Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

6 documenten

Gemeenteraad kritisch op schrappen treinverbinding Schiphol

CDA CDA Dinkelland 15-02-2024 17:13

De gemeenteraad van Dinkelland is kritisch op het schrappen van de rechtstreekse treinverbinding met Schiphol. ''Ook een tijdelijke maatregel als deze is voor ons onacceptabel'', vindt CDA-fractievoorzitter Marc Smellink. ''Zet verslechtering niet door'' Alle partijen in de gemeenteraad van Dinkelland sturen een stevige brief naar de NS, Minister van Infrastructuur & Waterstaat en het college van B&W. ''Via deze brief willen wij, de gemeenteraad van Dinkelland, ons ongenoegen uitspreken over het voorgenomen schrappen van de rechtstreekse treinverbinding van Enschede, Hengelo, Almelo naar Amsterdam-Zuid en Schiphol Airport. Met klem verzoeken wij de Nederlandse Spoorwegen (NS) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om deze voorgestelde verslechtering van de dienstregeling niet door te (laten) voeren'', begint de brief namens alle partijen. Gewijzigde dienstregeling 2025 Afgelopen week werd duidelijk dat de NS van plan is vanaf 2025 de directe intercityverbinding van Twente met Schiphol te schrappen, door de treinen van Twente naar Den Haag te laten rijden. Volgens de gemeenteraad is dit de zoveelste grote verslechtering in de dienstregeling tussen Twente en de Randstad van de afgelopen jaren. Twente is de directe en frequente verbinding met Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal eerder al kwijtgeraakt. Daar waar Amsterdam en Schiphol nog via Amsterdam-Zuid rechtstreeks te bereiken was, komt deze mogelijkheid nu ook te vervallen. ''Dit is een groot nadeel voor mensen, die om welke reden dan ook, baat hebben bij een directe verbinding van en naar Twente'', legt Smellink uit. ''Het gaat om veel meer reizigers dan mensen met een aansluitende vlucht vanaf Schiphol. Het gaat ook om mensen die slechter ter been zijn. Een overstap op Amersfoort zal voor deze mensen extra reistijd betekenen, omdat de drie minuten geen realistische betrouwbare overstaptijd is.'' Tijdelijke maatregel De NS geeft aan dat het gaat om een tijdelijke maatregel. Er wordt echter geen zicht geboden wanneer deze maatregel ongedaan wordt gemaakt. Ook blijft het onduidelijk of de crossplatform aansluiting van drie minuten op Amersfoort wordt gewaarborgd, met het risico dat reizigers de aansluiting missen. ''De voorgestelde maatregel is ook als tijdelijke maatregel voor ons onacceptabel'', vindt Smellink. ''Daar waar voor veel verbindingen in Nederland wordt gewerkt aan hoogfrequente verbindingen en reistijdverkorting, is de reistijd tussen Twente en de Randstad al jaren niet noemenswaardig verbeterd. De frequentie is slechts op de uiteinden van de dienstregeling marginaal verbeterd. Om dan de rechtstreekse verbindingen één voor één te verliezen is, voor ons als gemeenteraad van Dinkelland, niet acceptabel'', aldus Smellink. Ondersteunen wethouders mobiliteit Met de brief ondersteunt de gemeenteraad van Dinkelland de oproep en inspanningen van de wethouders mobiliteit in de regio Twente om het openbaar vervoer van en naar Twente (blijvend) te verbeteren. ''Dit is namelijk cruciaal voor de leefbaarheid en werkgelegenheid van onze prachtige regio. Immers, elke regio telt!'', sluiten de partijen af.

AMENDEMENT: Gehoord aangenomen

CDA CDA Amersfoort 19-12-2023 17:38

De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. De uitslag van het referendum, als ook het Amersfoort Panel, hebben aangetoond dat met name in de noordelijke wijken een ruime meerderheid van de inwoners geen noodzaak ervaart; b. Een raadgevend referendum de Raad aanspoort om het voorstel van het College te heroverwegen; c. Amersfoort in de komende jaren tienduizend huizen binnen de huidige bebouwing bijbouwt. Dat is meer dan alle huizen van Woudenberg en Hoevelaken tezamen; d. De noodzaak groeit om voor steeds meer wijken extra parkeermaatregelen te treffen vanwege de toename van auto’s a.g.v. de extra huizen; e. Het waterbed-effect bij lagere parkeernormen, horend bij dichtere bebouwing zoals in Langs Eem en Spoor en de Hoef, onvermijdelijk in steeds grotere delen van de stad voelbaar is, maar dat dit het noordelijk deel van de stad vooralsnog niet raakt; besluit: daarom beslispunt 1: 1. Het Deelomgevingsprogramma Parkeren: Deel 1 vast te stellen met als belangrijkste uitgangspunten: a. We breiden betaald parkeren met vergunningen in twee fases stapsgewijs uit naar de hele stad; b. We realiseren een dekkend netwerk van collectieve parkeervoorzieningen, zogenaamde wijk- en stadsrandhubs; c. We beperken de uitgifte van vergunningen in gebieden waar de alternatieven op orde zijn; d. We hanteren een lage parkeernorm bij nieuwbouwlocaties met hoogwaardig OV, zoals Langs Eem en Spoor en Hoefkwartier. te wijzigen in: 1. Het Deelomgevingsprogramma Parkeren: Deel 1 vast te stellen met als belangrijkste uitgangspunten: a. We breiden gereguleerd parkeren met vergunningen uit naar alle wijken te beginnen met de wijken waar het waterbedeffect speelt of gaat spelen, bijvoorbeeld als gevolg van de grootschalige woningbouw in Langs Eem en Spoor en op De Hoef. b. Pas na 2035 volgen de wijken, Vathorst (uitgezonderd Bovenduist), Kattenbroek, Hoogland, Hooglanderveen en Nieuwland. Of zo snel als noodzakelijk door één of meerdere van de volgende gebeurtenissen: 1. Er ligt een verzoek van de inwoners zelf; 2. Er is sprake van parkeeroverlast en/of het waterbedeffect; 3. Er is sprake van inrichting van leefstraten of andere grootschalige herinrichting; 4. Noodzakelijk voor woningbouw; 5. Noodzakelijk voor klimaatadaptatie. c. We roepen de wethouder op om de wijken in te gaan en het gesprek met de inwoners van de wijken aan te gaan. Om daarna terug te komen bij de raad met de uitkomst van die gesprekken. d. We realiseren een dekkend netwerk van collectieve parkeervoorzieningen, zogenaamde wijk- en stadsrandhubs; e. We beperken de uitgifte van vergunningen in gebieden waar de alternatieven op orde zijn; f. We hanteren een lage parkeernorm bij nieuwbouwlocaties met hoogwaardig OV, zoals Langs Eem en Spoor en Hoefkwartier. Alex Engbers Hans Bol Dillian Hos Kirsten Mik CDA ChristenUnie GroenLinks D66

Appels uitdelen op station

CDA CDA Veendam 21-11-2023 08:17

CDA Veendam-Wildervank deelde appels uit op het station van Veendam. Maandag 20 november wensten we de reizigers met een appel een goede en gezonde reis. Best wel druk, vooral voor de trein van 7:30 en 8:00.. Over het algemeen positieve reacties.

Gaat ingang station aan het Piramideplein dicht?

CDA CDA Rijswijk 05-08-2022 07:30

Schriftelijke vragen over ingang station aan het Piramideplein en mogelijkheden tot vergroening Naar aanleiding van de schriftelijke vragen van Groenlinks en Beter voor Rijswijk over het station Rijswijk heeft de CDA-fractie de volgende (aanvullende) vragen: -Waarom en op aangeven van welke partij(en) is onderstaande passage over het slopen van de stations-ingang aan het Piramideplein opgenomen in het coalitieakkoord (pagina 16)? 'Als besloten wordt dat de ingang van het station aan het Piramideplein wordt gesloopt, komen hier geen woningen voor in de plaats, maar is er ruimte voor een binnenstedelijk park.' -Welke plannen heeft het college met de stations-ingang aan het Piramideplein? -Is het 'slopen en sluiten' of 'slopen en herbouwen'? Graag toelichten. -Welke kansen (en wanneer) ziet het college om het Piramideplein en de directe omgeving te vergroenen (bijvoorbeeld door meer bakken met bomen en planten) zonder over te gaan tot slopen/sluiten van de stations-ingang? Foto en artikel Groot Rijswijk:https://www.rodi.nl/rijswijk/306405/sloop-deel-rijswijks-station-dreigt

Wa is deputearre Douwe Hoogland?

PvdA PvdA VVD CDA Friesland 19-06-2019 08:01

OMROP FRYSLÂN – Deputearre Steaten presintearret dizze tiisdei de plannen foar de kommende fjouwer jier. De deputearren Sietske Poepjes (CDA), Sander de Rouwe (CDA) en Johannes Kramer (FNP) komme werom en Avine Fokkens (VVD) en Douwe Hoogland (PvdA) binne nij. Wa binne sy? En wat binne har ideeën en falkûlen?

Douwe Hoogland (PvdA) wennet yn Aldtsjerk en hat trije bern. Fan oarsprong is Hoogland boer, mar hy is de ôfrûne jierren njonken dy wurksumheden tichter by de polityk kommen.

Het bericht Wa is deputearre Douwe Hoogland? verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.