Nieuws van politieke partijen in Overijssel inzichtelijk

38 documenten

Goederen over het spoor

D66 D66 Overijssel 19-09-2022 08:54

De nieuwe goederenspoorlijn van de Rotterdamse haven naar (Zuid)Duitsland, de Betuwelijn, is niet zo nieuw meer maar er moet nog steeds gekozen worden hoe je de aansluiting naar Noord- en Oost-Europa vorm geeft. Die aansluiting is nodig om meer goederen over het spoor te vervoeren maar ook om in de Randstad ruimte op het spoor voor meer reizigersvervoer vrij te spelen. Er zijn vier varianten mogelijk waarvan er drie Overijssel raken en waar de Overijsselse (en Gelderse) politiek iets mee moet:

 

Vanaf de bestaande Betuwelijn via Arnhem naar Zutphen en dan via het -uit te bouwen- lijntje langs het Twentekanaal naar Hengelo en verder Idem maar dan na Zutphen naar Deventer, vlak voor station keren (“kopmaken”) en dan via de bestaande lijn via Almelo naar Hengelo en verder De Betuwelijn doortrekken langs de N18 naar Twente, een nieuwe lijn dus Onder Arnhem naar het zuiden en onder de Achterhoek door naar Duitsland.

 

Even afpellen: die laatste is een beetje flauw, een lijn op een kaart is snel gezet maar geen Duitser peinst erover. De één na laatste lijkt me ongelooflijk duur en zal een muur van weerstand oproepen. De eerste twee lijken beide mogelijk, met hun eigen voor- en nadelen. Er start een uitgebreid onderzoek waar dure adviesbureaus op binnenlopen, maar dat het tussen deze twee zal gaan is nu al wel te voorspellen. Hoe ga je hier politiek mee om?

 

“Hoog-over”, namelijk “meer goederen over het spoor” zal men het snel eens zijn. Die eensgezindheid sneuvelt natuurlijk zodra het over een tracé gaat. Ik zie drie politieke lijnen:

 

Afspreken dat we het “hoog-over” principe steunen maar van mening mogen verschillen over het tracé Goed afstemmen met onze Gelderse partijgenoten Eisen dat welke variant het ook wordt deze ook buiten de Randstad het reizigersvervoer moet verbeteren en/of het net robuuster maken Eisen dat waar bestaande tracés worden gebruikt alles uit de kast wordt gehaald om overlast (trillingen, geluid) te beperken

 

Wat de beslissing ook wordt, rechte ruggen en het verdedigen van impopulaire beslissingen zal nodig zijn.

 

 

CDA en PvdA vragen verkenning treinverbinding Zwolle naar Parijs en Londen

PvdA PvdA CDA Overijssel 25-05-2020 20:55

Met de hogesnelheidstrein vanuit Zwolle naar Parijs of Londen lijkt een utopie, maar het kan volgens fractievoorzitter Jan Nabers van CDA Zwolle weleens realiteit worden. Hij bedacht het omdat de treinen van Thalys en Eurostar in plaats van te ‘overnachten’ in Amsterdam dat ook wel in Zwolle kunnen doen. Waardoor het mogelijk wordt om ’s morgens vroeg met de trein via Amsterdam en Brussel naar Parijs of Londen te reizen. Een aantrekkelijk alternatief voor auto en vliegtuig.

Inmiddels is duidelijk dat de Nederlandse Spoorwegen er positief tegenover staat. Er zijn evenwel meer partijen bij betrokken, zoals de gemeente Zwolle, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en natuurlijk Thalys en Eurostar.

De Statenleden Bart van Moorsel (CDA) en Hans Nooter (PvdA) zien voor de provincie een verkennende rol weggelegd. Zij vragen Gedeputeerde Staten om met alle betrokken partijen in gesprek te gaan en ook te bezien of de drie noordelijke provincies het idee voor internationaal treinen vanuit Zwolle willen ondersteunen.

Van Moorsel en Nooter stellen de volgende vragen aan GS:

Bent u het met PvdA en CDA eens dat met een verbetering van internationale treinverbindingen het vliegverkeer binnen Europa kan worden teruggedrongen? Vindt u het een reële gedachte om de bestaande internationale treinverbinding van Amsterdam naar Londen en Parijs door te trekken tot aan Zwolle? Bent u bereid samen met de gemeente Zwolle, het ministerie van I&W, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail deze uitbreiding van de dienstregeling van Thalys en Eurostar, te beginnen met de overnachtende treinen in Amsterdam, nader te verkennen? Ziet u mogelijkheden om voor dit plan steun te verwerven bij de noordelijke provincies, zodat hierin gezamenlijk kan worden opgetrokken? Bent u bereid bij een volgend bestuurlijk overleg met de minister van I&W de mogelijkheid van het uitbreiden van de dienstregeling met een internationale treinverbinding van Zwolle naar Loden en/of Parijs te agenderen?

Het bericht CDA en PvdA vragen verkenning treinverbinding Zwolle naar Parijs en Londen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Afgelast – Algemene Ledenvergadering op zaterdag 14 maart

PvdA PvdA Overijssel 03-03-2020 13:47

Helaas hebben we in verband met het coronavirus moeten besluiten om de gewestelijke vergadering van aanstaande zaterdag 14 maart te annuleren.

We hopen de vergadering op een later moment te kunnen houden en zullen je daar dan over informeren.

 

 

Op zaterdag 14 maart vanaf 10.00 uur houdt de PvdA Overijssel de gewestelijke vergadering in de Fabriekstuin in het Twentecentrum in Almelo. Je bent van harte welkom.

Vanaf 9.30 uur kun je terecht in de Fabriekstuin voor een kop koffie of thee. De Fabriekstuin is gevestigd in het Twenthecentrum aan het Twenteplein 1B, tegenover het station in Almelo. Prima bereikbaar per openbaar vervoer dus. Kom je met de auto, dan kun je parkeren achter de slagboom op het terrein van het Twentecentrum. Je krijgt tijdens de vergadering een uitrijkaart.

Om 10.00 uur starten we met de vergadering. Het eerste uur staat in het teken van de statutaire zaken. We behandelen dan onder andere de jaarrekening en de politieke actualiteit.

Thema Openbaar Vervoer

Van 11.00 tot 12.00 uur bespreken we het thema openbaar vervoer: Hoe zorgen we voor goed en betaalbaar openbaar vervoer in Overijssel? Hoe houden we het platteland en de steden bereikbaar voor iedereen? Statenlid Hans Nooter neemt ons mee in de actualiteit rond openbaar vervoer in Overijssel. Voorzitter Ellen Pot van ROCOV vertelt over hoe zij met ROCOV opkomt voor de belangen van de reiziger. We gaan in gesprek over de toekomst van het openbaar vervoer. Wat zijn onze prioriteiten, hoe houden we goed en betaalbaar openbaar vervoer en hoe kunnen we daar vanuit de gemeenten en provincie samen aan werken?

De volledige agenda treft u hier. Het verslag van de volgende vergadering is hier te vinden.

Is vervoer een probleem? Neem dan contact met ons op, dan zoeken we een oplossing.

Graag tot ziens op 14 maart!

Het bericht Afgelast – Algemene Ledenvergadering op zaterdag 14 maart verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Betrouwbaarheid Provinciaal bestuur geschaad door beperken onderzoek trein Berlijn. SP vraagt interpellatiedebat aan.

SP SP Overijssel 24-01-2020 12:35

De SP-fractie in de Provinciale Staten wil opheldering over berichten dat een onderzoek naar het verkorten van de reistijd van de treinverbinding naar Berlijn beïnvloed is door verschillende Duitse steden. Verschillende media berichten over een onderzoek van Radio Reporter waaruit zou blijken dat onder druk van verschillende Duitse steden, waaronder Bad Bentheim, niet onderzocht is wat de tijdswinst zou zijn als er in deze plaatsen niet langer gestopt zou worden.

 

Door druk uit te oefenen op een onderzoek dat onafhankelijk zou moeten zijn, werden een aantal (onwenselijke) opties niet onderzocht, zo luidt de conclusie van “Reporter Radio”. Hierdoor zou het onderzoek waardeloos worden en is zowel de betrouwbaarheid van de overheid als van het bedrijf dat het onderzoek deed geschaad.

 

De SP-fractie wil opheldering over deze situatie en vraagt een interpellatiedebat aan, gesteund door andere partijen van Provinciale Staten. Wanneer de conclusies van Reporter Radio blijken te kloppen, zou het onderzoek opnieuw moeten worden uitgevoerd, of op zijn minst aangevuld met de ontbrekende informatie vindt de SP-fractie. SP-fractievoorzitter Harry Broekhuijs: “Het is uiterst kwalijk dat belangen aan de voorkant van een onderzoek meegewogen worden. De onderzoeksvraag is daardoor verandert en dat is onwenselijk. Hier lijkt duidelijk sprake van “Wie betaalt, bepaalt”. Reizigers die smachten om een snellere verbinding moeten hierdoor nog langer wachten. Ook roept dit de vraag op of de provincie Overijssel vaker onderzoeken op deze manier aanpast”

 

Tussen plan en praktijk

PvdA PvdA Overijssel 19-12-2019 10:18

In het provinciaal bestuur en ook bij andere overheden is sprake van dualisme: de Staten geven de richting en stellen de begroting vast, het dagelijks bestuur voert daarna onze besluiten uit.

Dat betekent dat wij ons als Statenleden richten op het formuleren van uitgangspunten. We leggen bijvoorbeeld vast hoe wij willen dat het openbaar vervoer in onze regio wordt geregeld. We nemen daarbij als provinciale staten geen beslissingen over individuele bushaltes en ook niet over de kleuren op de trein. Wel besluiten we over investeringen in bijvoorbeeld elektrificatie van het spoor, de vormgeving van het busnet, dat bus en trein voor iedereen toegankelijk moeten zijn én hoeveel geld daarvoor beschikbaar is. Voor de uitvoering van die beslissingen moeten we ervan uit kunnen gaan dat de mensen van de praktijk de juiste keuzes maken, en dat ze dat in overleg met betrokkenen doen.

Helaas gaan er tussen plan en praktijk soms dingen mis. In de laatste vergadering van provinciale staten van dit jaar kwamen een aantal voorbeelden van zulke missers langs waarover ik me verbaasd heb. Zo hoorde ik van buschauffeurs dat in de nieuwe bussen die vanaf 2021 gaan rijden geen radio meer wordt geïnstalleerd. De provincie, zo werd gezegd, zou dat als opdrachtgever voor openbaar vervoer niet nodig vinden. Nu had ik bij de eerder uitgangspunten voor de aanbesteding van de busconcessies juist veel aandacht gevraagd voor de arbeidsomstandigheden van chauffeurs. Normale pauzes, fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, behoud van volwaardige banen. Hoe vreemd is het dan om te horen dat de radio op initiatief van de vervoerder uit het nieuwe busmaterieel wordt gelaten. Tja, die radio hadden we inderdaad niet specifiek voorgeschreven…

Nu is een radio voor een buschauffeur gewoon een prettig gegeven tijdens de rit. Het helpt een beetje bij de stress in het verkeer en het halen van de vaak strakke schema’s. Na vragen van mijn kant heeft de gedeputeerde beloofd de vervoerder hierop aan te spreken. Van de provincie mag de radio in de bus blijven. Van de reizigers ook, zag ik de volgende dag bij Hart van Nederland. Maar toch.

Iets soortgelijks geldt voor het toilet in de trein. Ook hier verwacht je dat de aanwezigheid van een wc een algemeen geaccepteerde standaard is die niet door ons voorgeschreven hoeft te worden. Toch is in eerdere periodes een reeks treinen geïntroduceerd die geen toilet aan boord hebben. In Overijssel is dat gelukkig beperkt tot een handvol treinen op het traject Almelo – Hardenberg. Dat is een rit van 24 minuten of korter, afhankelijk van de bestemming. In Gelderland zijn echter een flink aantal trajecten van meer dan een uur reistijd zonder wc. Terecht dat belangen en patiëntengroepen zich daarover roeren.

Gelukkig hebben we (rolstoeltoegankelijke) toiletten wél vastgelegd in onze Nieuwe Uitgangspunten voor het Spoor in Overijssel. Voor Almelo – Hardenberg is de voorlopige (en zeker niet optimale) oplossing dat GS naar NS stappen om de stations in Oost Nederland comfortabeler te maken. Dat betekent hopelijk op korte termijn koffie, ov-fietsen én wc’s op stations die deze voorzieningen nu niet hebben. Dat zou al helpen.

Kortom, we doen als fractie ons best aan de voorkant zo goed mogelijk te sturen en waar nodig later bij te sturen. Houd ons echter scherp, we hebben de ogen, oren en praktische van onze burgers en partijgenoten hard nodig!

Ik wens iedereen heel prettige dagen en een gezond en voorspoedig 2020.

Het bericht Tussen plan en praktijk verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Het is nog maar de vraag of volgend ...

PvdA PvdA Overijssel 30-08-2019 10:11

Het is nog maar de vraag of volgend jaar meer treinen van en naar Zwolle kunnen rijden. Een stroomtekort op het spoor dreigt roet in het eten te gooien. Er staat niet voldoende spanning op de bovenleidingen om nieuwe treinen van stroom te voorzien. Dat blijkt uit een rapport van spoorbeheerder ProRail. Hans Nooter wil van de provincie weten wat de gevolgen zijn voor het treinvervoer in en door Overijssel. https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-vragen-over-stroomtekort-op-treinspoor/

PvdA stelt vragen over stroomtekort op treinspoor

PvdA PvdA Overijssel 30-08-2019 10:06

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-vragen-over-stroomtekort-op-treinspoor/

Image by Rob Dammers from Flickr

Het is nog maar de vraag of volgend jaar meer en langere treinen van en naar Zwolle kunnen rijden. Een stroomtekort op het spoor dreigt roet in het eten te gooien. Er staat niet voldoende spanning op de bovenleidingen om nieuwe treinen van stroom te voorzien. Het traject Zwolle – Groningen kan hierdoor in de problemen komen. Dat blijkt uit een rapport van spoorbeheerder ProRail. De PvdA wil van de provincie weten wat de gevolgen zijn voor het treinvervoer in en door Overijssel.

“Een goed en betrouwbaar Openbaar Vervoersysteem is van groot belang voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling van Overijssel,” vindt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Voor een betrouwbare dienstregeling is een betrouwbare stroomvoorziening essentieel. Wij willen graag van de provincie weten welke effecten het dreigende stroomtekort heeft voor de reizigers, de bereikbaarheid van Overijssel en wat we samen met het rijk, de NS en ProRail aan gaan doen om het probleem op te lossen.”

Volgens ProRail worden meer dan zestig trajecten in het land straks met stroomproblemen geconfronteerd. Om het probleem aan te pakken moeten meer of grotere transformatoren worden neergezet, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. Ook de kabels die langs het spoor liggen moeten worden verzwaard. De kosten om dit te verhelpen worden geschat op 2 miljard euro voor heel Nederland.

De provincie Overijssel heeft de afgelopen periode veel geïnvesteerd in betere bereikbaarheid en elektrificatie van het spoor. In de nabije toekomst willen we het spoor Almelo – Hardenberg en de verbinding tussen Hengelo en Zutphen elektrificeren.

Het bericht PvdA stelt vragen over stroomtekort op treinspoor verscheen eerst op PvdA Overijssel.

De internationale intercity tussen ...

D66 D66 Overijssel 22-07-2019 05:31

De internationale intercity tussen Amsterdam en Berlijn blijft via Twente rijden! In april diende D66 in Almelo een motie in die unaniem is aangenomen. Ook in andere raden in Twente zijn vergelijkbare moties aangenomen. En nu dus resultaat!

🚆 Het noorden moet ook tijdens ...

PvdA PvdA Overijssel 16-07-2019 09:09

🚆 Het noorden moet ook tijdens werkzaamheden goed bereikbaar blijven. Annemieke Wissink en Edou Hamstra (PvdA Fryslân) willen een thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle. 🌹 https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-thuiskomgarantie-voor-treinreizigers-via-zwolle/

PvdA wil thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle

PvdA PvdA Overijssel 16-07-2019 09:07

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-thuiskomgarantie-voor-treinreizigers-via-zwolle/

J. Bakker / Flickr

Door werkzaamheden aan het spoor ontstaat er onzekerheid bij treinreizigers van, naar en via Zwolle. De laatste aansluitingen op de dag kan de Nederlandse Spoorwegen (NS) namelijk niet garanderen. De PvdA in de provincies Fryslân en Overijssel vinden dat er sprake moet zijn van een thuiskomgarantie voor reizigers en eisen opheldering.

Reizigers de dupe

“Met slechts één spoorwegverbinding via Zwolle is de bereikbaarheid van het noorden kwetsbaar”, stellen Edou Hamstra (PvdA Fryslân) en Annemieke Wissink (PvdA Overijssel). “Het verbeteren van het spoor is goed, alleen mogen late reizigers er niet de dupe van worden.” De Statenleden roepen de bestuurders van de NS en de provincies Fryslân en Overijssel op om gezamenlijk een oplossing te bedenken. Ze benadrukken dat het noorden ook tijdens werkzaamheden goed bereikbaar moet blijven. Mocht het nodig zijn, dan oppert de PvdA het inzetten van extra taxi’s als korte termijn oplossing.

Het bericht PvdA wil thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.