Nieuws van politieke partijen in Hilversum over ChristenUnie inzichtelijk

26 documenten

Fijne kerstdagen en een hoopvol 2023!

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 22-12-2022 18:02

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1427727/65655/Kerstgroet.jpgDe komende dagen vieren we kerstfeest: de komst van Jezus, het Licht in deze wereld. Onze wens is dat dat licht niet beperkt blijft tot onze huiskamers, maar zich zal verspreiden naar de mensen om ons heen.

Mensen die eenzaam zijn, een geliefde missen, op een opvanglocatie wonen of misschien zelfs dakloos zijn. De gemeente kan ondersteuning bieden waar nodig, maar de eerste verantwoordelijkheid ligt bij ons, de inwoners van Hilversum zelf. We danken alle zorg- en hulpverleners, mantelzorgers en vrijwilligers voor hun inzet in het afgelopen jaar. En we wensen iedereen fijne kerstdagen en een hoopvol 2023!

De kandidatenlijst voor 2022 is bekend!

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 25-10-2021 11:17

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1379379/65655/team Hilversum.JPG

De kandidaten voor 2022 zijn bekend!De lijsttrekker is Bas Nanninga. Op dit moment is hij commissielid met als speerpunt Milieu en Duurzaamheid.Aafke Vreugdenhil wil na 8 jaar gemeenteraad een stapje terug doen: zij is de nummer 2.Tjerk Pelsma heeft verhuisplannen: Hij is gepromoveerd tot lijstduwer.

We zijn ontzettend blij dat er ondanks deze wisselingen er weer een groep enthousiaste mensen in de startblokken staat om zich in te zetten voor de ChristenUnie in Hilversum!

Bekijk hier de volledige kandidatenlijst.

Interview Esther Kaper met Aafke Vreugdenhil

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 03-04-2021 13:24

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/Esther en Aafke.jpg

Esther Kaper in gesprek met Aafke Vreugdenhil over: AANDACHT VOOR ELKAAR. 
Een onlangs gehouden interview.
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Aandacht voor elkaar is tijdens de ChristenUnie-campagne vaak genoemd. In Hilversum zetten jij en je man al jaren in voor mensen die het moeilijk hebben, zowel privé als in de politiek. Wat is jouw drijfveer?
Aafke: ,,We hebben het tegenwoordig vaak over ‘eigen kracht’ inzetten, maar er zijn mensen die in de knel komen en niet die kracht hebben of in hun omgeving worden gesteund. Sommige mensen zitten levenslang aan het infuus van de hulpverlening en hoe goed dat ook is, het is een eenzijdige relatie. We worden gelukkiger van wederzijdse relaties."
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Heb je het over mensen die bijvoorbeeld regelmatig een andere hulpverlener krijgen, zodat het vertrouwen opnieuw moet worden opgebouwd?
Aafke: ,,Ja, naast de professionele hulpverlening hebben mensen anderen nodig. Hulp wordt gegeven met het oog op het oplossen van problemen, maar sommige mensen hebben hun levenslang hulp nodig. De inzet van de omgeving en vrijwilligers kan veel voor iemand betekenen."
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Kun je een concreet voorbeeld noemen?
Aafke: ,,In de kerk gebeurt dit al. Stel, je hebt iemand met psychische problemen die bij jou in de kerk komt. Dan kun je als kerk regelen dat er twee of drie mensen omheen gaan staan en iemand steunen. Met praktische zaken of gesprekken. Je ziet dat diegene door het ontstaan van relaties minder professionele hulp nodig heeft.''
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Onlangs zag ik dat iemand uit Kortenhoef steunouder is geworden. Ze vangt wekelijks twee kinderen op. Dit soort initiatieven vind ik zo krachtig!
Aafke: ,,Ja, denk ook aan het mamacafé waar moeders elkaar ontmoeten, naar elkaar luisteren. Ik herinner me van vroeger dat school zo’n netwerk biedt. Dat je met elkaar praat over zindelijkheid en zakgeld: ervaringen uitwisselt. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat als een gezin hulp krijgt, er ook familie is, buren, mensen er omheen die je kunt inzetten. Zo zag ik een oproepje van een opbouwwerker in Hilversum voor een vrijwilliger die met iemand boodschappen wil doen. Zo eenvoudig kan het zijn."
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Als ChristenUnie hopen we dat we in dit land meer aandacht voor elkaar krijgen en meer naar elkaar omzien. Een zorgzame samenleving worden. Dat vraagt iets van ons en is niet altijd comfortabel. Hoe zie jij dat?
Aafke: ,,Wij hebben regelmatig iemand tijdelijk in huis en dan krijg ik de vraag: vind je dat niet vervelend? Diegene gebruikt jouw badkamer. Ja, we laten mensen in ons privéleven en gezin toe, maar daar wen je aan."
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Tegelijkertijd schamen mensen zich om hulp te vragen.
Aafke: ,,Het is makkelijker om te zeggen: ‘Kan ik iets voor je doen’ dan ‘Wil jij mij helpen?’. Wederkerigheid zorgt voor duurzame relaties. Dat geldt voor zowel wederkerige aandacht als daadwerkelijke hulp."
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Tot slot: corona heeft onze samenleving ingrijpend veranderd. Waar heb je in de Hilversumse gemeenteraad aandacht voor gevraagd?
Aafke: ,,Ik heb de prostituees genoemd, want zij vallen vaak buiten de boot van de steunmaatregelen, omdat ze bijvoorbeeld niet zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. We krijgen signalen dat prostituees door corona willen uitstappen, ander werk willen gaan doen. Dan denk ik: laten we die kans grijpen en helpen waar kan. Ik vraag ook aandacht voor de ZZP-ers die tegen wil en dank zelfstandig ondernemer zijn, bijvoorbeeld na een reorganisatie. Ook zij krijgen niet altijd steun. Laten we deze mensen helpen om weer een baan te vinden."

Esther KaperCommissielid fractie CU Noord- Holland

Letten op de "kleintjes".

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 06-11-2020 10:58

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1321534/65655/Begroting 2021.jpgWil je weten wat er speelt in Hilversum? Luister dan naar de begrotingsbehandeling 2021. Een begroting klinkt verschrikkelijk saai voor mensen die niks met cijfers hebben. Niets is minder waar. We hebben zo'n kleine 270 miljoen te verdelen. En uiteraard gaat het in de discussie ook over allerlei financiële normen waar een gemeente aan moet voldoen. Heel ingewikkeld voor een leek op dat gebied. Maar alles waar politici en inwoners zich momenteel druk om maken kwam voorbij in de begrotingsbehandeling.

Eens worden over keuzes.Gisteravond hebben we 6 uur lang gesproken over wat de verschillende partijen belangrijk vinden voor de inwoners van Hilversum en waarom. In een begroting maak je keuzes. Keuzes kosten geld, en dat kun je maar één keer uitgeven. Tegenwoordig hebben we door twee afsplitsingen in deze coalitieperiode ook nog eens 11 fracties. Dat staat garant voor levendige discussies tijdens zo'n begrotingsbehandeling.Het college maakt de begroting, gebaseerd op een wel of niet doortimmerde visie, maar vaak ook gedreven door de noodzaak een sluitende begroting te leveren. Dit jaar is dat niet gelukt: een tekort van ruim 4 miljoen. Voornamelijk door de grote tekorten in de WMO en de Jeugdzorg. Iets waar alle gemeenten mee worstelen. 

CoronaVanwege Corona zijn er nog meer financiële onzekerheden. De Coronacrisis laat onze kwetsbaarheid en afhankelijkheid zien. De wereld is niet maakbaar. Angst voor gezondheid, financiële onzekerheid voor veel inwoners, en toename van eenzaamheid.Het aantal kwetsbare mensen stijgt aanzienlijk. En onze samenleving zou wel eens fundamenteel kunnen veranderen.De pijn is niet gelijk verdeeld. Ook niet met alle financiële regelingen. En die moeten uiteindelijk wel betaald worden. Door wie. Gaat het lukken de schade eerlijk te verdelen. In Hilversum kunnen we dat niet oplossen. Misschien enigszins door ons stemgedrag bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Toch zullen we vanwege Corona nog meer op de financiële kleintjes moeten letten. Maar onze fractie vindt dat we moeten voorkomen dat de kwetsbare "kleintjes" in onze gemeente daar de dupe van worden. Dat lijkt ons de grootste uitdaging voor het komende jaar.

Onze speerpunten voor 2021

Als de huidige bouwplannen worden uitgewerkt, willen we die langs een soort Coronalat leggen. Want wat zijn de gevolgen van meer thuiswerken in de toekomst? Hebben we dan minder kantoorruimte nodig? Misschien woningen met een extra werkkamer?  We willen geen discussie over de hei. Maar de wonignood wordt de komende jaren alleen maar groter. Dat betekent dat we er niet aan ontkomen om hoger te gaan bouwen. Duidelijke spelregels voor participatie en een goede communicatie daarover, om teleurstellingen te voorkomen. Inbreng van inwoners over nieuwe plannen is essentieel en waardevol, bedoeld als beeldvorming voor de uiteindelijke besluiten in de raad. Maar participatie is geen schaduwdemocratie. Geen kortetermijndenken in het Sociaal Domein. Kwaliteit kost geld, maar geen kwaliteit kost kapitalen. Wel veel meer mensen helpen bij het ontwikkelen van betekenisvolle relaties. Een stevig netwerk heeft minder professionele hulp nodig. En uiteraard blijvende aandacht voor onze andere speerpunten, zoals: versnellen van woningbouw, verkeersveiligheid met de fiets als prioriteit, hergebruik van materialen, schone lucht, en afkoppelen van regenpijpen.

UitnodigingWilt u met ons in gesprek? Heb u informatie of advies over bepaalde onderwerpen, zodat wij beter in staat zijn een oordeel te vormen?Wij zouden het dan zeer op prijs stellen als u contact met ons opneemt.

Aafke Vreugdenhil

Te weinig, te laat

SP SP GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Hilversum 20-09-2019 10:59

De conclusies waren duidelijk. Wethouder Wimar Jaeger brak de wet, had meerdere petten op bij het toewijzen van subsidies, en nam daarmee onverantwoorde risico's. Het zijn zaken waarbij je verwacht dat een wethouder zijn fouten erkent, zijn gedrag verklaart, en oprechte excuses biedt. Maar niets van dit alles gebeurde. De wethouder nam geen afstand en gaf geen excuses, zelfs niet over de beschuldigingen die hij aan het adres van de melders had geuit. Normaal stuur je zo'n wethouder weg. Maar van deze gemeenteraad mag hij blijven.

We hadden niet veel zelfreflectie van Wimar Jaeger verwacht. Maar de wijze waarop de wethouder draaide en draalde verbaasde zelfs ons.

Op geen enkele vraag kwam antwoord. En we hadden er nogal wat. Het rapport van Bing liet nog veel vragen open. Het is zorgvuldig opgesteld, maar het is niet volledig. De reikwijdte van de meldingenis groter dan de ruimte  - vastgelegd door het presidium - die Bing had, waardoor niet alle betrokkenen werden gehoord en sommige conclusies dus niet konden worden getrokken.

Over de aanbevelingen die in het rapport stonden en over het proces rond de meldingen zelf zullen we het op een later tijdstip nog gaan hebben. We beperken ons hier op de rol van de wethouder en hoe het college (in deze én de vorige periode) daarmee omging.

Uit het rapport, en de reacties die daarop volgen, stipten we drie elementen aan. Daarbij was bij elk element vooral de vraag: waarom?

Discutabele nevenfuncties

Ten eerste: de wethouder heeft zijn functie als bestuurslid van de Dutch Media Foundation - DMF - niet gemeld bij college of raad. Daarmee is de wet overtreden.

Waarom was die functie niet gemeld? De wethouder moest weten dat het zijn taak is om de raad actief te informeren.

De statuten zeggen dat de gemeente een bestuurder benoemt. Maar dat is niet gebeurd. Het college wíst niet eens dat de wethouder de functie had aanvaard. Waarom nam de wethouder die dan aan? En was zo'n functie nou echt nodig? Er was duidelijk nooit overwogen om knelpunten gewoon met goed overleg op te lossen. Bovendien had de gemeente iederéén kunnen benoemen - er is geen enkele eis dat de benoeming een wethouder moet zijn of zelfs iemand in dienst van de gemeente.

Uiteindelijk is de wethouder nooit door het college benoemd. De statuten vereisen dat wel, en daarmee zit de wethouder - officieel - niet als gemeentelijke vertegenwoordiger aan tafel. De statuten van de stichting wijzen er daarnaast nergens op dat de functie ambtsgebonden is. In tegendeel zelfs – in één van de regels staat dat de benoeming voor onbepaalde tijd is. Dat wijst er op dat een bestuursfunctie op persoonlijke basis is.

Had de wethouder de statuten wel gelezen? Van een bestuurssecretaris zou je dat verwachten. En waarom heeft hij zich dan toch niet laten benoemen?

En waarom heeft hij dat later niet gecorrigeerd? Toen er storm opstak over het melden van functies, toen de integriteitscheck werd gehouden, toen wethouder Scheepers werd geconfronteerd met de problemen rond de functie in de uitvaartstichting, al die keren moet de wethouder toch hebben gerealiseerd dat hij ook fout zat? Waarom toen niet alsnog actief geïnformeerd en de fout hersteld?

En toen de organisatie besloot - al een jaar geleden (!) - dat er een 'weeffout' (lees: de wethouder) in de stichting zat en dat die moest worden weggehaald, waarom is toen het college en de raad niet op de hoogte gebracht? Dat leek me toch echt wel een situatie waar de raad over moest worden geïnformeerd. Maar dat gebeurde niet. En klaarblijkelijk wist het college toen ook nog steeds van niks? Zo lijkt dat iig, gezien het feit dat wethouder Walters onze vraag naar Jaeger doorspeelde.

Maar er kwam geen antwoord. De wethouder weigerde een verklaring te geven. ‘Het was gegaan zoals het was gegaan,’ Het niet geven van informatie is normaliter een doodzonde in de politiek, maar klaarblijkelijk mag het als je mediawethouder Wimar Jaeger bent. Getuige de reacties later was D66 daar nog trots op ook.

De burgemeester zei niets van de functie te hebben geweten, maar dat die vast wel was goedgekeurd als dat wél zo was geweest. Waarom denkt hij dat? Ik weet minstens één wethouder die destijds bezwaar zou hebben gemaakt.

Ook daar kwam geen duidelijk antwoord op. Wel herhaalde de burgemeester dat hij écht niets wist over de 'administratieve' kant van de zaken rond DMF.

I.i.g. gaf de burgemeester toe fouten te hebben gemaakt, en bood hij excuses aan. Hij dus wél.

Er was meer onduidelijk. Volgens de gemeentesecretaris is de bestuursfunctie op verzoek van de wethouder - dus niet het college, laat staan de raad - bij DMF gelabeld als qualita qua functie - een functie die hoorde bij zijn taak als wethouder. Maar waarom dacht de wethouder dat hij dat zelf wel even kon bepalen? Het rapport van BING geeft duidelijk aan dat dat dus niet kan.

En is de functie nu wel of niet in het college aan de orde gesteld? De gemeentesecretaris zegt van niet, de wethouder van wel – al zegt hij niet wanneer dat dan was. De burgemeester weet (nog steeds) van niks. Wie spreekt er de waarheid? Je gaat je wel afvragen hoe het college over DMG en de subsidies daarvoor sprak - als het al ter tafel kwam. Als de functie van Jaeger daarin geen enkele keer is genoemd, ook niet terloops, geeft dat toch te denken.

Hoe je het went of keert: de wethouder heeft een actieve informatieplicht. Het 'niet verborgen' houden, wat Bing concludeert, is onvoldoende. En de wethouder wéét dat ook.

Dubbele petten

Ten tweede: De wethouder acteert met meerdere petten.

Hij heeft erg veel vingers in de pap. In o.a. het Stadsfonds, Stichting Centrum Hilversum, Hilversum Media Campus en dus die Dutch Media Foundation.

De functie in DMF is duidelijk ongewenst. Niet alleen wij vinden dat – ook BING zegt het in zijn rapportage, en de gemeentesecretaris – de hoogste ambtenaar – adviseert tegen zo’n constructie.

De wethouder heeft daarbij ook bij mandaat subsidies verstrekt. Meer dan 6 ton is uiteindelijk naar DMF gegaan terwijl de wethouder daar een bestuursfunctie had:

- in 2017, na toetreden van de wethouder: € 433.750

- in 2018 : € 225.000

Totaal dus: € 658,750

Een deel is bij mandaat verstrekt - buiten zicht van het college en de raad. Een resultaat van het stelselmatig oprekken van de volmachten door het college. Waarom heeft de burgemeester deze situatie laten ontstaan? Waarom zijn die de volmachten zo uitgebreid? Er kwam, wederom, geen antwoord.

Er zit hier duidelijk een conflict. Bing noemt het een probleem met ‘governance’, maar dat is gewoon een ander woord voor 'belangenverstrengeling'. De dubbele pet is hier duidelijk aangetoond. Dat Jaeger zichzelf niet verrijkte is daarbij niet van belang - dat had overigens niemand beweerd. De man is tenslotte rijk zat.

Wel kon Jaeger hiermee zijn eigen projectjes aansturen zoals hij dat wilde - ten kostte van toezicht door de raad, én met het risico dat hij externe partijen, via een vorm van concurrentievervalsing, dupeerde.

De wethouder lijkt dit zich eigenlijk ook te beseffen, uit zijn verweer dat hij minder subsidie heeft gegeven dan is aangevraagd – alsof dat de schijn weg zou halen. Waarom heeft de wethouder hier dan geen afstand gehouden? Waarom niet het college betrokken om elke schijn te voorkomen?

Waarom vindt hij dat het doel de middelen heiligt?  

Waarom doet hij alsof de integriteitsschendingen - want het niet melden van de functie is dat wel degelijk - en de mogelijkheid van belangenverstrengeling - aantoonbaar in de functie bij DMF - geen valide punt van zorg zijn?

Geen verantwoordelijkheidsbesef

Want, tenslotte: Hij duikt en neemt geen verantwoordelijkheid.Hij draagt allerlei smoezen aan:

De raad had het kunnen weten - want het stond wel ergens, in een documentje ergens diep verstopt in een lade. Maar waarom zou de raad voor die informatie zelf actief moeten zoeken?

“But look, you found the notice, didn’t you?”“Yes,” said Arthur, “yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying ‘Beware of the Leopard.”          Douglas Adams, "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

Waarom wordt de schuld van het niet informeren bij ambtenaren gelegd? Dat is totaal ongepast. De wethouder heeft de plicht, niet de ambtenaar.

Waarom schuift hij het af op zijn collega wethouders? Ja, die hebben ook nevenfuncties niet gemeld – wat ook onderdeel van het onderzoek was -  maar we hebben het hier wel over een functie met de schijn van belangenverstrengeling, en bij mandaat verstrekte subsidies. Waarom denkt hij dat dat hetzelfde is en gooit hij zijn collega's voor de trein?

Het was ons duidelijk. De wethouder moet stoppen met zijn functie bij DMF. Dat lijkt hij nu, onder enige dwang, te gaan doen.

Maar hij moet ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie, en erkennen dat die door zijn daden is ontstaan.  

Vanuit de reactie in het rapport én in de raad bleek echter dat de wethouder dat geenszins van plan is.

De melders - alle melders - hadden goede redenen hun zorgen te uiten. Het rapport bewijst dat ook. Ze verdienen allen respect. Geen beschuldigingen, geen verwijten. Ze verdienen excuses van deze wethouder - maar die kwamen niet, en ook dat is kwalijk.

Niet de eerste keer

Normaal is zo’n verhaal, zo’n reactie, al genoeg om de wethouder naar huis te sturen. Bij wethouder Jaeger zit er daarnaast ook geen verbetering in.

Laten we niet vergeten dat dit niet de eerste keer was dat Wimar Jaeger op het beklaagdenbankje zat. Gedoe tijdens de procedure rond Philipsterrein, het stoom-en-kokend-water proces bij de citymarketing stichting, de, niet afgesproken, exorbitante subsidie aan het Metropool Orkest en de Mediapark-visie die uiteindelijk geen visie werd… alle keren momenten waarbij de wethouder beterschap beloofde.

En, nog tijdens het onderzoek, de wethouder die in een interview openlijk lijkt te solliciteren naar een baantje in de media na zijn wethouderschap.

Het gaat hier om vasthoudend gedrag. Gedrag waarvan je niet kunt verwachten dat dat verandert. En dat is een probleem. Want het moet wél anders.

Jammer dan

Als je voort wilt met een integer en transparant bestuur, als je wil dat de procedures niet alleen strakker worden gevolgd maar dat er ook een duidelijk besef bestaat voor de noodzaak daarvan, dan kan je niet met deze wethouder verder. Een wethouder die zelf aangeeft dat hij in de gaten moet worden gehouden en dat hij begeleid moet worden, omdat hij niet van de procedures is. De verantwoordelijkheid legt hij dus bij anderen, want die moeten hem binnen de lijntjes houden. Het ligt dus niet bij hem.

Dat was voor ons reden het vertrouwen op te zeggen. Het kón niet anders.

De gemeenteraad liet het echter afweten. Slechts 7 van de 37 raadsleden begreep de ernst écht, en steunde de motie van wantrouwen.

De Christenunie kwam nog met een ‘motie van treurnis’. Een cop-out. Een treurmotie betekent in feite niets. Het zegt slechts: ‘Jammer dan’. Had dan een motie van afkeuring gedaan. Dat zegt tenminste nog iets wezenlijks.

Een aantal raadsleden zag de CU motie als een manier om hun gezicht te redden. Maar zelfs voor de ‘Jammer-dan’ motie was geen meerderheid. D66, VVD, Groenlinks, en zelfs een lid van Hart voor Hilversum – dat tijdens de campagne nog voor integer bestuur stond - stemden tegen. En dat was pas écht triest.

Conclusie

Goed en integer bestuur komt uiteindelijk uit jezelf. Zelfreflectie, empathie, en een gevoel voor wat juist is, moet niet van anderen komen.Rekening houden met anderen, belangenverstrengeling vermijden, correct en actief informeren, de procedures volgen en op de juiste manier handelen... dat kan niet het gevolg zijn van een leger ambtenaren die je in het gareel proberen te houden. En al helemaal niet van politici die, als je het woord sorry niet door je strot kan krijgen, het zelf maar uitspreken en daarna doen alsof dat genoeg is en je wel weer verder kan.

De enige juiste beslissing was de wethouder uit het college te halen. Helaas hadden de meeste partijen - inclusief één die voor het debat in alle kranten het hoogste woord had - daar geen zin an.

Voor de duidelijkheid: dat wantrouwen blijft. Dat is niet op magische wijze weg omdat een motie is weggestemd. Daarvoor is het gewoonweg te laat.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

"Zo waarlijk helpe mij God ...

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 27-03-2019 19:36

"Zo waarlijk helpe mij God Almachtig" Gerdien Potters legt de eed af als nieuw commissielid voor de ChristenUnie Hilversum.

Heb je 💙 voor de fiets, stem dan ...

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 08-03-2019 11:06

Heb je 💙 voor de fiets, stem dan ChristenUnie!

Wat vindt de ChristenUnie ...

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 01-03-2019 19:12

Wat vindt de ChristenUnie Noord-Holland belangrijk in onze regio?

De Zeven Straatjes: droom of nachtmerrie?

ChristenUnie ChristenUnie VVD Hilversum 13-02-2019 16:09

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1264048/65655/fietstunnel amsterdam.jpgStationsgebied en Spoorzone: twee grote projecten, twee verschillende wethouders. De ChristenUnie adviseert deze wethouders nog eens goed met elkaar om de tafel te gaan zitten met de vraag: op welke manier kunnen de huidige plannen beter op elkaar worden afgestemd. En in hoeverre is de nachtmerrie van een aantal inwoners over een soort Berlijnse Muur terecht?

Ondertunneling spoor
De ChristenUnie is altijd voorstander geweest van het onder de grond brengen van een deel van het spoor. We zijn daarbij echter afhankelijk van de landelijke overheid en tot nu toe is medewerking van die kant nihil gebleken. Als er morgen daarvoor een zak geld vanuit Den Haag  komt, zou Arno Scheepers waarschijnlijk onmiddellijk de maquette van De Zeven Straatjes uit het raam gooien. 
Alternatieven? 
Zijn er alternatieven? Deze vraag houdt de gemoederen van een aantal inwoners de laatste weken opnieuw behoorlijk bezig, vanwege het verhaal van Michel Huisman. Een kunstenaar, voor het eerst uitgenodigd op een bijeenkomst van de VVD. Een aantal inwoners denkt al jarenlang mee met de plannen voor het stationsgebied, anderen doen dat pas sinds kort.
Binnen het kader van financiële haalbaarheid had de ChristenUnie gekozen voor “De Zeven Straatjes”. We zijn blij dat unaniem het plan voor een tweede Beatrixtunnel bij de Schapenkamp is afgewezen. Een dergelijke tunnel kost veel geld. Er is minder ruimte voor woningen en een tunnel bevordert eigenlijk alleen maar het autoverkeer. We willen juist dat steden toegankelijker worden voor fietsers en voetgangers en juist daardoor veel levendiger zijn. Met een zeer goede OV verbinding en intercitystation zou het eigenlijk heel vreemd zijn in te zetten op een extra verkeersader midden door de stad. Bovendien zou een tweede Beatrixtunnel niet bijdragen aan de sociale veiligheid van het stationsgebied.  Het huidige centrum moet levendig blijven en geen last hebben van nieuwe concurrentie binnen de stad door het toevoegen van een winkelcentrum nabij het stationsgebouw. Het plan “De Zeven Straatjes" zet sterk in op wonen in en rond het station. De ChristenUnie kan zich daar prima in vinden.   Het Huismaneffect
Toch heeft het initiatief van de VVD ook wel iets goeds teweeg gebracht: de vraag of het stationsgebied en de Spoorzone niet te geïsoleerd van elkaar worden ontwikkeld. Zijn de zorgen over de verbinding tussen Oost en West terecht?De ChristenUnie heeft al vaker aandacht gevraagd voor knelpunten in Oost. Om de verkeersonveilige situatie op het Oosterspoorplein op te lossen hebben wij in november 2017 een voorstel ingediend.Het zou goed zijn als het college nog eens goed kijkt naar de mogelijkheden voor een betere verbinding tussen Oost en West, en de samenhang van de plannen voor het stationsgebied en de Spoorzone. Deels door aanpassingen, deels door een goede communicatie. Het eerste conceptplan voor de Spoorzone is 70 pagina’s en de problematiek is complex.
De beleving van het Oosterspoorplein moet sterk verbeterd worden. Wat ons betreft wordt het de groene long van Oost. Met een glooiende verbinding tussen het Oosterspoorplein en de entree van het station denken we een toegevoegde waarde te kunnen realiseren. De huidige fietserstunnel vinden we erg steil en diep. Deze kan wat ons betreft minder diep en veel breder en lichter worden. Er ontstaat dan een open, veilige, vriendelijke en uitnodigende verbinding.  Het huidige stationsgebouw kan kleiner, of in het midden een brede passage. Het zou mooi zijn als je straks boven de tunnel vrij uitzicht hebt richting het nieuwe groene Oosterspoorplein of richting het centrum. Het is ook goed nog eens te kijken naar de bouwhoogtes, bekeken vanaf het perspectief van de Noorderweg.
Kortom
De ChristenUnie onderschrijft grotendeels de ingeslagen weg van het college, maar adviseert de twee VVD wethouders samen nog eens goed alle adviezen van diverse inwoners te bespreken.
Zodat Arno Scheepers en Jeroen Pater later samen in het bejaardentehuis tegen elkaar kunnen zeggen: “…we hebben in die tijd veel bereikt…., en ken je nog dat liedje van die muur, en die vogels….?”

Tjerk PelsmaChristenUnie

Onze Aafke Vreugdenhil is een van de ...

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 10-01-2019 18:26

Onze Aafke Vreugdenhil is een van de genomineerden voor de publieksprijs voor politicus van het jaar in Hilversum. "Zij onderscheidt zich vanwege haar principiële insteek. In die zin is zij in de huidige raad een eenling, maar dat neemt allerminst weg dat zij daarmee de spijker op de kop slaat. " Aldus de Gooi en Eembode. Ook u kunt stemmen : via Gooi en Eembode of regelrecht op www.politiekdebathilversum.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.