Nieuws van politieke partijen in Venlo inzichtelijk

11 documenten

Energietoeslag

Venlose Senioren Partij (VSP) Venlose Senioren Partij (VSP) Venlo 16-09-2022 08:26

De energietoeslag helpt huishoudens met een laag inkomen in de gemeente Venlo om de sterk gestegen energierekening te betalen. De toeslag van de gemeente is bedoeld voor huishoudens met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. Huishoudens die recht hebben op de energietoeslag mogen deze houden. Er vindt achteraf geen verrekening plaats. De toeslag valt onder de bijzondere bijstand, is een gift en telt niet mee als inkomen voor de Belastingdienst. Mensen met een uitkering van de gemeente Venlo ontvangen de toeslag automatisch. Zij hoeven hiervoor niets te doen. Andere huishoudens in de gemeente Venlo met een inkomen rond bijstandsniveau – zoals sommige zelfstandigen en ouderen – moeten zelf een aanvraag indienen bij de gemeente Venlo.

De energietoeslag is eenmalig en bedraagt oorspronkelijk 800 euro. Het Rijk heeft echter begin juli 2022 toegezegd dat de eenmalige tegemoetkoming van de energietoeslag van € 800,- wordt verhoogd met € 500,- waardoor de eenmalige tegemoetkoming in totaal € 1300,- bedraagt.

Op uw website staat vermeld: Huishoudens met een inkomen op óf net boven het sociaal minimum krijgen eenmalig een energietoeslag van € 800,-. Een aanvraag voor deze energietoeslag was mogelijk tot 1 juli. U kunt nu geen energietoeslag meer aanvragen

Nog steeds veel mensen doen hun zaken niet digitaal. Ook de snelheid waarmee veranderingen worden doorgevoerd zijn een punt van zorg. Veel ouderen hebben hier geen enkel probleem mee, maar er is ook een grote groep die online diensten niet wil of kan gebruiken.

Veel mensen uit kwetsbare groepen ervaren een achteruitgang in de toegankelijkheid en bereikbaarheid via het internet. Voor deze mensen is het steeds moeilijker om zelfstandig deze zaken uit te voeren. Op uw website van de gemeente Venlo staat o.a. “Houd de inloggegevens betr. DigiD bij de hand”. Na het invullen van een aantal vragen moet je aansluitend ook nog digitaal een kopie van een aantal formulieren toevoegen.

Volgens onze informatie worden organisaties overstelpt met hulpvragen van mensen die de energietoeslag willen aanvragen. Tot 1 juli jl. was dit geen probleem. De gemeente Venlo heeft echter besloten (volgens ons weten als enige gemeente in Limburg) om ná 30 juni 2022 geen aanvragen meer in ontvangst te nemen. In de overige gemeentes kan dit tot en met 31 oktober 2022 en in sommige gemeenten zelfs tot en met 31 december van dit jaar. Regelmatig komen mensen bij o.a. het Tegels Informatie Punt (T.I.P.) nog aan het “loket” om de energietoeslag aan te vragen. Dit kan echter niet meer. Vragen van medewerkers van het T.I.P. stranden dan bij beleidsmedewerkers van de gemeente Venlo die schermen met het gegeven dat dit een besluit is van het college. Hier wordt een categorie mensen getroffen die het al niet breed heeft. Door deze mensen niet te helpen komen ze mogelijk in de schulden terecht. Dit willen wij niet en wij gaan ervan uit dat het college van B&W dit ook niet wil. Bent u dat met ons eens en wilt u zich dan ook actief voor deze doelgroep inzetten?

Ontvangen de mensen die een toeslag hebben aangevraagd  van € 800,00   het extra bedrag van € 500 automatisch op hun bankrekening?

Ook studenten behoren vaak tot de laagste inkomens en hebben te maken met sterk gestegen energiekosten. De rechtbank van Arnhem heeft op 5 augustus 2022 geoordeeld dat de beleidsregel van het college van B&W van de gemeente Nijmegen deze onterecht uitsluit als groep voor het eenmalig verstrekken van de energietoeslag voor huishoudens met een laag inkomen.  De fractie van de Venlose Senioren Partij wil van het college weten of het kennis heeft genomen van de bovengenoemde uitspraak van de rechtbank van Arnhem en vraagt u aan te geven welke gevolgen dit heeft voor studenten in Venlo.

Wij vragen u eens kritisch te kijken naar de informatie op uw website met betrekking tot de aanvraag. Zo zijn wij van mening dat de informatie dat men extra formulieren digitaal moet opsturen

aanvang van de aanvraag op de website moet komen te staan en

achteraf tijdens het invullen van de aanvraag.

Volgens onze informatie hebben veel huishoudens die mogelijk recht hebben op de energietoeslag van €800 + € 500 en deze zelf dienen aan te vragen, zich nog niet gemeld bij de gemeente Venlo. Wij vragen het college dan ook daarom om de termijn van 1 juli te verlengen tot en met 31 december 2022.

Namens de fractie van de Venlose Senioren Partij

Vragen over afwijkingen aanbestedingsregels inhuur interim-manager sociaal domein

SP SP Venlo 23-05-2020 16:40

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/vragen-over-afwijkingen-aanbestedingsregels-inhuur-interim-manager-sociaal-domeinDe SP heeft vragen gesteld aan B&W over de inhuur in 2017 van de dure tijdelijk manager Jan Hijzelendoorn, die het miljoenentekort in het sociaal domein moest oplossen. Bij die inhuur lijkt Venlo de Nederlandse en Europese aanbestedingswet te hebben overtreden. Althans, dat zou blijken uit onderzoek van Omroep Venlo. We willen er het fijne van weten en de gemeente kans geven om uitleg te geven.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/vragen-over-afwijkingen-aanbestedingsregels-inhuur-interim-manager-sociaal-domeinSP-raadslid Ton Heerschop verdiepte zich in de kwestie: “Zo wil ik weten wanneer het gemeentebestuur precies wist dat de begrote 150.000 euro om Hijzelendoorn in te huren onvoldoende bleek. En ook waarom men ervoor koos om het contract met de interim-manager te verlengen in plaats van hem in dienst te nemen of alsnog over te gaan tot een aanbesteding, zoals dat wel hoort bij zulke forse investeringen.”

 

Omroep Venlo heeft een uitvoerige analyse gemaakt over de wijze van aanbesteding van de interim-manager sociaal domein. Deze analyse roept bij de SP diverse vragen op. Kijk hier voor de 11 uitvoerige vragen die we vandaag naar het stadsbestuur stuurden. Binnen 30 dagen moet B&W een antwoord hebben gegeven op deze vragen en weten we meer van wat er zich heeft afgespeeld en of het onderzoek van de omroep juist is of veronderstellingen zijn.

 

Manager Jan Hijzelendoorn heeft goed werk verricht met zijn team specialisten. Dat staat buiten kijf. Sneller als verwacht wist hij het miljoenentekort in het sociaal domein weg te werken en Venlo weer in stabiel water te krijgen door afspraken te maken over betere en snellere facturering van zorgaanbieders, duidelijkheid over de geleverde zorg en de kosten daarvoor.

Ook werden er strenge afspraken gemaakt tussen gemeente en zorgverleners zodat er beter gestuurd kan worden op de inkomsten en uitgaven en om te garanderen dat mensen de zorg krijgen die nodig is.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/vragen-over-afwijkingen-aanbestedingsregels-inhuur-interim-manager-sociaal-domein

 

Ton Heerschop: “Tot zover het goede nieuws want onderzoek door Omroep Venlo bracht aan het licht dat er mogelijk aanbestedingsregels zijn overtreden bij de inhuur van de crisismanager.”

“Als het totale bedrag van de kosten bij een inhuuropdracht boven een bepaalde drempel komt, moet een gemeente die opdracht Europees aanbesteden. De gemeente huurde de manager in 2017 in maar zag blijkbaar pas in april 2018 dat de kostendrempel overschreden zou worden. De gemeente besloot om toch niet aan te besteden maar het contract met het bedrijf van Hijzelendoorn steeds opnieuw te verlengen. Daarmee zou Venlo de Europese wetgeving hebben overtreden. Ik wil weten of dat echt zo gegaan is en waarom Venlo deze keuzes maakte.”

 

In het tv-programma Nedinscoplein van 14 mei jl. een gesprek tussen onderzoeker Guus Benders en Ton Heerschop.

 

 

Ton Heerschop: “In mei 2017 stapten twee wethouders op vanwege het ontstane miljoenentekort en ook de gemeentesecretaris kon niet veel later vertrekken. Het was een puinhoop toen, er moest snel orde op zaken worden gesteld. De gemeenteraad vroeg om een "brandweercommandant" om de spreekwoordelijke uitslaande brand in het sociaal domein te blussen. Snel werd zo iemand gevonden en kon die beginnen met puinruimen, daar was iedereen zeer content over en de man heeft zeker goed werk verricht.”

“Toch krijgt dat succesverhaal nu een nare nasmaak door de financiële afwikkeling en of de procedures wel goed gevolgd zijn. Ondanks de snelheid waarmee de puinruimer is aangesteld had wel de regels gevolgd moeten worden. Of was de crisis zó immens dat dit niet kon? Dat wil ik graag van het gemeentebestuur vernemen.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/vragen-over-afwijkingen-aanbestedingsregels-inhuur-interim-manager-sociaal-domein

 

Ton Heerschop: “Hebben oud-wethouders, van het toenmalige college in 2017, een aanbeveling gedaan ten aanzien van Hijzelendoorn en onder wiens verantwoordelijkheid is dat contact met hem is gelegd?”

“Sinds mei 2018 zit de SP in het college van B&W. En dus is het voor ons van belang om te weten of dit besluit (over het niet naleven van de aanbestedingsregels) is overgedragen aan het nieuwe stadsbestuur. Op welk moment wist de gemeente dat de Europese aanbestedingsregels zouden worden overtreden? Waarom is vlak voor het aantreden van de huidige ploeg wethouders (mei 2018) nog door de vorige ploeg in april 2018 een collegebesluit genomen over de zoveelste verlenging van het contract (tot medio 2019) met Hijzelendoorn, wetende dat men daarbij afwijkt van het eigen inkoopkader?”

 

“Een boel vragen die het onderzoek van de omroep oproept. De gemeente stelt dat de reconstructie afwijkt van de werkelijkheid, met onze vragen kan ze dat beeld rechtzetten en aangeven wat er dan wel is gebeurd en waarom bepaalde keuzes destijds zijn gemaakt.”

 

Bekijk ook:

25-05-2020, Omroep Venlo: SP wil opheldering over inhuur manager gemeente 22-05-2020, Omroep Venlo: Scholten over inhuur manager: 'We hebben niks verkeerd gedaan' 14-05-2020, Omroep Venlo: Hoe de gemeente bijna alles fout doet bij het inhuren van manager 14-05-2020, Omroep Venlo: Gemeente lapte regels aan laars met tonnen voor interim-manager  

 

Kritisch rapport Rekenkamer naar schuldhulp bleek vooral terugblik op het oude. Dan nog kan het altijd beter.

SP SP CDA Venlo 19-02-2020 22:30

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/02/kritisch-rapport-rekenkamer-naar-schuldhulp-bleek-vooral-terugblik-op-het-oude-danDe Rekenkamer Venlo bracht een rapport over de inzet van schuldhulpverlening in de periode vanaf 2015. Ze geeft daarbij veel conclusies en aanbevelingen. Er is kritisch gekeken naar wat er in het verleden speelde (daar kijkt het rapport voornamelijk naar) en wat er nu moet gebeuren. Veel blijkt al in gang gezet, zeker met het nieuwe beleid in 2019 maar dat is nauwelijks meegewogen in het rapport waardoor een vertekend beeld ontstond.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/02/kritisch-rapport-rekenkamer-naar-schuldhulp-bleek-vooral-terugblik-op-het-oude-danSP-fractievoorzitter Angelique Weingarten gaf in het debat als reactie dat het rapport terecht tot kritische vragen leidde en we tevreden zijn over de antwoorden van de wethouder tijdens de vorige vergadering (15 januari) en de informatiebrief die daarna volgde.

De SP is positief dat de aanbevelingen van de Rekenkamer al punten waren die grotendeels gezien zijn en opgenomen in het nieuwe beleid.

We zien dan ook belangstellend de effectenrapportage tegemoet die in het voorjaar komt, en het aangescherpte beleidsvoorstel (in het najaar) waarbij de gemeenteraad ook dan weer betrokken zal worden.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/02/kritisch-rapport-rekenkamer-naar-schuldhulp-bleek-vooral-terugblik-op-het-oude-dan

 

Jammer is wel dat het Rekenkameronderzoek is gebaseerd op cijfers en feiten van de afgelopen vijf jaar waarbij het nieuwe beleidsplan onvoldoende beoordeeld kon worden. Het rapport kent weliswaar een positieve inborst (want er gaat veel goed ondanks dat er zeker verbeterpunten zijn) en toch is het onderzoek negatief neergezet terwijl de aanbevelingen grotendeels al zijn opgepakt.

De mensen waarvoor we het doen maakt het niet uit of de ambtelijke organisatie bepaalde doelen wel of niet haalt, of er wel of geen vinkje in registraties geplaatst wordt. Men wil geholpen worden en uit de schulden raken. Een negatief verhaal alsof het allemaal niet goed zou zijn schrikt hulpzoekers af.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/02/kritisch-rapport-rekenkamer-naar-schuldhulp-bleek-vooral-terugblik-op-het-oude-dan

 

Aandachtpunt voor de SP was de personele bezetting en de afstemming tussen beleid en uitvoering. Extra aandacht blijft de bezetting in de uitvoering, zij zijn het tenslotte met de daadwerkelijke klantencontacten en helpen mensen bij het in kaart brengen en oplossen van hun schulden.

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/02/kritisch-rapport-rekenkamer-naar-schuldhulp-bleek-vooral-terugblik-op-het-oude-danOnze wethouder Alexander Vervoort reageerde daarop dat afstemming tussen schuldhulp, rechtmatigheid en doelmatigheid sinds enige tijd beter is gefaciliteerd waardoor medewerkers eenvoudiger met elkaar afstemmen en samenwerken zodat ze ook in praktijk integraal werken.

 

Prioriteit is en blijft mensen te helpen die in een schuldenval zitten en die zelfstandig niet kunnen oplossen. Preventieve inzet, samenwerking met partners hierin, een drempelverlagende vriendelijke houding van de klantenadviseurs gaat boven cijfertjes.

Toch is het registreren noodzakelijk om te toetsen welke effecten de geboden schulphulpverlening heeft. Ook de SP wil hiervoor indicatoren vaststellen. Dit gaat de gemeenteraad via een aparte commissie invullen en controleren.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/02/kritisch-rapport-rekenkamer-naar-schuldhulp-bleek-vooral-terugblik-op-het-oude-dan

 

Opvallend is het harde oordeel van de rekenkamer aan de ene kant en de conclusie anderzijds dat Venlo het goed doet met een zeer hoge score van 85% aan positieve uitstroom, daar waar landelijk maar 64% wordt gehaald. Mensen in Venlo worden dus beter geholpen dan elders. Samen met de aanpassingen in het nieuwe beleidsplan is er hopelijk een nog hogere positieve uitstroom mogelijk.

 

De kosten hoge kosten voor bewindvoering zijn al jaren een probleem. De SP heeft al vaker gezegd dat budgetbeheer en bewindvoering door de gemeente zelf gedaan moeten worden en kreeg bijval van het CDA.

De wethouder zei dat dit momenteel onderzocht wordt en zal later dit jaar aangeven of en hoe dit te realiseren is.

 

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/02/kritisch-rapport-rekenkamer-naar-schuldhulp-bleek-vooral-terugblik-op-het-oude-dan

 

Het kritische rapport van de Venlose Rekenkamer is vooral een terugblik op het verleden (2015-2019) en heeft het nieuwe armoede- en schuldenbeleid (sinds 2019) nauwelijks onder de loep genomen. Toch komt ze met vele conclusies en aanbevelingen hoe zaken (nog) beter kunnen.

Ondanks dat de Rekenkamer voor de gemeenteraad werkt leverde ze maar 1 aanbeveling op voor de Raad zelf en 18 aanbevelingen via B&W voor de ambtelijke organisatie. Terwijl dus al veel goed gaat en de gemeente bijna alle aanbevelingen zelf ook al had opgemerkt en mee aan de slag is gegaan.

Met de aangekondigde effectenrapportage van B&W (in het voorjaar) weten we pas echt hoe het (nieuwe) beleid er voor staat en wat er nodig is om het aan te scherpen. En ook daarvoor komt B&W in het najaar met een eigen voorstel.

 

SP start enquête naar bewindvoering in Venlo

SP SP Venlo 21-01-2019 09:00

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/01/sp-start-enquete-naar-bewindvoering-in-venloIn 2018 hield de SP een onderzoek naar het functioneren van de schuldhulpverlening in de gemeente Venlo. Dit was een herhaling van hetzelfde onderzoek dat de SP in 2014 deed waardoor toen de nodige verbeteringen werden doorgevoerd. Uit het herhaalonderzoek kwam echter iets nieuws, namelijk grote ontevredenheid over bewindvoering. Dat vraagt om een verdiepend nieuw onderzoek dat nu start.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/01/sp-start-enquete-naar-bewindvoering-in-venlo
Fractievoorzitter Angelique Weingarten: “Driekwart van de ondervraagden uit het herhaalonderzoek is (zeer) ontevreden over de bewindvoerder die ze in de arm genomen heeft.”

Denk aan klachten over geen of veel te laat betaald leefgeld. Schulden die verdubbelen of verdrievoudigen. Rekeningen die niet betaald worden en er dus boetes bovenop de rekening komen. Geen toegang tot eigen dossiers. Niet of nauwelijks op de hoogte zijn hoe hoog de eventuele schulden zijn. De tijd tussen de start van bewindvoering en aanmelding bij schuldhulpverlening is erg lang. Helemaal geen tot zeer weinig communicatie met mensen vanuit de bewindvoerder.

 

Weingarten: “Al die reacties, eigen ervaringen en verzoeken aan de SP-Hulpdienst, deden de SP-Venlo bewegen om nu een onderzoek naar bewindvoering te starten.”

“Wij roepen mensen op om met ons in gesprek te gaan. Wij willen graag weten wat er mis gaat met bewind om zo misstanden aan de kaak te kunnen stellen. Doelstelling is om, net als bij de schuldhulpverlening, ook binnen de bewindvoering verbeteringen voor elkaar te krijgen.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/01/sp-start-enquete-naar-bewindvoering-in-venlo
Raadslid Petra Raijer zal in gesprek gaan met mensen die hun verhaal willen delen met ons. “Dat doen we middels een-op-een gesprekken zodat er tijd en ruimte is om het hele verhaal te vertellen en te kunnen doorvragen. In het onderzoeksrapport zullen de reacties anoniem gemaakt worden, er worden geen (echte) namen gebruikt van de mensen die de moed namen om hun verhaal bij ons te doen.”

 

“Het is een kwalijke zaak dat juist de bewindvoerders, waarbij mensen aanklampen voor hulp, de hele situatie uit de hand laten lopen. Er zijn goede en minder goede bewindvoerders en er zijn bewindvoerders die onmiddellijk zouden moeten stoppen omdat zij er een enorme puinhoop van maken. Ook bij onze Hulpdienst komen zeer regelmatig hulpverzoeken binnen over slechte bewindvoerders.”

 

Meedoen aan het onderzoek (dat loopt tot 30 april) kan hier online.

 

Het herhaalonderzoek naar de schuldhulp in Venlo in 2018 werd uitgevoerd om te peilen of de in 2014 doorgevoerde aanbevelingen, na een vernietigend SP-onderzoeksrapport over de schuldhulp in Venlo, daadwerkelijk en nog steeds voor verbeteringen zorgen. Uit de respons blijkt dat er tegenwoordig nog nauwelijks klachten zijn over de schuldhulp. Een goed signaal dat vertrouwen geeft voor de toekomst. Hoe anders is dat rondom bewindvoering. Daarom wordt het onderzoek daarheen verlegd om ook in die branche verbeteringen doorgevoerd te krijgen.
 
Bekijk ook:
20-11-2018, SP: Resultaten enquête schuldhulpverlening 05-07-2018, SP: SP start opnieuw een enquête schuldhulpverlening 12-08-2014, SP: Betere schuldhulp dichterbij

Wordt de taaleis in Venlo gehandhaafd?

VVD VVD Venlo 18-01-2019 02:16

De VVD Venlo heeft schriftelijke vragen gesteld over het handhaven van de taaleis voor bijstandsgerechtigden. Wij zijn namelijk van mening dat het beheersen van de Nederlandse taal een cruciale voorwaarde is om mee te kunnen doen aan de samenleving.

https://venlo.vvd.nl/nieuws/33549/wordt-de-taaleis-in-venlo-gehandhaafd

In de landelijke pers is aandacht besteed aan een onderzoek van het CBS, bekostigd door SZW. Hieruit blijkt onder andere dat: ‘in de periode juli 2017 tot en met juni 2018 in totaal 150 verlagingen van de bijstand zijn opgelegd vanwege het niet voldoen aan de Wet Taaleis. Het betreft ongeveer 90 personen en 29 gemeenten’. In het rapport is geen vermelding van Venlo te vinden.

In de Beleidsregel Wet Taaleis is beschreven in welke gevallen de gemeente Venlo géén taaltoets afneemt. In alle andere gevallen dient overeenkomstig deze beleidsregel dus wel een taaltoets te worden afgenomen. Bij de vaststelling hiervan door het college is gecommuniceerd dat het naar verwachting om 100 tot 150 taaltoetsen per jaar zou gaan.

Daarom hebben wij de volgende vragen gesteld:

In hoeveel gevallen is de taaltoets afgenomen, sinds de beleidsregel van toepassing is (15 december 2015)?

In hoeveel van deze gevallen is geconstateerd dat betrokkene niet voldoet aan de taaleis?

In hoeveel gevallen zijn er met betrokkenen afspraken gemaakt ten aanzien van het alsnog behalen van de taaleis en op welke wijze wordt dit opgevolgd door de gemeente?

In hoeveel gevallen heeft het niet voldoen aan de taaleis geleid tot maatregelen op grond van artikel 18b Participatiewet (verlaging van de bijstandsuitkering).

Bij hoeveel van de bij vraag 4 genoemde aantallen is op dit moment nog steeds een maatregel van kracht?

Nieuwe beleid om armoede en schulden aan te pakken en te voorkomen!

SP SP Venlo 19-12-2018 22:09

https://venlo.sp.nl/nieuws/2018/12/nieuwe-beleid-om-armoede-en-schulden-aan-te-pakken-en-te-voorkomenDe integrale aanpak actief uit armoede en schulden is vanavond unaniem aangenomen door de gemeenteraad in Venlo. Een belangrijk speerpunt van de SP in de coalitie is daarmee nu al ingevuld. “De komende jaren moeten ertoe leiden dat mensen echt een verandering en verbetering gaan merken.”

 

De nieuwe armoede- en schuldenaanpak steunt op vier pijlers: Een op de bewoner afgestemde houding en communicatie; een sluitende en integrale aanpak; doorontwikkeling van minimaregelingen; meer inzicht in en grip op de effectiviteit van het beleid. 2019 Wordt hierbij gebruikt om (ook bestaande) zaken te verbeteren en nieuwe mogelijkheden te onderzoeken om zo te komen tot een volledig en goed functionerend armoedebeleid.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2018/12/nieuwe-beleid-om-armoede-en-schulden-aan-te-pakken-en-te-voorkomenSP-wethouder Alexander Vervoort: “Ik ben erg blij dat de gemeenteraad na een stevige discussie het nieuwe beleid unaniem aannam. Dank voor het vertrouwen! Met de wensen die de raad uitsprak wordt het uitvoeringsprogramma de komende weken bijgesteld en aangevuld. Vervolgens kunnen we aan de slag met dit nieuwe beleid als basis.”

 

“Ik wil ervoor zorgen dat we mensen die in schulden dreigen te raken eerder in beeld krijgen. Zo kunnen we voorkomen dat iemand in grote problemen komt. Daarvoor wil ik samenwerken met diverse instanties in de sociale omgeving van mensen die vroegtijdig signalen kunnen oppikken. Denk bijvoorbeeld aan scholen of werkgevers. Ik zet me in om deze partners meer bewust te maken van de rol die ze kunnen spelen.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2018/12/nieuwe-beleid-om-armoede-en-schulden-aan-te-pakken-en-te-voorkomen

 

Vervoort: “Daarnaast zet ik me in om de armoedeaanpak persoonlijker te maken met meer aandacht voor de mens. Ik hoor te vaak dat mensen zich niet door de gemeente geholpen voelen, dat ze zich niet gezien of niet serieus genomen voelen. We moeten als gemeente beter benaderbaar zijn en meer oog hebben voor wat mensen echt nodig hebben om uit die ellendige situatie te komen en te blijven. Werk, schuldhulpverlening en nazorg moeten ervoor zorgen dat mensen snel weer uitzicht op verbetering krijgen.”

 

“Het is mijn ambitie om armoede en schulden drastisch aan te pakken, problemen bij de bron aan te pakken. Armoede onder kinderen is mij een doorn in het oog. Elk kind verdient de beste kansen. We gaan kijken naar wat echt nodig is om mensen uit de armoedesituatie te helpen. Als we daar meer oog voor hebben, krijgen we beter in beeld of onze aanpak ook echt bijdraagt aan minder armoede.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2018/12/nieuwe-beleid-om-armoede-en-schulden-aan-te-pakken-en-te-voorkomen

 

Vervoort: “Veranderingen gaan niet van vandaag op morgen maar dit nieuwe beleid zal ervoor moeten zorgen dat mensen echt een verandering gaan merken. Daar ga ik me voor inzetten.” “En dat doe ik natuurlijk niet alleen, daar waar “ik” staat spreek ik namens de gemeente en al die mensen die zich hier hard voor maken om het voor mensen beter te krijgen in Venlo. Nu vlug aan de slag!”

 

Bekijk ook:
27-11-2018, De Limburger: Venlo zet in op ‘sleutelfiguren’ in strijd tegen armoede 14-05-2018, 1Limburg: Nieuwe coalitie Venlo gaat armoede stevig aanpakken 05-07-2018: SP start opnieuw een enquête schuldhulpverlening

Vandaag werd er bij diverse ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 08-12-2018 14:55

Vandaag werd er bij diverse supermarkten in onze gemeente aandacht gevraagd en levensmiddelen ingezameld voor de voedselbank. Deze grote actie op initiatief van L1 zorgt ervoor dat o.a. Stichting Voedselbank Venlo de nodige voorraden kan aanvullen.Samen met heel veel verenigingen, collega partijen en andere vrijwilligers hebben wij deze actie mogen ondersteunen. Samen met de collega's van 50plus Venlo hebben we bij Trefcenter Venlo gezien hoe vrijgevig groot Venlo is.

De winnaar van het Rode Lintje in ...

GroenLinks GroenLinks Venlo 17-10-2018 09:32

De winnaar van het Rode Lintje in 2017 was Groen Licht. Hier vertelt het bestuur wat over hun initiatief.

SP start opnieuw een enquête schuldhulpverlening

SP SP Venlo 04-07-2018 22:13

https://venlo.sp.nl/nieuws/2018/07/sp-start-opnieuw-een-enquete-schuldhulpverleningIn 2014 heeft de SP een enquête gehouden naar het functioneren van Plangroep en de schuldhulpverlening. Door de opnieuw aanhoudende klachten binnen de schuldhulpverlening in Venlo, die binnenkomen bij verschillende organisaties, waaronder de Hulpdienst van de SP-Venlo, heeft de SP besloten opnieuw te onderzoeken welke verschillende klachten er zijn. Hiervoor loopt sinds deze week een enquête.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2018/07/sp-start-opnieuw-een-enquete-schuldhulpverleningRaadslid Angelique Weingarten: “In 2010 heeft de gemeente Venlo PLANgroep ingehuurd om de schuldhulpverlening uit te voeren. Er waren veel klachten over het hulptraject en de wijze van bemiddeling. Na het onderzoek van de SP in 2014 werden er binnen de gemeente belangrijke verbeteringen doorgevoerd.”

“In 2017 heeft de gemeente Venlo een nieuw beleidsplan gepresenteerd: 
‘Een integrale aanpak Schuldhulpverlening 2017 - 2020 in Venlo’, wederom is Plangroep de samenwerkingspartner van de gemeente Venlo. Maar opnieuw komen er klachten binnen over de schuldhulpverlening. De SP is daarom nogmaals een feitenonderzoek gestart door middel van in eerste instantie een enquête.”

 

De enquête is opgesplitst in twee formulieren: de ene is specifiek gericht op hulpverleners en het andere op cliënten. De vragen zijn daarop aangepast om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de werkelijke situatie, zodat er gericht verbeteringen kunnen worden aangedragen. De enquête vult men anoniem in.

           

Verschillende hulpverleningsinstanties binnen de gemeente Venlo hebben enthousiast gereageerd op de aankondiging van onze enquête en helpen mee de formulieren in de komende weken breder te verspreiden.

https://venlo.sp.nl/nieuws/2018/07/sp-start-opnieuw-een-enquete-schuldhulpverlening

Ook gaan enkele SP-leden de komende tijd bij verschillende Informatie & Adviespunten in de Huizen van de Wijk, Voedselbank, Groenlicht en particuliere instellingen die strijden tegen armoede, omde formulieren te verspreiden.

 

Het vragenformulier kan men ook online op deze website invullen. Kies daarvoor het juiste formulier (klant of professional):

Vragenformulier cliënten Vragenformulier hulpverleners

 

Weingarten: “Het onderzoek loopt tot 30 september 2018 waarna de klachten en knelpunten zullen worden geïnventariseerd en gebundeld. Vervolgens maken we een afspraak (eind oktober) met de nieuwe wethouder van sociale zaken om de resultaten en onze aanbevelingen aan te bieden, om zodoende te komen tot verbeteringen in het (gemeentelijk) schuldhulpbeleid.”

 

"Toon daadkracht, toon lef!"

VVD VVD Venlo 29-06-2017 07:56

Gisteravond vergaderde de gemeenteraad over de jaarrekening en de kadernota: twee belangrijke stukken ter controle van het college en een voorschot op de begroting die aan het einde van dit jaar wordt behandeld. Tijd voor o.a. de fractie van de VVD om terug te kijken op het afgelopen financiële jaar en vooruit te kijken naar de rest van 2017 en stiekem een klein beetje al naar 2018. De belangrijkste woorden: 'daadkracht' en 'lef'. De belangrijkste woorden: 'daadkracht' en 'lef'. Na jaren van actieve inzet door omwonenden van de spoorwegovergang bekend als 'de Vierpaardjes' is de kogel eindelijk door de kerk: de ondertunneling komt er! De VVD bedankt iedereen - omwonenden, betrokkenen, politici en bestuurders - voor hun inzet om dit mogelijk te maken. Naast de Vierpaardjes stonden er zoals gezegd nog twee belangrijke punten op de agenda: de jaarrekening en de Kadernota. Een betoog van fractievoorzitter Bart Kuntzelaers:

https://venlo.vvd.nl/nieuws/22984/toon-daadkracht-toon-lef

© 1Limburg

Voorzitter,

Allereerst: gegeven de financiële situatie van Venlo op dit moment ziet de VVD erg weinig ruimte om met voorstellen te komen voor nieuw beleid of ideeën die veel geld kosten. Deze raad is ambitieus, misschien wel ambitieuzer dan het college maar we worden momenteel beperkt in handelen doordat van de financiële polsstok een stuk is afgezaagd. Maar in goede samenwerking met onze raadscollega’s worden voorstellen ingediend waar we ons voordeel mee kunnen doen. Niet altijd hoeft zoiets in geld te worden uitgedrukt. JaarrekeningWerden we als raad al niet echt blij m.b.t. de ontstane tekorten in het sociale domein, de jaarrekening 2016 is ook niet bepaald een ruikertje rozen. Een aantal zaken die ons daarin opvallen waar we grote vraagtekens bij hebben: -    De WAA maakt een verlies van maar liefst €4 miljoen (aandeel Venlo ongeveer 2,5 miljoen). Wat heeft dat voor een consequenties voor Venlo? Hoe is dit verwerkt in deze jaarstukken? We waren misschien wel veel te veel gewend aan de gebruikelijke verliezen maar het kan niet de bedoeling zijn dat verliezen blijven bestaan geacht college! Het is de bedoeling dat u deze onder controle brengt! Graag verneem ik hoe het college dat, en wel met een overtuigend verhaal, gaat aanpakken en oplossen. -    Waar we als VVD verder grote moeite mee hebben is dat de accountant constateert dat de externe inhuur, ondanks het amendement in deze,  weer fors is overschreden:  9,7% i.p.v. de opgelegde 8% voor een totaalbedrag van €3.2 miljoen. Hoe kon dit alweer gebeuren? Waarom komt u daarmee niet naar de raad? Kunt u ons dan tenminste aangeven wat de stand van de externe inhuur tot op heden is? Kunt u ons garanderen dat u de afspraken, opgelegd in het amendement dit jaar en verder wel gaat nakomen? Kunt u überhaupt aangeven waarom een amendement van de raad genegeerd wordt? -    Wederom constateren wij dat er fors verlies wordt geleden op de leges omgevingsvergunning. Het wil dit college maar niet lukken op dit gebied de tering naar de nering te zetten. Het moet toch mogelijk zijn de kosten van deze afdeling zodanig te drukken dat de leges kostendekkend zijn. Laat helder zijn : de VVD is geen voorstander van het verhogen van de leges, maar wenst een kostenefficiënte oplossing. In balans brengen doe je door de kosten te beheersen, iets waar deze gemeente nogal eens moeite mee heeft. -    Geconstateerd wordt dat we een grotere instroom in de bijstand hebben dan een uitstroom. Dat mogen we niet accepteren. VVD heeft hierover al vorig jaar samen met de collega’s van de SP aan de bel getrokken. Blijkbaar was deze niet luid genoeg en hebben we een grotere klok nodig dus daar hang ik dat dan nu maar, bij wijze van spreken, aan! De uitstroom moet gestimuleerd worden. Werkgevers schreeuwen om personeel maar in Venlo loopt het aantal uitkeringsgerechtigden op, dat kan niet waar zijn! Er dient een masterplan te komen, ik kom daar later bij de Kadernota op terug.-     WMO: in 2015/2016 is een aanpak ontwikkeld voor de doorontwikkeling van algemene voorzieningen. Algemene voorzieningen moeten ertoe leiden dat dure maatwerkvoorzieningen worden teruggedrongen. Toch lezen wij 'dat dit niet geleid heeft tot een toename van het aantal algemene voorzieningen'. 'De aanpak is niet aangepakt'. Moeten we hieruit concluderen dat besparingsdoelen vervolgens niet bereikt zijn of is het adagium dat algemene voorzieningen goedkoper zijn dan maatwerkvoorzieningen niet juist?-     Wij lezen dat een aantal projecten in de voorbereidende fase zijn. Zoals de nieuwbouw van de scholen Taal&Lent alsmede de Wijnberg. Wij nemen aan dat deze projecten, gezien de financiële positie van Venlo, voorlopig ‘on hold’ gezet zijn. Is dat juist? Deze vraag geldt ook voor een haalbaarheidsstudie naar een nieuw zwembad op het Kazerneterrein.-    Accountantsverklaring: Fijn dat we een goedkeurende verklaring hebben. Toch nog een lichtpuntje in deze donkere tijden.KadernotaVoorzitter, dan over de kadernota:Er is een brief gestuurd naar de staatssecretaris waarvan ik zeker meen te weten dat deze keurig op een stapeltje beland is. Om nou te zeggen dat ik onder de indruk was van de brief…. nou nee…  Als wij écht iets willen bereiken in Den Haag zullen we toch veel beter ons best moeten doen en is het niet via het college dan wel via deze raad. We hebben als raad besloten om gezamenlijk het gesprek aan te gaan met de zorgaanbieders op 5 juli. Ik kijk daar zeer naar uit en verwacht daar veel van! Bovendien heb ik aan de andere fracties gevraagd om vooral 2e-kamerleden, liefst de woordvoerders voor Jeugd, WMO & Participatie aan de laten sluiten zodat ‘Ground-Zero’ Venlo als voorbeeld mag dienen hoe wij naar oorzaken & oplossingen zoeken en commitment krijgen vanuit de 2e-kamer. Als dát lukt voorzitter, heb ik ook hoop dat wij misschien, heel misschien,  financieel gesteund worden vanuit diezelfde kamer. Een slap briefje gaat echt niet helpen, daar is wel wat meer voor nodig. Voorzitter, er valt iets te kiezen: Scenario A/B of wordt het toch …. C  ??De VVD wil graag kiezen voor een toekomst bestendige gemeente, de basis op orde. Dit is de 4e kadernota van deze raad maar nog nooit heb ik mij zo doelloos en blind varend gevoeld als vandaag. Waar kiezen we eigenlijk voor? Ik zie wel een bedrag zijn in scenario C van 900.000,- voor aanpak laaggeletterdheid maar wat gaan we daarvoor doen dan? Ik heb geen idee en kan ook niet beoordelen of het efficiënt wordt besteed. U hebt eerst een heel andere klus te klaren en duidelijkheid te verschaffen over onze financiële positie. Daarom zeg ik “A” maar dat is totaal niet als vrijbrief bedoeld. Wij kunnen ons heel goed ook andere combinaties dan binnen de scenario’s zoals die geschetst zijn voorstellen. De VVD laat zich niet leiden door een schema maar wil zich uitspreken over inhoud en concrete voorstellen. De VVD vindt dat wij dat in gezamenlijkheid in de raad zullen moeten oppakken.  C2CAl jaren zet Venlo in op C2C, terecht. Dat heeft geresulteerd in prachtige projecten (zoals het stadskantoor) die toonaangevend zijn. Daarnaast, en wellicht nog veel belangrijker, wordt duidelijk dat er ook een prima verdienmodel zit aan C2C of liever nog de circulaire economie. Diverse bedrijven in en rond Venlo onderscheiden zich met de focus in hun markt, verstevigen zo hun positie en creëren daarmee uiteindelijk werkgelegenheid. De aanjagende rol van de gemeente begint duidelijk vruchten af te werpen. De kennis en kunde rondom de circulaire economie in de regio Venlo biedt veel kansen om onderscheidend te zijn. Veel start-ups zien het levenslicht, aan aandacht uit de grenstreek geen gebrek, hogescholen en universiteiten pikken het op! (hierover volgt straks een gezamenlijke motie van diverse fracties)  De triple helix  in optima forma komt in zicht. Deze zou prima kunnen landen op en voedingsbodem kunnen vinden in de Greenport Campus, waar financieel zwaar op wordt ingezet voor de provincie. Samenwerking met de provincie op dit vlak lijkt dan ook zeer voor de hand te liggen om de aanjagende (en niet de uitvoerde) rol te kunnen blijven vervullen. Ja voorzitter, daar is natuurlijk ook geld mee gemoeid maar zoals ik al aangaf hebben wij feitelijk op dit moment géén zich op de gemeentelijke financiën voordat het lek in sociaal domein is gedicht en opgelost. Ik kom daarom rondom de begroting in het najaar hierop met alle plezier terug. Sport, het houdt de mensen letterlijk en figuurlijk bezig. En dat eerste is goed. Sport is goed voor de gezondheid en verbindt mensen, waardoor ook het sociale aspect wordt onderschreven. Maar wat is nu precies de rol van de gemeente op sportgebied? De VVD heeft als eens vaker over de rol en de kosten van de combifunctionarissen gesproken. Hierover verschillen de meningen.  Nu dat het college wat steviger ook in andere dossiers heeft nagedacht over de rol van gemeente als regisseur in plaats van in de uitvoering gaan zitten wil daar nogmaals een balletje over opgooien. Voor de VVD is het heel belangrijk dat de gemeente haar rol, haar ambities en haar visie helder krijgt en naar buiten brengt. Wat kunnen de inwoners en verenigingen wél en wat niet verwachten van de gemeente en waar liggen welke verantwoordelijkheden? Samenwerking is van groot belang. Samenwerking met de GGD, waar duidelijk wat overlap ligt met betrekking tot taken die worden uitgevoerd, EN samenwerking met verenigingen en evenementen zoals De Venloop die optimaal gefaciliteerd zouden moeten worden om  Venlonaren die willen sporten hiertoe in staat te stellen. De kracht en het bereik van deze verenigingen en evenementen is vele malen groter dan initiatieven die vanuit de gemeentelijke organisatie worden geïnitieerd. De rol van gemeente zou ook hier coördineren. Faciliterend en stimulerend dienen te zijn.De C2C gedachte, de circulaire economie en de kansen die dit alles biedt voor Venlo sluit aan bij de wens van de VVD om nog meer vorm te willen geven aan ‘Venlo Studentenstad’. Wat willen wij zijn en wat willen wij uitstralen als Venlo? Is het college in staat om, in uitvoering, nadrukkelijker vorm te geven aan Venlo Studentenstad, en hoe staat het daarmee? Welke ontwikkelingen zijn gaande, waar kunnen we stimuleren (of bijsturen)? In het gebruikelijke motie en amendementen festijn hadden we hier wellicht normaal zelf ook met een motie of amendement ingediend maar feitelijk zullen we pas in het najaar daar meer zicht hebben op ons huishoudboekje en zijn ook dan pas in staat om onderbouwde voorstellen in te dienen of te steunen. Masterplan ParticipatieVoorzitter, ik mij al opgewonden over het feit dat wij een netto instroom aan uitkeringsgerechtigden hebben in plaats van een uitstroom. Er zijn helemaal geen dure instrumenten nodig om daar meer swung in te krijgen. We zouden er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om het aantal dossiers wat een coach van de gemeente onder zich heeft aanzienlijk te verlagen, hierdoor uitstroom bevorderen! Zoiets betaalt zichzelf terug en wel direct. Ik lees nergens ‘schadelastbeperking’  dat moet veel meer leven! We hebben nu de pech met lege handen te staan en de wethouder geen 20 extra mensen kunnen toestaan om uit uitstroom te concentreren. Met de komst van de Participatiewet heeft de gemeente meer instrumenten tot zijn beschikking, zoals de mogelijkheid om een structurele loonwaardesubsidie te bieden aan werkgevers en een nieuwe voorziening beschut werk in te richten. De Participatiewet biedt gemeenten de ruimte om zelf te bepalen welke ondersteuning mensen nodig hebben om aan het werk te komen. Waar mogelijk moet maatwerk worden geleverd. Eigen regie en verantwoordelijkheid van de klant staan wat VVD betreft centraal. De gemeente gaat in gesprek met de klant. Afhankelijk van de situatie van de klant èn het gesprek wordt een traject aangeboden. Het doel van een traject is erop gericht om belemmeringen van de klant weg te nemen en vaardigheden te ontwikkelen, en zo de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen. De VVD verwacht, nee EIST een plan van aanpak in september. Graag hoor ik een toezegging hierover van de wethouder aan deze gemeenteraad!

DuitslandDe tijdens de raadsrondrit geuite wens tot continuering van de aandacht met borging in de organisatie en ondersteuning van Raad en College vraagt een financiële inzet van ca. € 225.000 (bestaande uit kosten voor 2 fte gekwalificeerde medewerkers (schaal 12) + middelen voor uitvoering activiteiten). De huidige inzet, die vooral gericht is op de ondersteuning van de raad (werkgroep) en het bestuur beslaat ca 1,5 Fte. Bij een verdergaande borging van de aandacht in en de ondersteuning van de gemeentelijke organisatie ligt een beperkte uitbreiding van de capaciteit voor de hand. M.b.t. dit thema krijgt u een motie, kosten neutraal. Natuurlijk komen we hier in het najaar nog over te spreken als we het A-dossier gaan afsluiten. Mogelijk hebben we dan ruimte om meer te kunnen doen.

BlerickCollege, de stad (lees: het centrum van Venlo) is op orde. De projecten van de afgelopen jaren zijn afgerond en we staan nog voor een opgave ten aanzien van het Kazerneterrein. Maar daar ligt tenminste een opdracht. Er zijn immers een aantal plekken in onze gemeente, en dan doel ik niet in zijn algemeenheid op de kernen, maar meer op een aantal specifieke wijken, waar we voor een enorme uitdaging staan. Een uitdaging voor u als voltallig college en een uitdaging voor ons als raad. Een uitdaging die moet resulteren in een opdracht. Een opdracht waar u de handschoen moet oppakken. Neem als duidelijk en schrijnend voorbeeld het Vastenavondkamp. Deze wijk heeft dringend en onmiddellijk hulp nodig van het voltallige college en onze samenwerkingspartners. Alle signalen staan daar op vuurrood: openbare orde en veiligheid (drugs, vernieling,  verkeersveiligheid), sociaal bezien (laaggeletterdheid (55%), uitkeringsgerechtigden, Multi-problem gezinnen) en ruimtelijk bezien (veel hoogbouw, 60% van niet-Nederlandse afkomst, veelal sociale woningbouw). Maar er gebeurd weinig tot niets… ja…. Door vrijwilligers…… petje af voor degene die de moed er nog inhouden. Burgers vinden geen gehoor, althans ervaren het als dat ze niet serieus worden genomen. Toon Daadkracht, Toon Lef! Niet vandaag, maar gisteren had er al een plan moeten liggen: dit was ook de oproep 2 jaar geleden al van de raad, wat heeft u daarmee gedaan? Waarom moeten wij hier zo vaak op terug komen in de raad? College, kunt u de toezegging hier en nu doen dat we dit jaar nog aan de slag gaan? Dat de buurt weer hoop kan krijgen? Dat we de mouwen opstropen? Dat we ook daar werken aan een toekomstbestendige gemeente?! De grens van onze gemeente houdt immers niet op bij ‘de stad’. En als u die toezegging doet, weet wel dat 39 raadsleden u op de vingers zullen kijken.

Bart Kuntzelaers

Fractievoorzitter VVD Venlo

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.