Nieuws van politieke partijen in Almere over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Dit is het voorjaar voor ...

GroenLinks GroenLinks Almere 14-03-2019 09:31

Dit is het voorjaar voor verandering. Stem 20 maart GroenLinks Flevoland en deel deze video. 💚

VVD, PvdA, D66, GroenLinks en ChristenUnie starten formatie

VVD VVD GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Almere 04-04-2018 00:27

Op 22 maart is, op verzoek van de Almeerse VVD, de heer Ard van der Steur aan de slag gegaan als informateur. Als informateur begeleidt hij het proces richting de vorming van een coalitieakkoord en een nieuw college van Burgemeester en Wethouders.

https://almere.vvd.nl/nieuws/29868/vvd-pvda-d66-groenlinks-en-christenunie-starten-formatie
Informatiefase

De heer van der Steur heeft de afgelopen twee weken met alle politieke partijen in de gemeenteraad van Almere gesprekken gevoerd. Na een eerste ronde is, op advies van de informateur, een tweede ronde gesprekken gevoerd met een aantal van deze partijen. Op basis van deze gesprekken heeft de heer van der Steur vanmorgen verslag uitgebracht over de uitkomst van de door hem gevoerde gesprekken.

Start formatie

In zijn verslag adviseert de heer van der Steur dat de VVD, PvdA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie als eerste zouden moeten proberen een stabiele coalitie te formeren.

De VVD dankt de heer van der Steur voor zijn inzet tijdens de informatiefase en heeft op basis van het verslag besloten om te starten met formatiegesprekken met de genoemde partijen. De heer van der Steur zal hierbij als formateur optreden. 

Verslag van de informateur, d.d. 4 april 2018

De VVD-fractie heeft mij verzocht in het kader van de vorming van een stabiele coalitie in de gemeente Almere als informateur op te treden. Ik heb daartoe vanaf 23 maart jl. gesprekken gevoerd met alle partijen die in de gemeenteraad van Almere verkozen zijn. Met een aantal partijen heb ik nader gesproken. Ik doe hierbij kort verslag van mijn bevindingen.

Deelname college

Alle partijen zijn bereid om deel te nemen aan een college. Zij hebben aangegeven daartoe ook wethouders te kunnen leveren. Hierbij is al snel duidelijk geworden dat betrokkenheid van de PVV- soms om principiële-, vaak om programmatische redenen niet tot een coalitie met een stabiele meerderheid kan leiden.

Collegiaal bestuur

Het VVD voorstel om in te zetten op een collegiaal bestuur wordt door alle partijen onderschreven. Alle partijen koesteren de wens dat het bestuur van Almere een cultuuromslag realiseert. Naar het oordeel van alle partijen moet een nieuw college werken als een team. Een team dat gezamenlijk verantwoordelijkheid neemt en draagt. Daarbij is een goede – uiteraard duale – samenwerking met de gemeenteraad een vereiste.

De wens van de VVD-fractie om in het verlengde van die collegiale inzet parallel aan de onderhandelingen al met de kandidaat-wethouders op teambuilding in te zetten wordt door alle partijen omarmd. Een aantal partijen heeft hierbij ook de rol van de voorzitter van het college benadrukt.

Dezelfde instemming heb ik kunnen beluisteren bij het voorstel van de VVD om tijdens de coalitieonderhandelingen in gesprek te gaan met de partners in de stad en met de ambtelijke organisatie.

Ook het voorstel om de inwoners in de gelegenheid te stellen bij te dragen aan een coalitieakkoord en het akkoord in concept voor te leggen aan de gemeenteraad, is door alle partijen onderschreven. De raad krijgt zo de gelegenheid voor de start al invloed te hebben op de inhoud. Het maakt de overeenstemming die er bestaat over de opgaven waar deze stad voor staat en de verschillen die er leven zichtbaar voor de inwoners.

Samenvattend kan ik opmerken dat het gevoel breed wordt gedeeld dat Almere behoefte heeft aan een goed functionerend bestuur dat luistert naar de inwoners en oog heeft voor de uitdagingen waar Almere voor staat. Met respect voor de verschillende rollen van de bestuursorganen zal in goede onderlinge samenwerking uitvoering gegeven moeten worden aan een te sluiten coalitieakkoord. Het spreekt voor zich dat een dergelijk akkoord voor alle aan de coalitie deelnemende partijen punten van herkenning dient te bevatten.

Aantal wethouders

Een aantal partijen heeft aangegeven vijf wethouders onvoldoende te vinden om een stad van meer dan 200.000 inwoners te besturen. In dat kader wordt door meerdere partijen 6 en door een partij 7 wethouders genoemd.

Samenstelling coalitie

Uit de gesprekken is mij gebleken dat een groot aantal partijen het voor de hand vindt liggen dat in een nieuwe coalitie een prominente rol is weggelegd voor partijen waarvan de gunst van de kiezer heeft geleid tot zetelwinst. Daarnaast hecht een aantal partijen belang aan een coalitie met een zo breed mogelijke basis in de gemeenteraad.

Op grond van de verkiezingsuitslag, de hier genoemde uitgangspunten en de gevoerde gesprekken geef ik in overweging dat VVD, PVDA, D66, GroenLinks en Christen Unie als eerste zouden moeten proberen een stabiele coalitie te formeren.

Met vriendelijke groet,

Ard van der Steur

GroenLinksHet referendum over de ...

GroenLinks GroenLinks Almere 28-03-2018 07:00

EU geeft multinationals extra rechten zonder plichten | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Almere 20-03-2018 00:00

De Europese ministers gaven de Europese Commissie dinsdag een mandaat om onderhandelingen te starten over de oprichting van een multilateraal investeringshof. Dit permanente hof zou de arbitrage tussen staten en investeerders in de toekomst op zich moeten nemen. GroenLinks is ontsteld dat de EU-landen hiermee de rechten van internationale investeerders verder versterken zonder daaraan internationale plichten op het vlak van mensenrechten en duurzaamheid te verbinden.

Europarlementariër Bas Eickhout: “In plaats van multinationals die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen of vernietiging van de natuur aansprakelijk te maken, geeft de EU prioriteit aan het verder versterken van de positie van investeerders ten koste van overheden.”

Ongelijkheid

Het hof voorziet in een hervormde vorm van de gedateerde en uiterst controversiële arbitrage tussen investeerders en staten (ISDS), maar die hervormingen gaan slechts over de procedures. Rechters worden onafhankelijker, de rechtsgang wordt transparanter en er komt een mogelijkheid tot beroep. Maar al deze zaken veranderen niets aan de ongelijkheid die dit systeem in stand houdt: investeerders krijgen een permanent hof om staten aan te klagen wanneer zij menen dat investeringsverdragen geschonden worden. Maar staten of slachtoffers van misdragingen van bedrijven kunnen niet aankloppen bij het hof om hen tot de orde te roepen.

Eickhout: “De EU mist hier een grote kans om investeerders op hun plichten te wijzen. De bescherming van investeerders wordt verder geïnstitutionaliseerd. Maar in het mandaat voor het multilateraal hof staat geen enkel streven om multinationals die zich inlaten met zaken als kinderarbeid of landroof ter verantwoording te roepen.”

Mandaat

De Commissie heeft nu het mandaat om het investeringshof namens de EU met geïnteresseerde partijen uit te onderhandelen. Als er een akkoord komt, zal dit moeten worden voorglegd aan het Europees Parlement en de lidstaten. GroenLinks wilde dat het Europees Parlement voorafgaand aan het onderhandelingsmandaat een positie zou innemen, maar een rechtse meerderheid verhinderde dat.

Waarom ik tegen de sleepwet stem | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Almere 16-03-2018 00:00

Nederland is een prachtig land. Een land vol mensen met heel uiteenlopende opvattingen en levensstijlen. Een land waarin het vertrouwen in de overheid groot is. Dat vrije Nederland koester ik. 

Juist daarom is het belangrijk dat we kritisch zijn als de overheid de vrijheden van burgers inperkt. Als het de bevoegdheden van de geheime diensten vergroot. Waar trekken wij de grens? Daar gaat het referendum over, op 21 maart. 

Voor mij is het duidelijk.

Ja, er moet een nieuwe wet komen die past bij het internettijdperk. Maar nee, déze wet is niet goed genoeg om onze samenleving veilig en vrij te houden. Daarom stem ik op 21 maart tegen. 

Deze sleepwet maakt het mogelijk dat gegevens van onschuldige burgers grootschalig worden opgeslagen. Met wie we appen, bellen, of welke sites we bezoeken: het kan allemaal als bijvangst door de diensten worden binnengehaald, en ongelezen worden gedeeld met buitenlandse diensten. En daar kun je, bewust of onbewust, toch rekening mee gaan houden.

Voor sommigen kunnen de problemen nog groter zijn. Kunnen de gegevens van een Turkse mensenrechtenactivist uit Den Haag bij Erdogan terechtkomen? Moet een Nijmeegse journalist vrezen voor de onthulling van zijn Syrische bron? En moet een Rotterdamse ondernemer er rekening mee houden dat haar bedrijfsgeheimen bij de Amerikaanse geheime diensten terecht kunnen komen?

Massale surveillance biedt niet meer veiligheid.

We moeten de hooiberg aan gegevens niet groter maken, maar juist investeren in gerichte opsporing. In het analyseren van gegevens die er vaak al zijn.

Volgens minister Ollongren is het massaal en ongericht afluisteren 'niet de bedoeling'. Maar wanneer het over fundamentele mensenrechten gaat, is die belofte niet genoeg. De belofte moet in de wet. Want ik wil déze minister best geloven, maar wie zit na haar aan de knoppen?

Het referendum biedt de kans om de huidige wet te verbeteren. Om het sleepnet van tafel te halen en een streep te zetten door het doorsluizen van ongelezen informatie aan buitenlandse diensten. Na een ‘nee’ tegen de sleepwet, zet GroenLinks zich vol in op het repareren van de gaten in de wet. Zodat we geheime diensten goed uitrusten voor hun moeilijke taak, en tegelijkertijd de vrijheid van onschuldige mensen beschermen.

Daarom stem ik op 21 maart tegen. Jij ook?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.