Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

8 documenten

Toekomst scholen Tanthof

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Delft 18-12-2019 10:19

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1282322/131785/Demonstratie-tegen-de-komst-van-de-school-in-de-Delftse-wijk-Tanthof-Foto-Omroep-West.jpg

In de raadsvergadering van donderdag 28 november spraken we in de raad verder over de zogenaamde ‘scholenschuif’ in Tanthof. Er zijn zorgen bij scholen, ze kampen met leegstand en hoge onderhoudskosten vanwege verouderde gebouwen. Dat kost geld dat niet naar het onderwijs (naar leerkrachten) gaat. De beide Protestantse scholen zijn intussen gefuseerd, en het proces voor fusie van de beide Openbare en Katholieke scholen is in gang gezet. Op termijn zijn er dan dus nog drie scholen/ schoolbesturen in Tanthof over; en zes locaties. Met elkaar hebben deze schoolbesturen al een lang traject met de gemeente achter de rug. Dit heeft geleid tot een breed gedragen wens van de scholen om te komen tot één scholencluster centraal in de wijk, waar drie scholen elk hun eigen plek hebben en samen voorzieningen kunnen delen. Het college moet deze wens onderzoeken.

Er zijn daar zorgen over in de wijk. Bij omwonenden, bij ouders en leerkrachten. Zorgen over het verdwijnen van groen, de verminderde bereikbaarheid, de geluidsoverlast, het effect op de winkelcentra of de verkeersveiligheid als er 1 scholencluster komt in het centrum van de wijk. De vraag die bij hen steeds bovenkomt is: waarom wordt er alleen onderzoek gedaan naar het scholencluster? Is er geen andere variant denkbaar? Bijvoorbeeld drie aparte scholen; 1 in west; 1 in oost en 1 in het centrum van Tanthof (de 1-1-1 variant). Of twee scholen aan de ene en één aan de andere kant van de wijk (de 2-1 variant). Als we te zijner tijd als raad besluiten moeten nemen - en de nadelen van de inpassing van zo'n cluster moeten afwegen tegen de voordelen, dan wil je ook weten wat de voor- en nadelen van alternatieven zijn.

Het college zegt deze alternatieven niet te willen onderzoeken omdat de scholen dit niet wenselijk vinden en ze scholen niet kan dwingen in een schoolgebouw te gaan zitten. Maar… in maart 2016 was de conclusie van de Scenarioanalyse dat er bij scholen en gemeente voldoende draagvlak was voor doorrekening van de campusvariant, de 1-1-1 variant en de 2-1 variant. Wat volgde, in november 2016, was een Ruimtelijke Verkenning van deze varianten op verschillende plekken in de wijk. Uit deze verkenning blijkt de variant van een scholencluster van 3 scholen op de plek van de keerlus van de tram zeker niet als beste naar boven te komen.

Dan volgt in 2018 een Plan Uitwerkings Kader voor deze clustervariant. De keuze voor deze variant is, zo lezen we in het PUK, gemaakt op basis van 'nader overleg'. Wat dit overleg is geweest, en waarom deze variant dus alleen overblijft is niet inzichtelijk. En is ook niet transparant of in overleg met andere belanghebbenden (bijv. wijkbewoners) gemaakt.

Het college moet dan ook niet gek opkijken dat omwonenden, leraren, ouders en ook raadsleden vragen om ook die andere varianten inzichtelijk te maken.

De Raad moet Algemeen Belang dienen. Het belang van de scholen - die ook oog hebben voor de toekomst van het onderwijs in Tanthof – en voor wie de clustervariant veel voordelen biedt, is zeker heel belangrijk. Zij kijken verder vooruit naar wat leerlingen nodig hebben, hoe zoveel mogelijk geld naar het onderwijs kan gaan en hoe verschillende schoolconcepten kunnen worden aangeboden.

Maar er zijn meer belangen, zoals het behoud van groen, de bereikbaarheid, de wijkstructuur, de verkeersveiligheid, geluidsoverlast, maar ook: draagvlak in de wijk.

Op basis van de documenten die er nu liggen, kan de raad geen goede belangenafweging maken; want de raad is niet betrokken en wordt tot op heden door het college niet meegenomen bij de keus voor de clustervariant, na de Scenarioanalyse en de Ruimtelijke Verkenning. Om deze reden steunden we de motie van de SP die vraagt om meerdere scenario’s gelijkwaardig in beeld te brengen aan de variant van het scholencluster centraal in de wijk, zodat de raad een goede afweging kan maken. Helaas is deze motie is verworpen.

We steunden ook de GroenLinks motie die vraagt om het gebiedsproces over de toekomst van de wijk Tanthof te verbinden aan het haalbaarheidsonderzoek naar de gezamenlijke huisvesting van 3 scholen in Tanthof. Wel vinden we het belangrijk dat deze koppeling niet vertragend werkt. Scholen moeten immers zo snel mogelijk duidelijkheid hebben. Elk jaar dat ze leegstand moeten financieren is zonde.

Onze oproep is: College, pak de regie. Ga met betrokkenen om tafel. En zorg dat de Raad op basis van alle relevante informatie (en dus zoveel mogelijk in lijn met de verworpen motie van de SP) een besluit kan nemen. Want dat het een lastige belangenafweging zal worden, staat buiten kijf

Joëlle Gooijer

Een mooie toekomst voor Tanthof

D66 D66 Delft 04-12-2019 08:43

De laatste tijd is er veel onrust ontstaan rondom ontwikkelingen in Tanthof. Als bewoner wil je graag weten welke ontwikkelingen er in je wijk spelen, goede informatie krijgen, weten wat keuzes voor de wijk betekenen én daarover meepraten. Dat vindt D66 vanzelfsprekend. Daarom geven we graag wat meer achtergrondinformatie en lichten we onze overwegingen toe. Ook dienden we een motie mede in: een mooie toekomst voor Tanthof en voor de scholen. De motie roept ertoe op om de bewoners van Tanthof te betrekken bij de gesprekken over de ontwikkelingen in Tanthof.

Ontwikkeling Tanthof

Woonwijken zijn – net als de hele samenleving – in ontwikkeling. Zo ook de Delftse wijk Tanthof. Waar vroeger veel gezinnen met kinderen woonden, wonen er in Tanthof nu veel minder kinderen en meer ouderen. Bewoners van Tanthof zijn trots op hun wijk en wonen er graag. Mensen die al jaren in Tanthof wonen – vroeger met hun gezin, nu als stel of alleen – willen er dan ook vaak als oudere blijven wonen. Deze nieuwe samenstelling van bewoners vraagt dus om andere voorzieningen. Er is bijvoorbeeld behoefte aan meer woningen voor deze ouderen.

Goed onderwijs in Tanthof

Tegelijkertijd kampen de scholen in Tanthof met een fors teruglopend aantal leerlingen. De drie schoolbesturen hebben nu nog ieder 2 scholen in Tanthof, maar met het huidige leerlingenaantal is er nog maar 1 school per stichting levensvatbaar. Tanthof moet dus terug van 6 basisscholen, naar 3 basisscholen. Dat zijn de feiten.

Gelukkig hebben de drie schoolbesturen besloten samen te werken om te zorgen voor behoud van goed én breed onderwijs in Tanthof. Daarbij worden scholen niet zomaar gesloten, maar zetten de scholen in op samenwerking in 1 breed inzetbaar en duurzaam gebouw .

Alléén in deze 3-in-1 vorm is het mogelijk om toekomstbestendig onderwijs te garanderen in Tanthof. Alleen dan kunnen de scholen voorzieningen delen, zoals bijvoorbeeld sportplekken, technieklokalen en kinderopvang. Maar ook gezamenlijk vakleerkrachten en een conciërge aanstellen, onderwijsondersteuning geven en lerarentekorten opvangen! Dat is goed voor de kinderen in Tanthof.

De drie scholen houden hun eigen identiteit en vorm van onderwijs, zodat de ouders in Tanthof de keuze houden om te kiezen voor de school die het beste bij hun kind past.

Bereikbaarheid en verkeersveiligheid

Om de scholen bereikbaar te houden voor zowel kinderen uit Tanthof Oost als Tanthof West heeft een centrale locatie de voorkeur. De komende tijd zullen twee locaties worden getoetst op geschiktheid. Dat zijn de locatie in het Abtwoudse park (bij de parkeerlus van de tram) en de door bewoners aangedragen locatie: de plek waar nu de kinderboerderij staat.

Voor die laatste locatie geldt natuurlijk wel dat de kinderboerderij een mooie geschikte nieuwe locatie in Tanthof moet krijgen! De keuze ligt nog niet vast: het kan zelfs zo zijn dat geen van beide locaties geschikt blijkt. Het onderzoek zal dat duidelijk maken.

Er moet in dat onderzoek bijvoorbeeld goed gekeken worden naar de verkeerssituatie. D66 vindt dit een erg belangrijk punt: De kinderen moeten makkelijk en veilig (het liefst lopend of op de fiets) naar school kunnen. Daarbij moeten de nieuwe verkeersstromen niet tot overlast in Tanthof leiden.

Iedereen betrekken

De gemeente moet samen met de scholen en betrokkenen kijken hoe het schoolgebouw het beste in de wijk past. Ook moet gekeken worden naar de invulling van de huidige schoollocaties en hoe deze kunnen worden afgestemd op andere ontwikkelingen in Tanthof. Zo kunnen we zorgen voor een mooie wijk die aansluit op de behoeften van de bewoners.

Nu, maar ook in de toekomst!

Heeft u na het lezen nog een vraag? Stuur dan een mail naar fractie@d66delft.nl. We gaan graag in gesprek!

Het beste voor de scholen én Tanthof | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 12-11-2019 00:00

De drie schoolbesturen van het katholieke, christelijke en openbare basisonderwijs willen dat er in Tanthof één locatie komt voor alle basisscholen in Tanthof. Ieder schoolbestuur wil twee scholen fuseren tot elk één aparte katholieke, christelijke en openbare basisschool. GroenLinks vindt dat er bij het onderzoeken van de haalbaarheid van één locatie voor drie scholen in Tanthof niet alleen gekeken dient te worden naar wat voor de schoolbesturen het beste is, maar ook wat de impact is voor de wijk. Wat het betekent voor de verkeersveiligheid, het groen, de sociale functie en de winkels als de scholen uit de huidige centraal gelegen locaties in Oost en West verdwijnen.

GroenLinks deelt de zorgen hierover van de bewoners en insprekers bij de raadscommissie in het stadhuis. De bewoners die kwamen inspreken willen de huidige locaties voor de scholen op loopafstand, centraal gelegen en dicht bij de winkels in Tanthof Oost en West behouden. Ze vragen de gemeente ook hiervan de haalbaarheid te onderzoeken. De gemeente heeft onlangs in de wijk met veel bewoners gesproken over de toekomst van Tanthof. Wat de ideeën zijn om er voor te zorgen, dat Tanthof een aantrekkelijk wijk is en blijft om in te wonen. Onze fractie is benieuwd en wil eerst weten wat de uitkomsten van deze gesprekken zijn. GroenLinks vindt het belangrijk dat er ook iets met deze ideeën gedaan wordt en niet dat er alleen naar de schoolbesturen geluisterd wordt.

Er zijn minder scholen nodig, omdat het leerlingen aantal in Tanthof is afgenomen naar 1000. De prognose van de gemeente is, dat dit aantal structureel is. De schoolgebouwen zijn verouderd en daarom is nieuwbouw nodig. De schoolbesturen vragen nu om een  vanuit Tanthof Oost en Tanthof West goed bereikbare centrale locatie voor drie scholen. Zij kijken naar wat er voor goede kwaliteit van onderwijs het beste is voor de leerlingen in Tanthof. De gemeente die dient te zorgen voor de huisvesting van scholen voert daarom een haalbaarheidsonderzoek uit naar een locatie in het Abtswoudse Park en op de plek van de Kinderboerderij aan de Kalfjeslaan. Voor de kinderboerderij wordt naar een nieuwe geschikte locatie gezocht. Omdat de schoolbesturen twee locaties zoals de bewoners tijdens de commissie voorstelden niet haalbaar achten wordt deze optie vanuit de bewoners niet onderzocht.

De uitkomst van het onderzoek naar de locaties in het Abtswoudes Park en de kinderboerderij zal GroenLinks alleen positief beoordelen als het integraal bijdraagt aan Tanthof als aantrekkelijke wijk om te wonen.

Naar een toekomstbestendige wijk Tanthof waarin het aantrekkelijk is om te leven en te leren

VVD VVD Delft 14-10-2019 10:01

In de discussies rondom de scholenschuif in de wijk Tanthof zijn er grofweg twee punten van zorg te onderscheiden: • Het al dan niet geclusterd bouwen van drie scholen; • De geschiktheid van de twee locaties als vestigingsplaats.

De VVD kan instemmen met de behoefte van de schoolbesturen en de lijn van het college om geclusterd te bouwen op één locatie. Het scheelt veel ruimte en geld als de scholen functies kunnen delen, zoals kinderopvang en een sporthal. Daarnaast is er inhoudelijke synergie te bereiken door op één locatie een cluster van drie scholen, dus geen megaschool, te bouwen in plaats van op twee plaatsen. Ook biedt nieuwbouw wat de VVD betreft de kans om de nieuwe scholen duurzaam en groen in te richten met ruimte voor nieuwe en innovatieve vormen van onderwijs. Goed voor de wijk en goed voor onze kinderen.  Ten aanzien van het vinden van een geschikte locatie wordt een uiterst zorgvuldig proces doorlopen door de wethouders Schrederhof en Van der Woude, waarbij buurtbewoners, scholen en ouders intensief worden betrokken. Wij ondersteunen het tijdens de commissiesociaal domein & wonen geschetste vervolgtraject om twee locaties te onderzoeken op haalbaarheid. Alle belangrijke aspecten, zoals bereikbaarheid, groen en draagvlak in de wijk worden meegenomen.  Wij als VVD zijn kortom tevreden over het verloop en de aanpak. Wij wachten de uitkomst van de haalbaarheidsonderzoeken naar de gezamenlijke locatie Abtswoudepark en locatie Kinderboerderij af. Daarna is het aan de raad om een integrale, afgewogen, breed gedragen en toekomsbestendige keuze voor Tanthof te maken.

Miranda Voogt & Dimitri van Rijn

De burger kiest

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 13-09-2019 08:12

Het mocht wat kosren die ellende en nu zitten wij ermee, een voormalig “zwembad” gelukkig zonder chloorlucht en toen, rond de zeven miljoen en een uit de kluiten gewassen glasbak van vijfentachtig miljoen.

GroenLinks maakt het verschil in ...

GroenLinks GroenLinks Delft 23-05-2019 13:32

De kadernota: Invloed vanuit de oppositie

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Delft 17-07-2017 09:30

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1124683/131785/stadhuis2De laatste raadsvergadering voor het reces stonden we uitgebreid stil bij de kadernota 2017. In een kadernota geeft het college zijn wensen aan voor de Programmabegroting van 2018. Dit jaar bevat deze kadernota meer dan alleen de plannen van het college. Ook veel van de wensen van de ChristenUnie zijn terug te vinden in deze kadernota. Daaruit blijkt maar weer eens dat je ook vanuit de oppositie veel invloed kunt hebben in de gemeenteraad.

Een half jaar eerder leek die ruimte er niet. Onze teleurstelling over deze begrotingsbehandeling is voor de burgemeester aanleiding geweest om alle partijen uit te nodigen voor een Raadsmarkt. Tijdens deze markt konden alle partijen suggesties doen voor de kadernota 2017. De uitkomsten van deze raadsmarkt en veel plannen uit onze Meedenkbegroting zijn geland in de kadernota. We denken dat er met de voorgestelde kadernota een beter evenwicht komt: er is ruimte voor verlaging van de OZB, er worden investeringen in de stad gedaan waar iedereen van profiteert (onderhoud stad, meer geld voor handhaving), er wordt extra geïnvesteerd in de Buitenhof en er is aandacht voor de meest kwetsbare groepen. De nadruk ligt niet alleen meer op het vergroten van de verdiencapaciteit van de stad - zoals het wel leek bij de programmabegroting afgelopen najaar.

We hebben bij de bespreking van de kadernota daarnaast aandacht gevraagd voor de volgende zaken:

Prinsenhof

Het college wil vanaf heden jaarlijks bijna 500.000 euro extra uitgeven aan de Prinsenhof. Nadat we al fors in de buidel moesten tasten voor Het Straatje van Vermeer én we in de jaarrekening forse overschrijdingen zagen bij (het personeel) van Prinsenhof, vonden we dat niet zomaar wenselijk. Vooral omdat we na de zomer uitgebreid zullen gaan praten over de toekomstvisie en de ambities van het Prinsenhof. De Raad heeft zich nog niet uitgesproken over deze toekomstplannen, en kan dus ook niet besluiten of die 500.000 jaarlijks nodig is. Een ontijdig verzoek dus. We dienden een amendement in om dit voorstel van tafel te halen. Vrijwel de hele oppositie stemde voor het amendement. Maar daarmee haalde het geen meerderheid. Het extra geld gaat dus naar de Prinsenhof.

Eigen bijdrage Wmo

Onze discussienota over de eigen bijdrage WMO is door een aantal fracties goed bekeken, maar veel fracties hebben de behoefte om hier na de zomer een nadere discussie over te voeren. Op verzoek van GroenLinks en de ChristenUnie zegde de wethouder toe dat hij gaat uitzoeken wat het gaat kosten om de eigen bijdrage voor Begeleiding Individueel en voor Dagbesteding af te schaffen. Mensen betalen nu maximaal 25% van de kostprijs daarvan zelf. Wij willen echter voorkomen dat deze eigen bijdrage tot zorgmijding leidt.

Handhaving

Gelukkig is er in de Kadernota extra geld vrijgemaakt voor handhavingscapaciteit. De burgemeester had de Raad echter aangegeven dat daarmee slechts het benodigde minimum geleverd kan worden. Wat ons betreft is handhaving een kerntaak, en dus mag er meer geld heen naar bijvoorbeeld handhaving van evenementen na 22:00 uur, controle bij alcoholverkooppunten en/of meer preventief surveilleren. De motie die we hadden voorbereid, hebben we niet ingediend, nadat de burgemeester heeft toegezegd eerst met resultaten naar de Raad terug te komen. Op dat moment kan de Raad opnieuw afwegen of er meer geld naar Handhaving en Toezicht moet.

Conclusie

Omdat we veel van onze plannen terugzien in deze Kadernota (zoals verlaging OZB, meer geld naar armoedebestrijding, naar handhaving en naar onderhoud van de stad), konden we aan het eind van een lang debat instemmen met het bijbehorende raadsvoorstel.

Internationaal georiënteerd voortgezet onderwijs?

ChristenUnie ChristenUnie Delft 28-06-2017 08:37

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1122236/131785/school_vmbo2De gemeente Delft wil heel graag in Delft een afdeling voor internationaal georiënteerd voortgezet onderwijs starten (IGVO). De CU begrijpt de motieven om een IGVO te starten maar wil toch ook een aantal belangrijke kanttekeningen plaatsen bij dit traject. Deze hebben te maken met de zeer kleine groep voor wie dit onderwijs bedoeld is, financiële risico’s en noodzaak.

Voor iedereen?

Het college benoemt het realiseren van IGVO in de kadernota onder de kop ‘voorzieningen voor iedereen’. Tot een afdeling IGVO kan echter een zeer beperkte groep leerlingen worden toegelaten (kinderen van impats en expats; dus mensen die een aantal jaar naar het buitenland gaan of daar zijn geweest).

Als we het hebben over voorzieningen voor iedereen, heeft voor de ChristenUnie het realiseren van goed onderwijsachterstandenbeleid, scholen met een gezond binnenklimaat en voor alle jongeren toegankelijke sportvoorzieningen hogere prioriteit dan IGVO.

Financiële risico’s

Aan een IGVO worden meer en hogere eisen gesteld als het gaat om huisvesting, voorzieningen, onderwijsprogramma’s en personeel dan aan ‘gewone’ scholen. Dus exclusiever onderwijs voor een exclusieve groep.

De gemeente is verplicht passende huisvesting te realiseren. Vanuit de jaarlijkse vergoeding voor leerlingen, krijgt zij deze investering in de loop van de tijd terug, mits de school voldoende leerlingen heeft. Haalt Delft op termijn dit aantal leerlingen niet, dan zal de gemeente hier verlies op lijden.

Het grootste financiële risico ligt bij de school: deze moet voorinvesteren in de ontwikkeling van opleidingsprogramma’s, het aannemen van gekwalificeerd personeel en het zorgen voor de verplichte voorzieningen. Ook daarna geldt dat dit onderwijs duurder per leerling is dan voor de ‘gewone’ leerling. Scholen moeten veel extra’s doen voor deze leerlingen. Een school komt pas uit de rode cijfers als er uiteindelijk voldoende leerlingen zijn. De school zal uit de reserves die zijn opgebouwd vanuit de vergoeding voor reguliere leerlingen, moeten putten.

Daarnaast zal er een forse verplichte ouderbijdrage gaan gelden (wat niet voor elke ouder weggelegd zal zijn).

Noodzaak

De gemeente, de ondervraagde groep ouders en bedrijven vinden de komst van een afdeling IGVO wenselijk. Bedrijven geven echter in het door de gemeente uitgevoerde onderzoek aan niet bij te zullen dragen aan de ouderbijdrage. Mogelijk willen ze wel op een andere manier bijdragen.

In onze optiek wordt de metropoolregio Den Haag-Rotterdam voldoende bediend met de IGVO-scholen in Rotterdam en Den Haag. Bovendien is het concept dat je lopend naar school kan een typisch Nederlandse notie. In het buitenland legt men veel grotere afstanden af naar school of gaan kinderen naar een internaat.

Conclusies wat ons betreft Het onderzoek van de gemeente toont aan dat een IGVO haalbaar zou moeten zijn in Delft. De opstart van een IGVO-afdeling vraagt echter veel investeringen en het zal jaren duren, ook als er veel leerlingen op af komen, voordat een IGVO-afdeling ‘uit de rode cijfers’ is. Dit risico ligt bij het schoolbestuur. Als een school een IGVO wil aanvragen, en de minister keurt de aanvraag goed, dan is de gemeente verplicht huisvesting te realiseren. Als raad hebben we hier dus geen enkele zeggenschap over.  En dus vinden we als ChristenUnie: dat het realiseren van IGVO een bewuste en eigen keus van een schoolbestuur moet zijn; het schoolbestuur dan ook de kosten en het financiële risico´s moet dragen; de gemeente op geen enkele manier geconfronteerd mag worden met kosten voortkomend uit deze keuze (naast de verplicht te realiseren huisvesting).

Om te voorkomen dat het college druk gaat zetten op een schoolbestuur om IGVO aan te vragen, zullen we een motie indienen waarin we vragen de verantwoordelijkheid bij de schoolbesturen te leggen en als college geen activiteiten meer uit te voeren die tot doel hebben de schoolbesturen te overtuigen van de noodzaak van IGVO in Delft.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.