Nieuws van D66 in Eindhoven inzichtelijk

16 documenten

Meld je aan voor een werkgroep!

D66 D66 Eindhoven 14-07-2021 20:00

Heb je een visie, expertise of gewoon interesse in een van de onderwerpen onderaan deze pagina? Meld je dan aan voor een werkgroep!

Je komt in contact met mensen die dezelfde interesses hebben als jij. Je kunt je expertise inzetten om anderen te helpen of om meer kennis op te doen over een onderwerp dat je interessant vindt. Als werkgroep kun je naar eigen inzicht interessante activiteiten organiseren voor de leden, gefaciliteerd door het bestuur. Als werkgroep kun je om advies of input gevraagd worden door de fractie. Je levert als werkgroep input voor het verkiezingsprogramma. &&&&
Naam
Voornaam Achternaam
E-mailadres(Vereist)
Werkgroep(en):(Vereist)
Armoede & schulden
Cultuur
Duurzaamheid
Economische ontwikkeling
Inclusiviteit
Gezondheid
Wijken & binnenstad
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Jouw onderwerp voor een online bijeenkomst

D66 D66 Eindhoven 10-06-2020 08:00

In tijden van corona zoeken we naar nieuwe manieren om elkaar binnen D66 te blijven ontmoeten.

 

 

 

 

Daarom is er nu de Digitale 33, een online bijeenkomst:

van maximaal 33 minuten, waardoor je bij een start om bijvoorbeeld 19:30 uur nog gewoon het NOS Journaal haalt. Of je voorleesuurtje. Of daarna ook nog wat tijd hebt voor dat geweldige boek. over een specifiek onderwerp waarover een D66-lid graag kennis/ervaring deelt, van gedachten wisselt of juist graag input ontvangt. met maximaal 10 deelnemers, zodat je alle deelnemers voortdurend 3×3 in beeld ziet en er ruimte is voor een gesprek.

Voorbeelden van mogelijke onderwerpen:

D66-lid Ton Visser over Corona in China; Privacy-jurist Arthur Westenend over greep houden op de informatiestroom; Tweede Kamerlid Jessica van Eijs over duurzaam bouwen en wonen; Ervaringen en ideeën uitwisselen met geïnteresseerden in andere wijken of gemeenten over bijvoorbeeld armoede, het verminderen van kansenongelijkheid bij online onderwijs, werken met kwetsbare jongeren, een toegankelijke stad voor senioren of het stimuleren van diversiteit binnen D66 Eindhoven. Hoe kan ik een onderwerp op de agenda zetten?

Dat kan hier! De Digitale 33 staat of valt met het aandragen door leden van interessante onderwerpen.

Over welk onderwerp wil jij graag met geïnteresseerden van gedachten wisselen? Of waarover zoek je juist input van andere leden? Aarzel niet en meld het onderwerp aan via onderstaand formulier. We nemen snel contact met je op om de details te bespreken en om de bijeenkomst in te plannen. Belangrijk: als je een onderwerp aanmeldt rekenen we op je voor het (in)leiden van de bijeenkomst.

Wat is je naam?*
Voornaam Achternaam
Wat is je e-mail adres?*
Onderwerp van de bijeenkomst*
Beschrijving*
Geef een beknopte inleiding over het onderwerp en benoem een of enkele vragen die je tijdens de bijeenkomst wil bespreken.
Voorgestelde datum en tijdstip voor de bijeenkomst
Geef a.u.b. aan welke datum en tijdstip je in gedachten hebt voor de bijeenkomst. Tip: plan de bijeenkomst minimaal 5 weken vooraf in zodat de aankondiging minimaal één keer in de maandelijkse nieuwsbrief verschijnt.
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Jorien Migchielsen: De klok tikt voor het nachtleven

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Eindhoven 20-02-2020 14:45

“Een organisator die de moed verliest is ook de stad die een evenement verliest.” Deze woorden had ik de afgelopen weken kunnen uitspreken bij het debat over het Koelhuis. Maar deze zijn al in 2016 opgeschreven in de “discussienotitie: een evenementvriendelijk klimaat”, geschreven door Rogier Verkroost van D66 in samenwerking met Joost de Jong en Saskia Wempe van de VVD.

En deze discussienotitie is niet het oudste document wat we terugvinden als we grasduinen in de historie van de Eindhovense gemeenteraad. In januari 2013 werd – wederom door Rogier Verkroost (D66) – de motie “Kansen voor alternatieve kunst en cultuur in Eindhoven” ingediend, waarin D66 vraagt of het mogelijk is om leegstaand vastgoed te gebruiken voor het nachtleven en creatief ondernemers. Ondernemer Chris de Zeeuw had als bijlage een inventarisatie gemaakt van 13 organisaties die destijds ruimte zochten en kwam met goede voorbeelden uit andere steden.

Verkiezingsprogramma In 2017/2018 schreven we in ons verkiezingsprogramma: “We zijn voor een betere verspreiding en menging van cafés, uitgaansgelegenheden voor jong en oud, restaurants, overige horeca en winkels door de binnenstad. Zowel binnen het centrum, als op oude fabrieksterreinen als in andere stadsdelen. Openingstijden worden vrijgeven. Alleen in het geval van structurele overlast voor omwonenden, kunnen openingstijden worden beperkt. We willen functievermenging of ‘blurring’ van instellingen toestaan.” en tot onze verrassing stond een deel van deze ambitie ook in het coalitieakkoord.

#bruisendestad Ook anno 2020 gaat D66 nog steeds voor een bruisende stad, dag én nacht! Maar alle discussienotities, moties, verkiezingsprogramma’s en coalitieakkoorden ten spijt, is Eindhoven helaas nog steeds niet  24 uur per dag bruisend.

Motivatie Aan de motivatie bij de ondernemers en nachtmakers ligt het niet, in onze stad vol creatieve geesten zijn er genoeg goede ideeën. En uit de gigantische interesse voor het debat van de nacht in maart 2018 (voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen) blijkt dat het onderwerp leeft, zowel bij de nachtmakers als bij het publiek. De meeste ondernemers vragen daarbij niet om geld, maar om tijd, ruimte en medewerking van de gemeente. En daar gaat het nog al eens mis.

Tijd Het aspect “tijd” gaat gelukkig langzaamaan beter, de regels rondom sluitingstijden worden langzaamaan versoepeld door de verlaatjes (vergunningen om tot 6.00u open te mogen zijn), een initiatief van D66 en de VVD. Rogier pleitte vervolgens in 2017 al om geen beperkingen op te leggen aan het aantal verlaatjes. Deze raadsperiode zien we gelukkig dat de pilot verder wordt uitgebreid, maar óók dat het noodzakelijk is om vinger aan de pols te houden. Marco van Dorst en ik hebben daarom 3 keer raadsvragen gesteld en een motie mee ingediend om het (tijdelijk) stopzetten van de pilot verlaatjes en trage evaluaties te voorkomen. Het kan D66 dus niet snel genoeg gaan! Deze periode vinden we gelukkig ook GroenLinks aan onze zijde. En we zien ook dat wethouder List haar best doet steeds meer mogelijk te maken en we zien dat ze door wilt zetten, dus dat geeft hoop!

Ruimte Het aspect “ruimte” gaat zeker beter dan ten tijde van Rogiers motie uit 2013, maar we zijn er nog niet. Het atelierbeleid dat we 4 maanden geleden hebben aangenomen is een goed begin, dit geeft hoop! Maar tegelijkertijd zijn we wel benieuwd hoe dit concreet in de praktijk gaat uitpakken en in hoeverre het nachtleven hiervan meeprofiteert. Het stopzetten van de samenwerking met Stichting Ruimte in 2018, het afstoten van vastgoed door de gemeente, en het feit dat Eindhoven hard groeit en daardoor steeds meer met ruimtegebrek gaat kampen, zijn ontwikkelingen die invloed hebben op de beschikbaarheid van ruimtes voor creatieve ondernemers en nachtmakers. We hebben hier de afgelopen jaren meerdere keren raadsvragen over gesteld, we blijven volgen of er genoeg ruimte beschikbaar blijft en zullen aan de bel blijven trekken als dat nodig is.

Medewerking Maar dan het aspect “medewerking van de gemeente”.  Daar krijgen we nog steeds zorgelijke signalen over. Om ervoor te zorgen dat Eindhoven 24 uur per dag een bruisende stad wordt, verwachten we dat de gemeente de initiatieven van de nachtmakers toejuicht en een faciliterende houding aanneemt. Hiermee bedoelen we niet dat iedereen altijd maar een vergunning moet kunnen krijgen, naast bruisend moet het ook veilig zijn en weinig overlast geven. Die afweging is trouwens ook niet aan de gemeenteraad, wij kunnen immers niet oordelen over de brandveiligheid voor bezoekers, over het geluidsniveau in omliggende wijken, en of er aan de vereisten van een drank- of horecavergunning wordt voldaan. Daar hebben we regels voor waar aan getoetst wordt.

– Maar we verwachten wel dat de gemeenteraad met een visie op het nachtleven komt, – We verwachten dat de gemeente meedenkt met ondernemers, – We verwachten een duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente, – We verwachten maatwerk waar mogelijk, – We verwachten een snelle en kundige reacties op vragen van ondernemers, – We verwachten dat er realistische geluidsmetingen worden gedaan, – We verwachten dat de gemeente bij een eventuele afwijzing advies aan de ondernemer geeft wat hij of zij moet doen om wèl aan de eisen te voldoen. – We verwachten dat er goed overleg is met omwonenden, – En tot slot verwachten wij dat – waar wettelijk mogelijk – er bij tijdelijke initiatieven gekeken wordt waar coulant met de regels omgegaan kan worden en waar bijvoorbeeld een melding volstaat.

Om stappen te kunnen zetten op dit gebied, heb ik voorgesteld om een informatie-/inspraakavond te organiseren, zodat de gemeenteraad van ambtenaren en ondernemers kan horen hoe het aanvragen van vergunningen en de samenwerking op dit moment gaat. Maar ook om goede ideeën te delen.

Hoe nu verder? Dinsdagavond hebben we met een overgrote meerderheid van de gemeenteraad besloten dat er een informatieavond én een commissie nachtleven komt. Daarbij gaan ondernemers, raadsleden en betrokkenen binnen de gemeente het huidige proces onder de loep nemen en bedenken hoe de dienstverlening beter kan. Goede ideeën uit andere steden en informatie uit eerdere bijeenkomsten van de afgelopen jaren worden natuurlijk meegenomen. Omdat het geduld al genoeg op de proef is gesteld, worden de eerste resultaten voor de zomervakantie gepresenteerd. Voor D66 is het belangrijk dat deze commissie onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad werkt en niet onder verantwoordelijkheid van ambtenaren, zodat de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende rol kan pakken, oftewel zelf ideeën kan aandragen en kan bijsturen als dat nodig is.

De afgelopen 7 jaar popt het onderwerp nachtleven dus af en toe op (en daarvoor vast ook), waarvan de laatste 2 jaar met grotere regelmaat. We maken stappen vooruit en soms een stapje terug, maar grote veranderingen duren te lang naar onze zin. Daarom danken we Mary-Ann Schreurs dat ze het onderwerp Koelhuis heeft geagendeerd, het initiatief heeft genomen een motie te schrijven, hierbij de samenwerking met D66 en andere fracties zocht, en de wens van D66 om een informatieavond te organiseren op te nemen in haar motie. Even dreigden er 2 moties te zijn die beide geen meerderheid zouden halen, maar gelukkig zochten ook GroenLinks en CDA tijdens de raadsvergadering alsnog de samenwerking op, en hebben we uiteindelijk met 8 partijen de motie voor de commissie en de informatieavond ingediend! Zo hoort het! Samen krijgen we dingen voor elkaar! We hopen dat er nu snel goede ideeën komen en deze door te kunnen voeren, we kijken hoopvol uit naar een bruisende Eindhovense nacht!

Bijdrage Begroting 2020: ”Na regen, komt er hopelijk zonneschijn!”

D66 D66 Eindhoven 05-11-2019 15:03

Het gaat goed met Eindhoven, de economie draait op volle toeren. De krantenkoppen de afgelopen jaren getuigen daarvan: ‘Eindhoven is booming’, ‘ASML boekt wederom een verkooprecord’, ‘de magneet Eindhoven bruist en borrelt’. Maar…. er zijn ook koppen die keerzijde van dit succes laten zien: ‘de prijzen van appartementen in Eindhoven rijzen de pan uit’, ‘Eindhoven, de stad van twee snelheden’, ‘Eindhoven kent private welvaart, maar verkeert in publieke armoede’ en ‘de Voedselbank Eindhoven ziet groei klanten’.  

Er komt door het gevoerde beleid van het college en het aantrekken van de (bouw)markt financieel weer wat spek op de botten en in de ogen van D66 is dit het moment om als gemeente meer oog te hebben voor de keerzijde van het succes en meer in te zetten op het zijn van een bruisende doch inclusieve stad. Profiteert iedereen wel mee van het succes en waar liggen op dat vlak de aandachtspunten? Wat gaat het college het komende jaar doen om meer mensen in onze stad aan te haken bij het succes van Brainport?

Het gaat in onze stad dezer dagen veel over de ontwikkelingen rondom District E, Boeiende Binnenstad en de Internationale Knoop XL. Maar… wat D66 betreft is de verbeterde financiële positie van de gemeente Eindhoven aanleiding om ook weer extra aandacht te geven aan de vele wijken die onze stad rijk is. D66 is dan ook blij met de toezegging van de wethouder om bij de vorming van de gebiedsvisies in 2020 specifiek te kijken naar extra investeringen in aandachtswijken, denk hierbij aan bijvoorbeeld Hemelrijken en de Bennekel. Volgen na de Vogelaar-wijken de Toronoglu-wijken? Een financiële impuls in de inrichting van wijken, kan de kwaliteit van het leefklimaat flink vergroten, kijk naar de metamorfose die Woensel-West heeft ondergaan, een mooi voorbeeld hoe sociale en ruimtelijke investeringen elkaar kunnen versterken.

Een inclusieve stad heeft ook baat bij voldoende sociale huurwoningen i.c.m. lage en midden koop en zorg er direct voor dat nieuwe woningen energieneutraal of bijna energieneutraal zijn. Een duurzame stad en inclusieve stad gaan immers prima samen: een samenwerking met Nederlands duurzaamste woningcorporatie Thuis in ’t Ven laat zien dat duurzaam ook betaalbaar kan zijn, op termijn zijn mensen zelfs goedkoper uit.

D66 is voorstander van een bruisende stad met een divers aanbod voor internationals, een goed leefklimaat voor hen, behoort immers ook tot het zijn van een inclusieve stad, iedereen hoort erbij, iedereen kan meedoen. Het moet makkelijk gemaakt worden om culturele initiatieven te ontplooien. Maak het makkelijk om een vergunning aan te vragen, zeker voor vrijwillige organisaties zoals wijkverenigingen, amateurkunst en studenten-initiatieven. Een bruisende en inclusieve stad betekent ook dat creatievelingen en kunstenaars met beperkte financiële middelen makkelijk gebruik kunnen blijven maken van leegstaande gebouwen. Zij hebben namelijk een positieve invloed op het internationale en bruisende klimaat van Eindhoven. Ook het Muziekgebouw kan hier een bijdrage aan leveren, maar wel met een sluitende begroting, het college heeft toegezegd voor het einde van dit jaar met een oplossing te komen, daar houden wij het college aan. Bij een bruisende stad hoort ook nachtelijk openbaar vervoer, D66 roept dan ook middels motie op om onderzoek te doen naar nachtelijk busvervoer tot in ieder geval na de laatste trein.

D66 is een groot voorstander van de binnenstedelijke ontwikkelingen met meer groen, hoogbouw en hopelijk ook een autoluwe binnenstad, wanneer komt het plan autoluwe binnenstad richting de raad? Het college heeft toegezegd dat dat dit jaar nog gaat gebeuren, terwijl het ambtelijk apparaat spreekt over voorjaar 2020, wanneer we op verzoek van D66 met de raad ook een bezoek brengen aan de autoluwe binnenstad van Gent. Het wordt tijd om snel stappen te zetten, hoe vergevorderd zijn inmiddels de plannen om een autoluwe Kleine Berg, of in de ogen van D66 een autoloze Kleine Berg te creëren?

In een duurzaam Eindhoven moet er in de ogen van D66 meer ruimte komen voor de fiets, niet alleen door de aanleg van veilige en goed zichtbare fietspaden, maar ook door te zorgen voor voldoende fietsenstallingen. Op een aantal drukke plekken is er nu echt sprake van een fietsenjungle, met een motie roept D66 dan ook op om samen met de o.a. de Fietsersbond onderzoek te doen naar de behoeften aan fiets parkeerplekken in onze stad en daar actie op te ondernemen. We kunnen immers wel van mensen vragen dat ze meer gebruiken maken van fiets & OV, maar dan moeten we dat ook optimaal faciliteren.

Een inclusieve stad betekent ook laagdrempelige urban-sportvoorzieningen in wijken en buurten, lekker sporten in de buitenlucht bevordert de ontmoeting en het is nog gratis ook. D66 gaat daarnaast voor een Tongelreep, waar niet alleen sportieve zwemmers terecht kunnen maar ook recreatieve zwemmers, het liefst met een buitenbad erbij. Wij zien dat de wethouder hier actief mee aan de slag is en hopen dan ook op witte rook in december van dit jaar, wanneer dit dossier opnieuw geagendeerd zal worden door het college.

Een inclusieve stad moet streven naar een overzichtelijk en goed functionerend zorgsysteem. We zullen de werkwijze en resultaten van WijEindhoven en het servicebureau dan ook kritisch blijven volgen: zijn aan het einde van het jaar alle achterstanden weggewerkt, zodat de wachttijd voor mensen in onze stad afneemt? Wat zijn intussen de wachttijden bij WIJeindhoven? En hoe past de organisatievorm van WIJeindhoven in de ogen van de wethouder bij de nieuwe inkoopstrategie (triagemodel) en de transformatieagenda? En hoe ziet de wethouder de rol van de generalist in deze? Als D66 volgen wij de resultaten en voortgang nauwlettend en kritisch, de geboekte resultaten aan het einde van het jaar, zijn namelijk een belangrijke graadmeter voor de toekomst. Als D66 zijn we blij te zien dat er weer geïnvesteerd wordt in de sociale basis, er is naar D66 geluisterd, het fundament moet op orde zijn, daar kunnen laagdrempelige initiatieven, dichtbij mensen georganiseerd een belangrijke bijdrage aan leveren.

Tot slot gaat D66 niet alleen voor een duurzame stad, maar ook voor een duurzame milieubegroting. Als gemeente betalen we steeds meer heffing aan het Rijk voor het verbranden van afval, hoe meer afval, hoe duurder. Eindhovenaren zullen daardoor de gemeentelijke afvalstoffenheffing ieder jaar zien stijgen, mits we onze afvalstromen weten te beperken of zoveel mogelijk recyclen. In de ogen van D66 is het dan tegenstrijdig dat de milieustraat een gratis dienst is voor Eindhovenaren, onze inwoners en soms ook inwoners van andere gemeenten kunnen er ongelimiteerd afval naartoe brengen. D66 pleit dan ook voor een onderzoek naar een betaalsysteem voor de milieustraat, waarmee we kunnen voorkomen dat de algemene afvalstoffenheffing voor inwoners van Eindhoven blijft toenemen.

Tot slot, het college heeft het afgelopen jaar impopulaire besluiten genomen, waar D66 het niet altijd mee eens was en waar de kwetsbare mensen in onze stad de gevolgen van hebben kunnen ervaren. Financieel gezien heeft het wel geleid tot meer spek op de botten, het wordt NU dan ook tijd om als college weer te gaan investeren in een duurzame, bruisende en (last but not least) inclusieve stad.

Na regen, komt er hopelijk zonneschijn!

D66Alle geslaagden, gefeliciteerd! ...

D66 D66 Eindhoven 12-06-2019 16:19

Kijk je ook mee? Stel vooral je ...

D66 D66 GroenLinks Eindhoven 13-05-2019 17:03

Kijk je ook mee? Stel vooral je vragen! 🍿

Eindhoven heeft gebrek aan geld en ook aan visie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 06-11-2018 08:52

Dinsdag staat de begroting voor 2019 op de agenda van de Eindhovense gemeenteraad. Een begroting die grote gevolgen kan hebben voor inwoners van Eindhoven en ook voor een aantal naburige gemeentes. De grote tekorten waar het Sociaal Domein mee kampt worden opgelost door het instellen van budgetplafonds. We maken ons hier ernstige zorgen over. En gezien de hoeveelheid ingezonden brieven, insprekers bij de Eindhovense gemeenteraad en reuring op social media, staan we hier niet alleen in.

Volgens Peter Notten, directeur van WIJeindhoven, gaat er geen onderscheid gemaakt worden tussen misbare en onmisbare zorg.  Wat betekent dit in de praktijk? Wordt een oudere aan haar lot overgelaten in een vies huis? Krijgt een psychiatrische patiënt niet de zorg die hij nodig heeft, met een toename van verwarde personen op straat? Kan een meisje dat seksueel misbruikt wordt niet in veiligheid gebracht worden en uit huis geplaatst worden als het budgetplafond is bereikt? Dit vinden wij onacceptabel. En waarschijnlijk wordt Eindhoven ook door de rechter teruggefloten, zoals ook al in andere gemeentes is gebeurd.

Natuurlijk zullen de uitgaven omlaag moeten. Maar dit is niet de juiste manier. Budgetplafonds kunnen een middel zijn om het gesprek aan te gaan met zorgaanbieders, maar het moet geen doel an sich zijn. Stel dus geen budgetplafonds in zonder overleg met de zorgverleners. Stel geen budgetplafonds in voor onmisbare zorg. En stel geen budgetplafonds in als het leidt tot wachtlijsten met alle risico’s van dien.

Naast een gebrek aan geld, lijdt Eindhoven ook aan een gebrek aan visie.

Het Eindhovense college wil bezuinigen door minder mensen generieke (1e lijns) en specialistische (2e lijns) zorg aan te bieden en hen in plaats daarvan onder te brengen in de sociale basis, zoals buurthuizen, mantelzorg en burgerintiatieven. Voor een deel van de zorgvragers zal dat kunnen, en waar deze mogelijkheid er is, zijn we ook zeker niet tegen. Maar hoe kan dat van de grond komen als er ook op die sociale basis wordt bezuinigd? Moet daar dan niet juist in geïnvesteerd worden? Deze bezuiniging is een besparing op korte termijn, maar zeer waarschijnlijk een grote kostenpost op lange termijn.

En moet er niet eens goed naar de organisatie van het sociaal domein en WIJeindhoven gekeken worden? De Eindhovense coalitie (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA) heeft de mond vol van het op orde brengen van de financiën en deze op G40-niveau* te brengen. Maar willen ze ook de organisatie van het sociaal domein op G40-niveau brengen? Kijken ze naar goede voorbeelden buiten Eindhoven? Nee helaas, wij hebben het in ieder geval nog niet gehoord. Zou Eindhoven bijvoorbeeld iets kunnen leren van Best, waar met productplafonds wordt gewerkt in plaats van budgetplafonds? Dit betekent dat zorgaanbieders niet ongelimiteerd alle producten meer mogen inzetten, maar op basis van de diagnose meer toegespitst een product moeten gaan leveren. Dan kunnen zorgaanbieders niet meer ongelimiteerd de duurste producten inzetten, terwijl dat niet voor iedereen nodig is. Op deze manier wordt er per individu maatwerk geleverd, en dat was toch juist het idee van WIJeindhoven? In de gemeente Waalre wordt een soortgelijke methodiek gebruikt waarbij bij elke cliënt wordt gekeken of het dure product echt nodig is om kwaliteit van zorg te leveren en of er een goedkoper alternatief is. Daarnaast ligt in veel gemeentes de budgetverantwoordelijkheid bij de zorgaanbieders en niet bij een aparte stichting, zodat het budget èn de verantwoordelijkheid om binnen dat budget te blijven bij dezelfde instanties liggen.

We maken ons ook zorgen over het feit dat de stichting WIJeindhoven pas sinds een maand inzicht heeft in wat een zorgproduct de gemeente eigenlijk kost, aldus directeur Peter Notten. Ook wordt er een servicebureau opgericht, en daarmee wordt een extra laag gecreëerd. Volgens Notten kan dat tot tijdverlies leiden, en kost het in ieder geval extra geld. Opvallend is dat wethouder Renate Richters afgelopen week juist aan de gemeenteraad vertelde dat het geen extra geld kost. Wat is nou waar?

Bij de informatievoorziening vanuit het college naar de gemeenteraad zijn sowieso vraagtekens te plaatsen. Op veel raadsvragen volgt het antwoord “u wordt hier in de loop van 2019 over geïnformeerd” of “er volgt nog een brief of een informatieavond”.  Dat is onacceptabel, aangezien de begroting waar het invloed op heeft dinsdag al wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast was er dit jaar ook geen kadernota, waarin normaalgesproken de richtlijnen opgenomen zijn op basis waarvan de begroting wordt gemaakt. Daarbovenop heeft de coalitie tegen een motie gestemd, waarbij D66, SP, OAE en Denk vroegen om onafhankelijk onderzoek naar het programma en uitvoering van WIJeindhoven, met als doel versterking van de informatiepositie en sturingsmogelijkheden van de raad.  Opvallend, aangezien de Rekenkamer van de Eindhovense raad, alsook raadscommissie Duisenberg**– waar ook raadsleden van de coalitiepartijen in zaten – eerder concludeerden dat sturing, verantwoording en controle niet op orde waren en de aanbeveling deden aan de gemeenteraad dit te verbeteren. Tot slot is de impact van deze maatregelen op mensen is moeilijk te controleren, omdat de kwaliteitsindicatoren van de Eindhovense begroting vooral toetsen op geld en niet op kwaliteit van zorg.

Extra cru is dat Eindhoven budgetverantwoordelijke is voor de regio, waardoor er ook een aantal omliggende gemeentes worden getroffen door de bezuinigingen in Eindhoven. Een voorbeeld hiervan is beschermd wonen, waarbij bijzonder kwetsbare mensen, zoals mensen met psychische problemen of autisme, begeleid zelfstandig of in woongroepen wonen. Veldhoven heeft beschermd wonen naar zich toegetrokken omdat het via Eindhoven niet goed lukte. En met succes, 25% van de totale beschermd wonen klanten worden via Veldhoven gehuisvest tegen 16% van het totale budget. Door het voorgestelde beleid zullen nieuwe aanvragen niet gehonoreerd worden, maar ook huidige cliënten kunnen in de loop van het jaar geconfronteerd worden met het stoppen van de zorg, begeleiding, zelfs hun woonplek zien verdwijnen.

Kortom, we hopen dat de Eindhovense gemeenteraad tegen deze ondoordachte bezuinigingen stemt, dat er kritisch gekeken wordt naar de organisatie van het Sociaal Domein en dat de gemeente Eindhoven daarbij over de gemeentegrenzen durft te kijken, dat de toegang tot zorg aangepakt wordt en dat de Eindhovense gemeenteraad in staat wordt gesteld haar controlerende taak naar behoren uit te voeren.

Ingrid Hartlief, fractievoorzitter D66 Veldhoven Peet van de Loo, gemeenteraadslid D66 Best Jorien Migchielsen, gemeenteraadslid D66 Eindhoven Kees de Zeeuw, fractievoorzitter D66 Waalre

*G40 = 40 grootste Nederlandse gemeentes ** Commissie Duisenberg = commissie ABV

‪We stelden als fractie raadsvragen ...

D66 D66 Eindhoven 14-06-2018 13:57

‪We stelden als fractie raadsvragen naar aanleiding van de berichtgeving over de mogelijke verkoop van de sterrenwacht in het Stadswandelpark. Zo zijn we bijvoorbeeld benieuwd of er zich al geïnteresseerden hebben gemeld bij de gemeente en wat de geldende verkoopvoorwaarden zijn.

Openheid, transparantie en begeleiding

D66 D66 Eindhoven 07-05-2018 20:42

Dat is wat net aangestelde raadsleden Betty van Geel en Jorien Migchielsen en commissielid Mariska Machiels willen. Naar aanleiding van een artikel dat 5 mei verscheen in het Eindhovens Dagblad, “Bom onder zorgtoewijzing”, stellen zij raadsvragen. Het artikel laat zich onder andere uit op een rapport geschreven op 11 april jongstleden, waarin de Centrale Raad van Beroep haar onderzoek en uitspraken presenteert rondom een hoger beroep van een cliënte.  De cliënte is twee jaar geleden begonnen met een langlopend proces van bezwaren en heeft in dit proces veelal in het donker moeten tasten. Zij heeft te weinig begeleiding en informatie gekregen. Als uiteindelijke conclusie heeft de Raad moeten vaststellen dat de gemeente niet voldoet aan de vergewisplicht. Dit is de plicht die de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) stelt, waarbij zorgaanbieders en zorgtoewijzingen moeten worden getoetst op bekwaamheid en passendheid. D66 neemt hierbij aan dat het niet voldoen aan deze plicht heel WIJEindhoven en daarmee veel andere cliënten raakt. De gevolgen zouden een grote impact kunnen hebben op de werkwijze van WIJEindhoven en de financiën van de gemeente. D66 heeft hier op zondag 6 mei raadsvragen over gesteld, zie hieronder:

De fractie van D66 Eindhoven is benieuwd naar de effecten die deze uitspraak heeft en wil u graag een aantal vragen voorleggen:

Is de weergave van het artikel in het ED juist? In hoeverre heeft de gemeente tot nu voldaan aan de vergewisplicht en in welke mate nog niet? Hoe gaat u ervoor zorgen dat in de afzienbare toekomst wel wordt voldaan aan deze plicht? Kunt een u een antwoord geven op de, al eerder door de fractie van D66 gestelde vraag, hoe de gemeente toetst dat uitgegeven geld goed besteed is? Wat zijn de verwachte gevolgen voor de betrokken zorgvragers, gemeente en WIJeindhoven? Dit op zowel het effect op de uitgaven als op de gevolgen voor het leveren van zorg. Wat betekent een toename van het aantal bezwaren voor de gemeente en wat zijn hiervan de financiële gevolgen?

D66 is van mening dat een zorgvrager recht heeft op informatie over de indicatiestelling, beargumenteerde toewijzing dan wel afwijzing van de hulpvraag. Wij staan voor transparantie, open spelregels en goede begeleiding voor cliënten in de zoektocht naar passende zorg. Dit bericht van het Eindhoven Dagblad nemen wij zeer serieus. Mogelijk volgen er later meer vragen.

Betty van Geel, raadslid D66 Eindhoven Jorien Migchielsen, raadslid D66 Eindhoven Mariska Machiels, commissielid D66 Eindhoven

 

Ben je raadslid, wethouder, ...

D66 D66 Eindhoven 01-05-2018 07:53

Ben je raadslid, wethouder, statenlid, gedeputeerde, bestuurslid of op een andere manier actief betrokken bij D66? Kom ook zaterdag 26 mei 2018 naar het Evoluon in Eindhoven voor de Conferentie D66 Zuid-Nederland. ➡️ Schrijf je nu in https://eindhoven.d66.nl/2018/04/28/conferentie-d66-zuid-nederland-en-openvld-op-zaterdag-26-mei-in-het-evoluon/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.