Nieuws van politieke partijen in Katwijk over ChristenUnie inzichtelijk

4 documenten

• GB: Gemeente leert bomen sparen ...

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) CDA D66 ChristenUnie PvdA Katwijk 30-07-2019 18:47

• GB: Gemeente leert bomen sparen • 🌳🍀 Zou Katwijk dan toch nog een groene gemeente worden? Het begint erop te lijken dat de gemeente zo hier en daar uit zichzélf bomen gaat sparen! Zo heeft zij besloten om voor de aanleg van de snelle busverbinding met Leiden tóch minder bomen kappen dan in de kapvergunning was aangegeven. Daarvoor verlegt ze het fietspad aan de zuidkant van de Zeeweg een eindje & past ze het ontwerp voor de bushalte bij het gemeentehuis aan. Ook laat de gemeente aan de Zeeweg maar liefst 64 laanbomen terugplanten. Dat zijn volwassen bomen met een doorsnee van dertig centimeter. 🌲🚫 In het verleden was dit wel anders.. Zo kapte de gemeente langs de Industrieweg 20 laanbomen die ze makkelijk had kunnen sparen. En vorig jaar wilde ze voor het buitengebied van Aquamar nog de vijf gezonde zwarte dennen kappen en vervangen door sprieten. GemeenteBelangen vroeg toen samen met ChristenUnie, D66, PvdA en CDA om kleine aanpassingen van de parkeerplaats. De raad ging mee. Door deze verandering van het besluit staan de vijf zwarte dennen daar nog steeds fier overeind. De gemeente was bovendien minder geld kwijt. ✅ En nu, in 2019, spaart de gemeente volwassen bomen uit zichzelf. Ga zo door, wethouder van bloeiende bermen.

Kijk en huiver..... Hartelijk ...

KiesKatwijk KiesKatwijk CDA PvdA SGP D66 ChristenUnie Katwijk 10-07-2019 18:39

Kijk en huiver..... Hartelijk gecondoleerd met de extra OZB belastingverhoging In Katwijk. Dat ging als volgt: In de kaderbrief 2020, een stuk met de uitgangspunten voor de gemeentebegroting van 2020, stond ergens in de kleine lettertjes dat de Onroerend Zaakbelasting (OZB) opnieuw extra verhoogd zou worden. Dit tegen eerdere beloftes in. Er stond tevens bij dat de gemeente voortaan niet alleen het percentage van de inflatie zou hanteren als richtsnoer maar tevens de stijging van ambtenarensalarissen voortaan zou meewegen. Op die manier komt er meer geld binnen en hoef je minder te bezuinigen. Je ziet aan alles dat de ambtenaren hun eigen werkgelegenheid aan het veilig stellen zijn. Dat zag je laatst ook bij de poging om voortaan elk jaar 1 miljoen extra te gaan uitgeven aan wegenonderhoud. Je ziet het opnieuw bij de keuze van de bezuinigingsvoorstellen. Het grote probleem van de gemeente Katwijk is dat B&W eigenlijk een verlengstuk is van de ambtelijke top. Zolang burgemeesters en wethouders min of meer kritiekloos de ambtelijke voorstellen overnemen wordt er niet gesaneerd in het ambtelijk apparaat. Iets dat om meerdere redenen heel erg nodig is. De gemeenteraad heeft dezelfde angst en onwil om daden te stellen. Dat leidt tot pappen en nathouden. Daardoor worden problemen niet opgelost en wordt het uitgavenpatroon niet in overeenstemming met de inkomsten gebracht. Het resultaat is dat u elk jaar meer gaat betalen voor minder gemeentelijke voorzieningen. In onderstaand videofragment zie je hoe ondergetekende een wijzigingsvoorstel (amendement) indient om de extra belastingverhoging van tafel te krijgen. Geen enkel raadslid had tevoren ontdekt dat deze extra verhoging in de kleine lettertjes van de kaderbrief was ingevoegd. De motie werd overigens door de coalitiepartijen van tafel geveegd. Daarvoor werd als alibi gebruikt dat we nog wel een keertje naar de systematiek zouden kunnen kijken in een of andere technische commissie. Ondertussen is de extra belastingverhoging dus gewoon goedgekeurd door een meerderheid van de coalitiepartijen Gemeentebelangen, CDA, ChristenUnie en SGP. Zij werden voluit gesteund door PvdA, D66 en de eenvrouwsfractie Smits. U weet nu waar uw vrienden zitten. Jaap Haasnoot KiesKatwijk

Wethouder Klaas Jan van der Bent opent nieuwe rotonde

ChristenUnie ChristenUnie Katwijk 05-06-2018 16:29

https://katwijk.christenunie.nl/k/n10755/news/view/1214650/129959/B6139022-A694-4CA3-8107-A620C51DDBA8.jpeg

Op 7 december heeft wethouder Klaas Jan van der Bent de nieuwe rotonde op de kruising Noordwijkerweg – Voorhouterweg geopend. Op een met ballonnen versierde quad heeft hij de rotonde 'ingewijd' door symbolisch het eerste rondje te rijden. Ondanks het slechte weer volgens de wethouder toch een mooie dag: ‘In relatief korte tijd is het kruispunt omgevormd tot rotonde, waardoor het verkeer op deze plek een stuk beter afgewikkeld wordt. We zijn trots op hoe het er nu uitziet, en we krijgen veel positieve reacties van de buurtbewoners. Als weggebruiker merk je gelijk het effect van een betere doorstroming. Zeker als de rotonde verder is aangekleed met groen en een kunstwerk hebben we er in Rijnsburg weer een mooie plek bij’.

In de afgelopen maanden is de kruising Noordwijkerweg/Voorhouterweg omgevormd tot een rotonde. Doel hiervan is een betere afwikkeling van het verkeer, vooral vanaf de zijwegen. Tegelijkertijd vermindert de rotonde de snelheid op de Noordwijkerweg voor de overgang naar de 30 km zone, waarvan het begin verlegd is tot vóór de brug over het Oegstgeesterkanaal. Het fietsverkeer wordt met een nieuw fietspad om de rotonde heen geleid. De komende weken worden alleen nog afrondende werkzaamheden uitgevoerd, waar het verkeer weinig last van zal hebben.

KunstwerkVoor de inrichting van de middencirkel wordt een kunstwerk ontworpen, dat gecombineerd met groen wordt geplaatst. Op dit moment wordt de keuze van het kunstwerk in overleg met de bewoners die hieraan meewerken, gemaakt. Totdat het kunstwerk gemaakt en geplaatst is, wordt de middencirkel van de rotonde met gras ingezaaid.

Voorbereiding rotonde bij MiddelmorsMet de aanleg van de rotonde Noordwijkerweg is de gemeente nog niet klaar in Rijnsburg. Wethouder Klaas Jan van der Bent: ‘Met alle ontwikkelingen in bedrijvigheid en woningbouw die in dit deel van Rijnsburg plaatsvinden, is het zaak ook goed naar de verkeerssituatie te kijken. Als er meer mensen komen wonen, wordt het gewoon drukker op de wegen en daar moet je op inspelen. Ook mist het sierteeltgebied Trappenberg-Kloosterschuur een goede ontsluiting. Daarom gaan we nu de aanleg van een tweede rotonde voorbereiden, even verder op de Noordwijkerweg bij het sportpark Middelmors’. Ook bij het ontwerp van deze rotonde zal de omgeving weer worden betrokken.

Boulevard veiliger voor fietsers

ChristenUnie ChristenUnie Katwijk 05-06-2018 16:20

https://katwijk.christenunie.nl/k/n10755/news/view/1214645/129959/FD9BB4E2-DFE7-4044-BF79-315F6377AE56.png

Afgelopen zomer kreeg de ChristenUnie een signaal zowel vanuit de bevolking als vanuit de ambulance dienst dat er vaker fietsongevallen zijn op de Boulevard. De opstaande stoeprand zou de veroorzaker zijn. Dit was voor de ChristenUnie aanleiding om een aantal informatieve vragen te stellen die niet geleid hebben tot een aanpassing van het fietspad.

Een paar weken geleden bereikte ons weer een bericht van een fietsongeval. Deze was wel degelijk het gevolg van de hoge stoeprand langs het fietspad. Om meer aandacht te krijgen voor deze fietsongevallen is het belangrijk om te weten om hoeveel ongevallen het gaat. Met medewerking van RAV Hollands Midden en de Politie heeft de ChristenUnie intussen inzage in een aantal geregistreerde fietsongevallen op de Boulevard. In 2016 zijn er acht registraties geweest van fietsongevallen op de Boulevard, terwijl in 2017 er 14 fietsongevallen zijn geregistreerd. Tel daarbij de valpartijen van mensen die gelijk naar huis of naar de dokter gaan, dan liegen deze cijfers er niet om. Ook heeft de ChristenUnie vastgesteld dat het fietspad aan de zeezijde over de hele lengte van de Boulevard op een wisselende wijze is ingericht. Deze onduidelijkheid wekt discussie en afwijkend/verrassend verkeersgedrag in de hand, wat niet bijdraagt aan de veiligheid. De ChristenUnie heeft de volgende vragen.

1. Is het college op de hoogte van bovengenoemd aantal ongevallen? Is het College bekend met het risico vanwege deze rechte stoeprand, wat als oorzaak wordt genoemd voor veel fietsongevallen.2. Is het College met de ChristenUnie van mening dat gezien deze getallen meer veiligheid voor de fietsers op de Boulevard gegarandeerd moet worden?3. Is het College het eens met de ChristenUnie dat het hoog tijd wordt om het fietspad aan de Boulevard beter in te richten om fietsongevallen te voorkomen?4. Tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres 2014 is gesproken over het vergevingsgezinde fietspad: van idee naar praktijk. Is het college hiermee bekend? http://www.vergevingsgezindefietspad.nl, http://www.vergevingsgezindefietspad.nl/wp-content/uploads/2016/09/Fiets_2016_09_fietspaden.pdf.5. Tijdens ons werkbezoek in Den Haag heeft onze fractie geconstateerd dat Den Haag een aantal fietspaden in het centrum zo heeft ingericht dat fietsers in staat worden gesteld hun fouten te herstellen om letterlijk weer op het goede pad terecht kunnen komen. Langs deze fietspaden is geen rechte stoeprand, maar een schuine stoeprand geplaatst. Het zogenaamde vergevingsgezinde randje langs een fietspad. Is het college met ons van mening dat deze oplossing meer veiligheid biedt aan de fietsers op de Boulevard.6. Is het College op de hoogte van de onduidelijke aanduidingen en daarmee ook van de verkeerskundige status van het fietspad aan de zeezijde van de Boulevard?7. Deelt het College de zorg dat deze onduidelijkheid nadelig kan uitwerken op de veiligheid voor de diverse weggebruikers en de handhaving?8. Gaat het college werken aan een voorstel om de Boulevard veiliger te maken voor fietsers a) door de het fietspad aan de Boulevard te voorzien met deze vergevingsgezinde rand, b) de inrichting van het fietspad dan wel fietsstrook te verduidelijken of verbeteren?

2 Toelichting: Die vraag heeft te maken met de wisselende wijze waarop het fietspad is ingericht. We ervaren dat als rommelig, niet eenduidig. Er staat namelijk aan het begin aan de noord-Boulevard wel een G11 verplicht fietspad bord. Deze wordt echter nergens meer herhaald terwijl er diverse verharde kruisingen/toeritten zijn. Heel opmerkelijk is vervolgens dat ter plaatse van de twee toeritten van de parkeergarage een fietsembleem in de fietsbaan is aangebracht. De belijningsstrepen staan daar weer iets verder uit elkaar. Daar wil men kennelijk in ieder geval wel een fietsstrook suggereren... Dus alleen voor fietsers en alleen passage toegestaan van auto’s die de parkeertoegang willen bereiken. Ter hoogte van de zeezijde promenade/aansluiting Voorstraat is er weer duidelijk sprake van een fietssuggestiestrook, daar is geen verhoogde fietsbaan en er is sprake van een duidelijk onderbroken belijning en geen fietsembleem in het wegdek. Daar mag je dus als fietser sowieso op de rijbaan en als automobilist op de fietsbaan...Deze wordt echter nergens meer herhaald terwijl er diverse verharde kruisingen/toeritten zijn. Kortom: wat ons betreft moet de gemeente goed kijken naar de inrichting van het fietspad. Meer duidelijkheid voor de fietser.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.