Nieuws van SP in Hilversum inzichtelijk

22 documenten

Gemeenteraadsverkiezingen 2022. Wij stellen voor: kandidaat 11, Ysbrand van Dijk

SP SP Hilversum 12-03-2022 08:27

Ysbrand staat op de foto bij het voormalig badhuis op de Bosdrift."Badhuizen waren openbare gebouwen waar arbeiders niet alleen kwamen voor hun persoonlijke hygiëne, maar ook om elkaar te ontmoeten."

Dit volksbadhuis, ontworpen door Dudok, is in 1921 gebouwd voor de gewone man. Arbeiderswoningen hadden destijds geen sanitaire voorzieningen en aangezien er begin 19e eeuw  grotere aandacht kwam voor hygiëne en gezondheid zijn er badhuizen gebouwd in Nederland.Badhuizen waren openbare gebouwen waar arbeiders niet alleen kwamen voor hun persoonlijke hygiëne maar ook om elkaar te ontmoeten. Het badhuis droeg in die zin ook bij aan de mentale gezondheid van mensen. Vanuit het sociale oogpunt was een badhuis dan ook heel belangrijk.Tegenwoordig heeft iedereen een badkamer én internet. Het lijkt wel alsof “de ontmoeting” steeds ondergeschikter raakt in de huidige maatschappij. Praktisch gezien hoeven we de deur niet meer uit:  we kunnen thuis werken, onze boodschappen laten bezorgen, kleding en boeken online bestellen en contact met de buitenwereld hebben met Facetime, Twitter, Facebook en WhatsApp.

Jongeren die nu op Netflix de serie Friends bekijken, krijgen een inkijkje hoe communicatie in de jaren 90 van de vorige eeuw was. Ik hoorde laatst een meisje verzuchten: was ik maar jong geweest in die tijd, gezellig kletsen en discussiëren in een ontmoetingsruimte met thee en koekjes, zonder internet en zonder mobieltjes.

We dreigen vervreemd te raken van elkaar en dat doet onze mentale gezondheid geen goed. We zijn sociale wezens die behoefte hebben aan fysiek contact en de paradox is, dat we enerzijds het belang van buurthuizen en sterke buurten onderschrijven en anderzijds het individualisme faciliteren met de sociale media, die de behoefte aan fysieke ontmoeting nagenoeg teniet doet.

Nu hoeven we wat mij betreft echt niet terug naar de tijd van de badhuizen en laten we vooral genieten van het comfort van onze eigen badkamers, maar laten we elkaar niet uit het oog verliezen. Laten we voor dat kopje suiker en het bijbehorende praatje vooral even aanbellen bij onze buren en niet online een bestelling plaatsen bij een bezorgdienst zoals Flink, die bezorgers uitbuit die met gevaar voor eigen leven en dat van anderen op pad gejaagd worden om binnen 10 minuten het felbegeerde pak suiker te bezorgen. 

Zie ook: VERKIEZINGEN

Gemeenteraadsverkiezingen maart 2022. Wij stellen voor: Kandidaat 10 Gregory Dunker

SP SP Hilversum 20-02-2022 11:57

Gregory staat op de Groest op de foto. Bovenop de geleidelijnen die vrij hadden moeten zijn. Geleidelijnen zijn bedoeld als looplijn voor blinden en slechtzienden, niet voor horecaondernemers om hun tafels en stoelen op te zetten. 

We zijn drie jaar bezig zijn geweest om de Groest voor iedereen toegankelijk te krijgen en dat is vanaf de rotonde bij Gooiland ook goed gelukt. Ik vraag mij echter af of mensen wel weten dat die geribbelde stoeptegels die in een rechte lijn over de Groest liggen, geleidelijnen zijn voor blinden en slechtzienden. Ik loop namelijk regelmatig tegen de tafeltjes of stoeltjes aan die op de terrassen staan. 

Bij de Stationsstraat houdt de toegankelijkheid ook op, deze plek is niet geschikt voor een gedeeld ruimtegebruik toepassing (shared space). Het is eigenlijk gewoon een doorgaande weg zonder zebrapad, met als gevolg dat je als voetganger amper kan oversteken naar het marktplein. De plannen voor de Leeuwenstraat, die de verbinding vormt van de Groest naar het station baren mij, qua toegankelijkheid ook zorggen.

Het Zevenstraatjesplan ziet er op papier gezellig uit, maar de toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers zie ik er niet in terug. Er zijn geen geleidelijnen ingepast en de ogenschijnlijke gezellige rommeligheid kan leiden tot opstoppingen; moeders met kinderwagens, fietsers, slechtzienden, rolstoelen, scootmobielen en rolatorgangers moeten veilig naar het station toe kunnen. Opstoppingen bij de oversteek van en naar het station maken dat gebiedje trouwens ook niet echt toegankelijk.

Ik zie graag een gebied waar voetgangers en fietsers elkaar niet in de wielen lopen en voor de voeten fietsen. Een plek waar je niet stoepje op en stoepje af hoeft om ergens te komen. Het is de doorgang van het centrum naar het station, die vrij toegankelijk moet zijn voor iedereen en geen hindernisbaan van fietsers en voetgangers die om elkaar heen moeten bewegen.

Hilversum is een fijne plek om te wonen; ik woon hier sinds 1974 en heb veel goede en ook minder goede veranderingen meegemaakt. Het verkeer was en is nog steeds een crime, maar de natuur om ons heen maakt veel goed. Dat maakt dat mensen graag in Hilversum wonen. Laten we er met z´n allen voor zorgen dat we die kwaliteit van wonen kunnen behouden en dat iedereen overal aan mee kan doen en zich vooral veilig door Hilversum kan bewegen.

Lees hier meer over de inzet van Gregory voor toegankelijkheid van ondermeer het centrum. Of bekijk zijn obstacle run door het centrum.

Zie ook: ZORG & WELZIJN

Corona crisis: de derde week

SP SP Hilversum 02-04-2020 11:27

https://hilversum.sp.nl/blog/alle/jasiu-van-haarlem/2020/04/corona-crisis-de-derde-weekIntussen zitten we in de derde week van de Corona crisis, en we gaan nog een aantal weken krijgen. In mijn geval betekent dat ik met mijn jonge gezin thuis thuis zit. Voor mijn kinderen van negen en vier jaar oud betekent deze periode dus dat zij niet naar school kunnen. Gelukkig heeft de school van mijn kinderen tablet's en laptops ter beschikking gesteld zodat er op afstand geleerd kan worden. Dan hebben mijn kinderen ook nog eens het geluk of misschien wel pech, dat mijn vrouw als onderwijzeres in het basis onderwijs werkzaam is.

Met ondersteuning van mij en mijn vrouw proberen wij onze kinderen een dagelijks ritme van opstaan, ontbijt, school tv, leren, pauze, leren en spelen te geven. Voor mij nu een dagtaak waar ik mij graag voor inzet. Mijn vrouw beweegt zich tussen het thuis onderwijs geven en het op afstand les geven aan haar klas in. Ik zie nu met eigen ogen hoe mijn vrouw na het ontbijt, even na acht uur in de ochtend, op zolder haar laptop open klapt. De dag begint vaak met een kort werkoverleg met haar collega's. dan volgt het op afstand ondersteunen aan kinderen waar nodig, nakijken, overleg met een directe collega, les voorbereidingen en soms trouble shooter als de techniek even anders werkt dan gewenst. Een taak waarbij ik haar moet attenderen om nu eens even rustig een kop thee te drinken. In de avonduren wordt op de bank achter haar laptop verder gewerkt. Ik hoor haar niet klagen over de vele uren die zij nu moet draaien. Wel zie ik haar zorgen maken over de kinderen uit haar klas en school.

Onze kinderen hebben gelukkig een veilige thuishaven thuis, maar voor een aantal kinderen is juist de veilige thuishaven school. Die thuishaven is er nu niet. Gelukkig heeft de school van mijn vrouw niet alleen de deur open gezet van kinderen met ouders met een vitaal beroep maar ook voor enkele kinderen waarvoor het echt beter is zich op school te begeven. En dan staat zo'n school weer voor een dilemma. Want je wil de groep kinderen graag zo klein mogelijk houden voor de gezondheid van je medewerkers en kinderen. Dan zijn er ook nog kinderen waarvan de ouders geen steun, door vele uiteenlopende redenen, kunnen geven aan het thuis onderwijs. Deze kinderen, enkele al met een leerproblematiek, lopen nu alleen maar meer achterstand op. Hoe goed leerkrachten ook hun best doen, de motivatie, het schouderklopje en de fysieke aandacht ontbreekt.

Kortom voor mensen werkzaam in het onderwijs is het nu niet alleen een marathon lopen maar zal er zeker nog een extra sprintje getrokken moeten worden als de coronacrisis voorbij is. 

Mensen die ik nu al een extra sprintje zie trekken zijn de mensen die in de zorg werkzaam zijn. Door een stom stoei incident sloeg onlangs de pink van mijn oudste dochter dubbel. Een zeer pijnlijke situatie voor mijn dochter. Dit gebeurde natuurlijk einde middag, en na meer dan twintig minuten in de wacht te hebben gestaan bij de huisarts konden wij gelukkig direct langs komen.

Helaas is mijn dochter ook nog eens verkouden, dus moest de huisarts om begrijpelijke wijze alle voorzorgsmaatregelen in acht nemen. Wij mochten ons niet melden aan de receptie maar moesten in een aparte ruimte wachten waar wij opgehaald werden in een huisarts volledig bedekt met schort, mondkapje en bril. Zij vertelde mij dat zij net voordat wij belden een "corona" spreekuur had gehouden en na afloop haar beschermende kleding had uitgedaan. Nu moest zij zich weer volledig, wegens de verkoudheid van mijn dochter, met nieuwe kleding aankleden, en dat nam ze ons niet kwalijk, maar ze heeft gewoon te weinig middelen om dat te doen.

Wat een zorgelijke situatie, dat mensen, werkzaam in de eerste lijn zorg, niet over voldoende beschermende middelen kunnen beschikken. Huisartsen, andere artsen, en verpleegkundigen kunnen en mogen wij niet blootstellen aan gevaren.

Gelukkig zie ik onze Tweede Kamerfractie in Den Haag keihard aan het werk om dit probleem keer op keer aan te kaarten en zo nodig extra maatregelen te bepleiten. Niet alleen voor de huisartsen, zorgwerkers in het ziekenhuis maar ook voor de verpleeghuis- en thuiszorgmedewerkers en vele anderen die risico lopen.

Daarnaast zie ik om mij heen vele goede acties. De GGD die oproept om materialen aan te leveren, Naaiateliers die mondkapjes en beschermende kleding maken. Vuurwerkbrillen welke worden ingezameld. Een druppel op de gloeiende plaat? Jazeker, maar o zo hard nodig in de tijd.

Corona crisis: de derde week

SP SP Hilversum 01-04-2020 16:52

Intussen zitten we in de derde week van de Corona crisis, en we gaan nog een aantal weken krijgen. In mijn geval betekent dat ik met mijn jonge gezin thuis thuis zit. Voor mijn kinderen van negen en vier jaar oud betekent deze periode dus dat zij niet naar school kunnen. Gelukkig heeft de school van mijn kinderen tablet's en laptops ter beschikking gesteld zodat er op afstand geleerd kan worden. Dan hebben mijn kinderen ook nog eens het geluk of misschien wel pech, dat mijn vrouw als onderwijzeres in het basis onderwijs werkzaam is.

Met ondersteuning van mij en mijn vrouw proberen wij onze kinderen een dagelijks ritme van opstaan, ontbijt, school tv, leren, pauze, leren en spelen te geven. Voor mij nu een dagtaak waar ik mij graag voor inzet. Mijn vrouw beweegt zich tussen het thuis onderwijs geven en het op afstand les geven aan haar klas in. Ik zie nu met eigen ogen hoe mijn vrouw na het ontbijt, even na acht uur in de ochtend, op zolder haar laptop open klapt. De dag begint vaak met een kort werkoverleg met haar collega's. dan volgt het op afstand ondersteunen aan kinderen waar nodig, nakijken, overleg met een directe collega, les voorbereidingen en soms trouble shooter als de techniek even anders werkt dan gewenst. Een taak waarbij ik haar moet attenderen om nu eens even rustig een kop thee te drinken. In de avonduren wordt op de bank achter haar laptop verder gewerkt. Ik hoor haar niet klagen over de vele uren die zij nu moet draaien. Wel zie ik haar zorgen maken over de kinderen uit haar klas en school.

Onze kinderen hebben gelukkig een veilige thuishaven thuis, maar voor een aantal kinderen is juist de veilige thuishaven school. Die thuishaven is er nu niet. Gelukkig heeft de school van mijn vrouw niet alleen de deur open gezet van kinderen met ouders met een vitaal beroep maar ook voor enkele kinderen waarvoor het echt beter is zich op school te begeven. En dan staat zo'n school weer voor een dilemma. Want je wil de groep kinderen graag zo klein mogelijk houden voor de gezondheid van je medewerkers en kinderen. Dan zijn er ook nog kinderen waarvan de ouders geen steun, door vele uiteenlopende redenen, kunnen geven aan het thuis onderwijs. Deze kinderen, enkele al met een leerproblematiek, lopen nu alleen maar meer achterstand op. Hoe goed leerkrachten ook hun best doen, de motivatie, het schouderklopje en de fysieke aandacht ontbreekt.

Kortom voor mensen werkzaam in het onderwijs is het nu niet alleen een marathon lopen maar zal er zeker nog een extra sprintje getrokken moeten worden als de coronacrisis voorbij is. 

Mensen die ik nu al een extra sprintje zie trekken zijn de mensen die in de zorg werkzaam zijn. Door een stom stoei incident sloeg onlangs de pink van mijn oudste dochter dubbel. Een zeer pijnlijke situatie voor mijn dochter. Dit gebeurde natuurlijk einde middag, en na meer dan twintig minuten in de wacht te hebben gestaan bij de huisarts konden wij gelukkig direct langs komen.

Helaas is mijn dochter ook nog eens verkouden, dus moest de huisarts om begrijpelijke wijze alle voorzorgsmaatregelen in acht nemen. Wij mochten ons niet melden aan de receptie maar moesten in een aparte ruimte wachten waar wij opgehaald werden in een huisarts volledig bedekt met schort, mondkapje en bril. Zij vertelde mij dat zij net voordat wij belden een "corona" spreekuur had gehouden en na afloop haar beschermende kleding had uitgedaan. Nu moest zij zich weer volledig, wegens de verkoudheid van mijn dochter, met nieuwe kleding aankleden, en dat nam ze ons niet kwalijk, maar ze heeft gewoon te weinig middelen om dat te doen.

Wat een zorgelijke situatie, dat mensen, werkzaam in de eerste lijn zorg, niet over voldoende beschermende middelen kunnen beschikken. Huisartsen, andere artsen, en verpleegkundigen kunnen en mogen wij niet blootstellen aan gevaren.

Gelukkig zie ik onze Tweede Kamerfractie in Den Haag keihard aan het werk om dit probleem keer op keer aan te kaarten en zo nodig extra maatregelen te bepleiten. Niet alleen voor de huisartsen, zorgwerkers in het ziekenhuis maar ook voor de verpleeghuis- en thuiszorgmedewerkers en vele anderen die risico lopen.

Daarnaast zie ik om mij heen vele goede acties. De GGD die oproept om materialen aan te leveren, Naaiateliers die mondkapjes en beschermende kleding maken. Vuurwerkbrillen welke worden ingezameld. Een druppel op de gloeiende plaat? Jazeker, maar o zo hard nodig in de tijd.

Jasiu van Haarlem

Afdelingsvoorzitter, SP Hilversum

Herdenking Februaristaking Hilversum en 't Gooi

SP SP Hilversum 25-02-2020 07:26

Op 25 februari vindt in Amsterdam, en op 26 februari in Hilversum, de herdenking plaats van de Februaristaking. Het is dan 79 jaar geleden, dat vele tienduizenden burgers het werk neerlegden en opkwamen voor de vervolgde Joodse bevolking.

De staking in Amsterdam kreeg direct gevolg in andere plaatsen, zoals de Zaanstreek, het Kennemerland, Utrecht, Hilversum en Weesp. Met name in Hilversum vond op 26 februari 1941 een grootschalige staking plaats. Duizenden mensen legden het werk neer en vormden een stoet door het centrum naar het raadhuis. Gelet hierop wordt de Februaristaking in Hilversum niet op 25 februari, maar op 26 februari herdacht.

Programma:

16.30– 17.00 uur Inloop

17.00 uur. Spreker: Roel Walraven, oud wethouder Amsterdam en een goede bekende van de Amsterdamse stakers van het eerste uur.

Aansluitend Wandeling naar begraafplaats Gedenk te Sterven waar bij het NSF monument Burgemeester Pieter Broertjes zal spreken en de eerste krans namens de gemeente Hilversum zal leggen.

Ter afsluiting Terug naar het Goois Museum in de Oude raadkamer is er gelegenheid om onder het genot van een kopje koffie of thee nog even na te praten. 

(bron: uitnodiging gemeente Hilversum)

Datum en tijd: 
woensdag, 26 februari, 2020 - 17:00
Waar: 
Oude Raadhuis Hilversum (Kerkbrink)

Fractie nieuws

SP SP Hilversum 13-01-2020 15:16

De gemeenteraadsfractie van de SP Hilversum heeft zin in 2020! Niet in de laatste plaats omdat er veel, heel veel werk te verzetten is. Diverse ontwikkelingen vragen aandacht.

Zo is op het gebied van wonen en bouwen een enorme ambitie door het Hilversums college neergelegd. Niet alleen willen ze het centrum, het Mediapark en het Arenapark opknappen maar ook starten ze een project om 10.000 woningen te bouwen. De SP raadsleden gaan hun handen vol hebben aan het beoordelen van die plannen. want natuurlijk moeten er daarmee ook veel sociale huurwoningen bijkomen! Ook blijkt dat er meer gezinnen moeten rondkomen van het sociaal minimum, worden meer mensen dakloos en stijgt de armoede. Er is een structureel tekort aan klaslokalen en er zijn toenemende zorgen over de zorg voor inwoners in Hilversum. Redenen genoeg voor de SP-fractie om stevig aan de bak te gaan!  

Pierre van Rooden nieuwe fractievoorzitterMet de aanvang van het nieuwe jaar heeft de fractie van de SP Hilversum de rolverdeling van de fractie opnieuw bekeken. Door verandering van prioriteiten – er is nu in Hilversum veel aandacht voor bouwen en wonen – een nieuwe samenstelling van de fractie en veranderingen in persoonlijke sfeer heeft de fractie de taken opnieuw verdeeld. De belangrijkste wijziging is dat Pierre van Rooden de functie van fractievoorzitter definitief zal overnemen van Bianca Verweij. In het afgelopen jaar heeft hij deze rol al een paar maal naar tevredenheid van de fractie vervuld en gezien de majeure ontwikkelingen op het gebied van wonen, bouwen en de omgevingswet is Pierre de aangewezen persoon om deze functie op zich te nemen.Bianca zal hierdoor meer ruimte hebben om zich inhoudelijk te richten op onderwerpen als jeugd- en maatschappelijke zorg en op het ondersteunen van de SP-afdeling.

Twee nieuwe commissieledenTevens is de fractie uitgebreid met twee commissieleden. Naast commissielid Gregory Dunker komen Jan Peter Otto en Ruud Ruijer de fractie versterken. Dit betekent dat de raadsfractie weer bijna op volle sterkte is en diverse taken gemakkelijker verdeeld kunnen worden.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Gebroken zorghart medewerkers Amerpoort

SP SP Hilversum 06-12-2019 20:26

Alle steun voor de medewerkers van Amerpoort. Zij hebben hart voor zorg en dat dreigt nu gebroken te worden en dat mag niet gebeuren! Daarom hebben ze samen met de FNV acties aangekondigd. Ze komen in actie...

Lees: Personeel Amerpoort in actie tegen inkorting uren  

Zie ook: ZORG & WELZIJN

Te weinig, te laat

SP SP GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Hilversum 20-09-2019 10:59

De conclusies waren duidelijk. Wethouder Wimar Jaeger brak de wet, had meerdere petten op bij het toewijzen van subsidies, en nam daarmee onverantwoorde risico's. Het zijn zaken waarbij je verwacht dat een wethouder zijn fouten erkent, zijn gedrag verklaart, en oprechte excuses biedt. Maar niets van dit alles gebeurde. De wethouder nam geen afstand en gaf geen excuses, zelfs niet over de beschuldigingen die hij aan het adres van de melders had geuit. Normaal stuur je zo'n wethouder weg. Maar van deze gemeenteraad mag hij blijven.

We hadden niet veel zelfreflectie van Wimar Jaeger verwacht. Maar de wijze waarop de wethouder draaide en draalde verbaasde zelfs ons.

Op geen enkele vraag kwam antwoord. En we hadden er nogal wat. Het rapport van Bing liet nog veel vragen open. Het is zorgvuldig opgesteld, maar het is niet volledig. De reikwijdte van de meldingenis groter dan de ruimte  - vastgelegd door het presidium - die Bing had, waardoor niet alle betrokkenen werden gehoord en sommige conclusies dus niet konden worden getrokken.

Over de aanbevelingen die in het rapport stonden en over het proces rond de meldingen zelf zullen we het op een later tijdstip nog gaan hebben. We beperken ons hier op de rol van de wethouder en hoe het college (in deze én de vorige periode) daarmee omging.

Uit het rapport, en de reacties die daarop volgen, stipten we drie elementen aan. Daarbij was bij elk element vooral de vraag: waarom?

Discutabele nevenfuncties

Ten eerste: de wethouder heeft zijn functie als bestuurslid van de Dutch Media Foundation - DMF - niet gemeld bij college of raad. Daarmee is de wet overtreden.

Waarom was die functie niet gemeld? De wethouder moest weten dat het zijn taak is om de raad actief te informeren.

De statuten zeggen dat de gemeente een bestuurder benoemt. Maar dat is niet gebeurd. Het college wíst niet eens dat de wethouder de functie had aanvaard. Waarom nam de wethouder die dan aan? En was zo'n functie nou echt nodig? Er was duidelijk nooit overwogen om knelpunten gewoon met goed overleg op te lossen. Bovendien had de gemeente iederéén kunnen benoemen - er is geen enkele eis dat de benoeming een wethouder moet zijn of zelfs iemand in dienst van de gemeente.

Uiteindelijk is de wethouder nooit door het college benoemd. De statuten vereisen dat wel, en daarmee zit de wethouder - officieel - niet als gemeentelijke vertegenwoordiger aan tafel. De statuten van de stichting wijzen er daarnaast nergens op dat de functie ambtsgebonden is. In tegendeel zelfs – in één van de regels staat dat de benoeming voor onbepaalde tijd is. Dat wijst er op dat een bestuursfunctie op persoonlijke basis is.

Had de wethouder de statuten wel gelezen? Van een bestuurssecretaris zou je dat verwachten. En waarom heeft hij zich dan toch niet laten benoemen?

En waarom heeft hij dat later niet gecorrigeerd? Toen er storm opstak over het melden van functies, toen de integriteitscheck werd gehouden, toen wethouder Scheepers werd geconfronteerd met de problemen rond de functie in de uitvaartstichting, al die keren moet de wethouder toch hebben gerealiseerd dat hij ook fout zat? Waarom toen niet alsnog actief geïnformeerd en de fout hersteld?

En toen de organisatie besloot - al een jaar geleden (!) - dat er een 'weeffout' (lees: de wethouder) in de stichting zat en dat die moest worden weggehaald, waarom is toen het college en de raad niet op de hoogte gebracht? Dat leek me toch echt wel een situatie waar de raad over moest worden geïnformeerd. Maar dat gebeurde niet. En klaarblijkelijk wist het college toen ook nog steeds van niks? Zo lijkt dat iig, gezien het feit dat wethouder Walters onze vraag naar Jaeger doorspeelde.

Maar er kwam geen antwoord. De wethouder weigerde een verklaring te geven. ‘Het was gegaan zoals het was gegaan,’ Het niet geven van informatie is normaliter een doodzonde in de politiek, maar klaarblijkelijk mag het als je mediawethouder Wimar Jaeger bent. Getuige de reacties later was D66 daar nog trots op ook.

De burgemeester zei niets van de functie te hebben geweten, maar dat die vast wel was goedgekeurd als dat wél zo was geweest. Waarom denkt hij dat? Ik weet minstens één wethouder die destijds bezwaar zou hebben gemaakt.

Ook daar kwam geen duidelijk antwoord op. Wel herhaalde de burgemeester dat hij écht niets wist over de 'administratieve' kant van de zaken rond DMF.

I.i.g. gaf de burgemeester toe fouten te hebben gemaakt, en bood hij excuses aan. Hij dus wél.

Er was meer onduidelijk. Volgens de gemeentesecretaris is de bestuursfunctie op verzoek van de wethouder - dus niet het college, laat staan de raad - bij DMF gelabeld als qualita qua functie - een functie die hoorde bij zijn taak als wethouder. Maar waarom dacht de wethouder dat hij dat zelf wel even kon bepalen? Het rapport van BING geeft duidelijk aan dat dat dus niet kan.

En is de functie nu wel of niet in het college aan de orde gesteld? De gemeentesecretaris zegt van niet, de wethouder van wel – al zegt hij niet wanneer dat dan was. De burgemeester weet (nog steeds) van niks. Wie spreekt er de waarheid? Je gaat je wel afvragen hoe het college over DMG en de subsidies daarvoor sprak - als het al ter tafel kwam. Als de functie van Jaeger daarin geen enkele keer is genoemd, ook niet terloops, geeft dat toch te denken.

Hoe je het went of keert: de wethouder heeft een actieve informatieplicht. Het 'niet verborgen' houden, wat Bing concludeert, is onvoldoende. En de wethouder wéét dat ook.

Dubbele petten

Ten tweede: De wethouder acteert met meerdere petten.

Hij heeft erg veel vingers in de pap. In o.a. het Stadsfonds, Stichting Centrum Hilversum, Hilversum Media Campus en dus die Dutch Media Foundation.

De functie in DMF is duidelijk ongewenst. Niet alleen wij vinden dat – ook BING zegt het in zijn rapportage, en de gemeentesecretaris – de hoogste ambtenaar – adviseert tegen zo’n constructie.

De wethouder heeft daarbij ook bij mandaat subsidies verstrekt. Meer dan 6 ton is uiteindelijk naar DMF gegaan terwijl de wethouder daar een bestuursfunctie had:

- in 2017, na toetreden van de wethouder: € 433.750

- in 2018 : € 225.000

Totaal dus: € 658,750

Een deel is bij mandaat verstrekt - buiten zicht van het college en de raad. Een resultaat van het stelselmatig oprekken van de volmachten door het college. Waarom heeft de burgemeester deze situatie laten ontstaan? Waarom zijn die de volmachten zo uitgebreid? Er kwam, wederom, geen antwoord.

Er zit hier duidelijk een conflict. Bing noemt het een probleem met ‘governance’, maar dat is gewoon een ander woord voor 'belangenverstrengeling'. De dubbele pet is hier duidelijk aangetoond. Dat Jaeger zichzelf niet verrijkte is daarbij niet van belang - dat had overigens niemand beweerd. De man is tenslotte rijk zat.

Wel kon Jaeger hiermee zijn eigen projectjes aansturen zoals hij dat wilde - ten kostte van toezicht door de raad, én met het risico dat hij externe partijen, via een vorm van concurrentievervalsing, dupeerde.

De wethouder lijkt dit zich eigenlijk ook te beseffen, uit zijn verweer dat hij minder subsidie heeft gegeven dan is aangevraagd – alsof dat de schijn weg zou halen. Waarom heeft de wethouder hier dan geen afstand gehouden? Waarom niet het college betrokken om elke schijn te voorkomen?

Waarom vindt hij dat het doel de middelen heiligt?  

Waarom doet hij alsof de integriteitsschendingen - want het niet melden van de functie is dat wel degelijk - en de mogelijkheid van belangenverstrengeling - aantoonbaar in de functie bij DMF - geen valide punt van zorg zijn?

Geen verantwoordelijkheidsbesef

Want, tenslotte: Hij duikt en neemt geen verantwoordelijkheid.Hij draagt allerlei smoezen aan:

De raad had het kunnen weten - want het stond wel ergens, in een documentje ergens diep verstopt in een lade. Maar waarom zou de raad voor die informatie zelf actief moeten zoeken?

“But look, you found the notice, didn’t you?”“Yes,” said Arthur, “yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying ‘Beware of the Leopard.”          Douglas Adams, "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

Waarom wordt de schuld van het niet informeren bij ambtenaren gelegd? Dat is totaal ongepast. De wethouder heeft de plicht, niet de ambtenaar.

Waarom schuift hij het af op zijn collega wethouders? Ja, die hebben ook nevenfuncties niet gemeld – wat ook onderdeel van het onderzoek was -  maar we hebben het hier wel over een functie met de schijn van belangenverstrengeling, en bij mandaat verstrekte subsidies. Waarom denkt hij dat dat hetzelfde is en gooit hij zijn collega's voor de trein?

Het was ons duidelijk. De wethouder moet stoppen met zijn functie bij DMF. Dat lijkt hij nu, onder enige dwang, te gaan doen.

Maar hij moet ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie, en erkennen dat die door zijn daden is ontstaan.  

Vanuit de reactie in het rapport én in de raad bleek echter dat de wethouder dat geenszins van plan is.

De melders - alle melders - hadden goede redenen hun zorgen te uiten. Het rapport bewijst dat ook. Ze verdienen allen respect. Geen beschuldigingen, geen verwijten. Ze verdienen excuses van deze wethouder - maar die kwamen niet, en ook dat is kwalijk.

Niet de eerste keer

Normaal is zo’n verhaal, zo’n reactie, al genoeg om de wethouder naar huis te sturen. Bij wethouder Jaeger zit er daarnaast ook geen verbetering in.

Laten we niet vergeten dat dit niet de eerste keer was dat Wimar Jaeger op het beklaagdenbankje zat. Gedoe tijdens de procedure rond Philipsterrein, het stoom-en-kokend-water proces bij de citymarketing stichting, de, niet afgesproken, exorbitante subsidie aan het Metropool Orkest en de Mediapark-visie die uiteindelijk geen visie werd… alle keren momenten waarbij de wethouder beterschap beloofde.

En, nog tijdens het onderzoek, de wethouder die in een interview openlijk lijkt te solliciteren naar een baantje in de media na zijn wethouderschap.

Het gaat hier om vasthoudend gedrag. Gedrag waarvan je niet kunt verwachten dat dat verandert. En dat is een probleem. Want het moet wél anders.

Jammer dan

Als je voort wilt met een integer en transparant bestuur, als je wil dat de procedures niet alleen strakker worden gevolgd maar dat er ook een duidelijk besef bestaat voor de noodzaak daarvan, dan kan je niet met deze wethouder verder. Een wethouder die zelf aangeeft dat hij in de gaten moet worden gehouden en dat hij begeleid moet worden, omdat hij niet van de procedures is. De verantwoordelijkheid legt hij dus bij anderen, want die moeten hem binnen de lijntjes houden. Het ligt dus niet bij hem.

Dat was voor ons reden het vertrouwen op te zeggen. Het kón niet anders.

De gemeenteraad liet het echter afweten. Slechts 7 van de 37 raadsleden begreep de ernst écht, en steunde de motie van wantrouwen.

De Christenunie kwam nog met een ‘motie van treurnis’. Een cop-out. Een treurmotie betekent in feite niets. Het zegt slechts: ‘Jammer dan’. Had dan een motie van afkeuring gedaan. Dat zegt tenminste nog iets wezenlijks.

Een aantal raadsleden zag de CU motie als een manier om hun gezicht te redden. Maar zelfs voor de ‘Jammer-dan’ motie was geen meerderheid. D66, VVD, Groenlinks, en zelfs een lid van Hart voor Hilversum – dat tijdens de campagne nog voor integer bestuur stond - stemden tegen. En dat was pas écht triest.

Conclusie

Goed en integer bestuur komt uiteindelijk uit jezelf. Zelfreflectie, empathie, en een gevoel voor wat juist is, moet niet van anderen komen.Rekening houden met anderen, belangenverstrengeling vermijden, correct en actief informeren, de procedures volgen en op de juiste manier handelen... dat kan niet het gevolg zijn van een leger ambtenaren die je in het gareel proberen te houden. En al helemaal niet van politici die, als je het woord sorry niet door je strot kan krijgen, het zelf maar uitspreken en daarna doen alsof dat genoeg is en je wel weer verder kan.

De enige juiste beslissing was de wethouder uit het college te halen. Helaas hadden de meeste partijen - inclusief één die voor het debat in alle kranten het hoogste woord had - daar geen zin an.

Voor de duidelijkheid: dat wantrouwen blijft. Dat is niet op magische wijze weg omdat een motie is weggestemd. Daarvoor is het gewoonweg te laat.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Zorg voor Huizen bijeenkomst 9 maart

SP SP Hilversum 06-03-2019 09:43

Huizen is een mooi dorp en dat willen we graag zo houden! We zien echter dat door politieke keuzes er ook van alles verandert. Er is in het hele land een tekort aan leraren, verpleegkundig en verzorgend personeel, tandartsen, huisartsen en betaalbare woningen. We zien ziekenhuizen sluiten, de energierekening stijgen en bezuinigingen op het openbaar vervoer. De Gooise natuur staat op de tocht en we horen dat ouderen langer thuis moeten wonen zonder de zorg die zij nodig hebben.

Wij horen graag van u wat u ziet veranderen, waar u zich zorgen over maakt maar vooral ook wat u anders zou willen zien.

Daarom organiseren we zaterdag 9 maart van 12.45 - 14.15 een Zorg voor Huizen bijeenkomst in de Wijkcentrum de Holleblok.

U bent van harte welkom om vanaf 12.45 langs te komen voor een kop koffie en een meet and greet met onze Provinciaal lijsttrekker Eric Smaling en Peter Stokkers, onze Huizer vertegenwoordiger.

We wisselen van gedachten over zaken die u aan het hart gaan. En wordt meer informatie gegeven over regionale en provinciale ontwikkelingen welke van belang zijn voor Huizen. En natuurlijk mag u ons van alles vragen!

Benieuwd? Kom langs! Aanmelden is niet nodig

Tot zien op zaterdag 9 maart in de Wijkcentrum de Holleblok, Holleblok 2, 1273EG in het winkelcentrum de Holleblok

Zie ook: VERKIEZINGEN

SP dag Wijdemeren

SP SP Hilversum 25-01-2019 12:40

Op zaterdag 9 februari 2019 organiseert de SP een bijeenkomst in de Bibliotheek van Loosdrecht.Iedereen is welkom om te spreken over elke thema dat belangrijk voor hem of haar is.

De N201 snelweg over de heide? Nieuwe Concessie Openbaar Vervoer, wat voor gevolgen heeft dat voor u als inwoner van Wijdemeren. De verkorte pleziervaartverbinding vanuit de Loosdrechtse Plassen naar het Hilversums Kanaal.  Krijgt u zorgondersteuning vanuit de gemeente, vertel ons uw ervaring. Betaalbaar wonen. Wat u maar ter sprake wilt brengen.

De bijeenkomst start om 10:00 uur en zal tot uiterlijk 14:00 uur duren. Opgeven gewenst maar niet verplicht en iedereen is van harte welkom! Adres: Tjalk 41 - 1231TT  LOOSDRECHT. Buslijn 104 stopt voor de deur (halte Regenboog). 

Wilt u meer informatie over deze bijeenkomst kunt u bellen met de vertegenwoordiger Wijdemeren van de SP, afdeling Hilversum. Jasiu van Haarlem op 06-51892427.

Datum en tijd: 
zaterdag, februari 9, 2019 - 10:00 tot 14:00
Waar: 
Bibliotheek Loosdrecht - Tjalk 41 - Loosdrecht

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.