Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

40 documenten

Graafse Lichtjesavond zeer sfeervol

CDA CDA Grave 14-12-2019 11:27

Vrijdag 13 december vond de tweede editie van de Graafse Lichtjesavond plaats. De binnenstad was sfeervol verlicht met lampjes en kaarsen, koren die zongen, winkeliers die extra hun best deden met allerlei activiteiten en gezellige drukte. Net als vorig jaar was ook de voltallige CDA-fractie in stijl aanwezig tijdens dit gezellige evenement. Zij deelden aan de bezoekers van Lichtjesavond lekkere kerst chocolade uit. Onder het motto 'Lekkere chocola van het CDA!' vonden leuke en talrijke gesprekjes plaats. Complimenten aan de organisatie van Lichtjesavond voor een mooi evenement in onze gemeente!

Hoe veilig is Grave? 50 ongelukken in drie jaar tijd in Grave!

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 14-11-2019 13:20

Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat, die RTL Nieuws heeft geanalyseerd. Mogelijk is het aantal ongelukken nog groter. Niet elk ongeluk wordt namelijk geregistreerd en van een deel van de ongelukken is niet bekend waar deze precies plaatsvonden.

RIVM: 80 KM OP N-WEGEN ZINLOOS VOOR STIKSTOF

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 14-11-2019 13:03

RIVM: 80 KM OP N-WEGEN ZINLOOS VOOR STIKSTOF

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Een snelheidsverlaging op provinciale wegen van 100 naar 80 kilometer per uur heeft slechts zeer geringe effecten op de mate van stikstofuitstoot. Dat zegt het RIVM in een presentatie die het milieuinstituut eerder gaf aan betrokken ministers.

Onderzoeken

Deze week nam Provinciale Staten van Noord-Holland nog een motie aan die het provinciebestuur vraagt om de snelheid op 100 kilometerwegen te verlagen naar 80 en de effecten van een snelheidsverlaging op de stikstofdepositie te onderzoeken. Uit berekeningen zou blijken dat een lagere snelheid in ieder geval beter is voor de doorstroming en een gunstig effect heeft op de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid.

Verwaarloosbaar

Maar uit de eerste berekeningen van het RIVM blijken de effecten op de uitstoot en neerslag van stikstof verwaarloosbaar. Omdat er maar op enkele provinciale wegen 100 gereden kan worden, is de winst heel klein. Een verdere snelheidsverlaging, van 80 naar 70 of 60 km/u heeft zelfs helemaal geen effecten op de uitstoot en depositie van stikstof.

/index.php/2339-hoe-veilig-is-grave-50-ongelukken-in-drie-jaar-tijd-in-grave

/index.php/2337-gemeenten-schieten-weinig-op-met-stikstofplannen

Dit zijn de maatregelen van het kabinet tegen de stikstofcrisis

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave VVD Grave 13-11-2019 11:20

Een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen, een noodwet voor projecten als dijkversterking, aangepast veevoer en extra geld voor het uitkopen van varkensboeren: premier Mark Rutte presenteerde vanmorgen de kabinetsmaatregelen om de stikstofproblemen het hoofd te bieden.

Politieke redactie 13 november 2019 de Gelderlander

Maximumsnelheid snelwegen naar beneden

De plannen lekten grotendeels gisteren al uit via deze krant. De maatregelen zijn nodig om allerlei woning- en wegenbouwprojecten door te kunnen laten gaan. Veel vergunningen worden niet verstrekt nadat de rechter oordeelde dat er te veel stikstof wordt uitgescheiden in Nederland, waardoor natuurregels worden overtreden. Volgens Rutte kan Nederland zich dit niet veroorloven.

Om de boel vlot te trekken gaat de maximumsnelheid overdag in heel Nederland omlaag naar 100 kilometer per uur. Tussen 19.00 en 06.00 uur mag er op de plekken waar dat nu ook al mag nog wel 130 kilometer per uur gereden worden. Coalitiepartij VVD voelt er niets voor om de maximumsnelheid altijd én in het hele land te verlagen naar 100 kilometer per uur. Die optie levert wel de meeste stikstofruimte op, maar gekozen is dus voor een compromis.

Deze optie is doorgerekend door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en levert volgens het kabinet genoeg stikstofruimte op om de woning- en wegenbouw uit het slop te trekken én om de stikstofneerslag in de natuur te verlagen. ,,Volgens jaar moeten we zo 75.000 woningen kunnen bouwen‘’, aldus minister Stientje van Veldhoven (Wonen).

Rutte noemde het vanmorgen een ‘rotmaatregel’. ,,Niemand vindt het leuk, maar er speelt echt een groter belang. Dit is nodig om te zorgen dat Nederland niet op slot gaat en dat banen verloren gaan. We willen niet dat met Kerst onnodig banen zijn verdwenen in de bouw. Ik zou mezelf anders niet in de spiegel kunnen aankijken.’’ Rutte hoopt dat we over een paar jaar opnieuw 130 kilometer mogen rijden wanneer er meer elektrische auto's op de weg zijn en het verkeer minder uitstoot. Maar hij benadrukt dat hij dat niet kan beloven.

Wanneer de snelheidsverlaging ingaat, kan het kabinet nog niet zeggen. Er moeten borden langs de weg worden aangepast. ,,Het kan daarom niet overal tegelijkertijd gebeuren’’, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer). Volgens haar gaat de snelheidsverlaging wel binnen enkele maanden overal in. Volgens de ANWB wordt de verlaging ‘een uitdaging’.

MILIEUZONES DEFINITIEF GELIJKGETROKKEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 13-11-2019 06:22

Gemeenten die de dieseluitstoot van verkeer in hun stadkernen willen reguleren kunnen per 1 januari 2020 nog maar kiezen tussen twee soorten milieuzones. Minister Van Veldhoven heeft een versimpeld milieuzonebeleid definitief vastgesteld.

Regels

Tot nu toe ontbrak landelijk beleid over milieuzones, waardoor er in de dertien steden waar nu al een milieuzone van kracht is, verschillende regels gelden voor de diesel personen- en bestelauto’s. In overleg met de autobranche en vervoerders zijn er nu landelijke regels opgesteld die voorzien in twee soorten milieuzone: een “gele zone” waarin dieselauto’s worden geweerd die zijn gebouwd voor 2001, en een strengere “groene zone”, waarin alleen dieselauto’s van na 2006 mogen rijden.

Branche

Evofenedex, de brancheorganisatie van logistieke bedrijven, is blij met de vereenvoudiging. Het nieuwe beleid zorgt volgens hen voor duidelijkheid en eenduidigheid voor handels- en productiebedrijven. Volgens de brancheverenigingen is het voor ondernemers van belang dat de regels werkbaar zijn. De logistiek- en vervoersbranche heeft in het Klimaatakkoord afgesproken dat binnensteden in 2025 geheel emissievrij worden bevoorraad. Daarom moeten gemeenten er voor die tijd voor te waken om geen al te strenge eisen te stellen. ‘Het instellen van een aanvullende milieuzone in de tussentijd brengt extra investeringen voor ondernemers met zich mee. Dat geld kan door een ondernemer dan niet meer worden gestoken in de transitie naar daadwerkelijk schone distributie, waardoor die ontwikkeling wordt vertraagd.’

Buitenland

Er is nog wel een probleem met dieselauto’s met buitenlandse kentekens. De milieuzones maken gebruik van een elektronische signalering, waarbij het kenteken wordt gescand en opgezocht in een database waar het bouwjaar staat. Maar in die database staan alleen Nederlandse kentekens. Met België heeft de minister inmiddels afspraken gemaakt, maar Duitsland weigert, uit privacyoverwegingen, om kentekengegevens van de Duitse auto’s over te dragen. Ook andere landen staan niet te trappelen om kentekengegevens uit te wisselen. De minister hoopt dat hier Europese regels voor komen.

Groen

De steden met een bestaande milieuzone voor personenauto’s, Arnhem, Amsterdam en Utrecht, gaan in de loop van volgend jaar over naar een groene zone. In Rotterdam gaat de nu nog gecombineerde milieuzone van personen- en vrachtverkeer over naar een milieuzone uitsluitend voor vrachtauto’s. Ook steden als Den Haag, Haarlem, Leiden, Maastricht en Nijmegen overwegen in de komende jaren een milieuzone in te stellen.

Wegafsluiting N321 wegens vervangen wegdek

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 22-10-2019 08:40

Wegafsluiting N321 wegens vervangen wegdek

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

De provinciale weg N321 bij Beers is van maandag 28 oktober 2019 (05.00 uur) tot en met maandag 4 november 2019 (05.00 uur) in beide richtingen afgesloten wegens wegwerkzaamheden. Het asfalt en de betonlaag worden vervangen.

Er zijn omleidingsroutes ingesteld. De verwachte vertraging door de werkzaamheden bedraagt 10 tot 30 minuten.

/index.php/2244-burgemeester-spin-in-het-web-bij-integriteitskwesties

/index.php/2242-veel-jeugdzorginstellingen-in-rode-cijfers

RIJKSWATERSTAAT MAAKT INFRA SLIMMER MET AI

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 10-10-2019 05:45

Rijkswaterstaat werkt met start-up SAS aan een slimmere infrastructuur. Tijdens een conferentie over kunstmatige intelligentie in Zaandam, gaf Stijn van Balen, hoofd van RWS Datalab, een aantal voorbeelden van succesvolle AI-toepassingen.

Cool

De gemiddelde leeftijd van de 9000 werknemers bij Rijkswaterstaat is 51. De gemiddelde werknemer van SaS is misschien maar half zo oud. De truc is om samen ideeën te bedenken die echt wat opleveren, zegt Van Balen tijdens zijn presentatie op World Summit AI. Niet 'doen wat je altijd doet, maar dan wat sneller', maar evenmin ideeën uitvoeren die vallen in de categorie 'zou het niet cool zijn als…'. De toepassingen moeten het werk van de ingenieurs van Rijkswaterstaat aanvullen en vergemakkelijken. De betere ideeën worden gematcht aan domeinexperts, die samen met SaS aan het ontwikkelen slaan.

Afleidende billboards

Leiden billboards van modellen in ondergoed langs de snelweg tot meer ongelukken? Rijkswaterstaat heeft tegenwoordig de data in huis om dat te controleren. Bij verkeersinspecties vanuit voertuigen worden veel foto's gemaakt. Dat helpt onder meer om te bepalen welke verkeersborden aan vervanging toe zijn. Maar de foto's geven ook weer waar er billboards langs de weg staan. Gecombineerd met data over ongevallen kan Rijkswaterstaat controleren of de billboards ècht zo afleidend zijn.

Politiedata

In totaal beschikt Rijkswaterstaat over ongeveer dertig databronnen waaruit kan worden geput, van onderhoudsdata tot verkeersdata tot weersvoorspellingen. Eén databron vormen politierapporten over ongevallen. Voorheen voerden medewerkers van Rijkswaterstaat de informatie uit de rapporten handmatig in. Inmiddels is dit proces geautomatiseerd. Op welke plekken is de kans op ongelukken het grootst? Een zelflerend algoritme leert plekken te herkennen waar mogelijk ongelukken zullen gebeuren. Deze kennis wordt ingezet om weginspecteurs sneller op de juiste locatie te krijgen.

Veiligheid rotonde N324 bij Velp heeft prioriteit

CDA CDA Grave 09-10-2019 05:14

Tijdens een extra raadsvergadering op 8 oktober werd de aan te leggen rotonde ter hoogte van Velp (N324) behandeld. De aanleg van de rotonde en de verplaatsing van de Tango stonden op de agenda. Dit onderwerp was in een eerdere vergadering van de agenda gehaald en bovendien had de provincie in een brief aan het college uitgesproken dat de rotonde van de baan zou zijn op het moment dat het voorstel niet zou worden aangenomen. Reden temeer om de extra raadsvergadering te beleggen. Al tijdens de vergadering van de commissie ruimte van 3 september bleek de N324 een gevoelig onderwerp. Niet zozeer de verplaatsing van de Tango, maar juist de toekomstige locatie stond ter discussie. Voor het CDA heeft de veiligheid van de weggebruikers prioriteit. In het pleidooi van raadslid Jochem Jacobs stelde hij dat de rotonde zorgt voor een remmende werking van het autoverkeer en hebben de fietsers middels vluchthavens een veiligere oversteek. “Afgelopen augustus nog was er sprake van een ochtend waarop de verkeerslichten niet werkten. Denk je eens in, schoolgaande kinderen die willen oversteken terwijl er per minuut tientallen auto’s voorbij komen met 80 kilometer per uur. Dat is een scenario waar je toch niet aan wil denken!”, aldus Jacobs. “Toch is het ook belangrijk om waakzaam te blijven. Ook op rotondes kunnen er namelijk verkeersongelukken gebeuren. We pleiten er dan ook voor om vooral ook de veiligheid van overstekende fietsers te blijven monitoren. Veiligheid heeft voor ons prioriteit”. Uiteindelijk werd er unaniem door de gemeenteraad voor het voorstel gestemd en kan de provincie aan de slag met de aanleg van de laatste rotonde op de N324 die de herontwikkeling van deze provinciale weg compleet maakt.

Provincie Noord-Brabant schrijft brief over de consequenties afwijken voorgestelde bestemmingsplanprocedure.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 08-10-2019 09:11

GraverMaat: Op de foto van de plankaart is rechtsboven de benzinepomp geprojecteerd.

De Arnoud van Gelderweg wordt achter de benzinepomp installatie verlegd.

In IBabs is deze brief van de provincie van 3 oktober toegevoegd aan de stukken van vanavond.

Vanavond staat de bestemmingsplanprocedure herinrichting N 324 op de agenda.

Hieronder de brief:

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave Postbus 7

Onderwerp

Bestemmingsplanprocedure herinrichting N324 – rotonde Tolschestraat en Industriestraat te Grave.

Geacht college,

Naar aanleiding van het besluitvormingsproces rondom de vaststelling van het bestemmingsplan Herinrichting N324 – rotonde Tolschestraat en Industriestraat heeft u de provincie gevraagd om aan te geven wat de consequenties zijn van het niet of gedeeltelijk vaststellen van het bestemmingsplan.

Allereerst merken wij op dat wij voorstander zijn van het vaststellen van het bestemmingsplan Herinrichting N324 – rotonde Tolschestraat. De redenen daarvoor zijn divers:

– Er is een uitvoerig proces met de omgeving aan vooraf gegaan;

– Er zijn afspraken gemaakt met die omgeving;

– Er is een zorgvuldig (aanbestedings)proces gevolgd om aanpassingen aan de provinciale weg in het belang van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid mogelijk te maken;

– Er zijn contractuele afspraken gemaakt met de aannemer;

– Uitstel of afstel kost geld (wie draagt dan de kosten?);

– Uitstel of afstel en draagt niet bij aan de doelstellingen van

verkeersveiligheid en bereikbaarheid.

Redenen waarom wij op voorhand onze zorg uitspreken en u verzoeken om alle belanghebbende zaken zorgvuldig te wegen in samenspraak met uw gemeenteraad.

In deze brief gaan wij op uw verzoek in op de volgende scenario’s:

1. Rotonde Tolschestraat vaststellen en geen nieuwe locatie voor Tango.

2. Het gehele bestemmingsplan niet vaststellen.

3. Rotonde Tolschestraat vaststellen en een nieuwe locatie voor Tango aanwijzen.

4. Vaststellen bestemmingsplan in huidige vorm.

Voorafgaand kan worden gemeld dat voor scenario’s 1 t/m 3 geldt:

Arnoud van Gelderweg wordt deels verlegd.

Momenteel ligt een deel van de Arnoud van Gelderweg nog open (een deel van de grond is nog niet in het bezit van de provincie). In deze gevallen wordt het resterende stukje grond niet aangekocht en wordt de weg gerealiseerd op de grond in eigendom van de provincie/gemeente. Waarschijnlijk moeten er dan ter plaatse kabels en leidingen opnieuw worden verlegd.

Overigens wordt in de tussentijd een tijdelijke doorgaande route gecreëerd voor de fietsers, zodat zij niet langer hoeven om te fietsen via de Koninginnedijk.

Uitwerking scenario’s

1. Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en geen nieuwe locatie Tango

2. Het gehele bestemmingsplan niet vaststellen.

Effect van deels vaststellen van het bestemmingsplan is hetzelfde als het effect van het niet vaststellen van dit bestemmingsplan. Op basis van een kosten- /batenanalyse zal in dat geval worden besloten de rotonde niet aan te leggen én wordt de Tango niet verplaatst naar de Industriestraat.

Bij deze scenario’s treedt het volgende op:

Wordt niet voldaan aan een duurzaam veilige inrichtin

Wordt de beoogde (kwaliteit)verbetering niet bereikt;

Is verplaatsing van de frituur niet noodzakelijk;

Moeten afspraken worden gemaakt over reeds gemaakte en nog te makenkosten;

Wordt de planning opgeschoven naar 2021.

Ter toelichting:

Er wordt niet voldaan aan een duurzaam veilige inrichting

Uit onderzoek is gebleken dat voor een optimale duurzaam veilige inrichting het aanleggen van een rotonde de beste oplossing biedt. Het aanleggen van de rotonde Tolschestraat betekent dat de huidige locatie Tango aldaar moet worden gesaneerd. Tango werkt hier onder voorwaarden aan mee. Deze voorwaarden zijn dat zij op een andere locatie binnen de gemeente Grave en langs de N324 een nieuw tankstation mogen bouwen.

Wordt er geen invulling gegeven aan deze voorwaarden, dan zijn zij niet voornemens de locatie te saneren. Laatste mogelijkheid is de Tango ter plaatse uit te kopen. Als provincie zijn wij niet voornemens dit te doen, omdat de investering (enkele miljoenen euro’s) niet in verhouding staat tot de voordelen die de ombouw naar een rotonde met zich meebrengt.

In dit geval zal op de kruising grootschalig onderhoud plaatsvinden (vervanging asfalt en aanpassing/ optimalisatie fietspaden) met een (gedeeltelijke) vernieuwing van de VRI. Hiermee wordt niet volledig voldaan aan het duurzaam veilig profiel. Op een paar plekken is onvoldoende ruimte om bijvoorbeeld fietsers af te schermen van de hoofdrijbaan.

De beoogde (kwaliteits)verbetering wordt niet bereikt

Onderzoek heeft uitgewezen dat het kruispunt in de huidige vorm de (toekomstige) capaciteitsuitbreiding van de weg niet aan kan. Daarnaast wordt op dit moment het huidige kruispunt als onveilig ervaren (rood licht negatie) door langzaam verkeer. Door geen rotonde ter plaatse te realiseren worden de knelpunten niet opgelost.

Daarnaast zal ook geen invulling worden gegeven aan een aantal gemaakte afspraken met de omgeving, namelijk:

De herinrichting van het parkeerterrein van zorgresidentie Mariëndaal;

Geluidsschermen ter hoogte van Motel Koolen.

De verplaatsing van de frituur is niet noodzakelijk.

Er is reeds een beëindigingsovereenkomst gesloten met de eigenaar van de frituur (Tolschestraat). Zij moeten 31 oktober aanstaande de grond vrij van gebouwen opleveren. Het liefst willen zij de frituur ter plaatse voortzetten. In afwachting van het besluit van de gemeenteraad stellen zij het definitief afbreken van de frituur nu uit. Echter zijn er reeds stappen gezet om de locatie ter plaatste te beëindigen (afscheid genomen van klanten en aanbouw is reeds afgebroken).

Er moeten afspraken worden gemaakt over reeds gemaakte en nog te maken kosten.

Op basis van het vorige bestemmingsplan zijn reeds een aantal voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, namelijk het bouwrijp maken van de locatie Industriestraat (inclusief verleggen van kabels en leidingen).

Op verzoek van de gemeente is op deze locatie ook een infiltratieriool aangelegd als maatregel om te voldoen aan de waterbergingseis bij een toename van verhard oppervlak.

Wanneer niet wordt ingestemd met het bestemmingsplan moeten aanvullende afspraken met de gemeente worden gemaakt over de financiering van al deze werkzaamheden.

Wordt de planning opgeschoven naar 2021.

Er zal een nieuwe technische voorbereiding worden gestart voor de kruising Tolschestraat en Industriestraat. Uitvoering in 2020 is niet zeker, mogelijk wordt het 2021. Mede door een aantal onzekerheden kan hier nog geen uitsluitsel over worden gegeven, namelijk het verleggen van kabels en leidingen en de levertijden van VRI’s.

3. Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en een nieuwe locatie Tango aanwijzen.

Het gevolg van dit scenario is dat daardoor:

De rotonde wordt gerealiseerd en de (ruimtelijke) kwaliteitsverbetering is bereikt.

Er een nieuwe ruimtelijke procedure noodzakelijk is.

De kosten voor dit scenario aanzienlijk hoger zijn.

• De uitvoering met ongeveer 3 jaar wordt uitgesteld

De rotonde wordt gerealiseerd en de (ruimtelijke) kwaliteitsverbetering wordt bereikt.

De weg wordt volledig duurzaam veilig ingericht en afspraken met de omgeving over (kwaliteit)verbetering worden nagekomen.

Er een nieuwe ruimtelijke procedure noodzakelijk is.

Er zal een nieuwe locatiestudie voor de Tango moeten plaatsvinden samen met de belanghebbenden (Tango, eigenaar ondergrond van Tango en de gemeente). Als een nieuwe locatie gevonden wordt, zal een nieuwe ruimtelijke procedure worden doorlopen met de daar bijhorende onderzoeken (natuur, bodem, water, externe veiligheid, geluid etc.) en wettelijke procedures.

De kosten voor dit scenario aanzienlijk hoger zijn

Zoals hierboven reeds vermeld zijn er op basis van het oude bestemmingsplan reeds voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd op de locatie industriestraat (infiltratieriool, verleggen van kabels en leiding en bouwrijp maken locatie). Daarnaast dienen er extra kosten te worden gemaakt voor:

 Nieuwe locatieonderzoeken;

 Verleggen van kabels en leidingen nieuwe locatie;

 Grondverwerving nieuwe locatie;

Over bovenstaande kosten en planschade moeten nieuwe afspraken worden gemaakt met de gemeente.

 De uitvoering met ongeveer 3 jaar wordt uitgesteld.

Er dient een nieuwe ruimtelijke procedure te worden doorlopen. Hierbij moet rekening gehouden worden met een doorlooptijd van minimaal 2 jaar. Daarna zal de aannemer pas een planning kunnen maken voor de werkzaamheden. Echter, de vraag is of de huidige aannemer het werk wel kan en mag uitvoeren in het kader van de aanbestedingswet. Dit zal opnieuw getoetst moeten worden. Een nieuwe aanbesteding met hoge kosten is niet uitgesloten. Mocht de aannemer het werk wel mogen uitvoeren dan dienen er afspraken te worden gemaakt over onder meer vertragingskosten.

4. Vaststellen in de huidige vorm

In dit scenario zijn er, ondanks de huidige vertraging, geen gevolgen voor gemaakte afspraken en planning, waardoor wij eind 2020 een veilige inrichting van de N324 door Grave kunnen opleveren.

Met de daarbij horende verplaatsing van de Tango naar de Industriestraat.

Conform afspraken in het bestemmingsplan is er een verplichting om het tankstation ter plaatse landschappelijk in te passen.

Op dit moment is sprake van een goede samenwerking tussen gemeente, provincie en aannemer.

Dit biedt kansen tot een voortvarende aanpak en het nakomen van alle gemaakte, ook contractuele, afspraken.

Daarom doen wij een dringende beroep op u om op korte termijn duidelijkheid te verschaffen over het bestemmingsplan Herinrichting N324 – rotonde Tolschestraat en Industriestraat.

Conform het contract moet de aannemer uiterlijk 1 december 2019 uitsluitsel hebben over de werkzaamheden die moeten worden verricht.

Hebben zij dit niet dan moeten de kosten worden vergoed die tot op heden zijn gemaakt voor deze fase.

Daarnaast heeft BAM na deze datum recht op herreking van prijzen, de verrekening van uitloopkosten en daarnaast nog aanvullende eisen te stellen.

Deze extra kosten zijn wij niet voornemens te gaan maken.

Wij hopen erop dat deze uiteenzetting van consequenties u helpt om te komen tot een besluit dat recht doet aan onze doelstelling om de weg opnieuw in te richten voor betere doorstroming, veiligheid en leefbaarheid op en naast de N324.

Komt er een doorstart van frituur Koolen?

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 07-10-2019 07:03

GraverMaat: Op dinsdagavond 8 oktober vergadert de Graafse gemeenteraad in een extra vergadering over het aanpassen van bestemmingsplannen die het mogelijk moeten maken dat de penzinepomp van Tango verplaatst kan worden naar het Wisseveld en de Velpse rotonde gerealiseerd kan worden.

Op 16 september werd dit onderwerp van de raadsagenda gehaald.

Na bestudering van de onderliggende stukken op iBabs lijkt me de kans groter geworden dat de verplaatsing van Tango niet doorgaat.

Vanmorgen van 9 tot 11 uur ben ik bezig geweest om de gemeentelijke informatie op onze website te zetten.  Ik vind het belangrijk dat iedereen op de hoogte is van wat er speelt en er is summier melding gemaakt van de ingrijpende verplaatsing van Tango en de gevolgen daarvan. Iedere keer als ik naar Catharinahof rijd zie ik dat het werk stilligt. Nu weet ik ook waarom.

Er is een extra stuk toegevoegd over de consequenties uitstel bestemmingsplan N324. Ook zijn er drie zienswijzen ingediend en wordt daar op gereageerd. Beide documenten plaats ik, ter informatie, ook integraal.

Als de verplaatsing niet doorgaat komt er ook geen rotonde in Velp en hoeft de familie Koolen ook het terrein op 31 oktober niet leeg op te leveren.

De Gelderlander schreef onlangs over frituur Koolen o.a. het onderstaande:

Koolen hoopt nog een goede bestemming te vinden voor de friettent. ,,Het gebouwtje zelf is nog prima. Pas in 2007 neergezet. Het is te koop. Voor 15.000 euro heb je een complete cafetaria, inclusief een bijna nieuwe ijsmachine van 10.000 euro. Je kan het gebouwtje in zijn geheel optillen en ergens anders weer neerzetten. Gas water en licht aansluiten en je kunt beginnen.”

En als zich geen koper meldt voor het gebouwtje?

,,Dan haal ik het uit elkaar. Dan is het over en uit.

Op 31 oktober moet het terrein hier leeg worden opgeleverd worden, maar dan ben ik hier al lang en breed weg.”

Stand van zaken bestemmingsplan N324 (Tolschestraat/ verplaatsing Tango)

1. Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en geen nieuwe locatie Tango.

2. Het gehele bestemmingsplan niet vaststellen.

3. Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en een nieuwe locatie Tango aanwijzen.

1. Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en niet nieuwe locatie Tango

2. Het gehele bestemmingsplan niet vaststellen.

Effect van deels vaststellen bestemmingsplan is hetzelfde als het effect van het niet vaststellen van dit bestemmingsplan. Vanwege kosten-/batenanalyse zal de rotonde niet worden aangelegd én wordt het tankstation niet verplaatst naar de Industriestraat.

Gevolgen afspraken Tango/ Hendriks (eigenaar ondergrond bestaande en nieuwe locatie Tango).

Gemaakte afspraken zijn onder voorbehoud van een definitief bestemmingsplan.

Voor het aanleggen van de rotonde Tolschestraat, moet de huidige locatie Tango aldaar worden gesaneerd. Zij hebben eerder aangegeven onder voorwaarden hieraan mee te werken. Deze

voorwaarde is dat zij op een andere locatie binnen de gemeente en langs de N324 een nieuw tankstation mogen bouwen.

Wordt er geen invulling gegeven aan deze voorwaarden, dan zijn zij niet voornemens de locatie te saneren. Laatste mogelijkheid is dan de Tango ter plaatse uit te kopen. De provincie gaat dit niet

doen, omdat de investering (enkele miljoenen euro’s) niet in verhouding staat tot de voordelen die de ombouw naar een rotonde met zich meebrengt.

Gevolgen afspraken met gemeente.

Ter plaatse van de Tolschestraat zal geen rotonde worden gerealiseerd, door aanwezigheid van de Tango is er te weinig ruimte beschikbaar. Op het kruispunt zal dan grootschalig onderhoud

plaatsvinden (vervanging asfalt en aanpassing/ optimalisatie fietspaden) met een (gedeeltelijke) vernieuwing van de VRI.

Momenteel ligt een deel van de Arnoud van Gelderweg nog open (een deel van de grond is nog niet in het bezit van de provincie). In deze situatie gaan we het resterende stukje grond niet aankopen en gaan we de weg realiseren op de grond in eigendom van de provincie/gemeente.

Overigens gaan we in de tussentijd wel een tijdelijke doorgaande route creëren voor de fietsers, zodat zij niet langer hoeven om te fietsen via de Koninginnedijk.

Het niet aanleggen van een rotonde zorgt niet voor een verbetering van de doorstroming op de N324 en ook niet voor een verkeersveiliger situatie voor met name langzaam verkeer. Daarnaast

leidt het ook tot een verslechtering van de ruimtelijke kwaliteit (zie omgeving).

Onderzoek heeft uitgewezen dat het kruispunt in de huidige vorm de (toekomstige) capaciteitsuitbreiding van de weg niet aan kan.

Daarnaast wordt op dit moment het huidige kruispunt als onveilig ervaren (rood licht negatie) door langzaam verkeer.

Gevolgen afspraken met aannemer.

Conform contract moeten wij de aannemer (BAM) uiterlijk 1 december 2019 uitsluitsel geven over

de werkzaamheden die zij moeten verrichten. Hebben zij dit niet, dan:

Krijgt BAM kosten betaald die tot op heden zijn gemaakt voor deze fase;

Indien er toch aanpassingen of vervolgens een rotonde gerealiseerd dient te worden is opdrachtgever binnen 2 jaar verplicht BAM opdracht te verlenen. BAM heeft recht op

herrekening van prijzen, uitloopkosten te verrekenen en aanvullende eisen te stellen.

Gevolgen voor financiën.

De locatie voor Tango ligt al bouwrijp klaar.

Op verzoek van de gemeente, is op de locatie Industriestraat een infiltratieriool aangelegd als maatregel om te voldoen aan de waterbergingseis bij een toename van verhard oppervlak.

Niet geheel duidelijk: maar mogelijk liggen reeds verlegde kabels en leidingen deels op een mogelijk toekomstig tracé van de Arnoud van Gelderweg. Kans is dus dat deze kabels en

leidingen wederom verlegd moeten worden.

De eigenaar van de frituur in Velp heeft de eerste stappen al gezet om zijn frituur ter plaatse te beëindigen. Bij onzekerheid over doorgang rotonde willen ze de mogelijkheid open houden om toch de frituur ter plaatse te handhaven. Hiervoor moeten zij kosten maken.

Met de gemeente moeten afspraken worden gemaakt over deze gemaakte en extra te maken kosten.

Gevolgen voor omgeving.

In de aanloop van het bestemmingsplan zijn er afspraken gemaakt met de omliggende bedrijven om de ruimtelijke kwaliteit verder te verbeteren. Deze gaan dan niet door.

Onder andere:

De herinrichting van het parkeerterrein van zorgresidentie Mariëndaal;

Geluidsschermen ter hoogte van Motel Koolen.

Er zijn afspraken gemaakt met de eigenaar over het beëindigen van de frituur ter plaatse. Zij moet 31 oktober aanstaande de grond vrij van gebouwen en kaal opleveren. Dit is voor hun

een emotionele keuze die zij liever niet hadden gemaakt. Een van de redenen is dat er meerder potentiele kopers zijn voor deze frituur. Inmiddels hebben zij in augustus een afscheid gehad met trouwe klanten. Mocht de rotonde er niet komen, dan willen zij de frituur ter plaatse behouden. Wij hebben hen nu geadviseerd de frituur niet af te breken. Echter hebben zij inmiddels wel kosten gemaakt (de aanbouw is reeds afgebroken en in afwachting van definitieve besluitvorming moeten zij nu gas/water/licht, verzekering en huur blijven

Imagoschade.

Gevolgen voor planning.

Doordat de Tango niet wordt uitgekocht en wij dus geen rotonde gaan aanleggen, moet een nieuwe technische voorbereiding worden gedaan voor de kruising Tolschestraat en Industriestraat. Hierdoor blijft de huidige situatie langer gehandhaafd. Het is nog onduidelijk hoe lang hiervoor nodig is. Uitvoering in 2020 is nog niet zeker, mogelijk wordt het 2021.

Daarnaast nog een aantal onzekerheden in de planning:

Verleggen van kabels en leidingen;

Levertijden VRI’s en deze aan te laten sluiten op de overige VRI’s.

Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en een nieuwe locatie Tango aanwijzen.

Gevolgen afspraken Tango/eigenaar ondergrond bestaande en nieuwe locatie Tango).

Gemaakte afspraken zijn allen onder voorbehoud van een definitief bestemmingsplan.

Er zullen opnieuw afspraken gemaakt moeten worden. Het proces moet weer vanaf het begin worden opgestart (zoeken andere geschikte locatie).

Gevolgen afspraken met gemeente.

Er zullen opnieuw afspraken gemaakt moeten worden over:

Nieuwe locatie, zie hierboven. Met als gevolg:

Nieuwe onderzoeken (bodem, grondwater, externe veiligheid, geluid etc.)

Nieuwe bestemmingsplanprocedure.

Planschade.

Momenteel ligt een deel van de Arnoud van Gelderweg nog open (een deel van de grond is nog niet in het bezit van de provincie). In deze situatie gaan we het resterende stukje grond niet aankopen en gaan we de weg realiseren op de grond in eigendom van de provincie/gemeente.

Besluit hierover volgt na behandeling van het bestemmingsplan in de gemeenteraad. Overigens gaan we in de tussentijd wel een tijdelijke doorgaande route creëren voor de fietsers, zodat zij niet langer hoeven om te fietsen via de Koninginnedijk.

Gevolgen afspraken met aannemer.

Conform contract moeten wij de aannemer (BAM) uiterlijk 1 december 2019 uitsluitsel geven over de werkzaamheden die zij moeten verrichten.

Hebben zij dit niet, dan:

Krijgt BAM kosten betaald die tot op heden zijn gemaakt voor deze fase;

Indien er toch aanpassingen of vervolgens een rotonde gerealiseerd dient te worden is opdrachtgever binnen 2 jaar verplicht BAM opdracht te verlenen.

BAM heeft recht op herrekening van prijzen, uitloopkosten te verrekenen en aanvullende eisen te stellen.

Gevolgen voor financiën.

De locatie voor Tango ligt al bouwrijp klaar.

Op verzoek van de gemeente, is op de locatie Industriestraat een infiltratieriool aangelegd als maatregel om te voldoen aan de waterbergingseis bij een toename van verhard oppervlak.

Niet geheel duidelijk: maar mogelijk liggen reeds verlegde kabels en leidingen deels op een mogelijk toekomstig tracé van de Arnoud van Gelderweg. Kans is dus dat deze kabels en leidingen wederom verlegd moeten worden.

Nieuwe onderzoeken op de nog te vinden nieuwe locatie.

Onderhandelingen met eigenaar nog te vinden locatie, Tango en de eigenaar van het huidige perceel van het tankstation over grondverwerving moeten gestart worden.

Nieuwe locatie dient bouwrijp gemaakt te worden.

Met de gemeente moeten afspraken worden gemaakt over de gemaakte en extra te maken kosten.

Gevolgen voor omgeving.

Afspraken met de omgeving worden nagekomen.

Gevolgen voor planning.

Er dient een nieuwe ruimtelijke procedure te worden doorlopen. Hierbij moeten we rekeninghouden met een doorlooptijd van minimaal 1,5 jaar.

Nota zienswijzen en wijzigingen.

Bestemmingsplan ‘Herinrichting N324 – rotondes Tolschestraat en Industriestraat’.

Nota zienswijzen en wijzigingen.

Het ontwerpbestemmingsplan ‘Herinrichting N324 – rotondes Tolschestraat en Industriestraat’ ende bijbehorende stukken hebben van 12 juni 2019 tot en met 23 juli 2019 ter inzage gelegen.

Tijdens deze termijn van terinzagelegging zijn er 3 zienswijzen kenbaar gemaakt. In deze nota treft u aan:

Van de volgende personen/bedrijven/instanties is een zienswijze ontvangen:

A.[GEANONIMISEERD]

B. GBB Grond- en Bouw Bureau BV, Postbus 109, 3925 ZJ Scherpenzeel

C. Goudzwaard Advies (namens Hajedeem B.V.), Lentepark 50, 2151 EV Nieuw-Vennep

A.[GEANONIMISEERD]

Datum: 20 juni 2019 (datum registratie brief 20 juni 2019)

Beknopte weergave inhoud:

1. Het verplaatsen van het Tango tankstation naar een locatie binnen 400 meter van het tankstation van de indieners van de zienswijze zal van invloed zijn op de omzet en kan resulteren in sluiting van hun

tankstation. Gevolg is het verlies van vijf arbeidsplaatsen, verminderde tankservice voor klanten en het pensioen van de indiener van de zienswijze wordt teniet gedaan. Tussen bemande en onbemande tankstations bestaat een oneerlijk speelveld. Op geen enkele wijze wordt service verleend, dit maakt het sociale leven schraler.

2. Het aanleggen van een rotonde op de huidige plaats van het Tango tankstation is niet noodzakelijk. Er zijn al lange tijd geen ongelukken en de huidige verkeerlichtinstallatie biedt voldoende veiligheid voor het verkeer. Uit literatuur blijkt dat verkeerslichten voor de zwakkere verkeersdeelnemer een grotere veiligheid bieden dan een rotonde. Daarbij speelt ook dat er veel recreatiefietsers door Velp komen vanhet natuurgebied Keent.

3. De uitgevoerde locatiestudie bevat een magere motivatie voor de afwijzing van locatie 1 en 2. Bij de eerste bekendmaking van de plannen van de reconstructie van de N324 was er sprake van dat er in de buurt van de huidige locatie van Tango een nieuwe plek werd gezocht. Pas bij de voorlichting over de werkzaamheden aan het wegvak Grave werd duidelijk dat de Industriestraat als locatie was gekozen.

4. Bij de presentatie door GBB van bouwplannen voor woningen op de Industriestraat is nooit sprake geweest van een tankstation. Verplaatsing van de Tango naar de nieuwe locatie is een slechte zaak

vanwege geluidsoverlast van o.a. slaande deuren, draaiende pompen en rumoer veroorzakende bestuurders en passagiers.

Afweging gemeente:

1. Op grond van de Europese Dienstenrichtlijn en de daaruit voortvloeiende jurisprudentie mag niet gestuurd worden op economische belangen (concurrentieoverwegingen), maar louter op ruimtelijke overwegingen. Daarbij moet beoordeeld worden of een nieuw bestemmingsplan zodanige leegstandseffecten tot gevolg heeft dat dit tot een uit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening

onaanvaardbare situatie zal kunnen leiden. Het enkele feit dat de voorziene ontwikkeling kan leiden tot beëindiging van de eigen bedrijfsactiviteiten ter plaatse en daardoor tot leegstand van het in gebruik zijnde bedrijfsgebouw, is op zichzelf onvoldoende om te concluderen dat zich relevante leegstand zal voordoen. Beoordeeld is of in de voorliggende situatie zich bijzondere omstandigheden voordoen, waardoor toch sprake zou kunnen zijn van relevante leegstand. De indiener van de zienswijze heeft hierover zelf geen argumenten, anders dan het niet-ruimtelijke argument over de verschraling van het sociale leven, aangedragen.

Uit de feitelijke situatie ter plaatse blijkt niet dat het bedrijfsgebouw dermate bijzondere bouwkundige dan wel locatie-specifieke eigenschappen heeft, dat andersoortig gebruik – al dan niet door

transformatie – niet of onder zeer bezwarende omstandigheden tot de mogelijkheden behoort. Ook in de omgeving zijn geen ontwikkelingen voorzien die tot relevante leegstand kunnen leiden.

Voor de gemeente zijn er daardoor geen argumenten om alsnog over te gaan tot het stellen van ruimtelijke beperkingen ten aanzien van locaties van tankstations.

2. De provincie is voornemens om het huidige kruispunt bij de Tolschestraat te vervangen voor een enkelstrooksrotonde omdat dit nodig is voor de (toekomstige) capaciteitsuitbreiding van de weg en de verkeersveiligheid vergroot. De rotonde levert een verbeterde doorstroming van al het gemotoriseerde verkeer en een veilige oversteek voor fietsers door de verlaging van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer.

De huidige onveilige beleving van het kruispunt door de angst voor rood licht negatie, wordt door de rotonde weggenomen.

Een verbeterde VRI-kruising heeft op deze locatie door de benodigde opstelvakken een te groot ruimtelijk impact en is een veel duurdere oplossing.

Daarnaast nemen de wachttijden en wachtrijen juist toe bij een verbeterde VRI-kruising, wat vanuit het oogpunt van

verkeersafwikkeling en de daarmee samenhangende mate van verkeersonveiligheid niet acceptabel is.

Uit de zienswijze wordt niet duidelijk waarom de locatiestudie onvoldoende zou zijn. In de studie zijn de locaties onder andere vergeleken qua beleid, fysieke ligging en relatie met andere ontwikkelingen in de omgeving. De gemeente is van oordeel dat hiermee een zorgvuldige locatieafweging heeft

In de plantoelichting is naast de bestaande woningen in de omgeving van de nieuwe locatie voor het tankstation, ook gekeken naar de effecten op de beleidsmatig voorziene woningen.

Daarbij is ingegaan op de geluidseffecten van het nieuwe tankstation.

Conclusie is dat niet voldaan wordt aan de richtwaarde, maar dat de berekende waarden wel voldoen aan de gemeentelijke kaders om hogere grenswaarden te kunnen verlenen.

Conclusie:

Het bestemmingsplan wordt niet aangepast naar aanleiding van de ingediende zienswijze.

B. GBB Grond- en Bouw Bureau BV

Datum: 23 juni 2019 (datum registratie brief 25 juni 2019)

Beknopte weergave inhoud:

1. GBB maakt op grond van de te verwachten geluidsbelasting op de geprojecteerde nieuwbouw bezwaar tegen de vaststelling van dit bestemmingsplan, tenzij de gemeente verklaart dat zij zal

meewerken aan het vaststellen van een hogere waarde waardoor de geprojecteerde nieuwbouw wel mogelijk is.

2. Er zijn geen harde waarborgen opgenomen om de beeldkwaliteit van de entree van de wijk (die het tankstation wordt) zo aantrekkelijk mogelijk te maken. In de regels ontbreekt nog steeds de

verplichting om een beeldkwaliteitsplan op te stellen. Daarnaast wordt wel ruimte gereserveerd voor een landschappelijke inpassing, maar wordt dit niet correct vertaald in specifieke regels in het

bestemmingsplan. De noodzakelijke landschappelijke inpassing dient de bestemming Natuur of Groen te krijgen, geborgd via een voorwaardelijke verplichting waarbij verwezen wordt naar een

Afweging gemeente:

1. De gemeente Grave hanteert een beleidsregel voor het verlenen van hogere grenswaarden. Het uitgevoerde akoestische onderzoek voldoet aan de daarin gestelde voorwaarden en maximale

ontheffingswaarden. Indien de woningen worden uitgevoerd conform de uitgangspunten van het akoestisch onderzoek, dan zal de gemeente de benodigde hogere grenswaarden verlenen.

2. Via een bestemmingsplan worden de regels geborgd voor zover het een goede ruimtelijke ordening betreft. Mede naar aanleiding van de zienswijze zijn de regels rondom de borging van de

landschappelijke inpassing nader uitgewerkt.

Bij zowel de bestemming ‘Bedrijf – Verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg’ als ‘Verkeer’ is een voorwaardelijke verplichting opgenomen, waarmee de realisatie en instandhouding van de in de bijlagen opgenomen landschappelijke inpassing wordt gewaarborgd.

Het toekennen van een bestemming Groen of Natuur heeft geen

meerwaarde ten opzichte van de borging via een voorwaardelijke verplichting.

Beeldkwaliteit voor zover het buiten een goede ruimtelijke ordening valt, wordt geborgd via de welstand. In de welstandsnota is hiervoor aan de locatie de bij de beoogde ontwikkeling passende

categorie ‘Bedrijventerrein’ toegekend.

Conclusie:

Het bestemmingsplan wordt wel aangepast naar aanleiding van de ingediende zienswijze:

Verbeelding:

Verwijderen van de aanduiding ‘overige zone – landschappelijke inpassing’ (de landschappelijke inpassing wordt geregeld via regels bij de bestemmingen voor het tankstation en de naastgelegen

Regels:

Verwijderen van artikel 10.3 Overige zone – landschappelijke inpassing en toevoegen van artikelen ‘voorwaardelijke verplichting’ in de bestemmingen ‘Bedrijf – Verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg’ en ‘Verkeer’ (onder de specifieke gebruiksregels in artikel 3.3 en 5.3).

Toevoegen van een inrichtingstekening als bijlage bij de regels i.v.m. borging van de landschappelijke inpassing..

C. Goudzwaard Advies, namens Hajedeem B.V.

Datum: 23 juni 2019 (datum registratie brief 25 juni 2019)Registratienummer: D/19/149271

Beknopte weergave inhoud:

1. De indiener van de zienswijze maakt op grond van de te verwachten geluidsbelasting op de geprojecteerde nieuwbouw bezwaar tegen de vaststelling van dit bestemmingsplan, tenzij de

gemeente verklaart dat zij zal meewerken aan het vaststellen van een hogere waarde waardoor de geprojecteerde nieuwbouw wel mogelijk is.

2. De wijze waarop getracht wordt om te voorkomen dat de geprojecteerde nieuwbouw geuroverlast zal ervaren, is onvoldoende. Voorstel is om aan de westzijde van het bestemmingsvlak voor het

tankstation een beperkte zone op te nemen waarin geurbronnen zich mogen bevinden, zodat voldaan wordt aan de afstandseis van 30 meter ten opzichte van de voorgevels van de geprojecteerde nieuwbouw.

3. Er zijn geen harde waarborgen opgenomen om de beeldkwaliteit van de entree van de wijk (die het tankstation wordt) zo aantrekkelijk mogelijk te maken. In de regels ontbreekt nog steeds de

verplichting om een beeldkwaliteitsplan op te stellen. Daarnaast wordt wel ruimte gereserveerd voor een landschappelijke inpassing, maar wordt dit niet correct vertaald in specifieke regels in het bestemmingsplan. De noodzakelijke landschappelijke inpassing dient de bestemming Natuur of Groen te krijgen, geborgd via een voorwaardelijke verplichting waarbij verwezen wordt naar een

Afweging gemeente:

1. De gemeente Grave hanteert een beleidsregel voor het verlenen van hogere grenswaarden. Het uitgevoerde akoestische onderzoek voldoet aan de daarin gestelde voorwaarden en maximale

ontheffingswaarden. Indien de woningen worden uitgevoerd conform de uitgangspunten van het akoestisch onderzoek, dan zal de gemeente de benodigde hogere grenswaarden verlenen.

2. Naar aanleiding van de zienswijze is in het bestemmingsplan een zone van 30 meter opgenomen waarbinnen de vestiging van (stationair) geurbronnen niet is toegestaan.

3. Via een bestemmingsplan worden de regels geborgd voor zover het een goede ruimtelijke ordening betreft. Mede naar aanleiding van de zienswijze zijn de regels rondom de borging van de

landschappelijke inpassing nader uitgewerkt.

Bij zowel de bestemming ‘Bedrijf – Verkooppunt

motorbrandstoffen zonder lpg’ als ‘Verkeer’ is een voorwaardelijke verplichting opgenomen, waarmee de realisatie en instandhouding van de in de bijlagen opgenomen landschappelijke inpassing wordt

gewaarborgd. Het toekennen van een bestemming Groen of Natuur heeft geen meerwaarde ten opzichte van de borging via een voorwaardelijke verplichting.

Beeldkwaliteit voor zover het buiten een goede ruimtelijke ordening valt, wordt geborgd via de welstand. In de welstandsnota is hiervoor aan de locatie de bij de beoogde ontwikkeling passende

categorie ‘Bedrijventerrein’ toegekend.

Conclusie:

Het bestemmingsplan wordt wel aangepast naar aanleiding van de ingediende zienswijze:

Verwijderen van de aanduiding ‘overige zone – landschappelijke inpassing’ (de landschappelijke inpassing wordt geregeld via regels bij de bestemmingen voor het tankstation en de naastgelegen weg).

Toevoegen van de aanduiding “overige zone – geurzone” om de vestiging van (stationaire) geurbronnen binnen 30 meter van de toekomstige woningen op Wisseveld uit te sluiten.

Regels:

Verwijderen van artikel 10.3 Overige zone – landschappelijke inpassing en toevoegen van artikelen ‘voorwaardelijke verplichting’ in de bestemmingen ‘Bedrijf – Verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg’ en ‘Verkeer’ (onder de specifieke gebruiksregels in artikel 3.3 en 5.3)

Toevoegen van een inrichtingstekening als bijlage bij de regels i.v.m. borging van de landschappelijke inpassing.

Toevoegen van artikel 10.3 Overige zone – geurzone met bijbehorende begripsbepaling 1.33 (stationaire) geurbronnen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.