Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland over D66 inzichtelijk

9 documenten

De Pater-Postma: ‘Zo snel mogelijk einde aan chaos CBR’

CDA CDA D66 Zuid-Holland 12-09-2019 12:42

In haar maidenspeech benadrukte CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma dat minister Van Nieuwenhuizen alles op alles moet zetten om zo snel mogelijk een einde te maken aan de chaos bij het CBR. Door lange wachttijden moeten mensen met een gezondheidsverklaring soms maandenlang wachten tot de verlenging van het rijbewijs is goedgekeurd, met alle gevolgen van dien. Vorige week vroeg De Pater-Postma een spoeddebat aan over het CBR en afgelopen dinsdag liet de minister in een brief weten dat de problemen nog groter zijn dan we dachten. Zo zouden mensen nog minimaal tot de zomer van 2020 moeten wachten tot de doorlooptijden zijn opgelost. Wat Wytske de Pater-Postma betreft moet de ambitie van de minister omhoog: “Er moet écht een tandje bij. De minister moet gaan vechten voor de mensen die nu de dupe zijn.” Met steun van andere partijen, waaronder de oppositie, zijn drie CDA-voorstellen deze week aangenomen:1) De coulanceregeling moet minimaal een maand eerder (uiterlijk 31 oktober, maar liefst zo snel mogelijk) worden ingevoerd dan de minister nu wil, zodat mensen snel de weg weer op kunnen.2) Gedupeerden zonder rijbewijs verdienen een passende en actieve compensatie van de overheid, in de vorm van een vergoeding of gratis ov.3) Er moet een ambitieus stappenplan komen die ervoor zorgt dat de problemen met doorlooptijden uiterlijk 1 maart 2020 zijn opgelost, in plaats van de zomer van 2020 (of zelfs 2021). Coulanceregeling sneller invoerenDe Pater-Postma eiste in het debat dat de coulanceregeling, waardoor het rijbewijs van gedupeerde 75-plussers automatisch met een jaar wordt verlengd, sneller wordt ingevoerd dan de beoogde datum van 1 december. De Pater-Postma wil dat de invoerdatum minimaal een maand naar voren wordt gehaald. Voor het zomerreces was hiervoor al een voorstel van CDA en D66 aangenomen door de Tweede Kamer. De Pater-Postma: “Iedere dag telt. Ik wil dat de minister alles op alles zet om de regeling zo snel mogelijk in te voeren. Een rijbewijs is zoveel meer dan een plastic roze pasje. Deze mensen hebben hun auto hard nodig, voor bijvoorbeeld mantelzorg, vrijwilligerswerk of boodschappen. Ze belanden daardoor ook sneller in een sociaal isolement. Hoe eerder ze de weg weer op kunnen, hoe beter.”Compensatie is morele verplichtingDe grote groep mensen – vooral 75-plussers – die al veel te lang op een nieuw rijbewijs, moeten daarvoor passend worden gecompenseerd door het kabinet. De Pater-Postma: “Mensen voelen zich machteloos en in de kou staan. Ik vind het daarom hoog tijd dat het kabinet iets terug doet. De tijd zonder rijbewijs krijgen ze er niet mee terug, maar de minister is het moreel verplicht. Als je van de samenleving bepaalde normen en waarden verwacht, hoor je als overheid zelf het goede voorbeeld te geven. Afspraak is afspraak. Een passende compensatie is dus nodig, bovenop de declaratiemogelijkheden die er nu al zijn.”Ambitie omhoogDinsdag liet de minister in een brief weten dat de problemen bij het CBR op z’n vroegst in de zomer van 2020, of misschien zelfs een jaar later, pas zijn opgelost. De Pater-Postma: “Dat is toch niet uit te leggen? Mijn grote vraag aan de minister: legt zij zich neer bij deze ambitie? Of gaat ze er voor vechten dit eerder te halen?” Omdat de minister vasthield aan de zomer van 2020, diende CDA een voorstel in voor een stappenplan dat ervoor moet zorgen dat de doorlooptijden op 1 maart 2020 voldoen aan de normale normen. De minister zei hetzelfde doel na te streven, maar kon niet beloven dat een snellere oplossing voorhanden is.

CDA: Oplossing gedupeerde ouderen CBR in zicht

CDA CDA D66 Zuid-Holland 20-06-2019 09:14

Na lang aandringen van CDA en D66 lijkt er nu toch zicht op een coulanceregeling voor automobilisten van 75 jaar en ouder, die door problemen bij het CBR onterecht thuis zaten zonder rijbewijs. Minister Van Nieuwenhuizen heeft aangegeven dat zij hoogstwaarschijnlijk nog een jaar kunnen doorrijden zonder keuring en verlenging van hun rijbewijs. Het gaat om een tijdelijke oplossing voor de problemen die al langere tijd spelen bij het CBR. Ouderen die willen blijven rijden moeten na hun 75e een nieuw rijbewijs en een gezondheidsverklaring aanvragen. Ze moeten medisch gekeurd worden om te kunnen bepalen of het nog wel veilig is dat ze de weg op gaan. Door problemen bij het CBR zijn de wachttijden inmiddels echter zo opgelopen, dat veel 75-plussers nu zonder rijbewijs zitten. Door deze rijbewijzen maximaal een jaar te verlengen hoopt minister Van Nieuwenhuizen dat het CBR voldoende tijd krijgt om orde op zaken te stellen. Het CDA wil eerst zeker weten dat alle seinen voor een coulanceregeling op groen komen te staan, zodat er voor de korte termijn een oplossing is. Hoe de regeling er precies uit komt te zien, laat de minister nog voor het zomerreces weten.CDA-Kamerlid Maurits von Martels: “Een coulanceregeling zou de rust kunnen brengen waar iedereen zo om vraagt. Niet alleen bij de duizenden gedupeerden, maar ook bij de medewerkers van het CBR zelf. Aan hun inzet wordt niet getwijfeld, maar zij staan momenteel voor een onmogelijke opgave. Het CBR heeft de afgelopen jaren haar eigen kwetsbaarheid georganiseerd met alle gevolgen van dien.“ Voor een structurele oplossing is er echter meer nodig en is een andere kijk gewenst, aldus Von Martels. “Uit onderzoek in verschillende Europese landen is namelijk niet gebleken dat het in landen met een verplichte keuring op basis van leeftijd beter is gesteld met de verkeersveiligheid van de oudere bestuurders. Dat was al in 2011 voor het SVOW de reden om te adviseren om de leeftijdsgebonden keuring af te schaffen. Mocht dat gebeuren, dan is het wel van belang dat er een alternatief systeem komt dat de verkeersveiligheid en het medisch beroepsgeheim borgt. Zo’n alternatief zou veel problemen kunnen verhelpen en een deel van de oplossing vormen, zonder dat je aan verkeersveiligheid inboet.”Minister Van Nieuwenhuizen heeft tijdens het debat positief gereageerd op de motie van het CDA en aangegeven te willen onderzoeken of deze verplichte keuring ook daadwerkelijk kan worden afgeschaft. Dinsdag stemt de Tweede Kamer hier nog over.

SP scoort hoog in onderzoek Fietsersbond

SP SP D66 Zuid-Holland 08-03-2019 17:44

Samen met D66 is de SP door de Fietserbond uitgeroepen als beste fietspartij van Zuid-Holland. De Fietsersbond vergeleek alle Zuid-Hollandse verkiezingsprogramma’s op fietsgebied. De SP scoorde onder meer goed op verkeersveiligheid voor fietsers, beheer en ontwikkeling van provinciale fietsroutenetwerken, ambitie en budget.

Hoewel ze zelf liever loopt dan fietst, is lijsttrekker Lies van Aelst toch blij: ‘De fiets, ook de elektrische, hoort wat de SP betreft absoluut bij het duurzame vervoer van de toekomst.

Natuurlijk zijn niet alle afstanden altijd voor alle fietsers haalbaar. Daarom investeren we ook fors in openbaar vervoer –ook over water– met uiteraard wel goed per fiets bereikbare haltes en vervoersknoopunten.

Het meeste fietsbeleid wordt gemaakt door gemeenten. De provincie heeft echter een gemeente-overstijgende rol, bijvoorbeeld bij het aanleggen van snelfietsroutes tussen verschillende plaatsen.

website Fietsersbond

Kennismaken met kandidaat 7: Tobias Grond

D66 D66 Zuid-Holland 30-01-2019 09:30

“Jij bent van de overheid: weet jij dan ook of mijn OV-studentenkaart langer geldig is omdat ik als tweede studie verpleegkunde doe?” Een vraag van mijn zusje vorige week. Ja, ik werk bij Rijkswaterstaat en ben kandidaat voor de Provinciale Staten. Maar nee, daarmee ben ik niet van alle regelingen op de hoogte binnen de overheid.

Ik vind het een probleem dat de overheid voor veel mensen – vaak jongeren – ver weg staat. Dat het niet voelt alsof de overheid er voor hen is. Dat wil ik graag veranderen.

Mijn naam is Tobias Grond. Ik ben met mijn 25 jaar de jongste kandidaat in de top-10 en ben trots dat ik op plek 7 mag staan. Ik ben in Flevoland geboren (ondanks mijn Limburgse roots), in Gelderland opgegroeid, heb in Groningen en Utrecht gestudeerd en sinds drie jaar woon ik met veel plezier in Zuid-Holland. Juist omdat ik veel andere provincies goed ken, vind ik het leuk om Zuid-Holland te ontdekken: zowel buiten tijdens een wandeling, als bestuurlijk.

Ik geloof in een betere wereld, die met genoeg wil en doorzettingsvermogen bereikbaar is. Daarmee bedoel ik dat als we – wereldbewoners – met z’n allen écht ons best doen om samen vooruit te komen, ik ervan overtuigd ben dat we verrassend snel vooruitgang kunnen boeken. Deze overtuiging is voor mij een extra motivatie om mij kandidaat te stellen. En om mijn enorme ambitie van de eerste alinea hardop uit te spreken.

Om dat toch iets concreter te maken: het lijkt me leuk om uitdagingen waar de provincie voor staat te delen met studenten. Dan zal blijken dat de saaie vergaderingen wel degelijk over begrijpelijke problemen gaat. Ik wil opleidingen uitnodigen om deze vraagstukken in de vakken te verweven. Op mijn beurt kom ik vervolgens graag langs om over de uitkomsten te discussiëren. Hoe gaaf is het als jouw oplossing misschien wel in de Statenvergadering wordt besproken?! Ik wil hen serieus nemen, en hun inbreng meenemen. Ik wil de politicus zijn die écht luistert, om samen tot betere oplossingen te komen.

Voor D66 is mobiliteit een ...

D66 D66 Zuid-Holland 12-11-2018 16:57

Voor D66 is mobiliteit een topprioriteit! De aanleg van de A4-Zuid is verder weg dan ooit. Tenminste 1 miljard(!) euro ontbreekt en tot 2028 is de aanleg niet bespreekbaar. En met telkens onderhoud aan de Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug is er geen tijd te verliezen. D66 wil niet wachten maar aan de slag. Daarom was Rob Jetten in Heinenoord om te kijken wat er wél kan. D66 kiest voor een combinatie met slimme alternatieven en met oog voor ons landschap. Samen met provincie en Rijk krijgt D66 dat voor elkaar. Stem D66 dan gaan we nu samen vooruit!

Mobiliteit is een verkiezingsthema!

VVD VVD SGP D66 CDA Zuid-Holland 24-09-2018 10:42

Op 20 september was Léon Hoek, kandidaat raadslid voor de VVD, te gast in een paneldiscussie over mobiliteit in de Hoeksche Waard. De avond was georganiseerd door Groen Links Hoeksche Waard en de stichting Stop A4. In het panel zaten o.a. vertegenwoordigers van de ondernemersvereniging, van het Hoeksche Waard Landschap en van de politieke partijen: CDA, SGP, D66 en Groen Links Zuid-Holland. De VVD was de enige politieke partij die zich uitdrukkelijk uitsprak voor de aanleg van de A4. Op een verantwoorde manier uiteraard.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/31776/mobiliteit-is-een-verkiezingsthema

Hoe houden we de Hoeksche Waard bereikbaar’ was de centrale vraag, waar het panel over in discussie ging. Er werden interessante oplossingen genoemd zoals snelfietspaden, betere busverbindingen en zelfs een metro of lightrail werden als oplossing genoemd voor personenvervoer. Vervoer over spoor en water werden als alternatief genoemd voor vrachtvervoer.

Voor de VVD, bij monde van Léon Hoek, is het duidelijk: alle oplossingen zijn welkom (o.a. openbaar vervoer, fietsverbindingen)  maar je zult ook moeten investeren in de A4-Zuid om de Hoeksche Waard op lange termijn bereikbaar te houden. Daarnaast speelt het veiligheidsaspect ook een rol, als bijvoorbeeld bij een nieuwe “Moerdijkbrand” een grootschalige evacuatie nodig is.

Tijdens de avond bleek dat ook ondernemers het belang van de A4-Zuid onderschrijven. En zij vragen ook voor lokale en korte termijn oplossingen in de Hoeksche Waard. De ondernemers zien in spoor of water geen echte oplossing om vrachtverkeer van de snelweg af te halen.

Waarom de A4-zuid?Het openen van de A4 in Midden Delfland en Steenbergen heeft gezorgd voor een meer dan 20% toename in verkeer. Iedereen die van en naar de Rotterdamse regio rijdt merkt dat dagelijks: files en ongelukken zorgen voor enorm veel vertraging. Om die reden pleit jouw VVD ervoor om in de nieuwe gemeente zo snel mogelijk te starten met de lobby bij provincie en Rijk om de aanleg te bespoedigen.

Daar verbinden we wel voorwaarden aan: de 6 kilometer A4 door de Hoeksche Waard wordt indien mogelijk verdiept aangelegd, er komt een op- en afrit bij Oud-Beijerland en de capaciteit van de Haringvlietbrug wordt ook verhoogd.

Voor de VVD is mobiliteit een topprioriteit de komende periode.

Ons standpunt over de A4 staat hier.

Rondje Lansingerland

D66 D66 Zuid-Holland 11-07-2018 16:13

In vervolg op de motie van D66 over knelpunten in het fietsnetwerk Zuid-Holland stapte de fractie samen met D66 Lansingerland op de fiets voor een rondje Bergschenhoek, Bleiswijk en Berkel en Rodenrijs. Nuttig om te zien wat goed gaat én wat beter kan. 

 

Met verkeers- en vervoersplanoloog Maarten Batenburg aan kop fietste het gezelschap langs een aantal heikele punten, zoals de rotonde op de N472 in Bergschenhoek, de oversteek van de N209 ter hoogte van de Oosteindseweg en de steeds drukker wordende ventweg richting Bleiswijk. De verkeersveiligheid voor fietsers kan op deze punten enorm veel beter. Het is begrijpelijk dat hiervoor al verschillende plannen klaarliggen.

Snelle fietsroute De route voert verder langs vervoersknoop in aanleg Bleizo. Met een viaduct over de A12 verbindt station Lansingerland-Zoetermeer straks trein, RandstadRail, bus, auto en fiets met elkaar en biedt het veel overstapmogelijkheden en reistijdwinst. Ineke den Heijer (fractievoorzitter van D66 Lansingerland) is enthousiast over het project, maar wijst erop dat helaas niet is voorzien in het volwaardig doortrekken van het fietspad tussen Berkel en Rodenrijs en Zoetermeer, terwijl daaraan wel behoefte is. “Met deze verbinding kan je bovendien een snelle fietsroute van Zoetermeer tot Rotterdam aan toe creëren.”

Extra fietsenstallingen We fietsen terug richting metro Rodenrijs, dezelfde route als die van bus 173 vanuit Zoetermeer. Het is mooi om te zien dat er naar de bushaltes fietsstallingen zijn geplaatst. “Vooral bij woon-werkverkeer is de fiets is een aantrekkelijk vervoermiddel voor de first of last mile”, weet Paul Breitbarth, die binnen de D66 fractie Zuid-Holland de fiets in zijn portefeuille heeft. “Maar je moet je fiets natuurlijk wél kunnen stallen op de plek van overstappen. Het valt mij op dat de fietsenstallingen hier overvol zijn, ook al is de vakantieperiode al aangebroken. Ik kan mij voorstellen dat hier komende jaren nog extra fietsenstallingen moeten worden bijgeplaatst.”

Tijdens de behandeling van de Kadernota door Provinciale Staten eind juni is een breed gedeelde motie van D66 aangenomen voor meer investeringen in de fiets. Het gaat dan om snelfietsroutes, verbreding en verbetering van fietspaden en meer fietsenstallingen.

 

D66 werkt aan veiliger fietspad in Stompwijk

D66 D66 Zuid-Holland 01-03-2018 17:46

Het fietspad langs de N206 tussen Zoeterwoude en Zoetermeer, dat veel wordt gebruikt voor woon-school- en woon-werkverkeer, bestaat grotendeels uit twee rijstroken. Bij Stompwijk is het fietspad echter een stuk smaller.

 

Dit zorgt langs de Stompwijksche Vaart en het Oosteinde soms voor gevaarlijke verkeerssituaties. “Onnodig”, zegt D66 woordvoerder Paul Breitbarth. “Na het signaal van inwoners van Stompwijk aan de fractie van D66 Leidschendam-Voorburg hebben wij aan het provinciebestuur van Zuid-Holland schriftelijke vragen gesteld. D66 wil de verkeersveiligheid van het fietspad, in samenspraak met de betreffenden gemeenten en de Adviesraad Stompwijk, snel verbeteren.”

D66 bepleit al langer dat de provincie zorgt voor voldoende, veilige mogelijkheden om de fiets te kunnen gebruiken als alternatief voor de auto. De kosten van de aanpassing van het fietspad in Stompwijk kunnen volgens D66 beperkt blijven. De werkzaamheden zijn mogelijk goed te combineren met het aanstaande groot onderhoud van de N206.

Een mooie blog van D66 ...

D66 D66 Zuid-Holland 17-08-2015 12:24

Een mooie blog van D66 Oud-Beijerland raadslid Martine de Bas

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.