Nieuws van politieke partijen in Castricum over SP inzichtelijk

11 documenten

Afdelingsbestuur

SP SP Castricum 12-11-2022 17:32

Op 12 november 2022 is op een algemene ledenvergadering een nieuw bestuur gekozen. We verwelkomen Alexandra Spanner als nieuwe organisatie secretaris en Folkert Zeilemaker als algemeen bestuurslid.

Ook zal wethouder Jakob Wedemeijer uit hoofde van zijn functie deel uitmaken van het bestuur. Zittend bestuursleden Rigo Wijdoogen en André Bermon doen ook weer mee. Willem de Vries mag zich voorzitter noemen.

Het nieuwe bestuur zal de komende maanden werken aan een jaarplan, het organiseren van de verkieszingscampagne en acties in en om Alkmaar. 

Wil je onze stad ook mooier en socialer maken? Doe dan met ons mee! Er is veel werk aan de winkel en vele handen maken licht werk.

Met de bus naar Prinsjesdag Protest

SP SP Castricum 25-08-2022 19:53

KOSTEN OMLAAG! KOM 17 SEPTEMBER NAAR HET PRINSJESDAGPROTEST

https://alkmaar.sp.nl/form/met-de-bus-mee-naar-prinsjesdag-protest
De kosten moeten omlaag. De boodschappen, energierekening, tanken en de huur, het wordt allemaal duurder. Maar onze lonen, AOW en uitkeringen stijgen niet. Ondertussen maken grote bedrijven enorme winsten en worden de superrijken alsmaar rijker. Dit zorgt voor een grotere ongelijkheid.    Wij zeggen: Zet de grote winsten van bedrijven in om de kosten voor mensen direct te verlagen.

Het kabinet laat mensen keihard vallen. Op Prinsjesdag worden de plannen van het kabinet voor het komende jaar gepresenteerd en daarom komen we het weekend ervoor, op zaterdag 17 september in Den Haag, in actie. Er moet een noodplan komen om de kosten omlaag te brengen.

RIJ MEE MET DE BUS van Alkmaar naar Den Haag

Heb je al opgegeven voor het Prinsjesdag Protest? Schrijf je dan hier in om aan te geven dat het de bus mee wil vanaf Alkmaar naar Den Haag.

Vetrek: Station Alkmaar-Noord, om 12:00 aan de Drechterwaard Naar: Koekamp in Den Haag (tot 17:00u)
Naam *
Email-adres *
Telefoonnummer
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Beschouwing SP op 20 juni 2019 door Marjo Husslage

SP SP Castricum 21-06-2019 09:01

Geacht college, beste collega’s, belangstellenden en luisteraars

 

Begin juni stapten we allemaal weer op de fiets voor de kunstfietsroute langs tientallen pareltjes in het dorp. Olieverfschilderijen, textielkunstwerken, stalen sculpturen… Prachtig om te zien wat hier in de omgeving wordt gemaakt en gedeeld.

Bij galerie SOPIT werd de kunst niet alleen ingezet om de schoonheid, maar ook om een maatschappelijk probleem aan de kaak te stellen. En u weet, zo zien wij socialisten het graag!  Bezoekers van de galerie werden onthaald door mannen in witte pakken, met spuitbussen. In die spuitbussen zat Smetfris, een middel voor mensen met smetvrees. Niet de smetvrees uit de reclame, u weet wel, de angst voor de ecoli-bacterie op kipfilet, of die voor een onfris toilet. Nee, Smetfris werkte tegen de smetvrees die mensen hebben voor andere mensen. Of laten we zeggen, de vrees die mensen hebben voor mensen die anders zijn. Bezoekers werden bij binnenkomst ontdaan van die vrees met een paar pufjes Smetfris. Op de polsen, in de nek. Het rook ook nog lekker. Smetfris waste vooroordelen weg. Verzachtte de angst voor onbekende situaties en vergrootte de kans op prettig samenleven. Handzame reisflacons Smetfris konden voor een kleine vergoeding worden aangeschaft, zodat de smetvreesmens met goede wil zichzelf onderweg ook kon vrijwaren van ongefundeerde angsten. In de galerie hingen de heldere portretfoto’s van dorpsgenoten die ooit van elders hiernaartoe waren gekomen. Bekende gezichten inmiddels. En dichter Arthur Lava hielp de bezoeker van zijn smetvrees af te komen middels schoonwassende poëzie.

Het was een briljant geheel. En het legde zo mooi de kern bloot van het grootste probleem dat we volgens mij op dit moment hebben. Het probleem dat een gewoon gesprek in de weg staat, dat de ongelijkheid vergroot, de kloof uitdiept. De smetvrees. De vrees voor de ander. De vrees die we ongemerkt een plek geven in ons land, onze dorpen, ons bestuur en ons beleid. Ik heb dat afgelopen jaar meer gezien, meer gehoord, en er meer mee geworsteld.  Niet in de laatste plaats omdat mijn eigen partij zich er soms ook geen raad mee weet, tot verdriet van de eigen leden.

Natuurlijk, we denken meteen aan de vrees voor de vreemdeling, de vluchteling, de statushouder. Dat is de meest zichtbare, meest urgente variant. De variant die in de laatste provinciale verkiezingen zo duidelijk een plek veroverde. Maar het gaat om een breder fenomeen. Het is de vrees die mensen met een koopwoning hebben voor mensen in een huurwoning. De vrees die mensen met geld hebben voor de mensen zonder geld. De vrees die mensen met een vwo-diploma hebben voor mensen met een vmbo-diploma. De vrees die mensen zonder kleur hebben voor mensen mét kleur. De vrees die mensen met een vaststaand wereldbeeld hebben voor mensen met nieuwe ideeën. Het is de vrees die jonge mensen hebben voor oude mensen. En omgekeerd.

Het gaat om de angst dat de ander rechten heeft. Ruimte krijgt. Misschien wel meer dan jij. Of anders. Het is de angst dat jij tekortkomt, omdat de ander ook wat krijgt. De angst dat je rekening moet houden met die ander. Belangen moet samenbrengen. En dat voelt als je eigen belang opgeven. Het gaat om de grootste groep, de hardste stem, de meest gedeelde vrees.

Het is die vrees die ervoor heeft gezorgd dat betaalbare huurwoningen minder aandacht krijgen in de plannen, dan parkeerplaatsen of koopwoningen. Het is die vrees die ervoor zorgt dat jongeren niet volwaardig worden bediend in onze gemeente. Het is die vrees die de dorpsdiscussies op social media zo hard maakt. Ik word er vaak stil van.

Het is die vrees die ertoe heeft geleid dat we nu de twijfelachtige eer hebben voorop te lopen in het aannemen van een huisvestingsverordening waarbij urgentie voor vergunninghouders helemaal is afgeschaft, maar waarbij zij nog wel een speciale categorie vormen uit noodzaak, om hen te kunnen plaatsen in ‘speciale units’.

Liever zouden wij zien dat de gemeente voorop loopt in vertrouwen en het trekken van projecten die ons in deze gemeente meer met elkaar verbinden. Zoals de bouw van een nieuw, energieneutraal  en duurzaam zwembad, voortreffelijk geregelde jeugdzorg of een verbinding met doorstroom bij de Beverwijkstraatweg, om maar eens wat voorbeelden te noemen.

Het is ons streven om te laten zien dat we in de raad in staat zijn om die vrees opzij te zetten, naar elkaar te luisteren en belangen bijeen te brengen. Alle stemmen te horen. Links en rechts, conservatief en progressief, jong en oud. Te zien dat het niet om opgeven gaat, maar om een verrijking en verbinding. Van ons bestuur, van ons beleid, van ons dorp en vooral van onszelf. Weg met die smetvrees. Ik wil iedereen uitnodigen om met me mee te doen.

En voor wie nog een zetje nodig heeft, je weet waar je Smetfris kunt halen!

Gehandicapten dupe van opgeheven buslijnen, SP biedt Provinciale Staten Zwartboek aan.

SP SP Castricum 11-02-2019 18:17

De SP heeft in oktober vorig jaar een meldpunt geopend voor gedupeerde  busreizigers met  klachten over  het OV,  zodat iedereen zijn klachten daarop kwijt kon. Inmiddels zijn de vele klachten die binnenkwamen verzameld in een Zwartboek.

Dit Zwartboek is op maandag 11 februari door een afvaardiging van de SP aangeboden bij het Provinciehuis aan Gedeputeerde mevr. Post. Het is een lijvig boekwerk geworden met daarin gebundeld, alle ingezonden klachten over de 12 (geheel of gedeeltelijk) vervallen buslijnen.  Naast de vele klachten geeft dit boek in een aantal treffende voorbeelden weer, welke mensen het meest te lijden hebben gehad sinds het vervallen van de buslijnen in juli van het afgelopen jaar.

Een aantal voorbeelden zijn;

het vervoer van mensen die een handicap hebben, maar wel zelfstandig kunnen reizen. Deze mensen kunnen nergens meer met de bus naar toe reizen, omdat de buurtbussen die zijn ingezet geen mensen met een handicap meenemen! Met als gevolg dat deze  mensen hierdoor onnodig in een sociaal isolement vervallen en niet meer volledig aan de maatschappij kunnen deelnemen.

Buslijn 164. Aangezien deze lijn vanuit de gestelde eisen en wensen van de provincie als ‘’niet verplicht’’ werd gezien, is deze buslijn pas na vele klachten vanuit burgers, sinds de invoering van de nieuwe concessie slechts beschikbaar als een spitslijn

Er worden vele problemen ondervonden in de beschikbaarheid van deze lijn en de aansluiting op de trein tijden. Verzocht wordt om deze beter aan te laten sluiten op de treintijden en op meer tijden te laten rijden.

de buslijnen die in de avonduren nog maar 1 X per uur rijden, worden als erg slecht ervaren, bijv. vanaf en naar Den Helder Zuid vanuit Julianadorp. Deze bussen sluiten vaak ook niet meer aan. Gezien de situatie op het station voelen mensen zich erg onveilig op deze momenten.

De busverbindingen binnen Heerhugowaard zijn erg slecht, waardoor de wijken slecht of zelfs totaal niet bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Het is van groot belang voor de inwoners van Heerhugowaard dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.

De slechte ervaringen met ‘’Overal Flex’’ van Connexxion, Waar de bussen niet meer rijden is men aangewezen op ‘’Overal Flex’’ van Connexxion.Hiermee kan men een bepaalde rit bestellen via een app of via de telefoon (extra telefoonkosten). De ervaringen hiermee zijn tot op heden erg slecht. Mensen zijn meerdere uren bezig (bellend of via de app) om een bus te regelen. Het  gebeurt  zeer regelmatig dat er geen bus of bestuurder beschikbaar is. Hierdoor zijn mensen uiteindelijk aangewezen op een normale taxi, wat vele malen duurder is dan een normale busreis. Dit is een onbegrijpelijke situatie voor mensen met een kleine beurs of mensen die wegens omstandigheden volledig afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.                        Verschillende plaatsen waar helemaal geen bussen meer naartoe rijden, zijn volledig afgesloten van openbaar vervoer. Voor mensen die slecht ter been zijn is het niet meer mogelijk om met de bus naar, bijvoorbeeld hun huisarts of een winkelcentrum, een aantal kilometers verderop,  te reizen. Het ‘’Overal Flex’’ principe geeft ook hier grote problemen.

 

ENTREEBEWIJS VOOR HET BUSMUSEUM

SP SP VVD Castricum 11-07-2018 17:39

Voor aanvang van de statenvergadering maandag 9 juli, zorgde de SP voor een klein opstootje voor de ingang van het Provinciehuis. Een delegatie van de SP en andere boze buspassagiers protesteerden daar nogmaals tegen de opheffing van de buslijnen in Noord-Holland Noord.

Volgens de SP is VVD-gedeputeerde Elisabeth Post daarvoor verantwoordelijk.

Zij zou daarom van de SP een entreebewijs aangeboden krijgen voor het autobus museum in Haarlem: de plaats waar bussen volgens de provincie thuis zouden horen. Post besloot uiteindelijk de waardevolle museumkaart niet in ontvangst te nemen.

 

Nog meer over de busactie, de insprekers deden hun verhaal

SP SP VVD D66 PvdA Castricum 20-04-2018 08:05

 

De insprekers vertelden allemaal wat het verdwijnen van hun bus voor hen

https://castricum.sp.nl/nieuws/2018/04/nog-meer-over-de-busactie-de-insprekers-deden-hun-verhaal
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

betekent. Heel veel indruk maakte de toespraak van Giel Schoon, die leeft met een handicap: "Wij wonen met veertien mensen op de Alkenhoef in Alkmaar. Wij gaan bijna allemaal met de bus. Wij zijn geschrokken dat de bus misschien verdwijnt. Dan zijn we veel vrijheid kwijt. Wij willen dat de buslijn 5 blijft." Ontroerend was ook de inspraak van Salver Sarp-Koç, vrijwilligster in het buurthuis De Alkenhorst in Alkmaar. Ze werkt voor gehandicapten en

https://castricum.sp.nl/nieuws/2018/04/nog-meer-over-de-busactie-de-insprekers-deden-hun-verhaal
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

oude mensen, en heeft zelf ook een handicap: "Wij zijn heel erg verdrietig, wij kunnen niet heel erg ver lopen. Wij gaan met de bus naar de stad en het vrijwilligerswerk. Dat kan ik niet met mijn scootmobiel. Met de bus kan ik dat wel. Alstublieft …. voor de gehandicapten en de oude mensen …. stop niet met bus 5, alstublieft."

 

Anke Kretsmar is ook actief in De Alkenhorst: "Toen bekend werd dat bus 5 ging verdwijnen, is men erg geschrokken. Drie jaar geleden moest ik vanwege financiële omstandigheden mijn auto de deur uit doen. Wat nu? Lijn 5! Ik moest er even aan wennen. En toen vond ik het geweldig. Met mijn lijn 5 kan ik naar het kerkhof, naar de kinderboerderij, maar het speeltuintje, naar het ziekenhuis en naar het centrum, en niet te vergeten de bibliotheek. De bereikbaarheid is voor economisch zwakkeren - en daar wonen er heel veel van in deze wijk - heel belangrijk om te kunnen participeren." Hilda Deis wees er op dat er in Hoefplan binnenkort een Pabo komt. Die studenten hebben ook bus 5 nodig.

Uit Castricum sprak Wil Groentjes, bewoonster van een appartement bij woonzorgcentrum De Sandmark: "Wij zijn allen zelfstandig, maar willen wel graag naar onze familie en vrienden. Ook willen wij hen kunnen ontvangen. Maar dit wordt onmogelijk als buslijn 164 komt te vervallen. Zelf heb ik familie en vrienden in Bakkum-Noord, in Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. Zonder deze bus wordt het eenzaam, heel eenzaam."  Carolien Jansen verhuisde zes jaar geleden om gezondheidsredenen van Amsterdam naar Castricum: "Bij mijn sociale huurwoning stopten twee bussen. In de advertentie had gestaan: de strandbus naar Castricum aan Zee stopt bij u om de hoek! En dankzij bus 164 was Egmond aan Zee binnen 18 minuten bereikbaar. Nu dreigt dat uit beeld te raken. Nooit meer even snel de bus pakken voor een bezoek aan het strand of voor vrijwilligerswerk in de terminale zorg."

Ilse Dieben uit Julianadorp is ouder van een kind dat onderwijs volgt in Schagen. In haar inspraak zei ze: "Ik maak me erg veel zorgen over het busvervoer, over lijn 152." Ze maakte duidelijk dat de paar ritten die op scholierenlijn 652 overblijven volstrekt onvoldoende zijn: "Lange wachttijden tot meer dan een uur. Scholieren zullen langer blijven hangen in het centrum van Schagen. Mijn dochter maakt elke dag gebruik van lijn 152 en volgens haar is het altijd druk in de bus. In de middag zijn er altijd passagiers. Hou het studeren alstublieft aantrekkelijk voor onze kinderen."

Inspreekster Marjo Husslage werd aangevallen door VVD-statenlid Hanneke Kamer van Hoegee, die Husslage tegenwierp: "Op een gemiddeld buskaartje zit 60 procent subsidie. Dus wilt u dat wij nog meer gaan subsidiëren op bussen die leeg rondrijden?" Waarop Husslage terugsloeg: "De bussen rijden niet leeg rond, mevrouw, daar gaat het nou juist om. En u heeft het over subsidie, maar een bus was en zou nog steeds een nutsvoorziening moeten zijn." Ook andere insprekers gaven een politiek oordeel. Zoals Arjan Gelder van Wil Nu uit Alkmaar: "Deze verslechteringen zijn echt op de liberale zelfredzaamheid toer – zoek het maar lekker zelf uit. De overheid ontwikkelt zich op een voor ons onaanvaardbare wijze, waarbij niet meer sprake is van een dienende overheid, maar steeds meer afstotend."

SP-statenlid Marnix Bruggeman vatte daarna de verhalen van de insprekers nog eens samen: "Van de insprekers hebben we gehoord wat dit voor hen betekent. Niet meer met de bus boodschappen kunnen doen. Met een enorme omweg naar het ziekenhuis. Minder bezoek van familie. Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen. Maar wij pikken het niet meer!"

In het debat daarna tussen de statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus!"

D66 statenlid Andries Tijssens (D66) wekte de suggestie dat Bruggeman met zijn overzicht van de elf op te heffen buslijnen gelekt zou hebben uit geheime stukken. Bruggeman wees er fijntjes op dat zijn informatie kwam uit een stuk van Connexxion. Dat stuk had hij als openbaar stuk gekregen via gemeenteraadsleden uit Castricum en Heerhugowaard. Alleen de statenleden hadden dit stuk niet gehad. Gedeputeerde Post (VVD) stelde bij herhaling dat openbaar maken van de busplannen alleen maar tot verwarring zou leiden. Waarop Bruggeman reageerde: "Over dat verhaal dat het niet openbaar kan worden, omdat daardoor mensen wel eens in de war kunnen raken, wat is dat voor onzin? Dat er in de politiek dingen kunnen veranderen, dat gebeurt zo vaak. Moet je voortaan alles geheim houden tot aan het eind van een wetsvoorstel de Eerste Kamer definitief besloten heeft? Dat gelooft u zelf toch ook niet? Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden, "en niet met een schaamlap zoals de PvdA doet."

 

 
 

De insprekers vertelden allemaal wat het verdwijnen van hun bus voor hen

https://castricum.sp.nl/nieuws/2018/04/nog-meer-over-de-busactie-de-insprekers-deden-hun-verhaal
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

betekent. Heel veel indruk maakte de toespraak van Giel Schoon, die leeft met een handicap: "Wij wonen met veertien mensen op de Alkenhoef in Alkmaar. Wij gaan bijna allemaal met de bus. Wij zijn geschrokken dat de bus misschien verdwijnt. Dan zijn we veel vrijheid kwijt. Wij willen dat de buslijn 5 blijft." Ontroerend was ook de inspraak van Salver Sarp-Koç, vrijwilligster in het buurthuis De Alkenhorst in Alkmaar. Ze werkt voor gehandicapten en

https://castricum.sp.nl/nieuws/2018/04/nog-meer-over-de-busactie-de-insprekers-deden-hun-verhaal
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

oude mensen, en heeft zelf ook een handicap: "Wij zijn heel erg verdrietig, wij kunnen niet heel erg ver lopen. Wij gaan met de bus naar de stad en het vrijwilligerswerk. Dat kan ik niet met mijn scootmobiel. Met de bus kan ik dat wel. Alstublieft …. voor de gehandicapten en de oude mensen …. stop niet met bus 5, alstublieft."

 

Anke Kretsmar is ook actief in De Alkenhorst: "Toen bekend werd dat bus 5 ging verdwijnen, is men erg geschrokken. Drie jaar geleden moest ik vanwege financiële omstandigheden mijn auto de deur uit doen. Wat nu? Lijn 5! Ik moest er even aan wennen. En toen vond ik het geweldig. Met mijn lijn 5 kan ik naar het kerkhof, naar de kinderboerderij, maar het speeltuintje, naar het ziekenhuis en naar het centrum, en niet te vergeten de bibliotheek. De bereikbaarheid is voor economisch zwakkeren - en daar wonen er heel veel van in deze wijk - heel belangrijk om te kunnen participeren." Hilda Deis wees er op dat er in Hoefplan binnenkort een Pabo komt. Die studenten hebben ook bus 5 nodig.

Uit Castricum sprak Wil Groentjes, bewoonster van een appartement bij woonzorgcentrum De Sandmark: "Wij zijn allen zelfstandig, maar willen wel graag naar onze familie en vrienden. Ook willen wij hen kunnen ontvangen. Maar dit wordt onmogelijk als buslijn 164 komt te vervallen. Zelf heb ik familie en vrienden in Bakkum-Noord, in Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. Zonder deze bus wordt het eenzaam, heel eenzaam."  Carolien Jansen verhuisde zes jaar geleden om gezondheidsredenen van Amsterdam naar Castricum: "Bij mijn sociale huurwoning stopten twee bussen. In de advertentie had gestaan: de strandbus naar Castricum aan Zee stopt bij u om de hoek! En dankzij bus 164 was Egmond aan Zee binnen 18 minuten bereikbaar. Nu dreigt dat uit beeld te raken. Nooit meer even snel de bus pakken voor een bezoek aan het strand of voor vrijwilligerswerk in de terminale zorg."

Ilse Dieben uit Julianadorp is ouder van een kind dat onderwijs volgt in Schagen. In haar inspraak zei ze: "Ik maak me erg veel zorgen over het busvervoer, over lijn 152." Ze maakte duidelijk dat de paar ritten die op scholierenlijn 652 overblijven volstrekt onvoldoende zijn: "Lange wachttijden tot meer dan een uur. Scholieren zullen langer blijven hangen in het centrum van Schagen. Mijn dochter maakt elke dag gebruik van lijn 152 en volgens haar is het altijd druk in de bus. In de middag zijn er altijd passagiers. Hou het studeren alstublieft aantrekkelijk voor onze kinderen."

Inspreekster Marjo Husslage werd aangevallen door VVD-statenlid Hanneke Kamer van Hoegee, die Husslage tegenwierp: "Op een gemiddeld buskaartje zit 60 procent subsidie. Dus wilt u dat wij nog meer gaan subsidiëren op bussen die leeg rondrijden?" Waarop Husslage terugsloeg: "De bussen rijden niet leeg rond, mevrouw, daar gaat het nou juist om. En u heeft het over subsidie, maar een bus was en zou nog steeds een nutsvoorziening moeten zijn." Ook andere insprekers gaven een politiek oordeel. Zoals Arjan Gelder van Wil Nu uit Alkmaar: "Deze verslechteringen zijn echt op de liberale zelfredzaamheid toer – zoek het maar lekker zelf uit. De overheid ontwikkelt zich op een voor ons onaanvaardbare wijze, waarbij niet meer sprake is van een dienende overheid, maar steeds meer afstotend."

SP-statenlid Marnix Bruggeman vatte daarna de verhalen van de insprekers nog eens samen: "Van de insprekers hebben we gehoord wat dit voor hen betekent. Niet meer met de bus boodschappen kunnen doen. Met een enorme omweg naar het ziekenhuis. Minder bezoek van familie. Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen. Maar wij pikken het niet meer!"

In het debat daarna tussen de statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus!"

D66 statenlid Andries Tijssens (D66) wekte de suggestie dat Bruggeman met zijn overzicht van de elf op te heffen buslijnen gelekt zou hebben uit geheime stukken. Bruggeman wees er fijntjes op dat zijn informatie kwam uit een stuk van Connexxion. Dat stuk had hij als openbaar stuk gekregen via gemeenteraadsleden uit Castricum en Heerhugowaard. Alleen de statenleden hadden dit stuk niet gehad. Gedeputeerde Post (VVD) stelde bij herhaling dat openbaar maken van de busplannen alleen maar tot verwarring zou leiden. Waarop Bruggeman reageerde: "Over dat verhaal dat het niet openbaar kan worden, omdat daardoor mensen wel eens in de war kunnen raken, wat is dat voor onzin? Dat er in de politiek dingen kunnen veranderen, dat gebeurt zo vaak. Moet je voortaan alles geheim houden tot aan het eind van een wetsvoorstel de Eerste Kamer definitief besloten heeft? Dat gelooft u zelf toch ook niet? Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden, "en niet met een schaamlap zoals de PvdA doet."

 

 
 

Boze buspassagiers naar provinciehuis tegen wegbezuinigen van buslijnen

SP SP Castricum 20-04-2018 07:57

Boze buspassagiers naar provinciehuis tegen wegbezuinigen van buslijnen

https://castricum.sp.nl/nieuws/2018/04/ Alkmaar CentraalFoto: Alkmaar Centraal
 
 
 
 

HAARLEM - Een stoet van boze buspassagiers uit Alkmaar, Bakkum, Castricum en Heerhugowaard trok gisteren naar het Provinciehuis in Haarlem om te protesteren tegen het schrappen van 'hun' buslijnen.

Maar liefst negentig boze passagiers trokken met spandoeken naar het Provinciehuis, meldt onze mediapartner Alkmaar Centraal. Ze zijn het er niet mee eens dat onder meer buslijn 5, die het station, ziekenhuis en Hoefplan met elkaar verbindt, vanaf juli niet meer rijdt. 

Met name ouderen, gehandicapten, scholieren en armlastigen maken veel gebruik van de bus. Een aantal demonstranten mocht vertellen wat de impact van het verwijnen van de buslijnen is op hun leven. Boodschappen doen, naar het ziekenhuis gaan of vrienden en familie bezoeken wordt voor hen een stuk lastiger als de bus niet meer rijdt.   

"Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ' ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen'. Maar wij pikken het niet meer", aldus SP-Statenlid Marnix Bruggeman, die de passagiers bijstond. 

Bezuinigen op dienstauto'sIn het debat daarna tussen de Statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus."

Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden.

                            

SP blijft knokken voor behoud van buslijn 164

SP SP VVD D66 CDA PvdA Castricum 13-03-2018 11:00

Behoud van buslijn 164 van Egmond naar Castricum blijkt hard nodig

Afgelopen vrijdagavond belegden de SP Castricum en SP Noord-Holland een actiebijeenkomst over het behoud van buslijn 164. Hierbij liepen de gemoederen hoog op.

Als het aan de provincie Noord-Holland en vervoerder Connexxion ligt wordt er namelijk flink geschrapt in de dienstregeling. Momenteel vertrekt buslijn 164 nog de gehele dag ieder uur tot 23:00 ’s avonds. Vanaf juli 2018 dreigt de frequentie van de bus, die via Castricum en Bakkum naar Egmond aan Zee rijdt, te worden teruggeschroefd naar enkele ritten in de ochtendspits en enkele ritten in de middag. 

De vele belangstellenden in Hotel Fase Fier maakten vrijdagavond duidelijk welke ingrijpende gevolgen de plannen van de provincie hebben op het dagelijks leven van mensen. Zo stopt bus 164 onder andere bij het winkelcentrum Geesterduin, woonzorgcentrum de Santmark in Castricum en het Sint Lioba klooster in Egmond-Binnen, waar onder meer respijtzorg wordt verleend. Kortom: het doen van de dagelijkse boodschappen of het afleggen van familiebezoek wordt veel mensen een haast onmogelijke opgave wanneer bus 164 overdag verdwijnt. Vanuit de Alkmaarse huurdersvereniging ‘Onder de Vleugels’ werd nog gewezen op de pijn die het dreigende verdwijnen van stadsbus 5 met zich mee zal brengen. Wanneer buslijn 5 in juli wordt geschrapt verliezen veel ‘oudere bewoners’ in De Hoef  hun rechtstreekse verbinding naar het ziekenhuis en het centrum van Alkmaar.  

Wat de SP betreft is deze kaalslag en verschraling van het openbaar vervoer in Noord-Holland noord onacceptabel. Eerder, in januari dit jaar, trok de SP al met veertig gedupeerde buspassagiers naar het Provinciehuis in Haarlem om Gedeputeerde Staten (PvdA, CDA, D66 VVD) tevergeefs op andere gedachten te brengen. Ook toen veel persoonlijke verhalen van mensen die in de knel komen te zitten, wanneer onder andere, op bus 152 de rit van Callantsoog naar Julianadorp wordt opgeheven. 

Met uw steun zal de SP zich echter blijven verzetten tegen de kaalslag van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. De partij richt haar pijlen nu op de maand april wanneer de plannen van het provinciebestuur en Connexxion wederom aan de orde komen in de Staten. Houdt u onze website in de gaten voor nadere informatie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.