Nieuws van politieke partijen in Friesland inzichtelijk

8 documenten

‘Mogelijk verzakte of verouderde geluidswallen bij N357’

PvdA PvdA VVD Friesland 06-11-2019 15:31

De PvdA vraagt gedeputeerde Avine Fokkens (VVD) om opheldering over geluidsoverlast door verkeer op de N357 bij Stiens. Statenlid Edou Hamstra heeft klachten van omwonenden ontvangen en die stellen dat de overlast zich concentreert ter hoogte van de Hege Hearewei en de rotonde met de afslag naar de N393 richting Sint Annaparochie. “Volgens de omwonenden zijn een toename in verkeersintensiteit na de aanleg van de Haak om Leeuwarden en een mogelijk verzakte of verouderde geluidswal oorzaken”, vertelt Hamstra.

Controle door provincie

Van het provinciebestuur wil de PvdA weten of er recent nog geluidsmetingen gedaan zijn bij de weg en of de huidige geluidswerende maatregelen toereikend zijn. Hamstra wil aanvullend graag weten of er bij de provincie soortgelijke klachten binnen zijn gekomen uit andere dorpen grenzend aan de N357, de Haak om Leeuwarden of bij andere provinciale wegen. “Het beperken van geluidsoverlast vinden wij een noodzaak en we willen daarom weten hoe de provincie geluidswallen en andere maatregelen controleert op kwaliteit en effectiviteit.”

Het bericht ‘Mogelijk verzakte of verouderde geluidswallen bij N357’ verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

open dag FUMO

SP SP Friesland 16-09-2019 12:30

Eén van de onderwerpen waar Provinciale Staten binnenkort besluiten over gaan nemen is de FUMO: de “Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing” (Fryske uitvoeringsdienst milieu en omgeving). Reden voor Hanneke Goede om vrijdag 13 september de open dag te bezoeken en zo kennis te maken met deze dienst.

Na een korte inleiding werd er een rondleiding gegeven langs diverse afdelingen van toezicht en handhaving. Zo kon de bezoeker zien wat er allemaal wordt gevonden in natuur en weilanden, hoe een decibelbepaling voor festivals in zijn werk gaat of hoe een trilmeting langs drukke wegen en spoorbanen uitgevoerd wordt. Verder was er een informatiemarkt, waar de verschillende taken van de FUMO werden verduidelijkt. De FUMO werkt, naast de provincie, in opdracht  van het Wetterskip en de Fryske gemeenten. De begroting van de FUMO staat geagendeerd voor de Provinciale Statenvergadering van 30 oktober.

 

‘Voorkom volledige sluiting fietspad Afsluitdijk’

PvdA PvdA Friesland 15-03-2019 15:33

De PvdA in de provincies Noord-Holland en Fryslân willen voorkomen dat het fietspad op de Afsluitdijk voor drie jaar buiten gebruik raakt. Statenleden Marieke van Duijn (NH) en Edou Hamstra (FR) vragen om opheldering. “We roepen onze provinciebesturen op om alternatieven te bedenken voor het volledig afsluiten van deze fietsroute.” Een ‘fietsbus’ die eenmaal per puur rijdt, zoals Rijkswaterstaat voorstelt, heeft niet de voorkeur van de PvdA.

Blijven fietsen

“Als je bewust kiest om voor je werk of je plezier met de fiets over de Afsluitdijk te gaan, wil je juist niet met een bus”, aldus Van Duijn en Hamstra. De PvdA wil dat er gefietst kan blijven worden en vraagt of het een optie is om de werkzaamheden op te knippen. Verkeersveiligheid en een goede samenwerking tussen de provincies zijn daarbij belangrijke aandachtspunten.

Mindervalidenvoertuigen

Om een beter beeld te krijgen van de mogelijke overlast op de Afsluitdijk vragen Van Duijn en Hamstra om aanvullende informatie. “We willen duidelijkheid over de aantallen recreatieve en woon-werk fietsers, maar we mogen ook zeker de mindervalidenvoertuigen niet vergeten. Die kunnen straks ook niet meer over de Afsluitdijk.” De PvdA hoopt dat er zo snel mogelijk een alternatieve oplossing komt.

Het bericht ‘Voorkom volledige sluiting fietspad Afsluitdijk’ verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Den Haag we komen eraan! Snelle treinverbinding naar Randstad

PvdA PvdA Friesland 13-02-2019 18:32

Het is weer een hot item: een nieuwe spoorlijn naar de Randstad. We zitten er in Fryslân al jaren op te wachten. De hunkering naar ‘it giet oan’ geldt ook zeker voor een nieuwe spoorlijn. Het is toch vreemd dat een grote kern als Drachten nog steeds niet beschikt over een eigen treinstation, terwijl elders in het land bij vergelijkbare plaatsen al meerdere stations zijn. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) sprak vorige week over een tien-minuten-intercity tussen negen steden. Het noorden werd daarbij weer volledig over het hoofd gezien.

Toekomst eindigt niet in Zwolle

De investeringen in Zwolle en Meppel zijn naar mijn mening pleisters op de wonde. De toekomst voor het openbaar vervoer eindigt niet in Zwolle, dat is korte termijn denken. Tegenstanders van een nieuwe spoorlijn richting Groningen stellen dat er onvoldoende reizigers zijn om de nieuwe spoorlijn rendabel te maken. De bussen die op dit moment op deze lijnen rijden zitten dan misschien niet de hele dag vol, het aantal auto’s op de A7 richting Groningen, Heerenveen en Joure blijft daarentegen alleen maar groeien. Dagelijks is er sprake van filevorming, ongelukken en ophoping van verkeer richting de centra.

Groeiregio stimuleren

Als je kijkt naar het aantal studenten, werkgevers en (nieuwe) bewoners van Drachten en omgeving is en blijft het een groeiregio. Den Haag en de provincie erkennen dit, maar tonen te weinig ambitie om de spoorverbindingen, ook richting Leeuwarden, te verbeteren. De trein is een aantrekkelijker vervoersmiddel dan de bus en het motiveert om de auto thuis te laten. Een goed en duurzaam openbaar vervoer is nodig om mensen te verleiden de trein te nemen, daar hoort een nieuwe spoorlijn bij.

Samen actievoeren

Ik ben blij dat op dit moment veel partijen actievoeren voor snellere treinverbindingen naar het noorden en dat een nieuwe spoorlijn via Drachten naar Groningen ook in veel van onze verkiezingsprogramma’s staan. Aan ons de taak om te zorgen dat we deze punten na de verkiezingen opnemen in een breed Statenprogramma en dat we als één blok vanuit Fryslân voor een nieuwe spoorlijn richting de Randstad gaan. Den Haag we komen eraan!

Edou Hamstra Woordvoerder verkeer en vervoer PvdA Steatefraksje

Het bericht Den Haag we komen eraan! Snelle treinverbinding naar Randstad verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Uit de Leeuwarder Courant van ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Friesland 07-09-2018 10:08

Uit de Leeuwarder Courant van vandaag en uit het dierenliefhebbershart gegrepen (..en waarom zouden we eigenlijk NIET maximaal 60 kilometer rijden op plattelandswegen?) De zwijgende slachtoffers WAT STUURT DE BESTUURDER Met leedwezen geeft de minister regelmatig kennis van het bestaan van vele files op onze wegen, en van de schade die die het koninkrijk opleveren. Die schade bedraagt 1 à 2 miljard euro per jaar. Waar je haar veel minder vaak over hoort, is de schade die ontstaat door verkeersongevallen. Die beloopt een 6 miljard per jaar. Wel raar dus dat je daar dan minder over hoort, maar de verklaring is simpel. Er staan meer kiezers in de file dan er kiezers een ongeluk krijgen (zelfs inclusief hun familie en vrienden), en bij verkiezingen gelden per definitie de meeste stemmen. Ongelukken lijken, vaak ook in de media, langzamerhand toch vooral interessant omdat ze files veroorzaken. Er gaan per jaar zo’n zeshonderd mensen dood in het verkeer, er raken enkele tienduizenden zwaar gewond, maar er staan er miljoenen in de file. Tel uit je verkiezingswinst. Dus verwerd ons nationaal verkeersbeleid tot een mobiliteitsbeleid en niet een veiligheidsbeleid. U kiest, wij draaien. Asfalt. Maar troost u, er is een groep bewoners van ons land die helemaal niets in de melk te brokken hebben, en onder wie er naar schatting per jaar zo’n zeven miljoen doden vallen. Dieren. Bij zo’n aantal zijn die zeshonderd mensen per jaar peanuts. Getallen? Zo’n twee miljoen vogels, en tienduizenden egels en kikkers. Naar schatting wordt er gemiddeld per jaar op elke 2 kilometer weg een egel platgereden. Zielige diertjes, hè? Vooral als je ze eens op een foto op Facebook ziet. Ai, en er worden per jaar ook 3000 honden doodgereden. Dat is natuurlijk nog veel erger, want honden zijn van mensen en die mag je geen verdriet doen. Het overgrote deel van de dieren-verkeersslachtoffers valt op plattelandswegen. Daar zijn veel dieren en er wordt hard gereden. Er zijn ter leniging van deze dierennood dus twee mogelijkheden: of die dieren ergens anders heen transporteren of minder hard gaan rijden. Dieren actief ergens anders heen brengen is te veel werk. Meestal pesten we ze alleen maar weg door grote wegen door en langs natuurgebieden aan te leggen. Er is vanwege die dieren wel eens voorgesteld om juist op plattelandswegen de snelheidslimiet te verlagen van 80 naar 60km/u. De stopafstand (is reactietijd + remweg) bij 60km/u is ongeveer 36 meter en bij 80 km/u is dat 57 meter. In het verschil van 21 meter kun je een hoop levende dieren de kans geven levende dieren te blijven: kikkers, egels, fazanten, hazen... Vooral die hazen en fazanten zijn natuurlijk weer belangrijk, want die kun je vervolgens als sport alsnog gaan doodschieten en dat is veel leuker dan ze per ongeluk te overrijden. Met die lagere limiet ben je overigens meteen af van de schade aan je auto door aanrijdingen met groter wild zoals reeën en zwijnen. Punt is alleen dat je het nooit voor elkaar krijgt om alle mensen zover te krijgen dat ze op kaarsrechte ruilverkavelingswegen 60 gaan rijden. Op al die plattelandswegen kun je ook moeilijk allemaal drempels gaan aanleggen, en voor de politie is het ook onbegonnen werk. Dus moet ú het als fatsoenlijk verkeersdeelnemer toch maar vrijwillig doen. Als dieren u dierbaar zijn. Cees Wildervanck Verkeerspsycholoog

Kom op Provincie Friesland! Wat in ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Friesland 12-06-2018 06:24

Kom op Provincie Friesland! Wat in Drenthe kan, kan ook bij ons. Misschien is het ook een idee om de maximale snelheid op een aantal wegen te verlagen. Ook andere wilde dieren (broedende vogels, klein wild) dan reeen worden dagelijks slachtoffer van menselijke gemotoriseerde haast. Hoog tijd voor actie. De pluim op de hoed van het jagersgilde voor het in kaart brengen van de bloedbaden, mogen we wel met een korrel zout nemen: maken zij zich niet gewoon zorgen dat er voor hen niets te schieten overblijft? http://www.lc.nl/friesland/Honderden-botsingen-tussen-auto%E2%80%99s-en-Friese-ree%C3%ABn-ook-in-mijn-buurt-Bekijk-hier-de-kaart-23266414.html

Werkbezoek Kollumerland aan Mr. Andreae

CDA CDA Friesland 16-09-2017 05:17

CDA Kollumerland c.a. op werkbezoek bij Kollumer Museum “Mr. Andreae” Een grote delegatie van het CDA Kollumerland c.a. ging afgelopen vrijdag op werkbezoek bij het Kollumer Museum “Mr. Andreae”.De groep CDA-ers werd welkom geheten en rondgeleid door Anke Smids-van der Steeg en Lukas Cazemier, bestuurders en vrijwilligers van het museum. Het werd een imposante rondleiding, de CDA fractie en bestuursleden stonden versteld van de metamorfose die had plaatsgevonden. Er is een vaste expositie met onder andere de “Kollumer Oproer” 1797, een beroemd verzet tijdens de Franse bezettingstijd, en de Kollumer Zilversmeden met onder andere een werkplaats van een bekende goud- en zilversmid van 100 jaar geleden. De zomerexpositie gaat over Ids Wiersma, De tekenaar voor Friesland. Het schilderij van “Mr. Andreae” geschilderd door Rein Halbersma en de muurschildering van het Kollumer Oproer waren ook van een bijzondere klasse. Kollum was eind 18e eeuw een fraai dorp. Het had al veel langer de allure van een kleine stad, met een grote kerk, een waag, een gasthuis, een Latijnse school en koopmanshuizen. Naast de “pijp” brug, bevond zich het Rechthuis, waar het gerecht van Kollumerland zetelde. Stadsrechten kreeg men echter niet, het ontbrak “de stad” aan een wal en een gracht. Kollumer Oproer, wat was dat?Als er één gebeurtenis is die er echt uitspringt is het wel De Kollumer Oproer in 1797. De oproer was heftig, massaal en slecht georganiseerd. Het oproer begon in Kollum, vandaar de naam. Bent u benieuwd naar wat er allemaal gebeurd is? Dan adviseren wij een bezoekje aan het Kollumer Museum.Het is geopend t/m 28 oktober. Op woensdag t/m zaterdag van 14.00 uur tot 17.00 uur.

Werkbezoek Kollumerland aan Mr. Andreae

CDA CDA Friesland 14-09-2017 09:34

CDA Kollumerland c.a. op werkbezoek bij Kollumer Museum “Mr. Andreae” Een grote delegatie van het CDA Kollumerland c.a. ging afgelopen vrijdag op werkbezoek bij het Kollumer Museum “Mr. Andreae”.De groep CDA-ers werd welkom geheten en rondgeleid door Anke Smids-van der Steeg en Lukas Cazemier, bestuurders en vrijwilligers van het museum. Het werd een imposante rondleiding, de CDA fractie en bestuursleden stonden versteld van de metamorfose die had plaatsgevonden. Er is een vaste expositie met onder andere de “Kollumer Oproer” 1797, een beroemd verzet tijdens de Franse bezettingstijd, en de Kollumer Zilversmeden met onder andere een werkplaats van een bekende goud- en zilversmid van 100 jaar geleden. De zomerexpositie gaat over Ids Wiersma, De tekenaar voor Friesland. Het schilderij van “Mr. Andreae” geschilderd door Rein Halbersma en de muurschildering van het Kollumer Oproer waren ook van een bijzondere klasse. Kollum was eind 18e eeuw een fraai dorp. Het had al veel langer de allure van een kleine stad, met een grote kerk, een waag, een gasthuis, een Latijnse school en koopmanshuizen. Naast de “pijp” brug, bevond zich het Rechthuis, waar het gerecht van Kollumerland zetelde. Stadsrechten kreeg men echter niet, het ontbrak “de stad” aan een wal en een gracht. Kollumer Oproer, wat was dat?Als er één gebeurtenis is die er echt uitspringt is het wel De Kollumer Oproer in 1797. De oproer was heftig, massaal en slecht georganiseerd. Het oproer begon in Kollum, vandaar de naam. Bent u benieuwd naar wat er allemaal gebeurd is? Dan adviseren wij een bezoekje aan het Kollumer Museum.Het is geopend t/m 28 oktober. Op woensdag t/m zaterdag van 14.00 uur tot 17.00 uur.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.