Nieuws van GroenLinks in Haarlem inzichtelijk

15 documenten

Parkeerbeleid gemeente en regulering bij Entree | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 04-07-2020 00:00

Op 18 juni bespreekt de commissie Beheer het voorstel van het college om in de nieuwe wijk Entree oftewel Vijverpark reguleren van parkeren in te voeren. Omdat we het enige tijd geleden heel regelmatig over parkeren hadden, maar de laatste tijd veel minder, een kleine uitleg over dit beleid, geconcentreerd in de wijk Vijverpark.

Het voorstel van het college is dat net als in en rond het centrum het parkeren voor bewoners aan een vergunning wordt onderworpen. Doel daarvan is dat er parkeerruimte is voor bewoners met een vergunning en dat anderen, die niet in de wijk wonen en daar niet op bezoek zijn, niet in de wijk parkeren dan wel daarvoor betalen. Zo blijft er voor bewoners een plaats om hun auto te parkeren. Voor de vergunning moet wel betaald worden. Maar het voorstel is dat, net als in de zogenaamde C-wijken (de wijken rond het centrum), voor de eerste auto een beperkt bedrag wordt gevraagd (rond € 100,-- per jaar), een tweede auto kost meer (rond € 400,-- per jaar).

GroenLinks Haarlem ondersteunt dit beleid in deze wijk. De wijk is pas voor een klein deel  gebouwd en als we nu vastleggen dat een vergunning gevraagd moet worden om een auto op straat te mogen zetten, weten de mensen die daar nog komen wonen, tevoren dat dat zo is en kunnen zij tijdig een vergunning aanvragen of beslissen dat zij geen auto nodig hebben en de auto niet meenemen naar Haarlem. De wijk ligt naast de Schipholweg, op de hoek is de bushalte en de stad is per bus of fiets snel en eenvoudig te bereiken. Het zou dus het mooist zijn als mensen beslissen dat zij geen auto nodig hebben. Mocht dat (nog) niet zo zijn, dan proberen we in elk geval het hebben van meer dan één auto te ontmoedigen.

Reguleren van parkeren wordt steeds meer nodig, omdat de stad voller wordt. En dat komt door de  vele ontwikkellokaties voor nieuwe woningen, die we aan het bouwen zijn. GLH is blij dat we woningen kunnen bouwen en daarmee de grote woningnood kunnen terugdringen. Maar dat betekent wel dat we moeten proberen het aantal auto’s in de stad te beperken. Reguleren in nieuwbouwwijken is één van de maatregelen, naast bijv. het nog verder verbeteren van het OV, het stimuleren van deelauto’s en het stimuleren van fietsmobiliteit.

Sacha Schneiders

Steeds meer 30 km wegen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 04-07-2020 00:00

Op 11 en 18 juni zijn in de commissie Beheer diverse groot-onderhoudprojecten van wegen in Haarlem, in diverse fasen van besluitvorming, besproken. Ditmaal betrof het de Jan Gerritzlaan-Willem Klooslaan, Professor Eijkmanlaan en Zuid Schalkwijkerweg. Telkens doet GLH het verzoek de snelheid te beperken tot 30 km. In de doorgaande fietsroute vragen we rood asfalt voor de fiets en in het midden klinkers om de automobilisten te bewegen rustig te rijden. Soms gaat dat eenvoudig, soms is er het een en ander voor nodig het voor elkaar te krijgen, maar tot nu toe lukt het goed. Alleen het Houtplein is een 50 km-weg gebleven, maar daarvan was de reden dat de Provincie anders niet wilde meebetalen aan het groot onderhoud. We gaan door en zorgen ervoor dat langzamerhand de hele stad 30 km gebied wordt.

Sacha Schneiders

 

Gemeentenieuws: in coronatijd meer groen licht voor de fiets | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 13-05-2020 00:00

De gemeente Haarlem heeft de afgelopen weken een groot aantal verkeerslichten anders ingesteld om de wachttijd voor fietsers te verkorten en 'ophopingen' te voorkomen. Omdat er minder autoverkeer is en er meer wordt gefietst, krijgen fietsers vaker groen. Veel verkeerslichten staan nu standaard op groen voor fietsers als er geen verkeer is. De duur van groen licht voor auto’s is verkort zodat fietsers eerder door kunnen.

Ongeveer de helft van de verkeerslichten in Haarlem is nu tijdelijk aangepast.

Veiligheid voorop bij het Houtplein | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-12-2019 00:00

Uitgesproken GroenLinks door Melissa Oosterbroek

Donderdag 12 december was een bespreking over het “Voorlopig Ontwerp Plus van de herinrichting Houtplein, hierin is een duidelijke afweging bij het bestaand groen besproken. GroenLinks heeft haar complimenten uitgesproken voor het stuk. We waren erg blij met de afwegingen. We hebben de wethouder de mogelijkheid van het plaatsen van boombunkers in het herplant-onderzoek meegegeven.

GroenLinks is blij om te horen dat de onderzoeken voor extra fietsparkeerplaatsen in volle gang is. GroenLinks is dus positief over de herontwikkeling en het VO+ van het Houtplein. Het kan altijd beter, Rome is ook niet in een dag gebouwd. Laten we hier mee beginnen. Het plein wordt groener en we krijgen er naar alle waarschijnlijkheid een fietsparkeergarage voor terug. Dus

Groenlinks gaat voor een definitief ontwerp waar de auto de bus niet in de weg zit voor een veilige situatie. Groenlinks gaat voor een definitief ontwerp waar de fiets veilig kan fietsen door de Tempeliersstraat. Groenlinks gaat voor het groenplan zoals omschreven bij het VO+ van het Houtplein, met als kers op de taart een boombunker.

We willen een beter OV in Haarlem en daarom zet onze wethouder de heer Berkhout stappen op het gebied van Haarlems OV vervoer. Dat is wat GroenLinks betreft het gesprek over de mobiliteit in de stad.  

Voor meer informatie over onze beleidstukken met betrekking tot de mobiliteit bekijkt u deze infographic:

 

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2019/12-december/17:00/17-20-uur-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-RB/2019565203-3-Bijlage-2-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-Figuur-1-1.pdf

 

De insprekers hadden ook enkele vragen:

 

Is minder bussen een optie voor het Houtplein?

 

Ja, daar doen we ons best voor, dat is onderdeel van verschillende plannen. Onze organisatie heeft hier verschillende beleidsnota’s voor die we aan het aanpassen zijn.

 

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2019/12-december/17:00/17-20-uur-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-RB/2019565203-3-Bijlage-2-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-Figuur-1-1.pdf

 

 

Willen we stoppen met de dubbeldekkers?

 

Ja liever wel, maar ze zijn nu al aangekocht en zijn bestaande afspraken waar we rekening mee moeten houden. We hebben overigens wel afspraken gemaakt waardoor er nu zo min mogelijk dubbeldekkers rijden buiten de spit.

 

Willen we elektrische bussen?

 

Ja graag, en die krijgen we ook in 2021. Dat hebben we al afgesproken met de bus exploitanten.

 

Willen we dat de druk voor buschauffeurs om op tijd te rijden omlaag gaat?

 

Jazeker, we vinden het niet handig om mensen zo strak op tijd te laten rijden. Hierdoor nemen verschillende buschauffeurs te veel risico dat moet worden aangepakt in de afspraken met de bus vervoerders.

 

Voor meer inzichten met betrekking tot het Houtplein leest u hier:

https://haarlem.groenlinks.nl/nieuws/meer-groen-en-auto-luw-houtplein

Pletterijdebat 13 november: Toeristen overspoelen Haarlem | Haarlem

GroenLinks GroenLinks VVD Haarlem 10-11-2019 00:00

Steeds meer toeristen uit de hele wereld bezoeken de Randstad. In Amsterdam weten ze daar alles van. Maar ook in Haarlem klinkt in toenemende mate het geratel van rolkoffers en stroomt de binnenstad steeds voller met bezoekers. Pessimisten vrezen Amsterdamse toestanden. Bloemendaal aan Zee en Zandvoort worden al gepromoot als Amsterdam Beach. Zelfs de gemeente Haarlem gaat vraagtekens zetten bij de toeristenstroom. Willen we dit allemaal wel? En valt het tij nog te keren?  

In twee debatten op 13 en 26 november draagt de Pletterij bij aan de discussie. Het debat 13 november gaat vooral over: wat komt er op ons af en willen we dat wel. De tweede avond 26 november gaat specifieker in op de lusten en lasten van het stijgende toerisme voor Haarlem. De eerste avond komen twee experts met hun visie: Stephen Hodes uit Amsterdam (die sterk gekant is tegen het massatoerisme) en Marjolein Demmers (Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur). De Haarlemse gemeenteraadsleden Moussa Aynan (Jouw Haarlem) en Joris Blokpoel (VVD) gaan met elkaar en het publiek in debat over wat de overheid wel en niet kan regelen. En journalist Peter Bruyn geeft zijn eigen mening in de vorm van een column.

20.00 – 22.00 uur Lange Herenvest 122, 2011 BX Haarlem

Toegang: 3 euro, met WAP-pas gratis, met Haarlem Pas 1,50, onder de 25 jaar 1,50

Groen licht voor nieuwe woningen zonder parkeerplaatsen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks PvdA Haarlem 11-03-2019 00:00

In de raadvergadering van 28 februari heeft een meerderheid van de raad aangegeven geen bedenkingen te hebben tegenover het nieuwbouwplan 'New Harlem'. In dit plan moeten er 60 woningen komen in het middeldure segment. Deze woningen worden extra duurzaam gebouwd.

Zou iedereen vóór moeten zijn toch? Gevoelig ligt het ontbreken van parkeerplaatsen. Nieuwe bewoners van dit complex kunnen geen parkeervergunning aanvragen (ligt nl. in vergunninggebied) en zijn toegewezen op vier deelauto's die onderdeel uitmaken van het plan. Veel partijen gaan ervanuit dat iedere nieuwe bewoner een auto zal hebben en deze zal gaan parkeren in het vergunningsvrije deel van de wijk achter het complex. GroenLinks begrijpt deze zorg, maar vindt de stelling ook wat achterhaald. Steeds meer jongeren bezitten of gebruiken geen auto. Precies de doelgroep van dit project. Daarbij, als je parkeervoorzieningen gaat bouwen en aanbieden weet je zeker dat er auto's bij gaan komen.

Namens GroenLinks sprak fractievoorzitter Jasper Drost de volgende woorden uit:  

Voorzitter,

GroenLinks gaat een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Ten eerste omdat in het plan veel energie op het dak opgewekt wordt en ten tweede omdat er veel extra woningen in het middeldure huursegment bijkomen.

Uitgangspunt van GroenLinks is dat we stoppen met het ontwerpen van de stad rond de auto. Dus in principe steunt GroenLinks elk plan waarbij die auto een keer niet centraal staat. Want auto faciliteren is autobezit stimuleren. Met een parkeergarage weet je 100% zeker dat je je richt op de autobezitter.

Dit plan stimuleert niet autogebruik dus kan GroenLinks mee instemmen. En daarbij, een deelauto heeft gemiddeld 22 gebruikers, dus tel uit je winst.

De PvdA heeft het net al goed aangegeven. Het is een afweging tussen 60 extra woningen die we kei en keihard nodig hebben of een mogelijke parkeerdrukverhoging die altijd kan optreden aan de rand van niet gereguleerd gebied. GroenLinks kiest het eerste.

Kruising Amerikaweg – Schipholweg & Amerikaweg – Boerhavelaan | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 03-12-2018 00:00

In 2015 is na een verzoek van de vier wijkraden van Schalkwijk een motie aangenomen door de Raad om de kruispunten van de Amerikaweg met de Schipholweg en daaraan gerelateerd de Boerhavelaan naar de Amerikaweg te verbeteren. Deze kruispunten zijn zeer ernstige knelpunten, die zorgen voor  grote verkeerscongestie in de spits. De zorg van de wijkraden betrof de toenemende verkeersdrukte door de bouw van honderden extra woningen in de omgeving, zoals onder meer Vijverpark en entree Oost. Er is vervolgens een onderzoek gedaan waar alle betrokkenen hebben geparticipeerd. Uiteindelijk is er een plan gekomen dat volgens de regio suboptimaal is omdat de beste oplossing zou zijn de Mariatunnel te graven, zoals ook in de structuurvisie openbare ruimte staat.

GroenLinks Haarlem wil natuurlijk geen extra asfalt en wil dat de mensen uit de auto gaan en met de bus of fiets naar hun werk gaan. Wij streven naar een goede busverbinding tussen Schalkwijk en Amsterdam, zodat veel bewoners van Schalkwijk met de bus naar hun werk kunnen.  Nu deze kruispunten echter door de wijkraden, door de regio en door de Provincie werden gezien als ernstig knelpunt heeft GroenLinks toch voor de motie gestemd. Daarbij heeft GroenLinks wel bedongen dat de aandacht voor de verbetering van de kruispunten vooral gericht moest zijn op de veiligheid voor de fietser en de betere doorstroming van het OV.

In het huidige plan is nog geen goede oplossing voor het fietsverkeer opgenomen. GroenLinks is toch met het verlenen van het voorbereidingskrediet akkoord gegaan. Dit krediet is nodig om een voorlopig ontwerp te maken en de participatie van de omwonenden en andere betrokkenen te organiseren. Wij zullen heel kritisch de voorbereiding volgen en het voorlopig ontwerp grondig bestuderen, in elk geval op groenstructuur langs de weg, de plaats van de fiets in het plan en de plaats van het OV. Het enigszins verbreden van de kruising is naar onze mening beter dan de Mariatunnel, waar wij helemaal niet voor zijn en waarvan we erg hopen dat die niet nodig zal zijn.

Sacha Schneiders

Uitbreiding Centrum autoluw | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 03-12-2018 00:00

29 November is de uitbreiding van de autoluwe binnenstad in de Raad behandeld en goedgekeurd. Er komen nu paaltjes op de kruisstraat, net voorbij de Nieuwe Gracht, op de Ridderstraat bij de kruising met de Jansweg, op de Jansstraat voorbij de Donkere Begijnhof en aan de andere kant op de Nassaustraat en de Korte Margarethastraat, beide aan de kant van de Nassaulaan. Daardoor is nog een stukje centrum autoluw. Tot 11 uur mogen auto’s er komen en mogen bedrijven laden en lossen, daarna alleen nog met speciale vergunning. De wethouder heeft bovendien toegezegd dat snor-, bromfietsen en scooters ook niet meer toegestaan zullen worden in het gebied, zoals dat ook binnen de huidige autoluwe zone is. Dat betekent minder lawaai, minder fijnstof, minder CO2 en meer veiligheid in de binnenstad. GroenLinks Haarlem is erg blij met deze uitbreiding maar zal verder strijden voor een nog veel grotere autoluwe binnenstad. Ook in andere wijken dan de binnenstad, waar onder de bewoners behoefte bestaat aan het autoluw maken van de wijk, wil GroenLinks Haarlem bevorderen dat de gemeente de mogelijkheid van het autoluw/autovrij maken onderzoekt. 

Sacha Sneiders

Elektrische deelauto’s komen eraan ! | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 12-11-2018 00:00

Na veel geharrewar lijkt het eindelijk te gaan lukken. De gemeente gaat parkeerplaatsen reserveren en laadpalen plaatsen voor de deelautoprojecten in het ramplaankwartier en de Middenweg.

Het heeft veel voeten in de aarde gehad. Nadat de initiatiefnemers Hanno Lans, Anna Richt Hannema, Richard Hovinga en Andreas Zwager voldoende belangstellenden in de buurt hadden gevonden, die hun (tweede) auto wilden gaan verkopen, als er een deelauto in de wijk zou komen,  werden in samenwerking met Spaarnelanden deelauto’s gekocht en ter beschikking gesteld. Essentieel was alleen nog de parkeerplaats en de laadpaal. De auto moet te vinden zijn en moet opgeladen kunnen worden. Vanwege bezwaar uit de buurt lag dat deel van het project stil. Rondvragen in de commissie en uiteindelijk een voorgenomen motie leidden ertoe dat het college heeft besloten de bezwaar- en beroepsprocedures niet langer af te wachten en de deelautoprojecten met een parkeerplaats en laadpaal te gaan faciliteren. Eind goed al goed.

Het college heeft bovendien toegezegd de komende vier jaar 300 laadpalen te zullen plaatsen. Ook daarmee zal nu voortvarend te werk worden gegaan.

Column Wethouder Sikkema: Duurzaam doen – stedelijke distributie | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 03-11-2018 00:00

Heb je de Green Collection vrachtwagen al gezien? Is het je opgevallen dat er de laatste tijd veel minder vrachtwagens door het centrum rijden om bedrijfsafval op te halen? Met de Green Collection vrachtwagen wordt het bedrijfsafval in de Haarlemse binnenstad gebundeld ingezameld. Niet meer via vier verschillende inzamelaars die hun wagens achter elkaar de stad in en uit rijden, maar via een gebundelde service aan de ondernemers in de stad. Dat scheelt veel rijbewegingen en dus CO2 uitstoot. Dat levert meer leefbaarheid op en dus is het prettiger in het centrum te winkelen, wonen en werken.

Het lijkt zo simpel, maar is een enorme uitdaging als je kijkt naar wettelijke regels en de concurrentiepositie van de afvalverzamelaars. Des te mooier dat we met betrokken partijen hebben gezocht naar wat er wél mogelijk is. Met als resultaat de Green Collection, waar andere gemeenten nieuwsgierig naar kijken hoe het werkt en uitpakt.  

 

Ik krijg wel eens te horen dat niet goed bekend is wat wij allemaal doen op het gebied van duurzaamheid. We hebben hoge doelen, we doen veel, we zijn er nog lang niet, het gaat niet snel genoeg, en de nadruk ligt vaak op dat laatste. Terecht om daar kritisch op te zijn, maar tegelijkertijd mogen we ook best trots zijn op wat we momenteel oppakken en uitproberen om te komen tot die emissievrije uitstoot in 2025. Naast de Green Collection zijn er inmiddels andere Living Labs gestart. Drie voorbeelden:

Nieuw toegangsbeleid voor het voetgangersgebied in de binnenstad – hiermee worden alle huidige vergunningen ingetrokken en opnieuw uitgegeven op basis van nieuwe criteria. Concreet betekent dit dat fossiel verkeer tussen 7 – 11 uur in het voetgangersgebied is toegestaan om afnemers te bevoorraden. Elektrisch vervoer mag ook tussen 11 -12 uur bevoorraden in het voetgangersgebied en tussen 18-20 uur. Eind 2019 in uitvoering; De last mile van de stedelijke distributie verduurzamen – Er ontstaan meerdere uit ondernemers geboren stadsdistributiecentra (hubs) waarvan uit met de fiets of klein elektrisch vervoer de stad in kan worden gereden, ook via het water. Waterstof in Haarlem – de gemeente en Spaarnelanden zijn aangesloten bij Duwaal en eind dit jaar wordt een uitvraag van bedrijven in Noordwest Nederland gedaan voor gebundelde inkoop en beheer van 500 waterstofvrachtwagen. Samen met het ministerie bekijken we welke mogelijkheden er zijn voor een waterstofstation in Haarlem en de subsidiemogelijkheden hierbij.

 

Een dynamisch gebeuren met nieuwe ontwikkelingen!

 

Deze experimenten starten we omdat we samen met onze partners in de stad (verenigd in Centrum Management Groep) getekend hebben voor een emissie-uitstoot-neutrale binnenstad in 2025, wat betreft bestel- en vrachtwagens. Ook willen we dat het aantal voertuigen in 2025 15% minder is dan in 2015. Tekenen voor zo’n ambitie is leuk, een mooi fotomoment ook, maar het gaat om het doen. Daarom zijn we aan het werk gegaan met koplopers en via de living labs.

Wij kunnen deze doelstellingen niet alleen halen. We hebben niet dé oplossing voor de uitdagingen klaar liggen. We doen het met elkaar, met ondernemersverenigingen, wijkraad, vereniging van pandeigenaren, Waarderpolder, vervoerders en verladers en de gemeente. Deze partners zijn verenigd in een projectgroep die kansrijke initiatieven uitkiest en ondersteunt ondernemers met kennis, contacten, beleid en promotie.

Ik vind het fantastisch te zien hoe ondernemers meedenken en meedoen met deze experimenten. Ik ga graag met ze in gesprek hoe we elkaars rol hierin kunnen versterken zodat we emmissieloze bevoorrading van de binnenstad in 2025 gaan halen!

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.