Nieuws van politieke partijen in Papendrecht inzichtelijk

6 documenten

Vandaag de laatste raadsvergadering ...

GroenLinks GroenLinks Papendrecht 18-07-2019 09:41

Vandaag de laatste raadsvergadering in Papendrecht voor het zomerreces. Zoals gebruikelijk zijn dit de Algemene beschouwingen. Het college geeft in een Kaderbrief aan waar zij het komend jaar aandacht aan wil schenken en welke financiële consequenties dit eventueel met zich meedraagt. Alle partijen zullen daar inhoudelijk op reageren en met ideeën (lees moties) komen. Let op; deze vergadering begint om 16.30 uur en wordt te 18.00 uur onderbroken voor een maaltijd. U bent van harte welkom.

GroenLinks🚄 De trein naar Londen, ...

GroenLinks GroenLinks Papendrecht 03-04-2019 13:03

Propositie Lightrail noordflank Drechtsteden-Rotterdam

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 29-11-2018 10:48

De noordflank van de Drechtsteden: dat zijn de gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Papendrecht en Alblasserdam. Zij hebben samen ongeveer 120.000 inwoners.

Dit gebied zou met een hoogwaardige railverbinding (Lightrail) kunnen worden aangesloten op het Rotterdamse spoornet. De voordelen van deze nieuwe railverbinding op een rijtje:

Geeft een impuls aan de regionale bedrijvigheid en werkgelegenheid;

Past naadloos in het energie- en duurzaamheidsbeleid van de overheid;

Biedt aan gebiedsinwoners een serieus alternatief voor woon-werkverkeer;

Versterkt de wederkerige relatie van de Drechtsteden met Rotterdam;

Verbindt bestaande en nieuw te bouwen woonwijken met stedelijke centra.

Door middel van een challenge kan de potentie van dit project in kaart worden gebracht. Beleidsachtergronden. Eindrapportage OV- en Spooragenda 2040 Drechtsteden Uitwerking Toekomstbeeld OV pagina 38:

“Een groot deel van de reizigers vanaf de MerwedeLingelijn (MLL) stapt in Dordrecht over naar Rotterdam. Een mogelijke gedachte om deze reizigers beter te kunnen bedienen, is de lijn vanuit Gorinchem na Sliedrecht over nieuw spoor doortrekken langs Papendrecht en Ridderkerk, en daarna aansluiten op het Rotterdamse metronetwerk. Het belangrijkste bezwaar hiertegen is (gegeven de huidige infrastructuur) dat de investering hiervoor erg hoog is. Daarvoor zou ongeveer 18 kilometer nieuw spoor nodig zijn, wat grofweg neerkomt op een investering van ruim €0,5 miljard. De bijbehorende extra beheer- en onderhoudskosten bedragen ongeveer €14 miljoen per jaar. Exploitatiekosten zijn afhankelijk van het precieze netwerk wat gereden wordt, maar naar verwachting kan de exploitatie ongeveer kostenneutraal plaatsvinden.”

Stefan Suijker (nummer 3) en ...

D66 D66 Papendrecht 20-03-2018 12:11

Stefan Suijker (nummer 3) en Trijntje van Es (lijsttrekker) gisteren samen met andere D66’ers uit de regio en staatssecretaris van IenW Stientje van Veldhoven (rechts). In het kader van de duurzame groei overhandigden de D66-lijsttrekkers Stientje van Veldhoven het pamflet ‘Bereikbaarheid en veiligheid per spoor’. In het pamflet staat naast behoud van de intercitystatus van Dordrecht en goede OV-verbindingen ook bijvoorbeeld het doortrekken van de Merwede-Linge lijn vanuit Sliedrecht langs Papendrecht, Alblasserdam, en Ridderkerk naar Rotterdam. “Dit is een ambitieuze, lange termijn wens, die we zullen blijven aankaarten wanneer we maar kunnen,” aldus Trijntje van Es. Afgelopen zaterdag kwam een groepje D66’ers ons in Papendrecht helpen met flyeren, gisteren deelden wij rond station Dordrecht de Dordtse flyer uit. Gezamenlijk gebruiken wij het hele D66-netwerk, naar de provincie en naar onze Tweede Kamerfractie. Als het lukt om een lid van het kabinet, zoals in dit geval de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, te spreken, zullen we dat altijd doen! We hopen op een goed resultaat voor al onze D66-collega’s in de Drechtsteden, want samen staan we sterker. D66 krijgt het voor elkaar. Stem 21 maart: D66!

Na fietsplan D66 Papendrecht, ...

D66 D66 Papendrecht 19-03-2018 16:05

Na fietsplan D66 Papendrecht, Alblasserdam, Sliedrecht is vandaag pamflet: Bereikbaarheid en veiligheid per spoor aangeboden aan staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven met o.a. doortrekken Merwede-Linge lijn vanuit Sliedrecht langs Papendrecht, Alblasserdam, en Ridderkerk naar Rotterdam.

ChristenUnie Papendrecht wil lightrail verbinding met Rotterdam

ChristenUnie ChristenUnie Papendrecht 10-02-2018 20:00

https://papendrecht.christenunie.nl/k/n12412/news/view/1189874/43756/FBPROPICChristenUnie wil betere en snellere OV-verbindingen. Papendrecht is prima bereikbaar via de weg en het water. Dat heeft economisch gezien veel voordelen, maar dat heeft ook een keerzijde, volgens onze lijsttrekker Pieter-Jan den Dekker. Want door de ligging aan de A15, de N3 en de Merwede heeft Papendrecht ook onevenredig veel stank-, geluids- en fijnstofoverlast.

De lijsttrekker van de ChristenUnie pleit daarom voor betere openbaarvervoersvoorzieningen. Papendrecht ontbeert nog een aansluiting op het spoor. De plannen die er liggen voor een lightrailverbinding die de Alblasserwaard – en dus ook Papendrecht – met Rotterdam verbindt, zijn wat hem betreft op de lange termijn dan ook noodzakelijk. Voor de korte termijn wil de ChristenUnie de snelle busverbinding met Utrecht en Rotterdam behouden en waar mogelijk de frequentie uitbreiden. Deze beide verbindingen moeten wel zo snel mogelijk (gedeeltelijk) elektrisch worden. De uitstoot van met name diesel moet zo veel mogelijk worden voorkomen. De plannen voor een onderzoek naar een lightrailverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam kan op steun rekenen. De grote wens is dat vanaf station Baanhoek (waarom niet ‘Papendrecht-Oost?’) rechtstreeks naar Rotterdam kan worden gereisd. Pieter-Jan den Dekker: ‘Dit zou voor veel Papendrechters een mooie verbetering zijn’.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.