Nieuws van politieke partijen in Zaanstad over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

VVD WEER IN HET COLLEGE

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Zaanstad 08-11-2019 05:58

De onderhandelingen om een nieuw meerderheidscollege te formeren zijn succesvol afgerond. Op 8 november heeft VVD Zaanstad fractievoorzitter Stephanie Onclin het akkoord namens de fractie ondertekend. De coalitie wordt nu gevormd door VVD, PvdA, ROSA, D66, GroenLinks, CDA en ChristenUnie en hebben 21 van de 39 zetels.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/37208/vvd-weer-in-het-college
Alle partijen leveren één wethouder. Voor de VVD keert Hans Krieger terug wanneer hij op 14 november om 19:30 uur in de raadzaal van het stadhuis wordt beëdigd. Iedereen is hierbij van harte welkom. Hans wordt verantwoordelijk voor de portefeuilles Financiën, Grondzaken, MAAK-Zaanstad en Economie. Tevens is hij eerste Loco burgemeester. 
De lokale partij Democratisch Zaanstad, die geen wethouder levert,  heeft een aantal voor haar belangrijke punten in het akkoord laten opnemen.  De volledige wethouderportefeuilleverdeling is in het Coalitieakkoord 2020-2022 opgenomen
Het coalitieakkoord van 2018 is de basis geweest voor dit nieuwe akkoord. In dit akkoord waren veel wensen van de VVD opgenomen en zijn al in uitvoering. Aan het oude akkoord is behoudens enkele actualiteitswijzigingen ( zoals bijvoorbeeld het weglaten van het Cultuurcluster) niets veranderd en daarmee zijn o.a. belangrijke VVD punten als het doortrekken van de A8/A9, diverse spitsproblemen oplossen, het niet verhogen van de OZB en openstellen van de busbrug onderdeel van het beleid. 
Er zijn wel een aantal aanvullingen gedaan. Die zijn: de “groene”” wensen, de participatie van de inwoners en de bereikbaarheid van de gemeente voor ondernemers.  Vergroening is allang niet meer “links” maar een maatschappelijke realiteit waar de VVD graag aan meehelpt dit met verstandig beleid te realiseren. Dit zien we o.a. terug in het deltaplan elektrisch vervoer waarin er plek is voor keuzevrijheid in mobiliteit maar wij wel een visie ontwikkelen over de stad. Het voorstel van de VVD om dit plan te maken en onderdeel te laten zijn van het nieuwe beleid is door alle coalitiepartijen goed ontvangen.  
Het ondernemersloket komt in een andere vorm terug en inwoners worden op voorhand meer betrokken bij te nemen besluiten en samen met Democratisch Zaanstad wordt nog eens kritisch naar de financiële huishouding gekeken.
Het bestuur en de fractie van VVD Zaanstad zijn blij en trots dat de VVD weer deelneemt aan het college om van Zaanstad een stad van allure te maken. 
Het volledige coalitieakkoord 2020-2022 kunt u hier downloaden. 

diverse onwenselijke verkeerssituaties voor fietsers | Zaanstad

GroenLinks GroenLinks Zaanstad 03-12-2018 00:00

Zaanstad scoort een dikke onvoldoende op het gebied van fietsbereikbaarheid, zo bleek laatst uit een “Benchmark-onderzoek” dat door Natuur & Milieu, de fietsersbond, Milieudefensie en andere organisaties is uitgevoerd. Mede daardoor worden hier weinig kilometers per fiets afgelegd in vergelijking met andere steden. Hoewel hier en daar verbeteringen zijn aangebracht (zoals het snelfietspad naar Amsterdam), onderschrijft GroenLinks de kritische uitkomsten van het onderzoek. Hieronder enkele punten die ons inziens spoedig verbetering behoeven.

1. Zaandam/Aan de Vaart

Zoals in het Noord Hollands Dagblad van zaterdag 24 november stond beschreven, kunnen bewoners van Aan de Vaart hun fiets of scooter nauwelijks gebruiken. Sinds Romanov gebouwd wordt, kunnen ze ternauwernood nog op Rustenburg of in de Stationsstraat komen. En wanneer ze achterlangs gaan, moeten ze de Provincialeweg op (zonder stoplichten, zonder zebrapaden). Een gevaarlijke situatie.

2. Zuiderhout/Stormhoek

Wie op de fiets gaat naar de winkels die zijn gevestigd op de Stormhoek (zoals ’t Goed, Prenatal, Liv Outdoor, enzovoort) kan daar niet op een fatsoenlijke manier komen. De laatste honderden meters moeten met de fiets aan de hand over de stoep worden afgelegd.

3. Zuiderhout/Hornbach

Wie vanaf Stormhoek naar de Hornbach fietst, komt terecht op een uiterst smal fietspad (dat evenwijdig loopt aan de Cornelis Bruijnzeelweg). Dit fietspad is tweerichtingsverkeer, maar je kunt er nauwelijks een andere fietser passeren. Na dit korte fietspad, beland je bovendien op het parkeerterrein van Hornbach waar je kriskras tussen de auto’s door moet fietsen om bij de Pieter Ghijsenlaan te komen.

4. Westzaan/Noordzeekanaal

Wanneer je in Westzaan de Kleine Steng op fietst (richting Noordzeekanaal), rijd je een doodlopende weg in. Er staan geen bordjes voor fietsers die je daar voor waarschuwen, en helaas is er geen mogelijkheid om te fietsen over of langs de Kanaaldijk.

5. Wormerveer/Krommenie

Voor fietsers is de verkeerssituatie tussen Wormerveer en Krommenie de afgelopen jaren verbeterd. Positief is bijvoorbeeld het fietspad tussen de Krommeniërweg en de fietstunnel die onder de Provincialeweg door gaat. Je moet hier echter wel bekend zijn, want bewegwijzering voor fietsers ontbreekt hier volledig. 

6. Wormerveer/Shoppingcenter Noorderveld

Ook de winkels van het Shopping Center zijn moeilijk bereikbaar per fiets. Wanneer je over het fietspad naast de Provincialeweg aan komt rijden, moet je eerst een flinke omweg van vele honderden meters maken om het winkelgebied te bereiken. Dat zal het fietsgebruik niet bepaald bevorderen.

7. Zaandam/’t Kalf

Als je vanuit ’t Kalf of de Kalverhoek via de Zuiderweg richting de Leeghwaterweg fietst, is er geen vrij liggend fietspad of fietsmarkering (terwijl de weg daar druk is, inclusief bus- en vrachtverkeer). Er is daar ook geen goede opstelplek bij de verkeerslichten voor fietsers om veilig over te kunnen steken. In hetzelfde gebied heb je de oversteek vanaf de Braakdijk naar de fietspaden. Ook daar zijn geen goede voorzieningen om de drukke Leeghwaterweg over te steken, terwijl dit juist een recreatieve route is.

GroenLinks stelt vragen aan het college

In 2015 is er een GroenLinks-motie aangenomen om bewegwijzering naar fietsparkeerplekken beter te verzorgen. Vooralsnog is daar maar zeer beperkt uitvoering aan gegeven.GroenLinks heeft al eerder via een motie opgeroepen om een meldpunt in te stellen waar fietsers eenvoudig meldingen kunnen doen van onwenselijke/gevaarlijke verkeerssituaties. Helaas was er toen geen meerderheid in de gemeenteraad die dit een goed idee vond.Ook heeft GroenLinks meermaals voorgesteld om een fietscoördinator aan te stellen die onwenselijke verkeerssituaties zou kunnen (laten) aanpakken.

GroenLinks, niet voor niets de fietspartij van Zaanstad, heeft het college gevraagd of men bekend is met de problematiek van bovenstaande punten en wat men denkt hieraan te gaan doen om het gevaar voor fietsers in Zaanstad te verminderen, of nog liever te laten verdwijnen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.