Nieuws van politieke partijen in Alphen aan den Rijn inzichtelijk

9 documenten

Onorthodoxe woningbouw en Knarrenhoven

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 15-06-2020 17:12

De gemeenteraad heeft besloten de procedure voor het wijzigen van het bestemmingsplan Alphen Stad te starten. Hierdoor kan een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties (Klompenmaker, Parkeerterrein Oudshoorn, Bospark GHL, Parkeerterrein ARC en Asfaltcentrale ’s Molenaarspad) in ontwikkeling worden genomen. Met het ontwikkelen van deze locaties wordt een extra impuls gegeven aan de woningbouwproductie met een variatie aan woningen in prijs, eigendom en woningtype. De raad heeft bij dit onderwerp ook de PvdA motie “Maak haast met de komst van Knarrenhoven” aangenomen. In de motie “Knarrenhof” wordt het college opgedragen om bij de voorbereiding van het bestemmingsplan met woningcorporaties en marktpartijen onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het bestemmen en laten realiseren van een Knarrenhof (seniorenhuisvesting) bv op locaties Bospark en Klompenmaker bij Noorderbrink. Het zijn ideale locaties, vindt de PvdA, dichtbij zorg- en winkelvoorzieningen, openbaar vervoer en wat die eerste locatie betreft dichtbij een prachtig wandelgebied. De PvdA is blij dat we weer een stap gemaakt hebben om te komen tot realisatie van Knarrenhoven. Al in de raad van 31 oktober 2019 is een PvdA-motie aangenomen om de belangstelling en behoefte onder Alphenaren te peilen naar de realisatie van een Knarrenhof in de gemeente Alphen aan den Rijn en bij gebleken behoefte de realisatie van een Knarrenhof op (een) daarvoor geschikte locatie(s) te faciliteren c.q. te ondersteunen.

Hieronder het dictum van de PvdA-motie van 28 mei:

De raad draagt het college op:

– om ten tijde van de voorbereiding van het te wijzigen bestemmingsplan Alphen Stad o.a. samen met woningcorporaties Woonforte en Habeko en andere daarvoor in aanmerking komende marktpartijen concreet onderzoek te doen naar de (financiële) haalbaarheid van een Knarrenhof op in ieder geval de bedoelde locaties in Bospark en aan Klompenmaker; – bij een positief resultaat uit het nog uit te voeren onderzoek de geduide locaties dienovereenkomstig als Knarrenhof te bestemmen; – de organisatie en de resultaten van deze inspanningsverplichting in de aanloop naar het vast te stellen te wijzigen bestemmingsplan periodiek te delen met de raad, zodat tijdig kan worden bijgestuurd c.q. de noodzakelijke ondersteuning kan worden geboden voor de realisatie van deze Knarrenhoven.

Het bericht Onorthodoxe woningbouw en Knarrenhoven verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

https://www.ad.nl/alphen/alphense-dia ...

RijnGouweLokaal (RGL) RijnGouweLokaal (RGL) Alphen aan den Rijn 25-07-2019 09:25

https://www.ad.nl/alphen/alphense-diamantflat-is-bijna-terug-bij-af-klachten-stapelen-zich-op~a6c75b42/?fbclid=IwAR2IORbOwPKRsKf6nlOAVfXec5Bc0E8wq88jaUpg9AQViUVg1jd7PHYxPRk

Aanbesteding OV Zuid Holland Noord

ChristenUnie ChristenUnie Alphen aan den Rijn 25-04-2019 08:53

https://alphenaandenrijn.christenunie.nl/k/n6234/news/view/1275468/44443/bushalte.jpg

Op 15 april was er een bijeenkomst over de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zuid Holland Noord. Op 4 april is deze bijeenkomst in de raadscommissie Ruimtelijk en Economisch Domein besproken en afgesproken gezamenlijk een aantal punten naar voren te brengen. De raad zit dan ook op veel punten over dit onderwerp op een lijn. Siem Bak heeft namens de ChristenUnie de volgende punten ingebracht voor het overleg op 15 april.

De ChristenUnie vindt goed openbaar vervoer belangrijk.  Belangrijk voor de mobiliteit van onze burgers, voor de duurzaamheid (minder auto’s) en voor het verminderen van filedruk.De laatste jaren zien we dat het gebruik van het Openbaar Vervoer toeneemt. Deze ontwikkeling moeten we omarmen en verder stimuleren door goed OV aan te bieden. Goed OV is dichtbij, betrouwbaar, comfortabel (goede zitplekken en Wifi), goede aansluitingen en regelmatig rijden (minimaal eens per half uur).Duurzaam materiaal is belangrijk, maar er moet een afweging worden gemaakt tussen het aantal diensten en duurzaamheid. Deze afweging moet zorgvuldig gebeuren. We moeten ook vooral investeren in duurzaamheid bij reguliere vervanging van het materiaal.Nog niet zo lang geleden hebben we de motie voor het nachtnet gesteund, maar hierbij wel aangegeven dat we het ontsluiten van woonwijken en kernen zeker net zo belangrijk vinden. We steunen het initiatief van buurtbus 728 in Boskoop. De ChristenUnie wil dat er gekeken wordt of in andere gebieden vergelijkbare initiatieven mogelijk zijn.De buurtbus door Zwammerdam waar Ipse de Bruggen gevestigd is, heeft door de weeks een zeer beperkte dienstregeling  van een maal per anderhalf uur. Dat bevordert volgens ons het gebruik van het openbaar vervoer niet. Er is een grote kans dat gebruikers dan moeten wachten met als gevolg dat er naar alternatieven gezocht wordt.We zien dat parallelle buslijnen worden ingekort of verminderd (bijv de QLiner 382 van Den Haag naar Boskoop) Hierdoor neemt de kwaliteit van dienstverlening af.Minder draagkrachtigen zijn vaak afhankelijk van openbaar vervoer. Op sommige plaatsen worden buslijnen opgeheven met verwijzing naar aanwezig spoor. Echter het reizen via spoor is duurder dan met de bus. Een voorbeeld: Op dit moment stappen jongeren op weg naar een School in Gouda uit de richting Alphen in Boskoop over op de bus. Onder andere in verband met kosten.De spoorverbinding tussen Utrecht Leiden via Alphen aan den Rijn moet verbeterd, nu vaak overvolle treinstellen. Ook moet de aanleg van de halte bij Hazerswoude-Rijndijk sneller gerealiseerd worden.

Motie nachtnet door ChristenUnie gewijzigd

ChristenUnie ChristenUnie Alphen aan den Rijn 05-02-2019 09:00

https://alphenaandenrijn.christenunie.nl/k/n6234/news/view/1263371/44443/openbaar nachtnet.jpg

Tijdens de vergadering van 31 januari 2019 heeft de gemeenteraad is met instemming van de fractie van de ChristenUnie een motie openbaar nachtnet aangenomen. Hiermee wordt het college wordt opgeroepen met omliggende gemeenten in gesprek te gaan en te peilen of de wens van nachtelijk openbaar vervoer daar ook aanwezig is en indien er overeenkomsten zijn, een gezamenlijk standpunt over nachtelijk vervoer naar buiten te brengen. In dat geval het gezamenlijk standpunt in te brengen bij de voorbereiding van de aanbesteding openbaar vervoer regio Holland Rijnland in 2022.

De uitvoering van de motie wordt uitgebreid met de inbreng van de fractie van de ChristenUnie: Het standpunt van Alphen aan den Rijn moet gelden voor alle kernen in onze gemeente. Een openbaar nachtnet is prima, maar verbeteren van bereikbaarheid gedurende de dag van de Alphense kernen dient tegelijkertijd blijvend aangepakt te worden. Het kan niet zo zijn dat we in de stadskern van Alphen en 's-nachts beter bereikbaar zijn, dan overdag in alle kernen!

Blij en opgelucht dat de HAP ...

GroenLinks GroenLinks Alphen aan den Rijn 27-10-2018 06:43

Blij en opgelucht dat de HAP openblijft!

Goed nieuws! De buskaartjes gaan ook ...

GroenLinks GroenLinks Alphen aan den Rijn 18-05-2018 10:35

Goed nieuws! De buskaartjes gaan ook in onze regio naar beneden dankzij Statenlid Berend Potjer :D

Wij stellen voor... Wouter van Kleef (nummer 5) | Alphen aan den Rijn

GroenLinks GroenLinks Alphen aan den Rijn 14-03-2018 00:00

Het aftellen is begonnen, want op 21 maart is het zover: de gemeenteraadsverkiezingen! GroenLinks heeft een prachtige lijst met meer dan dertig sociale en duurzame toppers. De komende weken stellen wij onze topkandidaten voor. 

Vandaag stellen wij voor: Wouter van Kleef! 

'Al tien jaar houd ik me binnen GroenLinks vooral bezig met dingen die Alphen groen maken: duurzaamheid, landschap, afval en openbare ruimte. Nu mijn kinderen wat ouder zijn, wil ik mijn ervaring als commissielid graag inzetten als raadslid. Er is op deze vlakken namelijk ongelofelijk veel te winnen in onze gemeente. Met mijn resultaatgerichtheid gaan we deze groene doelen ook echt waar maken.

Ik wil bijvoorbeeld dat wonen, werken en vervoer in Alphen aan den Rijn zo snel mogelijk energieneutraal worden. Dit doen we onder andere door lokaal duurzame energie op te wekken, huizen te isoleren en in te zetten op schoner vervoer. Een groene stad is ook een gezonde stad, met zoveel mogelijk schone lucht en parken en polders om door te wandelen en fietsen. Fietsers moeten in de gemeente ruim baan krijgen, elektrisch vervoer moeten we stimuleren. Ook moet er aandacht komen voor dierenwelzijn, onder andere door het instellen van een wethouder dierenwelzijn. Zo worden we een echte groene stad met lef!'

 

De afgelopen jaren is er veel geld ...

D66 D66 Alphen aan den Rijn 23-02-2018 09:48

De afgelopen jaren is er veel geld gegaan naar wegen. En er staan ook nog een aantal plannen op stapel. Dat is belangrijk, want we willen Alphen aan den Rijn (inclusief de dorpen) goed bereikbaar houden. Maar het is ook duidelijk dat er een grens is aan de mogelijkheden om nog meer autoverkeer op een verantwoorde manier om en door de gemeente te loodsen. Daarom wil D66 maximaal inzetten op fiets en openbaar vervoer. https://alphenadrijn.d66.nl/d66-zet-op-ov-en-fiets/

D66 zet in op OV en fiets

D66 D66 Alphen aan den Rijn 23-02-2018 09:37

D66 zet in op OV en fiets

De afgelopen jaren is er veel geld gegaan naar wegen. En er staan ook nog een aantal plannen op stapel. Dat is belangrijk, want we willen Alphen aan den Rijn (inclusief de dorpen) goed bereikbaar houden. Maar het is ook duidelijk dat er een grens is aan de mogelijkheden om nog meer autoverkeer op een verantwoorde manier om en door de gemeente te loodsen. Daarom wil D66 maximaal inzetten op andere manieren van vervoer.

Fietsverbindingen

De fiets is voor veel situaties een prima alternatief. Sinds de komst van de elektrische fiets is het een serieus alternatief geworden voor woon-werkverkeer. Maar de fietspaden buiten de bebouwde kom zijn daar nog onvoldoende op ingericht. Die zijn vaak met het oog op de recreatieve fietser aangelegd. Meer doorgaande snelle fietsverbindingen zijn dus nodig.

Dubbel spoor

Verder valt er nog veel te winnen qua openbaar vervoer. Met Boskoop Snijdelwijk en Hazerswoude/Koudekerk beschikt onze gemeente straks over maar liefst 4 treinstations. En is er sprake van Alphen aan den Rijn als echt intercitystation. Daar hoort geen enkel spoor meer bij, daar moet een dubbelspoorverbinding komen van Utrecht tot en met Leiden.

Snelbusdiensten

Ook kunnen extra snelbusdiensten een goed alternatief voor de auto vormen. De lijn 470 naar Schiphol is een groot succes, maar er moeten ook goede busverbindingen komen naar Zoetermeer-Den Haag en Woerden-Utrecht.  Daar zet D66 de komende periode maximaal op in.

D66 Alphen a/d Rijn

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.