Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk over SGP inzichtelijk

4 documenten

Raadsbijdrage: Startnotitie ‘Integraal Beleid Sociaal Domein’

SGP SGP Ridderkerk 12-12-2019 00:00

 

In de toekomst kijken kunnen we niet, maar zeker is wel dat na het vaststellen van de voorliggende startnotitie, het Integraal Beleid Sociaal Domein jaarlijks de aandacht zal krijgen. Komend jaar zal voor dit domein een belangrijk jaar worden, omdat dan de beleidsnota moet worden opgeleverd, die gerant staat om te komen tot ‘gemeenschappelijk beeld en een gemeenschappelijke taal ‘.

Niet voor niets is het doel vijf verschillende beleidsvelden te integreren tot één werkveld. De SGP vindt het van belang dat er straks een breed gedragen basis ligt, zodat transformatiedoelstellingen kunnen worden geformuleerd, en niet minder belangrijk, ook worden behaald en dat daarbij de verschillende (nieuwe)opgaven voor iedereen duidelijk zijn. En niet te vergeten, financieel ook afgedekt. Er gaat veel geld om binnen het Sociaal Domein en alleen daarom al is waardeert de SGP dat het college met deze startnotitie is gekomen.Vz,De SGP fractie kan instemmen met de voorliggende startnotitie. Als fractie vinden we het belangrijk dat zowel wij als raad, maar ook de maatschappelijke partners goed worden meegenomen in het proces en de totstandkoming van het integrale beleid. Daarin voorziet deze startnotitie gelukkig. We kijken met veel belangstelling uit naar de commissievergadering waar we het eerste concept zullen bespreken. We wensen het college en de ambtenaren veel succes en wijsheid toe!

Raadsbijdrage: HOV Visie Rotterdam-Ridderkerk-Drechtsteden

SGP SGP Ridderkerk 11-04-2019 00:00

 

Voorzitter, ik wil, waarschijnlijk helemaal ten overvloede, nog eens zeggen dat wij voor goed openbaar vervoer zijn en dat dat volgens ons inhoudt frequente en directe verbindingen met Zuidplein en Kralingse Zoom, aangevuld met een transferium, of zo u wilt een opgewaarde bushalte, bij Beverwaard-zuid om voor de Ridderkerkers die daar behoefte aan hebben een directe verbinding met Rotterdam-Centrum tot stand te brengen. Dan hoeft er geen lijn van honderd miljoen aangelegd te worden, die (…) geen meerwaarde heeft.”

Voorzitter, deze zinnen zijn uitgesproken in de raadsvergadering van juni 2008, door onze SGP-fractievoorzitter Arie den Ouden. Inmiddels is het 2019 en nog steeds is het onderwerp actueel, zij het dat het transferium intussen een feit is.  En de SGP kan nog steeds dezelfde standpunten inbrengen over hoogwaardig openbaar vervoer, iets wat niet alle partijen in deze raad kunnen nazeggen.

Vanavond valt er opnieuw te kiezen. De keuze is uit drie OV-concepten: tram, lightrail of HOV-bus. De conclusie van de visie is dat HOV-bus de beste keuze is. Eigenlijk is die keus best logisch.

Waarom zou je anders kiezen? Waarom geen tram? Voorstanders van de tram kiezen voor verstedelijking van Ridderkerk, waarbij het dorpse karakter verloren gaat en de groene gebieden om Ridderkerk heen op de tocht komen te staan. Een tram wordt immers alleen rendabel bij hoge reizigersaantallen. En de huishoudschool en kerkgebouwen langs de Koninginneweg moeten worden afgebroken. De tram gaat ook ten koste van de busverbindingen in de wijken. Het onderliggende busnet gaat dan verdwijnen. Niet doen dus zo’n tram.

Zo ongeveer hetzelfde geldt voor een lightrail, zij het dat die nog meer ruimte vraagt, nog hogere reizigersaantallen nodig heeft en dus nog meer verstedelijking. De aanleg kost meer dan 350 miljoen euro. Om het in perspectief te plaatsen. Met de verwachte opbrengst van de aandelen van Eneco kun je nog maar 10% aanleggen…….

De keuze voor een bus is realistisch. Hiermee is het immers het hoogste aantal arbeidsplaatsen en inwoners bereikbaar binnen de in de MRDH gehanteerde norm van 30 en 45 minuten, veel meer dan bij een lightrail en tram. Er zijn zelfs twee HOV-busroutes naast elkaar mogelijk, met precies de bestemmingen zoals onze fractievoorzitter in 2008 ze heeft voorgesteld. Dat sluit ook aan op de OV visie van Rotterdam en de Drechtsteden. Tegelijkertijd kan in de toekomst worden ingespeeld op de verwachte ontwikkelingen in Rotterdam en kan de route eventueel worden aangepast. De bedoeling is dat de oude lijn, de spoorlijn naar Rotterdam een metrofrequentie krijgt van 12 maal per uur. Zo nodig kan de HOV busverbinding dan worden verlegd naar het toekomstige NS station Stadionpark, dat volgens de OV visie van Rotterdam waarschijnlijk ook een intercity station wordt.

De SGP ziet dan ook geen enkele reden om het tramtracé door Ridderkerk te handhaven en stemt in met het verzoek om de provincie te vragen dit tracé te schrappen. Hoe eerder, hoe liever, zodat we verder kunnen met de Ridderkerkse bouwplannen en behouden van historische gebouwen. Ook steunen we het voorstel om vooruitlopend alvast een investeringskrediet van 100.000 euro ter beschikking te stellen, om daarmee richting de provincie onze goede wil te tonen om daadwerkelijk goede voorzieningen voor de HOV-bus te realiseren.

De SGP legt nog wel even de vinger bij de komende variantenstudie. Het is voor de SGP nog geen uitgemaakte zaak wat de beste HOV route naar Zuidplein is. Enerzijds is de huidige route van lij 146 door Nieuw-Reijerwaard het kortste en ontleend deze buslijn mede hieraan zijn populariteit. Anderzijds kan het samenvoegen van lijnen en bestemmingen via station Lombardijen leiden tot een hogere frequentie met meer bestemmingen en overstapmogelijkheden. Graag zien we alle mogelijkheden goed uitgewerkt met daarbij een evenwichtige afweging van alle argumenten. Daarbij dient ook rekening te worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen in de OV van Rotterdam.

Voorzitter, ik begon met een citaat van ongeveer 10 jaar geleden om aan te tonen dat er al lang over het hoogwaardig OV wordt gediscussieerd. De SGP wil niet nog eens opnieuw 10 jaar discussie daaraan vastknopen. De SGP-fractie ziet er naar uit dat er op korte termijn daadwerkelijk knopen worden doorgehakt om te komen tot ontknoping van het tramdossier.

Kleurenpalet of vaste koers ? (Raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk bij debat over het coalitieakkoord)

PvdA PvdA GroenLinks SGP CDA Ridderkerk 05-06-2018 13:01

De verkiezingsuitslag in Ridderkerk leverde twee winnaars op: de PvdA Ridderkerk en P18Plus, dat knap veranderde van de kleinste in de grootste partij. Drie partijen behaalden voor het eerst op eigen kracht een zetel. De prestatie van GroenLinks sprong daarbij het meest in het oog. De vorige coalitie van SGP, CDA, CU en LR verloor ruim 2500 stemmen. Deze partijen leverde daarmee niet alleen vijf zetels in, maar ook hun meerderheid in de raad.

Niet voor niets kopte het Ridderkerks Dagblad een dag na de verkiezingen: Aardverschuiving in de Ridderkerkse politiek.

Ridderkerk stemde voor een nieuwe koers. Voor de bestaanszekerheid van de PvdA Ridderkerk en de levendigheid van P18Plus. En Ridderkerk deed dat massaal. Het opkomstpercentage lag – in tegenstelling tot in veel andere gemeenten – hoger dan bij de vorige verkiezingen.

Twee maanden later en een zeer gesloten formatieproces verder is duidelijk dat de samenstelling van het college grotendeels hetzelfde blijft. SGP, CDA en CU besturen door. Zij hebben Leefbaar ingewisseld voor P18Plus en EVR. Daarmee behouden de christelijke partijen hun meerderheid in het college.

Over het ontbreken van de PvdA Ridderkerk in het nieuwe college hebben wij vele teleurgestelde en soms ook verontwaardigde reacties van inwoners ontvangen. De rode draad: Hebben ‘ze’ eigenlijk wel naar ons geluisterd?

De titel van het coalitieakkoord is Veel kleuren, een palet. Maar het had net zo goed Een vaste koers kunnen zijn. Complimenten voor de wijze waarop de SGP haar stempel op het akkoord heeft weten te drukken. Het is logisch dat P18Plus en EVR niet al hun punten hebben binnengehaald, maar wij hadden wel iets meer kleur verwacht. Of bij het drukken van het akkoord moeten een aantal bladzijdes zijn weggevallen.

Toevallig die bladzijdes waarop bijvoorbeeld iets stond over een woonwijk of zonneweide in Nieuw Reijerwaard, behoud van de Beverbol, gratis zwemmen, geen verdere bezuinigingen op de huishoudelijke hulp, een geluidscherm bij het Oosterpark of een jaarlijkse korting op de gemeentelijke belastingen.

Wij zijn blij dat een aantal van de door ons aangeleverde punten zijn overgenomen in het coalitieakkoord, zoals gratis openbaar vervoer voor 65-plussers, meer aandacht voor mensen met dementie en het experimenteren met nieuwe woonvormen voor jongeren en alleenstaanden. Laat die Tiny Houses maar komen.

Ronduit zorgelijk vinden wij het dat het nieuwe college doorgaat met het schrappen van 1700 goedkope huurwoningen, dat in het coalitieakkoord niet duidelijk wordt uitgesproken dat zorggeld voortaan naar de zorg gaat en armoedegeld naar mensen in armoede, dat kwetsbare huishoudens geen extra half uur huishoudelijke hulp krijgen en dat er geen extra inzet wordt gepleegd om vijftigplussers en jongeren aan het werk te helpen.

Op de website van P18Plus staat sinds kort: Ridderkerk is van ons ALLEMAAL. Dat onderschrijft de PvdA Ridderkerk van harte. In dat licht zijn we wel verbaasd dat in het coalitieakkoord staat: Op sommige plekken in Ridderkerk staat de leefbaarheid onder druk. Dat komt onder andere door de vestiging van nieuwe inwoners met een andere cultuur of leefstijl.

Als Ridderkerk van iedereen is, is het ook van deze inwoners. Velen zijn hier zelfs geboren. Zij bepalen mede de kleur van ons dorp.

Mevrouw de voorzitter, ik ga afronden. De PvdA Ridderkerk blijft zich ook de komende periode inzetten voor goed wonen, goed werk en goede zorg. En voor een dienstbaar gemeentebestuur. Een gemeentebestuur dat er niet is voor zichzelf, maar voor alle inwoners.

Tegen de coalitiepartijen zou ik willen zeggen: sta ook open voor de ideeën van de oppositie. Dan kunnen we met elkaar de kleur toevoegen aan dit akkoord. Zodat onze inwoners over vier jaar niet over u zeggen: Ze dronken een glas, deden een plas en hebben alles gelaten zoals het was.

Jeroen Rijsdijk

Het bericht Kleurenpalet of vaste koers ? (Raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk bij debat over het coalitieakkoord) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Bezoekerscentrum Waalbos

VVD VVD SGP Ridderkerk 24-11-2017 07:10

Voorzitter,

 In de regel wordt bij het nemen van besluiten het algemeen belang zwaarder gewogen dan het individuele belang. Het mogelijk maken van een bezoekerscentrum ter bevordering van de recreatieve en educatieve waarde van het Waalbos vormt hier geen uitzondering op. Het is dan wel onze plicht te bekijken op welke wijze de nadelen voor de omwonenden en ondernemers zoveel mogelijk weggenomen kunnen worden.

 Uit de ingediende zienswijzen valt af te leiden, dat verkeers- en parkeeroverlast en oneigenlijke concurrentie als grote bezwaren worden gezien. Door gesprekken aan te gaan met alle betrokken partijen en hen samen aan tafel te krijgen, zouden veel pijnpunten waarschijnlijk al opgelost zijn. Helaas heeft de VVD Ridderkerk moeten constateren dat de gemeente op communicatief gebied wederom steekjes heeft laten vallen.

 Samen met EVR heeft de VVD Ridderkerk wel tegelijkertijd met de bestuurders van de stichting en de indieners van de zienswijzen om tafel gezeten.Het zal niemand verbazen dat ook na deze bijeenkomst niet iedereen ineens staat te juichen bij de komst van het bezoekerscentrum. Met betrekking tot de concurrentie op het horecagebied lijken echter door de betrokken partijen nadere goede afspraken gemaakt te gaan worden. Ook de door EVR, SGP en VVD Ridderkerk ingediende motie is een gevolg van de bijeenkomst. Uitvoering van de motie betekent, dat we als gemeente echt in gesprek gaan met de belanghebbenden en er aan een goede en concrete oplossing voor het parkeren gewerkt moet worden. Tijdens die gesprekken moet ook het keerprobleem op de Waalweg niet vergeten worden.

 Voorzitter,

 De initiatiefnemers voor de bouw van het bezoekerscentrum hebben het streven om energieneutraal te bouwen. De VVD Ridderkerk is van mening, dat juist een nieuw gebouw, deels bekostigd met overheidsgeld, in en ter bevordering van de natuur een voorbeeldfunctie heeft en in de lijn met een eerder door de raad aangenomen motie energieneutraal moet zijn. Dan vinden wij het streven hiernaar een enigszins magere ambitie. Wij verzoeken de wethouder dan ook bij het overleg over de bouw van het bezoekerscentrum en bij het verlenen van de omgevingsvergunning zoveel als mogelijk de energieneutraliteit van het gebouw als voorwaarde te stellen. We verwachten dat door goed gezamenlijk overleg met alle belanghebbenden oplossingen worden gevonden voor de mogelijke parkeer- en verkeersoverlast en daarom is de VVD Ridderkerk voornemens in te stemmen met het raadsvoorstel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.