Nieuws van SGP inzichtelijk

96 documenten

Column: verkeersveiligheid

SGP SGP Nunspeet 24-11-2020 00:00

Column van fractievoorzitter Harm Jan Polinder, verschenen in de Nunspeet huis aan huis van 24 november 2020. 

 

Verkeersveiligheid

Tijdens de algemene beschouwingen besteedden we als SGP-fractie uitdrukkelijke aandacht aan het thema verkeersveiligheid. Zo pleitten we opnieuw voor de komst van een rotonde ter hoogte van Halfweg Vierhouten. Dat thema mag ondanks de aarzelingen van de provincie niet van de haak vallen. Ook vroegen we het college om op de F.A. Molijnlaan het vrachtverkeer te gaan ontmoedigen en tussen de rotondes Laan en Eperweg zelfs helemaal te verbieden. Om de veiligheid van fietser en voetganger nog verder te verbeteren, drongen we aan op de aanleg van een veilige oversteekplaats op de F.A. Molijnlaan ter hoogte van de Oosterlaan. Afgelopen week stelden we schriftelijke vragen over de verkeersveiligheid in de nieuwbouwwijk Elspeet Noord-West.

Veel mensen weten ons te vinden met signalen over verkeersonveilige situaties. Het is voor ons heel waardevol als inwoners ons daarover benaderen. De uitdaging is om als fractie goed af te wegen wat we met die input doen. Niet overal zijn beperkende maatregelen meteen dé oplossing. Vooral in het buitengebied zijn we er voorzichtig mee. Daarnaast willen we vrachtverkeer ook niet teveel  ontmoedigen: een goede logistieke infrastructuur draagt bij aan een florerende lokale economie! Vaak gaan binnenkomende reacties niet zozeer over de geldende maximumsnelheid maar over het structureel overtreden ervan door weggebruikers. Keer op keer benadrukken wij daarom de noodzaak van adequate handhaving. Helaas blijkt Hermandad daar niet zoveel tijd voor te hebben. 

Vorig jaar deden we de suggestie om een positieve flitspaal in te zetten op wegen in of bij  woonwijken waar veel klachten over hardrijders zijn. De camera registreert wie zich wel en niet aan de maximumsnelheid houdt en geeft geen boete bij een overtreding. Hij beloont juist bij goed gedrag. Het beschikbare geld ontvangen mensen niet persoonlijk  maar gaat in een buurtpot. Daaruit kunnen ideeën worden betaald die ten goede komen aan de wijk. Dit voorstel is helaas nog niet door een meerderheid van de gemeenteraad omarmd, maar kan in onze ogen op een positieve manier bijdragen aan verkeersveiligheid. Laten we er met elkaar voor zorgen dat we het veilig houden.

 

SGP stelt vragen over betrokkenheid bedrijven bij onderhoud Elspeet

SGP SGP Nunspeet 28-05-2020 00:00

Op dit moment is de gemeente Nunspeet bezig met onderhoud aan het kruispunt Nachtegaalweg – Staverdenseweg. Dat onderhoud is hard nodig. Hierdoor is de doorgaande weg afgesloten. Wat de SGP steekt is de communicatie met de betrokken ondernemers. “We zijn bij de ondernemers geweest en deze zijn ronduit ontevreden over de communicatie in dit traject”, aldus Reinier de Bruin van de SGP-fractie. “Dit was voor ons reden om hier vragen over te stellen. Als fractie hebben we al diverse keren aangekaart dat de communicatie vanuit de gemeente beter kan en beter moet”. De SGP-fractie wil dat de gemeente z.s.m. in contact treedt met de betrokken ondernemers en in overleg de bewegwijzering aanpast. “Het was mooi geweest wanneer de gemeente aan de voorkant van dit traject samen met de ondernemers een plan had gemaakt. Dan was het een win-win situatie geweest. Nu lijkt de situatie alleen maar verliezers op te leveren”.

 

Omrin en de statutenwijziging

SGP SGP Dantumadiel 13-05-2020 00:00

 

Omrin en de statutenwijziging

Op 14 april 2020 werd onze Gemeenteraad door het College van Burgemeesters en Wethouders geïnformeerd over een voorgestelde wijziging van de statuten van Omrin. De wijziging had betrekking op de procedure van winstbestemming.

De oude situatie was als volgt:

-          Is de solvabiliteit van de onderneming kleiner dan 25%, dan wordt automatisch de winst in zijn geheel gereserveerd (en dus niet uitgekeerd aan de aandeelhouders);

-          Is de solvabiliteit groter dan 25% maar kleiner dan 35%, dan wordt automatisch de helft van de winst gereserveerd;

-          Is de solvabiliteit groter dan 35%, dan wordt automatisch de winst in zijn geheel uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Het voorstel was om het automatisme uit de regeling te schrappen. Uitkering van de winst of van een deel van de winst vindt niet meer automatisch plaats, maar overeenkomstig een besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op grond van een voorstel van de Bestuurder.

Over de onderbouwing van deze statutenwijziging is verwarring ontstaan.

-      In een toelichtende notitie bij agendapunt 3 van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 24 april 2020 wordt verwezen naar een brief van Omrin van 27 maart 2020 over het onderwerp “financiële gevolgen coronacrisis”. In die brief legt de Bestuurder uit dat de coronacrisis voor zo veel onzekerheid heeft gezorgd dat het niet verstandig is de helft van de winst automatisch uit te keren aan de aandeelhouders.

-      In een artikel in de Leeuwarder Courant van 11 mei 2020 noemt Omrin-directeur John Vernooij ook een aantal niet-corona-argumenten. Hij noemde die voor de aandeelhouders zelfs van doorslaggevend belang. (Als niet-corona-argumenten staan in het artikel genoemd

o   een automatische winstbestemming is niet meer van deze tijd;

o   een flexibele winstbestemming is veel verstandiger;

o   een flexibele winstbestemming schept mogelijkheden om rekening te houden met de ambities van het bedrijf.)

Wat betreft de niet-corona-argumenten lichtte Omrin ons desgevraagd toe dat een beredeneerde winstuitkering beter is dan een automatische winstuitkering. Immers, er kunnen goede argumenten zijn om een deel van de winst uit te keren, zeker als de solvabiliteit van de onderneming hoog is, maar er kunnen ook omstandigheden zijn die maken dat het verstandig is een deel van de winst te reserveren, ondanks het feit dat de solvabiliteit van de onderneming hoog is. Bij de bepaling van de winstuitkering moet niet alleen gekeken worden naar de solvabiliteit van de onderneming, maar ook naar andere factoren.

Wat vindt onze fractie daarvan?

1.       Onze fractie vindt het jammer dat in de notitie van 24 april 2020 alleen melding is gemaakt van de corona-argumenten. Nu lijkt het net of de niet-corona-argumenten er pas later bij gekomen zijn.

2.       Het corona-argument vinden wij zonder meer valide.

3.       De niet-corona-argumenten vinden wij ook belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan het corona-argument. Immers, de niet-corona-argumenten zijn algemener dan het corona-argument.

Intussen prijzen wij ons gelukkig dat we het kunnen hebben over de verdeling van een winst in plaats van over de verdeling van een verlies. Een felicitatie is in dat verband op zijn plaats.

TB/200513

 

Vragen politie-capaciteit tijdens intelligente lockdown

SGP SGP Vlissingen 15-04-2020 00:00

Artikel 34-vragen “Meer politie-capaciteit in Vlissingen tijdens intelligente lock-down”Geacht college,De SGP-fractie heeft in de afgelopen jaren vaak aandacht gevraagd voor handhaving op het gebied van criminaliteit en verkeersveiligheid. In de beantwoording van het college kwam telkens naar voren dat het gebrek aan handhavingscapaciteit een reden is om overtredingen op het gebied van criminaliteit en verkeersveiligheid niet grondig te kunnen aanpakken.Ondanks de tijd waarin we nu leven, de intelligente lock-down vanwege het Corona-virus, blijven plegers van criminaliteit en verkeersovertredingen, helaas, gewoon actief. Een opsomming hiervan van de afgelopen week/weken:- Te hard rijdende en wheelies makende motorrijders op de boulevards;- Te hard rijdende motoren, quads en auto’s in de Badhuisstraat en Aagje Dekenstraat;- Drugsdealers hebben zich verschanst op het Scheldeplein om potentiële klanten te benaderen en aan hen drugs te verkopen, wat een groot gevoel van onveiligheid geeft bij de bewoners op en rond het Scheldeplein;- Een bezorger is beroofd in Bossenburgh; - Een zware vuurwerkbom ontplofte in Westerzicht en beschadigde een auto.Aangezien we nu in de tijd van de intelligente lock-down leven, evenementen, festivals en voetbalwedstrijden niet plaatsvinden en de horeca grotendeels is gesloten, lijkt het de SGP logisch dat er nu meer politiecapaciteit beschikbaar is en/of beschikbaar kan komen voor de Gemeente Vlissingen.De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Is het college het met de SGP eens dat onze huidige handhavers meer politie-capaciteit nodig hebben om hen in hun werk te ondersteunen (zie opsomming hierboven)? 2. Wat heeft het college de afgelopen weken gedaan om (tijdelijk) meer politiecapaciteit naar Zeeland/Vlissingen te halen, aangezien nu geen politie-inzet nodig is bij festivals, evenementen, voetbalwedstrijden en in uitgaansgebieden? 3. Om hoeveel extra politie-agenten is gevraagd bij de landelijke politie? Mocht er nu onverhoopt niet gevraagd zijn om extra agenten, dan wil de SGP graag weten waarom dat niet is gebeurd. 4. De SGP vraagt zeer regelmatig om meer handhaving en meer agenten. Dat is helaas nodig omdat er niets verandert aan de veiligheidssituatie in onze gemeente. De portefeuillehouder geeft bij de beantwoording van onze vragen altijd aan hier druk mee bezig te zijn en dat ook in samenwerking met andere Zeeuwse gemeenten te doen. Dank daarvoor! Is het misschien mogelijk dat het college elk kwartaal een update geeft over de stand van zaken met betrekking tot meer capaciteit? 5. Welke escalatie mogelijkheden zijn er om op te schalen en de urgentie te laten doordringen in Den Haag? 6. Hoe gaat het college bij de landelijke politie motiveren dat structurele extra politie-capaciteit voor Vlissingen en omstreken hard nodig is én blijft?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.Met vriendelijke groet,Lilian Janse-van der Weele en Cor Tromp, Fractie SGP

/r/1ecc004519e916029192c2c4fed99df1?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fvragen-politie-capaciteit-tijdens-intelligente-lockdown%2F11942&id=8f008cedd0a87669b8da2837bda67b2dcfe09ed6

Beantwoording vragen overkapping Lange Zelke

SGP SGP Vlissingen 27-02-2020 00:00

beantwoording schriftelijke vragen van fractie SGP inzake roestige overkapping Lange ZelkeGeachte mevrouw/heer,Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.Uw inleidingSinds tientallen jaren heeft de Lange Zelke een overkapping. De laatste jaren ziet dezeoverkapping er erg lelijk uit door gebrek aan schoonmaak en onderhoud. Inmiddels komt de roest door de verflaag heen als gevolg van de invloed van zuurstof en vocht. Hierdoorverliest de stalen constructie van de overkapping haar gewenste kwaliteit. Door de roestwordt de constructie zwakker, schilfert af en kan uiteindelijk de constructie wegvreten. Ditbrengt veiligheidsrisico's met zich mee.

Vraag 1

Sinds het onderhoudsniveau van de overkapping van de Lange Zelke omlaag is gebracht,wordt de overkapping niet of nauwelijks meer schoongemaakt. Wordt nog wel onderhoudgepleegd om (ernstige) roestvorming tegen te gaan, bijvoorbeeld door roest weg te schurenen een roestwerende verflaag aan te brengen?Ons antwoord De binnen zijde van de overkapping wordt 2 maal per jaar schoongemaakt en indien nodig worden de ernstige roestplekken weggehaald en overgeschilderd. Eind 2016 zijn de roestplekken verwijderd en over geschilderd. Schilderwerk en het verwijderen van roestvorming vindt iedere 5 jaar plaats.

Vraag 2

Wanneer is de constructie van de overkapping van de Lange Zelke voor het laatst gekeurdop het gebied van veiligheid?Ons antwoord De overkapping is vanwege gebrek aan een aanleiding daartoe niet gekeurd.

Vraag 3

Is hiervan een keuringsrapport beschikbaar?Ons antwoordNee, zie antwoord vraag 2.

Vraag 4

Indien de constructie van de overkapping nog nooit is gekeurd op het gebied van veiligheid,is het college het met de SGP eens dat dit zeer wenselijk is gezien de, op sommige plaatsenernstige, roestvorming aan de stalen constructieOns antwoordDe roest plekken zijn oppervlakkig en tasten de constructie niet aan. De sterkte van deconstructie is daarom ook niet in het gedrang en keuring is dan ook niet vereist.

Vraag 5

Wie is verantwoordelijk voor de schade als die ontstaat als gevolg van slecht onderhoud aan deze overkapping?Ons antwoordDe overkapping is eigendom van de Gemeente Vlissingen en dus ook verantwoordelijk vooreventuele ontstane schade.

Vraag 6

In de Kadernota wordt gesproken over "groot onderhoud" van de Lange Zelke. Betekent ditdat de constructie van de overkapping roestvrij en schoon wordt gemaakt?Ons antwoordIn 2020 wordt er gestart met de planvorming van de herinrichting Lange Zelke. Voor hettoeristenseizoen begint, wordt de overkapping weer schoon gemaakt.

Vraag 7

Momenteel hanteert het college onderhoudsniveau C voor de beluifelingen in de binnenstad. Het is wel het kernwinkelgebied waar we veel inwoners en bezoekers willen ontvangen. Waarom wordt een karig onderhoudsniveau voor de beluifeling in het kernwinkelgebied geaccepteerd?Ons antwoordDit onderhoudsniveau C is opgelegd door de artikel 12 inspecteur. Een sober maardoelmatig onderhoud.

Vraag 8

Wat houdt het praktische verschil in tussen onderhoudsniveau voor de beluifeling op niveau B ten opzichte van niveau C?Ons antwoordHet praktische verschil is dat er op onderhoudsniveau C geaccepteerd wordt dat ermeerdere beschadigingen aan het schilderwerk zichtbaar zijn evenals oppervlakkigeroestplekken.

Vraag 9

Wat is het kostenverschil tussen onderhoudsniveau B en C van de beluifeling?Ons antwoordOm deze vraag te kunnen beantwoorden dient een volledige doorrekening plaats te vindenvan het totale onderhoud.

Vraag 10

Wordt rekening gehouden met het feit dat een laag onderhoudsniveau op den duur leidt tot hoge reparatiekosten?Ons antwoordJa, dit is het gevolg van de door de artikel 12 inspecteur opgelegde onderhoudsmaatregel.

Vraag 11

Wat is de achterliggende visie van het college om te bezuinigen op onderhoud van debeluifeling, gecombineerd met het willen hebben van een aantrekkelijke binnenstad?Ons antwoordIn de begroting 2020 is opgenomen dat er een begin gemaakt wordt met planvorming overherinrichting van de Lange Zelke. Daar hoort dan ook de discussie bij wat te doen met deoverkapping. In dit kader zal ook een keuringsrapport opgevraagd worden.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                                 de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet               drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door J. Joosse.

Gevaarlijkste fietspad van Zeeland wordt eindelijk veiliger

SGP SGP Vlissingen 20-01-2020 00:00

Mede dankzij schriftelijke vragen van onze SGP-fractie zijn er maatregelen genomen om de onveiligheid op het Jaagpad tegen te gaan. We zijn blij met dit resultaat!Cor Tromp en Lilian JanseGevaarlijkste fietspad van Zeeland wordt eindelijk veiliger!Bij nacht en ontij over het Jaagpad tussen Middelburg en Vlissingen fietsen of wandelen? Levensgevaarlijk, vinden veel fietsers die dagelijks over het smalle, onverlichte pad langs het Kanaal door Walcheren rijden. Het regende de afgelopen jaren ongelukken. Scooters botsten op fietsers, hardlopers werden omver gereden door brommers. De provincie heeft nu een eerste stap gezet naar een veiliger Jaagpad: een proef met ledspots.

Lees het nieuws uitgebreider in de PZC: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/gevaarlijkste-fietspad-van-zeeland-wordt-eindelijk-veiliger~a3a74610/

Foto onder: Kees de Landmeter, voorzitter van PKV SGP-Vlissingen, zet een picto op het fietspad bij de Souburgse brug: ZET JE LICHT AAN. Najaar 2018.

/r/177032420beecf666708664b37122edf?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fgevaarlijkste-fietspad-van-zeeland-wordt-eindelijk-veiliger%2F11645&id=a341664ae1fbaccc7c4d698af4823061334f5a74

Wijziging centrumafsluiting, veiligheid bezoekers en winkeliers in het geding?!

SGP SGP Ede 18-01-2020 00:00

 

Er  zijn  plannen  om  de  centrumafsluiting  van  Ede  te  wijzigen.  Op  dit  moment  wordt  de  centrum-afsluiting gerealiseerd met deels eenvoudige paaltjes en pollers (beweegbare palen, in vaktermen ook bollards genoemd, deze term zal ik in dit document dan ook hanteren). Het plan is om deze fysieke barrière te vervangen voor een camerasysteem. 

Lees hier het volledige artikel

Vragen betreffende overkapping Lange Zelke

SGP SGP Vlissingen 27-12-2019 00:00

Artikel 34-vragen “roestige overkapping Lange Zelke”Geacht college,Sinds tientallen jaren heeft de Lange Zelke een overkapping. De laatste jaren ziet deze overkapping er erg lelijk uit door gebrek aan schoonmaak en onderhoud. Inmiddels komt de roest door de verflaag heen als gevolg van de invloed van zuurstof en vocht. Hierdoor verliest de stalen constructie van de overkapping haar gewenste kwaliteit. Door de roest wordt de constructie zwakker, schilfert af en kan uiteindelijk de constructie wegvreten. Dit brengt veiligheidsrisico’s met zich mee.

/r/57411af68094915c33123a395358eb0a?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fvragen-betreffende-overkapping-lange-zelke%2F11577&id=00d4a956f8ac0cf8e5e6bc160cf8bd2e2a9b4652De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Sinds het onderhoudsniveau van de overkapping van de Lange Zelke omlaag is gebracht, wordt de overkapping niet of nauwelijks meer schoongemaakt. Wordt nog wel onderhoud gepleegd om (ernstige) roestvorming tegen te gaan, bijvoorbeeld door roest weg te schuren en een roestwerende verflaag aan te brengen? 2. Wanneer is de constructie van de overkapping van de Lange Zelke voor het laatst gekeurd op het gebied van veiligheid? 3. Is hiervan een keuringsrapport beschikbaar? 4. Indien de constructie van de overkapping nog nooit is gekeurd op het gebied van veiligheid, is het college het met de SGP eens dat dit zeer wenselijk is gezien de, op sommige plaatsen ernstige, roestvorming aan de stalen constructie. 5. Wie is verantwoordelijk voor de schade als die ontstaat als gevolg van slecht onderhoud aan deze overkapping? 6. In de Kadernota wordt gesproken over “groot onderhoud” van de Lange Zelke. Betekent dit dat de constructie van de overkapping roestvrij en schoon wordt gemaakt? 7. Momenteel hanteert het college onderhoudsniveau C voor de beluifelingen in de binnenstad. Het is wel het kernwinkelgebied waar we veel inwoners en bezoekers willen ontvangen. Waarom wordt een karig onderhoudsniveau voor de beluifeling in het kernwinkelgebied geaccepteerd? 8. Wat houdt het praktische verschil in tussen onderhoudsniveau voor de beluifeling op niveau B ten opzichte van niveau C? 9. Wat is het kostenverschil tussen onderhoudsniveau B en C van de beluifeling? 10. Wordt rekening gehouden met het feit dat een laag onderhoudsniveau op den duur leidt tot hoge reparatiekosten? 11. Wat is de achterliggende visie van het college om te bezuinigen op onderhoud van de beluifeling, gecombineerd met het willen hebben van een aantrekkelijke binnenstad?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.Met vriendelijke groet,Fractie SGPLilian Janse-van der WeeleCor Tromp

Een bericht hierover in de PZC: https://www.pzc.nl/walcheren/twijfel-over-veiligheid-overkapping-lange-zelke-in-vlissingen~ad79e901/

Voorkeursvariant Zanddijk Yerseke

SGP SGP Zeeland 16-12-2019 00:00

De Provincie heeft het afgelopen jaar maatregelen genomen om de Zanddijk – Molendijk richting Yerseke veiliger te maken. Echter om voor de toekomst dit tracé echt veiliger te maken en Yerseke nog beter bereikbaar te maken is een nieuwe weg nodig.

Noodzaak aanpakDat er iets aan de N673 moet gebeuren staat buiten kijf. Vanaf 2008 tot nu zijn er vijftig ongelukken gebeurd. De route over de Zanddijk wordt door veel verschillende verkeersdeelnemers gebruikt. Door eigen inwoners op de fiets of met de auto, door vrachtwagens van allerlei bedrijven, door de vele toeristen, etc. De verschillende groepen verkeersdeelnemers (van vrachtwagens tot fietsers en voetgangers) kruisen elkaar op gevaarlijke plekken. De weg is bovendien niet ingericht op deze verkeersdrukte en kan ook al het zware vrachtverkeer niet goed verwerken.

Onderzoek alternatievenIn de afgelopen periode is door de Provincie Zeeland, gemeenten Reimerswaal en Kapelle, waterschap Scheldestromen, Rijkswaterstaat en belanghebbenden onderzoek gedaan naar oplossingen voor de verkeersproblemen van de Zanddijk. In dit onderzoek zijn verschillende alternatieven uitgewerkt, namelijk Roze-Zwart, Bruin, Groen en Rood. Tevens is per alternatief aangegeven wat de effecten zijn voor de bereikbaarheid, doorlooptijd, kosten, etc. 

Voorkeursvariant De varianten Groen en Rood kunnen alleen gerealiseerd worden met een bijdrage van het Rijk. Het Rijk dient dan de kosten voor de aansluiting op de A58 te betalen. Helaas heeft het Rijk aangegeven de benodigde 17 miljoen euro niet te willen investeren. Ook de variant waarbij de dijk verbreed moet worden (variant Roze-Zwart) heeft niet de voorkeur. Feitelijk blijft dus alleen variant Bruin over. Vrijdag 6 december hebben Gedeputeerde Staten het alternatief Bruin als voorkeursvariant gepresenteerd. Volgens de berekeningen is variant Groen duurder dan Bruin. Daarom kunnen meekoppelkansen voor het poldertracé variant Groen (waarbij de regio en de gemeente meer financieel bijdragen) dit tracé wellicht toch realistischer maken.

Variant BruinHet voorkeursalternatief houdt in dat de huidige Zanddijk vanaf rotonde Nishoek tot over de spoorkruising wordt aangepakt. Ook de rotonde bij Nishoek zelf zal worden aangepakt. Vanaf de spoorkruising wordt een nieuwe weg aangelegd die afbuigt naar bedrijventerrein Olzendepolder. Ter hoogte van de Olzendedijk, waar de nieuwe weg kruist, wordt een nieuwe rotonde aangelegd. De huidige spoorwegovergang wordt vervangen door een viaduct. Voor langzaam verkeer (fietsers, landbouwverkeer) blijft de huidige Zanddijk-Molendijk als parallelweg beschikbaar. Het overige (vracht)verkeer rijdt straks over het nieuwe tracé. Gedeputeerde Van der Maas: ‘’Ik denk dat de weg zo veiliger wordt voor alle gebruikers. Ook voor kwetsbare verkeersdeelnemers als bijvoorbeeld fietsers. Door het aanleggen van deze nieuwe weg is Yerseke straks optimaal bereikbaar.’’

InloopavondOver het besluit van Gedeputeerde Staten vindt op D.V. dinsdag 17 december 2019 een inloopbijeenkomst plaats. Vertegenwoordigers van de Provincie Zeeland, gemeente Reimerswaal en waterschap Scheldestromen zijn dan aanwezig om het besluit toe te lichten en om met u in gesprek te gaan. Inloop is mogelijk tussen 19.00 en 21.00 uur in Partycentrum de Lepel, Lepelstraat 7A in Yerseke. Iedereen is welkom!

InspraakDaarnaast is het mogelijk om van 9 december 2019 tot en met 20 januari 2020 te reageren op het besluit van Gedeputeerde Staten over het voorgenomen voorkeursalternatief Bruin. Gedeputeerde Van der Maas: ‘’Als iedereen meedenkt en inbreng levert, verwacht ik dat we aan de hand daarvan het plan nog kunnen optimaliseren. Ik wil de precieze invulling van het plan graag met de bewoners bespreken.’’ Het besluit kunt u online inzien en ligt ter inzage in het Provinciehuis in Middelburg en het gemeentehuis van Reimerswaal in Kruiningen. Reageren is mogelijk via: https://www.formdesk.com/provinciezeeland/inspraak_zanddijk

PlanningMet de inbreng vanuit de inspraakperiode en de inloopavond nemen Gedeputeerde Staten in februari 2020 een besluit over het voorstel dat gepresenteerd zal worden aan Provinciale Staten. Statenlid Van den Berge: ‘’De SGP-fractie benut de komende tijd om te luisteren naar de reacties uit de regio en zal in het voorjaar alle belangen wegen om zo tot een verantwoorde keuze voor een tracé te kunnen komen.’’ In april 2020 nemen Provinciale Staten een definitief besluit over de aanpak. 

Meer informatie is te vinden op de website van de Provincie Zeeland, Omroep Zeeland en PZC:

https://www.zeeland.nl/verkeer-en-openbaar-vervoer/aanpak-voor-verkeersproblemen-zanddijk-yerseke https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116848/De-kogel-is-door-de-kerk-Zanddijk-bij-Yerseke-wordt-deels-verlegd https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/yerseke-krijgt-de-weg-van-de-meeste-weerstand~a80f629b/

 

Raadsbijdrage: Geluid- en luchtmaatregelen Oosterpark

SGP SGP Ridderkerk 17-10-2019 00:00

 

Voorzitter,

Dank voor het rapport van KuiperCompagnons en dank aan 3VOBiotoop voor de inspreekbijdrage en het commentaar op het rapport. Het heeft de SGP-fractie stof tot nadenken gegeven. Het rapport geeft inzicht in een aantal mogelijke maatregelen en de effecten. Duidelijk wordt dat een scherm of wal vooral effect heeft op het Oosterpark zelf en de huizen die met name aan de rand van het park staan. Het effect op volgende huizenrijen is beperkt doordat de daarvoor staande huizenrij het geluid al tegenhouden. Duidelijk is ook dat met name een scherm direct langs de snelweg effect heeft. Het effect van een scherm of wal wat verder van de snelweg af doet het geluiddempende effect snel verminderen. Alle maatregelen kosten veel geld en het effect op de wijk Drievliet als geheel is relatief beperkt.

De fractie kijkt uit naar maatregelen die meer effect geven tegen lagere kosten. Biedt bijvoorbeeld toepassing van diffractoren kansen? Het is dan ook logisch om vervolgonderzoek te doen. Graag zou de SGP fractie bij een volgend rapport naast de plaatjes met geluidcontouren ook tabellen zien waarin inzichtelijk wordt bij hoeveel huizen verbetering optreedt en in welke mate het aantal decibels daalt.

De geluidsoverlast wordt met name veroorzaakt door de snelwegen. De SGP-fractie is van mening dat het wenselijk is dat ingezet wordt op actie van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat kan als probleemeigenaar worden gezien en dient ook als zodanig te worden aangesproken. Kan het college ook nagaan of Rijkswaterstaat mogelijkheden heeft voor toepassing van geluidreducerend asfalt en snelheidsverlaging op de snelweg? De SGP fractie ziet graag het effect hiervan in kaart gebracht, zodat dit vergeleken kan worden met de varianten met een scherm of wal.

De SGP fractie vraagt ook om 3VObiotoop en het wijkoverleg blijvend mee te nemen bij de komende onderzoeken en ook het commentaar op het bestaande rapport aan de opstellers voor te leggen.

Ook duidelijk is dat het onderzoeken niet eindeloos dient te duren en het wenselijk is dat volgende jaar een knoop wordt doorgehakt of er wel of geen maatregelen genomen gaan worden en wie daarbij de aangewezen instantie is om dat te doen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.