Nieuws van politieke partijen in Oss inzichtelijk

22 documenten

Gelders windpark laat burgers wél profiteren

SP SP Oss 22-01-2023 07:57

Op 21 januari organiseerde de gemeenten Oss en Den Bosch een excursie naar Windpark Deil om mensen uit de ‘duurzame polder’ kennis te laten maken met (het geluid van) windmolens. Omdat het nauwelijks waaide stonden de meeste windmolens stil. Het enige wat we hoorden was het geluid van de nabij gelegen snelwegen A2 en A15.

Vanwege de nabijheid van drukke snelwegen is Windpark Deil sowieso onvergelijkbaar met de stille Lithse Polder. Wil je het monotone geluid van windmolens laten horen, dan kun je beter naar een gebied zonder snelwegen gaan, zoals Piershil. Ook heeft het weinig zin om te luisteren naar stilstaande windmolens.

Toch was de excursie heel interessant. Om een heel andere reden. Want in tegenstelling tot de gemeenten Oss en Den Bosch, waar projectontwikkelaars en grondeigenaren vrij spel krijgen om zo veel mogelijk geld binnen te harken, heeft de gemeente West-Betuwe van het begin af gesteld dat alleen wordt meegewerkt wanneer de inwoners zeggenschap krijgen. Dat gaf een hoop gezeur bij projectontwikkelaars, maar de gemeente hield de poot stijf. Het resultaat is de oprichting van de energiecoöperatie Betuwewind, die nu eigenaar is van vier windmolens bij Deil en 3 windmolens bij Geldermalsen. De coöperatie heeft 1200 leden. Zij kunnen stroom afnemen tegen een gereduceerd tarief. Momenteel 15 cent per kWh (exclusief BTW en energiebelasting). In tegenstelling tot Oss en Den Bosch, zorgt de gemeente West-Betuwe dus dat haar inwoners niet alleen de lasten, maar ook de lusten van windmolens krijgen.

 

Wordt het nu glasvezel van E-Fiber of van KPN in Oss?

SP SP Oss 23-05-2020 23:17

In 2019 heeft de gemeente Oss samen met het bedrijf E-Fiber geprobeerd de inwoners van Oss warm te krijgen voor aansluiting op het nog aan te leggen glasvezelnetwerk van E-Fiber. Het aanbod wat aan de inwoners werd voorgelegd betrof een aansluiting op het glasvezelnetwerk van E-Fiber en een abonnement voor internetdiensten bij een aantal geselecteerde providers. 

Ingaan op het aanbod van E-Fiber betekent voor veel mensen wijziging van internetprovider omdat bij de geselecteerde providers geen grote aanbieders zitten. Pas bij deelname van 30% van de inwoners zou E-Fiber overgaan tot aanleg van het glasvezelnetwerk in de gemeente Oss. 

In maart 2020 maakte E-Fiber bekend dat de aanleg van het glasvezelnetwerk in Oss definitief doorgaat, ondanks het feit dat de drempel van 30% niet in de gehele gemeente is gehaald, vooral in de stedelijke kern van de gemeente Oss was te weinig belangstelling.

Nu heeft ook KPN in maart 2020 bekend gemaakt de intentie te hebben om de kern van de gemeente Oss aan te willen sluiten op glasvezel.

Wie gaat er nu glasvezel aanleggen in Oss? Welke rol speelt de gemeente bij deze keuze? En kunnen inwoners van Oss die eerder ingingen op het aanbod van E-Fiber nu ook nog kiezen voor KPN?

De SP stelt hierover schriftelijke vragen aan het college van B&W van de gemeente Oss.

Zie ook: Economie Kabel

Waar blijven de laadpalen?

SP SP Oss 13-05-2020 16:27

Vergeleken met andere steden en met omliggende gemeenten blijkt Oss opmerkelijk weinig laadpalen voor elektrische auto’s te hebben. Diverse dorpen moeten het zelfs zonder laadpaal doen.

De SP verwacht dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren fors zal toenemen, mede doordat het Rijk subsidie wil gaan geven op de aanschaf van nieuwe of gebruikte elektrische auto’s. De SP wil weten wat de gemeente gaat doen om de achterstand in te lopen. En of de gemeente bereid is om te zoeken naar slimme plekken voor laadpalen, liefst niet in straten met een hoge parkeerdruk.

Lees hier de vragen:

SP wil dat ook de Maashorst en omgeving profiteert van stikstofaanpak

SP SP Oss 23-09-2019 16:17

Woensdag brengt de Commissie Remkes haar rapport uit over de aanpak van de te hoge stikstofuitstoot van landbouw, verkeer en industrie. Zodat weer vergunningen kunnen worden afgegeven voor nieuwe ontwikkelingen. Het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen vormt een belangrijk instrument. De SP wil dat bij de keuze van snelwegen ook wordt gekeken naar het belang van de Maashorst en de omwonenden van de A50.

De Maashorst is een belangrijk natuurgebied, maar heeft geen Europese bescherming. Formeel hoeft het kabinet dan ook geen rekening te houden met de Maashorst. Dit ondanks het feit dat de natuur in de Maashorst zeer gevoelig is voor stikstof. Neerslag van stikstof leidt namelijk tot vergrassing van heidevelden, uitbreiding van stikstofminnende planten als brandnetel, distels en snelgroeiende grassen. En zelfs tot het afsterven van eikenbomen. Dit komt vooral voor op de droge schrale gronden van de Maashorst.

De SP wijst het gemeentebestuur van Oss er op dat de Maashorst veel baat heeft bij de vermindering van de maximumsnelheid op de A50 en A59. Ook de inwoners van Ravenstein, Huisseling, Herpen, Schaijk, Oss-Zuid, Heesch en Nistelrode hebben er veel baat bij: minder fijnstof en minder herrie. Dit dubbele voordeel is volgens de SP voldoende reden voor de Maashorst-gemeenten om bij de minister te pleiten om ook de A50 mee te nemen in het pakket snelheidsbeperkende maatregelen.

Hieronder de vragen die de SP aan het gemeentebestuur van Oss heeft gesteld.

Maak van Heesch-West een energiepark

SP SP Oss 05-09-2019 16:53

De gemeenten Bernheze, Oss en Den Bosch zijn al meer dan 15 jaar bezig om een groot industrieterrein langs de A59 bij Heesch van de grond te krijgen. Maar de provincie trapte op de rem omdat Noordoost-Brabant al veel ongebruikte industriegrond heeft. Inmiddels hebben de drie gemeenten al 44 miljoen verlies geleden. De SP heeft een heel ander idee: stop met die tunnelvisie over bedrijventerreinen. Kijk wat Nederland écht nodig heeft. Maak van Heesch-West het grootste energiepark van Nederland!

Inmiddels hebben de drie gemeenten bijna 180 ha landbouwgrond gekocht. Daarvan mogen ze van de provincie maximaal 50 ha gebruiken voor het aanleggen van bedrijventerrein. De rest blijft voorlopig landbouwgrond of wordt gebruikt voor wegen, groen of waterberging. Om die 50 hectare te ontsluiten en bouwrijp te maken moeten de drie gemeenten nog zo’n 50 miljoen investeren. Met enig geluk draait het project dan onder de streep quitte. Los van die 44 miljoen, want dat verlies is al genomen.

Wat ze er voor terugkrijgen is ‘zeer grootschalige logistiek’. Ofwel in gewoon Nederlands: veel vrachtverkeer, extra kans op files op de A59 en toestroom van arbeidsmigranten. Verder: ‘het behandelen en verwerken van retourstromen in het kader van de circulaire economie’. Vooral in relatie tot de bouw. Dus in gewoon Nederlands: puinbrekers, grondverwerkers en sloopbedrijven. Of misschien wel een mestfabriek in het kader van de ‘kringlooplandbouw’.

Grootste energiepark van Nederland

De SP heeft een heel ander idee: stap af van die heilloze weg, luister naar de omwonenden en sluit aan bij datgene waar Nederland écht behoefte aan heeft, de productie van duurzame energie. Op die 180 hectare gemeentegrond past het grootste energiepark van Nederland: 150 hectare zonnepanelen. Dan blijft er nog 30 hectare over voor onderhoudspaden en om rond het hele blok een brede groenstrook aan te leggen. Goed voor de natuur en het zorgt dat niemand er last van heeft.

Om er een industrieterrein van te maken moet het bouwrijp worden gemaakt en moeten ontsluitingswegen richting Heesch en Nuland worden aangelegd. Daarvoor moeten de drie gemeenten nog ongeveer 50 miljoen investeren. Met dat geld kun je ook een zonnepark van 150 ha aanleggen. Doe je dat als gemeente zelf, dan kun je met behulp van SDE-subsidie een rendement halen van vier tot zes procent. Geld dat anders door projectontwikkelaars in de zak wordt gestoken. Dit geld kunnen de drie gemeenten gebruiken om hun inwoners te helpen bij de energietransitie: subsidie voor het isoleren van huizen en het omschakelen op elektrisch koken.

Waterstoffabriek

Met 150 ha zonnepanelen kun je ongeveer 150 MW aan elektriciteit opwekken. Plaats je daarnaast vier windmolens, dan komt er nog 18 megawatt bij. Ruim voldoende om een waterstoffabriek te laten draaien. Een deel van die waterstof zou gebruikt kunnen worden om de tankstations langs de A59, De Lucht en de Geffense Barrière, van waterstof te voorzien. Deskundigen verwachten dat het vrachtverkeer op afzienbare termijn zal overschakelen van diesel op waterstof. Wat overblijft kan met tankwagens worden vervoerd naar andere tankstations langs de Brabantse snelwegen. Zo loopt de regio voorop bij het omschakelen naar duurzaam wegtransport. Zónder uitstoot van fijnstof en zónder uitstoot van schadelijke stikstofgassen.

Legio voordelen

Een belangrijk voordeel van een zonnepark is dat het muisstil is en geen verkeersaantrekkende werking heeft. De landelijke rust in het gebied blijft behouden. Er komen geen extra files op de A59 of de uitvalswegen van Heesch of Nuland. Voordeel is ook dat de gemeenten Bernheze, Oss en Den Bosch een forse duit in het zakje doen bij het invullen van de energie-opgave die ze van het Rijk krijgen opgelegd in het kader van het klimaatakkoord. Zonder dat je op allerlei plekken, verspreid over het buitengebied, lelijke zonnevelden op landbouwgrond krijgt. Alles komt nu bij elkaar op één groot veld. Waarvan de gemeenten toch al hebben besloten dat het aan de landbouw wordt onttrokken.

Mocht Brabant met behulp van een waterstoffabriek kunnen zorgen dat het vrachtverkeer overschakelt van diesel op waterstof, dan komen er nog twee grote voordelen bij: minder uitstoot van fijnstof en dus een betere gezondheid voor automobilisten en omwonenden van snelwegen. En minder uitstoot van stikstof, dus minder schade aan de natuur. En minder bouwprojecten die moeten worden stilgelegd.

Maar het allerbelangrijkste voordeel is dat Oss, Den Bosch en Bernheze vijftien jaar lang geld gaan verdienen voor het vullen van een duurzaamheidsfonds. En daarmee hun inwoners financieel kunnen helpen om hun woning te isoleren en zo de energierekening omlaag te brengen.

Het ontwerp van het Uithuis is een ...

PvdA PvdA Oss 16-05-2019 14:00

Het ontwerp van het Uithuis is een knipoog naar de oude koekfabriek. Met de woontoren komt er een koekblik naast. Die woontoren past ook in de hang naar historiserend bouwen. Een flat zonder enige uitstraling uit de vorige eeuw. Jaren 70 stijl. Dit wordt een mooie klus voor de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Laten we dit plan z.s.m. naar welstand brengen. Like dit bericht, als je het met ons eens bent.

Sinds de herinrichting van de ...

PvdA PvdA Oss 07-02-2019 16:23

Sinds de herinrichting van de Raadhuislaan was er op maandag 4 feb. j.l. opnieuw een aanrijding op de kruising van de Raadhuislaan en de fietsstraat. Na de herinrichting hebben gebruikers van de fietsstraat voorrang en dit heeft in 2 maanden tijd al geleid tot zeker 3 ongevallen en veel vragen over de veiligheid. Naast deze verkeerssituatie zijn er in de gemeente Oss mogelijk nog meer gevaarlijke situaties. Is er bij jou in de buurt een gevaarlijk kruispunt of een onveilige verkeerssituatie? Laat het ons weten in een bericht hieronder.

GroenLinks Oss wil dat de ...

GroenLinks GroenLinks Oss 07-02-2019 13:14

GroenLinks Oss wil dat de Raadhuislaan zo snel mogelijk naar 30km/u gaat. Reeds besloten, nu haast maken met de uitvoering! #voorverandering https://www.bd.nl/oss-e-o/groenlinks-na-serie-ongelukken-maak-van-raadhuislaan-oss-snel-30-zone~a53c9e2f/

GroenLinks wil Raadhuislaan naar 30 km/h | Oss

GroenLinks GroenLinks PvdA Oss 07-02-2019 00:00

OSS – De gemeente Oss moet haast maken met het verlagen van de maximumsnelheid op de Raadhuislaan. Dat stelt de lokale GroenLinks-fractie. Op de kruising van de fietsstraat en Raadhuislaan vonden in twee maanden tijd al zeker drie serieuze ongelukken plaats. Maandagavond werd er nog een vrouw van haar fiets gereden.

Sinds een paar maanden hebben fietsers en voetgangers op de donkerrode fietsstraat voorrang op autoverkeer. Dat zorgt voor de nodige verwarring en ongevallen. Rijschoolhouder Arno Smits is bijvoorbeeld fel criticus van de nieuwe inrichting. Volgens hem krijgen automobilisten nu veel te veel prikkels. Een ruime meerderheid van de lezers van deze krant ziet het liefst dat autoverkeer er weer voorrang krijgt. Oss veranderde de voorrangssituatie omdat de Raadhuislaan langzaam maar zeker moet transformeren in Oss Avenue: een plek waar wonen en verblijven prioriteit krijgen. De straat moet autoluw worden, fietsers en voetgangers komen op één.

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad stemde in de herfst van 2017 al in met die plannen, waarin ook staat dat de maximumsnelheid op de Raadhuislaan uiteindelijk verlaagd wordt tot 30 kilometer per uur. Veel aandacht kreeg dat besluit niet, omdat in hetzelfde stuk knopen werden doorgehakt over het Wal Kwartier.

Afgesproken is dat de Raadhuislaan van alle centrumstraten als allerlaatste aan de beurt is, op zijn vroegst in 2023. Maar volgens GroenLinks nopen de recente ongelukken tot een wijziging van de planning. De partij wil de weg snel opnieuw inrichten, zodat er nog maar 30 kilometer per uur gereden kan worden. Alleen een bord in de grond is de partij niet genoeg.

GroenLinks heeft nu schriftelijke vragen gesteld aan het college. Naar aanleiding van de vele ongelukken op het kruispunt overweegt de Osse PvdA daarnaast een meldpunt op te richten voor gevaarlijke situaties in Oss.

Brabants Dagblad, 7 februari 2019: https://www.bd.nl/oss-e-o/groenlinks-na-serie-ongelukken-maak-van-raadhu...

 

Excursie naar Provinciale Staten Brabant, gaat u mee?

CDA CDA Oss 19-01-2019 09:09

Het CDA Café organiseert op vrijdag 15 februari een excursie naar de Provinciale Staten in ’s-Hertogenbosch. Komt u ook? U hoeft geen CDA lid te zijn. Programma:12:00 Aankomst en welkomstwoord.12:15 – 13:00 Lunch (eigen kosten €6).13:00 – 13:30 Quiz over de provincie.13:30 – 15:00 Rondleiding met bezoek aan de Statenzaal, atoomkelder en de 23ste verdieping van het provinciehuis.15:00 – 16:00 Gesprek met Marianne van der Sloot, Statenlid en lijsttrekker voor het CDA bij de Provinciale Statenverkiezingen op 20 maart 2019.16:00 Afsluiting met groepsfoto. Het vervoer naar het provinciehuis is op eigen gelegenheid. Er kunnen maximaal 30 personen deelnemen aan deze excursie. U kunt zichzelf opgeven door te mailen naar osscdacafe@gmail.com met een opgave van het aantal personen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.