Nieuws van politieke partijen in Zaanstad over CDA inzichtelijk

7 documenten

CDA Wethouder Slegers: "Tunnels in plaats van spoorbomen bij Guisweg"

CDA CDA Zaanstad 17-03-2023 08:48

Zeventien jaar na de eerste ideeën over het weghalen van de spoorwegovergang bij de Guisweg heeft Zaanstad de knoop doorgehakt. De komende drie jaar worden de details ingekleurd en in 2026 gaat het werk van start. Helemaal onomstreden is de ingreep niet. Fietsers en voetgangers krijgen een tunnel waarin ze volgens critici misschien niet veilig zijn, verkeer moet soms omrijden om op de snelweg te komen en de wegenstructuur doet wat ingewikkeld aan. Wethouder Gerard Slegers ziet dat anders. ,,Als je het hoort, of op een kaart ziet, kan ik mij die gedachte voorstellen. Veel mensen houden niet van verandering en dit gaat heel anders worden. Ik bekijk het van de andere kant, ik kijk naar wat het ons oplevert en dat is ontzettend veel.’’ Nog even en de slagbomen bij de spoorwegovergang zijn vaker naar beneden dan omhoog. Nu zijn ze 24 minuten per uur gesloten. Als over een paar jaar het treinverkeer verder geïntensiveerd wordt, zijn ze elk uur 33 minuten dicht. ,,Daar komt bij dat we meer woningen gaan bouwen en de hockeyclub naar deze hoek van de stad komt. We kunnen gewoon niet niks doen. Dit project is cruciaal om de bereikbaarheid te verbeteren.’’ Meegepraat Het heeft dan even geduurd voor er een plan lag, maar Slegers is trots op de inspraak. Bewoners, bedrijven en verenigingen hebben allemaal meegepraat en het is ze zoveel mogelijk naar de zin gemaakt. ,,Het enige wat mis ging en waarvoor ik excuses heb aangeboden, is dat we de schietvereniging onder de afrit van de A8 te laat hebben gesproken. Voor die club zoeken we nog een oplossing.’’ ,,De fietstunnel die nu getekend is, is echt veilig. Waar het kan is die open en er komt zoveel daglicht in als mogelijk is. Er was een probleem met verschillende richtingen die elkaar gaan kruisen. De hoeken waren te scherp maar nu zijn het overzichtelijke bochten. Er zat een knik in de tunnel, die is weggehaald en er is nu een zichtlijn door de hele tunnel. Het wordt veel veiliger dan nu. Veel scholieren halen nu halsbrekende toeren uit om niet te laat te komen. Dat is veel gevaarlijker. Ik ben pas echt gerustgesteld als die veilige weg onder het spoor en het kruispunt door er ligt.’’ Niet in scène gezet ,,We lieten de situatie een paar jaar geleden zien aan de directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Terwijl wij hier stonden gingen de spoorbomen dicht en even later slalomde er een ambulance tussen de slagbomen door. De directeur riep uit dat wij dat in scène hadden gezet maar dat was niet zo. Het is de dagelijkse praktijk hier.’’ In 2026 begint het werk aan het kruispunt en de overweg en drie jaar later is het onmogelijk om het spoor nog letterlijk te kruisen. In plaats van een overweg is er dan een tunnel vlakbij de A8 waardoor je van oost naar west en andersom kunt rijden. De routes rond die tunnel zijn het meest gecompliceerde deel van de ingreep. Volgens bewoners en zelfs enkele verkeerskundigen, is het te ingewikkeld. Wie nu uit de richting Amsterdam over de snelweg rijdt, ziet dan geen afslag meer in oud-Koog. In plaats daarvan moet de bestuurder doorrijden naar de afrit bij Westerkoog en daar via een nieuwe weg en een nieuwe tunnel terug naar oud-Koog. En wie vanuit oud-Koog de A8 op wil, rijdt dezelfde route die 1800 meter langer is dan nu. Wachttijd ,,1800 meter lijkt heel wat’’, zegt Slegers. ,,Maar het verschil is maar twee minuten. Dat weegt niet op tegen de voordelen. Als ik daar tegenover zet hoeveel wachttijd anderen nu voor de spoorbomen hebben, dan vind ik dat een grote verbetering. En ik ben er van overtuigd dat als het allemaal klaar is, iedereen de voordelen gaat zien.’’Het verdwijnen van de op- en afrit van de snelweg in oud-Koog ziet Slegers ook als winstpunt. ,,Bij de afrit moet het verkeer vol in de ankers, zo kort is die. En op de oprit is er niet genoeg ruimte om snelheid te maken. Dat leidt vaak tot gevaarlijke situaties. Het mooie is dat we van de ruimte die dan ontstaat een soort park kunnen maken. Dat klinkt misschien raar, een park onder een snelweg maar het kan. De skatebaan die daar nu is wordt dan een veel vriendelijkere plek.’’Zodra de gemeenteraad begin april groen licht geeft wordt het plan tot in de kleinste details uitgewerkt. Dan wordt ook uitgedokterd hoe de wegen aangepast moeten worden terwijl het verkeer kan blijven rijden en er twee tunnels onder het spoor aangelegd worden zonder de dienstregeling zwaar te verstoren. Bron: Noordhollands Dagblad Ed. Zaanstreek Waterland 17 maart 2023

VVD WEER IN HET COLLEGE

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Zaanstad 08-11-2019 05:58

De onderhandelingen om een nieuw meerderheidscollege te formeren zijn succesvol afgerond. Op 8 november heeft VVD Zaanstad fractievoorzitter Stephanie Onclin het akkoord namens de fractie ondertekend. De coalitie wordt nu gevormd door VVD, PvdA, ROSA, D66, GroenLinks, CDA en ChristenUnie en hebben 21 van de 39 zetels.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/37208/vvd-weer-in-het-college
Alle partijen leveren één wethouder. Voor de VVD keert Hans Krieger terug wanneer hij op 14 november om 19:30 uur in de raadzaal van het stadhuis wordt beëdigd. Iedereen is hierbij van harte welkom. Hans wordt verantwoordelijk voor de portefeuilles Financiën, Grondzaken, MAAK-Zaanstad en Economie. Tevens is hij eerste Loco burgemeester. 
De lokale partij Democratisch Zaanstad, die geen wethouder levert,  heeft een aantal voor haar belangrijke punten in het akkoord laten opnemen.  De volledige wethouderportefeuilleverdeling is in het Coalitieakkoord 2020-2022 opgenomen
Het coalitieakkoord van 2018 is de basis geweest voor dit nieuwe akkoord. In dit akkoord waren veel wensen van de VVD opgenomen en zijn al in uitvoering. Aan het oude akkoord is behoudens enkele actualiteitswijzigingen ( zoals bijvoorbeeld het weglaten van het Cultuurcluster) niets veranderd en daarmee zijn o.a. belangrijke VVD punten als het doortrekken van de A8/A9, diverse spitsproblemen oplossen, het niet verhogen van de OZB en openstellen van de busbrug onderdeel van het beleid. 
Er zijn wel een aantal aanvullingen gedaan. Die zijn: de “groene”” wensen, de participatie van de inwoners en de bereikbaarheid van de gemeente voor ondernemers.  Vergroening is allang niet meer “links” maar een maatschappelijke realiteit waar de VVD graag aan meehelpt dit met verstandig beleid te realiseren. Dit zien we o.a. terug in het deltaplan elektrisch vervoer waarin er plek is voor keuzevrijheid in mobiliteit maar wij wel een visie ontwikkelen over de stad. Het voorstel van de VVD om dit plan te maken en onderdeel te laten zijn van het nieuwe beleid is door alle coalitiepartijen goed ontvangen.  
Het ondernemersloket komt in een andere vorm terug en inwoners worden op voorhand meer betrokken bij te nemen besluiten en samen met Democratisch Zaanstad wordt nog eens kritisch naar de financiële huishouding gekeken.
Het bestuur en de fractie van VVD Zaanstad zijn blij en trots dat de VVD weer deelneemt aan het college om van Zaanstad een stad van allure te maken. 
Het volledige coalitieakkoord 2020-2022 kunt u hier downloaden. 

Ongeloof dat een partij als de VVD ...

Democratisch Zaanstad Democratisch Zaanstad D66 VVD CDA Zaanstad 24-05-2019 13:41

Ongeloof dat een partij als de VVD zich dit laat gebeuren! Bereikbaarheid van de stad en vooral gezondheid van bewoners van ondergeschikt belang dus. Zaanstad zet niet langer in op een snelle realisatie verbinding A8/A9 waardoor duizenden inwoners van Krommenie, Assendelft en Wormerveer dus nog langer worden blootgesteld aan hoge concentraties fijnstof door filevorming. Van ondergeschikt belang volgens dit college van VVD, PVDA, D66, CDA,CU en ROSA! De reservering van € 14 miljoen wordt zes jaar opgeschoven, van 2021/2022 naar 2027/2028. Dat blijkt uit de Voorjaarsnota 2019 – 2023 die de gemeente donderdag heeft gepubliceerd.

De tocht der halve waarheid

CDA CDA Zaanstad 17-09-2018 05:28

Op 13 oktober wordt een wandeltocht tegen de aanleg van de verbinding A8-A9 georganiseerd. Als je alleen kijkt naar het landschap ter plaatse en bedenkt dat daar een weg doorheen komt, dan kun je niet anders dan tegen zijn. Hier moeten appels en peren hangen en geen auto’s rijden. Die gedachtegang kan ik volgen, maar het is de halve waarheid. Organiseer namelijk tijdens spitsuren een wandeltocht langs de N203 bij Krommenie- Assendelft en ga een uurtje staan op een van de 7 schoolpleinen langs dit traject, dan besef je hoe ongezond, onveilig en ongemakkelijk het leefmilieu daar ter plaatse is. Hier hangen geen appels en peren, ze kijken wel uit. Bedenk dat tienduizenden mensen, waaronder veel (school)kinderen, hier dagelijks hinder van ondervinden en gezondheidsrisico’s lopen. Dat is de hele waarheid. En dan nog een waarheid over het milieu. Wat is beter voor het Zaanse milieu? Een weg met twee haakse bochten en acht stoplichten, of één zonder dat alles, die ook nog eens korter is?! De verbinding A8-A9 wordt zo aantrekkelijk dat deze dagelijks veel extra auto’s zal aantrekken. Dat zijn de auto’s die dan niet meer omrijden naar Amsterdam over de A9, of sluipen over de Communicatieweg. En ja, er moet ook passende aandacht zijn voor de wijk Broekpolder en het gebied rond de A8-Coenbrugtracé-Oostzaan. Kortom, ik wens alle deelnemers op 13 oktober een fijne wandeling en vraag hen alleen om af en toe naar het Noorden te kijken en dan te bedenken dat we het één moeten doen (A8-A9) en het ander niet moeten laten (goede landschappelijke inpassing). Velen zullen u dankbaar zijn. Marc Wit CDA Zaanstad

Oplossen stroperig verkeer

CDA CDA Zaanstad 15-03-2018 07:37

De doorstroming in Zaanstad is op verschillende punten een probleem. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor de gezondheid en het milieu. De parkeerdruk wordt ook steeds hoger. Het CDA wil daarom de schop in de grond voor een aantal grote projecten, zoals de verbinding A8-A9 en daarmee het verkeer op de Provincialeweg in Zaanstad Noord/Krommenie te verminderen en een gezondere leefomgeving creëren.

Oplossen stroperig verkeer

CDA CDA Zaanstad 15-03-2018 07:37

De doorstroming in Zaanstad is op verschillende punten een probleem. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor de gezondheid en het milieu. De parkeerdruk wordt ook steeds hoger. Het CDA wil daarom de schop in de grond voor een aantal grote projecten, zoals de verbinding A8-A9 en daarmee het verkeer op de Provincialeweg in Zaanstad Noord/Krommenie te verminderen en een gezondere leefomgeving creëren.

Partijpunt 4: Oplossen stroperig verkeer en parkeerdruk

CDA CDA Zaanstad 05-03-2018 12:24

Een van de 6 prioriteiten die het CDA Zaanstad in deze periode wil beïnvloeden is de betere doorstroming van verkeer en de parkeerproblemen in heel Zaanstad en staat hoog op de CDA-agenda. Met de sterke ontwikkeling van Zaanstad (Hembrugterrein en de Achtersluispolder tot woon- en werkgebieden) moet je tijdig toekomstbestendige verbeteringen in de infrastructuur en het parkeren aanbrengen. De doorstroming op de hoofdwegen in Zaanstad is op verschillende punten problematisch. Deels door onvoldoende capaciteit, deels door de spoorse doorsnijding van de stad en deels door brugopeningen. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor de gezondheid en het milieu. Dat vraagt om vernieuwing van infrastructuur. De parkeerdruk wordt ook steeds hoger door de binnenstedelijke woningbouw en doordat forenzen het gratis parkeren in woonwijken opzoeken. Dit vraagt om bescherming van parkeermogelijkheden van huidige wijkbewoners. Doelgericht samenwerken/bestuurlijke aandacht leefkwaliteit: Zaanstad kan het aanpakken van de grote infrastructurele problemen niet zelfstandig organiseren en financieren. Daarvoor is co-planning en -financiering nodig van buurgemeenten, de provincie Noord-Holland, de Vervoersregio Amsterdam, de NS en het Rijk. Het CDA wil de bestuurlijke banden van Zaanstad met deze partners sterk aantrekken.Gerichte vernieuwing infrastructuur (start op korte termijn): Aanleggen van een gestrekte verbindingen A8-A9 (Golfbaan- of Heemskerkvariant), inclusief de afwaardering van de N203 en N246. Het verlagen van het spoor tussen stations Koog aan de Zaan en Zaandijk Zaanse Schans en de herstructurering van verkeersstromen, zodat o.m. de spoorwegovergang Guisweg overbodig wordt. Ter ontlasting van de Thorbeckeweg en de ontwikkeling van de Achtersluispolder het versneld aanleggen van een nieuwe afrit Poelenburg/Achtersluispolder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.