Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

4 documenten

“Haltes te klein voor nieuwe bussen”

D66 D66 Westland 02-07-2019 10:54

De plannen van de nieuwe busmaatschappij EBS kunnen problemen opleveren op de Westlandse wegen, dat stelt D66 Westland in schriftelijke vragen aan het college van B&W.

“Positief is dat EBS vaker wil gaan rijden en meer zitplaatsen wil creëren”, zegt D66-steunraadslid Maxim van Ooijen, “maar ze willen dat vooral gaan doen met gelede bussen. Die zijn twee keer zo lang als gewone bussen en daar is niet elke weg en halte geschikt voor. Vanaf 25 augustus kunnen we zomaar een hoop opstoppingen en onveilige situaties krijgen. Kan EBS dat zomaar in zijn eentje beslissen?”

Centraal in deze veranderingen staat lijn 36 van Leyenburg naar Schiedam, die voortaan door het leven gaat als R-netlijn 456. Om de haltes aan te passen aan de huisstijl heeft de gemeente Westland al een half miljoen euro gereserveerd. Ook komt er nog subsidie van de Metropoolregio. Maxim van Ooijen: “Aanpassen van de huisstijl is leuk, maar daarmee ben je er nog niet. Gelede bussen zijn te lang voor de haltes, onder andere bij de Dr Weitjenslaan en de Nederhof. Sommige bochten, zoals bij Leyenburg en in Schiedam zijn te krap om met zo’n gevaarte doorheen te gaan. Al die aanpassingen kosten een hoop geld en wie draait daar voor op? Waarschijnlijk de gemeente.”

Het blijft niet bij lijn 456, want ook op andere drukke lijnen wil EBS gelede bussen inzetten. “Van chauffeurs heb ik al gehoord dat er dan nog wat knelpunten zijn. Denk maar aan de bocht van de Dorpskade naar Het Tolland of de krappe route door het centrum van Monster. Plus dat vrijwel geen enkele halte zo’n lange bus aankan. Gelijkvloers uitstappen is er dan niet meer bij.”

Maxim van Ooijen: “Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Zo gaat bus 30 buiten de spits vier keer per uur rijden en wordt bus 37 doorgetrokken naar Zestienhoven. Vanuit vrijwel het hele Westland kan je dan met één overstap op het vliegveld zijn. Dat zijn veranderingen waar we zeker wat aan hebben, maar over de gevolgen van die lange bussen moeten we wel meer duidelijkheid krijgen.”

Verkeer in een grote stad, hoe regel ...

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 12-03-2018 16:28

Verkeer in een grote stad, hoe regel je dat? Kijk vanavond mee voor een optreden van Maarten van Ooijen in Uitgelicht!

ChristenUnie wint de zilveren medaille voor meest fietsvriendelijke programma

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Utrecht 08-03-2018 13:07

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1199295/43795/Medaille fietsersbondNa GroenLinks scoorde de ChristenUnie het beste met het verkiezingsprogramma. De Fietsersbond reikt deze prijs elke vier jaar uit in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. De jury noemde het een ‘nek-aan-nekrace’ voor de twee eerste partijen.

Gisteravond werd de medaille uitgereikt. De jury, bestaande uit Ilse Harms, Bas Hendriksen en Michiel Slütter, keek naar vier belangrijke thema’s:

 Verkeersveiligheid / drukte / doorstroming (onder andere meer groen licht voor fietsers, scooters van het fietspad en bredere fietspaden) Fietsfaciliteiten (onder andere fietslessen, meer stallingen, snelfietsroutes, en autovrije zones rond scholen) Ambitie / toekomstvisie / innovatie (onder andere groei fietsgebruik, meer fietsgebruik voor schone lucht en gezondheid, fietsnetwerk verbeteren) De door de Fietsersbond Utrecht gewenste nieuwe of verbeterde fietsverbindingen.

 https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1199295/43795/christenunie-wint-de-zilveren-medaille-voor-meest-fietsvriendelijke-programma.html

Opvallend vond de jury een zin in het verkiezingsprogramma over de snelheid van fietsers: 'De wegen worden zo ingericht, dat de gemiddelde fietser binnen Utrecht sneller is dan de gemiddelde automobilist.' De jury vatte de ambities van de ChristenUnie als volgt samen: 'Meer groen voor fietsers, meer buurtstallingen, minder paaltjes en autoverkeer scheiden van fietsverkeer'.

Vier jaar geleden won de ChristenUnie de gouden medaille in deze competitie. Fractievoorzitter Maarten van Ooijen: "Met het verkiezingsprogramma in de hand hebben we als fractie weer talloze handvatten om de komende vier jaar in volle vaart voor een fietsvriendelijk Utrecht te gaan."

Wil je rustig onze punten over de fiets nog eens nalezen? Kijk hier voor de paragraaf over de fiets!

De infographic is gemaakt door Ilse Harms.

 

'Hoog Catharijne laat minder bedeelden in de kou staan'

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 06-12-2017 17:51

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1143229/43795/ChristenUnie_Kerstbeeld_2015.jpgDe ChristenUnie en de SP reageren verontwaardigd op het bericht dat de collectebus van het Leger des Heils geen plek meer krijgt in winkelcentrum Hoog Catharijne.

Raadslid Maarten van Ooijen (CU) heeft weinig begrip voor het verbod op collecteren in het Utrechtse winkelcenturm. Het Leger des Heils organiseert in de wintermaanden allerlei kerstactiviteiten voor minder bedeelden. De opbrengst van de collecte onder het winkelend publiek is bestemd voor deze activiteiten. 

Het Leger des Heils was nog altijd de enige organisatie die mocht collecteren in Hoog Catharijne, maar daar komt dit jaar dus een eind aan. Eigenaar Klépierre wil voortaan één lijn trekken; vandaar dat de uitzonderingspositie wordt geschrapt. 

Zie ook het nieuwsbericht op RTVUtrecht

Update 6 december: De vastgoedgigant Klépierre, geeft vrijwilligers van het Leger des Heils nog één keer toestemming om te collecteren in Hoog Catharijne. Eerder liet het bedrijf nog weten vanaf dit jaar de collectanten weg te sturen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.