangeven wat de reden hiervoor was? 2.Heeft u na kennisneming van het stoppen van de voorzitter van de ECB contact met hem opgenomen? 3.Hoe verloopt de communicatie tussen de gemeente en de ECB? 4.Kunt u reageren op de uitspraak dat de ECB niet serieus genomen wordt? 5.Wat zijn de lopende afspraken en zijn er prestatieafspraken met de ECB? 6.Krijgt de ECB subsidie? Zo ja, hoeveel?

Schriftelijke vragen: GreenTech Park Brabant

CDA CDA Boxtel 08-05-2020 07:56

Naar aanleiding van de Raadsinformatiebrief over de Stand van zaken rondom GreenTech heeft het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel de volgende vragen gesteld aan het College:1. Zijn er ondernemers en/of locaties binnen onze gemeente waar de biomassa die momenteel gekapt wordt, kan worden opgeslagen ten behoeve van het biomassaplein?2. Bent u het met ons eens dat openheid en transparantie omtrent de financiering van het biomassaplein belangrijk is?3. Wilt u ons stapsgewijs meenemen in de financiering rondom GreenTech Park Brabant? Door wie wordt bijvoorbeeld momenteel Studio Marco Vermeulen betaald? Is dat gezamenlijk door de gemeentes die meedoen met GTPB of alleen de gemeente Boxtel?4. In uw Raadsinformatiebrief schrijft u dat er uit de berekening met de AERIUS rekentool blijkt dat de stikstofdepositie bij zowel de aanleg- als de gebruiksfase onder de norm van 0,0 mol/ha blijft. Dat lijkt een vrij sterke aanname, aangezien bij de aanleg wel enige vorm van stikstofdepositie op stikstofgevoelige natuurgebieden te verwachten valt. Ieder voertuig dat benodigd is voor de bouw van het biomassaplein zal zorgen voor (zij het bijna verwaarloosbare) depositie en de Raad van State heeft met haar uitspraak rondom de PAS-wetgeving aangegeven dat geen enkele verhoging van stikstofdepositie is toegestaan.Kunt u dit nader verklaren? Hoe gaat u geproduceerde stikstof compenseren om op 0,0 mol/ha uit te komen?5. In de illustraties van Studio Marco Vermeulen valt te zien dat voor de Incubator gebruik zal worden gemaakt van ‘Restwarmte Datacentrum’. Hoe bent u van plan dit vorm te geven?6. Kunt u een update geven over de bedrijven die interesse hadden in GreenTech Park Brabant? Zijn daar bedrijven bij gekomen? Zijn er ook bedrijven die inmiddels geen interesse meer hebben? Hoeveel (bedrijfs)kavels zijn inmiddels al ingevuld?

Schriftelijke vragen: GreenTech Park Brabant

CDA CDA Boxtel 08-05-2020 07:56

Naar aanleiding van de Raadsinformatiebrief over de Stand van zaken rondom GreenTech heeft het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel de volgende vragen gesteld aan het College:1. Zijn er ondernemers en/of locaties binnen onze gemeente waar de biomassa die momenteel gekapt wordt, kan worden opgeslagen ten behoeve van het biomassaplein?2. Bent u het met ons eens dat openheid en transparantie omtrent de financiering van het biomassaplein belangrijk is?3. Wilt u ons stapsgewijs meenemen in de financiering rondom GreenTech Park Brabant? Door wie wordt bijvoorbeeld momenteel Studio Marco Vermeulen betaald? Is dat gezamenlijk door de gemeentes die meedoen met GTPB of alleen de gemeente Boxtel?4. In uw Raadsinformatiebrief schrijft u dat er uit de berekening met de AERIUS rekentool blijkt dat de stikstofdepositie bij zowel de aanleg- als de gebruiksfase onder de norm van 0,0 mol/ha blijft. Dat lijkt een vrij sterke aanname, aangezien bij de aanleg wel enige vorm van stikstofdepositie op stikstofgevoelige natuurgebieden te verwachten valt. Ieder voertuig dat benodigd is voor de bouw van het biomassaplein zal zorgen voor (zij het bijna verwaarloosbare) depositie en de Raad van State heeft met haar uitspraak rondom de PAS-wetgeving aangegeven dat geen enkele verhoging van stikstofdepositie is toegestaan.Kunt u dit nader verklaren? Hoe gaat u geproduceerde stikstof compenseren om op 0,0 mol/ha uit te komen?5. In de illustraties van Studio Marco Vermeulen valt te zien dat voor de Incubator gebruik zal worden gemaakt van ‘Restwarmte Datacentrum’. Hoe bent u van plan dit vorm te geven?6. Kunt u een update geven over de bedrijven die interesse hadden in GreenTech Park Brabant? Zijn daar bedrijven bij gekomen? Zijn er ook bedrijven die inmiddels geen interesse meer hebben? Hoeveel (bedrijfs)kavels zijn inmiddels al ingevuld?

Schriftelijke vragen RES en Duurzaamheidsagenda

CDA CDA Boxtel 04-12-2019 07:34

Schriftelijke vragen over de Regionale Energie Strategie en de Duurzaamheidsagenda Aangezien het klimaatakkoord definitief is ondertekend, de gemeenten binnen hun RES nu minder dan een jaar de tijd hebben om met een bod te komen aan het Rijk en de gemeentes op 29 november jl. in een buitengewone vergadering van de VNG hebben ingestemd met het klimaatakkoord, vinden we het belangrijk om op de hoogte gebracht te worden van de stand van zaken van de Regionale Energie Strategie en de realisatie van de Duurzaamheidsagenda van onze gemeente. Daarom hebben we onderstaande schriftelijke vragen gesteld aan het college. Regionale Energie Strategie1.Hoever staat het met de Regionale Energie Strategie? Is er inmiddels al een bod in voorbereiding?2.Wethouder Van der Wiel gaf in zijn beantwoording tijdens de raadsvergadering van 7 mei jl. aan dat er geen sprake is van een nadere afstemming van de RES en de individuele gemeentelijke ambities, omdat de ambities van alle gemeenten hier ver boven zouden zitten. Als een of meerdere gemeente(s) zijn ambities niet haalt, kan dit gevolgen hebben voor de reductie voor de regio. Kunnen gemeentes meeliften op het succes van een andere gemeente of zijn hier afspraken voor om (financieel) te compenseren?3. Hoe worden inwoners momenteel betrokken bij de vorming van het bod van de RES?4.Hoe gaat u inwoners vervolgens betrekken bij de uitvoering van de RES?5.Welke subsidies verwacht u vanuit het Rijk voor de aanleg van zonnepanelen/windmolens om te voldoen aan het toekomstige bod van de RES?6.In juni 2017 bent u samen met omliggende gemeenten tot het plan gekomen om 100.000 zonnepanelen aan te leggen in de Meierij. https://www.bd.nl/boxtel/gemeenten-in-de-meierij-willen-100-000-zonnepanelen-aanleggen-br~a5bf3710/Hoeveel zonnepanelen zijn er sindsdien aangelegd en wat is er van dit project uiteindelijk gerealiseerd? 7.De Omgevingswet lijkt nog even op zich te wachten. Hoe verhoudt de RES zich tot de omgevingsvisie?8. Het kost de gemeente niets om met gemeenteraad en inwoners het RES-Simulatiespel te spelen. Zelfs de begeleiding is al betaald. Wat is de reden om niet mee te doen met het RES-Simulatiespel en kunnen wij als Gemeente Boxtel alsnog deelnemen in het RES-Simulatiespel? Duurzaamheidsagenda9. Heeft u kengetallen/indicatoren in hoeverre wij op weg zijn om ons doel om in 2030 energieneutraal te zijn als gemeente Boxtel te bereiken? Heeft u een indicatie of 2030 voor ons als gemeente haalbaar is?10.Wat voor gevolgen heeft de financiële positie van de gemeente Boxtel voor onze duurzaamheidsambities? Hoeveel middelen denkt u nodig te hebben om Boxtel energieneutraal te krijgen in 2030?11.In de beantwoording van de vragen op 7 mei jl. gaf u aan biomassa kansrijk te zien voor duurzame energie. Dit kwam ook naar voren in de begroting van 2020. Al geruime tijd zijn er kritische geluiden met betrekking tot biomassa als duurzame energie. Wat zijn uw plannen m.b.t. biomassa? Speelt Greentech hier ook een rol in?12.Ziet u naar aanleiding van het rapport van Generation Energy nog genoeg mogelijkheden voor een reductie van 49 procent van de broeikasgassen in Boxtel in 2030?13.Een aantal maanden terug kwam Energie Coöperatie Boxtel met het plan om zonnepanelen aan te leggen op een weide in Vorst B(/C). Wat is de rol van gemeente Boxtel hierin?14.Zijn er al plannen in Boxtel voor (proeftuinen) aardgasvrije wijken?

Schriftelijke vragen Biomassaplein

CDA CDA Boxtel 28-01-2019 09:59

In september heeft het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel schriftelijke vragen gesteld over het Biomassaplein, maar naar aanleiding van recente informatie hebben wij hier opnieuw schriftelijke vragen over. Deze nieuwe informatie heeft bij ons opnieuw geleid tot zorgen, onder andere voor de inwoners van Lennisheuvel en de Vorst. Meer vrachtwagens voor de af- en aanvoer dan eerder verteld die gevolgen hebben voor de doorstroming van het verkeer. Meer uitgaven dan eerder verteld die onze reeds krappe begroting nog verder drukken. En een gemeenteraad die ogenschijnlijk weinig te zeggen heeft over het bestemmingsplan doordat er gebruik wordt gemaakt van de Crisis- en herstelwet. Nieuwe informatie is onder meer te lezen in de volgende (openbare) documenten: - Het “Uitvoeringsprogramma GreenTech Park Brabant (Oktober 2018)” - De “Ontwikkelvisie GreenTech Park Brabant in Boxtel (Oktober 2018)” In de documenten worden onder meer de volgende gebouwen en bedrijven genoemd: Het Biomassa Hub, GreenTech Incubator, Ontmoetingsplekken, Greentech Sales, Bezoekerscentrum, Greentech Supply en een Kenniscentrum. 1. Kunt u aangeven waar deze bedrijven/gebouwen precies komen en wie precies de kosten voor deze gebouwen gaat dragen? 2. Kunt u daarbij ook aangeven wat de doelen zijn van deze gebouwen/organisaties? 3. Als deze (deels) uit de begroting van de gemeente Boxtel komen, kunt u dan aangeven hoe u hier geld voor vrij maakt? 4. Hebben deze gebouwen geen last van geluidsoverlast van de shredder? 5. In het uitvoeringsprogramma staat: “(…) om lokaal beschikbare biomassa (…) om te zetten in hernieuwbare energie” Waarom wordt dit genoemd? Hernieuwbare energie uit biomassa is immers slecht voor het milieu, want bij het gebruik van deze grondstof voor energie komen broeikasgassen vrij. 6. Kunt u verklaren waarom u kiest voor biomassa als grondstof voor energie(opwekking)? 7. Uit het uitvoeringsprogramma blijkt dat er een flexibel bestemmingsplan opgesteld zal worden om een afwijking op het bestemmingsplan snel mogelijk te maken. Welke inspraak heeft de gemeenteraad nog in dit proces? 8. Welke inspraak hebben inwoners van Lennisheuvel/De Vorst op dit proces? 9. Kunt u verantwoorden waarom u gebruikmaakt van de Crisis- en herstelwet bij het opstellen van het bestemmingsplan van het biomassaplein? 10. Een aantal bedrijven heeft interesse in structurele huurruimte. Wat gebeurt er met deze bedrijven bij een no-go evaluatie na 2 jaar? 11. Uit de stukken blijkt dat u €1 miljoen wil verkrijgen via reguliere grondexploitatie. Daarmee kunt u onder andere de Incubator en het kenniscentrum realiseren. Hoe worden de andere bij vraag 1 genoemde bedrijven/gebouwen gefinancierd? 12. Er wordt genoemd dat reeds een wandelpad is aangelegd voor bezoekers om langs de gewassen te kunnen lopen. Voorziet dit wandelpad in een behoefte? Wordt dit pad momenteel gebruikt? 13. Aan wat voor evenementen wordt gedacht op niet-gebruikte gronden? 14. Is er al een samenwerkingsovereenkomst met Bio Treat Center? Waarom is hier geen nieuws meer over sinds oktober 2018? 15. Waarom wordt Dunne en Dikke fractie mest genoemd in de stukken van de ontwikkelingsvisie? Deze zouden toch niet worden gebruikt? 16. Op p.13 staat dat ook slachtafval gebruikt kan worden als biomassa. Is dit een van de invullingen die in de toekomst voor het biomassaplein staat gepland, is dit ook uw bedoeling of houdt u op dit moment alle opties open? 17. Wat voorheen 600 aanvoer en 200 afvoer bewegingen waren (gemiddeld 3 vrachtwagens per dag, zie beantwoording schriftelijke vragen over het Biomassaplein Vorst B van 24 oktober 2017) zijn 15 vrachtwagens (5400 vrachtwagens per jaar) geworden. Een vervijfvoudiging van het aantal vrachtwagens. Kunt u dit verklaren? 18. De Oksel staat al beschreven op p.34. Deze potentiele nieuwbouwwijk is nog niet in de uitwerkingsfase. Waarom wordt deze wijk dan toch al in dit document genoemd? 19. In de grafiek op p.40 van de Ontwikkelvisie is een totale potentie van zo’n 7610 ton biomassa (plus stro zo’n 1210 ton) per jaar te zien. Op de site staat: In de eerste fase (0,6 ha) gaat het om maximaal 6.000 ton snoeihout per jaar. In de definitieve fase (2 ha) gaat het naar verwachting om circa 24.000 ton snoeihout per jaar. Waar komt de rest van de biomassa dan in het vervolg vandaan? Hoe kunt u dit verklaren? 20. Op p.89 wordt een Slowfood lunchcafé genoemd. Is al reeds bekend wie dit gaat exploiteren? Worden lokale boeren hierbij betrokken? 21. Wanneer start de looptijd van het biomassaplein? Is dat het moment waarop het eerste hout door de shredder gaat of op een ander moment? Wanneer komt dus de beslissing over het go of no-go moment?

Vragenhalfuur raadsvergadering: Duurzaamheid

CDA CDA Boxtel 12-12-2018 11:35

Vragenhalfuur: Duurzaamheid In de duurzaamheidsagenda zijn veel acties en projecten neergelegd, inmiddels zijn we anderhalf jaar verder. Voor 2017 en 2018 stonden veel acties gepland, maar zoals we in de Raadsinformatiebrief van oktober konden lezen, staan nog veel projecten slechts in de startfase. In 2030 Energieneutraal, daar is nog heel veel voor nodig.Veel betrokken inwoners en ondernemers zijn in werkgroepen aan de slag met dit thema, maar wat we ook begrepen hebben is dat velen het overzicht ook kwijtraken omdat er zo veel punten op staan (inmiddels 69). Vragen:1. Via een RIB zijn we geïnformeerd over de stand van zaken van de Uitvoeringsagenda Duurzaamheid. Wanneer kunnen wij een uitgebreide evaluatie in de raad verwachten waarin ook de bereikte resultaten geëvalueerdkunnen worden?2. De Duurzaamheidsagenda is een lange lijst met uiteenlopende projecten. Veel acties/projecten bevinden zich slechts nog in de startfase. Bent u het met ons eens dat de huidige Duurzaamheidsagenda verder geprioriteerd dient te worden? (wens van de deelnemers aan werkgroepen, overzicht kwijt, te veel zaken). 3. Kunt u aangeven wat de voortgang is van de Energie Coöperatie Boxtel?4. Is het mogelijk omde verlichting in het gemeentehuis duurzamer in te zetten?De lampen in het gemeentehuis branden vaak ook 's avonds en 's nachts volop.Als we zeggen dat we voorop lopen met duurzaamheid en van onze inwoners en ondernemers energiebesparende maatregelen verwachten, dan moet de gemeente zelf natuurlijk het goede voorbeeld geven.

Vragenhalfuur raadsvergadering: Duurzaamheid

CDA CDA Boxtel 12-12-2018 11:35

Vragenhalfuur: Duurzaamheid In de duurzaamheidsagenda zijn veel acties en projecten neergelegd, inmiddels zijn we anderhalf jaar verder. Voor 2017 en 2018 stonden veel acties gepland, maar zoals we in de Raadsinformatiebrief van oktober konden lezen, staan nog veel projecten slechts in de startfase. In 2030 Energieneutraal, daar is nog heel veel voor nodig.Veel betrokken inwoners en ondernemers zijn in werkgroepen aan de slag met dit thema, maar wat we ook begrepen hebben is dat velen het overzicht ook kwijtraken omdat er zo veel punten op staan (inmiddels 69). Vragen:1. Via een RIB zijn we geïnformeerd over de stand van zaken van de Uitvoeringsagenda Duurzaamheid. Wanneer kunnen wij een uitgebreide evaluatie in de raad verwachten waarin ook de bereikte resultaten geëvalueerdkunnen worden?2. De Duurzaamheidsagenda is een lange lijst met uiteenlopende projecten. Veel acties/projecten bevinden zich slechts nog in de startfase. Bent u het met ons eens dat de huidige Duurzaamheidsagenda verder geprioriteerd dient te worden? (wens van de deelnemers aan werkgroepen, overzicht kwijt, te veel zaken). 3. Kunt u aangeven wat de voortgang is van de Energie Coöperatie Boxtel?4. Is het mogelijk omde verlichting in het gemeentehuis duurzamer in te zetten?De lampen in het gemeentehuis branden vaak ook 's avonds en 's nachts volop.Als we zeggen dat we voorop lopen met duurzaamheid en van onze inwoners en ondernemers energiebesparende maatregelen verwachten, dan moet de gemeente zelf natuurlijk het goede voorbeeld geven.

CDA Brabant - Begroting 2019 provincie Noord-Brabant

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Boxtel 14-11-2018 11:02

Spreektekst Marianne van der Sloot - Fractievoorzitter CDA BrabantBegroting 2019 Provincie Noord-Brabant (09-11-2018)Voorzitter, Het weerbericht van ons mooie Brabant is redelijk stabiel. Bewolkt met hier en daar zonneschijn. En met een politieke klimaatverandering op komst, die vanaf maart lijkt in te zetten. Daar gaan wij van uit ;-). En in dat licht zijn de recente temperatuurschommelingen in de coalitie op zijn minst ‘boeiend’.  Want de SP veroorzaakt een koudefront in dit college door haar standpunt over de herindeling van Nuenen. Met steun overigens deze week van de Eindhovense SP-fractie.  D66 lijkt alle donkere wolken structureel te ontkennen.  De PvdA is lekker klimaatneutraal.  En, ach voorzitter, de VVD, die maken zich niet druk om een koudefrontje meer of minder. De VVD zegt nog steeds dat de zon schijnt, ook als het regent. We gaan het meemaken. Voorzitter, volgend jaar zijn de verkiezingen. En steeds weer is het vertrouwen in ons, in de ‘politiek’ laag. Te laag, zo’n 40%. Om met het KNMI te spreken: een Code Oranje. Met kans op problemen en extreme situaties. Maar laten we eerlijk zijn. Een aantal processen van de afgelopen tijd, in dit Huis, scoorden niet eens Code Oranje maar rechtstreeks Code Rood, door de wijze waarop met de Brabanders is omgegaan. En met Code Rood kun je er volgens het KNMI zeker van zijn dat er problemen gaan ontstaan. En dat klopt:  bij de transitie van de landbouw;  bij de herindeling van Nuenen;  en bij de mestfabriek in Oss staan we met de ruggen tegenover elkaar én voelen mensen zich niet gehoord. De Provincie wordt gezien als ‘onbehouwen’ en onvoorspelbaar, en dat snap ik wel. Het lukt het college keer op keer om van bovenaf in te grijpen. Terwijl – en het CDA blijft het herhalen – het gras echt niet harder gaat groeien door aan de sprieten te trekken. Maar door de wortels te voeden.Voorzitter, gelukkig zien we in Brabant ook momenten waarop de zon doorbreekt.  In het groot: met de snellere aanpak van Hooipolder.  En in het klein: geen flitspaal voor hardrijders, maar eentje die goed bedrag beloont. Met een spaarsysteem voor de lokale gemeenschap. Een groot succes in Helmond, Eerde en Lith. Dichtbij en duidelijk. Voorzitter, Wij zijn van mening dat het na Code Rood tijd is voor Code Groen. Nietwaar GroenLinks? Ik zal u een stukje meenemen in onze Code Groen. Voorzitter, vandaag spreken wij als CDA over 3 onderwerpen, die dichtbij en duidelijk zijn: 1) Sociale Veerkracht. 2) De Nieuwe Economie. 3) De toekomst (van energie en landbouw). Mijn collega Huseyin Bahar zal straks ingaan op de degelijkheid van het huishoudboekje van de Provincie. 1. Sociale Veerkracht Op Sociale Veerkracht, de leefbaarheid van Brabant, blijven we terugkomen, voorzitter. Niet omdat we de heer Swinkels zo graag in de weg zitten. Maar omdat de gevoelstemperatuur zo laag is, én wij dit onderwerp zó ongelooflijk belangrijk vinden. Wij zien dat we in 2019 5,6 miljoen euro inzetten om vooral óver mensen te spreken. Er wordt vergeten mét mensen te spreken én dingen samen te doen. En ik kan mij de discussies nog goed herinneren: de ‘bolwerken’, zoals de seniorenbonden, móesten en zouden onder dit college verdwijnen. Maar er kwam niets voor terug. En dat terwijl er zoveel maatschappelijk opgaven in Brabant zijn. Zoals de vergrijzing. Met grote impact. Daarom komen we met een motie Senioren. Bij leefbaarheid hoort voor ons ook verantwoordelijkheid, nu én in de toekomst. De ondersteuning van Q-koorts slachtoffers is sinds dit jaar bij de gemeente belegd. Uit gesprekken met Q-koorts patiënten en Q-support begrijpen wij dat die overdracht, soms wel, maar soms ook echt niet soepel gaat. Ook zien we dat alle kennis over Q-koorts en de aanpak nú nog in huis is, bij de betrokkenen. Die willen we borgen, ook voor de toekomst. Hier dienen we een motie voor in. Ondermijning voorzitter, blijft een bedreiging voor onze Brabantse samenleving. Wij zien 3 zaken die we willen aanpakken: dichtbij 1) met de versterking van de lokale journalistiek, 2) met een experiment met ‘onorthodoxe’ maatregelen tegen dumpers van drugs- en ander afval, en 3) met een gereedschapskist voor gemeenten gevuld met mogelijkheden en instrumenten om vakantieparken zonder toekomstperspectief aan te pakken. Hiertoe dienen we twee amendementen en een motie in. 2. Economie Dan Economie voorzitter, de wind waait uit een andere hoek. De wereld van 4 jaar geleden is niet meer. We gaan van werkloosheid toen naar een schreeuwend tekort aan personeel nu. En van hoge rentes naar leningen die je bijna gratis krijgt. Die veranderende wereld, dat betekent ook iets voor ons. De rol van Provinciale Suikeroom past niet meer. Pleiten wij voor een einde aan de economische programma’s? Nee. Het CDA ziet een hele goede rol voor de Provincie als partner in de economie. Want we hebben veel grote uitdagingen. Zoals het gat op de arbeidsmarkt. De mismatch. En de tekorten aan vakmensen. Hét grote item van dit moment, zoals het college het zelf ook noemt. Dat vraagt om actie. Als wij lezen dat, ondanks alle acties, ‘het resterende budget beperkt is’, dan vrezen wij dat we kansen missen. En dat de zorg, de horeca, de logistiek en de techniek straks écht met lege handen zitten. Met alle consequenties van dien. Graag horen wij meer van de gedeputeerde. Voorzitter, belangrijk voor de economie van Brabant is het bereikbaar maken van bedrijventerreinen met het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld: Bedrijvenpark Moerdijk, Bedrijvenpark Aviolanda, Breda Airport en onze legerbasis in Oirschot. Hiervoor komen wij met een motie. En dan de arbeidsmigranten. Zo’n 100.000 mensen die allemaal een goed dak boven hun hoofd verdienen. En veiligheid. Want zolang we onze logistieke ambities hebben en houden, zijn we afhankelijk van mensen van ver en verder. We zijn blij dat we als Brabant aan de slag gaan met de huisvesting. Met een grote rol voor de gemeenten en de provincie. De vraag aan de gedeputeerde is hoe verstrekkend hij zijn rol ziet. Wat als er nu geen goede afspraken liggen over de huisvesting van arbeidsmigranten met een gemeente? Wat doet u dan? 3. De toekomst Voorzitter, dan de toekomst. De Provincie is bij uitstek (mede)verantwoordelijk voor de toekomst van Brabant. Want we hebben de wind in de rug en daar moeten we gebruik van maken. Specifiek ga ik in op stadslogistiek, cultuur en de toekomst van de landbouw. a. Stadslogistiek Voorzitter, de bezorging van pakketjes en boodschappen én de bevoorrading van winkels groeit gigantisch. Net als de regels en goede bedoelingen. Maar er is weinig vooruitgang.  We spraken met Brabantse ondernemers die gek worden van alle losse regels van gemeenten over bevoorrading. Net na de zomer is gelukkig door de minister één lijn getrokken. Er zijn straks nog maar 2 soorten milieuzones. Het CDA wil er zeker van zijn dat Brabant in al haar steden kiest voor dezelfde soort milieuzone. En wel de groenste die er is. Daarom vragen wij de gedeputeerde daar regie op te nemen.  En dan de bestelbusjes: van DHL, PostNL, UPS, GLS, de Jumbo, Albert Heijn die de hele dag door de straten rijden. Al eerder stelden we hier vragen over. Pas is onderzocht dat 80% van de rondjes die gereden worden voor 1 pakketje is. Samenwerken en het bundelen van vracht lijken simpele oplossingen. Maar die vragen lef en veel data-onderzoek. En laten we daar in Brabant nu allebei heel goed in zijn. Wij dienen een motie in voor een Brabantse Green Deal Stadslogistiek. Met een hoge ambitie: in 2025 emissieloos bevoorraden in de B5 steden. b. Cultuur Voorzitter, de keuze voor de toekomst van de Philharmonie vonden wij geen goede beslissing. Wij dienen daar een amendement voor in. GroenLinks komt straks met een bijdrage over steun aan ons Noordbrabants Museum. Terecht. c. Toekomst van de landbouw Dan de toekomst van de landbouw, die kent veel vraagtekens. Zeker na woensdag. Het is belangrijk dat we als Brabant gaan investeren in innovaties. Zoals 8 nieuwe stalsystemen. Maar we vragen ons af of deze ontwikkelingen én vóóral de erkenning ervan, wel op tijd komen voor de deadline van 2022. Vraag aan de gedeputeerde: wat doet u als blijkt dat de stalsystemen er niet op tijd zijn? Ook in de stad of in het dorp zijn mooi groene initiatieven als pluktuinen en stadslandbouw. De huidige groensubsidies voor biodiversiteit zijn er alleen niet voor ingericht. Wij willen de gedeputeerde vragen om bij deze subsidies geen verschil te maken tussen stad en platteland. Verder dienen we een amendement in voor afschaffing van de leges bij faunaschade. Vooral omdat wij, net als veel organisaties van Das&Boom tot de ZLTO, het belangrijk vinden dát er geen drempels zijn voor melden. Tot slot willen we stilstaan bij 2019 als een bijzonder jaar. 75 jaar bevrijding. Een indrukwekkend moment, een indrukwekkende herdenking en een indrukwekkend programma dat er ligt om 2019 bijzonder te maken. Voor iedereen, groot en klein, dat vinden we belangrijk. Tot zover, voorzitter, Code Groen. En nu over naar het Degelijke Huishoudboekje van collega Bahar. Want voor niets gaat de zon op. Spreektekst Huseyin Bahar – Statenlid CDA Brabant Begroting 2019 Provincie Noord-Brabant (09-11-2018) Voorzitter, Het wisselvallige en onheilspellende weerbericht zet zich voort met de financiën. Hier staat het sein op Code Oranje. Dan is niet alleen alertheid geboden om risico’s te beperken, maar moeten we ook maatregelen treffen. De middellange termijn is namelijk allesbehalve rooskleurig. Voorzitter, ik zal de PvdA-fractie dit jaar maar voor zijn en benoemen dat een degelijk financieel beleid kennelijk ook toevertrouwd kan zijn aan een socialist. Sluitende begrotingen zonder tekort en verbeterslagen in de P&C-cyclus in déze bestuursperiode zijn een erkenning voor de gedeputeerde. En die delen wij ook. Maar zoals het een ware socialist betaamt: alles op korte termijn is rozengeur en maneschijn, maar met beperkt zicht op de middellange en lange termijn. Het blijft toch iedere keer alleen maar de eindjes aan elkaar knopen als socialist… Voorzitter, graag begin ik als eerste punt bij de rente- en dividendinkomsten van onze provincie. Al vanaf dag één van deze bestuursperiode heeft onze fractie gewaarschuwd voor de stevige windstoten op dit vlak. Keer op keer hebben we de degens gekruist bij de diverse P&C-momenten, maar onze inbreng en adviezen zijn helaas continue in de wind geslagen. Voorzitter, we kunnen alleen degelijk zijn, indien we ook realistisch zijn. Aan de uitgavenkant hebben we al gezien dat realistisch ramen een onderwerp is dat we nog niet helemaal beheersen. Dit geldt helaas ook voor onze inkomstenkant. Dan heb ik het met name over het jaarlijks rendement van 122 miljoen euro, waarmee we blijven rekenen. En dit terwijl we weten dat: 1. de 100 miljoen euro Essent-lening tegen hoge rente wordt ingelost; 2. het uitgekeerde dividend vanuit Essent onder druk staat; 3. de leningen aan gemeenten buiten Brabant alleen maar een appel en een ei opleveren. Voorzitter, dat is dus al 3 x Code Rood. We kunnen er dus zeker van zijn dat er problemen gaan ontstaan en het de hoogste tijd wordt om activiteiten en agenda aan te passen. Is de gedeputeerde, aan het einde van deze bestuursperiode, nu eindelijk zo ver om te erkennen dat de 122 miljoen euro geen realistische raming meer is voor de middellange termijn? Voorzitter, mijn tweede punt over de rente- en dividendinkomsten zijn de leningen die we aan decentrale overheden buiten Brabant verstrekken. Dit zijn namelijk langjarige leningen, gemiddeld 12 jaar, tegen een vast rendement van 1,4%. Er worden dus nu al keuzes voor drie komende bestuursperioden gemaakt, dus 3 x vier jaar, en financieel gezien is Brabant aan handen en voeten gebonden. Dit is toch een voorbeeld van degelijkheid dat niet uitblinkt in verstandigheid, omdat het ten koste gaat van flexibiliteit. Voorzitter, ik zal mijn punt illustreren met een voorbeeld dichter bij huis. Stel, u heeft 10.000 euro als huishouden opzij gelegd door hard en verstandig te werken. Zou u dit geld dan volledig voor 12 jaar op een spaarrekening willen vastzetten, waarbij u maar 12 euro per maand rente ontvangt, óf zou u toch flexibel willen blijven om in de komende jaren misschien zonnepanelen te plaatsen voor lagere energielasten of bijvoorbeeld de auto te vervangen teneinde hogere onderhoudskosten te voorkomen? Enz. Ik kijk even de zaal in: collega-Statenleden, onze bezoekers, GS, Griffie? Nee? Dat dacht ik al, ik zie nog niemand enthousiast reageren om 12 euro per maand rente te ontvangen als dit ten koste gaat van de flexibiliteit. Dat is dan wel vreemd, als we dit niet met ons eigen huishoudboekje willen, maar prima vinden wanneer het om het huishoudboekje van de provincie gaat. Voorzitter, met ruim 1,5 miljard euro, dat is dus al ruim 50% van onze immunisatieportefeuille in langjarige, niet verhandelbare uitzettingen, tegen zeer lage vaste rente wordt het tijd om na te denken of Brabant inderdaad beter af is met 14 miljoen euro per jaar of flexibiliteit moet houden voor investeringen met maatschappelijk rendement? Vraag aan de gedeputeerde is dan ook: wanneer is de grens bereikt om te stoppen met deze langjarige uitzettingen aan gemeenten buiten Brabant? Wanneer is deze grens volgens u wel bereikt? Het alternatief schatkistbankieren biedt misschien tijdelijk lage rente, maar biedt wel degelijk flexibiliteit als alternatief en afwachting van kansen in maatschappelijk rendement! Voorzitter, mijn derde en laatste punt is de uitdaging op het vlak van indexeren. Voor deze bestuursperiode is gekozen om niet te indexeren. Gezien de lage inflatiecijfers in de eerste twee jaren van deze bestuursperiode begrijpelijk en haalbaar. Echter, in de laatste twee jaren zien we de inflatiecijfers weer richting de 1,5% gaan. Hiervoor hebben we deze bestuursperiode een stelpost van 4 miljoen euro per jaar beschikbaar. Op onze eerdere vragen hierover is gesteld dat 4 miljoen euro per jaar echt voldoende was. Kijken we naar de prognoses voor de komende bestuursperiode, dan hebben we grofweg 21 miljoen euro per jaar nodig als we willen indexeren.Kan de gedeputeerde aangeven hoe het kan dat bij ca. 1,5% aan inflatie en gelijkblijvende uitgaven nu 4 miljoen euro per jaar wel voldoende is, maar voor de komende periode we moeten uitgaan van gem. 21 miljoen euro per jaar? Voorzitter, ik kom tot een afronding. Degelijkheid komt alleen maar tot haar recht als we ook realistisch, verstandig en flexibel blijven. Voor deze bestuursperiode hebben we helaas nog een strenge winter voor de boeg, maar straks is het weer voorjaar en waait er vanaf 21 maart naar verwachting een frisse groene wind!

CDA Brabant - Begroting 2019 provincie Noord-Brabant

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Boxtel 14-11-2018 11:02

Spreektekst Marianne van der Sloot - Fractievoorzitter CDA BrabantBegroting 2019 Provincie Noord-Brabant (09-11-2018)Voorzitter, Het weerbericht van ons mooie Brabant is redelijk stabiel. Bewolkt met hier en daar zonneschijn. En met een politieke klimaatverandering op komst, die vanaf maart lijkt in te zetten. Daar gaan wij van uit ;-). En in dat licht zijn de recente temperatuurschommelingen in de coalitie op zijn minst ‘boeiend’.  Want de SP veroorzaakt een koudefront in dit college door haar standpunt over de herindeling van Nuenen. Met steun overigens deze week van de Eindhovense SP-fractie.  D66 lijkt alle donkere wolken structureel te ontkennen.  De PvdA is lekker klimaatneutraal.  En, ach voorzitter, de VVD, die maken zich niet druk om een koudefrontje meer of minder. De VVD zegt nog steeds dat de zon schijnt, ook als het regent. We gaan het meemaken. Voorzitter, volgend jaar zijn de verkiezingen. En steeds weer is het vertrouwen in ons, in de ‘politiek’ laag. Te laag, zo’n 40%. Om met het KNMI te spreken: een Code Oranje. Met kans op problemen en extreme situaties. Maar laten we eerlijk zijn. Een aantal processen van de afgelopen tijd, in dit Huis, scoorden niet eens Code Oranje maar rechtstreeks Code Rood, door de wijze waarop met de Brabanders is omgegaan. En met Code Rood kun je er volgens het KNMI zeker van zijn dat er problemen gaan ontstaan. En dat klopt:  bij de transitie van de landbouw;  bij de herindeling van Nuenen;  en bij de mestfabriek in Oss staan we met de ruggen tegenover elkaar én voelen mensen zich niet gehoord. De Provincie wordt gezien als ‘onbehouwen’ en onvoorspelbaar, en dat snap ik wel. Het lukt het college keer op keer om van bovenaf in te grijpen. Terwijl – en het CDA blijft het herhalen – het gras echt niet harder gaat groeien door aan de sprieten te trekken. Maar door de wortels te voeden.Voorzitter, gelukkig zien we in Brabant ook momenten waarop de zon doorbreekt.  In het groot: met de snellere aanpak van Hooipolder.  En in het klein: geen flitspaal voor hardrijders, maar eentje die goed bedrag beloont. Met een spaarsysteem voor de lokale gemeenschap. Een groot succes in Helmond, Eerde en Lith. Dichtbij en duidelijk. Voorzitter, Wij zijn van mening dat het na Code Rood tijd is voor Code Groen. Nietwaar GroenLinks? Ik zal u een stukje meenemen in onze Code Groen. Voorzitter, vandaag spreken wij als CDA over 3 onderwerpen, die dichtbij en duidelijk zijn: 1) Sociale Veerkracht. 2) De Nieuwe Economie. 3) De toekomst (van energie en landbouw). Mijn collega Huseyin Bahar zal straks ingaan op de degelijkheid van het huishoudboekje van de Provincie. 1. Sociale Veerkracht Op Sociale Veerkracht, de leefbaarheid van Brabant, blijven we terugkomen, voorzitter. Niet omdat we de heer Swinkels zo graag in de weg zitten. Maar omdat de gevoelstemperatuur zo laag is, én wij dit onderwerp zó ongelooflijk belangrijk vinden. Wij zien dat we in 2019 5,6 miljoen euro inzetten om vooral óver mensen te spreken. Er wordt vergeten mét mensen te spreken én dingen samen te doen. En ik kan mij de discussies nog goed herinneren: de ‘bolwerken’, zoals de seniorenbonden, móesten en zouden onder dit college verdwijnen. Maar er kwam niets voor terug. En dat terwijl er zoveel maatschappelijk opgaven in Brabant zijn. Zoals de vergrijzing. Met grote impact. Daarom komen we met een motie Senioren. Bij leefbaarheid hoort voor ons ook verantwoordelijkheid, nu én in de toekomst. De ondersteuning van Q-koorts slachtoffers is sinds dit jaar bij de gemeente belegd. Uit gesprekken met Q-koorts patiënten en Q-support begrijpen wij dat die overdracht, soms wel, maar soms ook echt niet soepel gaat. Ook zien we dat alle kennis over Q-koorts en de aanpak nú nog in huis is, bij de betrokkenen. Die willen we borgen, ook voor de toekomst. Hier dienen we een motie voor in. Ondermijning voorzitter, blijft een bedreiging voor onze Brabantse samenleving. Wij zien 3 zaken die we willen aanpakken: dichtbij 1) met de versterking van de lokale journalistiek, 2) met een experiment met ‘onorthodoxe’ maatregelen tegen dumpers van drugs- en ander afval, en 3) met een gereedschapskist voor gemeenten gevuld met mogelijkheden en instrumenten om vakantieparken zonder toekomstperspectief aan te pakken. Hiertoe dienen we twee amendementen en een motie in. 2. Economie Dan Economie voorzitter, de wind waait uit een andere hoek. De wereld van 4 jaar geleden is niet meer. We gaan van werkloosheid toen naar een schreeuwend tekort aan personeel nu. En van hoge rentes naar leningen die je bijna gratis krijgt. Die veranderende wereld, dat betekent ook iets voor ons. De rol van Provinciale Suikeroom past niet meer. Pleiten wij voor een einde aan de economische programma’s? Nee. Het CDA ziet een hele goede rol voor de Provincie als partner in de economie. Want we hebben veel grote uitdagingen. Zoals het gat op de arbeidsmarkt. De mismatch. En de tekorten aan vakmensen. Hét grote item van dit moment, zoals het college het zelf ook noemt. Dat vraagt om actie. Als wij lezen dat, ondanks alle acties, ‘het resterende budget beperkt is’, dan vrezen wij dat we kansen missen. En dat de zorg, de horeca, de logistiek en de techniek straks écht met lege handen zitten. Met alle consequenties van dien. Graag horen wij meer van de gedeputeerde. Voorzitter, belangrijk voor de economie van Brabant is het bereikbaar maken van bedrijventerreinen met het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld: Bedrijvenpark Moerdijk, Bedrijvenpark Aviolanda, Breda Airport en onze legerbasis in Oirschot. Hiervoor komen wij met een motie. En dan de arbeidsmigranten. Zo’n 100.000 mensen die allemaal een goed dak boven hun hoofd verdienen. En veiligheid. Want zolang we onze logistieke ambities hebben en houden, zijn we afhankelijk van mensen van ver en verder. We zijn blij dat we als Brabant aan de slag gaan met de huisvesting. Met een grote rol voor de gemeenten en de provincie. De vraag aan de gedeputeerde is hoe verstrekkend hij zijn rol ziet. Wat als er nu geen goede afspraken liggen over de huisvesting van arbeidsmigranten met een gemeente? Wat doet u dan? 3. De toekomst Voorzitter, dan de toekomst. De Provincie is bij uitstek (mede)verantwoordelijk voor de toekomst van Brabant. Want we hebben de wind in de rug en daar moeten we gebruik van maken. Specifiek ga ik in op stadslogistiek, cultuur en de toekomst van de landbouw. a. Stadslogistiek Voorzitter, de bezorging van pakketjes en boodschappen én de bevoorrading van winkels groeit gigantisch. Net als de regels en goede bedoelingen. Maar er is weinig vooruitgang.  We spraken met Brabantse ondernemers die gek worden van alle losse regels van gemeenten over bevoorrading. Net na de zomer is gelukkig door de minister één lijn getrokken. Er zijn straks nog maar 2 soorten milieuzones. Het CDA wil er zeker van zijn dat Brabant in al haar steden kiest voor dezelfde soort milieuzone. En wel de groenste die er is. Daarom vragen wij de gedeputeerde daar regie op te nemen.  En dan de bestelbusjes: van DHL, PostNL, UPS, GLS, de Jumbo, Albert Heijn die de hele dag door de straten rijden. Al eerder stelden we hier vragen over. Pas is onderzocht dat 80% van de rondjes die gereden worden voor 1 pakketje is. Samenwerken en het bundelen van vracht lijken simpele oplossingen. Maar die vragen lef en veel data-onderzoek. En laten we daar in Brabant nu allebei heel goed in zijn. Wij dienen een motie in voor een Brabantse Green Deal Stadslogistiek. Met een hoge ambitie: in 2025 emissieloos bevoorraden in de B5 steden. b. Cultuur Voorzitter, de keuze voor de toekomst van de Philharmonie vonden wij geen goede beslissing. Wij dienen daar een amendement voor in. GroenLinks komt straks met een bijdrage over steun aan ons Noordbrabants Museum. Terecht. c. Toekomst van de landbouw Dan de toekomst van de landbouw, die kent veel vraagtekens. Zeker na woensdag. Het is belangrijk dat we als Brabant gaan investeren in innovaties. Zoals 8 nieuwe stalsystemen. Maar we vragen ons af of deze ontwikkelingen én vóóral de erkenning ervan, wel op tijd komen voor de deadline van 2022. Vraag aan de gedeputeerde: wat doet u als blijkt dat de stalsystemen er niet op tijd zijn? Ook in de stad of in het dorp zijn mooi groene initiatieven als pluktuinen en stadslandbouw. De huidige groensubsidies voor biodiversiteit zijn er alleen niet voor ingericht. Wij willen de gedeputeerde vragen om bij deze subsidies geen verschil te maken tussen stad en platteland. Verder dienen we een amendement in voor afschaffing van de leges bij faunaschade. Vooral omdat wij, net als veel organisaties van Das&Boom tot de ZLTO, het belangrijk vinden dát er geen drempels zijn voor melden. Tot slot willen we stilstaan bij 2019 als een bijzonder jaar. 75 jaar bevrijding. Een indrukwekkend moment, een indrukwekkende herdenking en een indrukwekkend programma dat er ligt om 2019 bijzonder te maken. Voor iedereen, groot en klein, dat vinden we belangrijk. Tot zover, voorzitter, Code Groen. En nu over naar het Degelijke Huishoudboekje van collega Bahar. Want voor niets gaat de zon op. Spreektekst Huseyin Bahar – Statenlid CDA Brabant Begroting 2019 Provincie Noord-Brabant (09-11-2018) Voorzitter, Het wisselvallige en onheilspellende weerbericht zet zich voort met de financiën. Hier staat het sein op Code Oranje. Dan is niet alleen alertheid geboden om risico’s te beperken, maar moeten we ook maatregelen treffen. De middellange termijn is namelijk allesbehalve rooskleurig. Voorzitter, ik zal de PvdA-fractie dit jaar maar voor zijn en benoemen dat een degelijk financieel beleid kennelijk ook toevertrouwd kan zijn aan een socialist. Sluitende begrotingen zonder tekort en verbeterslagen in de P&C-cyclus in déze bestuursperiode zijn een erkenning voor de gedeputeerde. En die delen wij ook. Maar zoals het een ware socialist betaamt: alles op korte termijn is rozengeur en maneschijn, maar met beperkt zicht op de middellange en lange termijn. Het blijft toch iedere keer alleen maar de eindjes aan elkaar knopen als socialist… Voorzitter, graag begin ik als eerste punt bij de rente- en dividendinkomsten van onze provincie. Al vanaf dag één van deze bestuursperiode heeft onze fractie gewaarschuwd voor de stevige windstoten op dit vlak. Keer op keer hebben we de degens gekruist bij de diverse P&C-momenten, maar onze inbreng en adviezen zijn helaas continue in de wind geslagen. Voorzitter, we kunnen alleen degelijk zijn, indien we ook realistisch zijn. Aan de uitgavenkant hebben we al gezien dat realistisch ramen een onderwerp is dat we nog niet helemaal beheersen. Dit geldt helaas ook voor onze inkomstenkant. Dan heb ik het met name over het jaarlijks rendement van 122 miljoen euro, waarmee we blijven rekenen. En dit terwijl we weten dat: 1. de 100 miljoen euro Essent-lening tegen hoge rente wordt ingelost; 2. het uitgekeerde dividend vanuit Essent onder druk staat; 3. de leningen aan gemeenten buiten Brabant alleen maar een appel en een ei opleveren. Voorzitter, dat is dus al 3 x Code Rood. We kunnen er dus zeker van zijn dat er problemen gaan ontstaan en het de hoogste tijd wordt om activiteiten en agenda aan te passen. Is de gedeputeerde, aan het einde van deze bestuursperiode, nu eindelijk zo ver om te erkennen dat de 122 miljoen euro geen realistische raming meer is voor de middellange termijn? Voorzitter, mijn tweede punt over de rente- en dividendinkomsten zijn de leningen die we aan decentrale overheden buiten Brabant verstrekken. Dit zijn namelijk langjarige leningen, gemiddeld 12 jaar, tegen een vast rendement van 1,4%. Er worden dus nu al keuzes voor drie komende bestuursperioden gemaakt, dus 3 x vier jaar, en financieel gezien is Brabant aan handen en voeten gebonden. Dit is toch een voorbeeld van degelijkheid dat niet uitblinkt in verstandigheid, omdat het ten koste gaat van flexibiliteit. Voorzitter, ik zal mijn punt illustreren met een voorbeeld dichter bij huis. Stel, u heeft 10.000 euro als huishouden opzij gelegd door hard en verstandig te werken. Zou u dit geld dan volledig voor 12 jaar op een spaarrekening willen vastzetten, waarbij u maar 12 euro per maand rente ontvangt, óf zou u toch flexibel willen blijven om in de komende jaren misschien zonnepanelen te plaatsen voor lagere energielasten of bijvoorbeeld de auto te vervangen teneinde hogere onderhoudskosten te voorkomen? Enz. Ik kijk even de zaal in: collega-Statenleden, onze bezoekers, GS, Griffie? Nee? Dat dacht ik al, ik zie nog niemand enthousiast reageren om 12 euro per maand rente te ontvangen als dit ten koste gaat van de flexibiliteit. Dat is dan wel vreemd, als we dit niet met ons eigen huishoudboekje willen, maar prima vinden wanneer het om het huishoudboekje van de provincie gaat. Voorzitter, met ruim 1,5 miljard euro, dat is dus al ruim 50% van onze immunisatieportefeuille in langjarige, niet verhandelbare uitzettingen, tegen zeer lage vaste rente wordt het tijd om na te denken of Brabant inderdaad beter af is met 14 miljoen euro per jaar of flexibiliteit moet houden voor investeringen met maatschappelijk rendement? Vraag aan de gedeputeerde is dan ook: wanneer is de grens bereikt om te stoppen met deze langjarige uitzettingen aan gemeenten buiten Brabant? Wanneer is deze grens volgens u wel bereikt? Het alternatief schatkistbankieren biedt misschien tijdelijk lage rente, maar biedt wel degelijk flexibiliteit als alternatief en afwachting van kansen in maatschappelijk rendement! Voorzitter, mijn derde en laatste punt is de uitdaging op het vlak van indexeren. Voor deze bestuursperiode is gekozen om niet te indexeren. Gezien de lage inflatiecijfers in de eerste twee jaren van deze bestuursperiode begrijpelijk en haalbaar. Echter, in de laatste twee jaren zien we de inflatiecijfers weer richting de 1,5% gaan. Hiervoor hebben we deze bestuursperiode een stelpost van 4 miljoen euro per jaar beschikbaar. Op onze eerdere vragen hierover is gesteld dat 4 miljoen euro per jaar echt voldoende was. Kijken we naar de prognoses voor de komende bestuursperiode, dan hebben we grofweg 21 miljoen euro per jaar nodig als we willen indexeren.Kan de gedeputeerde aangeven hoe het kan dat bij ca. 1,5% aan inflatie en gelijkblijvende uitgaven nu 4 miljoen euro per jaar wel voldoende is, maar voor de komende periode we moeten uitgaan van gem. 21 miljoen euro per jaar? Voorzitter, ik kom tot een afronding. Degelijkheid komt alleen maar tot haar recht als we ook realistisch, verstandig en flexibel blijven. Voor deze bestuursperiode hebben we helaas nog een strenge winter voor de boeg, maar straks is het weer voorjaar en waait er vanaf 21 maart naar verwachting een frisse groene wind!

Vragenhalfuur raadsvergadering: GreenTech Park Brabant

CDA CDA Boxtel 01-11-2018 15:34

Recent hebben wij mogen lezen dat Noble Environmental Technologies en de gemeente Boxtel een samenwerkingsovereenkomst zijn aangegaan. Noble Environmental Technologies is een miljoenenbedrijf dat al ver is in de productie en innovatie van ECOR. Het CDA las dit bericht dan ook als een verkapte subsidie aan Noble Environmental Technologies. Bekostigd door provincie en de samenwerking van gemeenten die het Biomassaplein hebben opgezet en de gronden bekostigd door gemeente Boxtel. Het biomassaplein leek een project te worden voor juist de kleinere start-ups. Wij hopen dat u door beantwoording van de volgende vragen onze zorgen kan wegnemen.Vragen:1. Hoeveel betaalt Noble voor de gronden op Vorst B?2. Betalen zij huur of kopen ze de gronden?3. Hoeveel grond huren/kopen zij?4. Wordt er ook een kans gegevens aan kleine start-ups met nog niet reeds uitgedachte innovaties? Zo ja, met hoeveel bedrijven heeft u contacten hierover?5. Bent u ook in gesprek met andere grotere bedrijven voor een samenwerkingsovereenkomst?6. Bent u ook in gesprek met een of meerdere Biomassacentrale(s) over een eventuele samenwerking?7. Hoe gaat u zich dan opstellen m.b.t. de gronden op Vorst B?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.