Nieuws van Keerpunt 2010 over PvdA inzichtelijk

5 documenten

De MaasDriehoek: Nog een handremstemming verwijderd van herindeling Land van Cuijk.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 CDA PvdA Grave 30-10-2019 19:23

Door Martijn Schwillens

De woorden van Van Diemen staan niet op zich, want vrijwel alle fractie spreken van ‘het grijpen van kansen’, ‘meer slagkracht’ en ‘een toekomstbestendige gemeente’.

Vooraf is het alleen in Cuijk nog even spannend, omdat Algemeen Belang Cuijk meer ziet in een fusie met Grave en Mill en Sint Hubert, de gemeenten met wie Cuijk nu een ambtelijke organisatie (CGM) vormt.

“Wordt het een historisch besluit of een historische dwaling?”, vraagt Stephan Müskens (ABC) zich af.

De andere partijen vinden één gemeente CGM echter een gepasseerd station.

“Misschien als ze in 2018 tot zo’n besluit waren gekomen, dat de situatie nu anders zou zijn geweest”, pareert Mariëlle van Zuilen (D66) de wens van ABC.

Uiteindelijk blijkt er grote uniformiteit in de drie raden.

In Sint Anthonis wordt het besluit unaniem genomen, in Cuijk en Boxmeer stemt alleen de SP tegen.

Een principekwestie. “Omdat het proces niet is doorlopen zoals dat wel had gemoeten. Bewoners hebben geen zeggenschap gehad over de wensbaarheid van een fusie. We weten simpelweg niet of er draagvlak is”, zegt fractieleider Bregje van Lieshout. “Dat 40 procent van de kiesgerechtigden in de drie gemeenten hebben gestemd op de naam, zegt volgens mij wel degelijk iets over het draagvlak”, vindt Wim Hillenaar.

De Cuijkse burgemeester deelt de zorgen van met name ABC, CDA en PvdA over de ontvlechting van de ambtelijke organisatie. Als geen akkoord bereikt kan worden met Mill en Grave over een goede ontmanteling van de ambtelijke organisatie, kunnen de frictiekosten tot in de miljoenen euro’s opleveren. Bijkomend risico, zo erkent Hillenaar, is dat die ontmanteling mogelijk tot in 2023 doorgaat. “Zodoende is het belangrijk dat we op zeer korte termijn tot afspraken gaan komen met Mill en Grave over hoe nu verder. Eén organisatie voor alle gemeenten heeft onze voorkeur.”

En nu?

Vrijwel alle gemeenteraadsleden roepen hun collega’s in Mill en Grave op om zich zo snel mogelijk aan te sluiten bij Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis. “We zijn vijf en niet drie. Wij gunnen iedereen, dus ook de inwoners van Mill en Grave, een betere dienstverlening”, aldus Maartje Roelofs (VVD Cuijk).

Door het genomen besluit zijn Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis formeel nog één stemming verwijderd van de definitieve vorming van de gemeente Land van Cuijk.

De provincie buigt zich de komende maanden over de herindeling en komt met een voorstel dat in maart 2020 zal worden voorgelegd aan de drie raden. Als die dan opnieuw instemmen, is ‘Land van Cuijk’ per 1 januari 2022 een feit.

Alle CGM ambtenaren in ons Stadskantoor huisvesten is goedkoopste oplossing.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 PvdA Grave 27-05-2019 09:44

GraverMaat: In Cuijk zijn de resultaten bekend geworden van een onderzoek om alle ambtenaren CGM onder een dak te huisvesten. Huisvesten van alle ambtenaren in het Graafse Stadskantoor kwam als goedkoopste oplossing uit de bus. Sorry voor de lay-out van dit document. Het koste veel knip-en plakwerk om deze raadsinformatiebrief van Cuijk te knippen en plakken. Een opmerkelijk detail zijn de reiskosten in de huidige situatie. Deze bedragen 220.000,00 euro. In alle scenario’s is een daling van 55.000,00 euro te verwachten. Daarnaast is door efficiëntie een tijdwinst mogelijk van 2’a 3 fte.

Resultaten onderzoek alle ambtenaren CGM onder één dak naar aanleiding van aangenomen motie.

23 mei 2019

De door ABC, PvdA en Liberaal LvC vastgestelde motie van 12 november 2018 inhoudende om het

Bestuur CGM te vragen onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van huisvesting van alle ambtenaren

van CGM onder één dak.

Aanleiding voor het onderzoek was een eerste inschatting van een te behalen besparing van € 500.000,- op het moment dat de ambtelijke organisatie op één plek gehuisvest zou kunnen worden. Deze eerste inschatting komt voort uit een document met ombuigingsvoorstellen. Het betrof hier een op dat moment niet nader onderzochte inschatting op basis van verwachte besparingen op reiskosten (200.000,-) en reistijd (300.000,-).

Onderstaand treft u de samenvatting aan van het rapport uitgevoerd door adviesbureau HEVO in opdracht

van het Bestuur CGM.

Op hoofdlijnen gaat deze samenvatting in op: de vraagstelling, gebaseerd op ingediende moties vanuit de

gemeenten Mill en Cuijk, vervolgens op de mogelijke scenario’s en afsluitend de conclusies.

Het onderzoek heeft tot doel om de consequenties in kaart te brengen indien alle medewerkers worden gehuisvest:

1. Op de bestaande locatie in Cuijk.

2. Op de bestaande locatie in Grave.

3. In een nieuwbouw op een locatie centraal binnen het CGM-werkgebied.

4. In een nieuwbouw op een locatie binnen één van de kernen van CGM.

Scenario’s met het gemeentehuis van Mill en Sint Hubert zijn in het vooronderzoek, zie rapportage, al als ongeschikt beoordeeld. In de directe omgeving van het gemeentehuis zijn onvoldoende mogelijkheden om de gehele organisatie onder te brengen.

Het betreft een onderzoek op hoofdlijnen. De onderzoeksresultaten geven de belangrijkste

consequenties en een indicatie van de financiële gevolgen weer.

Politieke overwegingen zijn in dit onderzoek niet meegenomen; het betreft een onderzoek op basis van financiën, ruimte en andere feitelijke aspecten.

Het bestuur van CGM heeft daarbij de volgende uitgangspunten bepaald:

Bij alle scenario’s stelt het bestuur de voorwaarde dat er per gemeente een decentrale publieksbalie

aanwezig blijft.

Tevens dient bekeken te worden welke voorzieningen voor het bestuur (college/raad) gehandhaafd

moeten/kunnen blijven, zoals de raadszaal.

Er dient op hoofdlijnen (dat wil zeggen dat opties, kosten, mogelijkheden etc. niet tot in detail

worden uitgewerkt en beschreven) inzicht gegeven te worden in de belangrijkste consequenties en

een indicatie van de grootste financiële gevolgen.

Hierbij dient inzicht gegeven te worden in de in moties genoemde bedragen die herhuisvesting op

zouden leveren en in de (exploitatie)kosten van bijvoorbeeld de achterblijvende gebouwen of van

eventuele herontwikkeling van de betreffende gebouwen.

Om inpassing te kunnen toetsen is er een Programma van Ruimten opgesteld, zie bijlagen 5.1 en

5.2 van de rapportage. Uit berekening is gebleken dat wanneer CGM in zijn geheel op één locatie

wordt ondergebracht er een totale brutovloeroppervlakte nodig is van circa 5.400 m². Voorwaarde

hierbij is het invoeren van een flexfactor van 0,7 werkplek/medewerker.   Daarnaast is binnen iedere kern                                   ten behoeve van de decentrale publieksbalie nog aanvullend    circa 400 m² nodig.

Met het huidige gebruik van het gemeentehuis van Cuijk, het dienstencentrum, het gemeentehuis

van Grave en het gemeentehuis van Mill en Sint Hubert liggen de jaarlijkse exploitatiekosten voor

CGM op circa € 1.205.610,– per jaar. Deze exploitatiekosten bestaan (ook bij de scenario’s) uit:

kapitaallasten, huurkosten, servicekosten, onderhoudskosten en schoonmaakkosten inclusief btw.

Opbrengsten van het verhuurkantoor zijn in mindering gebracht op de exploitatiekosten. De totale

reiskosten bedragen in de huidige situatie jaarlijks ongeveer €222.000,-, deze zijn aanvullend op de                     exploitatiekosten. Deze bestaan uit zowel woon-werk als werk-werk reiskosten. Voor het

samenvoegen van de organisatie onder één dak is het denkbaar dat er winst behaald kan worden

in deze reiskosten als ook de reistijd van medewerkers.

Scenario 1: ‘Alles onder één dak’ in Cuijk

– Volledig gebruik gemeentehuis van Cuijk.

– Volledig gebruik van het verhuurkantoor.

– Gebruik van het dienstencentrum zoals in de huidige situatie.

– Openen decentrale publieksfuncties in Grave en Mill en Sint Hubert. Decentrale

publieksfuncties bestaan onder andere uit: raadszaal, vergaderruimte, publieksbalie,spreekkamer                                    en aanverwante benodigde voorzieningen.

– Verbouwing met investeringswaarde van circa € 2.726.000,–1 om het gemeentehuis,

inclusief verhuurkantoor, te verbouwen en geschikt te maken voor een flexfactor van 0,7.

– Aanvullende investering van circa € 302.500,– voor het openen van de decentrale

publieksfuncties.

– Het tegen de taxatiewaarde kunnen afstoten van gemeentehuizen Grave en Mill en Sint

Hubert.

– De exploitatiekosten voor CGM komen bij scenario 1 uit op circa € 1.279.787,– per jaar                                           exclusief reiskosten). Deze liggen daarmee hoger dan het huidige niveau. Naar

schatting kunnen de reiskosten met circa €55.000 omlaag gebracht worden naar

€167.000,- per jaar en zal er circa 2 à 3 fte tijdswinst mogelijk zijn door het vervallen van

de verkeersbewegingen tussen de gemeentehuizen. Het afstoten van gemeentehuizen                                                     Mill en Sint Hubert en Grave levert na het verrekenen van de huidige marktwaardes ,                                                         de dekkingsreserves en de opgenomen boekwaarden een resultaat op van + € 3.442.018,–.                                              Nadere toelichting is beschikbaar in bijlage 5.3 van de rapportage.

Scenario 2: ‘Alles onder één dak’ in Grave

– Gebruik van huidige ruimten gemeentehuis Grave.

– Aanvullend gebruik van verdiepingen 1 en 2, momenteel in gebruik door Mooiland.

– Aanvullend gebruik van de ruimten die voorheen gehuurd werden door het BHIC.

– Openen decentrale publieksfuncties in Cuijk en Mill en Sint Hubert. Decentrale

publieksfuncties bestaan onder andere uit: raadszaal, vergaderruimte, publieksbalie,

spreekkamer en aanverwante benodigde voorzieningen.

– Ruimten op verdiepingen 1 en 2 (in gebruik door Mooiland) moeten overgenomen worden.                                                     – Verbouwing met investeringswaarde van circa € 2.746.300,–3 om het gemeentehuis te

verbouwen en geschikt te maken voor een flexfactor van 0,7.

– Aanvullende investering van circa € 302.500,– voor het openen van de decentrale

publieksfuncties in Cuijk en Mill en Sint Hubert.

– Het tegen de taxatiewaarde kunnen afstoten van gemeentehuizen Cuijk en Mill en Sint

Hubert.

Resultaat

– De exploitatiekosten voor CGM komen bij scenario 2 uit op circa € 940.262,– per jaar

(exclusief reiskosten). Deze liggen daarmee lager dan het huidige niveau.

Naar schatting kunnen de reiskosten met circa €55.000 omlaag gebracht worden naar

€167.000,- per jaar en zal er circa 2 à 3 fte tijdswinst mogelijk zijn door het vervallen van

de verkeersbewegingen tussen de gemeentehuizen.

1. Alle investeringskosten zijn door bouwkostenexperts van HEVO berekend.

2. Berekend door WOZ-taxateur van CGM. Deze bedragen zijn onder voorbehoud en afhankelijk van de verkoopbaarheid.

3. Alle investeringskosten zijn door bouwkostenexperts van HEVO berekend.

– Het afstoten van gemeentehuizen Mill en Sint Hubert en Cuijk levert na het verrekenen van de                       huidige    marktwaardes , de dekkingsreserves en de opgenomen boekwaarden een resultaat op van.                       + € 3.358.018,–. Nadere toelichting is beschikbaar in bijlage 5.3 van de rapportage.

Scenario 3: ‘Alles onder één dak’ nieuwbouw op een centrale locatie binnen CGM

Nieuwbouwlocatie op centrale plek binnen CGM. Bijvoorbeeld een centrale locatie aan de N321.

Geen rekening gehouden met beschikbaarheid bouwgrond etc.

Openen van decentrale publieksfuncties in Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert.                                                    Decentrale publieksfuncties bestaan onder ander uit: raadszaal, vergaderruimte, publieksbalie,

spreekkamer en aanverwante benodigde voorzieningen.

Beschikbaarheid van bouwgrond ten behoeve van nieuwbouw.

Nieuwbouw met een investeringswaarde van circa € 15.534.000,–3. Het verwerven en

bouwrijp maken van grond is hierin deels opgenomen (€800.000). Afhankelijk van de

precieze locatie en daar aan gekoppelde grondprijzen is op deze investeringswaarde                                                 een range tussen circa €15.734.000 en €16.034.000 van toepassing.

Aanvullende investering van circa € 453.750,– voor het openen van drie decentrale

publieksfuncties in Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert.

Het tegen de taxatiewaarde kunnen afstoten van gemeentehuizen Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert.

De exploitatiekosten voor CGM komen bij scenario 3 uit op circa € 1.026.495,– per jaar

(exclusief reiskosten). Hierin zijn de kapitaallasten voor het verwerven van bouwgrond

deels opgenomen. Echter moet hier een range aan toegevoegd worden, afhankelijk van

de kosten voor grondverwerving etc. zullen de exploitatielasten voor dit scenario tussen

€1.033.495 – €1.043.995 liggen. Deze liggen daarmee lager dan het huidige niveau. Naar

schatting kunnen de reiskosten met circa €55.000 omlaag gebracht worden naar

€167.000,- per jaar en zal er circa 2 à 3 fte tijdswinst mogelijk zijn door het vervallen van

de verkeersbewegingen tussen de gemeentehuizen.

Naar schatting kunnen de reiskosten met circa €55.000 omlaag gebracht worden naar

€167.000,- per jaar en zal er circa 2 à 3 fte tijdswinst mogelijk zijn door het vervallen van

de verkeersbewegingen tussen de gemeentehuizen.

Het afstoten van gemeentehuizen Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert levert na het

verrekenen van de huidige marktwaardes , de dekkingsreserves en de opgenomen

boekwaarden een resultaat op van + € 5.202.018,–. Nadere toelichting is beschikbaar in

bijlage 5.3 van de rapportage.

Scenario 4: “Alles onder een dak”. Nieuwbouw op een locatie binnen een van de kernen van CGM.

Nieuwbouw op een locatie binnen één van de kernen van CGM (Cuijk, Grave of Mill en

Sint Hubert).

Geen rekening gehouden met beschikbaarheid bouwgrond etc.

Openen van decentrale publieksfuncties in de twee andere kernen. Decentrale

publieksfuncties bestaan onder andere uit: raadszaal, vergaderruimte, publieksbalie,

spreekkamer en aanverwante benodigde voorzieningen.

Beschikbaarheid van bouwgrond ten behoeve van nieuwbouw.

Nieuwbouw met een investeringswaarde van circa € 15.534.000,–3. Het verwerven en

bouwrijp maken van grond is hier deels in opgenomen (€800.000). Afhankelijk van de

precieze locatie en daar aan gekoppelde grondprijzen is op deze investeringswaarde een range tussen circa €15.734.000 en €16.034.000 van toepassing.

Aanvullende investering van circa € 302.500,– voor het openen van twee decentrale

publieksfuncties in de andere twee kernen.

Het tegen de taxatiewaarde kunnen afstoten van gemeentehuizen Cuijk, Grave en Mill enSint Hubert.

De exploitatiekosten voor CGM komen bij scenario 4 uit op circa € 950.160,– per jaar

(exclusief reiskosten). Echter moet hier een range aan toegevoegd worden, afhankelijk

van de kosten voor grondverwerving etc. zullen de exploitatielasten voor dit scenario

tussen €957.160 – €967.160 liggen Deze liggen daarmee lager dan het huidige niveau.

Het afstoten van gemeentehuizen Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert levert na het

verrekenen van de huidige marktwaardes , de dekkingsreserves en de opgenomen

boekwaarden een resultaat op van + € 5.202.018,–.

Wanneer we de vergelijking maken met de huidige situatie dan is zichtbaar dat bij scenario 1

(huisvesting in Cuijk) de jaarlijkse exploitatielast licht zal toenemen (exclusief reiskosten). Deze

toename ontstaat met name vanuit de inkomstenderving van het verhuurkantoor en een stijgende

kapitaallast vanwege de nieuwe investeringen (oa voor het in stand houden van bestuurscentra in

de andere gemeenten).

Scenario 2 (huisvesting in Grave) lijkt na dit onderzoek het meest gunstig. De jaarlijkse

exploitatielast daalt hierbij met circa € 265.348,– ten opzichte van het huidige niveau (exclusief

reiskosten). Deze daling komt voornamelijk voort uit het verdwijnen van de grote kapitaallast                                op het gemeentehuis van Cuijk en de huurkosten van het dienstencentrum.

Bij beide scenario’s kunnen de vereiste investeringskosten gecompenseerd worden met het

resultaat van het afstoten van twee gemeentehuizen. Belangrijke opmerking hierbij is de

onzekerheid rondom de verkoopbaarheid van dergelijke relatief grote objecten binnen kleine

gemeenten.

Bij scenario’s 3 en 4 betreft het nieuwbouw met in beide gevallen een hoge initiële investering.

Deze investering kan deels gecompenseerd worden met het afstoten van alle drie de

gemeentehuizen, echter blijft er in dat geval nog altijd een investering openstaan van circa

€ 11.000.000,–. Daarentegen wordt er wel een winst geboekt op de jaarlijkse exploitatiekosten; in beide scenario’s tussen de € 150.000,– en € 250.000,– minder dan in de huidige situatie.

In de motie die als aanleiding diende voor het onderzoek is een potentiële besparing in jaarlijkse lasten van€ 500.000,- genoemd. Het onderzoek laat zien welke besparing er met elk scenario te behalen is. Daarbij

zijn de veranderingen in reiskosten en –tijd wel in cijfers uitgedrukt, maar niet meegenomen in de totale

jaarlijkse last. De reden hiervoor is dat de verdeling tussen woon-werk- en werk-werkverkeer op basis van

de beschikbare data niet exact te maken is. Wanneer echter gekeken wordt naar ervaringscijfers uit de

praktijk in combinatie met een onderzoek binnen CGM naar werken binnen de drie locaties, dan valt een

tijdsbesparing van tussen de 2 en de 3 fte te verwachten. Deze besparing is niet omgezet in euro’s, omdat niet aangenomen kan worden dat het gemiddelde tarief hierop van toepassing is (maw: onvoldoende

duidelijk welke medewerkers in welke schaalniveaus de reistijd hebben gemaakt). Deze besparing geldt

voor elk van de vier scenario’s, maar is gebaseerd op een aantal aannames (zoals aantal dienstreizen per

persoon en gemiddelde reistijd van werkplek naar werkplek) en niet op geregistreerde data.

De Gelderlander: Fusievariant met Mill en Grave door Cuijkse raad afgewezen.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 VVD PvdA Grave 02-04-2019 07:08

Dat bleek gisteravond tijdens de raadsvergadering. Onderwerp van discussie: een nieuwe stap in een eind vorig jaar nog goedgekeurd plan van aanpak om per 1 januari 2022 met Boxmeer en Sint Anthonis te komen tot een nieuwe gemeente van 65.000 inwoners.

Als het aan coalitiepartij Algemeen Belang Cuijk (ABC) had gelegen, was de CGM-variant (Cuijk, Grave en Mill) serieus onderzocht. Daarbij kreeg ABC steun van de oppositiepartijen SP, PvdA en VVD. Met negen van de negentien raadszetels net geen meerderheid. De laatste tijd gaan er Mill en Grave steeds meer stemmen op misschien wel meer te willen met Cuijk dan alleen ambtelijke samenwerking.

Toen de gemeenteraden van Sint Anthonis, Boxmeer en Cuijk in september 2017 ‘ja’ zeiden tegen één grote gemeente Land van Cuijk, gaven die van Mill en Grave aan hier niks van te willen weten. Daarop hebben Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis ervoor gekozen met z’n drieën verder te gaan. Aangemoedigd door de provincie, die voorstander is van één grote gemeente van bijna 90.000 inwoners.

Stephan Müskens (ABC): ,,We vragen nu alleen maar de optie CGM open te houden, meer niet.” Volgens SP’er Bregje van Lieshout is het ‘een zeer slecht idee’ de optie CGM nu al aan de kant te schuiven.

De nauw samenwerkende ambtenaren van Cuijk, Grave en Mill uitten onlangs nog per brief hun zorgen over een fusie van Cuijk met Sint Anthonis en Boxmeer. Zij vrezen voor de kwaliteit van de dienstverlening naar burgers en ondernemers, als de in 2014 opgezette ambtelijke organisatie alweer ‘ontvlochten’ moet worden.

Volgens burgemeester Wim Hillenaar is zijn inzet ‘de ambtelijke organisatie bij elkaar te houden’. ,,Een fusie van Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis is de enige manier dichter bij één Land van Cuijk te komen.”

De raadsvergadering kende trouwens prominente toehoorders met de wethouders Rick Joosten en Anja Henisch van Grave. Hun partij LPG is voor een zelfstandig Grave.

Volgens Mariëlle van Zuilen (D66), voorstander van één grote gemeente Land van Cuijk, heeft de aanhoudende herindelingsdiscussie meer weg van ‘een brexit-discussie’. ,,Alleen gaat die hier niet om ergens uit te komen.”

Cuijkse raad besluit door te gaan met fusietraject met Boxmeer en Sint Anthonis.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA PvdA GroenLinks D66 Grave 01-04-2019 19:18

GraverMaat: Het agendapunt rapport Afweging in herindelingspartners komt uitvoerig aan de orde.

Op de publieke tribune zitten de twee Graafse LPG wethouders Henisch en Joosten. Verder kwamen in beeld de LPG raadsleden Bannink en van Kraay, het raadslid van Liberaal Land van Cuijk/ Grave Hennie Bongers en de fractievoorzitter Alex van Megen van het CDA.

Om 22.40 werd met 10:9 het voorstel aangenomen. De burgemeester had een duidelijk verhaal om niet in te gaan om twee trajecten te gaan bewandelen.

De deur naar Grave is vanavond verder dicht gegaan.

Groen Links: onmogelijke keuze. Een gemeente Land van Cuijk is nog steeds het beste. Cuijk heefteen sleutelpositie. Grootste kans om het doel wat we willen bereiken: een Land van Cuijk. CBA heeft meeste toekomstperspectief. Open gesprek met alle gemeenten aangaan. Second best is CBA.

PvdA: vraag uitgestoken hand, motie. GroenLinks kiest expliciet voor CBA.

D’66: In Grave heeft men niet gekeken naar opdrachten. Alle rapporten wijzen op bestuursloosheid. Politieke armoede. Lijkt wel op een Brexit. Wat hebben alle onderzoeken gekost wethouder? Zo snel mogelijk door met de volgende stap in Plan van Aanpak.

ABC: meerdere varianten mogelijk. Er wordt blind gevaren op het rapport. Twee opties CBA en CGM naast elkaar zetten. Eerste haalbaarheid en draagvlak klein. Grave zet deur open. Grave wil peiling houden op 23 mei.  Grave zet deur niet open naar CBA. We zijn passanten. Beslissing nemen voor toekomst Land van Cuijk. Optie CGM open houden. We komen op voor de inwoners van Cuijk.

Liberaal Land van Cuijk: we kiezen voor verbinding. We komen met motie.

D’66 en Groen Links: Boxmeer en Sint Anthonis niet langer aan het lijntje houden.

GroenLinks: herindeling was een groot thema. Meerderheid was voor een Land van Cuijk. CBA sluit het beste aan op de idealen van de stemmers in Cuijk en personeel. We zijn voor CBA gemeente. PWC geeft ook in rapport voor Grave minder duurzaam aan.

ABC: CGM brengt geen frictiekosten met zich mee. Grave geeft voor de zomer uitsluitsel. Amendement met PvdA. Variant CGM erbij opnemen. Er is niet naar alternatieven gekeken.

SP: een logische stap. SP is geschrokken van de brief van O.R. Slecht idee om optie CGM niet een kans te geven.

Liberaal Land van Cuijk: zorg personeel zien we wel. Geen angst verschillen in culturen andere gemeenten. We gaan het CBA proces in. Mensen hebben gestemd en gekozen. We moeten beslissingen nemen. CGM optie is geen duurzame. CBA is next best. We willen vooruit. Enthousiast over kernendemocratie. Met draagvlak zit het wel snor. Je krijgt meer voor elkaar. Gesteund door Industriële Kring. We hoeven niet te heroverwegen. We zijn een betrouwbare partner. Er zit een mooie bruiloft aan te komen. Motie met dictum: hand uitsteken naar Mill en Grave. Informeel gaan praten. Amendement: is beschamend. Waar bent u op uit? Geen nieuw onderzoek. Is amendement uitvoerbaar?

D’66: Niet laten leiden door standpunt personeel.

CDA: tussenstap. Doorgaan op ingeslagen weg. CBA variant is de enige juiste weg. Ontvlechting CGM is niet aan de orde.

PvdA: onderliggende rapport is achterhaald. Goede alternatieven moesten bespreekbaar blijven.  Meerderheid beslist. Speelveld is aan het veranderen. Beter ten halve gekeerd dan  ten hele gedwaald. Is er draagvlak onder de bevolking voor CBA variant? Grave gaat niet meer voor zelfstandigheid.

VVD: een Land van Cuijk. Beste keus voor inwoners Cuijk. We ondersteunen amendement van ABC.

21.45 uur. Bedtijd!!!

Om 22.40 uur stemde een kleine meerderheid voor het voorstel na een duidelijke oproep van de burgemeester. Coalitiegenoot ABC stemde tegen evenals SP, PvdA en VVD. Liberaal Land van Cuijk, CDA, GroenLinks en D’66 steunde het voorstel. Dus 10:9. En ook een verdeelde coalitie. ABC valt in het openbaar het eigen college af.

De geschiedenis herhaalt zich: En weer is er een brief van de ondernemingsraad van de ambtenaren.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 PvdA Grave 29-03-2019 06:12

Ambtenaren vrezen voor ‘de kwaliteit en de continuïteit van de dienstverlening aan de burger, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties’, als de ambtelijke organisatie waarin Cuijk nu zit ontmanteld moet worden. Ook vragen ze zich af waarom een fusie van Cuijk met Grave en Mill niet serieus onderzocht wordt. ‘Een toekomstbestendige variant voor alle vijf de gemeenten’, aldus het personeel. Deze ernstige zorgen staan verwoord in een brandbrief van de ondernemingsraad. De brief is gericht aan de gemeenteraad van Cuijk, met afschriften aan onder meer de gemeenteraden van Mill en Grave, het bestuur van Cuijk, Grave en Mill, en de ondernemingsraden van Sint Anthonis en Boxmeer. Een fusie van Cuijk, Grave en Mill kan volgens het personeel met ‘aanzienlijk minder inspanning, kosten, risico’s, verloop van medewerkers en (dus) kwaliteitsverlies gerealiseerd worden’.

De gemeenteraad van Cuijk buigt zich maandag over een volgende stap in het fusieproces met Sint Anthonis en Boxmeer. Volgens Stephan Müskens, raadslid voor Algemeen Belang Cuijk, kan over de brief geen misverstand bestaan. ,,De ambtenaren zeggen stap niet blind in een fusie met Boxmeer en Sint Anthonis, als je de optie CGM hebt. Ik vind dat we rekening moeten houden met wat het personeel wil.”

Van ABC is bekend dat ze, evenals SP en PvdA in Cuijk, voorstander is van een fusie met Grave en Mill. Met zeven van de negentien raadszetels vormt ABC een minderheid in de raad van Cuijk.

Burgemeester Lex Roolvink van Grave, voorzitter van het overleg tussen werkgevers en werknemers en de ondernemingsraad, hoopt dat er voor het personeel snel duidelijkheid komt over de herindelingsvraag. ,,Het personeel van de CGM-gemeenten vraagt terecht: ‘En wij dan?’ Er zijn drie gemeenten die een huwelijk zijn aangegaan. Nu gaat één van de drie gemeenten een huwelijk aan met twee andere partners. Er is nu veel onrust onder het personeel. De discussie over de bestuurlijke toekomst duurt veel te lang.”

Aan de onduidelijkheid komt voorlopig nog geen einde. Ook een onderzoek van de gemeenteraad van Grave naar herindelingsvarianten biedt geen duidelijkheid. Eigenlijk verwoordt het rapport, dat 30.000 euro heeft gekost, wat iedereen al weet. De varianten die zijn bekeken zijn een volledig zelfstandig Grave met een eigen ambtelijk apparaat, een zelfstandig Grave dat ambtelijke diensten inkoopt en een Grave dat fuseert met Mill en Cuijk.

Van een volledig zelfstandig blijven van Grave, wordt aangegeven dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de dienstverlening. Een eigen, kleiner ambtelijk apparaat biedt minder mogelijkheden tot specialisatie en professionalisering.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.