Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage over GroenLinks inzichtelijk

10 documenten

Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!”

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 12-05-2020 09:55

De bewoners van Centraal Wonen Houtwijk willen dat de gemeente het onveilige stuk Escamplaan tussen Leyweg en de Dedemsvaartweg/Houtwijklaan aanpakt. Bep Sterke: ”30 km is hard genoeg!”. De gemeente is van plan deze nauwe weg opnieuw in te richten. Dina van den Boom: ”Dit is de kans om van een gevaarlijke en onoverzichtelijke weg een veilige en prettige laan te maken.”

Bewoners vrezen voor hun buurt Raadsleden Marieke van Doorn (D66) en Maarten De Vuyst (GroenLinks) delen de zorgen van de bewoners. Van Doorn: “Op dit smalle stuk Escamplaan mogen auto’s 50 km/u, maar hebben fietsers en voetgangers geen veilige plek om over te steken. Zelfs bij de bushaltes ontbreekt een zebrapad. Bovendien zit je pal naast de spoedingang van het ziekenhuis en worden er binnenkort 600 extra woningen opgeleverd” Maarten De Vuyst (GroenLinks) voegt toe. “Met alleen al de ambulances en bussen is het hier druk, en nu komen er nog meer auto’s bij. Tel dat alles bij elkaar op, en je snapt dat de bewoners vrezen voor hun buurt”.

Rustig, veilig en prettig wonen De wethouder is goed bezig op het gebied van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Verbeteringen aan de Escamplaan passen daar prachtig bij, vinden de twee raadsleden. “We hebben aan de wethouder gevraagd of de snelheid naar een veilige 30 km/u kan en of er zebrapaden en stoplichten kunnen komen om voetgangers en fietsers te beschermen”, vertellen de raadsleden. “Met deze maatregelen kunnen de inwoners hier rustig, veilig en prettig wonen. Grijp die kans!”

The post Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!” appeared first on D66 Den Haag.

Haagse VVD in de pers: Coalitie ziet in P+R-terrein oplossing verkeersellende

VVD VVD GroenLinks D66 's-Gravenhage 03-07-2019 12:23

Algemeen Dagblad, woensdag 3 juli 2019

door Ingrid de Groot

De Haagse coalitie wil auto’s uit het centrum weren door parkeren via P+R veel beter te faciliteren. Mensen die in de spits met de auto naar hun werk willen, zouden hun auto op een P+R-terrein moeten zetten en dan overstappen op een deelfiets of een e-scooter.

,,De stad is wat auto’s betreft gewoon een drama. Dat weet iedereen.” Dat zegt raadslid Det Regts (VVD), een van de initiators van het plan om het overbelaste centrum van Den Haag te ontlasten. Veel meer mensen moeten volgens de coalitiepartijen VVD, Groep De Mos, GroenLinks en D66 gebruik gaan maken van Park and Ride-terreinen. Ze komen daarom morgen met een motie.

Wethouder Robert van Asten (D66) wordt aangespoord om in gesprek te gaan met bedrijven die deelvervoer aanbieden. De wethouder zou er bij die bedrijven voor moeten pleiten dat ze hun deelscooters, -steps of -fietsen óók op alle bestaande P+R-terrein stallen. Op Ypenburg bijvoorbeeld, vlakbij het Prins Clausplein, de A13 en de A4. Of in de buurt van het ADO-stadion.

Knooppunten ,,We willen autorijden niet verbieden, maar we willen automobilisten verleiden andere keuzes te maken”, zegt Regts. De bestaande P+R-terreinen, zoals die bij de Uithof, zouden daarom moeten veranderen in moderne verkeersknooppunten waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. ,,Maar je zou er bijvoorbeeld ook koffie moeten kunnen drinken”, schetst Regts de ideeën.

Den Haag maakt zich grote zorgen over de vele auto’s in de stad, die regelmatig helemaal vastloopt. Volgens de TomTom Trafic Index kent de hofstad momenteel van alle Nederlandse steden de meeste vertraging in het verkeer. Inspanning Regts denkt dat de uitvoering van de P+R-motie relatief weinig inspanning vergt, maar wel tot goede resultaten leidt. Mogelijk lukt het om 10 tot 20 procent van alle automobilisten naar de P+R-terreinen te trekken. ,,Dat zou al een geweldig resultaat zijn.”

De VVD is warm voorstander van deelvervoer. Regts is zelf enthousiast over de elektrische scootertjes van het bedrijf Felyx, zegt ze. Die zijn in Den Haag al enorm in opmars. Voor een ritje op zo’n leenscooter betaal je per minuut. De VVD wil het liefst ook parkeergarages aan de rand van de stad.

Wij willen een milieuzone in Den ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 09-05-2019 13:46

Wij willen een milieuzone in Den Haag! 🍀 Door vervuilende auto‘s uit een deel van de stad te weren helpen we niet alleen het klimaat, maar ook onze gezondheid! Volgens Milieudefensie staat de vieze lucht in Den Haag gelijk aan het meeroken van 6,4 sigaretten per dag. Raadslid Maarten De Vuyst: “We moeten eerlijk zijn. In 2030 moet het verkeer emissieloos zijn.” 👇Lees hieronder meer in Den Haag Centraal

Wij willen veiliger verkeer en ...

GroenLinks GroenLinks D66 's-Gravenhage 30-03-2019 13:29

Wij willen veiliger verkeer en schonere lucht. Daarom pleiten raadsleden Maarten De Vuyst van GroenLinks Den Haag en Marieke van Doorn van D66 Den Haag ervoor om de maximumsnelheid in alle woonwijken omlaag te halen van 50 km/h naar 30 km/h. Zo zorgen we voor minder uitstoot van CO2 en fijnstof en minder ongelukken. Lees hier meer 👇 https://www.ad.nl/den-haag/d66-en-groenlinks-maak-van-doorgaande-wegen-30km-zone~a968bfec/

Hart voor Den Haag/Groep de Mos ziet geen heil in lukrake invoering 30 km per uur als maximumsnelheid

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag GroenLinks D66 's-Gravenhage 29-03-2019 15:28

Raadslid Jelle Meinesz: “Wat is dan de volgende stap? Terug naar paard en wagen?”

Hart voor Den Haag/Groep de Mos ziet niets in het plan van D66 en Groenlinks om in Den Haag de maximumsnelheid op doorgaande wegen omlaag te brengen naar 30 km per uur. Dit voorstel deden beide partijen vandaag. Op de wegen waar straks minder hard gereden mag worden, moeten dan wegversmallingen en drempels komen, vinden de twee collegepartijen.

Raadslid Jelle Meinesz van de grootste partij in de Haagse gemeenteraad: “Wij zien hier geen heil in. Waarom wordt de oplossing niet gezocht in een goede infrastructuur, ook voor autoverkeer, plus het realiseren van voldoende parkeerplaatsen? Wegversmallingen leveren gevaarlijke situaties op en de stad is al slecht bereikbaar. Gaat het nu nog langer duren voordat men van A naar B kan?”

In 110 van de 120 woonwijken en -buurten in Den Haag geldt al een limiet van 30 kilometer per uur voor auto’s. Meinesz: “Uiteraard willen we dat woonwijken veilig zijn, zeker voor kinderen en ouden van dagen. Dit betekent echter niet dat we op doorgaande wegen nieuwe bottlenecks moeten gaan creëren. Dit is gewoon heel slecht voor de doorstroming. Overigens wordt de lucht ook niet schoner met 30 km per uur. En wat is dan de volgende stap? Wil men terug naar paard en wagen?”

Elk verkeersslachtoffer is er één te ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 10-01-2019 10:15

Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Tijdens het debat over verkeersveiligheid had Thijmen (13) een indrukwekkende bijdrage over het fatale ongeluk van zijn klasgenoot Diego met een vrachtwagen. Raadslid Maarten De Vuyst vroeg daarom aandacht voor de veiligheid van fietsers, de meest kwetsbare groep in het verkeer. Wij willen hier iets aan doen. Door onder andere alarmsysteem Lisa2alert te promoten voor de dode hoek van vrachtwagens. Lees hier hoe we daarmee levens kunnen redden! 👇

CDA en PvdD: Geen nieuwe school naast de A12

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 24-09-2018 08:21

Op 300m van de A12 bij Leidschenveen wil de Britse school een nieuwe middelbare school bouwen. Aangezien op deze plek de luchtkwaliteit erg slecht is wilden verschillende partijen, waaronder het CDA en de Partij voor de Dieren, deze bouw niet toestaan. Echter, collegepartijen Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks steunden dit besluit waardoor de bouw van de school mogelijk wordt. Na de bouw van de nieuwe Britse School zullen 550 extra middelbare scholieren les krijgen langs de A12. Dit terwijl de landelijke GGD adviseert om geen schoolgebouwen te bouwen binnen 300m van een snelweg. De reden dat de GGD tegen een dergelijke locatie adviseert, is vanwege de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxiden wat kan leiden tot astma, chronische bronchitis en hart- en vaatziekten. Blootstelling is met name schadelijk voor kwetsbare groepen, zoals kinderen. Het Haagse stadsbestuur kiest er toch voor om de bouw van de school toe te staan en neemt maatregelen om de luchtkwaliteit binnen de school goed te houden. Zo mogen ramen niet te veel open staan en moet de school alle kieren dichten en luchtfilters plaatsen. Kavish Partiman, gemeenteraadslid CDA Den Haag: “Dit voorkomt niet dat leerlingen tijdens het buitenspelen en fietsen jarenlang slechte lucht inademen. Er komen sportvelden naast de snelweg; op deze manier is sporten zelfs niet meer gezond.” Vanwege de gevaren voor de gezondheid heeft de Partij voor de Dieren samen met verschillende partijen, waaronder het CDA en de Haagse Stadspartij, moties ingediend om de bouw van de school nu niet toe te staan en in te zetten op het verbeteren van de luchtkwaliteit in Leidschenveen. Deze moties haalden geen meerderheid aangezien coalitiepartijen zoals GroenLinks en D66 ze niet steunden. Robert Barker, gemeenteraadslid Partij voor de Dieren: “Het is onverantwoord dat de coalitie instemt met de bouw van een nieuw schoolgebouw naast de snelweg. Het belang van kinderen die snakken naar schone lucht zou voorop moeten staan.”

Geen schijnoplossingen, maar échte ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 22-07-2018 11:20

Geen schijnoplossingen, maar échte oplossingen voor de verkeersproblemen op de Zijde in Boskoop!

🚀👊 “GroenLinks gaat als een komeet,” ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 19-02-2018 10:42

🚀👊 “GroenLinks gaat als een komeet,” schrijft het AD. En zo is dat! “Als alles volgens plan verloopt, maakt hij hier aan de keukentafel in de nacht van 21 op 22 maart een biertje open, en gaat de muziek hard aan.” Maak kennis met onze lijsttrekker Arjen Kapteijns 👉

https://zuidholland.groenlinks.nl/nie ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 31-01-2018 12:15

https://zuidholland.groenlinks.nl/nieuws/aanleg-provinciale-snelweg-bentwoudlaan-voorlopig-van-de-baan

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.