Nieuws van politieke partijen in Hellevoetsluis over CDA inzichtelijk

3 documenten

Verantwoording…

PvdA PvdA CDA Hellevoetsluis 20-10-2019 21:01

Beste partijgenoten en belangstellenden,

Ik heb de behoefte om mij te verantwoorden voor de wijze waarop ik omga met een gevoelige zaak binnen onze gemeente: de spanningen binnen het ambtelijk apparaat. Ik wil eerst even ingaan op de achtergronden hiervan, en vervolgens hoe ik mij namens de PvdA hierin heb opgesteld.

Achtergronden Vanaf begin 2017 zijn de drie gemeenten op Voorne (Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne) de weg ingeslagen naar een ambtelijke fusie op Voorne. Onder aansturing van drie raden, drie colleges en drie gemeentesecretarissen zouden de ambtenarenapparaten van de drie gemeenten samen gaan in de Werk Organisatie Voorne (kortweg: WOV). Dit was een soort poldermodel tussen drie zelfstandige gemeenten aan de ene kant, en volledig samengaan in één gemeente aan de andere kant. Eind 2018 werd het echter, onder begeleiding van een externe kwartiermaker, voor de drie raden wel duidelijk dat deze weg weinig kans van slagen had. Met name werd de weg naar een WOV niet altijd voldoende loyaal ondersteund door leidinggevenden, maar veelal wel door de medewerkers. De raad van Hellevoetsluis nam vervolgens op 1 november unaniem een motie aan met twee opdrachten aan het college:

Vooruitlopend op het formele raadsbesluit tot beëindiging van de WOV met onmiddellijke ingang alle werkzaamheden ter uitvoering van de WOV stop te zetten en alle handelingen verrichten die daartoe noodzakelijk zijn, Juist op inhoud de ambtelijke en bestuurlijke samenwerking tussen de drie gemeenten voort te zetten en waar mogelijk te intensiveren.

De volgende dag werd in een directieberaad van de drie gemeenten door de gemeentesecretaris van Hellevoetsluis medegedeeld dat Hellevoetsluis alle samenwerking vanuit de WOV met onmiddellijke ingang staakte, en ging daarbij voorbij aan de tweede opdracht uit de motie (samenwerking voortzetten en intensiveren). Fractie(voorzitter)s, maar ook de raden en colleges van Brielle en Westvoorne waren – terecht – ‘not amused’, en noopten de raad van Hellevoetsluis om op 13 december bij monde van mevrouw Meerman, fractievoorzitter CDA, om de strekking van de tweede opdracht nogmaals uit te leggen.

Dan vind er op 27 maart een nieuw voorval plaats: de Ondernemingssraad van de gemeente Hellevoetsluis geeft een ongevraagd advies met daarin zeven zorgpunten. De belangrijkste hiervan zijn:

Gebrek aan voor medewerkers zichtbare organisatieontwikkeling in de afgelopen jaren; Organisatiecultuur waarin veiligheid en vertrouwen niet als zodanig worden ervaren; Naar de buitenwereld geschetst onrealistisch ambitieniveau in relatie tot de beschikbare medewerkers; Onzichtbaarheid van de algemeen directeur (=gemeentesecretaris) tijdens het WOV-traject.

Op 16 april worden deze zorgen nog een keer bevestigd en dunnetjes overgedaan in een open brief van een groep anonieme verontruste medewerkers.

Daarmee was de situatie zodanig geworden dat de fractievoorzitters de in het algemeen ongebruikelijke stap nemen om zich hierin te mengen, zij doen dit vanuit de hen wettelijke opgelegde controlerende taak. Ik ga hier niet in verder detail op in, omdat ik dan bepaalde aspecten van geheimhouding zou schenden maar, wat wel openbaar werd is een persbericht dat de zes fractievoorzitters op 27 mei unaniem publiceerden waarin zij onder meer hun zorg uitspraken dat zij de nodige daadkracht van het college onvoldoende ervoeren en dat van een snelle oplossing van de problematiek ten behoeve van de medewerkers geen sprake was.

Gedurende de zomer is de gemeente weliswaar begonnen met de uitvoering van een Organisatiescan waarvan de eerste fase in september klaar was. De resultaten hiervan mocht de raad, desgevraagd, nog niet ontvangen maar zal zij pas eind november krijgen als ook de tweede fase van de Organisatiescan gereed is. Dit onderzoek zal vervolgens leiden tot een uitwerking in 2020 van een Ontwikkelagenda 2019.

Intussen werd ook het ombudsteam van de PvdA Voorne vanaf juni enkele malen benaderd door medewerkers die hun grieven over de ambtelijke situatie aan ons uitten. Tot vandaag zijn dat negen individuele personen, waarvan er vijf hun hele verhaal vertelden en vier mensen alleen lieten weten dat zij onze bemoeienis zeer waardeerden. Een en ander gebeurt onder strikte geheimhouding van de persoonsgegevens en van herleidbare gegevens, maar een passage mag ik met goedvinden van de schrijver met u delen:

“Wat voor mij van belang is dat mijn ex-collega’s, waar ik nog veel contact mee heb, gewoon weer met plezier naar hun werk gaan. Als ik hen, uit belangstelling, vraag hoe het met ze gaat, dat ze niet reageren wanneer ze weer een sollicitatiegesprek hebben, maar dat ze zich gewaardeerd voelen en leuke projecten hebben en met passie dit werk doen. Die onrust merk ik nog steeds bij de collega’s en ook dat er steeds meer collega’s weggaan/weg willen. Ik hoop dat u met de PvdA en overige fracties de lijn doorzetten en er degelijk en kort op zitten/de vinger aan de pols houden. Ik hoop spoedig weer leuke berichten te lezen over mijn oude werkgever. Maar fijn te zien dat u zich inzet!”

Onze opstelling

Het ombudsteam moet vaak ‘hakken met het bijltje van vertrouwelijkheid of geheimhouding’, maar met betrekking van deze meldingen zijn de mensen zeer, zeer zorgvuldig en terughoudend. In het algemeen wil men bijvoorbeeld de gesprekken uitsluitend aan huis voeren, om niet ‘met ons’ gezien te worden. En dan zit je met een levensgroot dilemma: we horen de verhalen aan, we voelen de verontrusting van de mensen die zo moedig waren om naar ons uit de school te klappen. Maar we kunnen er individueel niets mee doen. Toch kun je deze mensen niet met hun zorgen in de kou laten staan, en wil je dat zij zich op zijn minst gehoord voelen, en dat zij weten dat ook anderen zich zorgen maken, en ook vinger aan de pols houden.

Onze fractie vond het college onvoldoende doortastend, eigenlijk te weinig en te laat. Onder meer herkenden wij bij het college onvoldoende ‘gevoel van urgentie’, waarbij wij het woord ‘Crisis’ niet mochten laten vallen. Tijdens het zomerreces hebben wij hier uitgebreid bij stilgestaan en allerlei oplossingen de revue laten passeren, onder meer overwegende: moet je een broedende kip nou met rust laten, of hebben verontruste medewerkers recht op zichtbare ondersteuning? Een van de opties was het stellen van formele schriftelijke artikel 37 vragen aan het college, om gegevens te krijgen over de personele situatie en het beleid van de gemeente, maar daarmee zouden wij direct de openbaarheid zijn ingegaan en dat vonden wij niet fair. Na de nodige discussies besloten wij dan ook onze vragen niet als artikel 37 vragen, maar ambtelijk in beslotenheid te stellen, en dat deden wij op 4 september. Op 30 september kregen wij het antwoord dat in het kort behelst dat wij de gevraagde informatie niet eerder zullen krijgen dan met de eindrapportage van de Organisatiescan, ‘om alles in de juiste context te bezien’. Dit was voor onze fractie niet aanvaardbaar, en in een brief aan het college hebben wij dat als volgt uitgelegd:

“U stelt in uw antwoord dat onze vragen sterk raken aan de organisatiescan, en wij hadden ook niet anders verwacht. Echter, wij nemen aan dat de organisatiescan een breder en dieper beeld van de situatie zal opleveren, en wij begrijpen ook dat het produceren hiervan de nodig tijd vereist. De door ons gevraagde gegevens zijn echter zaken die uw afdeling P&O ongetwijfeld doorlopend beschikbaar heeft, en deze zijn waarschijnlijk ook de ruwe data die deels de bron zullen vormen van de organisatiescan.

Vanuit onze controlerende rol zien wij nu al de noodzaak om te kunnen beschikken over die gegevens die in elke personeelsorganisatie voorhanden (horen) te zijn, zodat wij nu al een gevoel kunnen krijgen voor de gezondheid van onze ambtelijke organisatie. Te zijner tijd zullen wij deze gegevens ook graag naast de resultaten van de organisatiescan leggen, om – opnieuw vanuit onze controlerende rol – een diagnose van ons bedrijf te verkrijgen.

Daardoor zien wij nu geen andere mogelijkheid dan onze vragen opnieuw te stellen, nu als formele vragen volgens artikel 37 van het Reglement van Orde. Deze art. 37 vragen zullen u tegelijk met deze brief via de griffier worden aangeboden..”

Deze formele vragen werden op 9 oktober gesteld en dit werd bekend gemaakt door middel van een persbericht en op onze website PvdA Voorne.

Dit werd vervolgens door verschillende media opgepakt en gepubliceerd, waaronder ook door Binnenlands Bestuur, platform voor ambtenaren en overheidsbestuurders. In een interview met een redacteur van dit platform kon ik nog enkele aanvullende details kwijt, waarbij ook informatie uit andere bronnen werd aangehaald. Voor zover ik door BB geciteerd werd, was deze informatie inhoudelijk correct. Link naar artikel in BB:

Het is scherp aan de wind zeilen tussen wat ik geheim moet houden, en welk recht ik moet doen aan de bezorgde mensen die ons met bepaalde verwachtingen benaderen. Gelukkig was het ooit mijn vak om de klippen te mijden.

Morgen mag ik de opstelling van onze fractie aan onze burgemeester verantwoorden. Ik zal dat met verve doen, waarbij ik hoop dat dit erkend zal worden als een pleidooi voor een doortastende aanpak, met eerlijkheid, waardigheid en empathie naar alle medewerkers die het met de huidige situatie moeilijk, soms heel moeilijk hebben.

Het bericht Verantwoording… verscheen eerst op PvdA Voorne.

De maidenspeech van Daan…

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Hellevoetsluis 30-04-2018 07:34

PvdA in Hellevoetsluis: een nieuwe fractie en een maidenspeech…https://voorne.pvda.nl/nieuws/de-maidenspeech-van-daan/

Gisterenavond mocht ik, na 8 jaar burgerraadslid, mijn PvdA-spits afbijten in mijn eerste echte raadsvergadering. Behalve enkele hamerstukken en een hele reeks benoemingen – wethouders, voorzitters van de raadscommissies, raadscommissieleden en vervangende raadsleden, stond er ook nog een inhoudelijk stuk op de agenda: het Samenwerkingsdocument van de nieuwe coalitie.

Ik laat, behalve die waar onze partij het de komende jaren mee moet doen, niet alle benoemingen de revue passeren. Wij hebben het harde gelag moeten ervaren dat onze kleine fractie van 3 raadsleden en drie commissieleden nu beperkt wordt tot één raadslid, en (gelukkig) nog wel drie commissieleden:

https://voorne.pvda.nl/nieuws/de-maidenspeech-van-daan/·         Agnes Oosterboer: wat had ik haar, na alle jaren die zij zich als belangeloos commissielid heeft ingezet, er graag bijgehad als volwaardig raadslid. Het scheelde maar 11 stemmen maar het heeft niet zo mogen zijn. In elk geval is Agnes nu weer benoemd als lid van de commissie Zorg-Welzijn-Onderwijs (ZWO) waar zij zich als een vis in het water bevindt.

https://voorne.pvda.nl/nieuws/de-maidenspeech-van-daan/·         Karel Winkels, als deel van het koppel ‘Rode broeders’ (omdat we elkaar zo bejegenen); een oude rot in het vak die nu benoemd is als lid van commissie Wonen-Werk-Recreatie (WWR). Ik ben blij dat ik kan leunen op zijn kennis, vooral omdat dit de commissie is waar ik de minste affiniteit mee heb. Daarnaast is Karel benoemd als plaatsvervangend lid, naast mij, in de Rekeningcommissie.

https://voorne.pvda.nl/nieuws/de-maidenspeech-van-daan/·         Door de Kramer, nieuwe telg in deze politieke arena, gaat mij seconderen in de raadscommissie Algemene Zaken en Middelen (AZM), waarvoor zij gisteren benoemd werd. Een mooie springplank om de praktijk van het raadswerk te leren.

https://voorne.pvda.nl/nieuws/de-maidenspeech-van-daan/·         Ikzelf ben, samen met Agnes, Karel en Door, benoemd in alle vier de commissies, en mijn streven is om ook in al deze commissies actief deel te nemen, vanuit de visie dat ik het in de raad vanuit onze fractie ook allemaal moet doen. Ik zal daar in de komende vier jaar regelmatig verantwoording over afleggen op deze website, zowel inhoudelijk als qua inzet. Ik kijk er met intense verwachtingen naar uit.

Het Samenwerkingsdocument Een mooi, maar feitelijk ook eufemistisch woord voor iets waar onze fractie weliswaar enige inbreng in had mogen hebben, maar dat toch het beleidsdocument is van de fracties van IBH, VVD en CDA. Wij hebben ons goed gerealiseerd dat er geen plaats voor ons in de nieuwe coalitie zou zijn, en dat het dan beter is om klip en klaar een oppositierol op te eisen. Ik zal het Samenwerkingsdocument dan ook vanaf nu Coalitiedocument noemen, waar ons verkiezingsprogramma de ruggengraat van onze oppositierol zal vormen.

Een oppositie van 4 met GroenLinks en D66, tegenover een coalitie van 21. Dat wil niet zeggen dat we daarmee per definitie altijd tegenover elkaar moeten staan. Nee, integendeel: waar de coalitie met goed beleid komt, zullen wij dat van harte ondersteunen. Daar waar wij goede beleidsvoornemens willen inbrengen, zullen we proberen alle andere fracties op basis van argumenten te overtuigen en met ons mee te krijgen. De sfeer van het Coalitiedocument is daar wel naar.

Met de bespreking van dit stuk kon ik mijn maidenspeech in de raad houden:

Het Coalitiedocument is een goed leesbaar stuk dat een sfeer ademt waarin samenwerking voorop staat. Het is inhoudelijk echter weinig specifiek, in goed jargon: ‘weinig smart’. Te vaak blijft het hangen in AANDACHT hebben voor… aandacht is mooi, maar OPLOSSINGEN moeten er komen. Soms is ook de ambitie nogal beperkt, bijvoorbeeld bij de stelling dat het Kinderpakket wordt gehandhaafd; dat zou een tandje meer mogen. We kunnen met dit Coalitiedocument veel kanten op en dat kan zowel positief als negatief uitvallen. Het zal dan ook sterk afhangen hoe een en ander nader wordt ingevuld. Wij zullen dan ook onze inbreng op de inhoud hebben. Een waardevol voornemen is het samen met de inwoners opstellen van een samenlevingsagenda.

Ook zagen wij passages waarvan wij ons afvragen of dit nu direct een taak voor een dualistische  raad is, zoals het ‘bevorderen van de kwaliteiten en competenties van de ambtelijke medewerkers’. Hooguit aan de randen van dit beleid of incidenteel hebben wij daarin een rol vanuit de raad. Als dit echter de basis vormt van het aanstaande collegedocument, dan begrijpen wij dit.

‘Verbreding van de wijk-/buurtaanpak’ juichen wij van harte toe. Behalve verbreding zullen we in dit kader echter ook verdieping nastreven, in die zin dat de bewonersparticipatie er niet als een dun glazuurlaagje overheen moet liggen, maar dat deze participatie de vezels van buurten gaan worden. Wij kijken er naar uit.

De keten van de spoedeisende zorg mag van ons iets meer prominent geplaatst worden. In het Coalitiedocument wordt dat slechts inleidend genoemd, maar het komt op geen enkele wijze terug in de concrete actiepunten. Had van ons wel gemogen, want het samenstel van Spoedeisende hulp, aanrijtijden ambulances, huisartsenpost en nachtapotheek verdient bijna een crisisaanpak.

Op het raakvlak van Cultuur, Toerisme en Recreatie mis ik ambities m.b.t. het uitnutten van de historische achtergrond van onze stad, in combinatie met de deltawerken en de watersnoodgeschiedenis; zorg ervoor dat de vele cruiseschepen die Rotterdam bezoeken, structureel gevoed worden met excursiepakketten naar onze haven en droogdok, de Deltawerken en Watersnood musea.

Goed dat de vraag naar betaalbare woningen deugdelijk wordt onderkend. De PvdA-fractie kijkt met belangstelling uit naar de vertaling hiervan in de regionale woonvisie. Een beleid dat niet anders kan dan zeer doortastende stappen te bevatten in kader van duurzaamheid en de energietransitie.

Er wordt terecht gesteld dat een goed onderhouden openbare ruimte hoog in het vaandel staat. Er valt op dit gebied inderdaad nog wel wat te doen om onze gemeente schoon, mooi en heel te houden!

In het kader van de mobiliteit hopen wij de raad te kunnen overtuigen van nut en noodzaak van een snelle OV-verbinding van Hellevoetsluis naar Schiedam.

De gezondheid van de gemeentelijke financiën zijn uiteraard essentieel, en wij waarderen de meeste stellingen daarover in het Coalitiedocument; het zal echter niet verbazen dat de absolute uitspraak dat er geen OZB-verhoging mogelijk is, niet onze steun krijgt. Prachtig als dat zonder kleerscheuren kan, maar als het ten kosten dreigt te gaan van essentiële voorzieningen, dan is de laagste OZB van Nederland voor ons geen heilig gegeven.

Gelukkig wordt ook steeds breder erkend dat de Ambtelijke Fusie Organisatie een twijfelachtig doel is en dat bestuurlijke samenwerking in elk geval bespreekbaar moet zijn; misschien dat onze ex-Hellevoetse raadleden en wethouders dit binnen Voorne naar hun nieuwe gemeenten kunnen exporteren.

Vaak zullen wij samen met de coalitie kunnen optrekken om een goed en mooi beleid te bevorderen, soms zullen vanuit onze – weliswaar beperkte – oppositierol nastreven dat ook voor de mensen die het niet vanzelf komt aanwaaien een volwaardige en menswaardig bestaan kunnen hebben in onze samenleving. Met name voor kinderen onder aan de ladder is dat van belang zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen, maar ook voor volwassenen is een leven zonder buitensporige zorgen een absolute noodzaak. De PvdA zal daarbij het principe hanteren deze noodzaak leidend is en het budget daarvoor beschikbaar moet worden gemaakt.

Samenvattend: wij kijken er naar uit om constructief in de nieuwe raad samen te werken ten bate van alle Hellevoeters, waarbij wij als speerpunten zien:

ZEKER ZIJN van: https://voorne.pvda.nl/nieuws/de-maidenspeech-van-daan/♦ Alle armoede onze stad uit https://voorne.pvda.nl/nieuws/de-maidenspeech-van-daan/♦ Geen dreiging van dakloosheid https://voorne.pvda.nl/nieuws/de-maidenspeech-van-daan/♦ Herstel van de spoedeisende zorg

Maar ook op andere gebieden zullen wij een mening hebben die onze PvdA-fractie op gepaste momenten aan de orde zal stellen, zoals in ons verkiezingsprogramma staat.

Het bericht De maidenspeech van Daan… verscheen eerst op PvdA Voorne.

Beoogde coalitie Westvoorne…

PvdA PvdA VVD CDA Hellevoetsluis 19-04-2018 07:42

BEOOGDE  COALITIE  EN WETHOUDERS  WESTVOORNE…

Sinds de verkiezingen zijn de beoogde coalitie partijen CDA, D’66, GBW, PvdA en VVD constructief met elkaar in overleg om een stabiele en kwalitatief goede coaltie te bouwen.  Door middel van dit persbericht willen wij u op de hoogte houden van de vorderingen.

De vijf coalitie partijen zijn het met elkaar eens geworden dat we een college moeten vormen met een evenwichtig team van wethouders waarbij vernieuwing, openheid en kwaliteit de hoogste prioriteit zal krijgen. Vernieuwen met nieuwe mensen, openheid door beleid te delen en kwaliteit door de beste wethouders te selecteren”. Het selecteren van de wethouders is met instemming van elke partij gedaan, d.w.z. de coalitie ziet de wethouders als haar wethouder en niet als een Wethouder die wordt aangesteld om heel specifiek en exclusief te werken aan het partijprogramma van zijn partij. Deze 4 wethouders gaan in deeltijd samen 2.6 FTE aan het werk voor onze gemeente. Met deze mensen vervullen we onze eerste belofte; max 3.0 FTE’s  waarbij vernieuwing, openheid  collegialiteit en kwaliteit de hoogste prioriteit zal krijgen.

Inmiddels is er ook onder leiding van formateur Dick Bosgieter voortvarend een begin gemaakt met het schrijven van het coalitieprogramma, wat we voor eind april willen afronden en presenteren.

Een veelkleurig programma, een samensmelting van de gezamenlijke ambitie, herkenbaar, harmonieus en ambitieus, kortweg; goed nieuws voor Westvoorne en al haar inwoners.

De nieuwe wethouders van Westvoorne zijn: Marja Roza-de Pijper Wilbert van Bourgonje Jorriena de Jongh – de Champs Lies van der Pol

Het bericht Beoogde coalitie Westvoorne… verscheen eerst op PvdA Voorne.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.