Nieuws van politieke partijen in Meppel over CDA inzichtelijk

19 documenten

Kwaliteitsmanifest

CDA CDA Meppel 27-05-2021 18:30

Het Kwaliteitsmanifest is opgesteld omdat dit in het Coalitieakkoord is opgenomen met het oog op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De CDA-fractie hecht veel waarde aan een kwaliteitsmanifest. Hierin staat hoe de ruimtelijkeomgeving in onze gemeente verder wordt vormgegeven. Wat de visie is op de gewenste kwaliteit en vooral...wat onze ambities zijn. Dit manifest moetrichtinggevend voor beleid en beslissingen in de (nabije) toekomst. Daarbij is het verstandigdat niet alles van te voren vastligt, en dat er ruimte is en blijft voor initiatiefnemers om ontwikkelingen in gang te zetten. Daarvoor moeten de visie enambities duidelijk zijn en niet vrij te interpreteren. Nu staan er in het manifestte veel termen als “we willen koesteren” en “we willen kansen benutten”, “we willen kwaliteit toevoegen”en “we willen aantrekkelijk maken”. Maar wie is het daar niet mee eens.? De CDA-fractie vind dat dit scherper en duidelijker uitgewerkt moet worden. Want ook bij dit raadscoorstel hanteren wij als uitgangspunt de vraag:Welk Meppel willen wijdoorgeven? Daarom heeft de CDA-fractie een motie ingediend waarin het college wordt verzochtbij de totstandkoming van de omgevingsvisie de ambities in het kwaliteitsmanifest concreter te maken. En omdat deze motie te weinig steun vond bin de andere raadsfracties heeft de CDA-fractie uiteindelijk tegen dit kwaliteitsmanifest gestemd.

Beheerplan sportaccommodaties

CDA CDA Meppel 25-03-2021 18:50

De gemeenteraad heeft naar aanleiding van een bezoek aan voetbalvereniging SVN'69 in Nijeveen om een beheerplan voor de sportaccommodaties in de gemeente Meppel gevraagd. Het document dat het College nu heeft opgeleverd is niet het plan waar we in 2018 om hebben gevraagd. Het is helaas geen plan voor het beheer, maar een inventarisatie van de huidige situatie. Het is wel een goede inventarisatie. Er wordt goed in beeld gebracht wat de huidige situatie is, welke verschillen er zitten tussen de verenigingen en welke vragen er de komende jaren op ons afkomen op het gebied van sportaccommodaties. In de raadscommissie heeft de CDA-fractie aangegeven een motie in te dienen, vanwege de constatering dat er grote verschillen zijn tussen verenigingen. Verschillen in financiering van investeringen enin directe- en indirecte subsidies. Voor het beantwoorden van de vraag “wat willen we hiermee?” kijkt het college naar de raad. Willen we deze verschillen behouden? Willen we er iets aan doen? De CDA-fractie vindt dat we de ontstane lappendeken uiteindelijkmoetenharmoniseren. Dat is een grote klus, maar de CDA-fractie vindt dat we die wel moeten willen oppakken. Met de motie wordt het College verzocht toe te werken naar een situatie waarin de huidige verschillen in (financiële) ondersteuning van sportverenigingen en -clubns geharmoniseerd worden, als het College verder gaat met het uitwerken van een beleidskader voor het investeren in en exploiteren van sportaccommodaties in de gemeente Meppel. Deze motie is door de gemeenteraad aangenomen. Daarop heeft de CDA-fractie ingestemd met het raadsvoorstel om een beleidsvisie op te stellen en tegelijkertijd te onderzoeken welke oplossingen er zijn voor de gesignaleerde (toekomstige) vraagstukken en problemen.

Bestemmingsplan Dahliastraat

CDA CDA Meppel 27-02-2020 20:00

In Meppel hebben we behoefte aan sociale huurwoningen. De CDA fractie steunt dan ook de mogelijkheid die dit bestemmingsplan geeft om op dit terrein de bouw van 25 sociale huurwoningen mogelijk te maken. Bij dit soort bestemmingsplannen is het voor de CDA-fractie altijd belangrijk om te kijken hoe wordt omgegaan met ingediende zienswijzen. In eerste instantie leek het er op dat aan alle ingediende bezwaren tegemoet was gekomen en dat er geen losse eindjes meer waren. Tijdens de raadscommissie heeft iemand namens een aantal omwonenden, ingesproken en aangegeven dat er toch nog bezwaren zijn tegen het plan. Onder andere was men niet blij met de geplande puntdaken. Wij hebben hier serieus naar geluisterd en goed doorgevraagd om duidelijk te krijgen hoe het proces is verlopen en over welke plannen het gesprek met de buurt is gevoerd. Uiteindelijk hebben wij de overtuiging gekregen dat de communicatie over het plan zorgvuldig is geweest en dat er voldoende duidelijk is gemaakt wat het plan inhoudt. Ook is naar onze mening voldoende duidelijk gemaakt op welke wijze nog formeel bezwaar gemaakt had kunnen worden. Dit is niet gebeurd. We vinden het jammer dat een aantal omwonenden zich niet helemaal kan vinden in dit plan, maar zien geen reden om het proces opnieuw te willen doorlopen. Dit zou wat de CDA-fractie betreft tot onnodige en ongewenste vertraging en kosten leiden. Wij hebben daarom voor de plannen gestemd zoals die er nu liggen.

Begroting 2010 - reactie CDA-fractie

CDA CDA Meppel 07-11-2019 19:56

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de CDA-fractie de volgende reactie gegeven (zie ook filmpje op onze Facebook-pagina): Voor een Meppel dat we door willen geven. Dat was de titel van ons verkiezingsprogramma in 2018. Nu kijken we naar de begroting 2020. Als CDA-fractie beoordelen we graag of deze begroting voldoende bijdraagt aan een Meppel dat we door willen geven. We zien een begroting die net sluitend is, maar waarin nog heel wat zaken staan die nog nader worden uitgewerkt en financieel vertaald moeten worden. We denken dan onder meer aan het samenhangend programma duurzaamheid, het ihp en het actieplan Gezondheid, Bewegen en Sport. Allemaal relevante thema’s, waarbij ook geld nodig zal zijn in de uitvoering, maar waarvan we nog niet weten hoeveel dat zal zijn. Dit, gecombineerd met de uitdagingen in het sociaal domein, maakt dat we deze begroting wel spannend vinden. Gaan we genoeg financiële ruimte vinden om te realiseren wat we als CDA-fractie belangrijk vinden? Dus ook die thema’s die nu als pm-post in de begroting staan? We kunnen deze zaken nu niet integraal afwegen en daar worstelen we wel mee. We horen graag hoe het college dit ziet. Het college is in haar inleiding bij deze begroting voorzichtig positief over de financiële positie van onze gemeente. Hoewel wij optimistisch in het leven staan, zien wij toch nog steeds een best zorgelijke financiële positie, die dwingt tot maatregelen. Maatregelen die pijnlijk zullen zijn, maar wel nodig om een financieel gezonder Meppel te kunnen doorgeven. Een maatregel die veel organisaties treft, is de algemene korting op de subsidies. Bij de ppn hebben we het besluit genomen om deze maatregel uit te voeren en daar staan we als CDA-fractie nog steeds achter. Natuurlijk vinden we dit geen leuk besluit, maar gezien onze financiële positie vinden we het redelijk om van subsidie-ontvangende instellingen ook een bijdrage te vragen. Wat echter niet redelijk voelt, is de “dubbele” korting die een aantal van die organisaties treft. Bijvoorbeeld doordat zij een accommodatie huren van een andere gesubsidieerde instelling. Wanneer de verhurende partij de korting doorbelast naar de huurder, wordt de hurende instelling dubbel getroffen. We zijn ons bewust van dergelijke dubbelingen en vinden dit heel vervelend. We hebben daarom geworsteld met een oplossing hiervoor, maar hebben die helaas niet gevonden, omdat het dan praktisch maatwerk wordt en dat is bij deze generieke korting op korte termijn niet uitvoerbaar. We vinden het daarom wel van belang hier bij de aanvullende kwalitatieve korting op subsidies oog voor te hebben. In het verlengde hiervan missen we nog een ander aspect bij de korting op subsidies. In een motie bij de ppn hebben we opgeroepen om te kijken naar de mogelijkheden om subsidietoekenning te innoveren, waarbij ingezet wordt op het belonen en waarderen van de te leveren prestatie, die bijdraagt aan het realiseren van gemeentelijk beleid. In deze begroting wordt hier niet op voorgesorteerd en dat vinden wij een gemiste kans. Wat de CDA-fractie betreft wordt bij de kwalitatieve korting op subsidies getoetst aan maatschappelijke doelen, zoals het voorkomen van overgewicht, taalachterstanden, schulden of eenzaamheid. Net als bij het transformatiegebied Noordpoort zouden de subsidies bijvoorbeeld aan de hand van een kwalitatief beoordelingskader herijkt kunnen worden. Hier dienen we dan ook een motie voor in. Als we de huidige lijst met subsidies zien en de grote verschillen in systematiek tussen de diverse subsidiestromen, zou de herijking van de subsidies wat ons betreft aangegrepen moeten worden om toe te werken naar een subsidielandschap dat we zonder problemen door kunnen geven: overzichtelijk, zo eenduidig mogelijk, en gericht op onze maatschappelijke doelstellingen. Een andere motie bij de ppn riep op tot het aanhouden van investeringen in Schouwburg Ogterop totdat besluitvorming over de verzelfstandiging heeft plaatsgevonden. Nu de resultaten van het onderzoek over verzelfstandiging in het 1e kwartaal van 2020 worden gerapporteerd, vinden we het ingewikkeld om nu al te besluiten over substantiële theatergerelateerde investeringen in Ogterop. Tegelijkertijd begrijpen we ook dat deze investeringen in de begroting zijn opgenomen. We horen graag of het college kan toezeggen de genoemde investeringen uit te stellen totdat het voorstel over verzelfstandiging van Ogterop in de raad is behandeld. Ten aanzien van het sociaal domein constateren wij dat de eerste 5 jaar sinds de transitie er bijna op zit. Jaren van transformatie, die ons hebben laten zien dat Meppel een lerende organisatie is, zowel als we kijken naar het ambtelijk apparaat als naar deze raad. Natuurlijk blijft het uitdagend, maar de ontwikkelingen in Meppel geven ons vertrouwen voor de komende jaren waarin het interventieplan verder wordt uitgevoerd. Het sociaal domein vormt een groot onderdeel van begroting. Voor de CDA-fractie blijft het aandachtspunt dat er zoveel mogelijk financiële middelen naar de inwoners moeten gaan die zorg en ondersteuning nodig hebben en zo min mogelijk naar ambtelijke ondersteuning. Tot slot willen we bij het college aandacht vragen voor de investeringen in de wijken, het dorp Nijeveen en de buurtschappen. Er wordt op verschillende plekken in de binnenstad veel geïnvesteerd. Op zichzelf nuttige investeringen om Meppel aantrekkelijk te houden en te maken. Maar tegelijkertijd zien we dat plannen voor bijvoorbeeld de Oosterboer en andere wijken nog niet uitgewerkt zijn of als pm-post in de begroting staan. Wij zijn benieuwd hoe het college dit ziet, want het leven speelt zich vooral af in de wijken. Ook dáár moet geïnvesteerd worden als we willen werken aan een Meppel dat we door willen geven!

Begroting 2020 - reactie CDA-fractie

CDA CDA Meppel 07-11-2019 19:56

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de CDA-fractie de volgende reactie gegeven (zie ook filmpje op onze Facebook-pagina): Voor een Meppel dat we door willen geven. Dat was de titel van ons verkiezingsprogramma in 2018. Nu kijken we naar de begroting 2020. Als CDA-fractie beoordelen we graag of deze begroting voldoende bijdraagt aan een Meppel dat we door willen geven. We zien een begroting die net sluitend is, maar waarin nog heel wat zaken staan die nog nader worden uitgewerkt en financieel vertaald moeten worden. We denken dan onder meer aan het samenhangend programma duurzaamheid, het ihp en het actieplan Gezondheid, Bewegen en Sport. Allemaal relevante thema’s, waarbij ook geld nodig zal zijn in de uitvoering, maar waarvan we nog niet weten hoeveel dat zal zijn. Dit, gecombineerd met de uitdagingen in het sociaal domein, maakt dat we deze begroting wel spannend vinden. Gaan we genoeg financiële ruimte vinden om te realiseren wat we als CDA-fractie belangrijk vinden? Dus ook die thema’s die nu als pm-post in de begroting staan? We kunnen deze zaken nu niet integraal afwegen en daar worstelen we wel mee. We horen graag hoe het college dit ziet. Het college is in haar inleiding bij deze begroting voorzichtig positief over de financiële positie van onze gemeente. Hoewel wij optimistisch in het leven staan, zien wij toch nog steeds een best zorgelijke financiële positie, die dwingt tot maatregelen. Maatregelen die pijnlijk zullen zijn, maar wel nodig om een financieel gezonder Meppel te kunnen doorgeven. Een maatregel die veel organisaties treft, is de algemene korting op de subsidies. Bij de ppn hebben we het besluit genomen om deze maatregel uit te voeren en daar staan we als CDA-fractie nog steeds achter. Natuurlijk vinden we dit geen leuk besluit, maar gezien onze financiële positie vinden we het redelijk om van subsidie-ontvangende instellingen ook een bijdrage te vragen. Wat echter niet redelijk voelt, is de “dubbele” korting die een aantal van die organisaties treft. Bijvoorbeeld doordat zij een accommodatie huren van een andere gesubsidieerde instelling. Wanneer de verhurende partij de korting doorbelast naar de huurder, wordt de hurende instelling dubbel getroffen. We zijn ons bewust van dergelijke dubbelingen en vinden dit heel vervelend. We hebben daarom geworsteld met een oplossing hiervoor, maar hebben die helaas niet gevonden, omdat het dan praktisch maatwerk wordt en dat is bij deze generieke korting op korte termijn niet uitvoerbaar. We vinden het daarom wel van belang hier bij de aanvullende kwalitatieve korting op subsidies oog voor te hebben. In het verlengde hiervan missen we nog een ander aspect bij de korting op subsidies. In een motie bij de ppn hebben we opgeroepen om te kijken naar de mogelijkheden om subsidietoekenning te innoveren, waarbij ingezet wordt op het belonen en waarderen van de te leveren prestatie, die bijdraagt aan het realiseren van gemeentelijk beleid. In deze begroting wordt hier niet op voorgesorteerd en dat vinden wij een gemiste kans. Wat de CDA-fractie betreft wordt bij de kwalitatieve korting op subsidies getoetst aan maatschappelijke doelen, zoals het voorkomen van overgewicht, taalachterstanden, schulden of eenzaamheid. Net als bij het transformatiegebied Noordpoort zouden de subsidies bijvoorbeeld aan de hand van een kwalitatief beoordelingskader herijkt kunnen worden. Hier dienen we dan ook een motie voor in. Als we de huidige lijst met subsidies zien en de grote verschillen in systematiek tussen de diverse subsidiestromen, zou de herijking van de subsidies wat ons betreft aangegrepen moeten worden om toe te werken naar een subsidielandschap dat we zonder problemen door kunnen geven: overzichtelijk, zo eenduidig mogelijk, en gericht op onze maatschappelijke doelstellingen. Een andere motie bij de ppn riep op tot het aanhouden van investeringen in Schouwburg Ogterop totdat besluitvorming over de verzelfstandiging heeft plaatsgevonden. Nu de resultaten van het onderzoek over verzelfstandiging in het 1e kwartaal van 2020 worden gerapporteerd, vinden we het ingewikkeld om nu al te besluiten over substantiële theatergerelateerde investeringen in Ogterop. Tegelijkertijd begrijpen we ook dat deze investeringen in de begroting zijn opgenomen. We horen graag of het college kan toezeggen de genoemde investeringen uit te stellen totdat het voorstel over verzelfstandiging van Ogterop in de raad is behandeld. Ten aanzien van het sociaal domein constateren wij dat de eerste 5 jaar sinds de transitie er bijna op zit. Jaren van transformatie, die ons hebben laten zien dat Meppel een lerende organisatie is, zowel als we kijken naar het ambtelijk apparaat als naar deze raad. Natuurlijk blijft het uitdagend, maar de ontwikkelingen in Meppel geven ons vertrouwen voor de komende jaren waarin het interventieplan verder wordt uitgevoerd. Het sociaal domein vormt een groot onderdeel van begroting. Voor de CDA-fractie blijft het aandachtspunt dat er zoveel mogelijk financiële middelen naar de inwoners moeten gaan die zorg en ondersteuning nodig hebben en zo min mogelijk naar ambtelijke ondersteuning. Tot slot willen we bij het college aandacht vragen voor de investeringen in de wijken, het dorp Nijeveen en de buurtschappen. Er wordt op verschillende plekken in de binnenstad veel geïnvesteerd. Op zichzelf nuttige investeringen om Meppel aantrekkelijk te houden en te maken. Maar tegelijkertijd zien we dat plannen voor bijvoorbeeld de Oosterboer en andere wijken nog niet uitgewerkt zijn of als pm-post in de begroting staan. Wij zijn benieuwd hoe het college dit ziet, want het leven speelt zich vooral af in de wijken. Ook dáár moet geïnvesteerd worden als we willen werken aan een Meppel dat we door willen geven!

Week van de Pleegzorg

CDA CDA Meppel 26-09-2019 17:35

Tijdens het vragenhalfuurtje heeft de CDA-fractie aandacht gevraagd voor de Week van de Pleegzorg. Die wordt dit jaar namelijk weer georganiseerd in de week van 30 oktober t/m 6 november 2019 door Jeugdzorg Nederland en de verschillende pleegzorg organisaties.. Deze week staat in het teken van het werven van nieuwe pleegouders, samenwerken met gemeenten en de binding en relatie met bestaande pleegouders. Ook zal de nieuwe landelijke wervingscampagne in deze week gelanceerd worden. Pleegouders zijn bijzondere vrijwilligers, die hun huis en hart openstellen om een ander kind een veilige plek te bieden. Als thuis opgroeien (tijdelijk of langdurig) niet kan, is opvang binnen een ander gezin voorliggend. Dit staat in de Jeugdwet, maar uiteraard willen we dat vanuit onze eigen visie ook. We gunnen elk kind een gezin! Tijdens de Perspectiefnota hebben wij in juni 2019 als fractie ook al aandacht voor deze vorm van jeugdhulp gevraagd. Wij vinden het belangrijk dat onze gemeente deze actieweek daarom actief ondersteunt. Het is belangrijk dat er meer gezinnen geworven worden om ook voor meer kinderen een geschikt gezin te kunnen vinden. Bovendien is het belangrijk dat bestaande pleeggezinnen hun belangrijke taak kunnen blijven voortzetten en waardering krijgen voor het soms moeilijke werk dat zij doen. Ditzelfde geldt voor overigens voor alle andere vormen van gezinsgerichte opvang, bijvoorbeeld in gezinshuizen. Wij hebben daarom de volgende vragen aan het College gesteld: 1. Is het college in gesprek met de pleegzorgorganisatie(s) over de invulling van de week van de pleegzorg, en de manier waarop de gemeente deze actieweek kan ondersteunen? a. Zo ja; op welke manier zal de gemeente hierin ondersteunen? b. Zo nee; waarom niet en is het college voornemens dit alsnog te doen? 2. Is het college met ons van mening dat de bestaande pleeggezinnen vanuit onze gemeente een blijk van waardering verdienen (bijvoorbeeld d.m.v. een bloemetje) en is het college bereid dit te (laten) organiseren in deze week van de pleegzorg? Het College heeft beide vragen met “ja” beantwoord. Bovendien wordt op 1 oktober in het Stadhuis van Meppel ook een informatieavond over pleegzorg en pleegouderschap georganiseerd.

In Meppel gebruiken wij geen lachgas meer!

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA Meppel 09-07-2019 13:00

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1277789/53439/lachgasIn augustus 2018 zijn door de ChristenUnie fractie vragen gesteld aan het college over het gebruik van lachgas. Tijdens de Donderdag Meppeldag kon overal lachgas gekocht worden.

Lachgas wordt gebruikt als een goedkope partydrug en heeft in combinatie met andere genotmiddelen gevolgen tot zeer ernstige gevolgen voor de gezondheid.

Het Trimbos-Instituuut deed onderzoek naar de gevolgen van het gebruik van lachgas (distikstofmonoxide, N20).

Bij (te) veel gebruik van lachgas kan een tekort ontstaan aan vitamine B12 met bloedarmoede en neurologische klachten tot gevolg. Inmiddels delen ook veel hulpverleners hun ervaringen, over de gevolgen van het gebruik van lachgas, op social media.

Na de beantwoording heeft de ChristenUnie tijdens de behandeling van de begroting 2019 een motie ingediend waarin het college opgeroepen werd voorlichting te geven over de schadelijke gevolgen van het gebruik van lachgas, in de APV een verbod op te nemen en de “huisregels”hierop aan te passen. Deze motie werd mede ingediend door het CDA,SterkMeppel,VVD en D66. En werd unaniem door de raad ondersteund.

Het college van de gemeente Meppel heeft dit onderwerp besproken met de Horeca. Kleinhandel vanuit een horecalokaliteit is op grond van de Drank-en Horecawet verboden. Daarop moet wel gehandhaafd worden. Er heeft afstemming plaatsgevonden met het bestuur van Donderdag Meppel Dag. Zij gaan actief communiceren dat de verkoop van lachgas tijdens hun evenement niet is toegestaan. Vooralsnog zijn dit de mogelijkheden die het college van burgemeester en wethouders hebben.

De fractie van de ChristenUnie in de Tweede kamer heeft ook haar verantwoordelijkheid genomen op dit onderwerp en werkt het op dat niveau uit.

De inzet van de ChristenUnie was om plaatselijk het lachgas te  verbieden. Dat blijkt niet mogelijk. Wij hopen dat de huidige regelgeving effectief genoeg zal blijken om het gebruik van lachgas tegen te gaan. De ChristenUnie zal het nauwlettend volgen.

Geen minimumleeftijd voor burgerinitiatief!

CDA CDA Meppel 29-05-2019 19:15

De gemeenteraad heeft de Verordening Burgerinitiatief aangepast. De Verordening was al verouderd, maar ook was de drempel hoog voor de inwoners van Meppel om een initiatief of idee op de agenda van de gemeenteraad te krijgen: 1. het aantal handtekeningen dat nodig is om het initiatief of idee in te kunnen dienen was 0,7 % van de intiatiefgerechtigden. Daarop volgde een ingewikkelde beschrijving wie initiatiefgerechtigde zijn.Nu wordt dat eenvoudiger: minimaal 100 mensen moeten het initiatief of idee steunen. 2. de gemeenteraad moest eerst besluiten of het verzoek geldig was en dus voldoet aan de oude spelregels. `Nu wordt dat getoetst door de Agendacommissie, die vaker vergadert en ook sneller kan handelen. Daardoor kan een verzoek (veel) sneller worden behandeld. Ons fractielid Klaas Jan Dunnink heeft zich hard gemaakt voor het niet meer noemen van een minimumleeftijd om een initiatief of idee op de agenda van de gemeenteraad te krijgen: “De inzichten, denkkracht en creativiteit van kinderen en jongeren wordt steeds vaker (h)erkent en gebruikt. Bijvoorbeeld door managers in bedrijven en landelijke politieke ambtsdragers. De ideeën van kinderen/jongeren zijn waardevol bij het maken van beleid. Met het loslaten van de leeftijdsgrens in deze verordening worden ook kinderen en jongeren onder de 16 jaar in Meppel serieus genomen en krijgen zij de mogelijkheid om hun ideeën op de politieke agenda van de gemeenteraad van hun Meppel te zetten. Met de voorgestelde aanpassing sluiten we kinderen en jongeren in Meppel niet uit: we dagen ze uit!” Wij hebben daarom een amendement opgesteld dat door meerdere fracties werd gesteund en ingediend. Met een grote raadsmeerderheid is dit amendement aangenomen en daarom is nu geenminimumleeftijd voor het indienen van een burgerinitiatief!

ChristenUnie: motie verbod lachgas voor onze jongeren unaniem aangenomen

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA Meppel 15-11-2018 20:11

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1234853/53439/lachgasTijdens de Donderdag Meppeldagen in Meppel is er openlijk lachgas verkocht aan jongeren. Omdat er ernstige gezondheidsrisico’s zijn bij gebruik van lachgas, heeft Ina Booij ‘aan de bel getrokken’.

De fractie heeft aan het college gevraagd welke mogelijkheden er zijn om de jongeren hiertegen te beschermen, bijvoorbeeld door de verkoop te verbieden of te reguleren. Ook heeft de ChristenUnie het college gevraagd om zich in te spannen om ook deze partydrug mee te nemen in de preventie- en voorlichtingsprogramma's rondom middelengebruik voor jongeren.

Uit de beantwoording van deze vragen door het college bleek dat het college nog geen kennis had genomen van het onderzoek uitgevoerd door het Trimbosinstituut, dat gaat over het gebruik van lachgas en over het verslavende karakter daarvan. Om het college meer te doordringen van het belang van preventie als het gaat om lachgas, heeft de ChristenUnie daarom bij de begrotingsbehandeling op 9 november een motie ingediend. De ChristenUnie kreeg voor deze motie de steun van CDA,  Sterk Meppel, VVD en D66 als mede-ondertekenaars. Deze motie roept het college op om met betrokkenen (o.a. scholen, horeca) voorlichting te (laten) geven over de negatieve effecten van het gebruik van lachgas; in de APV het verbod op lachgas op te nemen; en van het weren van lachgas een voorwaarde te maken bij evenementen. Deze motie is unaniem aangenomen. De ChristenUnie blijft alert en zal de uitvoering van deze motie door het college controleren.

Begroting 2019

CDA CDA D66 VVD PvdA ChristenUnie Meppel 08-11-2018 21:00

Tijdens de behandeling van de Begroting voor 2019 heeft fractievoorzitter Sandra Wolvekamp onderstaande Algemene Beschouwingen uitgesproken. Aan het eind staat ook een opsomming welk moties de CDA-fractie heeft gesteund. Als gemeente staan we voor een aantal grote uitdagingen. De transformatie in het sociaal domein en de opgaven die we hebben op het gebied van de energietransitie zijn vraagstukken die morgen nog niet opgelost zijn. En als we deze begroting lezen en zien waar we nu staan, dan valt op dat er nog heel veel te doen is. De begroting sluit bovendien maar net positief, dus ook de financiële positie van onze gemeente blijft uitdagend. De opgaven waar we in Meppel voor staan, zowel inhoudelijk als financieel, dwingen tot een heldere prioritering. Die prioritering zullen wij in deze bijdrage ook naar voren laten komen. Grote uitdaging hierbij is dat er veel in beweging gebracht moet worden, terwijl de koers nog nauwelijks concreet genoeg bepaald is. Hoewel we dat snappen bij de grote veranderingen waar we mee te maken hebben, is een heldere koers wel belangrijk. We begrijpen dus dat in deze begroting veel wordt ingezet op extra formatie voor onderzoek en het opstellen van beleidsdocumenten. Ook de invoering van de omgevingswet zal veel werk met zich mee brengen. Tegelijkertijd willen we ook actie zien. Resultaten op korte termijn helpen om beeld te krijgen van de richting op de langere termijn. Daarom is het belangrijk om naast het aantrekken van extra beleidsadviseurs ook te zorgen voor voldoende formatie in de uitvoering. Medewerkers die kunnen zorgen dat vragen van inwoners tijdig beantwoord worden en wijkregisseurs die snel in actie kunnen komen én signalen kunnen afgeven als het nodig is dat het beleid van richting wordt veranderd. Want dat het op een aantal gebieden nodig is om van richting te veranderen, dat is zeker. Wat die veranderingen betreft, ligt voor het CDA de prioriteit op de innovatie die nodig is om de situatie in het sociaal domein te verbeteren, om de opgaven te realiseren in het kader van de energietransitie en om verbeteringen in de inzet voor startende ondernemers en ZP-ers door te voeren. Innovatie die niet als doel heeft om de gemeentelijke financiën in de greep te krijgen en te houden, maar innovatie die naar verwachting wel kostenbesparing tot gevolg zal hebben. Want er is veel vernieuwing mogelijk die niet alleen leidt tot positieve verandering, maar ook op korte of langere termijn tot aanzienlijk lagere kosten zal leiden. Vaak wordt bij innovatie in het sociaal domein meteen gedacht aan zaken als domotica. Maar zoals Wikipedia zegt, heeft innovatie betrekking op “nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen. Het proces van innoveren omvat het geheel van menselijke handelingen gericht op vernieuwing”. Zo vinden we -waar het gaat om jeugdzorg- dat het belangrijk is dat kinderen zo min mogelijk in opvanglocaties zitten en zo veel mogelijk in eigen of plaatsvervangende gezinnen. Een gezin is voor elk kind de beste omgeving om op te groeien, maar het gebeurt nog te vaak dat kinderen langer uit een gezinssituatie worden gehaald dan nodig is vanwege het gebrek aan gezinnen waarin zij veilig en goed kunnen wonen. Het kan daarom een goed idee zijn om in te zetten op het werven van nieuwe pleeggezinnen. Hiervoor is weliswaar een budget nodig, maar dit geeft voor de kinderen die hier gebruik van kunnen maken een veel beter perspectief. En dan is het ook nog eens goed te realiseren dat een pleeggezin veel minder kosten geeft dan een opvanglocatie. Zulke innovatie, waarbij ingezet wordt op een betere uitwerking voor de doelgroep en die tegelijkertijd een flinke kostenbesparing tot gevolg zal hebben, is volgens het CDA wat we in het sociaal domein nodig hebben. Bij de ingekomen stukken van deze vergadering is het interventieplan sociaal domein opgenomen. We willen dit plan graag in commissieverband inhoudelijk aan de orde stellen, maar in het kader van deze begroting maakt het interventieplan voor ons in elk geval duidelijk dat we nog een hele weg te gaan hebben om de zaken in het sociaal domein op de rit te krijgen. Dit is te vergelijken met de transformatie van een rups naar een vlinder. Wanneer de vlinder uit haar cocon komt, is een hele worsteling nodig. Die worsteling maakt dat de vlinder sterk genoeg is en klaar om te kunnen vliegen. Een zelfde worsteling zien we nu in het sociaal domein. En net zoals de vlinder er niet mee geholpen wordt als je de cocon los zou knippen, zo moeten we ook de ontwikkelingen in het sociaal domein niet forceren. Maar we moeten wel zorgen dat de omstandigheden optimaal zijn om de transformatie te doen slagen en ook op de korte termijn in actie komen. Door ruimte te creëeren voor pilots en slimmere combinaties, maar ook te sturen op transformatieopgaven aan bijvoorbeeld gecontracteerde partijen. Transformatie vindt in de zorg plaats, niet in dit huis. Hoe gaat het werkveld ervoor zorgen dat zorg niet te snel wordt opgeschaald naar duurdere zorg en duurdere zorg eerder wordt afgeschaald? Het kritisch kijken of het geld van de zorg niet in nog meer beleid en organisatie gaat zitten hoort hier wat ons betreft bij. Maar ook een kritische evaluatie van de contracten, waarbij we ook verwijzen naar de motie die de VVD mede namens ons heeft ingediend. Ook de financiële risico’s in het sociaal domein zijn groot; dat hebben we dit jaar en afgelopen jaar ook gemerkt. In deze begroting is voor het bepalen van de bufferreserve dan ook een substantieel risicobedrag voor het sociaal domein meegenomen. We vertrouwen erop dat deze risicoinschatting, tezamen met het interventieplan zorgt voor een toereikende afdekking van de risico’s. Waar het gaat om de energietransitie, is technische innovatie aan de orde van de dag. Zaken die een aantal jaar geleden de best mogelijke oplossing leken, kunnen nu alweer achterhaald zijn. Dat mag volgens ons echter geen reden zijn om stil te zitten en af te wachten. We zijn dan ook blij dat gewerkt gaat worden aan een routekaart voor het realiseren van de energietransitie. Die energietransitie gaat aan de ene kant om grote oplossingen, zoals windmolens en zonneakkers, die vragen om beleid. Hierover zouden we ook graag snel het debat in de raad voeren. Als CDA vinden we het belangrijk dat we onder meer kunnen zorgen dat onze inwoners die de lasten zullen hebben van grootschalige oplossingen ook voldoende profiteren van de lusten hiervan. Dit aspect vinden we erg belangrijk en we horen graag of het college dit uitgangspunt op korte termijn in beleid verwacht te verwerken. Tegelijkertijd vraagt de energietransitie ook om kleinere en snellere actie. We moeten -met andere woorden- niet alleen nadenken over langetermijn oplossingen voor alternatieve energiebronnen, maar ook snel ons huis gaan isoleren om ons energiegebruik te beperken. Laten we vooral ook leren door te doen én leren van goede bestaande initiatieven. Het ‘ondersteunen van initiatieven’, wat het college in deze begroting nastreeft, is wat ons betreft dan ook te reactief geformuleerd. We gaan ervan uit dat het college hiermee ook bedoelt niet alleen naar de technische innovatie te kijken, maar ook te innoveren in het proces en de insteek vanuit dit stadhuis. Initiatieven als NICE en Nijeveen EnergieNeutraal hebben nodig dat ze vanuit de gemeente duidelijkheid krijgen over de te volgen beleidsrichting en proactieve ambtelijke medewerking. Zorg dat we als gemeente dergelijke initiatieven aanjagen, wakker aan dat inwoners zich verenigen om samen stappen te zetten, beloon vernieuwende ideeën, stimuleer experimenten uit de samenleving en maak successen groot. En successen groter maken kan ook door te zoeken naar win-win situaties, bijvoorbeeld door samen met eigenaren van gebouwen met asbesthoudende dakbedekking te zoeken naar mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de verwijderingskosten als die eigenaren het dak na verwijdering bijvoorbeeld weer vullen met zonnepanelen. Daarvoor dient de CDA-fractie daarom een motie in en daarin roepen wij het college ook op om particulieren te stimuleren om de samenwerking te zoeken in bijvoorbeeld kleine coöperaties om gezamenlijke voordelen te realiseren. In programma 10, ten slotte, zien we veel inzet op de binnenstad en grotere economische zaken in Meppel zoals de haven. Heel belangrijk, maar we missen hier de nodige inzet voor startende ondernemers en ZP-ers. Op de schaal van Meppel zijn zij minstens zo belangrijk voor de bedrijvigheid en werkgelegenheid. De gemeente zou deze economische zaken moeten aanvliegen als een ondernemer. Zoals een ondernemer zorgt voor een goed ondernemersplan, zo moet de gemeente Meppel natuurlijk inzetten op uitbreiden van bedrijventerreinen en ontwikkeling van onze haven. Maar tegelijkertijd moeten we ook de kansen pakken zoals een ondernemer dat zou doen. Een van die kansen zien wij in de verbindingsofficier voor een ondernemersfabriek. We menen dat dit veel positieve actie in gang kan zetten. In deze begroting staat zo’n verbindingsofficier voor een ondernemersfabriek wel genoemd, maar dit staat pas voor 2021 in de planning. We vinden het mooi dat ‘ie er staat, maar we vinden dit wel laat. Juist omdat zo’n actie kan zorgen voor snelle en belangrijke ontwikkelingen voor het ondernemersklimaat in Meppel. Ook dat is innovatief denken. En als we zien wat de kosten hiervan zijn ten opzichte van bijvoorbeeld het opstellen van het kwaliteitsmanifest voor de binnenstad, dan vragen we ons af of hiermee de beste keuzes worden gemaakt. Hierop ontvangen we dan ook graag een toelichting van het college. Deze drie opgaven -in sociaal domein, energietransitie en ondernemersklimaat- vragen alle drie heel duidelijk zowel om omvangrijke ontwikkelingen en beleid voor de langere termijn als om kleinere acties en aanpak op de korte termijn. In deze begroting lijkt die gezonde mix tussen beleidsvorming en actie niet steeds even duidelijk aanwezig. We horen graag hoe het college dit ziet. En we hebben als CDA-fractie er heel bewust voor gekozen ons in deze bijdrage vooral op deze drie onderwerpen te richten omdat prioritering wat ons betreft noodzakelijk is. Ook die duidelijke prioritering had volgens ons wel wat concreter uit de begroting mogen blijken en we dagen het college graag uit haar prioriteiten scherper te verwoorden. Tot slot nog een toelichting op de andere moties die we indienen bij deze begroting. Naast de prioritering die wij aan het college mee willen geven, hebben we als gemeenteraad te maken met het zogenaamde gewijzigde samenspel met de samenleving. En dan gaat het vaak om onderwerpen die heel dicht bij onze inwoners staan, die hun leefomgeving en kwaliteit van leven direct raken. Een voorbeeld daarvan is het openbaar en publiek vervoer. Een belangrijke voorziening voor mensen die niet de luxe kennen van een eigen vervoermiddel. Die niet kunnen gaan wanneer ze willen en waar ze maar naar toe willen. Dus voor hen is het belangrijk dat zij kunnen rekenen op frequent en kwalitatief hoogwaardig openbaar en publiek vervoer. Omdat verschillende raadsfracties klachten hebben ontvangen over het openbaar en publiek vervoer, heeft de raad een enquête uitgeschreven en de uitkomsten zijn aanleiding om mede namens Sterk Meppel, PvdA, D66 en Christen Unie een motie in te dienen die het college oproept om actief te zoeken naar slimme oplossingen, die niet veel geld hoeven te kosten, om het openbaar en publiek vervoer in en om Meppel naar een hoger serviceniveau te tillen. We roepen op om dat te combineren met de geplande evaluatie van de pilot met de Stadsdienst en de ideeën en suggesties die met de enquête zijn opgehaald daarbij mee te nemen. Gezien de uitkomst vragen wij daarbij speciale aandacht voor het behoud van de buslijnen 40 en 79 door Nijeveen. Daarnaast dienen we samen met Stem, CU, VVD en D66 de motie beheersplan sportaccommodaties in. Deze motie komt voort uit een bezoek dat we met een aantal raadsleden aan SVN in Nijeveen hebben gebracht. SVN wil graag de beschikking hebben over een kunstgrasveld en geeft dit al een aantal jaren aan de politiek aan. We vinden SVN en andere sportverenigingen belangrijk voor onze gemeente. Sporten binnen een bloeiende vereniging is leuk, gezond en bevordert de sociale samenhang. Investeren in sport, verdien je als maatschappij terug. Maar verenigingen moeten dan wel weten waar ze aan toe zijn; wat kan de gemeente regelen en waar moeten de verenigingen zelf voor zorgen. Wat is het beleid en wat betekent dit voor investeringen in onder andere kunstgrasvelden. De motie beheersplan sportaccommodaties roept daarom op duidelijkheid te geven over de investeringen en uitgaven voor groot onderhoud in nieuwe en bestaande sportaccommodaties (inclusief kunstgrasvelden). Motie Notitie ondersteuning initiatieven alternatieve bouwvormen CPO: al door SteM mede namens ons ingediend en toegelicht. ------------ Alle, door de CDA-fractie ingediende, moties zijn aangenomen! Bij de stemming hebben wij de de volgende moties ondersteund: - Motie van de PvdA om de fietsersoversteekplaats op de Steenwijkerstraatweg - zomerdijk beter te belijnen en van borden te voorzien; - Motie van de PvdA om een pilot uit te voeren met 1 zorgaanbieder wat het effect is van een parkeervrijstelling voor de medewerkers die aan huis zorg leveren (levert dat meer uren op die aan de client kan worden besteed). - Motie van D66 om meer inhoud te geven aan Jongeren op Gezond Gewicht door bij bezoeken van jongeren aan het gemeentehuis geen zoetigheden meer aan te bieden. - Motie van de CU om werkgevers zelf jobscoaches op de werkvloer aan te stellen. - Motie van Sterk Meppel om met het bestuur van RTV Meppel in gesprek te gaan om samen te zoeken naar oplossingen voor een structurele dekking van hun begroting. - Mede ingediend met de CU om meer werk te maken van tegengaan van de verkoop van lachgas in de horeca en bij evenementen in Meppel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.