Nieuws van politieke partijen in Deventer over D66 inzichtelijk

6 documenten

Geschiedenis in de openbare ruimte vraagt om meer context | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Deventer 25-06-2020 00:00

GroenLinks was afgelopen raadsvergadering mede-indiener van een motie van D66 dat zal leiden tot uitlegbordjes bij straatnamen en standbeelden van controversiële historische figuren. Kennis over personen uit de Deventer geschiedenis kan zo verrijkt worden met inzichten uit het heden.

Nadat bij anti-racismedemonstraties in de Verenigde Staten en Engeland omstreden standbeelden omver werden getrokken, leidde dit ook in Deventer dat er vraagtekens geplaatst werden bij beladen standbeelden. Onder andere milieugroep Extinction Rebellion riep daarom op om tegenover het station bij het beeld van Steyn (de laatste president van Oranje Vrijstaat) een bord te plaatsen met uitleg over zijn omstreden verleden. Terwijl de discussie zich nu vooral richt op standbeelden, zijn GroenLinks – met D66, ChristenUnie en PvdA – van mening dat we moeten inventariseren welke verwijzingen naar (inmiddels) controversiële historische personen uit de geschiedenis nog meer voorkomen in de openbare ruimte: zoals straatnaambordjesdie verwijzen naar een koloniaal verleden. GroenLinks-wethouder Verhaar (cultuur) zei tijdens de vergadering het Historisch Centrum Overijssel binnenkort opdracht te geven voor deze snelle inventarisatie.

 

Tijdens het debat riep CDA de vraag op waarom alleen de controversiële en niet alle verwijzingen naar historische personen van context worden voorzien. GroenLinks juicht meer aandacht voor lokale geschiedenis in de openbare ruimte toe, maar vanwege beperkte capaciteit willen wij ons vooralsnog beperken tot die bladzijden van onze geschiedenis die momenteel tot de meeste discussie leiden. Door gebruik te maken van een database van straatnaamborden kunnen we wellicht in de toekomst nog een snelle slag slaan en alle straatnamen voorzien van een QR-code die verwijst naar meer achtergrond.

Omdat Deventer niet één, maar twee ...

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 01-08-2019 15:02

Omdat Deventer niet één, maar twee stations heeft: 🚉🚂🚉🚂🚉🚂 https://deventer.groenlinks.nl/nieuws/wij-zeggen-station-colmschate-kan-beter

Wij zeggen: Station Colmschate kan beter! | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 01-08-2019 00:00

Samen met twee andere partijen in de gemeenteraad (D66 en Deventer Sociaal) hebben wij schriftelijke vragen gesteld over het vernieuwde NS-station Deventer Colmschate. Volgens ons kan dat station beter!

De aanleiding hiervoor zijn nieuwe cijfers waaruit blijkt dat het aantal in-en uitstappers tussen 2011 en 2018 met 500 reizigers is gedaald. Wij zijn als politieke partijen vóór een breedgedragen OV-netwerk en vinden deze cijfers dus zorgelijk, zeker omdat wij de reden van de daling hiervan vermoeden. Wie vanaf Deventer Colmschate op station Deventer overstapt op een Intercity moet namelijk minimaal 20 minuten wachten. Dit kan reizigers verleiden alsnog de auto te pakken. Hoewel de gemeente niet over de dienstregeling gaat, zijn zijn als lokale overheid wel bij machte om dit probleem aan te kaarten bij de NS, en hiertoe roepen wij hen dan ook op.

Daarnaast zijn wij ook niet volledig enthousiast over de renovatie van station Colmschate. Hoewel er een mooie overkapping is gekomen aan één zijde van het station, is het voor mensen die slecht ter been zijn lastig om van het ene perron op het andere te komen. Extra onhandig is het feit dat er slechts aan één kant van het spoor een kaartautomaat te vinden is, waardoor mensen die hun OV-chipkaart willen opladen soms vijf minuten bezig zijn om de automaat te bereiken. Ook aan de stationsinrichting zou dus nog het een en ander kunnen worden verbeterd!

Kortom, wij vinden dat een stad als Deventer meerdere hoogwaardige stations verdient en daarom roepen wij de gemeente op om de situatie rond het station op de bestuurlijke agenda te zetten.

NB: wegens het zomerreces worden de antwoorden op onze schriftelijke vragen niet binnen de gebruikelijke drie weken verwacht. We houden jullie op de hoogte!

Geen verlaging risicoplafond ...

D66 D66 Deventer 17-02-2019 11:21

Geen verlaging risicoplafond gevaarlijke stoffen over het spoor. De fracties van D66 in Gelderland, Overijssel en Utrecht langs het traject van de giftreinen naar Duitsland, hebben zorgen naar aanleiding van de recente berichtgeving in de media om de risiconormen voor vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor te verlagen. Wij hebben daarom gezamenlijk als D66 fracties in de regio, zowel lokaal als provinciaal, navraag gedaan bij de Tweede Kamerfractie en de Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat. Lees verder: https://deventer.d66.nl/2019/02/17/geen-verlaging-risicoplafond-gevaarlijke-stoffen-over-het-spoor/

CDA wil opheldering over plan voor meer giftreinen door Overijssel.

CDA CDA D66 Deventer 26-01-2019 12:28

Regeringspartij CDA wil opheldering over de berichtgeving dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van plan is om meer giftreinen door Overijssel te laten rijden. De risiconormen zouden dan zo worden aangepast, dat meer gevaarlijke stoffen over het spoor kunnen worden vervoerd. Veiligheid moet voorop staan CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch plaatst grote vraagtekens bij een eventuele aanpassing: “Veiligheid van burgers moet voorop staan. Er wordt niet voor niets gewerkt met strenge normen. Mocht er iets mis gaan met zo’n giftrein, zijn de gevolgen voor mens en milieu niet te overzien.” Hij heeft aangekondigd de kwestie aan de kaak te willen stellen tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer met de staatssecretaris: “We willen precies weten op basis van welke informatie zij denkt dat meer giftreinen over dit spoor verantwoord zijn. En welke achterliggende redenen hierbij een rol spelen.” Het Kamerlid geeft aan dat ook het CDA meer vervoer van goederen over het spoor niet erg vindt, maar de risico’s en geluidsoverlast juist wil verminderen: “Het is helaas een feit dat vervoer via de Betuwelijn hinder ondervindt van werkzaamheden aan de Duitse kant, maar dat mag geen reden zijn voor onverantwoorde risico’s op andere spoortrajecten.” Provincie verbaasd Een aantal jaren geleden werd juist de belofte uitgesproken dat er minder wagons met brandbare stoffen zouden worden vervoerd. Dat bleek echter niet het geval. Jarenlang zijn de eerder opgestelde risiconormen overschreden. CDA-Statenlid Bart van Moorsel is zeer verbaasd over de berichtgeving dat Van Veldhoven nu met een versoepeling wil komen, en wil weten wat dit betekent voor de lange termijn. De CDA-Statenfractie stelde eerder al vragen over de overschrijdingen van risicoplafonds. Daarnaast gaat het in deze discussie volgens Van Moorsel niet alleen over de toename van giftreinen, maar ook over geluidsoverlast die bewoners ervaren van normaal goederenvervoer. Van Moorsel: “Deze berichtgeving roept veel vragen op. Zeker als dit een structurele toename van het aantal giftreinen zou betekenen. Dat is absoluut onacceptabel. Daarnaast willen we weten hoe het zit met de toename van het goederenvervoer over spoor an sich. Vooral op het gebied van eisen aan treinwagons en geluidsoverlast.”

CDA wil opheldering over plan voor meer giftreinen door Overijssel.

CDA CDA D66 Deventer 26-01-2019 12:28

Regeringspartij CDA wil opheldering over de berichtgeving dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van plan is om meer giftreinen door Overijssel te laten rijden. De risiconormen zouden dan zo worden aangepast, dat meer gevaarlijke stoffen over het spoor kunnen worden vervoerd. Veiligheid moet voorop staan CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch plaatst grote vraagtekens bij een eventuele aanpassing: “Veiligheid van burgers moet voorop staan. Er wordt niet voor niets gewerkt met strenge normen. Mocht er iets mis gaan met zo’n giftrein, zijn de gevolgen voor mens en milieu niet te overzien.” Hij heeft aangekondigd de kwestie aan de kaak te willen stellen tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer met de staatssecretaris: “We willen precies weten op basis van welke informatie zij denkt dat meer giftreinen over dit spoor verantwoord zijn. En welke achterliggende redenen hierbij een rol spelen.” Het Kamerlid geeft aan dat ook het CDA meer vervoer van goederen over het spoor niet erg vindt, maar de risico’s en geluidsoverlast juist wil verminderen: “Het is helaas een feit dat vervoer via de Betuwelijn hinder ondervindt van werkzaamheden aan de Duitse kant, maar dat mag geen reden zijn voor onverantwoorde risico’s op andere spoortrajecten.” Provincie verbaasd Een aantal jaren geleden werd juist de belofte uitgesproken dat er minder wagons met brandbare stoffen zouden worden vervoerd. Dat bleek echter niet het geval. Jarenlang zijn de eerder opgestelde risiconormen overschreden. CDA-Statenlid Bart van Moorsel is zeer verbaasd over de berichtgeving dat Van Veldhoven nu met een versoepeling wil komen, en wil weten wat dit betekent voor de lange termijn. De CDA-Statenfractie stelde eerder al vragen over de overschrijdingen van risicoplafonds. Daarnaast gaat het in deze discussie volgens Van Moorsel niet alleen over de toename van giftreinen, maar ook over geluidsoverlast die bewoners ervaren van normaal goederenvervoer. Van Moorsel: “Deze berichtgeving roept veel vragen op. Zeker als dit een structurele toename van het aantal giftreinen zou betekenen. Dat is absoluut onacceptabel. Daarnaast willen we weten hoe het zit met de toename van het goederenvervoer over spoor an sich. Vooral op het gebied van eisen aan treinwagons en geluidsoverlast.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.