Nieuws van politieke partijen in Zwartewaterland inzichtelijk

16 documenten

‘weg’ markering! Verkavelingsweg.

BuitenGewoon Zwartewaterland BuitenGewoon Zwartewaterland Zwartewaterland 25-03-2024 07:42

Begin ‘24 heeft @buitengewoonzwartewaterland het College gevraagd actie te ondernemen mbt wegmarkering Verkavelingsweg. Dit alles ivm veiligheid.

Nadat stukken weg gerenoveerd waren, ontbrak de markering. Deze week worden ontbrekende lijnen ‘gekalkt’!

VVD vraagt om actie brug Graaf Lodewijklaan Zwartsluis

VVD VVD Zwartewaterland 27-07-2021 06:15

Naar aanleiding van betrokken buurtbewoners die contact met ons opnamen, stelden wij vandaag vragen aan het gemeentebestuur over het onderhoud aan de brug bij de ingang van de Graaf Lodewijklaan. 

Buurtbewoners vertellen ons dat de brug piept en kraakt wanneer er auto's over de brug rijden. Dit leidt tot geluidsoverlast voor zowel directe buurtbewoners als bewoners verderop in de wijk. Door het uitzetten en krimpen van het hout trekken de bouten los waardoor planken los komen te liggen op de brug. We hebben daarom het gemeentebestuur de volgende vragen gesteld:

-    Is het college op de hoogte van vragen van buurtbewoners?

-    Staat deze brug op de lijst voor onderhoud?

-    Is de brug eigendom van de gemeente Zwartewaterland?

-    Zo ja, wanneer vindt er onderhoud plaats aan deze brug?

-    Hoe denkt u dit probleem op te lossen?

Wederom uitstel verkeersplan Hasselt.

CDA CDA ChristenUnie Zwartewaterland 11-06-2019 06:52

Eigenlijk heeft het geen zin meer om te gaan discussiëren over de verkeercirculatie in het centrum van Hasselt. Er is een amendement vanuit de Christen Unie, SPG en Buitengewoon Zwartewaterland die er voor zorgt dat er vandaaggeenkeuze gemaakt wordt, maar de beslissing over het verkeer in het centrum van Hasselt uitstelt door nieuwe uitwerkingen en planvorming. En daarmee laat de coalitie iedereen in het centrumwéérwachten tot een definitieve oplossing. Wederom uitstel.Het begint pijnlijk te worden dat hetcollegeer niet in slaagt om een breed gedragen voorstel aan de gemeenteraad te kunnen presenteren. En het is nog pijnlijker om aan te zien dat de coalitie hun eigen wethouder niet weet te steunen. En dat een partij na het toezeggen van hun steun in de vorige raadvergadering nu voor een ‘andere weg kiest’. De wethouder wordt nu door decoalitiein de kou gezet door zich uit te sprekentegenhet voorliggende raadsvoorstel.Maar groot deel van de oppositie is ook geen voorstander van het voorliggende raadsvoorstel, maar maakt wel een keuze, daarmee kom ik aan het einde van mijn termijn. In aanvulling op de vorige raadsvergadering heeft de wethouder een paar A4’tjes opgeleverd met een aantal gegoogelde plaatjes met voorbeelden van “auto te gast”. En de schatting, geen feiten, dat bij die inrichtingen het aantal verkeersbewegingen zal afnemen.Heeft de wethouder er ook rekening mee gehouden dat in die afgebeelde situaties andere verkeersregels kunnen gelden, zoals wél eenrichtingsverkeer of alleen toegang voor gemotoriseerd verkeer op bepaalde tijden? Want de afbeeldingen doen suggereren dat er mogelijk ook ander verkeersregels in het spel zijn.Het klopt dat er minder auto’s in de Diezestraat in Zwolle rijden sinds daar de weginrichting is aangepast. Maar dat komt niet door de weginrichting, dat komt omdat bevoorrading alleen in de ochtend kan plaatsvinden en verder autoverkeer niet toegestaan is. Afbeelding 3 iseen veel ruimere straat dan de Hoogstraat en daardoor niet te vergelijken.Bij afbeelding 5 kan ik menietvoorstellen dat hier sprake is van gemotoriseerd verkeer in twee richtingen, dat kan qua weginrichting nooit passen. Al met al kunnen we met die verbeelding en de schatting van de wethouder dus helemaal niets. Ik zal het hele relaas van de vorige raadsvergadering niet nogmaals herhalen, maar voor het CDA zijn 2 uitgangspunten het belangrijkst: -Onnodig doorgaand verkeer uit het centrum mijden & -Verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Het aanleggen van de parallelweg ten noorden van de N331 zorgt voor een vermindering van het verkeer dat door het centrum richting de Molenwaard gaat. Daar zijn we vóór en moet wat ons betreft ook doorgaan. De verkeersstromen zijn door het aanpassen van de N331 gewijzigd, dit heeft het onderzoeksbureau al vóór de aanpassingen voorspeld en meegewogen. Er is na de aanpassingen geconstateerd dat die voorspellingen juist waren. Onafhankelijk van dat laatste onderzoek doet BVA al de uitspraak dat er een doorgaande verkeersstroom van oost naar noord blijft. Dus ook na de aanpassingen in de N331 blijft deze verkeersstoom bestaan. Het CDA wil deze onnodige verkeersstroom uit het centrum weren: Doorgaand verkeer bezoektgeenwinkel, bezoektgeenterras, bezoektgeenwoning in het centrum en is dus overbodig. Het herinrichten van de Hoogstraat kan dat probleem oplossen. Het ‘auto te gast’ principe klinkt interessant, op zich staat het CDA daar helemaal niet onsympathiek tegenover. Echter moet het wel een doel treffen. Juridisch gezien bestaat het ‘auto te gast’ principe niet. Er zijn wel aanbevelingen hoe het er uit moet zien om meer ruimte en veiligheid voor fietsers te bieden maar een fietser blijft een fietser en een automobilist een automobilist. Er zijn meerdere onderzoeken naar dit soort type wegen gedaan en vaak komt naar voren dat de automobilist, indien hij over de ruimte beschikt om in te halen, dit ook zal doen. En in de praktijk zie je dit nu ook gebeuren. “Nog even snel die fietser voorbij, voordat ik die auto ga passeren”. Die gedachtes, daar moeten we vanaf. Op dit moment, met tweerijrichtingen wordt deze gelegenheid geboden en dat komt de verkeersveiligheid niet te goede. Het veiligheidsgevoel van fietsers is nu niet goed en dat kán beter. Maar ook met een auto-te-gast straat voorkom je gevaarlijke of onwenselijk inhaal- of passeer-bewegingen niet omdat de breedte van de weg voor automobilisten een beslissende factor is. Zodra de weg ingericht is voor éénrichtingverkeer en smal genoeg is voor één auto, maar geen inhaalbeweging mogelijk maakt, zal de fietser voor blijven gaan. En biedt de ruimte die over blijft tegelijk meer mogelijkheden voor het verbreden van het trotoir, het plaatsen van parkeerplaatsen, plantenbakken en kleinschalige fietsenstalling, et cetera. Het straatbeeld wordt vriendelijker, het autoverkeer rustiger en er is meer ruimte voor fietser én voetganger. Daar kan je toch niet tegen zijn!?Eveneens blijft het centrum voor wie daar een bestemming heeft te bereiken en te verlaten vanuit het noorden en het zuid-oosten, maar ontneemt het de prikkel om van oost naar noord door de Hoogstraat het centrum te belasten. Het plaatsen van een bord ‘auto-te-gast’ en het uitbreiden van dat gebied is wat ons betreft mogelijk, maar de essentie zit voor het CDA in het aanpassen van de gereserveerde ruimte voor gemotoriseerd verkeer. En dan past éénrichtingverkeer het beste. Als laatste is het aansluiten van de parallelweg en deze direct weer afsluiten voor gemotoriseerd verkeer in onze ogen raar en het ontneemt een kans om het centrum op een extra manier te ontsluiten, wat ook een doel vanuit de centrumvisie was. Voorzitter, het CDA wil liever niet wachten en maakt nu een keuze voor een gemoedelijk en veilig centrum voor voetganger en fietser.

De CDA 'Altijd in de Buurt Bus' op 9 ...

CDA CDA Zwartewaterland 09-03-2019 10:34

De CDA 'Altijd in de Buurt Bus' op 9 maart in Zwartewaterland. CDA Zwartewaterland en CDA Overijssel houden zaterdag 9 maart een campagnetour met onder anderen Margreet Bosma, nr. 19 en Gert van Lente nr. 23 op de CDA-lijst voor de verkiezingen van Provinciale Staten op 20 maart. Lijsttrekker Eddy van Hijum is ook van de partij. De eerste stop van de bus is om 14.00 uur op het Havenplein in Genemuiden waar vandaan gelopen wordt naar het Tapijtmuseum. Hier gaan de CDA'ers in gesprek met de vrijwilligers van het museum. Om 15.00 uur vertrekt de bus via de pont over het Zwartewater naar Zwartsluis. Om 15.15 uur arriveert de bus bij Stichting Recreatiecentrum Zwartewater. Hier wordt een presentatie geven over het reilen en zeilen van deze uniek gelegen jachthaven en camping. Vervolgens wordt er een wandeling gemaakt naar, de oudste nog aanwezige schutsluis van Overijssel, de Staphorstersluis en de Grote Kolksluis.Deze laatste is in 2008, na een renovatie van Rijkswaterstaat, weer geopend. Na het gereedkomen van de nieuwe Meppelerdiepsluis, nu ook een schutsluis, is er kans dat Rijkswaterstaat het onderhoud stopzet. Greet Generaal en Harm Bonsink zijn een actie gestart om de sluis in werking te houden, te onderhouden en op de monumentenlijst te zetten.

De CDA ‘Altijd in de Buurt Bus’ is zaterdag 9 maart in Zwartewaterland!

CDA CDA Zwartewaterland 08-03-2019 11:42

CDA Zwartewaterland en CDA Overijssel houden zaterdag 9 maart een campagnetour met onder anderen Margreet Bosma, nr. 19 en Gert van Lente nr. 23 op de CDA-lijst voor de verkiezingen van Provinciale Staten op 20 maart. Lijsttrekker Eddy van Hijum is ook van de partij.De eerste stop van de bus is om 14.00 uur op het Havenplein in Genemuiden waar vandaan gelopen wordt naar het Tapijtmuseum. Hier gaan de CDA'ers in gesprek met de vrijwilligers van het museum. Om 15.00 uur vertrekt de bus via de pont over het Zwartewater naar Zwartsluis. Om 15.15 uur arriveert de bus bij Stichting Recreatiecentrum Zwartewater. Hier wordt een presentatie geven over het reilen en zeilen van deze uniek gelegen jachthaven en camping. Vervolgens wordt er een wandeling gemaakt naar, de oudste nog aanwezige schutsluis van Overijssel, de Staphorstersluis en de Grote Kolksluis.Deze laatste is in 2008, na een renovatie van Rijkswaterstaat, weer geopend. Na het gereedkomen van de nieuwe Meppelerdiepsluis, nu ook een schutsluis, is er kans dat Rijkswaterstaat het onderhoud stopzet. Greet Generaal en Harm Bonsink zijn een actie gestart om de sluis in werking te houden, te onderhouden en op de monumentenlijst te zetten.

BGZ stelt college vragen over ...

Buitengewoon Zwartewaterland (BGZ) Buitengewoon Zwartewaterland (BGZ) Zwartewaterland 04-03-2019 13:42

BGZ stelt college vragen over onderhoud, veiligheid en geluid Provinciale wegen N334 en N331 Afgelopen raadsvergadering, 28-02-2019, heeft de fractie van BGZ vragen gesteld over twee provinciale wegen die Zwartewaterland doorkruisen. Medio 2018 antwoordde vorig wethouder Speksnijder op de vragen van BGZ dat de N334 t.h.v. Zwartsluis in de Provinciale agenda voor groot onderhoud was gepland voor 2019. Niet alleen het onderhoud zou dan worden aangepakt, ook de veiligheid van oversteekplaatsen zou, daar waar noodzakelijk, worden verbeterd. BGZ bevroeg de verantwoordelijk portefeuillehouder afgelopen donderdag over de voortgang van deze planning. De uitvoering van groot onderhoud van de N334 is door de provincie verschoven naar 2020 en zal gedeelten binnen de bebouwde kom betreffen. De gemeente blijft tot die tijd in gesprek over de aangedragen maatregelen t.b.v. de verkeersveiligheid. Tevens dienen er, naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State, nog geluidsschermen geplaatst te worden op de brug van de N331. Hierop gaat het College de verantwoordelijke bij de Provincie (nogmaals) attenderen. Provincie Overijssel Raad van State Gemeente Zwartewaterland

Geslaagd Spetterfeest

PvdA PvdA Zwartewaterland 25-02-2019 21:14

Geslaagd Spetterfeest in zwembad de Kragge Partij van de Arbeid organiseert ook dit jaar weer traditioneel zwemfestijn Voor de schooljeugd uit Zwartewaterland organiseerde de PvdA woensdagmiddag weer het jaarlijkse zwemfestijn, ‘het Spetterfeest’. Wellicht door het prachtige weer waren er deze middag wat minder kinderen aanwezig dan bij voorgaande edities, maar de bijna vijftig aanwezigen (en

Het bericht Geslaagd Spetterfeest verscheen eerst op PvdA Zwartewaterland.

CDA stelt vragen over verkeerssituatie Hasselt.

CDA CDA Zwartewaterland 28-01-2019 10:22

Tijdens de raadsvergadering van 24 januari heeft Rudi van Zandwijk vragen gesteld over de verkeerssituatie in Hasselt. Sinds half oktober kunnen we gebruik maken van de nieuwe turborotonde die Hasselt, Genemuiden en Zwolle aan elkaar verbindt. Na ingebruikname volgde al spoedig de prestigieuze opening. De gedeputeerde kwam op bezoek en wethouder Coster hield een toespraak.Aldaar werd al bekend; het project is nog niet helemaal af, maar er is goed werk geleverd! Ook ruim een half jaar eerder is de rotonde bij de Vaartweg in gebruik genomen. Dat is dus inmiddels 3-kwart- jaar geleden. Het CDA heeft al eerder vragen over de doorstroming van het traject gevraagd en de antwoorden zijn in deze vergadering aan de ingekomen stukken toegevoegd, die vragen wilden wij agenderen, maar er zijn op dit moment zaken rondom het project N331 die in onze ogen dringender zijn; De borden van wegwerkzaamheden zijn inmiddels verdwenen en de reguliere snelheid wordt gehanteerd; betekent dit dat het project nu ook formeel is afgerond? Voorzitter, ik rij regelmatig over het traject en constateerde deze week dat op het hele traject31 lantaarnpalen defect zijn. Dan heb ik het over het traject van rotonde Euroweg tot aan rotonde Vaartweg. 31 stuks kapotte of niet werkende lantaarnpalen waarvan de meerderheid al enkele weken niet functioneert. Wie heeft de verantwoordelijkheid over deze lantaarnpalen? En als datnietde gemeente is? Hoe gaat de wethouder er voor zorgen dat de juiste instantie deze lantaarnpalen hersteld of in werking brengt? En hoe lang zal dit nog duren? Er staat nog een ANWB-paal met pijlen waar geen weg meer is, of aanduidingen die de verkeerde kant op wijzen. De verlichting is welliswaar uit, maar waarom is deze paal nog niet weggehaald of aangepast? Zorgt de ANWB-pijl bij Frion niet voor onveilige situaties waarbij bestuurders de suggestie wordt gewekt dat men kan afslaan richting de Hanzeweg maar juist op het voetpad terecht komt? Dit lijkt ons niet de bedoeling. Voorzitter, we zijn nu 3-kwart-jaar na ingebruikname van de rotonde bij de Vaartweg. Zelfs daar is nog steeds geen permanente bebording aangebracht. Wanneer is deze te verwachten? De huidige oranje bebording lijkt nog veel twijfel te zaaien en wij zien regelmatig baanwisselingen op het laatste moment. Daarnaastzie ik regelmatig auto’s maar ook vrachtverkeer keren op de N331-werkelaan of via de parallelweg terugkeren. Hoe gevaarlijk keer-acties zijn hebben we eind december wel gemerkt. Onze verwachting is dat het plaatsen van de definitieve bebording, volgens wettelijke normen, voor meer duidelijkheid zorgt. Hoe kijkt de wethouder hier naar? Als laatste wil ik graag de situatie ter hoogte van Cellemuiden/Wolfshagenweg onder de aandacht brengen. Alhier is op dit moment alle verlichting uit, belijning slecht zichtbaar en is een knik van 90 graden in de weg aangebracht. Er is hier echter geen schrikhek aangebracht en in het donker lijkt het optisch alsof je rechtdoor kan rijden. Dit leidt in onze tot onwenselijke situaties. Dit deel is juist bedoeld voor langzaam en fietsend verkeer. Dit deel moet juíst veiliger zijn maar is dit op dit moment niet. Ook hierop graag een reactie van de wethouder. Wethouder Coster beantwoorde dat er wordt gekeken naar andere mogelijkheden voor verkeersgeleiding en verlichting op de kruising Cellemuiden/Wolfshagenweg. De niet-functionerende verkeerslichten zijn, volgens de wethouder, niet kapot. Deze worden vervangen door nieuwe exemplaren. De definitieve bebording is gepland voor half februari.

Raad kiest voor brede middengeleider ...

CDA CDA Zwartewaterland 14-12-2018 11:22

Inwoners kiezen massaal voor rotonde

PvdA PvdA Zwartewaterland 09-12-2018 21:12

Hoe veilig wordt de Vaartweg? Donderdag buigt de gemeenteraad van Zwartewaterland zich opnieuw over het voorstel om de grens van de bebouwde kom bij Hasselt aan de Vaartweg te verleggen tot de kruising Ter Wee/Zandvoortweg. Met de uitbreiding van de wijk Hasselt om de Weede ligt deze wijziging van de komgrens voor de hand. Verschil

Het bericht Inwoners kiezen massaal voor rotonde verscheen eerst op PvdA Zwartewaterland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.