Nieuws van politieke partijen in Veere over VVD inzichtelijk

4 documenten

Leeftijd starterslening verhoogd naar 40 jaar

VVD VVD SGP Veere 24-12-2018 11:07

De leeftijd voor het aanvragen van een starterslening voor de eerste koopwoning wordt, door een amendement van SGP/CU, DTV en VVD, verhoogd naar 40 jaar. Het college had voorgesteld om in lijn met de buurgemeenten de leeftijd te verhogen van 29 naar 34 jaar. De coalitiepartijen vonden het belangrijk om starters naar Veere te trekken. Met de nieuwe hypotheekregels is de verwachting dat jongeren langer wachten met het kopen van hun eerste woning. Daarnaast is de leeftijd van 40 jaar  lijn met andere (landelijke) belastingregelingen. Het amendement werd unaniem aangenomen. 

Brief aan de leden van GroenLinksVeere | Veere

GroenLinks GroenLinks SGP VVD CDA PvdA Veere 07-06-2018 00:00

Beste Veerse leden van de PvdA en GroenLinks,

U zult ongetwijfeld uit de media hebben vernomen dat we als PvdA/GroenLinks

Veere, samen met het CDA op een onbegrijpelijke en onbeschofte manier

buiten spel zijn gezet bij de vorming van een nieuw college voor Veere.

Met deze brief wil ik u informeren over de gang van zaken vanaf het moment

van de prachtige verkiezingsuitslag die we op woensdag 21 maart jl. hebben

behaald.

 

 

De dag na de verkiezingen hebben twee vertegenwoordigers van alle fracties

gezamenlijk gesproken met de beoogd informateur, de heer G.van der Haar.

Voor onze fractie hebben Maaike Walraven en ik alle gesprekken gevoerd. We

spraken af dat de informateur verkennende gesprekken zou houden met alle

fracties afzonderlijk.

Verder werd door SGP/CU meegedeeld dat, als wethouder-kandidaat J.Melse

zich zou moeten terugtrekken als gevolg van het integriteits-onderzoek, ze dan

een andere kandidaat zouden hebben.

In dat gesprek hebben we de verkiezingsuitslag geduid en de voor ons

belangrijke punten aangegeven.

Op 10 april jl. deelde de informateur zijn conclusies: ga gesprekken aan voor

een coalitie SGP/CU, PvdA/GroenLinks, DTV en CDA. De VVD was voor alle

andere partijen geen optie.

Tijdens het eerste formatiegesprek op 17 april jl. zegden SGP/CU en CDA het

vertrouwen op in DTV. Als reden werd gegeven de manier waarop de

lijsttrekker van DTV, A.Roelse, de kwestie van het raadslid A.Maljaars van de

SGP/CU aan de orde had gesteld. Wij hebben aangegeven dat we dat oordeel

van SGP/CU en CDA erg hard vonden. Volgens ons was de manier waarop DTV

de kwestie aan de orde stelde misschien niet handig, maar de bedoeling was

goed. Raadslid A.Maljaars was vanaf januari 2017 mede-directeur van een

bouwbedrijf dat zaken doet met de gemeente. Dat is in de Gemeentewet

duidelijk verboden.

 

Verder dus met PvdA/GroenLinks, SGP/CU en CDA. Vijf weken goede

gesprekken, zorgvuldig, in goede sfeer, constructief, over verschillen en

overeenkomsten.

In de week van 14 mei bereikten we als onderhandelaars een akkoord. Een

evenwichtig programma, dat de drie partijen in die week met de fracties en

besturen hebben besproken. Over de portefeuilleverdeling was oriënterend

gesproken, nog geen afspraken gemaakt. De opmerkingen van de drie partijen

werden gewisseld, over de portefeuilleverdeling en over deze opmerkingen

zouden we nog een gesprek hebben.

Op donderdag 17 mei jl. hadden we ons laatste gesprek. Ondertussen was

(beoogd) wethouder J.Melse afgetreden omdat uit onafhankelijk onderzoek

bleek dat hij in drie kwesties niet had gehandeld zoals een goed wethouder

betaamt. De integriteits-regels overschreden dus. Als nieuwe kandidaatwethouder

werd de fractievoorzitter A.Schot naar voren geschoven.

Op 17 mei jl. spraken we af dat de integriteitsrapporten in de gemeenteraad

van 31 mei besproken zullen worden en dat we zouden streven naar

benoeming van het nieuwe college op 7 juni.

 

Hadden wij eerder voor een andere route moeten kiezen? Lastig, want SGP/CU

en CDA waren tot Tweede Pinksterdag elkaars natuurlijke partners. Dat werd

aan het begin van de coalitie-besprekingen nog eens nadrukkelijk bevestigd.

Al met al vinden wij (en het CDA) dat we bedonderd zijn door een partij die

zich onbetrouwbaar en niet gewetensvol heeft getoond. En dus geen lessen

heeft getrokken uit hun recente integriteitsschendingen.

 

Twintig jaar hard werken aan goede politieke verhoudingen in Veere werd door

SGP/CU in een paar uur weggegooid. Dat vinden we Veere-onwaardig en

betekent een enorme deuk in het vertrouwen in de Veerse politiek.

Ik maak me grote zorgen over de toekomst van Veere. Je kunt protocollen

maken zo veel je wilt, integer handelen komt van binnen uit.

We hadden graag door deelname aan het college bijgedragen aan de grote

taken die de er voor gemeente Veere liggen: de Omgevingswet, duurzaamheid,

bescherming van de kust en het landschap, het sociaal domein enz.

 

We begrijpen dat u misschien nog vragen heeft die met deze toelichting niet

zijn beantwoord. We zijn natuurlijk graag bereid om daar in een

ledenvergadering verder op in te gaan. In de tussentijd kunt u altijd contact

met ons opnemen.

 

Vriendelijke groet,

namens de fractie PvdA/GroenLinks Veere,

Maaike Walraven

en Chris Maas

Hoe gaan we verder met Porthos ?

VVD VVD Veere 17-12-2017 11:18

https://veere.vvd.nl/nieuws/25969/hoe-gaan-we-verder-met-porthos

U weet dat de drie Walcherse gemeentes samenwerken op het gebied van jeugdzorg en Wmo. Uitvoerende organisatie daarvoor is Porthos. Over de manier waarop Porthos zijn werk moet doen is echter in 2017 een flink meningsverschil ontstaan tussen de drie gemeentes. Veere vindt dat de regie van het werk dat zorgleveranciers uitvoeren, nadrukkelijk bij de gemeente moet blijven liggen; Middelburg vindt dat deze zorgbedrijven meer ruimte moeten krijgen om naar eigen inzicht hun werk te kunnen doen en vindt dat Porthos meer een administratieve functie moet krijgen; en Vlissingen tenslotte wil de toegang tot de zorg nadrukkelijker binnen de eigen gemeente vormgeven. Het heeft er zelfs enige tijd naar uitgezien dat elke gemeente zijn eigen weg zou gaan en de samenwerking binnen Porthos zou worden beëindigd.

De VVD heeft dat nooit een goed idee gevonden, omdat wij denken dat de samenwerking – ook al zijn de gemeentes zeker niet hetzelfde – in kennis en ervaring veel toegevoegde waarde heeft. Mede op ons verzoek hebben de 3 betrokken wethouders een uiterste poging gedaan om ‘de kar weer in het spoor te trekken’ en hebben een procesvoorstel geschreven om dit te realiseren. Op 14 december jl. is dit voorstel in de raadsvergadering behandeld. Met uitzondering van DTV kon de Veerse raad zich hierin vinden. Het is nu afwachten of ook de raden van Middelburg (op 18 december) en van Vlissingen (op 21 december) zich achter het voorstel scharen.

2018 wordt voor Porthos en haar klanten – onze inwoners - dus een belangrijk jaar. We zullen met elkaar uit moeten zoeken hoe we op de beste manier onze zorgverlening uit kunnen voeren en welke rol daarin voor Porthos is weggelegd. Als dat samen kan met de andere Walcherse gemeentes heeft dat wat de VVD betreft de voorkeur. Maar het belang van de klant staat natuurlijk voorop.

Speerpunten voor 2018

VVD VVD Veere 10-11-2017 10:01

Programmabegroting 2018

 

Raad 9 november 2017

 

Voorzitter, collega-raadsleden, college, dames en heren,

De Programmabegroting 2018 is weer al de laatste begroting van het zittende college. Maar het is zeker geen beleidsarme begroting, want bij de Kadernota 2017 bleek al dat het college nog vol plannen zit die ze graag in 2018 wil realiseren. In de raadsvergadering van juli hebben we afgesproken dat er diverse actiepunten zijn waar we aparte raadsvoorstellen of uitgebreide IOB-procedures voor willen. Dit is vastgelegd in het raadsvoorstel Versterken bestuurskracht (agendapunt 8). Dat betekent dus ook dat we nu nog geen goedkeuring geven aan de budgetten die hiervoor zijn geraamd in de begroting.

We gaan nader in op een aantal onderdelen van de begroting:

De Nota Parkeren zou al in 2017 aan de orde komen maar is doorgeschoven naar mei 2018. Voor de VVD blijft het uitgangspunt dat we betaald- en vergunningparkeren alleen inzetten als het nodig is om het parkeren te reguleren. Het innen van zoveel mogelijk parkeergeld is geen doel op zich. In Zoutelande zien we dat het tijdelijk parkeerterrein aan de Nieuwstraat voorziet in een behoefte. Het zou een goede zaak zijn om dit ook in de toekomst de bestemming parkeerterrein te geven.

Woningbouw: binnenkort wordt er gestart met een nieuw woningbehoefte-onderzoek. Opzet is om de resultaten te gebruiken bij het maken van nieuwe regionale woningmarktafspraken. De wijze waarop de gemeenten op Walcheren nu hierover ruziën is een slechte zaak en moet snel opgelost worden.

Wat de VVD betreft worden de resultaten van het woningbehoefte-onderzoek ook gebruikt om, in samenspraak met de raad, een planning te maken voor inbreiding en uitbreiding van onze kernen.

Inwoners doen nadrukkelijk een beroep op ons om ervoor te zorgen dat jongeren en ouderen in de gemeente kunnen blijven wonen. Doordat de eisen voor het afsluiten van een hypotheek strenger zijn geworden, is er ook behoefte aan huurwoningen in de vrije sector. Ook daar zullen we op in moeten spelen.

Dat nieuwe woningen leiden tot meer jonge gezinnen in de kern, zien we in Zoutelande, waar de school nu te maken heeft met ruimtegebrek. Ook voor de nog vrij nieuwe school in Domburg is uitbreiding nu al nodig. Blijkbaar kloppen de leerlingenprognoses niet. Herijking van de prognoses leerlingenaantallen is dan ook noodzakelijk.

Zeker nu er allerlei plannen worden uitgewerkt voor nieuwe multifunctionele accommodaties. In de raadsvergadering van 5 oktober hebben we al een oproep aan het college gedaan om de plannen voor Aagtekerke, Oostkapelle, Serooskerke en Westkapelle op korte termijn te agenderen voor de raad. Zodat de raad de kaders aan kan geven van wat er nu verder uitgewerkt kan worden.

M.b.t. Serooskerke en Serooskerke-Oost is het zaak dat alle ontwikkelingen integraal bekeken worden (nieuwe school, dorpshuis, investeringen zwembad, invulling Serooskerke-Oost, mogelijkheden woningbouw) en dat wij als raad meer en beter betrokken worden bij de plannen.

Door het project Mooi Veere wil het college vervuiling en verloedering aanpakken. Dat is een goede zaak. Wel jammer dat het college alle uitstallingen en reclame-uitingen als ontsierende zaken beschouwt. Zo zal het wel niet bedoeld zijn, maar zo staat het er wel.

Met het plan van aanpak om storende elementen in het buitengebied tegen te gaan, wil het blijkbaar niet zo lukken. Want dat staat nu al 3 jaar op de planning en is dus blijkbaar nog steeds niet gemaakt.

We willen opnieuw aandacht vragen voor een andere vorm van verrommeling, namelijk het onkruid op stoepen en straten. Het lijkt ons een goed idee om via Facebook en de Veerse krant een oproep te doen aan onze inwoners en ondernemers om mee te helpen bij de onkruidbestrijding door het schoonhouden van hun eigen stoep en straat. De gemeente Tholen kan als voorbeeld dienen: zo’n 95% van de inwoners helpt daar een handje mee.

Vervangen van de economische agenda is een van de actiepunten. Voor we hier tijd en geld aan spenderen, lijkt het de VVD noodzakelijk om eerst te bespreken wat we willen bereiken met een economische agenda.

Voor het project Ecoferium staat nog steeds een budget van € 100.000 geagendeerd. In de programmabegroting van 2017 stond al dat het jaar 2017 beslissend moest zijn voor het doorgaan van dit plan. Van ondernemerszijde zijn geen initiatieven gekomen. Wat ons betreft kan dit project nu dus wel vervallen.

We staan positief tegenover de extra zandsuppleties, aangezien het strand belangrijk is voor ons toeristisch product. Het gaat hier echter om forse investeringen. Voor een periode van 5 jaar zou het voor Veere totaal om 1 miljoen euro gaan. Hoe hiervoor een Zeeuws regiofonds gevuld kan worden is nog niet duidelijk. De door uw college geopperde dekkingsmogelijkheid via een toeslag op de toeristenbelasting of een extra heffing van de OZB wijzen wij in ieder geval af.

Voor herziening van de landbouwnota wordt € 40.000 gereserveerd. Zoals in het raadsvoorstel Versterken bestuurskracht is aangegeven, is het één van de onderwerpen die via een uitgebreid IOB-proces en met input van de sector opgepakt moet worden.

Het college wil de asbestregeling aantrekkelijker maken. Voor 2024 moeten alle asbestdaken zijn verwijderd. Feit is dat momenteel het verwijderen van asbestdaken stagneert omdat er niet gewerkt mag worden met een hijskraan met open werkbak. Om tempo te kunnen maken zal daar op landelijk niveau eerst een oplossing voor gezocht moeten worden.

Voor het jachthavengebied Oostwatering lezen we dat er in 2018 een ontwikkelplan komt. Het is al weer even stil over dit onderwerp en we vragen ons af of er inmiddels wél overeenstemming is tussen de diverse belanghebbenden. Want als die er niet is valt er weinig te ontwikkelen, denken wij.

Bij het hoofdstuk Sociaal Domein wordt bij maatregel 6.001 € 30.000 extra gevraagd voor het ondersteunen van vrijwilligers en organisaties. En bij 6.006 wordt er

€ 62.000 extra beschikbaar gesteld voor Stichting Welzijn Veere voor de verbinding tussen inwoners en instellingen. Is hier niet sprake van een dubbeling en wat gaan we precies doen? We constateren namelijk dat in onze kernen burenhulp nog vaak spontaan wordt georganiseerd waardoor de ´georganiseerde´ burenhulpcommissies  weinig in actie hoeven te komen. De VVD  wil daarom graag een betere onderbouwing zien van de voorgestelde uitbreiding van de Stichting Welzijn Veere alvorens we hiermee akkoord gaan. Verder willen we graag dat met de Stichting  concrete prestatieafspraken worden gemaakt, zoals ook bij zorgverleners inmiddels gebruikelijk is.

De financiën van Orionis blijven een heikel punt: het lijkt erop dat nauwelijks te voorspellen is welke kant het opgaat. Positief is het dat de nieuwe manier van werken zijn vruchten afwerpt en dat de uitstroom groeit.

Tenslotte willen we benadrukken dat we er blij mee zijn dat de samenwerking met Vlissingen en Middelburg op het gebied van Wmo en Jeugdhulp weer wordt opgepakt. Het toegezegde procesvoorstel zien we in december graag tegemoet. Vanzelfsprekend moeten we daarbij onze eigen prioriteiten en de eigenheid van onze gemeente – met een andere structuur dan Middelburg en Vlissingen – in de gaten houden.

Lokale heffingen: bij de Kadernota  2017 was er nog sprake van een stijging van het tarief voor afvalstoffenheffing met 1,6%. De VVD heeft toen al aangegeven dat dat gezien de dalende kosten absoluut niet nodig is. Het college is nu blijkbaar tot hetzelfde inzicht gekomen, want de tarieven dalen met 7,25%.

Het amendement m.b.t. het tarief afvalstoffenheffing wat we bij de bespreking van de Kadernota hebben aangehouden trekken we dus in.

Met betrekking tot de rioolheffing is het een verrassing dat het tarief ineens kan dalen met 11,75% terwijl er eerst nog sprake was van een stijging met 3,1% omdat het niet kostendekkend zou zijn. Dat is een verschil van bijna 15%. Het komt richting onze inwoners toch wat vreemd over dat we nu moeten zeggen: tja de toerekening van kosten is een beetje gewijzigd en nu kunnen we de tarieven verlagen.

Het voorstel voor een wijziging van de objectafbakening volgt in december. We vinden het belangrijk dat het college ons dan ook inzicht geeft in de consequenties per soort object.

M.b.t. het forfaitair tarief voor de toeristenbelasting wachten we met spanning af of het onderzoek dit keer wel goed is uitgevoerd.

Er is een aparte paragraaf duurzaamheid toegevoegd aan de begroting. Bij route 8, m.b.t. het terugdringen van CO-2 zou de VVD graag zien dat er ook overlegd wordt met de agrarische sector wat zij hierin voor onze gemeente kunnen betekenen. Eén van de maatregelen die de landbouw namelijk kan nemen, is het opslaan van meer koolstof in de landbouwbodem. Dit kan door het organische stofgehalte in de bodem te verhogen. Dat is mogelijk door  verschillende maatregelen, zoals bemesten met gewasresten en dierlijke mest, het gebruik van groenbemesters en akkerrandenbeheer.

Ten aanzien van de personele kosten staat er veel op stapel voor 2018. De memo geeft een goed overzicht waar de diverse budgetten voor bestemd zijn.

Meer en meer wordt er kennis ingehuurd. Het is van belang dat er gezorgd wordt voor een evenwichtige verhouding tussen inhuur en vaste formatie en dat er een goede afstemming is tussen vaste en tijdelijk medewerkers.

Veel personele budgetten hebben te maken met het versterken van de juridisch kwaliteit van de organisatie. De Legal audit heeft aangetoond dat dit noodzakelijk is.

De VVD verwacht in alle geledingen van de gemeentelijke organisatie dat zij klantvriendelijk en dienstverlenend is, en open, transparant en integer opereert. Steeds vanuit het oogpunt dat de overheid er is voor de inwoners en niet andersom!

9 november 2017

Fractie VVD

 

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.