Nieuws van politieke partijen in Tilburg over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Emissieloze logistiek | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 30-06-2020 00:00

Door GroenLinks gaat de gemeente werk maken van meer schone, elektrische vrachtwagens in Tilburg. Dankzij een motie in de gemeenteraad gaat de wethouder daarmee aan de slag. Een belangrijke stap voor het klimaat en schone lucht. 

De motie werd ingediend door raadslid Bas van Weegberg. Tilburg kent veel logistieke bedrijven. Ook deze logistieke sector moet haar uitstoot verlagen om te voldoen aan de klimaatdoelen. Het goede nieuws is dat elektrische trucks vanaf 2023 concurrerend zijn met ‘fossiele’ trucks, zo is de verwachting. 

Volgens GroenLinks kan Tilburg een koplopersrol vervullen om bedrijven te stimuleren zoveel mogelijk emissieloos vervoer te gebruiken. Bijvoorbeeld door stimuleringsmaatregelen, voorwaarden bij gronduitgifte of proeven en onderzoek samen met bedrijven en kennisinstellingen. 

De verantwoordelijke wethouder nam deze motie over en gaat de komende tijd samen met Tilburgse bedrijven aan de slag voor meer schone logistiek. 

 

Na Amsterdams succes nu ook in Tilburg snorfiets naar rijbaan? | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 08-02-2020 00:00

Eerder vroeg GroenLinks naar het verplaatsen van de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan. Snorfietsen zorgen voor veel onveilige situaties en zijn slecht voor de luchtkwaliteit. Zo waren er de afgelopen jaren in Tilburg gemiddeld 80 ongevallen per jaar met een snorfiets.  

In haar beantwoording op onze vragen gaf het College aan de resultaten van een proef in Amsterdam af te wachten. Inmiddels blijkt die proef een groot succes.  GroenLinks ziet nu graag dat snorfietsen ook in Tilburg zo snel mogelijk naar het fietspad gaan. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en luchtkwaliteit van onze stad.

In toevoeging hierop lijkt een regeling voor het inruilen van je snorfiets ons interessant. Je krijgt dan een tegoed voor bijvoorbeeld een (elektrische) fiets. Rotterdam en Den Haag kennen al zo’n regeling. Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college; 1. Wil het College een verkeersbesluit voorbereiden om de snorfiets vanaf 2021 naar de rijbaan te verplaatsen? 2. Zo ja, denkt het College ook aan een inruilregeling voor snorfietsen?

Lees ook het artikel uit Brabants Dagblad (06-02-2020): https://www.bd.nl/tilburg-e-o/groenlinks-in-tilburg-wil-snorfiets-op-de-rijbaan-en-pleit-voor-inruilregeling~a66cbe00/

Snorfiets naar de rijbaan | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 05-02-2019 00:00

De snorfiets is een populair vervoersmiddel. Helaas is het ook een erg onveilig vervoersmiddel, dat veel overlast veroorzaakt. Voor GroenLinks staat de gezondheid en veiligheid van alle Tilburgse verkeersdeelnemers voorop, en daarom stelde raadslid Bas van Weegberg vragen over of de snorfiets naar de rijbaan kan in Tilburg. 

Verschillende metingen laten zien dat ongeveer driekwart van de snorfietsers sneller rijden dan de maximale snelheid. Dat zorgt voor relatief veel ongelukken. Niet alleen de snorfietsers zelf zijn hiervan de dupe, maar ook een boel fietsers. Fietsers krijgen ook nog eens te maken met de grote hoeveelheid (ultra)fijnstof die snorfietsen uitstoten, wat een bijzonder schadelijk gevolg heeft voor de gezondheid.

Onder andere de GGD en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) raden aan om de snorfiets van het fietspad te halen en naar de rijbaan te verplaatsen (1,2). Het kabinet heeft dit eind 2017 via een wetswijziging mogelijk gemaakt. De gemeentes Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Nijmegen, Eindhoven, Apeldoorn, Haarlem, Den Bosch, Haarlemmermeer en Zwolle geven aan deze maatregel te willen invoeren. De eerdergenoemde instanties roepen ook op tot een helmplicht voor snorfietsers. Vorige week is door de Tweede Kamer een motie aangenomen die leidt tot invoering van zo’n helmplicht (3).

Voor GroenLinks staat de gezondheid en veiligheid van alle Tilburgse verkeersdeelnemers voorop. Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college:

1.1 Wat is het huidige beleid rondom snorfietsers in Tilburg? 1.2 Hoeveel ongelukken met snorfietsen waren er de afgelopen jaren in onze gemeente?

2.1 Is het college bereid te onderzoeken welke mogelijkheden er in Tilburg zijn om snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen? 2.2 Zo ja, wanneer brengt het college hierover verslag uit aan de raad? 2.3 Hoe bereid de gemeente Tilburg zich voor op invoering van de helmplicht voor snorfietsers?

 

Bronnen:

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/brom-en-snorfietsershttps://ggdgelderlandzuid.nl/wp-content/uploads/2017/03/170306-Invloed-brommers-en-scooters-op- luchtkwaliteit-fietspaden.pdfhttps://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=4f4a6975-b0fc-4de9-94ec- e5121276546d&title=Motie%20van%20het%20lid%20Von%20Martels%20c.s.%20over%20het%20verplicht%20 dragen%20van%20een%20helm%20door%20snorfietsers.pdf

De uitverkoop van Tilburg?!

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 08-11-2018 20:17

https://tilburg.pvda.nl/nieuws/de-uitverkoop-van-tilburg/In deze tijd van het jaar hangen de etalages in de Heuvelstraat vol met kreten als OP=OP, WEG=WEG, TOTALE LEEGVERKOOP of OPRUIMING. Gedurende de crisisjaren zag je deze kreten steeds vaker. Het ging niet goed met de retail. Ook nu is het nog vechten. Een goed voorbeeld is modewinkel Gimbrère die na 180 jaar het Tilburgse centrum gaat verlaten. De grote ketens en de webshops winnen het. Met grote en snel wisselende assortimenten, gratis thuisbezorgen en met de garantie binnen 24 uur het pakketje af te leveren.

https://www.bd.nl/tilburg/tilburg-legt-nieuwe-bedrijven-langs-een-meetlat~adf7434e/

Deze ontwikkeling kun je als ‘perfecte service’ en ‘de nieuwe economie’ zien, maar de schaduwzijde is dat de ‘binnen 24-uur thuisbezorgd’-drift zorgt voor de komst van gigantische logistieke reuzen. Blokkendozen verrijzen op industrieterreinen. Steeds groter en steeds meer. Tilburg is logistieke hotspot. We zijn er trots op en willen ‘in de top drie’ blijven meedoen. Maar waarom eigenlijk? De woordvoerder van XPO Logistics verklaart in het Brabants Dagblad dat ‘de lokale kaartenbakken van arbeidskrachten leeg zijn’. Voor de lokale arbeidsmarkt betekent méér blokkendozen dus niet méér werkgelegenheid of minder mensen in de bijstand. Die logica gaat niet op. Bovendien lijken veel nieuwe banen binnen een aantal jaar vervangen te zullen zijn door robots. Robots kunnen immers steeds meer en worden steeds goedkoper. Het monotone werk in distributiecentra leent zich daarvoor uitstekend.

In de tussentijd wordt het gros van het werk voornamelijk gedaan door arbeidsmigranten. Zij zouden fatsoenlijke huisvesting en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden moeten krijgen. Daar komt echter vaak weinig van terecht, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Bovendien zorgen arbeidsmigranten voor flinke druk op de lokale woningmarkt, tot wel 5.000 wooneenheden in Tilburg, waardoor er minder woningen beschikbaar zijn voor de lokale markt.

De logistieke reuzen zijn eveneens slecht voor het milieu. De miljoenen kilometers die het vrachtverkeer aflegt beginnen en eindigen in onze gemeente. De ontwikkeling van een inzetbare elektrische vrachtwagen gaat nog jaren duren en het vervoer over water en per trein is marginaal ten opzichte van de vele bewegingen over de weg. Ondertussen gaat de uitstoot van CO2 en fijnstof gewoon door.

Tot slot vervuilt de komst van de distributiecentra onze landschappen. Nieuwe bedrijventerreinen zoals Wijkevoort en Zwaluwenbunders verrijzen midden in mooie open landschappen. Netjes inpassen in het landschap lijkt een mooi uitgangspunt, maar kán simpelweg niet.

Is de komst dan nergens goed voor? Jawel, de verkoop van gemeentegrond levert het vastgoedbedrijf van de gemeente Tilburg de nodige centen op. Maar is dát het waard? Het is de uitverkoop van de gemeente. Van de uitgiftes die nu gedaan worden, zullen nog generaties Tilburgers last houden. Op het gebied van arbeidsomstandigheden, beschikbare woningen, milieu, verkeer en landschap.

In de coalitie lijkt het CDA voorop te lopen om te komen tot méér distributiecentra. De VVD-fractie is een oprecht enthousiaste mede pleitbezorger. D66 en GroenLinks zouden gezien hun beginselprogramma op het gebied van milieu en duurzaamheid anders moeten willen, maar hebben dit punt blijkbaar in de onderhandelingen geslikt of hebben toch hun argumenten om voor te zijn.

En de PvdA? Wat mij betreft is het tijd om wakker te worden. Voor de gemeentegrond en onze open landschappen geldt echt OP=OP. Maar wat vinden jullie er van?

Stefan Jansen

Lid PvdA Tilburg

Op woensdag 21 november gaan we tijdens de ALV in gesprek met PvdA-gedeputeerde Erik van Merrienboer (Ruimte en Financiën) van de Provincie Noord-Brabant. Hij is gedurende zijn loopbaan en in zijn huidige functie veelvuldig bezig geweest met opgaven op het gebied van logistiek, grondzaken en (regionale) economie. We bevragen hem over zijn functie, standpunten, regionale ontwikkelingen, logistieke reuzen en de arbeidsmigrantenhuisvesting. De mening van de leden op deze onderwerpen is daarbij heel belangrijk. Welke boodschap en richting geven we de fractie mee?

Het bericht De uitverkoop van Tilburg?! verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Verkeersveiligheid rond basisscholen Stokhasselt | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 05-06-2018 00:00

Verkeersveiligheid is een prioriteit binnen het mobiliteitsbeleid van de gemeente Tilburg. Helaas is er zoals blijkt nog veel werk te doen op dit gebied, ondanks de inspanningen die al worden geleverd. De fractie van GroenLinks wil dat ieder kind met een veilig gevoel naar school kan. 

In het Brabants Dagblad van maandag 28 mei was te lezen over de actie die kinderen van Aboe el Chayr en de Regenboog, twee basisscholen in Stokhasselt, hebben gehouden met het oog op de verkeersveiligheid rondom deze scholen. Kinderen, leraren en ouders geven aan dat, ondanks alle maatregelen, het moeite kost om veilig over te steken. Automobilisten zouden niet stoppen voor kinderen en ook de bus rijdt veel te hard, geeft een scholier aan. De interim-directrice van een van de basisscholen geeft aan dat het vaak net niet mis gaat en dat ze logischerwijs niet willen wachten tot er een ongeluk gebeurt.

De fractie van GroenLinks wil dat ieder kind met een veilig gevoel naar school kan en daarom heeft Bas van Weegberg namens de fractie enkele vragen gesteld aan het College. Die vragen kunt u in onderstaande bijlage vinden. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.