Nieuws van politieke partijen in Meppel over VVD inzichtelijk

12 documenten

In Meppel gebruiken wij geen lachgas meer!

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA Meppel 09-07-2019 13:00

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1277789/53439/lachgasIn augustus 2018 zijn door de ChristenUnie fractie vragen gesteld aan het college over het gebruik van lachgas. Tijdens de Donderdag Meppeldag kon overal lachgas gekocht worden.

Lachgas wordt gebruikt als een goedkope partydrug en heeft in combinatie met andere genotmiddelen gevolgen tot zeer ernstige gevolgen voor de gezondheid.

Het Trimbos-Instituuut deed onderzoek naar de gevolgen van het gebruik van lachgas (distikstofmonoxide, N20).

Bij (te) veel gebruik van lachgas kan een tekort ontstaan aan vitamine B12 met bloedarmoede en neurologische klachten tot gevolg. Inmiddels delen ook veel hulpverleners hun ervaringen, over de gevolgen van het gebruik van lachgas, op social media.

Na de beantwoording heeft de ChristenUnie tijdens de behandeling van de begroting 2019 een motie ingediend waarin het college opgeroepen werd voorlichting te geven over de schadelijke gevolgen van het gebruik van lachgas, in de APV een verbod op te nemen en de “huisregels”hierop aan te passen. Deze motie werd mede ingediend door het CDA,SterkMeppel,VVD en D66. En werd unaniem door de raad ondersteund.

Het college van de gemeente Meppel heeft dit onderwerp besproken met de Horeca. Kleinhandel vanuit een horecalokaliteit is op grond van de Drank-en Horecawet verboden. Daarop moet wel gehandhaafd worden. Er heeft afstemming plaatsgevonden met het bestuur van Donderdag Meppel Dag. Zij gaan actief communiceren dat de verkoop van lachgas tijdens hun evenement niet is toegestaan. Vooralsnog zijn dit de mogelijkheden die het college van burgemeester en wethouders hebben.

De fractie van de ChristenUnie in de Tweede kamer heeft ook haar verantwoordelijkheid genomen op dit onderwerp en werkt het op dat niveau uit.

De inzet van de ChristenUnie was om plaatselijk het lachgas te  verbieden. Dat blijkt niet mogelijk. Wij hopen dat de huidige regelgeving effectief genoeg zal blijken om het gebruik van lachgas tegen te gaan. De ChristenUnie zal het nauwlettend volgen.

ChristenUnie: motie verbod lachgas voor onze jongeren unaniem aangenomen

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA Meppel 15-11-2018 20:11

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1234853/53439/lachgasTijdens de Donderdag Meppeldagen in Meppel is er openlijk lachgas verkocht aan jongeren. Omdat er ernstige gezondheidsrisico’s zijn bij gebruik van lachgas, heeft Ina Booij ‘aan de bel getrokken’.

De fractie heeft aan het college gevraagd welke mogelijkheden er zijn om de jongeren hiertegen te beschermen, bijvoorbeeld door de verkoop te verbieden of te reguleren. Ook heeft de ChristenUnie het college gevraagd om zich in te spannen om ook deze partydrug mee te nemen in de preventie- en voorlichtingsprogramma's rondom middelengebruik voor jongeren.

Uit de beantwoording van deze vragen door het college bleek dat het college nog geen kennis had genomen van het onderzoek uitgevoerd door het Trimbosinstituut, dat gaat over het gebruik van lachgas en over het verslavende karakter daarvan. Om het college meer te doordringen van het belang van preventie als het gaat om lachgas, heeft de ChristenUnie daarom bij de begrotingsbehandeling op 9 november een motie ingediend. De ChristenUnie kreeg voor deze motie de steun van CDA,  Sterk Meppel, VVD en D66 als mede-ondertekenaars. Deze motie roept het college op om met betrokkenen (o.a. scholen, horeca) voorlichting te (laten) geven over de negatieve effecten van het gebruik van lachgas; in de APV het verbod op lachgas op te nemen; en van het weren van lachgas een voorwaarde te maken bij evenementen. Deze motie is unaniem aangenomen. De ChristenUnie blijft alert en zal de uitvoering van deze motie door het college controleren.

Begroting 2019

CDA CDA D66 VVD PvdA ChristenUnie Meppel 08-11-2018 21:00

Tijdens de behandeling van de Begroting voor 2019 heeft fractievoorzitter Sandra Wolvekamp onderstaande Algemene Beschouwingen uitgesproken. Aan het eind staat ook een opsomming welk moties de CDA-fractie heeft gesteund. Als gemeente staan we voor een aantal grote uitdagingen. De transformatie in het sociaal domein en de opgaven die we hebben op het gebied van de energietransitie zijn vraagstukken die morgen nog niet opgelost zijn. En als we deze begroting lezen en zien waar we nu staan, dan valt op dat er nog heel veel te doen is. De begroting sluit bovendien maar net positief, dus ook de financiële positie van onze gemeente blijft uitdagend. De opgaven waar we in Meppel voor staan, zowel inhoudelijk als financieel, dwingen tot een heldere prioritering. Die prioritering zullen wij in deze bijdrage ook naar voren laten komen. Grote uitdaging hierbij is dat er veel in beweging gebracht moet worden, terwijl de koers nog nauwelijks concreet genoeg bepaald is. Hoewel we dat snappen bij de grote veranderingen waar we mee te maken hebben, is een heldere koers wel belangrijk. We begrijpen dus dat in deze begroting veel wordt ingezet op extra formatie voor onderzoek en het opstellen van beleidsdocumenten. Ook de invoering van de omgevingswet zal veel werk met zich mee brengen. Tegelijkertijd willen we ook actie zien. Resultaten op korte termijn helpen om beeld te krijgen van de richting op de langere termijn. Daarom is het belangrijk om naast het aantrekken van extra beleidsadviseurs ook te zorgen voor voldoende formatie in de uitvoering. Medewerkers die kunnen zorgen dat vragen van inwoners tijdig beantwoord worden en wijkregisseurs die snel in actie kunnen komen én signalen kunnen afgeven als het nodig is dat het beleid van richting wordt veranderd. Want dat het op een aantal gebieden nodig is om van richting te veranderen, dat is zeker. Wat die veranderingen betreft, ligt voor het CDA de prioriteit op de innovatie die nodig is om de situatie in het sociaal domein te verbeteren, om de opgaven te realiseren in het kader van de energietransitie en om verbeteringen in de inzet voor startende ondernemers en ZP-ers door te voeren. Innovatie die niet als doel heeft om de gemeentelijke financiën in de greep te krijgen en te houden, maar innovatie die naar verwachting wel kostenbesparing tot gevolg zal hebben. Want er is veel vernieuwing mogelijk die niet alleen leidt tot positieve verandering, maar ook op korte of langere termijn tot aanzienlijk lagere kosten zal leiden. Vaak wordt bij innovatie in het sociaal domein meteen gedacht aan zaken als domotica. Maar zoals Wikipedia zegt, heeft innovatie betrekking op “nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen. Het proces van innoveren omvat het geheel van menselijke handelingen gericht op vernieuwing”. Zo vinden we -waar het gaat om jeugdzorg- dat het belangrijk is dat kinderen zo min mogelijk in opvanglocaties zitten en zo veel mogelijk in eigen of plaatsvervangende gezinnen. Een gezin is voor elk kind de beste omgeving om op te groeien, maar het gebeurt nog te vaak dat kinderen langer uit een gezinssituatie worden gehaald dan nodig is vanwege het gebrek aan gezinnen waarin zij veilig en goed kunnen wonen. Het kan daarom een goed idee zijn om in te zetten op het werven van nieuwe pleeggezinnen. Hiervoor is weliswaar een budget nodig, maar dit geeft voor de kinderen die hier gebruik van kunnen maken een veel beter perspectief. En dan is het ook nog eens goed te realiseren dat een pleeggezin veel minder kosten geeft dan een opvanglocatie. Zulke innovatie, waarbij ingezet wordt op een betere uitwerking voor de doelgroep en die tegelijkertijd een flinke kostenbesparing tot gevolg zal hebben, is volgens het CDA wat we in het sociaal domein nodig hebben. Bij de ingekomen stukken van deze vergadering is het interventieplan sociaal domein opgenomen. We willen dit plan graag in commissieverband inhoudelijk aan de orde stellen, maar in het kader van deze begroting maakt het interventieplan voor ons in elk geval duidelijk dat we nog een hele weg te gaan hebben om de zaken in het sociaal domein op de rit te krijgen. Dit is te vergelijken met de transformatie van een rups naar een vlinder. Wanneer de vlinder uit haar cocon komt, is een hele worsteling nodig. Die worsteling maakt dat de vlinder sterk genoeg is en klaar om te kunnen vliegen. Een zelfde worsteling zien we nu in het sociaal domein. En net zoals de vlinder er niet mee geholpen wordt als je de cocon los zou knippen, zo moeten we ook de ontwikkelingen in het sociaal domein niet forceren. Maar we moeten wel zorgen dat de omstandigheden optimaal zijn om de transformatie te doen slagen en ook op de korte termijn in actie komen. Door ruimte te creëeren voor pilots en slimmere combinaties, maar ook te sturen op transformatieopgaven aan bijvoorbeeld gecontracteerde partijen. Transformatie vindt in de zorg plaats, niet in dit huis. Hoe gaat het werkveld ervoor zorgen dat zorg niet te snel wordt opgeschaald naar duurdere zorg en duurdere zorg eerder wordt afgeschaald? Het kritisch kijken of het geld van de zorg niet in nog meer beleid en organisatie gaat zitten hoort hier wat ons betreft bij. Maar ook een kritische evaluatie van de contracten, waarbij we ook verwijzen naar de motie die de VVD mede namens ons heeft ingediend. Ook de financiële risico’s in het sociaal domein zijn groot; dat hebben we dit jaar en afgelopen jaar ook gemerkt. In deze begroting is voor het bepalen van de bufferreserve dan ook een substantieel risicobedrag voor het sociaal domein meegenomen. We vertrouwen erop dat deze risicoinschatting, tezamen met het interventieplan zorgt voor een toereikende afdekking van de risico’s. Waar het gaat om de energietransitie, is technische innovatie aan de orde van de dag. Zaken die een aantal jaar geleden de best mogelijke oplossing leken, kunnen nu alweer achterhaald zijn. Dat mag volgens ons echter geen reden zijn om stil te zitten en af te wachten. We zijn dan ook blij dat gewerkt gaat worden aan een routekaart voor het realiseren van de energietransitie. Die energietransitie gaat aan de ene kant om grote oplossingen, zoals windmolens en zonneakkers, die vragen om beleid. Hierover zouden we ook graag snel het debat in de raad voeren. Als CDA vinden we het belangrijk dat we onder meer kunnen zorgen dat onze inwoners die de lasten zullen hebben van grootschalige oplossingen ook voldoende profiteren van de lusten hiervan. Dit aspect vinden we erg belangrijk en we horen graag of het college dit uitgangspunt op korte termijn in beleid verwacht te verwerken. Tegelijkertijd vraagt de energietransitie ook om kleinere en snellere actie. We moeten -met andere woorden- niet alleen nadenken over langetermijn oplossingen voor alternatieve energiebronnen, maar ook snel ons huis gaan isoleren om ons energiegebruik te beperken. Laten we vooral ook leren door te doen én leren van goede bestaande initiatieven. Het ‘ondersteunen van initiatieven’, wat het college in deze begroting nastreeft, is wat ons betreft dan ook te reactief geformuleerd. We gaan ervan uit dat het college hiermee ook bedoelt niet alleen naar de technische innovatie te kijken, maar ook te innoveren in het proces en de insteek vanuit dit stadhuis. Initiatieven als NICE en Nijeveen EnergieNeutraal hebben nodig dat ze vanuit de gemeente duidelijkheid krijgen over de te volgen beleidsrichting en proactieve ambtelijke medewerking. Zorg dat we als gemeente dergelijke initiatieven aanjagen, wakker aan dat inwoners zich verenigen om samen stappen te zetten, beloon vernieuwende ideeën, stimuleer experimenten uit de samenleving en maak successen groot. En successen groter maken kan ook door te zoeken naar win-win situaties, bijvoorbeeld door samen met eigenaren van gebouwen met asbesthoudende dakbedekking te zoeken naar mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de verwijderingskosten als die eigenaren het dak na verwijdering bijvoorbeeld weer vullen met zonnepanelen. Daarvoor dient de CDA-fractie daarom een motie in en daarin roepen wij het college ook op om particulieren te stimuleren om de samenwerking te zoeken in bijvoorbeeld kleine coöperaties om gezamenlijke voordelen te realiseren. In programma 10, ten slotte, zien we veel inzet op de binnenstad en grotere economische zaken in Meppel zoals de haven. Heel belangrijk, maar we missen hier de nodige inzet voor startende ondernemers en ZP-ers. Op de schaal van Meppel zijn zij minstens zo belangrijk voor de bedrijvigheid en werkgelegenheid. De gemeente zou deze economische zaken moeten aanvliegen als een ondernemer. Zoals een ondernemer zorgt voor een goed ondernemersplan, zo moet de gemeente Meppel natuurlijk inzetten op uitbreiden van bedrijventerreinen en ontwikkeling van onze haven. Maar tegelijkertijd moeten we ook de kansen pakken zoals een ondernemer dat zou doen. Een van die kansen zien wij in de verbindingsofficier voor een ondernemersfabriek. We menen dat dit veel positieve actie in gang kan zetten. In deze begroting staat zo’n verbindingsofficier voor een ondernemersfabriek wel genoemd, maar dit staat pas voor 2021 in de planning. We vinden het mooi dat ‘ie er staat, maar we vinden dit wel laat. Juist omdat zo’n actie kan zorgen voor snelle en belangrijke ontwikkelingen voor het ondernemersklimaat in Meppel. Ook dat is innovatief denken. En als we zien wat de kosten hiervan zijn ten opzichte van bijvoorbeeld het opstellen van het kwaliteitsmanifest voor de binnenstad, dan vragen we ons af of hiermee de beste keuzes worden gemaakt. Hierop ontvangen we dan ook graag een toelichting van het college. Deze drie opgaven -in sociaal domein, energietransitie en ondernemersklimaat- vragen alle drie heel duidelijk zowel om omvangrijke ontwikkelingen en beleid voor de langere termijn als om kleinere acties en aanpak op de korte termijn. In deze begroting lijkt die gezonde mix tussen beleidsvorming en actie niet steeds even duidelijk aanwezig. We horen graag hoe het college dit ziet. En we hebben als CDA-fractie er heel bewust voor gekozen ons in deze bijdrage vooral op deze drie onderwerpen te richten omdat prioritering wat ons betreft noodzakelijk is. Ook die duidelijke prioritering had volgens ons wel wat concreter uit de begroting mogen blijken en we dagen het college graag uit haar prioriteiten scherper te verwoorden. Tot slot nog een toelichting op de andere moties die we indienen bij deze begroting. Naast de prioritering die wij aan het college mee willen geven, hebben we als gemeenteraad te maken met het zogenaamde gewijzigde samenspel met de samenleving. En dan gaat het vaak om onderwerpen die heel dicht bij onze inwoners staan, die hun leefomgeving en kwaliteit van leven direct raken. Een voorbeeld daarvan is het openbaar en publiek vervoer. Een belangrijke voorziening voor mensen die niet de luxe kennen van een eigen vervoermiddel. Die niet kunnen gaan wanneer ze willen en waar ze maar naar toe willen. Dus voor hen is het belangrijk dat zij kunnen rekenen op frequent en kwalitatief hoogwaardig openbaar en publiek vervoer. Omdat verschillende raadsfracties klachten hebben ontvangen over het openbaar en publiek vervoer, heeft de raad een enquête uitgeschreven en de uitkomsten zijn aanleiding om mede namens Sterk Meppel, PvdA, D66 en Christen Unie een motie in te dienen die het college oproept om actief te zoeken naar slimme oplossingen, die niet veel geld hoeven te kosten, om het openbaar en publiek vervoer in en om Meppel naar een hoger serviceniveau te tillen. We roepen op om dat te combineren met de geplande evaluatie van de pilot met de Stadsdienst en de ideeën en suggesties die met de enquête zijn opgehaald daarbij mee te nemen. Gezien de uitkomst vragen wij daarbij speciale aandacht voor het behoud van de buslijnen 40 en 79 door Nijeveen. Daarnaast dienen we samen met Stem, CU, VVD en D66 de motie beheersplan sportaccommodaties in. Deze motie komt voort uit een bezoek dat we met een aantal raadsleden aan SVN in Nijeveen hebben gebracht. SVN wil graag de beschikking hebben over een kunstgrasveld en geeft dit al een aantal jaren aan de politiek aan. We vinden SVN en andere sportverenigingen belangrijk voor onze gemeente. Sporten binnen een bloeiende vereniging is leuk, gezond en bevordert de sociale samenhang. Investeren in sport, verdien je als maatschappij terug. Maar verenigingen moeten dan wel weten waar ze aan toe zijn; wat kan de gemeente regelen en waar moeten de verenigingen zelf voor zorgen. Wat is het beleid en wat betekent dit voor investeringen in onder andere kunstgrasvelden. De motie beheersplan sportaccommodaties roept daarom op duidelijkheid te geven over de investeringen en uitgaven voor groot onderhoud in nieuwe en bestaande sportaccommodaties (inclusief kunstgrasvelden). Motie Notitie ondersteuning initiatieven alternatieve bouwvormen CPO: al door SteM mede namens ons ingediend en toegelicht. ------------ Alle, door de CDA-fractie ingediende, moties zijn aangenomen! Bij de stemming hebben wij de de volgende moties ondersteund: - Motie van de PvdA om de fietsersoversteekplaats op de Steenwijkerstraatweg - zomerdijk beter te belijnen en van borden te voorzien; - Motie van de PvdA om een pilot uit te voeren met 1 zorgaanbieder wat het effect is van een parkeervrijstelling voor de medewerkers die aan huis zorg leveren (levert dat meer uren op die aan de client kan worden besteed). - Motie van D66 om meer inhoud te geven aan Jongeren op Gezond Gewicht door bij bezoeken van jongeren aan het gemeentehuis geen zoetigheden meer aan te bieden. - Motie van de CU om werkgevers zelf jobscoaches op de werkvloer aan te stellen. - Motie van Sterk Meppel om met het bestuur van RTV Meppel in gesprek te gaan om samen te zoeken naar oplossingen voor een structurele dekking van hun begroting. - Mede ingediend met de CU om meer werk te maken van tegengaan van de verkoop van lachgas in de horeca en bij evenementen in Meppel.

Motie Kinderpardon

CDA CDA VVD Meppel 18-10-2018 20:30

De afgelopen maanden is er veel discussie geweest over het dreigend uitzetten van uitgeprocedeerde minderjarige kinderen. Dit heeft tot maatschappelijke verontwaardiging geleid over de gevolgen van de regeling langdurig verblijvende kinderen. Dit is de permanente regeling die het eerdere, tijdelijke Kinderpardon heeft opgevolgd. Deze regeling wordt echter zo strikt toegepast, dat vrijwel geen enkel kind hiervoor nog in aanmerking komt. Onder andere UNICEF Nederland en Defence for Children pleiten al langere tijd om kinderen, die langer dan 5 jaar (en soms zelfs hun hele leven) in Nederland verblijven, niet meer uit te zetten. Deze kinderen zijn geworteld in onze samenleving. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen die 5 jaar of langer in Nederland wonen niet meer zonder schade teruggestuurd kunnen worden naar hun land van herkomst. Een land waar ze soms nog nooit zijn geweest en waarvan ze meestal de taal niet spreken. Ook op de sociale omgeving (bijvoorbeeld klasgenootjes) en de lokale gemeenschap heeft uitzetting van deze kinderen impact. Landelijk blijkt deze groep uit ongeveer 400 kinderen te bestaan. Of hiervan kinderen in Meppel verblijven is onduidelijk. Feit is dat dit ook in Meppel kan, of kan gaan, spelen. De CDA fractie heeft daarom tijdens de raadsvergadering van 18 oktober jl. een motie ingediend. Hierin hebben we het college opgeroepen te zorgen dat Meppel zich aansluit bij de andere ”Kinderpardon-gemeenten”; en bij de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid (JenV) te pleiten voor een oplossing voor deze kinderen, bijvoorbeeld door versoepeling van het meewerkcriterium van het Kinderpardon en het belang van de kinderen centraal te stellen. Deze motie kon rekenen op brede steun binnen de Raad. Alleen de VVD fractie heeft de motie niet ondersteund.

ChristenUnie bezorgd over overbelasting Steenwijkerstraatweg

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Meppel 15-06-2018 14:39

Op donderdag 24 mei is het nieuwe college van Sterk Meppel, VVD en CDA geïnstalleerd en is het coalitie akkoord besproken in de gemeenteraad. In het coalitie akkoord staan zeker goede dingen die de ChristenUnie kan onderschrijven, zoals de inzet voor innovatieve passende zorg, een ondernemingsfabriek voor Meppel, het consulteren van het Cuypergenootschap voor het vaststellen van cultuurhistorische waarde, doorontwikkelen van wijk-dorpsgericht werken en de inzet voor beschut werken en passend werk voor iedereen in Meppel.

Een groot punt van zorg is echter het niet doorgaan van de aanleg van een nieuwe noordelijke ontsluitingsweg. Tijdens deze collegeperiode zou daarover een besluit genomen worden, na diverse onderzoeken. Maar in het coalitieakkoord wordt alleen gesproken over een bypass, als oplossing, voor de problemen rondom afwikkeling van diverse verkeersstromen, bij de Watertoren en de rotonde.  Zonder een nieuwe toegangsweg naar het centrum blijft de  overbelasting van de Steenwijkerstraatweg bestaan. Ook wordt de oostelijke ontsluiting van de wijk Nieuwveense Landen niet opgepakt. Als men voor Noordpoort ondernemers wil aantrekken is een goede ontsluiting nodig. Ook moeten toezeggingen richting de klankbordgroep Noordpoort en bewoners Nieuwveense Landen worden nagekomen.

In het coalitieakkoord staat: “wij accommoderen een gokhal en prostitutiebedrijven”. Als ChristenUnie hebben wij aandacht gevraagd voor een uitstapprogramma en verslavingszorg.

Het “aanjaagbudget” om initiatieven vanuit de samenleving te faciliteren krijgt een andere vorm. Het budget van 200.000 euro wordt gehalveerd en het dit college maakt de keuze, aan de hand van het coalitieakkoord, welk initiatief ondersteund wordt. Dat is volgens de fractie van de ChristenUnie een stap terug. Een burgerinitiatief kan door een burgerpanel worden beoordeeld en hoeft niet te voldoen aan het coalitieakkoord. Het heeft niet voor niets een burgerinitiatief!

Duurzaamheidsambities en klimaatadaptatie worden wollig omschreven. Het scheiden van grondstoffen wordt niet gestimuleerd door het gebruik van Diftar. Bij  klimaatadaptatie wordt samenwerking gezocht met regionale partners. Geen heldere klare taal. Geen ambities om in 2040 energieneutraal te zijn. Er wordt alleen uitgegaan van de 10 duurzaamheidsregels die door het vorige college zijn opgesteld.

Tot slot op verschillende wijze is door de ChristenUnie een bijdrage geleverd, waarna gevraagd was door de onderhandelende partijen, voor het coalitieakkoord. Op geen enkele wijze is teruggekoppeld wat gebeurd is met onze inbreng. De raadsfracties hebben, via de afdeling voorlichting van de gemeente, middels een persbericht een uitnodiging ontvangen voor de presentatie van het coalitieakkoord 2018-2022. De communicatie was bedroevend. Tijdens het debat hebben wij dit uitgesproken richting de coalitie. Ook zij erkenden dat dit beter had gemoeten.

Wij kijken uit naar het vervolg voor de komende 4 jaar en weten dat het lot van de Meppeler en de stad niet in handen ligt van deze coalitie maar van God!

Reactie PvdA Meppel op het Coalitiekoord: SteM, VVD, CDA.

PvdA PvdA VVD CDA Meppel 29-05-2018 17:06

https://meppel.pvda.nl/nieuws/reactie-pvda-meppel-op-het-coalitiekoord-stem-vvd-cda/Wij zullen de aankomende 4 jaar goede onderwerpen voor de inwoners van de gemeente Meppel steunen, aandragen en we denken constructief mee. Meppel doet ertoe, dat is zeker. De Meppelers doen er nog meer toe; dat is ons uitgangspunt.

Dit waren de afsluitingswoorden van Folkert Hummel (fractievoorzitter) in zijn reactie op het coalitieakkoord. Wij zijn bezorgd over het financiële spanningsveld dat duidelijk in dit coalitieakkoord naar voren komt. Het college geeft dit ook toe. Wij vrezen dat gezien de portefeuilleverdeling, Jaap van der Haar (financiën) Roelof Pieter Koning (geld in stenen) en Henk ten Hulscher (sociaal domein) er veel geld naar de stenen gaat en dat de inwoners van Meppel bij ontstane tekorten de rekening gaan betalen. Het sociale domein en de financiële middelen die hiervoor bestemd zijn komen onder druk te staan, wat grote risico’s met zich meebrengt. Zorggeld is voor de mensen die dat nodig hebben. De verharding van dit college is duidelijk: eerst de fysieke stad met het risico dat de mensen van onze stad te kort komen.

Lees hier onder de hele bijdrage van de Fractie.

Donderdag 26 april om 23:22 ontving ik een email van Leo Weterings. In deze email werden wij uitgenodigd om op zaterdag 28 april de openbare presentatie van het coalitieakkoord bij te wonen. Voorzitter, Ik zal eerlijk zijn, toen ik deze uitnodiging las had ik het gevoel dat ik letterlijk en figuurlijk een stukje van de film had gemist.  Ik kom hier later even op terug.

Maar gezien mijn politieke interesses, betrokkenheid en gezonde portie nieuwsgierigheid was ik, net als mijn gehele fractie, aanwezig bij deze presentatie.

Voorzitter, Als ik dwars door het Coalitieakkoord kijk constateer ik een (financieel) spanningsveld. Aan de ene kant investeren en gewenste kwaliteitsverbeteringen doorvoeren in de openbare ruimte. En aan de andere kant lasten voor ondernemers met name horecaondernemers terugbrengen en lastenverhoging voor de burgers voorkomen. Dus we willen meer met minder geld en we (blijven) werken aan een financieel gezonde gemeente met een sluitende meerjarenbegroting. Ik hoor daar graag een nadere toelichting op.

Zet dit naast de uitgangspunten van het coalitieakkoord om taken uit het sociaal domein zoals Jeugdzorg, passende zorg en ondersteuning binnen het beschikbare budget te realiseren, dan vreest mijn fractie dat het aanbod van deze zorgtaken aan inwoners van Meppel om budgettaire reden de komende jaren zwaar onderdruk komt te staan. Het kan zelfs zo zijn dat zij niet de zorg krijgen die zij zo hard nodig hebben.

Momenteel zijn er al forse overschrijdingen in het Sociaal Domein (SD). Er zal een innovatie in het SD moeten plaatsvinden: ”fundamenteel anders en slimmer”. Duidelijk is dat de transformatiefase meerdere jaren in beslag neemt en dat er nu al sprake is van een forse toename van het aantal (oudere) zorgvragers en (zwaardere) zorgvragen.

Voor ons is dat een belangrijke reden om de reserve SD de komende jaren intact de houden en te bestemmen voor het SD.

Daarnaast kiest niemand ervoor om in armoede te leven. Mensen komen er soms zelf niet meer uit. Een strenge aanpak richting volwassenen heeft hierop geen effect en waarschijnlijk zal dit in gezinsverband ook de kinderen treffen. Ook in de Gemeente Meppel zijn er nog steeds kinderen in armoede die niet in beeld zijn, terwijl de kinderen die wel in beeld zijn vaak door meerdere instanties worden bedeeld met verjaardagen, sinterklaas, etc. Ondanks dat er een verkenner is aangesteld vanuit de Klijnsma gelden, ondanks een armoede pact, wil deze coalitie zelf weer een cadeautje geven via Stichting Jarige Job. Hoe goed bedoeld ook, het staat haaks op eerdere afspraken die we hebben gemaakt.

Voorzitter, wat ons opvalt is dat er op een aantal onderwerpen niet wordt benoemd in het coalitieakkoord.

Ten eerste wonen: we lezen en horen er allemaal over. Het aanbod is krap en de prijs hoog. Goed wonen voor een aanvaardbare prijs wordt zeker voor jongeren steeds lastiger: willen we Meppel jong en bruisend houden dan moet er een aantrekkelijk woningaanbod zijn voor hen. Maar ook ouderen die langer thuis blijven wonen, willen hun woning tijdig aan kunnen passen. We zien hierover graag een aanvullende paragraaf.

Ten tweede wordt in het hele akkoord geen woord gerept over de algemene toegankelijkheid voor inwoners met een beperking.  Wij zien graag dat in het akkoord aandacht wordt besteed aan integrale participatie voor alle Meppelers, met als speerpunten o.a. laaggeletterdheid en nieuwkomers. Ook zien wij graag aandacht voor en doelgerichte plannen om de dreiging van parallelle samenlevingen binnen Meppel tegen te gaan.

Wij lezen dat u voornemens bent Ogterop te verzelfstandigen: welke rol geeft u hierin het cultuurplatform?

Voorzitter, bij heel veel onderwerpen missen wij concrete doelstellingen, de termen verkennen, eigen kracht, kansen, zoeken naar oplossingen worden veelvuldig gebruikt en geven wat ons betreft onvoldoende houvast en koers.

Een goed voorbeeld is het onderwerp duurzaamheid, je zult verwachten dat dit zeer ambitieus en concreet zal zijn vooral als je kijkt wat er in de wereld gebeurt. Alles blijkt minder waar te zijn, de termen als: stimuleren van experimenteren, maken een routekaart, stimuleren van circulair denken, aandacht voor duurzaamheid bij ons inkoopbeleid zijn mooie intenties maar weinig concreet. Het uitgangspunt is dat Meppel in 2040 een energie neutrale gemeente zal zijn: hoe krachtig zou het zijn als het coalitieakkoord richting geeft wat Meppelers samen met de gemeente kunnen doen om deze energiedoelstelling te halen.  De fractie van de PvdA vindt dit een gemiste kans.

Voorzitter, dan lezen we in het akkoord nogal wat termen die vragen om een verduidelijking. Zo wordt er gesproken op blz. 18 over het door ontwikkelen van de Haven. Maar op blz. 27 wordt dit ineens een onderwerp om dit gezamenlijk met de raad op te pakken. Wie gaat nu wat doen?

Op blz. 24 wordt er maximaal € 100.000 per jaar beschikbaar gesteld voor initiatieven uit de samenleving. Dat klinkt mooi maar het College vindt het van belang dat zij de regie hebben op het eindresultaat. Er moet een evenwichtige verdeling plaatsvinden op basis van de doelstellingen uit het coalitieakkoord. Is dit nu de stimulans waar de Meppelers op zitten te wachten? Wij kunnen ons niet voorstellen dat dit stimuleert tot het bevorderen van burgerinitiatieven. Verrast zijn wij over het voornemen de aanleg van rotonde bij Noordpoort niet op te pakken. Dit plan staat haaks op het proces dat is gelopen met bewoners en de klankbordgroep. Het vertrouwen in de politiek zal hiermee bepaald niet groeien.

Dan de maatschappelijke business case van de gracht. Op pag. 16 wordt gesteld dat als er economische potentie is het college op zoek gaat naar middelen. Daarmee lijkt het toch vooral een business case en weinig maatschappelijk?

We zijn blij dat u donkere plekken in Meppel gaat oplossen. Ook het bermbeheer pakt u aan. De keuze om het bermbeheer meteen ecologisch aan te pakken, begrijpen wij niet. Meppel vraagt om netjes groenbeheer: ecologisch bermbeheer is duur en schiet maar zo de behoefte van de Meppers voorbij.

Voorzitter, en dan het verloop van de inhoudelijk proces van het tot stand komen van het coalitieakkoord.

22 maart tijdens de duidingsbijeenkomst heeft de raad groen licht geven om verkennende gesprekken te gaan voeren. De partijen Sterk Meppel, VVD en CDA gaan aan de slag en initiatiefnemer/ informateur Elisabeth Bakkenes zal de raad informeren over de voortgang.

Op 5 april tijdens het fractievoorzittersoverleg bij agendapunt 8 Raad-programma c.q. betrekken gemeenteraad bij proces en inhoud vroeg mevrouw Bakkenes aan alle partijen input (wensen en mogelijkheden) en wederom maakte zij een belofte om ons te informeren over de voortgang.

Tijdens de raadsvergadering van 26 april doet mevrouw Bakkenes een mededeling dat de gemeenteraad op korte termijn informatie ontvangt over het verloop van het coalitieakkoord.  En ja hoor op 26 april om 23:22 ontvang ik een email met de bekendmaking van het coalitieakkoord.

Voorzitter, het proces heeft mijn fractie ervaren als, nee ik moet het anders zeggen, het gevoel gegeven dat wij volledig vanaf het begin buitenspel zijn gezet. Toch vragen de coalitiepartijen een respectvolle omgang met elkaar. Deze start moeten we dan maar snel vergeten want ons beeld van een respectvolle omgang is anders.

Lees hier het coalitieakkoord SteM, VVD, CDA

Wij zullen de aankomende 4 jaar goede onderwerpen voor de inwoners van de gemeente Meppel steunen, aandragen en we denken constructief mee. Meppel doet ertoe, dat is zeker. De Meppelers doen er nog meer toe; dat is ons uitgangspunt. 

 

Het bericht Reactie PvdA Meppel op het Coalitiekoord: SteM, VVD, CDA. verscheen eerst op PvdA Meppel.

Debat coalitieakkoord

CDA CDA VVD D66 PvdA Meppel 24-05-2018 18:26

Na de presentatie van het coalitieakkoord op 28 april is donderdag 24 mei het coalitieakkoord besproken in de raadsvergadering. Alle fracties gaven hun mening over dit akkoord. Hieronder de bijdrage van de CDA-fractie: "Voor de CDA-fractie is het uitgangspunt dat we gaan voor een Meppel dat we door willen geven. Na een intensieve periode met constructieve gesprekken met SteM en VVD vinden wij in dit akkoord veel zaken terug die voor ons uitdrukking geven aan dat uitgangspunt. Wij zijn dan ook tevreden met dit akkoord! Een akkoord waarin de kleur van de drie partijen voldoende terugkomt, maar ook een akkoord waarin we voor een aantal belangrijke onderwerpen gekozen hebben om ruimte te laten voor invulling met de gehele raad.Onze fractie herkent zich in veel punten uit het akkoord, maar een aantal zaken springen er voor ons uit:- Als eerste de grenzen die er zijn aan de zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid is een mooi uitgangspunt, maar kent ook grenzen. We hebben afgesproken te verkennen waar grenzen aan zelfredzaamheid zitten en daarop te gaan acteren.- Dan de energietransitie: het uitgangspunt is om in 2040 een energieneutrale gemeente te zijn. Dit is een grote uitdaging waarbij veel vraagstukken een rol spelen. In het coalitieakkoord is afgesproken dat we beginnen bij het bepalen van de opgave voor de langere termijn en wat hiervoor nodig is. Vervolgens gaan we een routekaart maken hoe we de energietransitie met de samenleving willen realiseren en welke keuzes we maken.- Verder het onderwerp economie: Naast de binnenstad, zien we dat haveneconomie, vrijetijdseconomie en agrarische bedrijven belangrijk zijn voor onze economische ontwikkeling. In het bijzonder hebben we oog voor ZP-ers in Meppel. Daarom willen we graag een Ondernemersfabriek in Meppel en hebben we aandacht voor het ondernemersklimaat door onnodige regels te schrappen en te kijken naar mogelijkheden voor ZP’ers.We zijn erg tevreden met de afspraken die in het coalitieakkoord zijn gemaakt over deze voor ons belangrijke onderwerpen.Maar naast tevredenheid over de overeenstemming die is bereikt in dit coalitieakkoord, zijn we ons ook bewust van de verhouding die daarmee is ontstaan tussen coalitie en oppositie. Zoals ook aangegeven in de duidingsbijeenkomst is een brede coalitie ontstaan en daarmee een smallere oppositie. Zowel in vervolg op de prettige samenwerking die we hebben ervaren met PvdA en CU in de vorige coalitie als met SP, D66 en GL, hopen we in deze nieuwe situatie op onderwerpen ook met oppositiepartijen samen op te kunnen trekken. En waar dat niet lukt, hebben we er vertrouwen in dat deze coalitie op constructieve wijze door de oppositie scherp zal worden gehouden.Tenslotte spreken wij onze steun uit voor de voorgedragen wethouders Jaap van der Haar namens SteM en Roelof Pieter Koning namens VVD en in navolging hierop dragen wij Henk ten Hulscher voor als wethouder. Wij wensen hen alle drie veel succes de komende vier jaar.

Presentatie Coalitie Akkoord

CDA CDA VVD Meppel 28-04-2018 14:00

Zaterdag 28 april 2018 is het akkoord gepresenteerd dat Sterk Meppel, VVD en CdA hebben bereikt om de raadsperiode 2018-2022 vorm en inhoud te geven. Wij zijn blij dat dit akkoord er is en dat alle onze onderwerpen en thema's uit de gemeenteraadsverkiezingen duidelijk herkenbaar zijn in dit akkoord. En wij zijn trots dat het CDA weer deel uitmaakt van het college met wethouder Henk ten Hulscher om samen te werken aan een Meppel dat wij door willen geven! Klik op onderstaande link voor een korte samenvatting en om de tekst van het coalitieakkoord te downloaden: http://bit.ly/2r7Dp94

VVD wil snelle aanpak Bleekerseiland

VVD VVD D66 CDA PvdA Meppel 07-02-2018 02:33

Genoeg gepraat, tijd voor actie op Bleekerseiland in Meppel. Daar bleken alle partijen in Meppel het over eens tijdens het RTV Drenthe debat in Drenthe Kiest. Maar hoe?

https://meppel.vvd.nl/nieuws/29103/vvd-wil-snelle-aanpak-bleekerseiland
De VVD wil investeren. "De gemeente moet dit oppakken samen met een ondernemer", zegt lijsttrekker Roelof Pieter Koning. Hij denkt aan een horecagelegenheid. "Daar kan een strandje bij, zodat kinderen kunnen spelen en de ouders op het terras kunnen zitten.""Prima idee, zolang het maar openbare ruimte blijft", reageert Elisabeth Bakkenes van Sterk Meppel. Voor woningbouw, zoals luxe villa's is wat haar betreft geen plaats.  Woningbouw?"Een stadsstrand leidt tot een te beperkt gebruik van het gebied", vindt Jeannet Bos van D66. "Wij willen er graag een muziekkoepel en vinden een mooie, groene omgeving belangrijk, maar woningbouw ook."Of woningen logisch zijn op die plek in de stad, vraagt lijsttrekker Sandra Wolvekamp van het CDA zich af. "Het zou goed zijn als er meer evenementen komen." Dat zijn meerdere partijen met haar eens. Voor woningbouw is, behalve D66 en de VVD, geen enkele partij te porren.DoorpakkenDe oproep van de PvdA-lijsttrekker Folkert Hummel om de inwoners van de stad te vragen wat zij willen, kon niet op bijval van iedereen rekenen. VVD'er Koning: "Er zijn al zoveel plannen en we hebben al op twee manieren onderzocht wat Meppelers willen, op straat en tijdens een georganiseerde avond. Ook de M20, een groep ondernemers uit de stad, heeft plannen. De oproep vanuit Meppel is duidelijk: pak deze plek aan. Dus laat er horeca komen en zet er een paar huizen neer. We moeten het nu gewoon doen!"

VVD zet zich in voor jongeren

VVD VVD Meppel 02-02-2018 00:34

Er moet hoognodig wat aan het skatepark in de Koedijkslanden worden gedaan. Die mening is de VVD Meppel toegedaan. (Foto's: Robin Olinga oftewel Binie)

https://meppel.vvd.nl/nieuws/27178/vvd-zet-zich-in-voor-jongeren

Raadslid Annigje Udinga heeft daarom Artikel 32 vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders. Udinga wil van het College weten of het skatepark in zijn huidige vorm voldoende veilig is voor de jeugd.

‘We horen bijvoorbeeld dat het skatepark, dat stamt uit 2007, in een slechte staat van onderhoud is’, schrijft ze. ‘Het bankje is kapot en tegels met onkruid en takken rond het terrein zorgen voor onveilige situaties. Jongeren blijven daar met de wieltjes in vast zitten en vallen.’

Volgens Udinga begint het skateseizoen weer in maart en vanaf dat moment worden er ook weer skatelessen in het park gegeven. ‘Het zou mooi zijn als voor die tijd een aantal zaken geregeld zou kunnen worden’, meent ze. ‘Onze jongeren hebben al zo weinig plekken in Meppel om samen te komen, laten we er dan voor zorgen dat de plek die ze hebben, netjes en veilig is. Het gaat dan niet alleen om onderhoud, maar ook om het onkruid verwijderen. Het zou helemaal mooi zijn als het licht niet al om half tien, maar later uit gaat. Daarnaast moet op termijn gekeken worden of de verouderde obstakels vervangen kunnen worden door nieuwere. Maar dat is een zaak van geld, dus dat moet de nieuwe raad na de verkiezingen regelen. Als het aan de VVD ligt komt er in elk geval meer aandacht en geld voor de ‘bewegende jeugd’ in Meppel.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.