Nieuws van CDA over PvdA inzichtelijk

5 documenten

Lotte stelt parkeerproblemen leraren aan de kaak

CDA CDA PvdA Amsterdam 30-01-2020 11:51

Donderdag 30 januari 2020 schrijft De Telegraaf over de parkeerproblemen voor leraren bij basisscholen, wat door het CDA geagendeerd is. Lees de tekst hier: ---- Docenten die met de auto van buiten de stad komen om in Amsterdam les te geven betalen zich scheel aan parkeerkosten, die door scholen vaak met onderwijsgeld vergoed worden. „Verhoog het aantal parkeervergunningen voor docenten drastisch!”, zo luidt de roep van diverse schoolbesturen. Door Mike Muller Afgelopen week presenteerde de gemeente Amsterdam een noodplan voor de scholen, juist ook vanwege het lerarentekort. Intussen proberen schoolbesturen docenten die ze al in dienst hebben - 40 procent van alle docenten in Amsterdam woont buiten Amsterdam - te behouden. Ze lopen daarbij tegen steeds meer problemen op: de docenten die niet met het openbaar vervoer naar de stad (kunnen) komen, moeten door de uitbreiding van de gebieden waar betaald parkeren geldt en de opgehoogde parkeertarieven bij de parkeerautomaten flink in de buidel tasten. „Het gekke is alleen dat wij alles op alles moeten zetten om onze docenten te behouden, maar bij de gemeente tegen een muur aan bureaucratie lopen”, zegt directrice Ella Rietvelt van basisschool De Nautilus. Hoewel de gemeente Amsterdam besloot om alle scholen - buiten het Centrum - twee extra parkeervergunningen voor hun docenten te gunnen, blijkt dat in de praktijk voor aanvragers niet te doen. ’We moeten wel’ Op schooldagen is het parkeren voor de Nautilus aan de Theophile de Bockstraat geen probleem, zo blijkt. „De meeste mensen met een auto zijn dan de stad uit”, verklaart Yvonne Hooge Smit, die zich afgelopen maanden voor de school vastbeet in het aanvragen van parkeervergunningen voor docenten. „Nieuwe leerkrachten die bij ons willen komen werken, stellen vaak als eis dat ze wel een parkeervergunning of een vergoeding voor het betaald parkeren willen hebben. De kosten voor een dagkaart zijn hier namelijk vastgesteld op 28 euro. Omdat wij de goede docenten niet willen laten lopen, bieden we ze een vergoeding voor de parkeerkosten aan. We zullen wel moeten als we geen lege klassen willen.” Het aanvragen van een parkeervergunning voor docenten blijkt in de praktijk een stroperig proces. Uit ervaringen van de schoolbesturen blijkt dat het dikwijls zes tot acht weken kan duren voor er antwoord volgt op de aanvraag. In zes weken lopen de kosten (28 euro voor een dagkaart keer vijf dagen) op tot 840 euro, per docent. Op jaarbasis betekent dit dat de school een bedrag van 5600 euro (40 lesweken) kwijt is per docent. „Dat is dus geld dat veel beter besteed kan worden aan het onderwijs”, zegt directrice Rietvelt. WachttijdenEn de problemen worden nog groter, voorspellen de schoolbestuurders. Het is de ambitie van het stadsbestuur om de komende jaren meer auto’s uit het straatbeeld te verwijderen. „Bijkomend probleem is dat de maatschappelijke vergunningen (voor een bedrag van 212 euro voor een half jaar, red.) per augustus geschrapt worden”, weet Yvonne Hooge Smit. De enige optie is dan nog om een ’bedrijfsvergunning’ aan te vragen. Maar ook daar gelden maandenlange wachttijden. En dan betaal je je dus alweer suf.” Die problemen bij de Nautilus staan niet op zichzelf, zo blijkt uit een rondvraag van de hoofdstedelijke CDA-fractie bij schoolbesturen. Ruim twee honderd scholen werden aangeschreven en van zestig volgde een reactie, zegt duoraadslid Lotte Schipper die de kwestie op de kaart heeft gezet. ParkeerschijfIn Zuidoost bijvoorbeeld. Daar zijn blauwe zones met een parkeertijd van anderhalf uur en blijkt het aantal parkeervergunningen voor een van de scholen niet voldoende om alle leerkrachten daarvan te voorzien. „Dit betekent dat men wekkers moet zetten om de parkeerschijf te verzetten. Dit heeft tot gevolg dat lessen onderbroken moeten worden en er onrust ontstaat. Het gebeurt en is gebeurd dat men dit ook vergeet en geconfronteerd wordt met een boete van ruim 90 euro. Dit alles heeft tot gevolg dat collega’s die niet standaard over een vergunning beschikken nadenken over een andere werkplek (in de regio)”, zo schrijft de schooldirectie. Een school in Noord betaalt jaarlijks 20.000 euro aan parkeerkaarten, een andere schoolbestuurder in dat stadsdeel schrijft dat er al leerkrachten vertrokken zijn vanwege de hoge parkeerkosten. Een schoolbestuur in Nieuw-West werd geconfronteerd met 18 boetes; de gemeente had de facturen voor de vergunningen niet naar school, maar naar het oude postbusnummer van de stichting waren gestuurd. AutoluwBaukje van der Wissel, directeur van het Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland, kan er ook over meepraten. Ook bij haar school komt de helft van het team van buiten de stad. „Hier kosten de dagkaarten voor het parkeren ook 21 euro. Dat geld kun je dus niet besteden aan het onderwijs, terwijl dat nodig zou zijn. Sommige mensen die niet in de stad wonen kunnen ook niet zonder auto. Niet voor iedereen is de elektrische fiets of het ov een alternatief. Daarnaast is er in andere gebieden ook een lerarentekort. We doen er alles aan om hen voor Amsterdam te behouden, maar op een gegeven moment wordt dat wel lastig.” Als oplossing wordt door diverse docenten het flink ophogen van de parkeervergunningen voor docenten geopperd. Maar dat staat weer haaks op de ’agenda Autoluw’. Daarin wordt juist gepleit voor minder parkeervergunningen. CDA’er Lotte Schipper kaartte de kwestie gisteren in de raadscommissie aan. Ze wil op korte termijn maatregelen van het college, bijvoorbeeld door het aantal parkeervergunningen voor docenten snel op te hogen. Ze wil dat alle drempels die worden opgeworpen voor nieuwe docenten juist worden weggenomen. Eén loketWethouder Marjolein Moorman (PvdA, Onderwijs) erkent dat het systeem nog niet goed werkt. „Het blijkt dat de maatregelen die we op papier genomen goed zijn, maar dat we er in de uitvoering minder in slagen dan we willen. We hebben al twee vergunningen extra per school toegevoegd, terwijl dat eigenlijk haaks staat op de Agenda Autoluw. Maar ook hier geldt: nood breekt wetten.” Volgens Moorman moet er meer snelheid in de procedures komen. „We zijn een grote stad en afdelingen werken helaas niet altijd optimaal samen.” Ze belooft dat er één loket komt waar alle aanvragen voor docenten worden behandeld. Ook wordt gekeken of er extra geld beschikbaar kan worden gesteld voor het vergoeden van reiskosten. Schipper is daar nog niet gerust op. „Op zich ben ik blij dat de PvdA meer prioriteit wil geven aan het lerarentekort dan aan het autoluw maken van de stad. Maar we wachten al maanden op meer maatregelen. Het kan voor de gemeente geen verrassing zijn: al sinds 2018 kaarten we dit met enige regelmaat aan en pleiten we voor meer maatregelen. We kunnen geen enkel docent in deze stad meer missen. Het verhogen van het aantal parkeervergunningen is niet de oplossing voor het lerarentekort, maar haalt wel een enorme drempel weg.”

CDA tevreden over behandeling begroting 2020

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 11-11-2019 09:28

Op 7 november werd de begroting 2020 in de gemeenteraad behandeld. Karin Brouwer bracht een motie in om het fietspad langs de Havelterweg door te laten gaan. Daarnaast vroeg het CDA aandacht voor de bestrijding van de eikenprocessierups en diende samen met andere partijen een amendement in om de bezuinigingen op de sportsubsidie ongedaan te maken.Lees hier de bijdrage van Karin Brouwer. Begroting 2020.Om de begroting sluitend te maken stelde het college een aantal ombuigingen in het beleid voor.Het betrof vooral onderbestedingen en een scherpere en efficiënter uitvoering. Het CDA kon zich hier goed in vinden, want wij hebben altijd gepleit om scherp te begroten en hiermee wordt dat in gang gezet. Een scherpe begroting geeft een helder en duidelijk beeld wat de verwachtingen zijn voor het komende jaar, zonder dat daar allerlei potjes in verstopt zitten. Eén ombuiging wilden we echter nog wel van tafel halen. Het ging de ‘Bijstelling subsidiebudget sportstimulering’. De raad had een week geleden net de nieuwe sportnota vastgesteld. Met het nieuwe sportbeleid wordt het voor de verenigingen makkelijker om subsidie aan te vragen en dan past het niet om het budget te korten. Wij stemden dus niet in met deze ombuiging. De PvdA diende mede namens ons een Amendement in, dat unaniem is aanvaard. Fietspad HavelterwegIn de begroting werd gemeld dat de aanleg van het fietspad Havelterweg onzeker was geworden, omdat de provincie geen BDU subsidie voor het fietspad wilde verstrekken en Meppel en Westerveld het fietspad niet op hun grondgebied wilden aanleggen. Het CDA vond dat de aanleg door moest gaan.Karin Brouwer: “De plannen voor een fietspad zijn al tientallen jaren oud en het fietspad staat sinds 2008 in het fietsplan. Toen was al bekend dat Meppel en Westerveld dit fietspad niet willen verlengen en toch heeft de gemeenteraad toen besloten dit in het eerste fietsplan op te nemen en sindsdien opgenomen te houden. Al tientallen jaren heeft de gemeente de grond voor dit fietspad in bezit. Sinds de voorbereidingen voor de aanleg zijn gestart hebben inwoners de verwachting dat er eindelijk iets aan de onveiligheid op de smalle Havelterweg gaat gebeuren. De weg nodigt uit tot hard rijden en omdat in de bochten het overzicht beperkt is, komen fietsers in de verdrukking. Ongevallen zijn het gevolg. Het fietspad komt niet in aanmerking voor BDU subsidie en zal ook in de toekomst geen aanspraak hierop kunnen maken. De gemeenteraad heeft bij de herziening van het fietsplan in 2017 beslist dat subsidie wenselijk was, maar geen eis. Bij de aanleg van de fietspaden is er al veel BDU subsidie ontvangen. Daarom vinden we dat dit keer best een fietspad zonder subsidie aangelegd kan worden.”Het CDA diende mede namens de PvdA, GroenLinks, D66 en CU een motie in om de aanleg door te laten gaan. De motie is unaniem aangenomen.EikenprocessierupsHet CDA hoort van onze inwoners dat er heel veel overlast is. Met name bij de schoolroutes en in de omgeving van recreatiebedrijven of evenemententerreinen zijn er veel klachten. Daarom vinden we dat er nu al over nagedacht moet worden hoe we die overlast voor het komende jaar kunnen beperken. De CU dient mede namens ons een amendement in. Na stemming is het amendement door bijna alle partijen aanvaard. Het college gaat nu onderzoeken wat de beste methoden zijn om de rups te bestrijden. Het CDA kijkt terug op een geslaagde raadsvergadering. De aanleg van het fietspad langs de Havelterweg kan doorgaan; er komt een onderzoek naar de aanpak van de eikenprocessierups en de korting op het sportsubsidie is van de baan.

Motie Lelylijn

CDA CDA PvdA Ooststellingwerf 23-05-2019 12:16

Op 21 mei 2019 is de motie Lobby Lelylijn unaniem door de raad aangenomen. De motie werd door alle fracties (behalve PvdA, maar zij ondersteunden hem wel) ingediend. De motie houdt in dat het College wordt opgeroepen zich aan te sluiten bij de bestuurlijke lobby voor de Lelylijn en de raad op de hoogte te houden van de vorderingen.

“Onze stad zit op slot. Dit is ronduit dramatisch” constateert Judith Buhler van het oppositionele CDA.

CDA CDA VVD PvdA Sittard-Geleen 14-05-2019 13:42

Voorzitter, · De eerste programmarapportage is een moment dat de Raad in overleg kan gaan over de impact van de bij de begroting 2019 gemaakte keuzes. · De CDA-fractie wil het onderwerp Parkeren uitlichten – vanaf de eerste dag van de invoering van de nieuwe tarieven en de afschaffing van de gratis uren, 1 januari 2019, is de maatschappelijke discussie losgebarsten. De bezoekers van de centra hebben hun onvrede duidelijk kenbaar gemaakt door te stemmen met de voeten. Ze blijven gewoonweg weg! Gevolg is voor iedereen zichtbaar. Lege parkeergarages. · Bij het vaststellen van de programmabegroting 2019 heeft een meerderheid van de raad gestemd voor verhoging van de tarieven en het afschaffen van de gratis uren om de gaten in de gemeentekas te dichten. Echter, de gevolgen blijken anders uit te pakken. Bezoekers blijven weg en daarmee de verwachtte inkomsten. Deze vallen zo zwaar tegen, dat de wethouder zich nu al genoodzaakt ziet om een verlies van EUR 500.000,- in te calculeren. · Voorzitter, als je nu al ziet dat een gemaakte keuze niet uitpakt zoals bedoeld, moet je NU ook kiezen voor verandering! · De CDA-fractie kiest voor verandering. We willen dat de raad snel iets doet met deze uitkomst. · Tijdens de ronde 2 weken geleden leek het erop dat we daarin niet alleen stonden. De oppositie gaf aan mee te willen doen met een alternatief voorstel. Zo hoorden wij ook van DNA en de PvdA dat ze ongelukkig zijn met de ontwikkelingen. Zelfs VVD kwam met alternatieve oplossingen. Consensus was er dat we VOOR deze raadsbehandeling over alternatieven voor het huidige parkeerbeleid zouden spreken. Wat er tussen het moment van de ronde en deze raadsvergadering gebeurd is, kunnen we alleen maar raden. Conclusie er ontbreekt de wil om NU iets te doen met de overduidelijke signalen van de inwoners en ondernemers. Besturen is keuzes maken en als de keuze slecht uitpakt SNEL bijstellen. · Het CDA wil een motie indienen, om op te roepen zo snel mogelijk aan de slag te gaan met bijsturing. Inhoudelijk zal ik daar zo meteen op ingaan. We horen de bezwaren al komen; 1. Parkeerbeleid doorschuiven naar de kadernota voor een integrale aanpak. Prima, maar als je dat doet, betekent dat, dat de wijziging pas ingaat op 1 januari 2020. Dat is veel te laat. Wat je in de tussentijd in de centra kapot maakt, krijg je nooit meer gerepareerd. Overigens hoorden wij net in de wandelgangen dat er op 28 mei een ronde over parkeren wordt georganiseerd. Het gaat ons niet om een ronde om informatie op te halen. Maar om daadwerkelijk tot een besluit te komen! 2. Een wijziging doorvoeren kan nooit passen binnen de begrotingskaders. Wij hebben twijfels of het voorstel zoals het nu voorligt überhaupt past binnen de begrotingskaders. Het is niet nodig om dit nu al in de risicoreserve te boeken. Je moet het verlies signaleren en bijsturen binnen het product. Nu al reserveren betekent niet voldoen aan de regels, een lagere bijdrage aan de AR en daarmee nog verder weg van een bestuursakkoord. · Voorzitter, laten we dit debat niet voeren vanuit het bezwaardenken. Laten we doen wat het beste is voor onze stad. De gevolgen van eerdere keuzes zijn desastreus (kijk naar buiten) en we hebben nu de kans om iets te doen. Laten we dat dan ook snel oppakken. Het lukte niet om een bijeenkomst te organiseren VOOR de raadsvergadering. Agendacommissie liet dit niet toe. Het lukte niet om de programmarapportage uit te stellen. Laat het ons wel lukken om voor 1 juli nieuwe tarieven vast te stellen en de centra weer aantrekkelijker te maken voor onze bezoekers. Laten wij onze verantwoordelijkheid nemen! Een door de complete oppositie ondersteunde motie aangaande het parkeerbeleid van het CDA werd door de coalitie niet aangenomen.

‘Rug-tegen-de-muursituatie’ bij herhuisvesting de Boodschappenmand

CDA CDA PvdA Valkenswaard 15-10-2018 19:17

Het ED schreef vandaag, 12 oktober,dat het CDA sprak van een ‘rug-tegen-de-muursituatie’ bij behandeling van de herhuisvesting van de boodschappenmand (https://www.ed.nl/valkenswaard/voedselbank-de-boodschappenmand-in-valkenswaard-hoort-een-mokkend-ja-tegen-dure-verhuizing~a8dbf502/). Die situatie deed zich voor omdat onze fractie bij het raadsvoorstel eigenlijk geen keuze had. Waar we in eerste instantie voornemens waren het voorstel van de agenda te halen bereikte last-minute ons de volgende informatie: De verhuurder had een andere potentiële huurder behalve de gemeente en was daarmee dus niet bereid om de optie op huur te verlengen.Het huidige pand van de boodschappenmand aan de Barentzstraat voldoet veiligheids-technisch niet meer aan de vereisten na 1 januari 2019. Daarvoor is een investering nodig van 50.000 euro. Op de lange termijn werd de investering zelfs op 150.000 tot 200.000 euro geschat. De CDA fractie was absoluut niet bereid om het risico te lopen dat de boodschappenmand geen geschikte plek zou vinden vanwege haar bijdrage aan het bestrijden van armoede in Valkenswaard. We moeten als gemeente zorgen voor mensen die armoede overkomt! Ook het nemen van veiligheidsrisico’s voor de vrijwilligers en afnemers van voedselpakketten (600 personen!) moeten we absoluut voorkomen. Als raad moeten we immers ook de hand in eigen boezem steken: het is inmiddels een proces van meerdere jaren, meerdere opdrachten aan het college en zelfs meerdere raadsperiodes. Uitstel was echt niet meer mogelijk. Als fractie hebben we daarom de keuze gemaakt om te focussen op wat we als gemeenteraad nu nog wél kunnen. Samen met H&G en PvdA hebben we een amendement ingediend om het college na 2,5 jaar terug te laten komen naar de raad om te laten zien hoe de voedselbank opgenomen kan worden in het armoedebeleid van de gemeente. Ook willen we dat het college scherper gaat toezien dat personen die de pakketten krijgen ook écht recht hebben op de voedselpakketten. Dit alles zal terug naar de gemeenteraad komen middels een grondige evaluatie. Afgezien van het pand was de fractie wel blij met de integrale aanpak en het feit dat er slimme verbindingen worden voorgesteld binnen het pand. We hebben het college maar voor 2,5 jaar huur-budget meegegeven zodat we de vinger aan de pols kunnen houden. Er is plaats voor een andere partij in het pand, ook daar willen we binnen 3 maanden duidelijkheid over. Daarnaast hebben we samen met H&G en de PvdA een motie ingediend om de locatie Barentzstraat zo snel als mogelijk te ontwikkelen voor woningbouw. Daar heeft de hele gemeente profijt van! Dit in combinatie met de slimme verbinding zorgt er voor dat we de relatief hoge huurprijs enigszins kunnen vereffenen. Het voorstel voor de huur van het pand aan de Geenhovensedreef is uiteindelijk, met inachtneming van het amendement en de motie mede ingediend door het CDA, aangenomen. Voor de voedselbank is daarmee een structurele oplossing gevonden, de gemeente kan aan de slag met integratie van de voedselbank binnen het armoedebeleid en onze fractie ziet uit naar de evaluatie over 2,5 jaar. Het amendement en de motie kunt u hier teruglezen: Amendement: https://tinyurl.com/y82rby73Motie: https://tinyurl.com/ybr8ptxn Motie vreemd aan de orde van de dag roept college gemeente Valkenswaard wederom op om Levend Tafelvoetbal mogelijk te maken Tijdens de raadsvergadering van 11 oktober jl. diende het CDA Valkenswaard samen met H&G een motie vreemd in om het Levend Tafelvoetbal, het meest spectaculaire evenement van de KPJ Borkel en Schaft, mogelijk te maken. De motie werd met een meerderheid aangenomen en daarmee sprak de gemeenteraad zich uit: het beeld dat de gemeente Valkenswaard met twee maten meet moeten we voorkomen! Een van de resultaten van de enquête van het Dorpsinitiatief Borkel & Schaft was namelijk dat inwoners van Borkel en Schaft het gevoel hebben dat er ten aanzien van de Paardenboulevard met twee maten wordt gemeten. Afgelopen zaterdag bij het symposium verleden, heden en toekomst van Borkel en Schaft gaf Guido Smolders van het Dorpsinitiatief Borkel en Schaft nog aan: ,,Ikzelf persoonlijk snap zo ook niet direct waarom feesten geven op de boulevard geen probleem is, maar een feestavond in verband met het levend tafelvoetbaltoernooi om twaalf uur moet sluiten" Het Levend Tafelvoetbal van de KPJ Borkel en Schaft is van enorm belang van de jeugd. En die jeugd, zo bleek ook uit het bovengenoemde symposium, heeft ook echt de toekomst in Borkel en Schaft! In het verleden heeft het CDA zich al sterk gemaakt voor het evenement, maar zonder succes. Gesprekken met de burgemeester stuitte op precedentenwerking: eindtijd die voor de ene organisator van evenementen in het buitengebied geldt, moet ook voor de ander gelden. In het evenementenbeleid werd ook geen uitzondering gevonden. In de motie stelt het CDA, samen met de collega’s van H&G, het college voor om een pilot op te starten om maximaal 2 evenementen in het buitengebied mogelijk te maken met verruiming van eindtijd tot 02.00. Daar staat tegenover dat organisatoren van evenementen proactief aan de slag dienen te gaan en ook zelf een steentje moeten bijdragen. Draagvlak bij omwonenden, zeker in het buitengebied, is essentieel. Organisatoren van evenementen in het buitengebied die dus een buurtonderzoek doen of een informatie avond organiseren of op een andere manier voldoende draagvlak creëren krijgen de mogelijkheid om mee te doen aan de pilot om zo de eindtijden te verruimen. Zo is er aan de voorkant helder wat er gevraagd wordt van een organisator en is de inschrijving op de pilot mogelijk voor álle partijen. Op deze manier kan precedentenwerking worden voorkomen. De pilot zou in 2019 kunnen starten en na een jaar worden geëvalueerd. Bij een positieve evaluatie zal de pilot structureel op worden genomen in de Valkenswaardse evenementenvisie. Mocht de evaluatie om wat voor reden dan ook negatief zijn, is het college gevraagd met een andere creatieve oplossing te komen. Vooruitlopend op het toekomstplan voor Borkel en Schaft dat eind dit jaar gepresenteerd zal worden pakt het CDA de handschoen voor de leefbaarheid en levendigheid in Borkel en Schaft nu al op. Om de motie te bekijken klik hier.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.