Nieuws van politieke partijen in Amersfoort inzichtelijk

26 documenten

Amendement "Precies voldoende financiele weerstand"

CDA CDA PvdA Amersfoort 16-07-2020 04:51

Jan de van de Schueren diende samen met de CU en de PvdA onderstaand amadement in welke is aangenomen. AMENDEMENT: (Tijdelijk) precies voldoende financiële weerstand Amersfoort, 14 juli 2020. Raadsvoorstel: Kaderbrief 2021-2024 De raad van de gemeente Amersfoort geconstateerd dat: een. Het weerstandsvermogen (weerstandsratio) een indicator is die welke van de gemeente in staat is de financiële gevolgen van de onderkende risico's op te kunnen vangen; b. De Raad onlangs nog, op 18 februari 2020, heeft besloten een weerstandratio te hanteren van 1,2 tot 1,5; terwijl een weerstandsratio van 1,0 schade dat de juiste weerstandscapaciteit en de beschikbare weerstandscapaciteit precies met elkaar in evenwicht zijn; c. In de Kaderbrief 2021-2024 voorgesteld wordt om, nog geen vijf maanden na het besluit genoemd onder b., Tijdelijk een weerstandsratio van 0,9 te hanteren; d. De gemeente beïnvloed minder weerstand ter beschikking ter beschikking heeft dan benodigd; e. De Raad dit niet gewenst vindt, maar het verstandiger vindt in de huidige financieel moeilijke tijden een weerstandsratio van (minimaal) 1,0 te hanteren; besluit: 1. Aan het ontwerpraadsbesluit Kaderbrief 2021-2024 het volgende beslispunt toe te voegen Voor de jaren 2021 en 2022 een weerstandsratio te hanteren van (minimaal) 1,0 en daarmee dus tijdelijk af te wijken van het op 18 februari 2020 genomen besluit over de te hanteren bandbreedte van 1,2 - 1,5. en dit conform te laten aanpassen in de Kaderbrief. Jan de van der Schueren Hans Bol Harun Keskin CDA ChristenUnie PvdA

College: Wanneer is de inwoner aan de beurt?

CDA CDA Amersfoort 08-07-2020 19:20

Alex Engbers stelde de volgende schriftelijke vragen aan het college van B&W: Aan de voorzitter van de raad Steller: Alex Engbers (CDA) Onderwerp: RES participatie Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden. Op 26 mei heeft de Raad motie 2020-041M aangenomen. Hierin staat onder meer verwoord dat de inwoners van Amersfoort breed worden geïnformeerd over de RES en daarbij aandacht te hebben voor onder meer de inhoudelijke reden van het RES- programma, de bestuurlijke en verplichtende reden, wat een RES is en hoe het proces eruit ziet, hoe de RES van de Regio Amersfoort er uit ziet, en daarbij gebruik te maken van beeldmateriaal. 1. Het CDA wil graag weten op welke termijn de wethouder een begin maakt met deze brede informatie-ronde voor de Amersfoortse burger. 2. Daarnaast wil het CDA graag weten met welk doel de wethouder een kleine duurzaamheidsenquête heeft uitgezet, die vanwege zijn sturende karakter bij verschillende Amersfoorters in het verkeerde keelgat is geschoten, en wat met de uitkomst van deze enquête gebeurt.

Omgekeerd inzamelen houdt de kosten voor de inwoner juist laag

D66 D66 Amersfoort 23-04-2020 09:16

Omgekeerd inzamelen houdt de kosten juist laag; stijging zit ‘m in andere zaken.

Gisteravond is in de gemeenteraad een besluit genomen over de in te dienen zienswijze op de conceptbegroting van de AVU (Afval Verwijdering Utrecht). Daarover is nogal wat ophef ontstaan op Facebook en in de krant, maar niet alle reacties kloppen. Zo leidt dit besluit niet tot hogere kosten voor de inwoners van Amersfoort, maar het feit dat we met z’n allen te veel afval produceren. En dat afvalverwerking meer is gaan kosten. We weten dat het omgekeerd inzamelen, in een stad als Amersfoort, zal helpen bij de ambitie om minder afval te produceren en daarmee de afvalstoffenheffing zo laag mogelijk te houden. Waar gaat de discussie nu dan over?

Allereerst is het goed om te weten dat de werkelijke kosten voor het afval moeten worden gedekt door de afvalstoffenheffing. De gemeente mag daarop geen winst maken (gelukkig maar), maar mag er ook niet vanuit een andere portefeuille geld bijleggen. Dat maakt dat de gemeente de stijging van de kosten dus moet doorbelasten.

Samen met alle Utrechtse gemeenten zit Amersfoort in de AVU; een gemeenschappelijke regeling die de taken en bevoegdheden op het gebied van afvalverwijdering van de aangesloten gemeenten uitvoert. Jaarlijks legt de AVU haar conceptbegroting aan de raden van de aangesloten gemeenten ter goedkeuring voor. Gisteren stond de conceptbegroting op de agenda van de gemeenteraad.

Een nieuwe aanbesteding en conceptbegroting moest wel

Met de nieuwe aanbesteding gaat de heffing vanaf komend jaar omhoog. Dat komt doordat de verwerkingsinstallaties meer restafval te verwerken hebben én omdat er weinig concurrentie op de markt voor de verwerking van GFT is. De opbrengst van de herbruikbare materialen papier en PMD (plastic, metalen verpakkingen zoals blik en drinkpakken) is de laatste jaren ook nog eens gedaald. Deze twee ontwikkelingen bij elkaar opgeteld, zorgen ervoor dat de afvalstoffenheffing stijgt.

In Amersfoort wordt het afval van huishoudens opgehaald door ROVA. ROVA brengt ons afval naar het overslagstation en vanaf daar wordt het getransporteerd en verwerkt, afhankelijk van het soort afval. Restafval wordt verbrand, gft wordt verder verwerkt. Voor deze twee afvalstromen liep het contract af en daar moest dus een nieuwe aanbesteding voor worden gedaan. Die procedure loopt al langer en al meer dan een jaar was duidelijk dat de markt een stuk ongunstiger is dan 10 jaar geleden (toen de oude aanbesteding werd gedaan). Dat komt doordat er veel aanbod van afval is en weinig capaciteit om dit te verwerken (bij restafval gaat het om verbranden). De kosten voor transport en de verwerking van ons restafval en gft zijn gestegen. Dat maakt dat onze afvalstoffenheffing zal stijgen.

Geld dat met de afvalstoffenheffing wordt geïnd, wordt niet gebruikt voor andere kosten die de gemeente maakt. De heffing is volledig kostendekkend en hogere kosten worden dus doorberekend. Maar eventueel lagere kosten in de toekomst worden ook doorberekend, dus de heffing kan op den duur weer omlaag gaan.

Wat heeft dit met omgekeerd inzamelen te maken?

Eigenlijk niets. Omgekeerd inzamelen leidt in de meeste gevallen tot minder restafval, omdat het plastic beter gescheiden wordt. Onze ambitie is om zo veel mogelijk van ons afval te scheiden (voor hergebruik) en om zo min mogelijk restafval over te houden. Zo min mogelijk restafval zorgt ervoor dat de kosten voor afvalverwijdering zo laag mogelijk blijven, waardoor de afvalstoffenheffing zo min mogelijk hoeft te stijgen. Goed scheiden is dus duurzaam én goed voor je portemonnee.

In Amersfoort zijn we sinds enige tijd omgekeerd ons afval aan het inzamelen. Dit is nog niet in de hele stad gerealiseerd, maar wijk voor wijk gaat iedereen in Amersfoort over op omgekeerd inzamelen. Het was altijd zo dat het restafval werd opgehaald en plastic (pmd) en papier zelf weggebracht moesten worden. Door het om te draaien worden papier en pmd (en ook gft) opgehaald en moet het restafval worden weggebracht naar de ondergrondse container. Door het omgekeerd inzamelen betekent dit dat het meeste afval wordt opgehaald en slechts een klein deel zelf moet worden weggebracht. Het stimuleert ook mensen om hun afval beter te scheiden.

En Amsterdam dan?

In Amsterdam hebben ze onlangs aangegeven dat ze van bronscheiding (zoals het omgekeerd inzamelen) willen naar nascheiding. Ook Utrecht denkt hierover na. Toch is dit niet te vergelijken met Amersfoort. Onze stad is namelijk veel kleiner dan Utrecht en Amsterdam. Ook verschilt het ophaalsysteem bij deze steden enorm.

Kortom; de stijging van de afvalstoffenheffing heeft niets te maken met het invoeren van het omgekeerd inzamelen. In de toekomst zullen we hier de vruchten van plukken, omdat de ambitie is als stad minder restafval over te houden.

 

Marjolein Perdok is onze woordvoerder op deze portefeuille. Zij is uiteraard bereikbaar voor eventuele vragen.

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Amersfoort 30-03-2020 15:17

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie Utrecht Michel Eggermont, Statenlid SP Provincie Utrecht Joop Welter, regiovertegenwoordiger SP Utrecht Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

https://www.facebook.com/spprovutrecht/

Carel Bruring (62) overleden | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 26-03-2020 00:00

Fractievoorzitter en gemeenteraadslid Carel Bruring van GroenLinks in Goes is woensdag op 62-jarige leeftijd overleden. Carel was in de periode 1990 - 1994 raadslid en wethouder voor D66 in Amersfoort, maar maakte later de overstap naar GroenLinks.

Carel had als aandachtsgebieden bestuurlijke aangelegenheden, financiën, ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, verkeer en vervoer, cultuur en recreatie & toerisme. Hij maakte als fractievoorzitter van GroenLinks in Goes sinds 2006 deel uit van de raad in deze gemeente, waar hij onder meer ook lid was van het presidium, de agendacommissie, de rekenkamercommissie en de werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing.

Carel stond op het punt om de politiek te verlaten. Tijdens de raadsvergadering van vorige week zou hij afscheid nemen, maar deze werd afgelast vanwege het coronavirus. Samen met zijn vrouw Manda Heddema zou hij in het midden van het land gaan wonen, waar Manda een boekwinkel had overgenomen. Carel werd in 1957 geboren in Haarlem. We zijn zeer dankbaar voor zijn werk voor onze partij en wensen zijn nabestaanden sterkte bij het verwerken van dit verlies.

 

Foto © Marcelle Davidse | www.hierwier.nl

Amendement "Ook een podium voor het middensegment!"Aangenomen!

CDA CDA D66 PvdA Amersfoort 18-02-2020 05:48

Amersfoort, 18 februari 2020 Raadsvoorstel: Stedenbouwkundig plan en startnotitie bestemmingsplan Podium (1200700) De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. Amersfoort een forse bouwopdracht kent van ten minste duizend nieuwe woningen per jaar teneinde het woningentekort op te vangen; b. Dat uit onderzoek van bureau Companen en Stec groep is gebleken dat Amersfoort een marktontwrichtend groot tekort heeft aan woningen in het middensegment (tussen de 730 en 1100 euro). c. Het Deltaplan Wonen door de gemeenteraad is vastgesteld op 28 mei 2019 om de woningbouwopgave in Amersfoort aan te pakken; d. Dit Deltaplan Wonen nieuwbouwprojecten verplicht om voor middeninkomens minimaal 20% woningen in het middensegment te realiseren; e. Het stedenbouwkundig plan Podium een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het oplossen van de woningnood in Amersfoort; f. Dat binnen het stedenbouwkundig plan Podium 35% (=140) sociale huurwoningen is gegarandeerd;g. Dat binnen het stedenbouwkundig plan Podium 20% (=80) woningen in het middensegment niet wordt gegarandeerd maar slechts wordt omschreven als ambitie. besluit: de tekst van deelbeslispunt 1 van beslispunt 1 van het ontwerpraadsbesluit: “ca. 400 woningen in een mix van gestapelde en grondgebonden bouw, waarvan 35% sociale huurwoningen en de ambitie om 20% van de woningen in het middensegment te realiseren.” te vervangen door: “ca. 400 woningen, in een mix van gestapelde en grondgebonden bouw, waarvan minimaal 35% sociale huurwoningen en minimaal 20% woningen in het middensegment, te realiseren.” De tekst van het Stedenbouwkundig plan en de startnotitie bestemmingsplan hierop aan te passen.Hans-Dieter de Smit (CDA) Jeroen Bulthuis (GL) Dirk-Joost van Hamersveld (D66) Rob Smulders (PvdA) Tahsin Bülbül (denk) Hans van Wegen en Ralph Langdam (BPA)

Amendement ingediend: Duurzame aanpak Podium met minimaal 100 tot 200 extra woningen

PvdA PvdA Amersfoort 27-01-2020 20:52

Rob Smulders heeft een amendement ingediend over het raadsvoorstel ‘Stedenbouwkundig plan en startnotitie bestemmingsplan Podium’. Met het amendement vraagt Smulders bij de startnotitie om minimaal 100 tot 200 extra woningen, met een duurzame aanpak, voor locatie Podium bij Vathorst.

De gemeente Amersfoort wil op de voormalige kantorenlocatie Podium in Vathorst ca. 400 woningen bouwen. Door het woningtekort de komende tien á twaalf jaar wil de gemeente per jaar 1000 woningen realiseren. Daar maakt de PvdA zich zorgen over, wordt er wel genoeg gebouwd. De locatie Podium is geschikt voor onder andere starters op de woningmarkt, het gebied grenst namelijk aan de OV faciliteiten van station Amersfoort Vathorst.

In plaats van ca. 400 in de startnotitie worden er dan minimaal 500 nieuwe woningen gebouwd, Smulders ziet het liefst 600. Dit draagt bij tot de doelstelling van het gemeentebestuur en gemeenteraad 1000 nieuwe woningen per jaar te realiseren. De woningen moeten voor elke Amersfoorter beschikbaar zijn. De Partij van de Arbeid vindt dat iedereen recht heeft op een eerlijke kans voor een betaalbare woning. Het voorstel is dat van de vijfhonderd woning, minimaal 35% beschikbaar komt voor de sociale huur en ook minimaal 20% voor het middensegment.

Daarnaast kunnen de 100 tot 200 extra woningen ook gepaard gaan met de duurzaamheidsdoelstellingen van Amersfoort. In navolging op Utrecht, locatie Merwedekanaalzone, pleit Smulders via zijn amendement voor een onderzoek naar een verlaagde parkeernorm in de nieuw te bouwen wijk. Dit komt er net als bij de plannen in Utrecht op neer dat het een grotendeels autovrije wijk wordt die is ingericht op fietsers en voetgangers. Bewoners kunnen hun auto kwijt in ondergrondse garages.

Smulders laat zo via het ingediende amendement zien dat zeker zijn van een betaalbare woning ook gepaard kan gaan met ‘zeker zijn’ van wonen in een duurzame omgeving.

Het bericht Amendement ingediend: Duurzame aanpak Podium met minimaal 100 tot 200 extra woningen verscheen eerst op PvdA Amersfoort.

Motie Natuurgebied Spoorwegdriehoek-Bokkeduinen Aangenomen!

CDA CDA Amersfoort 18-12-2019 18:23

De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. De Spoorwegdriehoek en Bokkeduinen de bestemming Natuur hebben (zie kaartje). b. Het gebied meerdere eigenaren heeft, te weten de Mgr. Blomstichting, NS Vastgoed en de gemeente. c. Het natuurgebied vrijwel geheel is afgezet met hekwerk. d. Er bijzondere flora en fauna aanwezig is, waaronder de das, de boommarter, de wezel e.a.e. Dit natuurgebied onder toenemende druk staat van honden, mountainbikers en wandelaars. f. Er aan de overkant van de Barchman Wuytierslaan een groot gebied is om de hond uit te laten. g. Toegangsborden bij de twee ingangen mensen meer bewust maken van de natuurwaarde van het gebied en daarnaast de regels uitleggen. h. Het IVN en 033zwerfafvalzat hebben aangeboden om het zwerfafval te verwijderen. i. Een onderdeel van de Westelijke Ontsluiting een ecoduct is dat aansluit op het natuurgebied Spoorwegdriehoek - Bokkeduinen. verzoekt het college: 1. Na overleg met NS Vastgoed, de Mgr. Blomstichting en de aangrenzende Kabouterhut, toegangshekken te plaatsen die wandelaars toegang geven maar voor fietsers en mountainbikers een barrière vormen. 2. Middels een informatie bord bezoekers in te lichten over het verbod op mountainbiken en het verbod op het uitlaten van honden in dit gebied. 3. In samenwerking met IVN en 033zwerfafvalzat het natuurgebied te ontdoen van zwerfafval. 4. Er voor zorg te dragen dat deze motie niet in conflict komt met de aanleg van de Westelijke Ontsluiting. Rob Molenkamp (lijst Molenkamp) en Angeliek Noortman-Nieuwendijk (CDA)

"Grote zorgen leiding breuken Hoogland"

CDA CDA Amersfoort 09-12-2019 07:16

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGEex. artikel 43 Reglement van orde van de raadDatum: 09-12-2019Aan de voorzitter van de raadSteller: Angeliek Noortman-Nieuwendijk(CDA) Onderwerp: kwaliteit water- en gasleidingenAanleiding :In de afgelopen twee weken is het zeven keer voorgekomen dat er waterleidingen zijn gesprongen; in de omgeving van de Kerklaan (vijf keer) te Hoogland, op de Leusderweg en ook op het Tristanpad. Ook is er een breuk geweest in de gasleiding rondom de Eikenlaan te Hoogland. Het CDA maakt zich hier zorgen over en wil daarom schriftelijke vragen stellen.Het College wordt verzocht de volgende vragen te beantwoorden:Vraag 1:Het is in de afgelopen twee weken zeven keer voorgekomen dat er een waterleiding is gesprongen in Amersfoort. Heeft het waterleidingbedrijf Vitens kenbaar gemaakt wat hiervan de oorzaken zijn geweest? Daarnaast is er in de afgelopen week een gasleidingbreuk geweest. Is de aanleiding van deze breuk door (gas)netbeheerder Stedin bekend gemaakt? Is er met Stedin en Vitens overleg gevoerd over deze problematiek?Vraag 2:Een gemiddelde waterleiding gaat tussen de 50 en 100 jaar mee. Een gemiddelde gasleiding gaat tussen de 30 en 40 jaar mee. Is er recentelijk in kaart gebracht wat de kwaliteit van de leidingen is? Is het College op de hoogte welke leidingen op korte termijn aan vervanging toe zijn?Vraag 3:De gemeente mag geen werkzaamheden verrichten aan nutsleidingen. De gemeentelijke rol beperkt zich tot de instandhouding, kwaliteit en bruikbaarheid van de openbare ruimte. Wordt het College op de hoogte gehouden door de nutsbedrijven over onderhoud en vervanging van de leidingen?Angeliek Noortman-NieuwendijkFractie CDA Amersfoort

Vragen – Parkeren in Amersfoort met Dagvergunningen

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 18-11-2019 19:18

Nummer: 2019-123

Datum: 18 November 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Parkeren in Amersfoort middels z.g. (meerdaagse ) Dag-vergunningen

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Heeft het College een overzicht van het aantal afgegeven Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen, die vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar worden uitgegeven ) in bijvoorbeeld het A-1 gebied van de Binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, welke aantal kan (en mag) Parkeerservice dan dagelijks, wekelijks voor het A-1 gebied uitgeven ?

Zo nee, waarom niet ?

Is het College bereidt om nu al paal en perk te stellen aan het uitgeven van Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar) in bijvoorbeeld het A-1 gebied van de Binnenstad van Amersfoort ?

Zo nee, waarom niet ?

Hoe denkt het College deze problematiek aan “te vliegen” zodra de eerste fase van, de Binnenstad van Amersfoort wordt Autoluw, wordt ingevoerd ?

( Graag als uw antwoorden stuk voor stuk en feitelijk c.q. getalsmatig onderbouwen ! )

BPA Toelichting:

In de diverse Parkeer vergunning gebieden, zeker in de Binnenstad en daar strak omheen, is de verhouding tussen de afgegeven reguliere Parkeervergunningen en het aantal beschikbare parkeerplaatsen praktisch een-op-een.  ( 1-op-1 )

Regelmatig komt het ook in bepaalde Parkeer vergunning gebieden voor, en vlak aan de rand van de Binnenstad, dat daar grote aannemers / verbouwings- of andere projecten (zoals TV opnames, in de avond, nacht of weekend ) plaatsvinden.

In principe worden daar door Parkeerservice erg ruim Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar) voor afgegeven !

Zelfs ook voor auto’s die eigenlijk in de Parkeergarages, passen en daar dus thuis horen !

Dit levert veel overlast op voor bewoners met een reguliere Parkeervergunningen, en leidt soms zelfs tot de situatie:

Ik kan NU mijn auto nergens meer in het/mijn A-1 gebied enz. kwijt.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.