Nieuws van politieke partijen in Zwolle over PvdA inzichtelijk

4 documenten

PvdA wil opheldering over Convident

PvdA PvdA Zwolle 17-07-2020 11:29

De PvdA wil van het college weten wat er precies is misgegaan met het project Convident. Het artikel hierover in De Stentor en het bericht van Limor, de Landelijke Instelling voor Maatschappelijke Ondersteuning en Rehabilitatie in Zwolle, roepen meer vragen op dan er beantwoord worden. Fractievoorzitter Ben Ali: “Na jaren van voorbereiding moet de gemeenteraad plotseling in de krant lezen dat de stekker uit het project wordt getrokken. De PvdA vindt dit een merkwaardige gang van zaken die, op zijn zachts gezegd, een bedremmelde indruk achter laat. Zonder verdere tekst of uitleg roept deze gang van zaken de vraag op of dit woonproject in de toekomst bij deze betrokken organisaties wel in goede handen is.”

Ook wil de PvdA van het college weten hoe er wél aan een succesvolle re-integratie van (ex-)gedetineerden wordt gewerkt. En wat het college gaat of kan doen om te zorgen dat dit initiatief alsnog doorgang kan vinden en wel in de oorspronkelijke vorm, zoals bedacht bij het Deense project Skejby (spreek uit: ‘Skeebuu’)?

Art 45. vragen gang van zaken Convident

Zwolle wordt als betrokken partner genoemd bij dit project. Wat is volgens de gemeente Zwolle de precieze toedracht geweest die zo abrupt heeft geleid tot het voortijdig staken van dit project? De gemeente is kort voor het bericht in de Stentor door Limor geïnformeerd over het besluit om met het initiatief Convident te stoppen. Limor heeft aangegeven dat Justitie aan het begin van de zomer heeft aangegeven dat de beoogde landelijke financiering niet langer meer voor Convident beschikbaar werd gesteld. Daardoor was het project financieel niet meer haalbaar en heeft Limor besloten Convident niet voort te zetten. Dit besluit heeft ertoe geleid dat deltaWonen heeft moeten afzien van huisvesting van Convident in de 4e studententoren aan het Talentenplein.

2. Is het College door de betrokken partijen tijdig op de hoogte gesteld of heeft u het – net als wij – ook uit de Stentor moeten vernemen? Zoals aangegeven bij vraag 1, is de gemeente kort voor het bericht in de Stentor geïnformeerd door Limor over het door hen genomen besluit. Naar aanleiding van dit bericht heeft de gemeente verzocht om een afspraak met Limor. Dit gesprek heeft, i.v.m. vakanties, eind augustus plaatsgevonden.

3. Wat is er aan de hand bij de betrokken organisaties? Wat heeft nu bestuurlijk, inhoudelijk, projectmatig en financieel gemaakt dat we nu te maken hebben met deze verassende uitkomst? Is er bestuurlijk onvoldoende op gestuurd? Is de inhoud en de planning van het project niet adequaat ‘gemanaged’? Is de projectsubsidie te laat aangevraagd? Voldeed het programma inhoudelijk niet of konden er onvoldoende deelnemers geselecteerd worden? Zoals de gemeente deze zomer uit de informatie van Limor heeft opgemaakt, heeft het wegvallen van de financiële middelen vanuit Justitie geleid tot het besluit om te stoppen met Convident. In het geplande gesprek met Limor is door hen nogmaals bevestigd dat het wegvallen van de beoogde financiering van Justitie de oorzaak is geweest om tot het bewuste besluit te komen. Het wegvallen van de financiering vanuit Justitie kwam voor Limor en daarmee ook voor betrokken partijen als onverwacht. De verdere afbakening van de doelgroep gedurende het traject was voor Limor wel een complicerende factor, maar niet de reden om te stoppen met Convident.

4. Zijn de betrokken organisaties voldoende ‘in control’ om in de toekomst een dergelijk project uit te kunnen voeren? Zo ja, waaruit maakt u dat op? In vergelijking met andere maatschappelijke initiatieven zien we dat ook Convident te maken heeft met veel verschillende en soms onverwachte factoren waarop ingespeeld moet worden. Voor alle betrokkenen staat het belang van de opgave in samenhang met een zorgvuldig proces echter voorop. Juist om de kans te vergroten dat het initiatief succesvol zal verlopen, zowel op de korte als lange termijn. Limor heeft in het bestuurlijk gesprek aangegeven nog steeds een opgave te zien voor passende huisvesting met begeleiding voor (ex-)gedetineerden. Voor een eventueel toekomstig project is het echter ook van belang opnieuw naar de afbakening van de doelgroep te kijken. Gedurende het traject in de afgelopen jaren is de samenstelling van de doelgroep steeds smaller geworden, waardoor er bij Limor ook zorgen zijn ontstaan over voldoende instroom.

5. Er wordt gesproken over het wegvallen van financiering, maar dit geldt toch alleen voor de doelgroep ex-gedetineerden, die omreden van die status geen justitieel financieringskader hebben? Begeleiding van beoogde deelnemers die aan het eind van hun detentie zouden zitten, zou derhalve toch wel gefinancierd kunnen worden? Op dit punt heeft Limor aangegeven dat het bij Convident gaat om mensen met toezicht uit reclassering, met een strafmaatregel (ex-gedetineerden, gedetineerden en mensen met alleen toezicht.) De financiering die is weggevallen ging om een trajectfinanciering en niet om een reguliere financiering. De reguliere financiering is bedoeld voor ambulante begeleiding, waarbij Justitie de voorwaarde stelt dat er sprake moet zijn van een stoornis/beperking (DSM-classificatie) en dat strookte niet met de beoogde doelgroep voor Convident. Daarbij is bij deze reguliere financiering geen ruimte voor groepsbegeleiding. Doordat Justitie begin deze zomer heeft besloten deze specifieke trajectfinanciering te laten vervallen was het niet langer mogelijk om Convident te continueren.

6. Op welke wijze wordt er nu voorzien in de begeleiding van (ex-)gedetineerden? In 2019 heeft Zwolle namelijk een samenwerkingsovereenkomst gesloten, genaamd “(Kort)gestraften met een plan de deur uit”*, met als doel te werken aan een succesvolle re-integratie van(ex)gedetineerden. Daarbij is er gewerkt aan het opstellen van lokale samenwerkingsafspraken met alle betrokkenen. Wat zijn de stand van zaken en de uitkomsten van die samenwerkingsovereenkomst en de lokale samenwerkingsafspraken? Deze samenwerkingsovereenkomst heeft geresulteerd in de werkwijze SamenStarten. Hierover meer bij de beantwoording van vraag 7.

7. Wat gaat of kan het College doen om te zorgen dat dit initiatief alsnog doorgang kan vinden en wel in de oorspronkelijke vorm, zoals bedacht is bij Skejby? Het College heeft gesprekken gevoerd met partijen om meer inzicht te krijgen in de toedracht rondom dit besluit. Het wegvallen van de financiering vanuit Justitie blijkt daarin doorslaggevend te zijn geweest.

Wel is recentelijk duidelijk geworden dat Justitie alsnog financiering beschikbaar heeft gesteld aan Limor ten behoeve van het initiatief Convident. Deze financiering geldt voor een periode van twee jaar. Op welke manier dit kan bijdragen aan een eventuele doorstart van Convident is op dit moment in beraad bij Limor. De gemeente Zwolle werkt ook op andere manieren aan succesvolle re-integratie van (ex)gedetineerden. Voorbeelden hiervan zijn: – We benaderen iedere Zwolse gedetineerde (ongeacht in welke PI hij/zij zich bevindt) actief over de mogelijkheden voor nazorg binnen de gemeente Zwolle. Waar mogelijk en nodig stellen we samen met onze partners een plan van aanpak op. – Zwolse gedetineerden in PI Lelystad worden bezocht door Leger des Heils Reclassering voor informatie over en begeleiding bij re-integratie. Waar nodig wordt het maatwerktraject Prison Gate Office ingezet zodat een plan wordt gemaakt en begeleiding wordt geboden op alle leefgebieden. – De gemeente, PI Zwolle en de reclassering hebben de handen ineengeslagen voor het innovatieve project SamenStarten. Al tijdens detentie wordt gewerkt aan re-integratie, want het streven is om binnen de eerste 10 dagen van detentie een integraal plan van aanpak te maken voor alle Zwolse inwoners in de PI Zwolle. Het project gaat dus uit van de gedachte van de levensloopbenadering: detentie is een fase in iemands leven en daarom wordt er gekeken naar de situatie voor, tijdens én na detentie. We willen hiermee detentieschade zoveel mogelijk beperken en re-integratie bevorderen. – In 2019 en 2020 is de gemeente Zwolle vaak landelijk in beeld gekomen met deze werkwijze. Zo is onze werkwijze opgenomen als best-practice in de handreiking van het bestuurlijk akkoord ‘Re-integratie van (ex-)justitiabele burgers) en in de zelfscan nazorg voor ex-gedetineerden van de VNG voor gemeenten. Ook zijn we gevraagd om op een Europees congres onze werkwijze en ervaringen te delen. Eind juni werd SamenStarten nog als goed voorbeeld genoemd in de kamerbrief ‘tweede voortgangsbrief visie Recht doen kansen bieden’.

Onze ambitie is om SamenStarten ook uit te rollen in PI Lelystad. Hier vinden binnenkort verkennende gesprekken over plaats.

 

Het bericht PvdA wil opheldering over Convident verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Gebruik in Zwolle financiële ondersteuning van Europa voor duurzaam herstel

PvdA PvdA Zwolle 30-06-2020 14:20

De PvdA heeft het college gevraagd om maximaal in te spelen op de kansen die Europa, via de Europese Meerjarenbegroting, de Green Deal en het Europees Herstelfonds, voor (de regio) Zwolle biedt. Zwolle moet snel aan de slag om concrete plannen te ontwikkelen. Voorstellen gaan over een duurzaam economisch herstel waarvoor een beroep kan worden gedaan op Europese, landelijke en provinciale (financiële) middelen. De gemeenteraad ging maandag 29 juni unaniem akkoord met dit voorstel.

Raadslid Jan Slijkhuis met economie en financiën in zijn portefeuille legt uit wat die Green Deal inhoudt: “Green Deal is het Europese antwoord op de klimaatproblematiek. Het raakt bijna het volledige Europese beleid. De coronacrisis van nu wil de EU gebruiken om de Green Deal versneld door te voeren. Zo kun je van de nood een deugd maken: duurzaam uit de crisis. De plannen van Europa zijn zo opgesteld dat er voor alle landen, ondanks hun meningsverschillen, iets inzit dat de moeite waard is. In totaal is er 750 miljard euro om Europa door de crisis heen te helpen. Plus een bedrag van elfduizend miljard euro in de Europese Meerjarenbegroting 2021-2027.”

Wat voor plannen? “De Green Deal leent zich om met heel concrete plannen te komen en daar dus financiering voor te vragen. Maar daarvoor moet je wel met plannen komen. Daarom is het zo belangrijk om met de stad en de regio in gesprek te gaan.” Wat voor soort plannen? “Kijkend naar het Europese werkprogramma zie ik dat er is ruimte om plannen in te dienen voor een aantal zaken die lokaal veel banen opleveren. Zoals grootschalige duurzame renovatie van woningen en infrastructuur. Het aanjagen van circulaire economie. Het massaal inzetten op hernieuwbare energie (wind, zon en groene waterstof). En de mogelijkheid voor een krachtige impuls voor schoner vervoer en logistiek en het realiseren van een miljoen oplaadpunten voor elektrische auto’s. Dit herstelprogramma en bijbehorende budgetten zijn er niet alleen voor de lidstaten, het is nadrukkelijk de bedoeling dat ook provincies en gemeenten hier plannen voor indienen, samen met bedrijven en kennisinstellingen.”

De motie is hier in te zien: 21-5 M PvdA- Zwolle voorbereiden op Europese kansen voor duurzaam herstel

Het bericht Gebruik in Zwolle financiële ondersteuning van Europa voor duurzaam herstel verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Algemene beschouwingen op de Perspectiefnota 2020-2023

PvdA PvdA D66 VVD CDA Zwolle 24-06-2019 16:23

In de perspectiefnota (PPN) heeft het college in grote lijnen haar plannen voor de komende 4 jaar opgeschreven. Hieronder leest u de reactie die onze vice-voorzitter Patty Wolthof in de raad heeft gegeven namens de PvdA fractie.

“Zwolle is ook leuk, maar je zult als songfestivalfan maar een week in Zwolle moeten zitten.” Een uitspraak van D66-raadslid uit Amsterdam Jan-Bert Vroege in het Parool. Ik ben het helemaal met hem eens dat het songfestival niet naar Zwolle moet komen hoor, maar beste Jan-Bert wake up call: 10% van de huizenkopers in Zwolle komt uit de regio Amsterdam en om hier niet slechts 1 week, maar waarschijnlijk de rest van hun leven te wonen.

Zwolle is populair en terecht. Er is de laatste jaren heel vaak gezegd dat Zwolle te bescheiden is en zich meer moeten laten zien. Ik denk dat de stad die aanmoediging ter harte heeft genomen. De stad groeit en haar ambities groeien mee. Maar de lusten en lasten van die groei moeten eerlijk over de stad verdeeld worden.

Hoe zorgen we ervoor dat Zwolle niet een stad wordt voor de happy few, zeg maar de Jan-Berts van deze wereld, maar die sterke en sociale stad blijft, waar we allemaal trots op zijn.

De PvdA heeft hier een aantal concrete ideeën over en daarom nemen we u graag mee langs een korte route door de stad op basis van 3 onderwerpen waarop verdeling in de stad kan ontstaan:

Woningmarkt Eerlijke energietransitie De Arbeidsmarkt.

We nemen de route van de 4 mijl als uitgangspunt, maar dan op een iets sneller tempo dan dat van mij vorige week, dat beloof ik u. Die 4 Mijl begon namelijk in de Spoorzone: hét symbool voor groei in stedelijkheid: waar wonen een belangrijk onderdeel van wordt. Wonen zijn wij als de sleutel voor het succes van alle ambities: want je kunt wel de vierde economische topregio willen worden, maar als niemand hier kan wonen kom je daar niet ver mee. We doen 3 concrete voorstellen. 1. Vergroot het aantal goedkopere koopwoningen

,,Door de schaarste aan woningen dreigt Zwolle grotendeels onbetaalbaar te worden. Voor veel mensen uit de stad, regio en Noord Nederland is wonen in Zwolle al vrijwel niet meer te betalen. Zwolle dreigt een exclusieve stad te worden.”

Dit is een citaat van het Concilium: een samenwerkingsverband dat bestaat uit Zwolse bouwers, ontwikkelaars, makelaars, corporaties én… de gemeente. Het is dan ook zeer opmerkelijk dat hierover in deze perspectiefnota weinig te vinden valt. Want het is nogal een uitspraak die gedaan wordt, en we zijn dan ook erg benieuwd hoe het college deze uitspraak waardeert. Want met het Concilium maakt de PvdA zich zorgen om de onbetaalbaarheid van wonen, echter, waar zij opperen om zoveel en zo snel mogelijk te gaan bouwen, wil de PvdA pleiten om zo betaalbaar mogelijk te gaan bouwen. Heel concreet door de huidige bouwverdeling te wijzigen: geen 10% maar 20% goedkopere koopwoningen bij nieuwbouwprojecten. Kijk naar het gemiddelde inkomen van de Zwollenaar, dat is 39.000 euro, daar kun je niet eens een woning van boven de 2 ton voor kopen. 2. Voer anti-speculatiemaatregelen in Als die huizen dan eenmaal gebouwd zijn, zijn ze bedoeld om in te wonen en niet om mee te speculeren. Daarom pleit onze fractie nog maar eens voor het zo snel mogelijk invoeren van een anti-speculatiebeding en zelfbewoningsplicht die ervoor zorgen dat deze koopwoningen betaalbaar blijven 3. Voer vergunningstelsel in Een oververhitte woningmarkt plus stijgende huizenprijzen plus moeilijk te krijgen hypotheken: hét recept voor het spekken van de bankrekening van De Huisjesmelker. Want ja die hebben we ook in Zwolle en ik hoef niet eens de naam te noemen en iedereen weet al wie ik bedoel. We hoorden vorige week in deze raadszaal van het Studenten Overleg Orgaan Zwolle, dat er nog veel mis is bij particuliere verhuurders. Het idee is om een verplichte kamerverhuurvergunning in te stellen. Die vergunning krijgt iedere bestaande kamerverhuurder, en nieuwe verhuurders krijgen die onder bepaalde voorwaarden. Als een verhuurder de fout in gaat, kan de gemeente overgaan tot het intrekken van de vergunning. Samen met de SP en D66 vragen wij het college de mogelijkheden daartoe in Zwolle te onderzoeken.

https://zwolle.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwingen-op-de-perspectiefnota-2020-2023/

 

ENERGIETRANSITIE Ik vervolg snel mijn 4 Mijl-route. Van de Spoorzone via De van Karnebeektunnel- en straat in Assendorp. Deze stenige en dichtbevolkte wijk, staat nu symbool voor de uitdagingen met betrekking tot klimaatadadaptatie, mobiliteit en ook de energietransitie.

Zwolle heeft mooie ambities op het gebied van energie en we zien grote projecten ontstaan. Anderzijds zien we ook een spanning met de dagelijkse praktijk. Wat merkt de gewone Zwollenaar hier nu van? Een deel van de Zwollenaren legt zelf zonnepanelen op zijn dak, of schaft een warmtepomp aan. En dat is fantastisch. Maar er zijn veel Zwollenaren in een sociale huurwoning of kleine koopwoning die onder andere door de stijgende vaste lasten moeilijk kunnen rondkomen.

Het is moeilijk groen doen, als je rood staat.

Het tegengaan van energie-armoede is onderdeel van de aanpak van dit college. We zien nog geen concrete maatregelen die ervoor gaan zorgen dat ook deze mensen jaarlijks tientallen euro’s kunnen besparen. En zo ook een bijdrage kunnen en mogen leveren aan de energietransitie. Daarom doet onze fractie alvast een twee concrete voorstellen:

Instellen van gratis energiecoaches voor huishoudens die niet direct de middelen hebben om hun huizen te verduurzamen. Het idee is om pro-actief deze huishoudens (koop- en huur) op te zoeken en te adviseren hoe zij energiebesparende maatregelen kunnen nemen. Een tochtstrip of ledlamp kan al aardig wat besparen. Ons tweede voorstel sluit daar een beetje op aan. Wij denken dat zichtbare duurzaamheidsmaatregelen in de wijk niet alleen bijdragen aan onze schone-energie-opgave, maar voor een groot deel ook aan het draagvlak, bewustzijn en bereidwilligheid van buurtbewoners. Dus leg de Assendorperspeeltuin vol met zonnepanelen, vraag hulp aan buurtbewoners en nodig meteen die energiecoaches uit bij de feestelijke onthulling.

https://zwolle.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwingen-op-de-perspectiefnota-2020-2023/

IEDEREEN DOET MEE Ik ga verder, ik ben al bij de finish op de Grote Markt. Waar al die deelnemers, het publiek en vrijwilligers bij elkaar komen in het hart van de stad. Iedereen met zijn eigen tijd, motivatie, achtergrond. Opleiding speelt geen rol, iedereen mag meedoen, zoals we dat ook voor ogen hebben op onze arbeidsmarkt. We waren eerder dit jaar op bezoek bij de Entree-opleiding van Deltion, daar hoorden we dat werkgevers al geen stageplaats willen aanbieden aan studenten op MBO-1-niveau. Omdat ze een bepaald beeld hebben bij deze jongeren. Hoe gaan we zorgen dat er ook voor hen een passende plek op de arbeidsmarkt is? Wij zouden dit graag gemonitord zien in de Human Capital Agenda.

Maatschappelijke banen Er zitten momenteel 4100 mensen in de bijstand, waarvan 1640 mensen langer dan 5 jaar. Als Partij van de Arbeid zien we graag dat mensen die het kunnen, aan het werk gaan. We zien dat het college veel instrumenten inzet om de participatie te verhogen en uitkeringsgerechtigden uit te laten stromen naar werk, maar het is lastig om duurzame banen te creëren. Bijvoorbeeld: van het budget voor de business case ‘Naar Werk’ resteert nog 250.000 euro. Wij zouden dit geld graag gebruiken voor een proef met maatschappelijke banen. Want wij zien het werk op straat liggen. Werk dat nu niet wordt gedaan, waar geen vacatures voor zijn, maar die wel van groot maatschappelijk nut zijn: bijvoorbeeld conciërges op scholen of in buurten, assistent-beheerders bij wijkcentra of gebouwenbeheerder bij een sportvereniging.

Een instrument dat alle moeite waard is om uit te proberen, zowel financieel – de kosten van zorg en bijstand nemen af en het levert de stad iets concreets op. Een mooi, overzichtelijk experiment, gefinancierd met geld dat voor hetzelfde doel gereserveerd was. Daar kun je toch niet tegen zijn.

https://zwolle.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwingen-op-de-perspectiefnota-2020-2023/

Oproep coalitiepartijen Den Haag Tot slot richt ik me tot de CU, VVD, D66 en het CDA. De reden dat de gemeente minder te besteden heeft dan we zouden willen, komt ook door de keuze van de rijksoverheid om minder uit te geven. Zo worden onze inwoners eigenlijk 2 keer de dupe: de rijksoverheid geeft minder uit en gemeentes daardoor ook. Dit terwijl de vaste lasten op energie en voedsel stijgen. Daarom een oproep aan de deze partijen: roep je partij op om meer uit te geven! Ik ken nog wel een partij met een wensenlijstje.

Het bericht Algemene beschouwingen op de Perspectiefnota 2020-2023 verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Morgen zijn de ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Zwolle 20-03-2018 18:16

Morgen zijn de gemeenteraadsverkiezingen. GroenLinks doet in Overijssel mee in 18 gemeenten: GroenLinks Steenwijkerland, Groenlinks Kampen, Groenlinks Zwolle, GroenLinks Raalte, GroenLinks Hardenberg, GroenLinks Olst-Wijhe, GroenLinks Hellendoorn, Groenlinks-Twenterand (samen met Pvda), GroenLinks Almelo, GroenLinks Deventer, GroenLinks Rijssen-Holten, GroenLinks-PvdA Borne, GroenLinks Hof van Twente, GroenLinks Hengelo, GroenLinks Dinkelland, GroenLinks Losser, GroenLinks Oldenzaal en GroenLinks Enschede. 💚🍀

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.