Nieuws van politieke partijen in Teylingen over ChristenUnie inzichtelijk

4 documenten

Geen turborotondes bij de Van Pallandtlaan in Sassenheim

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 10:33

De CDA-fractie heeft zich van het begin af aan verzet tegen plannen van de provincie Zuid Holland om aan weerszijden van de Van Pallandtlaan turborotondes aan te leggen. Het gaat om een zeer ingrijpend plan dat mensen rechtstreeks raakt in hun woon-en leefomgeving. De aanleg ad-hoc van een turborotonde biedt geen oplossing en zal problemen verplaatsen, waar het de doorstroming en de verkeersveiligheid betreft. Het is als een ketting. Volgend knelpunt is dan de kruising buurtschap Teylingen / Carolus Clusiuslaan, die nu al heel gevaarlijk is, maar ook de kruising bij ’t Soldaatje en vervolgens bij de spoorwegovergang bij de Piet Gijsenbrug. Het CDA wil daarom eerst een integrale regionale visie en dan pas een daarop gebaseerd regionaal verkeer- en vervoerplan. In de laatste raadsvergadering heeft het CDA samen met GroenLinks, de PvdA en de Christenunie een motie ingediend, waarin gevraagd wordt om een regeiovisie. Deze motie is aangenomen. VVD en Trilokaal stemden tegen. Een motie om per direct te stoppen met de plannen voor een turborotonde is aangehouden, in afwachting van een gesprek dat wethouder Volten zal voeren met het burgercomité van Pallandtlaan, dat actief actie voert tegen de turborotondes.Hieronder ter informatie beide moties: Motie regiovisie verkeer Motie direct stoppen plan Turborotondes

Veiligheid fietsers en voetgangers, ...

ChristenUnie ChristenUnie Teylingen 31-01-2018 08:00

Veiligheid fietsers en voetgangers, leegstand winkels, drukte op de spoorwegovergang... Volgens de ChristenUnie is er één oplossing die al deze problemen aanpakt: Maak van de Herenstraat in Voorhout een 'winkelwandelstraat'. Met een nieuw dorpsplein tussen de Kerkweg en de inrit van de parkeergarage van de Plus en aan beide zijden auto-te-gast tot de Boekhorstlaan en de Boerhaavestraat. Het meeste doorgaande verkeer heeft immers toch weinig te zoeken in de Herenstraat, en heeft bovendien nog wel wat andere opties (Leidsevaart, N206). Wachten op de randweg is niet echt handig: Volgens de huidige planning is die weg misschien pas in 2021 klaar. Suggesties? Zet ze in de comments of meld je aan bij de Facebook-groep Herenstraat Winkelwandelstraat . Kijk voor meer info ook op https://teylingen.christenunie.nl/k/n6160/news/view/1185066/43786/christenunie-herenstraat-voorhout-versneld-afsluiten-voor-autoverkeer.html

ChristenUnie: Herenstraat Voorhout versneld afsluiten voor autoverkeer

ChristenUnie ChristenUnie Teylingen 31-01-2018 07:26

https://teylingen.christenunie.nl/k/n6160/news/view/1185066/43786/Herenstraat Voorhout Hier zou volgens de ChristenUnie het nieuwe dorpsplein moeten komenDe ChristenUnie Teylingen wil de Herenstraat in Voorhout versneld voor een deel afsluiten voor autoverkeer. Volgens de partij lost dit niet alleen een aantal problemen op ten aanzien van verkeersintensiteit en verkeersveiligheid, maar biedt de maatregel bovendien kansen voor de lokale detailhandel en horeca in Voorhout. Wachten op de aanleg van de noordelijke randweg is volgens de ChristenUnie niet verstandig omdat dat voor het oplossen van de problemen op de Herenstraat op te veel vertraging stuit.

Dorpsplein

In het voorstel wordt in elk geval het gedeelte tussen de inrit van het parkeerterrein op de Kerkweg en de garage onder de Plus supermarkt autovrij. Daarmee wordt een nieuw dorpsplein gecreëerd. Het deel tussen de Boekhorstlaan en de afsluiting bij de Kerkweg wordt autoluw, door een zogeheten auto-te-gast straat, waarbij autoverkeer alleen nog stapvoets door dit deel van de straat kan rijden. Aan de andere kant wordt ook het deel tussen de Boerhaavestraat en de ingang van de parkeergarage op dezelfde manier autoluw gemaakt. Bussen en hulpdiensten kunnen het nieuwe dorpsplein bij de Plus wel nog oversteken. Voor fietsers en voetgangers wordt in het plan extra ruimte gemaakt.

Verkeersveiligheid

Frans Nederstigt (ChristenUnie): ‘We hebben het al veel langer over de verkeersveiligheid in de Herenstraat, ook met betrekking tot de situaties bij de spoorwegovergang. Die onveilige situaties worden vooral veroorzaakt door een te hoge verkeersintensiteit. Dat willen we aanpakken. De Herenstraat moet weer van het winkelend publiek worden en het moet in de Herenstraat prettig zijn om te lopen, je boodschappen te doen, op een terrasje te zitten of uit eten te gaan. Dat is voor de plaatselijke ondernemers ook beter. Wachten op de aanleg van de randweg is niet verstandig. Dat zou betekenen dat je eerst tot 2021 op je handen moet gaan zitten en pas dán aan de Herenstraat toekomt’.

Bang voor verkeersopstoppingen in de wijken rondom is de ChristenUnie niet. Nederstigt: ‘In het plan blijft het mogelijk om het oude dorp aan beide kanten te verlaten, zoals dat voor bewoners nu ook het geval al is. Veel verkeer van buitenaf dat nu door de Herenstraat rijdt heeft daar echter helemaal niets te zoeken. Die kunnen ook nu al prima buitenom vanaf Noordwijk via de N206 en de N443 of via de Leidsevaart en de weg bij Akzo. Dan ben je ook meteen van de drukte bij het spoor af. Je hebt in Voorhout maar één of twee minuutjes vertraging nodig om routeplanners al een andere weg te laten kiezen. Als je dat doorgaande verkeer er uit weet te werken hou je alleen nog het echte bestemmingsverkeer over voor in de wijk. Bovendien, vergeet ook niet dat de eventuele extra verkeersdruk ook maar tijdelijk is omdat die randweg er natuurlijk uiteindelijk wel komt.’

Detailhandel

Met het plan zegt de ChristenUnie ook de detailhandel en horeca in de Herenstraat te kunnen stimuleren. Nederstigt: ‘De Herenstraat heeft het heus wel in zich om een kleinschalige winkelwandelboulevard te worden, maar dan moet er wel nú actie worden ondernomen. In ons voorstel blijft het aantal bestaande parkeerplekken gehandhaafd, maar komen er wel veel meer mogelijkheden voor winkels om activiteiten te ontwikkelen en meer mensen te trekken’.

Als het aan de ChristenUnie ligt gaat na de verkiezingen het nieuw te vormen College direct aan de slag met het plan.

ChristenUnie: Zorgen over verkeersveiligheid Nagelbrug

ChristenUnie ChristenUnie Teylingen 10-05-2017 07:53

https://teylingen.christenunie.nl/k/n6160/news/view/1117195/43786/Nagelbrug VoorhoutDe ChristenUnie Teylingen maakt zich zorgen over de nieuw ontstane verkeerssituatie bij de aanleg van de rotonde bij de Nagelbrug in Voorhout. Sinds medio april mogen auto’s die vanuit Voorhout naar de A44 willen niet meer linksaf de Leidsevaart op. Ook is het niet toegestaan om vanuit Noordwijk linksaf Voorhout in te rijden. De omleidingsroutes betekenen dat automobilisten gebruik moeten maken van de rotondes bij de N206 of bij Akzo om zo het dorp van een andere kant in te kunnen. In de praktijk blijken automobilisten vaak voor andere opties te kiezen.

Frans Nederstigt (ChristenUnie): ‘Het lijkt een typische bureau-oplossing waarbij er maar van uit gegaan is dat mensen de borden wel zullen volgen. Veel automobilisten die vanuit Voorhout naar de A44 willen kiezen er echter voor om de Rijnsburgerweg in te slaan en dan bij het Overbos om te keren. Auto’s vanuit Noordwijk richting Voorhout kiezen vaak voor de inrit van het sportpark om te draaien.’

Volgens de ChristenUnie werkt dit onveilige en onwenselijke situaties in de hand. Nederstigt: ‘De Rijnsburgerweg is helemaal niet berekend op kerende auto’s, om over het sportpark Elsgeest nog maar te zwijgen. Auto’s moeten op die laatste plek ook nog rekening houden met het fietspad en de omleiding voor fietsers die naar Leiden willen en met het verkeer op de Leidsevaart als ze weer de weg op willen’.

Ook heeft de ChristenUnie kritiek op de gekozen omleidingsroutes: ‘Ik vond het vanaf het begin een wat bijzondere oplossing, maar als het van korte duur geweest zou zijn dan kan ik me voorstellen dat inwoners van Voorhout het misschien nog wel voor lief nemen. Op de site van de provincie staat echter dat deze situatie een half jaar zo blijft. Dat lijkt ons niet acceptabel. Als je straks in de zomer of bij mooi weer vanuit Voorhout richting de A44 wil dan moet je eerst een tijdje in de rij aansluiten met al het strandverkeer voordat je weer terug kunt rijden. En andersom moet je eerst in de file richting de A44 terwijl je net Voorhout langsgereden bent. Je kunt je er dus goed bij voorstellen dat de nalevingsbereidheid van automobilisten niet erg hoog zal zijn, en dat zou nu juist wel eens voor problemen kunnen zorgen. Bovendien zijn dat ook weer allemaal extra auto’s op de weg en extra kilometers.’

 De ChristenUnie heeft het College nu gevraagd om het probleem bij de provincie aan te kaarten. Ook wordt de situatie voorgelegd aan de statenfractie van de ChristenUnie Zuid-Holland. Volgens de ChristenUnie Teylingen zou het mogelijk moeten zijn om met wat aanpassingen een andere oplossing te creëren. Nederstigt: ‘Er ligt genoeg asfalt op die plek om wat anders te proberen. Je zou iets met verkeerslichten kunnen doen, of misschien zelfs een tijdelijke minirotonde. Hoe dan ook, in beide gevallen zou het betekenen dat automobilisten de nieuwe situatie wel moeten opvolgen. Dat lijkt me voor iedereen niet alleen makkelijker, maar vooral ook een stuk veiliger.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.