Nieuws van D66 in IJsselstein inzichtelijk

13 documenten

Ga in gesprek met kandidaat-Kamerleden

D66 D66 IJsselstein 23-02-2021 08:44

De afdelingen Houten, IJsselstein-Lopik, Montfoort-Linschoten, Nieuwegein en Vijfheerenlanden organiseren digitale bijeenkomsten met kandidaat-Kamerleden over steeds een ander thema.

Iedereen, lid of geen lid, is van harte welkom om in gesprek te gaan met kandidaat-Kamerleden en elkaar. Tijdens de bijeenkomsten is er gelegenheid om vragen te stellen, zorgen of ideeën te delen. Vragen kunnen ook vooraf gemaild worden naar campagne@d66ijsselstein.nl.

De bijeenkomsten starten om 20.00 uur. Je kunt je hier aanmelden.

/r/3c238a17f4d3196551c302b38244a273?url=http%3A%2F%2Fijsselstein.d66.nl%2F2021%2F02%2F23%2Fga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden%2F&id=0d85b406784fb91a1f582256fc278840cd1eb753/r/3c238a17f4d3196551c302b38244a273?url=http%3A%2F%2Fijsselstein.d66.nl%2F2021%2F02%2F23%2Fga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden%2F&id=0d85b406784fb91a1f582256fc278840cd1eb753/r/3c238a17f4d3196551c302b38244a273?url=http%3A%2F%2Fijsselstein.d66.nl%2F2021%2F02%2F23%2Fga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden%2F&id=0d85b406784fb91a1f582256fc278840cd1eb753/r/3c238a17f4d3196551c302b38244a273?url=http%3A%2F%2Fijsselstein.d66.nl%2F2021%2F02%2F23%2Fga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden%2F&id=0d85b406784fb91a1f582256fc278840cd1eb753/r/3c238a17f4d3196551c302b38244a273?url=http%3A%2F%2Fijsselstein.d66.nl%2F2021%2F02%2F23%2Fga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden%2F&id=0d85b406784fb91a1f582256fc278840cd1eb753/r/3c238a17f4d3196551c302b38244a273?url=http%3A%2F%2Fijsselstein.d66.nl%2F2021%2F02%2F23%2Fga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden%2F&id=0d85b406784fb91a1f582256fc278840cd1eb753

 

 

Ga in gesprek met kandidaat-Kamerleden

D66 D66 IJsselstein 23-02-2021 08:44

De afdelingen Houten, IJsselstein-Lopik, Montfoort-Linschoten, Nieuwegein en Vijfheerenlanden organiseren digitale bijeenkomsten met kandidaat-Kamerleden over steeds een ander thema.

Iedereen, lid of geen lid, is van harte welkom om in gesprek te gaan met kandidaat-Kamerleden en elkaar. Tijdens de bijeenkomsten is er gelegenheid om vragen te stellen, zorgen of ideeën te delen. Vragen kunnen ook vooraf gemaild worden naar campagne@d66ijsselstein.nl.

De bijeenkomsten starten om 20.00 uur. Je kunt je hier aanmelden.

https://ijsselstein.d66.nl/2021/02/23/ga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/https://ijsselstein.d66.nl/2021/02/23/ga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/https://ijsselstein.d66.nl/2021/02/23/ga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/https://ijsselstein.d66.nl/2021/02/23/ga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/https://ijsselstein.d66.nl/2021/02/23/ga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/https://ijsselstein.d66.nl/2021/02/23/ga-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/

 

 

D66 steunt Museum IJsselstein

D66 D66 CDA IJsselstein 07-06-2020 14:03

De fractie van D66 IJsselstein steunt het Museum IJsselstein in zijn strijd om het voortbestaan van het Museum. Het Museum IJsselstein heeft aangetoond uitgegroeid te zijn van een lokaal museum naar een museum met regionale en nationale betekenis.

De D66-fractie heeft in de commissievergadering van 13 mei al aangegeven het een gerechtvaardigde eis van het museum te vinden om opnieuw een contract van 4 jaar met de gemeente overeen te komen, alsmede voor die 4 jaar over te gaan tot de benoeming van een bezoldigd directeur. Dat zorgt voor de nodige continuïteit van het museum. Verhoging van het subsidiebedrag naar 300.000 euro is dan ook alleszins gerechtvaardigd en D66 roept het College op om daarin te voorzien.

Het museum geeft op toegankelijke wijze informatie over de historie van IJsselstein, biedt de nodige educatieve activiteiten en organiseert vele tentoonstellingen. De vele adhesiebetuigingen die thans bij raad en college binnenkomen getuigen daar ook van. D66 heeft met veel waardering kennis genomen van die adhesiebetuigingen. D66 wijst er op dat het museum ook van betekenis is voor de Ysselvaert. Via de beschikbare aanlegsteiger is het museum een belangrijke uitvalsbasis voor de rondvaartboten. Verdwijnen van het museum heeft ook gevolgen voor de rondvaarten van Ysselvaert.

In de commissievergadering van 17 juni zal D66 opnieuw aandacht vragen voor het museum. Door CDA en D66 gezamenlijk is de positie van het museum inmiddels op de agenda gezet. Deze twee fracties hebben gezamenlijk een discussienotitie geschreven over het Museum en over het cultuurbeleid in IJsselstein.

Gratis parkeren bestaat niet

D66 D66 IJsselstein 14-11-2019 20:29

In de raadsvergadering van 7 november is het langverwachte parkeerbeleid van het college besproken. De LDIJ kan eindelijk haar verkiezingsbelofte inlossen. Echter een college en coalitie zit er niet alleen voor haar eigen achterban maar moet de juiste beslissingen nemen voor heel IJsselstein.

D66 is altijd voorstander geweest van een autoluwe binnenstad, fietsgebruik stimuleren en de gebruiker die betaalt. Natuurlijk begrijpen en steunen wij de ondernemers in de binnenstad. Er zijn onderzoeken die steunen dat gratis parkeren een positief effect heeft op de omzet van ondernemers in de binnenstad. Echter er zijn evenveel onderzoeken waar dit niet uit blijkt. D66 wil graag de ondernemers steunen en aankopen in de  binnenstad stimuleren. Belangrijk is die klant te trekken vanuit IJsselstein en daarbuiten. Dat kan ook op andere wijze waarbij het geld beter is besteed.

Het gelijk trekken van de betaald parkeren in de garage en daarbuiten vinden we een goede zaak die inderdaad rechtgezet moet worden. Daar kunnen we ons in vinden. In tijden van bezuinigingen is een voorstel als het voorliggende echter de wereld op zijn kop.

Het onderdeel parkeren van bewoners laten we even buiten beschouwing, hoewel we het een rommelig verhaal vinden. Oncontroleerbaar voor wat betreft het parkeren op eigen terrein en daarnaast wordt het autogebruik niet teruggedrongen door deze voorstellen. Een eigen plek tegen een gering bedrag dat willen niet alleen bewoners van de binnenstad, daar willen autobezitters in de andere wijken ook wel voor betalen.

€ 385.000 vragen voor gratis parkeren, dat betekent meer dan € 10 per inwoner per jaar. Zodat andere mensen met de auto een boodschap kunnen doen en jij op de fiets gaat. De fiets die je niet fatsoenlijk kunt parkeren vanwege gebrek aan goede voorzieningen. Rommelig parkeren voor de winkels in plaats van stimuleren en waarderen van mensen die op de fiets hun boodschap komen doen.

Als D66 willen we graag mensen die van buiten IJsselstein komen faciliteren. Dat willen we doen door niet de 1e 2 uur maar het 3een 4e uur gratis te laten parkeren. Dan blijven mensen langer en geven ze meer geld uit. Een wens die al vaker door de BIZ geuit is om mensen met elkaar, gemeente en ondernemers langer in IJsselstein te laten verblijven.

In tijden waarin het geld tegen de plinten klotst zouden wij niet voor dit voorstel zijn maar kunnen we ons er nog iets bij voorstellen. Helaas is dat op dit moment niet het geval. Echter wanneer er bezuinigingen voorgesteld worden op het sociaal domein, de zwakste schouders, of de kinderen die we moeten beschermen en ondersteunen dan kunnen wij een dergelijk voorstel niet omarmen.

Om tegemoet te komen aan de wensen van inwoners en ondernemers heeft D66 voorgesteld om de 1e 2 uur gratis parkeren te schrappen uit het voorstel en daarvoor in de plaats het  3een 4e uur gratis parkeren in te voeren.

Orange The World – De Campagne tegen Geweld tegen vrouwen is niet zomaar toevallig …

D66 D66 IJsselstein 13-11-2019 20:33

Is het niet te gek voor woorden dat wereldwijd één op de drie vrouwen in haar leven te maken krijgt met fysiek of seksueel geweld, óók in IJsselstein?! Is het niet te gek voor woorden dat dit in sommige landen dat zelfs 70% van de vrouwen is? Kijk voor meer informatie eens op www.orangetheworld.nl

Kunnen wïj daar wat aan doen? Ja dat kan en dat is helemaal niet moeilijk. We kunnen ons op zijn minst solidair verklaren en meedoen met deze campagne van de Orange Women. Afgelopen mei kregen alle raads- en commissieleden het verzoek mee te doen aan de campagne Orange the world tegen geweld tegen vrouwen. Deze jaarlijkse  campagne loopt wereldwijd van 25 november tot 10 december.

D66 bracht dat verzoek in de juni commissievergadering samenleving in. Het college zou na het zomerreces reageren. Een herhaald verzoek van deze vrouwen bereikte ons in september. Het college heeft nog dan nog altijd niet gereageerd. We hebben dan ook nog niet geantwoord aan deze Orange women. Wel vreemd.

Kan toch niet moeilijk zijn om een van de lampjes onder de bruggetjes, die de hele zomer groen waren te vervangen voor oranje lampjes?, de kasteeltoren die alle kleuren van de regenboog al  heeft gehad nu eens oranje te kleuren?, vrouwe Berthe bijvoorbeeld in een oranje spotlicht te zetten? Alle leden of tenminste eentje in het college een oranje stropdas? Ook goed.  Iéts anders oranje?!, ook prima. Iets. Vandaar dat D66 op 7 november j.l in de raadsvergadering een motie vreemd aan de orde van de dag indiende.

Intussen had portefeuillehouder van Domburg toevallig een paar vrouwen op zijn spreekuur gekregen. Ze zijn lid van de nationale vereniging van soroptimisten, die ook internationaal banden heeft. Soroptimist International is een wereldwijde service- en belangenorganisatie van en voor vrouwen. Er zijn 90.000 Soroptimisten, verdeeld over ruim 3000 clubs in 125 landen. Zij heeft als niet-gouvernementele organisatie (NGO) een stem in diverse organen van de Verenigde Naties en in de Raad van Europa.

Soroptimist International zet zich onder andere in voor

de verbetering van de rechten van de vrouw; hoge ethische normen; mensenrechten voor iedereen; gelijkwaardigheid, ontwikkeling en vrede door het bevorderen van goede internationale verstandhoudingen, begrip en vriendschap; duurzame ontwikkeling; gezondheidszorg voor moeder en kind.

De Soroptimisten maken op hun beurt weer deel uit van de Orange Women. De portefeuillehouder had een prima gesprek met de dames en wij hadden een prima motie! De motie werd met 22 stemmen vóór en éen tegen aangenomen. Als je dan ook de toren van het oude stadhuis oranje gekleurd ziet tussen 25 november en 10 december, denk dan vooral aan al die onderdrukte en mishandelde vrouwen!

De hele keten in beeld: de breedte van het sociaal domein

D66 D66 IJsselstein 20-07-2019 18:22

Op 15 juli 2019 bezocht Tweede Kamerlid Rens Raemakers (D66) de gemeente IJsselstein. Tijdens het bezoek sprak Rens met lokale organisaties die actief zijn in de financiële zorgverlening, armoedebestrijding en het jeugdteam. Met inout van de professionals was er een levendig gesprek.

Van breed naar versmallen

Bernadette Ghijssen(sociaal team) sprak over de decentralisaties van 2015 die destijds voortreffelijk zijn opgepakt . Zij maakt zich wel zorgen om alle opgaven die er vanuit Den Haag nog komen en of Ijsselstein deze aan kan.  Nu is er nog de mogelijkheid om de klant centraal te stellen en maatwerk te leveren. .

Jeugdteam: Het gezin benaderen

Er is goede samenwerking tussen het Sociaal Team en het Jeugdteam. Met name voor de groep die de leeftijd van 18 nadert. Vanaf 17 en een half wordt samen opgetrokken om de overgang soepel te laten verlopen. Astrid Gelmers, teamleider jeugd team, gaf aan dat er steeds vaker naar hele gezinnen wordt gekeken  bijvoorbeeld bij Financiële problemen Gedragsverandering op dit gebied kost tijd.

https://ijsselstein.d66.nl/2019/07/20/de-hele-keten-in-beeld-de-breedte-van-het-sociaal-domein/

‘Wat wil je nu zelf?’

Ook de WIL (werk en inkomen Lekstroom) heeft een nauwe samenwerking bijvoorbeeld door Een medewerker die  fulltimebij de teams gedetacheerd is . Er  wordt volop ingezet op de brede toegang voor schuldhulpverlening.,doet de WIL mee aan onderzoek en een pilot om meer naar persoonlijke behoefte van klanten te kijken. ‘wat wil  de klant  nu zelf?’. In het gesprek wordt meer tijd besteed aan de klant. Daardoor is er sprake van minder uitval en ook de kans op recidive neemt af, zo is de verwachting.

ook doen zij  mee aan onderzoek naar een effectieve budgetcursus. De Wageningen Universiteit doet onderzoek naar een effectieve vorm van budgetcursus waar ook (net als bij schuldhulp) de behoefte vanuit de klant centraal staat. Petra Schellekens gaf aan dat de eerste resultaten, die in oktober worden verwacht, positief lijken te zijn

Kinderen bellen zelf

Speciaal voor de behoeften van kinderen, is Stichting Leergeld actief in IJsselstein. Zij proberen  ieder kind een kans te geven om zich te ontwikkelen. Voorzitter Ton Kwakkel gaf een cijfermatig overzicht en daaruit concludeerde hij ook dat Leergeld de doelgroep steeds beter in beeld heeft. Dat kan zijn om zwemles of een fiets te geven maar ook om een uitzonderlijk dans/muzikaal talent te ondersteunen of simpelweg voor deelname aan de IJVO.

EIdeen zouden kunnen zijn kinderen zelf inspraak te geven. Kinderen van het voortgezet onderwijs bellen soms zelf met een vraag maar de meeste gesprekken vinden plaats met de ouders.

https://ijsselstein.d66.nl/2019/07/20/de-hele-keten-in-beeld-de-breedte-van-het-sociaal-domein/

Vrijwilliger nodig; vrijwilliger worden

Welzijnsstichting Pulse had een cliënte gevraagd om haar persoonlijke verhaal te vertellen. Birgit den Hartog vertelde namens Pulse over ‘financiën op orde’ Haar cliënte vertelde dat zij vanwege verminderd zicht niet meer kan werken en ook behoefte heeft aan een vrijwilliger die af en toe (letterlijk) meeleest. Maar ze vertelde ook ze dat niet stil kon zitten en omdat zij Tigrinya (een taal uit Eritrea) kon spreken is zij nu zelf als tolk actief voor drie(!) verschillende lokale organisaties!

Bijzondere locatie;

Het bezoek vond o.a.plaats in ‘De Centrale’, een prachtig burgerinitiatief. ‘De Centrale fungeert als paraplu voor diverse initiatieven’ vertelde mede-initiatiefnemer Mariken Hornman. Helaas wil de gemeente niet meedenken voor een nieuwe locatie en zal de Centrale in de huidige vorm haar deuren per 1 oktober sluiten. Mogelijk dat de losse initiatieven; Repaircafé, weggeefwinkel, werkplaats, schilderen, kunstatelier, etc. afzonderlijk wel weer onderdak zullen vinden. Maar de onderlinge verbindingen, de kracht van De Centrale, gaat verloren.

D66 ziet de Krachtfabriek in Houten als een werkend voorbeeld maar staat een meerderheid in de gemeenteraad daar ook welwillend tegenover?

Ideeën en een opgave

Rens kan met onze lokale ideeën terug naar Den Haag en wellicht zelfs lokale voorbeelden uit IJsselstein gebruiken tijdens zijn inbreng in het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer van 10 oktober. Wat nemen wij als D66 Ijsselstein mee van deze middag? De komende tijd zal zij er scherp op toezien dat het college maatschappelijke samenwerking ondersteunt.

D66 pleit ervoor om zorg professionals zelf de afweging te laten maken welke zorg op welk moment nodig is. D66 zal er op blijven toezien dat gelden van het Ministerie die naar de gemeente worden overgemaakt ook daadwerkelijk terechtkomen bij kinderen. D66 ziet de Krachtfabriek in Houten als een werkend voorbeeld maar staat een meerderheid in de gemeenteraad daar ook welwillend tegenover? Wellicht dat de nieuwe politieke verhoudingen daarvoor ook kansen bieden.

Vragen over het bezoek van Rens Raemakers, of een idee voor de fractie? Mail de fractie via het onderste formulier op deze pagina!

https://ijsselstein.d66.nl/2019/07/20/de-hele-keten-in-beeld-de-breedte-van-het-sociaal-domein/

Algemene beschouwingen: waar gaan we heen met IJsselstein?

D66 D66 GroenLinks PvdA IJsselstein 11-07-2019 07:07

Op 4 juli vonden in de gemeenteraad de algemene beschouwingen plaats. Op basis van de bijdrage van fractievoorzitter Jos Pel zet D66 haar standpunten in dit artikel op een rij.

De algemene beschouwingen zijn een middel om terug te blikken op het afgelopen jaar. Om te kijken wat we gedaan hebben en wat onze visie daarop is. De algemene beschouwingen zijn bij uitstek ook een middel om vooruit te kijken. Met de kadernota geven we daar ook accenten bij aan met als doel om IJsselstein beter te maken. En dan refereren we graag aan ons motto: Iedereen doet mee. Terug kijken is mooi, maar we kijken bij D66 graag vooruit.

Ter besluitvorming lag 4 juli de Kadernota 2020 en de bijbehorende financieel perspectiefnota voor. Hiermee kijken we als Raad vooruit naar volgend jaar en geven we aan het college de kaders mee voor de begroting van 2020.

Voordat we vooruit kijken, willen we twee punten benoemen.

Ten eerste wil de fractie zijn waardering uitspreken voor het vele werk dat onze ambtenaren hebben verzet. De voorliggende kadernota is beknopt en overzichtelijk. Een puik stukje werk! Het tweede punt betreft het proces hoe we tot deze kadernota zijn gekomen. Even achterom kijken dus. We bedanken de Planning en Controle commissie die hier de regie over heeft gevoerd. Aan het proces heeft het niet gelegen dat de uitkomst zo belabberd is. Ja, dat is het; belabberd, beroerd, miserabel, slecht. De fracties hebben veel tijd en energie gestoken in het formuleren en onderbouwen van voorstellen en het college heeft haar punten uit het collegeakkoord naar voren gebracht. Het resultaat is bedroevend; vrijwel alle voorstellen van de Raad worden terzijde geschoven, en het college neemt de ruimte om te doen. Inderdaad doen; niets samen doen.

D66 constateert dat het eigenlijk geen zin heeft om mee proberen te denken en besturen. Overigens lijkt het erop dat het college ook niet meer een visie op IJsselstein hoeft te ontwikkelen, maar een urgentie agenda tot haar beschikking heeft, waarmee het allemaal wel goed komt.

Dat ziet D66 toch anders. Als we de financieel perspectiefnota er bij pakken, zijn we verbijsterd en maken we ons grote zorgen. De ruime overschrijding in de jeugdzorg, een onzekere taakstelling in de huurbaten en de verwachting dat er vanuit het rijk minder middelen beschikbaar komen, weerhoudt dit college er niet van om structureel 300.000 euro in de begroting op te nemen om parkeerplaatsen te subsidiëren. Niets de gebruiker betaalt; nee, de inwoner van IJsselstein betaalt!

Overigens hebben we nu niet de mogelijkheid om formeel iets van die 3 ton te vinden. Dit is geen voorstel, maar zien we in het najaar wel in de begroting terug. We hebben hier een amendement over ingediend, want D66 kan met een dergelijke begroting niet instemmen. Maar goed, dat is ook niet nodig. Dit college doet gewoon. D66 hecht er daarom aan dat ook de Raad zich over dit punt expliciet uitspreekt.

https://ijsselstein.d66.nl/2019/07/11/algemene-beschouwingen-waar-gaan-we-heen-met-ijsselstein/

Dan over de inhoud van de voorstellen. We hebben niet de illusie dat er iets zal veranderen, maar we willen wel voor onze inwoners onze verbijstering onderstrepen.

Het college heeft in de Urgentie-agenda aangegeven het belangrijk te vinden dat inwoners betrokken worden bij het bestuur van de stad en heeft ook in de toelichting bij voorstel 1 van de kadernota aangegeven inwonersparticipatie hoog in het vaandel te hebben staan. Uit die opstelling van het college verbaast het ons dat het voorstel om inwoners een directe mogelijkheid te bieden hun invloed op deze kadernota uit te oefenen op rood staat. Wij hebben dan ook het volgende amendement ingediend om inwoners te laten participeren in de totstandkoming van de kadernota.

D66 is tegen het voorstel om de kaders van het parkeerbeleid op de voorgestelde manier aan te passen. De risico’s en uitwerking zijn onvoldoende in beeld gebracht en zoals het College ook zelf al aangeeft zijn de exacte kosten niet op voorhand aan te geven. Ook is volgens het College onbekend hoe het beleid in de praktijk zal uitwerken. Het College heeft aangegeven dat er geen geld beschikbaar is voor nieuw beleid. D66 beschouwt dit voorstel als nieuw beleid. Vandaar dat wij daarop een amendement hebben ingediend.

Het College vindt een goede doorstroming van de fiets belangrijk en wil dit betrekken bij het mobiliteitsplan 2019. Het voorstel van D66, om op kruispunten een betere doorstroming voor fietsers te realiseren, zou dan ook op meer steun mogen rekenen.

Het voorstel met betrekking tot het uitbreiden van het fietsparkeren is een prima voorstel van de LDIJ, omdat het helpt de binnenstad autoluw te houden. Het advies van het college is om de uitvoering tot later te parkeren. D66 is van mening dat extra fietsparkeerplaatsen nu al nodig zijn om de binnenstad aantrekkelijk te houden en dat derhalve niet gewacht kan worden tot dat de tweede fase is afgerond.

Tot slot ondersteunt D66 een voorstel van LDIJ, PvdA en Groenlinks inzake het vastleggen van een visie en beleid voor de groene buitenruimte van IJsselstein.

D66 wil actieprogramma tegen laaggeletterdheid in IJsselstein

D66 D66 PvdA IJsselstein 12-10-2018 21:25

Per brief van 17 juli 2018 heeft het College van B&W de raad geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de aanpak van laaggeletterdheid in IJsselstein. De brief geeft een mooi overzicht van alle activiteiten die in dat kader plaatsvinden. Tijdens de vergadering van de Commissie Samenleving van 12 september 2018 hebben PvdA en D66 zich bereid getoond een oplegnotitie te schrijven naar aanleiding van deze brief van B&W.

Uit de brief blijkt dat 8% van de inwoners van IJsselstein moeite heeft met lezen en schrijven. Concreet hebben we het dan over 2500 inwoners. PvdA en D66 vinden dat veel te veel.

Temeer als blijkt dat in 2017 slechts 230 mensen aan een programma deelnamen om de taalachterstand te verkleinen en tot op dit moment in 2018 slechts 80. Tevens blijkt uit de bijlage bij de brief dat 11% niveau B1-B2 beheerst en 40% niveau A1-A2 beheerst.

Wat is laaggeletterdheid?

Laaggeletterdheid is een term voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Mensen die laaggeletterd zijn, zijn geen analfabeten. Ze kunnen wel lezen en schrijven, maar beheersen niet het eindniveau vmbo of niveau mbo-2/3.

Mensen die laaggeletterd zijn hebben onder meer moeite met:

Formulieren invullen (zorgtoeslag, belasting, etc.) Straatnaamborden lezen, reizen met openbaar vervoer Voorlezen aan (klein)kinderen Pinnen en digitaal betalen Werken met de computer, solliciteren Begrijpen van informatie over gezondheid en zorg

Goed kunnen lezen en schrijven is een basisvoorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving. Beheersing van taal vergroot de zelfredzaamheid. Tevens vergroot het ook de kans op het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Het is dan ook van belang om in een zo vroeg mogelijk stadium laaggeletterdheid te herkennen.

Dat kan bijvoorbeeld via het schuldhulpverleningstraject, via huisartsen, onderwijzers en/of vluchtelingenwerk. Er zijn diverse screeningsinstrumenten beschikbaar om laaggeletterdheid zo snel mogelijk te herkennen, zoals de Taalmeter of de Rekenmeter van de Stichting Lezen en Schrijven. Deze instrumenten kunnen worden ingezet om een indicatie te krijgen van iemands lees en/of rekenniveau.

De brief van het College gaat vooral uit van het aanbod, uitgesplitst in non-formeel en formeel. Van belang is echter een goede signaalfunctie om tijdig laaggeletterdheid te kunnen onderkennen.

Tevens blijkt uit de brief van het College een versnipperde aanpak. Er zijn initiatieven vanuit de Bibliotheek Lek en IJssel, Pulse, en vluchtelingenwerk. Alleen bij het Taalhuis is sprake van een meer afgestemde aanpak.

Wat willen we?

De fracties van PvdA en D66 willen een geïntegreerde aanpak door middel van een actieprogramma voor deze raadsperiode.

Het doel van dit actieprogramma dient te zijn dat de laaggeletterdheid in IJsselstein met 50% afneemt ten opzichte van 2017.

Het actieprogramma dient wat ons betreft in ieder geval uit de volgende elementen te bestaan:

Maak het terugdringen van laaggeletterdheid onderdeel van de collegeprioriteiten; Organiseer de aanpak van laaggeletterdheid binnen het sociaal domein onder verantwoordelijkheid van één wethouder; Positioneer de aanpak van laaggeletterdheid als middel tot participatie en dus niet alleen als onderwijsthema; Stel één geïntegreerd budget op voor alle activiteiten in het kader van de bestrijding van laaggeletterdheid in IJsselstein en maak daarin de kosten en opbrengsten inzichtelijk; Belast vanuit de gedachte “één plan, één regisseur”, één uitvoerende organisatie met de coördinatie op de uitvoering van het totaal aan activiteiten; Communiceer als gemeente IJsselstein begrijpelijk met inwoners, bij voorkeur op taalniveau B1; Waar de gemeente inzet op digitalisering van dienstverlening levert dit voor digivaardigen en geletterden tijdsbesparing en gemak op. Voor laaggeletterden is het vaak ingewikkeld om een DigiD te gebruiken of om een digitale afspraak te maken voor bijvoorbeeld een paspoort. De gemeente moet voor deze doelgroep in staat zijn verkeerd ingevulde formulieren te herstellen en alsnog zorgen dat mens-tot-mens contact mogelijk blijft. De dienstverlening van de gemeente dient voor iedere inwoner toegankelijk te zijn; Formulieren van de gemeente worden getoetst op eenvoud en bruikbaarheid en zonodig aangepast; Faciliteer de diverse uitvoerende organisaties voor het ontwikkelen van een goede en vooral tijdige signaalfunctie om tijdig de problematiek bij de diverse doelgroepen te kunnen onderkennen. Ga daarvoor met de uitvoerende organisaties in gesprek om hun behoefte te peilen. Instrumenten daarvoor zijn Taalmeter, Digimeter, Rekenmeter of vergelijkebare instrumenten van de Stichting Lezen en Schrijven; Via een voortgangsrapportage de raad op de hoogte houden van de resultaten van dit actieprogramma zodat getoetst kan worden of de doelstelling wordt gehaald.

Wij vragen:

Een reactie van de fracties op deze inzet van PvdA en D66 Een eerste reactie van het College Dat het College binnen 3 maanden aan de raad aangeeft op welke wijze zij invulling geeft aan de wens om tot een geïntegreerd actieprogramma te komen door middel van een raadsvoorstel.

Paul Nieveen van Dijkum (PvdA) Jelte Huizinga (D66).

Ouderenmishandeling in de actualiteit

D66 D66 IJsselstein 14-07-2018 19:29

Afgelopen juni waren raads- en commissieleden uitgenodigd voor een middag in congrescentrum in Amersfoort om te discussiëren over ouderenmishandeling. De zaal zat vol met thuiszorgmensen en een enkel raadslid. Namens de IJsselsteinse gemeenteraad waren daar Nico Slob (LDIJ) en Peggy Adema (D66). 

De middag begon met een actuele, confronterende toneelvoorstelling over ouderenmishandeling in een verzorgingshuis. In de voorstelling Broos werden door acteurs (waarvan enkelen boven de 80 jaar!) voor iedereen herkenbare situaties gespeeld. Soms moeilijk te herkennen waar de mishandeling begon. Hierbij moet je denken aan knijpen, slaan, treiteren, uitschelden, bestelen of te weinig eten geven. De voorstelling nodigde uit tot medeleven, verontwaardiging en boosheid, met een lach en een traan. 

Petje af voor Theatergroep DRANG, die met deze voorstelling deze vormen van mishandeling zo herkenbaar en inzichtelijk maakte. 

Angst en schaamte maken ouderenmishandeling niet gemakkelijk erover te praten. Toch is het wél belangrijk erover te praten, want uit onderzoek blijkt dat zeker 5% van de ouderen ermee te maken krijgt.

Deze middag was niet alleen verhelderend voor thuiszorgmensen en (huis-)artsen, maar ook voor medewerkers in zorginstellingen, mantelzorgers, begeleiders en bestuurders, zodat alle betrokkenen mee het probleem herkennen en onderkennen en daar ook preventief hun maatregelen op kunnen nemen.

We leerden die middag dat Veilig thuis Utrecht, als onderafdeling van Samen Veilig Midden Nederland, een Signaleringslijst Ouderenmishandeling ontwikkelde. Voor zorgverleners een handig hulpmiddel om te herkennen wanneer er sprake kan zijn van lichamelijke- of psychische mishandeling, verwaarlozing, financiële uitbuiting of seksueel misbruik.

Zo is er ​om te voorkomen dat financieel misbruik plaatsvindt, onder andere een Checklist ontwikkeld om voor ouderen hun financiële zaken zo te regelen dat de kans op misbruik zo klein mogelijk is.

Voor mantelzorgers kan de zorg te zwaar worden, waardoor grenzen worden overschreden en hulp geboden is om escalatie, in welke vorm van mishandeling dan ook, te voorkomen.

Een vruchtbare middag met zinvolle discussies, die per onderwerp niet in het kort in deze impressie samen te vatten zijn.

We leerden dat, als er ook maar een vermoeden is, of als je getuige bent van ouderenmishandeling of verwaarlozing, je aan de bel kunt trekken bij de bekende adressen als huisarts, welzijnsorganisaties, steunpunten mantelzorg enz. 

Het centrale meldpunt kindermishandeling is recent ook opengesteld voor meldingen van huiselijk geweld én ouderenmishandeling. Melden kan eventueel ook anoniem.

Mocht je meer willen weten over ouderenmishandeling kijk dan eens op www.veiligthuisutrecht.nl

Het meldpunt is Veilig Thuis 0800 2000. Want, zolals het motto van Veilig Thuis luidt: Geweld stopt niet vanzelf!

Peggy Adema (D66)

Kennismakingsbijeenkomst Algemeen Bestuur GGD regio Utrecht

D66 D66 IJsselstein 14-07-2018 19:24

Op 20 juni 2018 vond de kennismakingsbijeenkomsten voor nieuwe bestuursleden van GGDrU plaats. Ook waren een aantal raadsrapporteurs aanwezig. Voor IJsselstein zijn Peggy Adema en Sarah Zandstra door de gemeenteraad aangesteld. Doel van deze bijeenkomst was een eerste kennismaking met de werkzaamheden van de GGDrU voor de nieuwe bestuurders. Hier volgt een sfeerimpressie.

Inleiding

Het programma van de bijeenkomst bestond uit verschillende presentaties en pitches over de vier pijlers van de GGD. De directeur Publieke Gezondgeid (DPG), Nicolette Rigter begon met een korte introductie waarin zij kort uiteen zette waar GGDrU voor staat en aan werkt. Voor de inwoners van regio Utrecht en toekomstige generaties, samen met anderen, wordt gewerkt aan een gezond en veilig leven. De GGD werkt aan een samenleving, waarin iedereen wordt uitgenodigd om mee te doen en gezonde keuzes te maken, en waarin gezondheidsbedreigingen alert worden gesignaleerd. Gezondheid en preventie zijn daarbij de sleutelwoorden in alles wat de GGD doet.

Vier pijlers van de GGDrU

https://ijsselstein.d66.nl/2018/07/14/kennismakingsbijeenkomst-algemeen-bestuur-ggd-regio-utrecht/

De GGD in vogelvlucht

De bestuurders werden in kleine groepen rondgeleid langs verschillende pitches en presentaties. 

In vogelvlucht werden zij meegenomen in de gemeenschappelijke regeling, gezondheidsbescherming, de casuïstiek van de Jeugdgezondheidzorg, de taken van de GGD bij rampen en crisis, best practices van gezondheidsbevordering en zijn zij op speeddate gegaan met de toezichthouders van de kinderopvang en  Wmo-toezicht. Bestuurders werden getest op hun kennis van de Gemeenschappelijke regeling. In een animatie werd over de taken van de JGZ en het belang van preventie daarin getoond.

Gezondheidsbevordering

Werkzaamheden op het gebied van gezondheidsbevordering werden aangestipt, zoals de gegevens die vanuit de epidemiologen worden verzameld op het terrein van gezondheid en welzijn om gemeenten voor te lichten over de gezondheidssituatie van hun inwoners en ze te adviseren over geschikt beleid. Wethouders en raadsrapporteurs werden bevraagd aan de hand van foto’s naar hun motivatie en een aantal mooie voorbeelden uit de praktijk werden besproken zoals het project Nuchter Verstand, De Gezonde Wijk en B.Slim. Vragen als: is er in de monitor ook aandacht voor medicijngebruik bij de jeugd? Wat kun je als burger doen als ik in het park mijn hond uitlaat en een groep jongeren zie met diverse flessen alcohol? Neemt het percentage mensen dat rookt af? werden beantwoord.

Speeddate met toezichthouders

De toezichtstaken werden kort toegelicht aan de hand van een korte film over de Wmo en Kinderopvang waarna de wethouders en raadsrapporteurs in gesprek gingen met een aantal toezichthouders van Wmo en kinderopvang. Onderwerpen van gesprek waren o.a. de samenwerking met gemeenten en handhaving. Ook is gesproken over het calamiteitenprotocol Wmo dat te vinden is op de website van de GGDrU.

Blik op de toekomst

Tot slot is kort vooruit geblikt naar de komende periode met oog op de bestuursconferentie op

3 oktober 2018 waarin de contouren van de nieuwe bestuursagenda 2019-2022 zal worden besproken. Hierin worden de speerpunten voor de komende vier jaar vastgelegd. 

Op deze kennismakingsochtend hebben alle aanwezigen ervaren welke essentiële adviserende en toezichthoudende rollen de GGDrU voor de gemeenten heeft. De aanwezigen waren enthousiast over de ochtend en de inhoud van de presentaties. Het hoge tempo zorgde ervoor dat niet alles even uitvoerig aan de orde is gekomen; de ochtend was dan ook bedoeld als eerste kennismaking met de werkzaamheden. Graag komen de accounthouders en de DPG bij de verschillende gemeenten langs voor een verdiepend gesprek. De aanwezigen kregen een informatiepakketje mee met o.a. het overdrachtsdossier van het voormalige bestuur en het handboek voor nieuwe bestuursleden van de GGDrU. 

Met dank aan Nicolette Rigter (DPG) voor het toesturen van het verslag van deze impressie, ingekort door Peggy Adema

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.