Nieuws van politieke partijen in Nederland over Partij voor de Dieren inzichtelijk

21 documenten

Verbreding A27 op losse schroeven na nieuwe stik­stofad­viezen

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 26-06-2020 00:00

“Het moet echt een keer afgelopen zijn met creatieve stikstof-rekentrucs om de verbreding van de A27 erdoor te drukken." PvdD-Kamerlid Eva van Esch heeft geen goed woord over voor de sjoemelende manier waarop stikstofneerslag bij snelwegen wordt berekend en roept het kabinet eens te meer op de verbreding van de A27 bij Amelisweerd af te blazen. "Het plan is te duur, gaat ten koste van natuur, klimaat en leefomgeving en is ook nog eens onuitvoerbaar door de stikstofcrisis.” De rekentruc voor stikstofuitstoot waar Van Esch op doelt zorgt ervoor dat asfaltprojecten onterecht gunstig beoordeeld worden. Op het moment van vergunningverlening wordt niet verder gekeken dan vijf kilometer van de weg, waardoor een groot deel van de stikstofneerslag niet meegeteld wordt. De commissie Hordijk, die advies uitbrengt over de stikstofproblematiek, noemt deze willekeurige grens niet verdedigbaar. Van Esch: “De Partij voor de Dieren probeert al langer boven water te krijgen hoe de stikstofneerslag rondom wegen berekend wordt. Nu blijkt dat de berekening zo is opgezet dat het de asfalteringsdrang van dit kabinet geen haarbreed in de weg legt. De minister moet het advies van de commissie Hordijk ter harte nemen en een goede stikstofberekening toepassen, ook bij de geplande verbreding van A27 dwars door Amelisweerd.” De Partij voor de Dieren verzet zich al sinds het begin van de plannen tegen de verbreding van de A27 bij het Utrechtse natuurgebied Amelisweerd, aangezien daarvoor opnieuw een stuk natuur in Nederland wordt opgeofferd voor asfalt. Met alle gevolgen van dien voor de leefomgeving van omwonenden door een flinke toename van stikstofuitstoot en luchtvervuiling. Daarnaast is Van Esch ook kritisch op de 70 meter diepe bentonieten wand die ervoor aangelegd zou moeten worden. “Er zijn honderdduizenden kubieke meters bentoniet nodig om de huidige plannen uit te voeren, dus ook het aanleggen van de wand heeft een enorme klimaatimpact. En ondanks dat er alternatieven zijn aangedragen die beter zijn voor het klimaat en de leefomgeving, blijft de minister doordenderen met een volledig achterhaald en te duur plan dat nu ook nog eens gewoon niet kan door de stikstofcrisis.” Lees de volledige bijdrage van Eva van Esch aan het Algemeen Overleg MIRT hier .

Partij voor de Dieren wil forse verhoging vlieg­be­lasting

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 11-03-2020 00:00

De Partij voor de Dieren pleit voor een fors hogere vliegbelasting. Het huidige regeringsvoorstel van een vliegbelasting van 7 euro per ticket is veel te laag om een serieus effect te hebben. Kamerlid Lammert van Raan wil de belasting verhogen naar minimaal 90 euro. Dit brengt de Nederlandse belasting ook meer in lijn met de Britse vliegtaks. Van Raan: “Het is onbegrijpelijk dat in tijden van de klimaatcrisis de Nederlandse regering opnieuw de luchtvaart ontziet. 7 euro per ticket is een lachertje. We moeten duidelijke keuzes maken: voor vliegtickets in de economy class komt er 90 euro bij; voor businessclass tickets 200 euro.” Daarnaast doet de Partij voor de Dieren voorstellen om vracht zwaarder te belasten en wordt er een belasting van 600 euro ingevoerd op mensen die een privéjet nemen. Maar daar zal het wat Van Raan betreft niet bij blijven. “Hogere vliegbelastingen zijn slechts een onderdeel van het totaalpakket. Om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te houden, zijn er naast deze prijsprikkels nog veel meer maatregelen nodig.” In aanvulling op de vliegbelasting vindt Van Raan dat ook kerosine moet worden belast, dat de havengelden van Schiphol omhoog moeten, dat er een absoluut maximum moet komen aan de CO2 die de luchtvaart mag uitstoten en dat het aantal start- en landingsrechten fors moet worden ingeperkt. De opbrengsten van de vliegbelasting moeten volgens Van Raan ten goede komen aan de ontwikkeling van het spoor. “Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten. Korte vluchten worden in ons voorstel relatief zwaar belast, zodat mensen eerder naar alternatieven zoals de trein zullen omzien. Vervolgens moeten de opbrengsten van de vliegbelasting gebruikt worden om die trein ook echt aantrekkelijker te maken.”

Hoge Raad houdt Urgenda-uitspraak in stand

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 20-12-2019 00:00

Vanochtend om elf uur deed de Hoge Raad een historische uitspraak voor het klimaat door de Urgenda-uitspraak in stand te houden. Met de uitspraak is het vonnis definitief en is de staat verplicht de uitstoot van broeikasgassen voor het einde van 2020 met ten minste 25 procent te verminderen ten opzichte van 1990. De Partij voor de Dieren zal de druk op het klimaatbeleid van het kabinet maximaal blijven opvoeren . “De Staat schendt zijn zorgplicht, houdt zich niet aan de wet en komt daar niet mee weg," zegt fractievoorzitter Esther Ouwehand. "De tijd van fossiele politiek is voorbij." De uitspraak van de Hoge Raad betekent dat het kabinet in zeer korte tijd grote stappen moet nemen om de CO2-uitstoot te reduceren. Om het doel te halen zullen kolencentrales dicht moeten, de bio-industrie aangepakt moeten worden, woningen versneld verduurzaamd, en de luchtvaart zal moeten krimpen. Recent stelde het PBL de prognose voor de uitstoot bij huidig beleid bovendien nog verder naar beneden bij naar een reductie van 20-21% in 2020, waar eerder 23% werd verwacht en 25% het absolute minimum is. Het kabinet zal dus extra hard aan de slag moeten. Voor verschillende aangenomen maar nog niet uitgevoerde moties van de Partij voor de Dieren (zie hieronder) is de Urgenda-uitspraak direct relevant. Met deze moties moet het kabinet veel meer maatregelen nemen dan het nu doet. Bovendien zal ze haar eigen criteria moeten loslaten die ze nu nog aanvoert om maatregelen niet te nemen. "Jongeren wereldwijd worden in de steek gelaten door politici en CEOs die weigeren actie te ondernemen, of nog erger: die doen alsof ze actie ondernemen," zegt Tweede Kamerlid Lammert van Raan. "Geen wonder dat steeds meer mensen de straat op gaan, dat de burgerlijke ongehoorzaamheid groeit. Het klimaat onderhandelt niet. Partij voor de Dieren zal blijven aanjagen en de druk maximaal blijven opvoeren." Motie Thieme : verzoekt de regering, een uiterste inspanning te leveren om het reductiedoel voor broeikasgassen in 2020 te halen (19 september 2019, Algemene Politieke Beschouwingen); Motie Van Raan (Nog niet uitgevoerd): verzoekt de regering, het risico te minimaliseren dat de ondergrens van minimaal 25% CO2-reductie in 2020 gemist zou worden (27 november 2019, debat over de Urgenda-begroting); Motie Van Raan/Thieme: verzoekt de regering, alle door Urgenda geïnventariseerde maatregelen serieus te nemen en de Kamer per maatregel te informeren over de afwegingen om deze wel of niet te nemen (juli 2019, debat over het pakket aan klimaatmaatregelen Klimaatakkoord & Urgenda); Motie Van Raan : verzoekt de regering, ook de door Urgenda gepresenteerde uitbreidingen van dit 40-puntenplan serieus te nemen en de Kamer per maatregel te informeren over de afwegingen om deze wel of niet te nemen (27 november 2019, debat over de Urgenda-begroting).

Ook Nederland moet klimaat­nood­toe­stand uitroepen

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 29-11-2019 00:00

Na diverse landen en steden wereldwijd, heeft nu ook het Europees parlement de klimaatnoodtoestand uitgeroepen. Daarmee geeft de EU een krachtig signaal af dat er een maximale, gezamenlijke inspanning nodig is om de opwarming van de Aarde zoveel mogelijk te beperken. Een signaal dat ook Nederland zou moeten afgeven, vindt de Partij voor de Dieren. Dinsdag 3 december stemt de Tweede Kamer over een PvdD-voorstel om ook in ons land de extreme urgentie van de klimaatproblemen officieel te erkennen. Kamerlid Lammert van Raan diende twee moties in waarmee hij de regering vraagt de noodtoestand uit te roepen: niet alleen voor het klimaat maar ook voor de biodiversiteit , die door de huidige zesde uitstervingsgolf ernstig onder druk staat. Van Raan deed dit tijdens het debat met minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) over extra maatregelen om het Urgenda-doel te halen: 25 procent reductie van de uitstoot van broeikasgassen in 2020. Zorgplicht Al in 2018 heeft de rechter bij het Urgenda-vonnis uitgesproken dat de Staat haar zorgplicht schendt en ons land moet beschermen tegen de klimaatcrisis. In plaats van die zorgplicht alsnog na te komen met extra maatregelen koos het kabinet voor gevaarlijk uitstelgedrag door in hoger beroep en cassatie te gaan, waaraan op 20 december een einde komt als de hoogste rechters uitspraak doen. Dat uitstelgedrag maakt 2019 tot een verloren jaar voor het klimaat. Om die verloren tijd goed te maken reikte Van Raan minister Wiebes elf voorstellen aan waarmee het Urgenda-doel gerealiseerd kan worden. Waaronder het voorstel om 5 miljard euro extra vrij te maken voor een stevige krimp van de intensieve veehouderij, voor het versneld afsluiten van kolencentrales, voor het vergroenen van daken en voor de verduurzaming van woningen en gebouwen. Van Raan: “Jongeren gingen ook vandaag weer massaal de straat op tegen het falende klimaatbeleid. Toch durft het kabinet opnieuw een ‘na-ons-de-zondvloed-begroting’ te presenteren waarmee we de overeengekomen klimaatdoelen niet gaan halen. Het kabinet neemt daarmee een onverantwoord risico met de gezondheid en veiligheid van de Nederlandse bevolking, waarvan een groot deel onder de zeespiegel woont. Hoogste tijd om deze dreiging serieus te nemen en de klimaatnoodtoestand uit te roepen. Maar ook om de daad bij het woord te voegen en alle maatregelen door te voeren die nodig zijn om het Urgenda-doel te halen.” De Partij voor de Dieren drong al eerder aan op het uitroepen van de klimaatnoodtoestand . Ook diende de Tweede Kamerfractie van de PvdD 17 voorstellen in om de tandeloze Klimaatwet te repareren. Omdat deze reparatievoorstellen zijn verworpen komt Lammert van Raan binnenkort met een écht stevige Klimaatwet 1.5 .

De Amazone brandt, en het kabinet is ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren D66 Nederland 23-08-2019 07:45

De Amazone brandt, en het kabinet is muisstil. Want de handel gaat voor. De Europese markt wordt binnenkort vrij toegankelijk voor landbouwproducten uit Brazilië, dankzij de door het kabinet bejubelde Mercosur-vrijhandelsdeal. Vlees, zuivel en soja waar zonder pardon en aangemoedigd door Bolsonaro Amazonewoud voor wordt verbrand en gekapt, komt dan massaal Nederland binnen. De Partij voor de Dieren is - als enige - vanaf het begin fel tegenstander geweest van deze Mercosur-vrijhandelsdeal. Maar het kabinet, minister Sigrid Kaag (D66) voorop, deed alsof er geen vuiltje aan de lucht was. Nu brandt de Amazone, en is het kabinet muisstil. Ons verzet gaat door.

We moeten ons landgebruik en ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 08-08-2019 15:20

We moeten ons landgebruik en voedselsysteem drastisch hervormen willen we klimaatverandering tot een veilig niveau beperken, stelt een baanbrekend VN-rapport dat vanochtend werd gepubliceerd. De Partij voor de Dieren roept het kabinet op de conclusies van het rapport te volgen en vol in te zetten op een plantaardige transitie. De productie van vlees en zuivel zijn namelijk al lange tijd wereldwijd twee van de grootste veroorzakers van ontbossing. Dus de vraag is: gaan we nog meer land van de natuur afpakken om nog meer vlees en zuivel te produceren, of gaan we veel meer plantaardig eten zodat we juist grond kunnen teruggeven aan de natuur? Die vraag is letterlijk van levensbelang, stelt het rapport. 🌎 lees onze reactie op www.partijvoordedieren.nl 🍀

Roep om krimp lucht­vaart steeds sterker

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 18-07-2019 00:00

Het pleidooi van de Partij voor de Dieren voor krimp van de luchtvaart wint terrein. De inzet van steeds meer milieuorganisaties en bewonersgroepen verschuift van ‘stop groei’ naar ‘krimp luchtvaart’. "De argumenten voor krimp luchtvaart stapelen zich op. De overlast en de uitstoot overschrijden nu al alle grenzen", zegt PvdD-Kamerlid Lammert van Raan. Van Raan verwijst daarbij onder meer naar het rapport van onderzoekers van de CU Delft, in opdracht van Natuur en Milieu, waaruit blijkt dat de angst voor de economische gevolgen van krimp ongegrond zijn. "De hinder en het klimaatprobleem zijn te groot en te serieus, om met oneigenlijke economische argumenten groei toe te staan", concludeert Natuur & Milieu. Bovendien kwam deze week naar buiten dat de uitstoot van alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen met passagiersvluchten de afgelopen vijf jaar flink is gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). Lammert van Raan heeft hier Kamervragen over gesteld. "Ondanks de papieren werkelijkheid dat de luchtvaart niet is opgenomen in het Parijsakkoord en het Nederlandse klimaatbeleid staat de flinke stijging van de uitstoot haaks op de klimaatdoelen van dit kabinet: de CO2-uitstoot beperken", zegt Lammert van Raan. Hij wil onder meer van de ministers weten wat het CO2-budget voor de luchtvaart in 2030 zou moeten zijn, als het doel is dat de totale CO2-uitstoot vóór 2030 met 55% verminderd moet zijn. Van Raan vraagt de ministers ook om de internationale lucht- en zeevaart alsnog direct te betrekken in het nationale klimaatbeleid om zo in ieder geval op nationaal niveau te doen wat mogelijk is. Van Raan zal minister Van Nieuwenhuizen houden aan haar ‘nieuwe aanpak’. "De minister heeft onlangs voor het eerst de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier scherp benoemd. Grenzen waarbinnen de luchtvaartsector haar verdienmodel moet uitoefenen. Zei zag dat als een belangrijk kantelpunt. Wij ook, omdat ze daarmee voor het eerst onze analyse deelt. Als de minister zich aan deze mooie woorden houdt - en daar zal ik mij sterk voor maken - dan kan zij niet langer volhouden dat groei een optie is. Bij het respecteren van deze randvoorwaarden hoort een stevige krimp van het aantal vluchten." Lees hier het opiniestuk dat Lammert van Raan over de uitspraken van de minister schreef.

"Wij komen met een Klimaatwet 1.5. ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 07-06-2019 08:20

"Wij komen met een Klimaatwet 1.5. Nederland moet inzetten op maximaal 1,5 graden opwarming in plaats van 2 graden. Dat is geen wet op basis van de polder maar een wet op basis van wat nodig is." Ons Kamerlid Lammert van Raan in gesprek met VNO-NCW 👇🏻

PvdD komt met Klimaatwet 1.5

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks VVD CDA Nederland 22-05-2019 00:00

De huidige Klimaatwet is onvoldoende om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5 graden. De Partij voor de Dieren dient daarom een nieuwe klimaatwet in: de Klimaatwet 1.5. "De huidige klimaatwet kent geen enkele juridisch bindende afspraak en dit is onverantwoord. De Haagse opluchting over het verwaterde compromis tussen partijen van GroenLinks tot CDA en van VVD tot SP overheerst zozeer, dat zorgen over de inhoud van de wet het onderspit delven", licht PvdD-Kamerlid Lammert van Raan toe. "We moeten doen wat nodig is, niet doen alsof alleen het politiek haalbare er in de polder toe doet." De huidige klimaatwet kent geen afrekenbare doelen en één van de instrumenten die uit het oorspronkelijke wetsvoorstel zijn geschrapt, is het emissiebudget. Een maximale hoeveelheid CO2 die Nederland nog mag uitstoten om aan de 1,5-graaddoelstelling te voldoen. Effectief, gedetailleerd en wetenschappelijk gefundeerd, maar het overleefde de onderhandelingen niet. Het voorstel van de PvdD bevat juridisch bindende afspraken over 65 procent CO2-reductie in 2030 met tussentijds afrekenbare doelen. Het emissiebudget komt terug in dit voorstel. Er komt een onafhankelijk klimaatcommissie. Klimaatplannen moeten worden gemaakt zonder invloed vanuit de fossiele- of vleesindustrie. Het aandeel duurzame energie moet in 2030 45 procent bedragen en in 2050 100 procent. Van Raan: "De maatregelen passen binnen de aanbevelingen die wetenschappers keer op keer geven." Het Parijsakkoord roept landen op om elke vijf jaar de klimaatambities maximaal te verhogen. De Klimaatwet legt echter alleen een doel voor 2050 vast, zonder afrekenbare tussendoelen. Van Raan: "Het is dus de facto mogelijk om tot 2050 helemaal niets te doen. We weten wat nodig is om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden. Dat zou het doel van de wet moeten zijn. De voorgestelde reductiedoelen voor 2030 en 2050 voldoen niet aan deze eisen en zijn bovendien op geen enkele wijze afdwingbaar." Geen enkel Europees land is zo ver verwijderd van de doelstellingen voor het opwekken van duurzame energie als Nederland, concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). En een deel van wat in Nederland “duurzame energie” wordt genoemd, is het tegenovergestelde: biomassa en mestvergisting. De VN waarschuwt dat het na 2030 niet meer mogelijk is om de opwarming van de aarde nog onder de 2 graden te houden. Zij spreken van de noodzaak van “ongekende en urgente actie”, maar precies deze urgentie ontbreekt in de voorliggende Klimaatwet. "Dat is de zwakte van de polderklimaatwet die nu wordt aangenomen onder luid gejuich van politici met tegengestelde opvattingen: gebrek aan urgentie. De 17 amendementen van de Partij voor de Dieren om de wet te repareren werden door hen allemaal verworpen", zegt Van Raan. "Polderen is een gevaarlijke bezigheid wanneer je in een land onder de zeespiegel woont terwijl de zeespiegel stijgt."