Nieuws van politieke partijen in Bloemendaal over CDA inzichtelijk

5 documenten

Zuid-Kennemer Agenda en Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020

CDA CDA VVD Bloemendaal 18-02-2020 21:49

De gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering “De Zuid-Kennemer Agenda” en de “Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020” vastgesteld. De Zuid-Kennemer Agenda is een document dat op hoofdlijnen richting geeft aan de samenwerking tussen vier gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) op het gebied van: woningbouw, werkgelegenheid, verkeersbereikbaarheid, de omschakeling op duurzame energiebronnen en de versterking van het landschap. In de gemeente Bloemendaal is veel waardevol landschap dat ook door regiobewoners wordt gebruikt om te recreëren. Aan de andere kant is er ook noodzaak - en deels een regionale verplichting - tot het bouwen van woningen. Echter op een stuk grond kan je maar één van de twee doelstellingen tegelijkertijd realiseren. Gezien dit dilemma heeft het CDA tijdens de behandeling van dit onderwerp gevraagd en de toezegging gekregen van het College, dat in regionaal verband de opgave voor woningbouw en behoud van waardevol landschap uitwisselbaar zijn. Gezien de hoeveelheid waardevol landschap in de gemeente Bloemendaal kan wat betreft woningbouw mogelijk in de toekomst een beroep op de regio gedaan worden op basis van deze Agenda. De Bereikbaarheidsvisie is te beschouwen als een nadere uitwerking van de Zuid-Kennemer Agenda. Voornoemde uitwerking betekent dat grote verkeersstromen (kustverkeer en woon-werk verkeer) anders georganiseerd moeten worden. Fiets en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen. Dat bereik je niet alleen met plaatselijke verkeersmaatregelen, maar vooral door, vanuit een sterke regionale visie, aan te sluiten bij bovenregionale oplossingen, zoals nieuwe OV-knooppunten aan de oostkant van de Haarlemse agglomeratie (met P+R oplossingen en OV-verbindingen naar de kust) en railverbindingen naar Schiphol en Amsterdam-zuid/zuidoost. Het CDA Bloemendaal heeft daarom ook voor deze Bereikbaarheidsvisie gestemd. Ook is meteen gesteld dat een verbindingsweg tussen de Westelijke randweg naar de Zeeweg - zoals gewenst door gemeente Zandvoort en VVD Bloemendaal - geen optie voor CDA Bloemendaal is gezien deze Bereikbaarheidsvisie en de reeds goedgekeurde investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens de bespreking van de Bereikbaarheidsvisie diende het CDA met de VVD nog een amendement in met daarin de vraag het project Ondertunneling Randweg uit de gemeentelijke structuurvisie in te voegen. Dit amendement werd echter met een krappe meerderheid verworpen. Bob van der Veldt, CDA Gemeenteraadslid en lid van de commissie Grondgebied.

Zuid-Kennemer Agenda en Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020

CDA CDA VVD Bloemendaal 18-02-2020 21:49

De gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering “De Zuid-Kennemer Agenda” en de “Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020” vastgesteld. De Zuid-Kennemer Agenda is een document dat op hoofdlijnen richting geeft aan de samenwerking tussen vier gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) op het gebied van: woningbouw, werkgelegenheid, verkeersbereikbaarheid, de omschakeling op duurzame energiebronnen en de versterking van het landschap. In de gemeente Bloemendaal is veel waardevol landschap dat ook door regiobewoners wordt gebruikt om te recreëren. Aan de andere kant is er ook noodzaak - en deels een regionale verplichting - tot het bouwen van woningen. Echter op een stuk grond kan je maar één van de twee doelstellingen tegelijkertijd realiseren. Gezien dit dilemma heeft het CDA tijdens de behandeling van dit onderwerp gevraagd en de toezegging gekregen van het College, dat in regionaal verband de opgave voor woningbouw en behoud van waardevol landschap uitwisselbaar zijn. Gezien de hoeveelheid waardevol landschap in de gemeente Bloemendaal kan wat betreft woningbouw mogelijk in de toekomst een beroep op de regio gedaan worden op basis van deze Agenda. De Bereikbaarheidsvisie is te beschouwen als een nadere uitwerking van de Zuid-Kennemer Agenda. Voornoemde uitwerking betekent dat grote verkeersstromen (kustverkeer en woon-werk verkeer) anders georganiseerd moeten worden. Fiets en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen. Dat bereik je niet alleen met plaatselijke verkeersmaatregelen, maar vooral door, vanuit een sterke regionale visie, aan te sluiten bij bovenregionale oplossingen, zoals nieuwe OV-knooppunten aan de oostkant van de Haarlemse agglomeratie (met P+R oplossingen en OV-verbindingen naar de kust) en railverbindingen naar Schiphol en Amsterdam-zuid/zuidoost. Het CDA Bloemendaal heeft daarom ook voor deze Bereikbaarheidsvisie gestemd. Ook is meteen gesteld dat een verbindingsweg tussen de Westelijke randweg naar de Zeeweg - zoals gewenst door gemeente Zandvoort en VVD Bloemendaal - geen optie voor CDA Bloemendaal is gezien deze Bereikbaarheidsvisie en de reeds goedgekeurde investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens de bespreking van de Bereikbaarheidsvisie diende het CDA met de VVD nog een amendement in met daarin de vraag het project Ondertunneling Randweg uit de gemeentelijke structuurvisie in te voegen. Dit amendement werd echter met een krappe meerderheid verworpen. Bob van der Veldt, CDA Gemeenteraadslid en lid van de commissie Grondgebied.

CDA neemt het initiatief tot beheersing van het toerisme naar “het Bloemendaalse strand”!

CDA CDA GroenLinks VVD Bloemendaal 07-11-2019 07:48

De Gemeenteraad heeft tijdens de vergadering van 31 oktober 2019 unaniem een amendement aangenomen, opgesteld door het CDA en mede ondertekend door Groen Links en de VVD, inzake de beheersing van het toerisme naar de Bloemendaalse kust. De gemeenteraad heeft op initiatief van het CDA besloten:“Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” vast te stellen, met dien verstand dat voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand heeft te gelden dat: A. de actuele strandvisie van de gemeente Bloemendaal leidend is. Derhalve wordt het accent gelegd op de ontwikkeling van het strand als ‘familiestrand’ en worden feesten/ evenementen beperkt; B. de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand niet wordt doorontwikkeld tot “Amsterdam Beach”; C. voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand geen marketing- en promotiestrategie wordt ontwikkeld in lijn met het project “Amsterdam bezoeken, Holland zien”. Het amendement heeft tot doel om beleid neergelegd in de regionale nota: “Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” (de Nota) te wijzigen. Het Ontwikkelperspectief heeft geen wettelijke basis, zoals een bestemmingsplan of structuurvisie. Door vaststelling van de nota committeren de betrokken gemeenteraden zich aan de benoemde visie, ambities en spelregels. Met de “Binnenduinrand” bezit de regio een en prachtig afwisselend landschap met kilometers strand, uitgestrekte duingebieden, bossen, eeuwenoude buitenplaatsen en monumenten, groene villawijken, karaktervolle dorpen en kleinschalige agrarische gebieden, met een Nationaal Park in de nabijheid van de historische binnenstad van Haarlem. Deze landschappelijke kwaliteit is niet vanzelfsprekend en staat onder een steeds hogere druk, onder andere door een onzorgvuldige inpassing van ruimtelijke ontwikkelingen, ruimteclaims voortvloeiend uit MRA-opgaven (economische groei, behoefte aan woningen, klimaatverandering en groei van recreatie, toerisme en mobiliteit) en ontbrekende financieringsmogelijkheden. De MRA (Metropool Regio Amsterdam) is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 32 gemeenten (waaronder gemeente Bloemendaal) en de Vervoerregio Amsterdam. In de Nota wordt voorgesteld om bovenop de autonomen groei van toeristen (circa 30 % de komende jaren) die o.a. Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand bezoeken, ook nog eens extra toeristen aan te trekken. Dit wil men bereiken door middel van extra investeringen in promotie en marketing van het strand onder de naam: “Amsterdam Beach”. Groei van het toerisme dat gebruik maakt van het strand mag volgens het CDA niet ten koste gaan van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeenten Bloemendaal. Voornoemde waarden zijn volgens het CDA uitgangspunt voor het faciliteren/geleiden/sturen van de toenemende autonomen toeristenstroom naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand. Dat de doelstelling verwoord in het Ontwikkelperspectief, zijnde extra toeristen te trekken naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal onnodig onderdruk zetten. Het geld dat gemoeid is met de investering in promotie en marketing om deze extra toeristen te trekken naar Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand kan beter gebruikt worden voor het behoud van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal. Voor het overige dient de naam van het strand gelegen in de gemeente Bloemendaal gewoon “het Bloemendaalse strand” te blijven. Immers, als inwoners zijn we trots op ons strand! Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Bob van der Veldt of met andere CDA fractieleden.

Ballonnen in de ban

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Bloemendaal 14-02-2019 15:58

Tijdens de raadsvergadering op 31 januari 2019 heeft het CDA samen met GroenLinks een motie ingediend met het verzoek een verbod op het oplaten van ballonnen in het beleid (in de APV) op te nemen. Tevens werd gevraagd een ontmoedigingsbeleid te gaan voeren ten aanzien van het uitdelen van ballonnen. De motie werd met 12 stemmen voor (CDA, GL, D66, PvdA en HvB) en 6 stemmen tegen (VVD en VDB) aangenomen. Vaak wanneer er ballonnen worden opgelaten is het feest. Het is inderdaad een mooi gezicht hoe alle ballonnen aan de horizon verdwijnen.Ballonnen zijn niet voor iedereen een feest, want ze vergaan niet in de natuur. - Ballonnen staan in de top-5 van zwerfvuil op de Nederlandse stranden; - Het afval dat de ballonnen na hun vlucht uiteindelijk achterlaten is ongewenst, omdat het moeilijk tot niet afbreekbaar is: volgens de Wageningen University & Research eindigt dit als zwerfafval op het vasteland en de kust en levert het een bijdrage aan de ‘plastic soep’; - Ballonnen veroorzaken dierenleed en -sterfte. Resten van ballonnen in de natuur zijn gevaarlijk, omdat dieren verstrikt kunnen raken in de sierlinten en afsluiters en daardoor verstoken raken van voedsel. Dieren (waaronder ook vee) kunnen ballonresten voor voedsel aanzien, waardoor soms de maag en darm verstoppen en ze sterven van de honger; - Vele gemeenten een (wens)ballonoplaatverbod in de APV hebben opgenomen, maar de gemeente Bloemendaal niet. Het College van B&W liet bij monde van de burgemeester weten positief te staan ten opzichte van deze motie. Zij zullen binnen enkele maanden met een voorstel komen de APV aan te passen. De tekst van de motie is te lezen via de volgende LINK.

CDA Bloemendaal laat "de burger aan het woord"

CDA CDA Bloemendaal 11-03-2018 14:13

In het verkiezingsprogramma “Samen voor een beter en zelfstandig Bloemendaal” geeft CDA Bloemendaal aan hoe zij de inwoners bij de politiek wil betrekken. CDA Bloemendaal is graag in gesprek met de inwoners en luistert graag naar wat hen bezighoudt. CDA Bloemendaal heeft meteen de daad bij het woord gevoegd en laat op Facebook in een reeks korte filmpjes “de burger aan het woord”. Onderwerpen die aan bod komen zijn mantelzorg, woningbouw, burgerparticipatie etc. Op de Facebookpagina van CDA Bloemendaal (https://www.facebook.com/cda.bloemendaal/) zal elke dag een nieuw filmpje getoond worden. Inwoners kunnen daarop reageren. CDA Bloemendaal is benieuwd naar uw mening.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.