Nieuws van politieke partijen in Maastricht over VVD inzichtelijk

5 documenten

Goed om te lezen dat steeds meer ...

VVD VVD Maastricht 27-02-2019 09:39

Goed om te lezen dat steeds meer partijen sceptisch zijn. De VVD is al vanaf het begin tegenstander van de milieuzone, nauwelijks tot geen effect op de luchtkwaliteit en het kost vooral veel geld.

VVD stelt kamervragen daar zijn we ...

VVD VVD CDA Maastricht 13-04-2018 07:42

VVD stelt kamervragen daar zijn we als fractie blij mee.

Een milieuzone alleen is niet genoeg!

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Maastricht 01-03-2018 16:44

Een milieuzone alleen is niet genoeg: pak vrachtverkeer Maastricht West aan! Het is een gemiste kans dat de coalitie in Maastricht op dit moment enkel over een milieuzone in het centrum wil spreken. Wil je immers echt grote stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit en wil je echt letterlijk lucht geven aan de inwoners van Maastricht, dan begin je met het invoeren van een vrachtverbod voor Maastricht West. Dat zijn echte maatregelen, die de luchtkwaliteit verbeteren.

Maar nee, na anderhalf jaar lang de buurten in Maastricht West het gevoel te hebben gegeven dat er eindelijk concreet iets zou gebeuren, werd ineens door Seniorenpartij, GroenLinks, D66, VVD & SP geen besluit genomen, maar aangestuurd op nóg meer onderzoek en nóg langer wachten. Oftewel: de hete aardappel wordt doorgeschoven tot na de verkiezingen.

Gemiste kans dus! Wat de PvdA betreft geldt: vrachtverkeer dat niets in Maastricht te zoeken heeft, kan prima door onze mooie nieuwe tunnel rijden.

Nu krijgen we ineens nog geen maand voor de verkiezingen van de GroenLinks wethouder een plan waarin verder ook helemaal niks besloten wordt, maar de raad om denkrichtingen, een startbesluit, een mandaat voor onderzoeken, wordt gevraagd. Hier krijgen we toch een beetje het gevoel dat dit mini-stapje een beetje voor de bühne is.

Als we daarbij eens kijken naar de opties die het college voorstelt, dan is het nog maar de vraag of een dergelijke milieuzone wel mogelijk is. Krijgen we weer de situatie waarin we mensen tig keer laten inspreken, maar ze op het einde van het liedje alles bij het oude laten?

Hoe voorkomen we dat dit voorstel leidt tot een lappendekentje aan vignetten of andere lokale regels?

Hoewel wij voorstander zijn van een vignetsysteem, zoals in Aken en Düsseldorf, zou het logisch zijn om voor eenheid te gaan. Ook zo’n systeem is overigens maar een klein stapje: als je ziet welke auto’s daar nog in de milieuzone mogen komen, dan is de winst voor het milieu toch uiterst beperkt? Een enorme, benzine-slurpende auto krijgt voor een eenmalige 15 euro een groene sticker en mag vervolgens gewoon overal door de stad kachelen?

En realiseert de wethouder zich dat ook de meeste vrachtwagens gewoon een milieuzone in mogen, en dat een vrachtverbod voor Maastricht West dus een veel betere optie is dan een milieuzone?

Het is ook verbazingwekkend dat dit college ervoor kiest om de lange afstandsbussen gewoon op de Meerssenerweg te laten stoppen, terwijl die bussen toch veel beter op station Maastricht Noord zouden kunnen stoppen. En als we daar kritische vragen over stellen, schuift het college geen millimeter in onze richting. Die bussen mogen gewoon op de Meerssenerweg blijven stoppen…… hoe rijmt de wethouder dit met zijn zorgen over het milieu?

We stellen daarnaast ook vast dat de stadsdistributie nauwelijks van de grond komt. Waarom lukt dat in andere steden prima, maar in Maastricht niet?

Kort en goed, wij vragen ons af waarom juist nu op dit moment met alle onzekerheden die er nog zijn een plan wordt gepresenteerd. De PvdA zou dolgraag meters willen maken waar het gaat om luchtkwaliteit, maar wel met plannen die juridisch houdbaar zijn en waarover is nagedacht.

Ook zouden wij willen dat er daarbij wordt gedacht aan een stadsbreed plan om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Dus wethouder, kom met een plan voor een juridische haalbare milieuzone, met daarnaast een voorstel voor verplaatsing van de lange afstandsbussen naar Maastricht Noord, nieuwe park & ride voorzieningen (door bijvoorbeeld bedrijven te vragen hun parkeerplaats in het weekend ter beschikking te stellen, zoals bijvoorbeeld het terrein bij de rechtbank) en stel dan ook een vrachtverbod voor Maastricht West in.

Met een totaalpakket kunnen we grote stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit en leefbaarheid. We willen plannen die uitvoerbaar zijn. En dan niet alleen voor de binnenstad, ook de inwoners in de buitenwijken verdienen schonere lucht.

Het bericht Een milieuzone alleen is niet genoeg! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

De Luchtkwaliteit in Maastricht

VVD VVD Maastricht 18-01-2017 02:50

https://maastricht.vvd.nl/nieuws/18700/de-luchtkwaliteit-in-maastricht

De kwaliteit van de lucht is ontzettend belangrijk voor de leefbaarheid van onze stad. De VVD is dan ook blij met het rapport over de voorspellingen van de luchtkwaliteit en over eventuele maatregelen die deze luchtkwaliteit zouden kunnen verbeteren in Maastricht.

Allereerst constateren wij dat er in Maastricht al aan de wettelijke normen wordt voldaan, wat een goede en belangrijke ontwikkeling is. Daarnaast zijn we verheugd dat bij ongewijzigd beleid de luchtkwaliteit in Maastricht in de komende 10 tot 15 jaar sterk zal verbeteren.

Het lijkt de VVD echter niet verstandig om als ambitie, of zelfs eis, uit te spreken dat de luchtkwaliteit in Maastricht aan de WHO-normen zou moeten voldoen. Welke gevolgen zou het stellen van de WHO-norm hebben op bijvoorbeeld de planologische of infrastructurele plannen in Maastricht, vraag ik de wethouder. Stel dat bijvoorbeeld bij de verdere uitwerking van de plannen over Loods 5 in het Sphinx-gebied blijkt dat verkeer richting Loods 5 ervoor zorgt dat de WHO-norm ter plekke wordt overschreden; binden wij onszelf dan aan het verbieden van deze ontwikkeling?

Daarnaast blijkt duidelijk, zoals ook al eerder besproken, dat de meeste vervuiling van onze lucht van buiten de gemeente- of landsgrens komt. Wij als gemeente zijn dat ook beperkt in het nemen van maatregelen om de luchtkwaliteit in onze stad drastisch naar een hoger niveau te tillen. Uit het onderzoek over de eventueel te nemen maatregelen concluderen wij dat het invoeren van een milieuzonering in de binnenstad dan ook zeer weinig effect zal hebben op de luchtkwaliteit en de gezondheid van onze inwoners. Het idee om een milieuzonering in te voeren waarbij alle diesels met een bouwjaar van voor 2005 worden geweerd in de binnenstad en waarbij veel snor- en bromfietsen van voor 2011 worden geweerd in de hele gemeente vindt de VVD dan ook onnodig. Ik vraag de wethouder dan ook of hij het nodig acht om zulke zeer beperkende en stringente maatregelen te nemen terwijl het effect ervan minimaal is.

Daarnaast is het invoeren van een milieuzone in de stad verre van gratis. Naast een benodigde investering van 4 miljoen euro kost de zonering ook nog eens ruim 2 miljoen euro per jaar. Een behoorlijke smak geld voor zeer weinig effect.

Ten slotte vindt de VVD dat diverse milieuzones in verschillende gemeenten, met ieder hun eigen regels, zeer verwarrend werkt. Op het moment dat een voertuig is toegelaten op de weg door de daarvoor bevoegde instanties dan vindt de VVD het niet aan gemeenten om daar allerlei extra eisen aan te gaan stellen.

Concluderend vindt de VVD dat het invoeren van een brede milieuzonering in de binnenstad onnodig

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.